TITULARIZARE
ISTORIE 2025 - VARIANTĂ DE REZOLVARE A SUBIECTELOR
SUBIECTUL
I (30 de puncte):
A. Citiţi, cu atenţie, sursa de
mai jos:
„Miza primului război punic
este Sicilia. În 264 î.e.n, neliniștiți de progresele cartagineze în Sicilia,
romanii hotărăsc să trimită trupe în insulă pentru a susține [...] pe
mercenarii italioți (mamertinii) [...]. Riscul unei înfruntări directe cu
Cartagina este mare, dar, la Roma, Senatul este supus presiunii tuturor celor
ce au de gând să cucerească Sicilia: marii proprietari funciari care aspiră să
cucerească noi pământuri şi sclavi, cei ce sprijină armata, antreprenorii
diverselor lucrări publice, dar şi muncitorii şi meșteșugarii care trăiesc de
pe urma expedițiilor militare. [...] «Opțiunea pentru război» câștigând, lupta
se angajează între cele două puteri mediteraneene.”
(S. Bernstein, P. Milza, Istoria Europei)
Pornind de la sursa dată,
răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Scrieți o relație istorică
de cauzalitate stabilită între două informaţii selectate din sursa dată,
precizând rolul fiecăreia dintre aceste informații (cauză, respectiv efect). 1
punct;
2. Menţionaţi o cauză și două
consecințe ale triumviratului constituit în anul 60 î. Hr., în Republica
romană. 3 puncte;
3. Prezentați o consecință
militară și una diplomatică ale ascensiunii Macedoniei în lumea greacă, în
secolul al IV-lea î. Hr. 4 puncte;
4. Prezentați o asemănare și o
deosebire dintre lumea greacă din secolele al VI-lea – al V-lea î.Hr. și statul
roman din secolele al V-lea – IV-lea î. Hr. 4 puncte;
5. Analizați, prin prezentarea
a două fapte istorice, rolul lui Carol cel Mare în evoluția politică a Europei
medievale. 5 puncte.
B. Citiţi afirmaţia următoare:
„În întreaga Europă, cele patru decenii postbelice au adus la vest de Cortina
de Fier o spectaculoasă îmbunătățire economică și socială, care a avut loc pe
un fundal de legalitate constituțională și pace politică.”
(P. Johnson, O istorie a lumii moderne 1920-2000)
Argumentaţi, în una-două
pagini, opinia dumneavoastră referitoare la afirmația dată, prin prezentarea a
trei fapte istorice.
Notă! Se punctează formularea
opiniei, precizarea faptelor istorice şi menționarea a câte două caracteristici
ale fiecăruia, utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea şi concluzia,
utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii
cronologice/logice, structurarea argumentării și respectarea limitei de spaţiu.
13 puncte.
Rezolvare:
1. Relația istorică de
cauzalitate se poate stabili între următoarele două informații: cauza - „Miza
primului război punic este Sicilia. În 264 î.e.n. (…), romanii hotărăsc să
trimită trupe în insulă pentru a susține (…) pe mercenarii italioți (mamertini).”;
efectul - „ (…), Senatul este supus presiunii tuturor celor ce au de gând să
cucerească Sicilia: marii proprietarii funciari (…), cei care sprijină armata,
antreprenorii (…), muncitorii și meșteșugarii (…)” Rolul acestor informații:
cauza, aleasă de noi, pune în evidență miza pe care o avea Sicilia pentru Roma.
Printre altele, oferea posibilitatea controlării Mediteranei apusene și
reprezenta o punte importantă pentru atacarea directă chiar a Cartaginei.
Efectul, selectat de noi, pune în evidență posibilitățile pe care Sicilia le
oferea diverselor categorii sociale din Roma, - exemplu: marilor proprietari
funciari aspirau să cucerească noi pământuri și sclavi.
2. O cauză importantă ce a
determinat încheierea așa-numitului prim triumvirat în anul 60 î.H. a fost
reprezentată de necesitatea de a controla aristocrația senatorială care
dobândise largi privilegii și bogății în urma expansiunii teritoriale a
Republicii Romane. Triumviratul a fost încheiat între Pompei, Caesar și
Crassus. Nu a fost un triumvirat încheiat în condițiile legii, fiind vorba, mai
degrabă, de o înțelegere între cei trei generali și oameni politici pentru exercitarea
puterii și pentru a acționa contra nobilimii senatoriale. Dintre consecințele
triumviratului menționăm două. Prima: accentuarea rolului exercitat în viața
politică de generalii care se comportau ca niște adevărați monarhi. A doua: a
accentuat criza politică a Republicii Romane. Astfel, după moartea lui Crassus
din anul 56 î.H., în războiul cu parții,
între Caesar și Pompei a izbucnit un război civil pentru controlul
deplin al puterii politice, război care va duce la înfrângerea lui Pompei și la
instaurarea dictaturii lui Caesar.
3. Consecința militară:
Macedonia, condusă de regele Filip al II-lea, a învins rezistența polisurilor
grecești, și Filip al II-lea se va proclama hegemon al Greciei. Consecința
diplomatică: Filip al II-lea a încheiat cu polisurile grecești „Liga de la
Corint”, o alianță politico-militară, în urma căreia el a devenit hegemon al
Greciei, după cum am amintit, și s-a proclamat „campion al luptei grecilor
contra barbarilor perși”. Pe baza pretenției că Macedonia conduce, de fapt,
lupta contra „barbariei persane”, Alexandru Macedon/Alexandru cel Mare, fiul
lui Filip al II-lea, va fi primit în Egipt ca un adevărat eliberator și
continuator legitim al faraonilor.
4. Asemănarea: și în lumea greacă a secolelor VI-V î.H., și în statul roman din secolele V-IV î.H., au avut loc importante frământări și reforme. La Atena, printre altele, au avut loc reformele lui Clistene și Pericle, iar la Roma se instaurase, în urma revoltei din anul 509 î.H., împotriva ultimului rege etrusc Tarquinus Superbus, Republica romană, un regim politic dominat de patricieni în primii 200 de ani, un regim oligarhic. În urma reformelor Atena a devenit un polis democratic, în timp ce, Republica Romană va cunoaște clivajul social foarte puternic dintre patricieni și plebei. Deosebirea: în Atena, așadar, se instaurează democrația - în secolul V î.H., Atena va deveni „școala întregii Elade”, după cum afirma Pericle, modelul politic atenian răspândindu-se în foarte multe polisuri grecești. În schimb, la Roma, luptele dintre patricieni și plebei vor duce la o serie de reforme de care va beneficia pătura bogată a plebeilor. Aceasta va fuziona cu patricienii, formându-se o nouă elită socială și politică - nobilimea. Restul pelbei va deveni o pătură socială parazitară, întreținută gratuit de către autorități prin „pâine și circ”.
5. Pentru evoluția politică a Europei medievale rolul lui Carol cel Mare a fost determinant. Ilustrăm această afirmație prin două fapte istorice fundamentale. Primul - renașterea ideii de Imperiu Roman în Occident. Carol cel Mare, - 768-814 -, a lansat ample campanii de cuceriri militare. Printre altele, a cucerit o însemnată parte a Italiei, inclusiv Roma. Astfel, el a pretins că a restaurat Imperiul Roman de Apus. Inițiativa încoronării sale, la 25 decembrie 800, ca împărat roman, a aparținut Papei Leon al III-lea. În viziunea Papei, Carol cel Mare trebuia să ia locul împăratului de la Constantinopol, căzut în erezia iconoclastă. Carol cel Mare, însă, se considera „un nou David”, împărat și preot în creștinătatea apuseană, rol care nu împieta asupra autorității împăraților din Constantinopol în imperiul lor răsăritean. Aceasta era o viziune politică realistă pentru că imperiul lui Carol cel Mare avea prea puține în comun cu fostul Imperiu Roman. Printre altele, capitala Imperiului Carolingian se afla al Aachen, nu la Roma. Chiar și așa, perioada domniei lui Carol cel Mare a fost esențială pentru nașterea a două Europe politice cu două centre - Aachen și Constantinopol. Aceste două Europe se vor despărți, mai târziu, și în plan religios, în catolici și ortodocși. Al doilea fapt istoric - generalizarea instituției vasalității. Carol cel Mare și-a dat seama de fragilitatea raporturilor politice de supunere ale nobililor din imperiu față de împărat. Astfel, a avut ideea de a generaliza relațiile de vasalitate la nivelul întregii structuri nobiliare din imperiu. În aceste condiții, împăratul a legat relații de vasalitate cu toți marii nobili și i-a detrminat și pe aceștia să facă același lucru cu nobilii aflați în slujba lor. A apărut, în final, o ierarhie vasalică ce laga întreaga nobilime din imperiu, de la marii la micii nobili, și în care împăratul era suzeranul tuturor. Practic, Carol cel Mare poate fi considerat, pe drept cuvânt, fondatorul oficial al regimului feudal. Acest regim va caracteriza, ulterior, statele succesoare ale Imperiului Carolingian - Franța, Italia, Germania.
B. Citiţi afirmaţia următoare:
„În întreaga Europă, cele patru decenii postbelice au adus la vest de Cortina
de Fier o spectaculoasă îmbunătățire economică și socială, care a avut loc pe
un fundal de legalitate constituțională și pace politică.”
(P. Johnson,
O istorie a lumii moderne 1920-2000)
Argumentaţi, în una-două
pagini, opinia dumneavoastră referitoare la afirmația dată, prin prezentarea a
trei fapte istorice.
Notă! Se punctează formularea
opiniei, precizarea faptelor istorice şi menționarea a câte două caracteristici
ale fiecăruia, utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea şi concluzia,
utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice/logice,
structurarea argumentării și respectarea limitei de spaţiu. 13 puncte.
Rezolvare: Europa
Occidentală în perioada postbelică:
După cel de-al Doilea Război Mondial, statele
din vestul Europei au cunoscut o mare dezvoltare economică, fapt care a
demonstrat că valorile promovate de aceste state, - economia de piață,
democrația parlamentară, drepturile și libertățile fundamentale ale omului -,
erau cele mai avansate și asigurau dezvoltare economică și bunăstarea socială a
cetățenilor. Vom argumenta această afirmație prin prezentarea a trei fapte
istorice determinante. Primul - Planul Marshall. Pentru refacerea economică a
acestor state, și chiar a celor din estul Europei, S.U.A. au lansat Planul
Marshall. Planul a fost respins de statele comuniste aflate în sfera de
influență a U.R.S.S.. Astfel, Planul Marshall s-a limitat la statele
vest-europene. El a asigurat refacerea rapidă a acestor state. Planul a
prezentat, printre altele, două caracteristici. Prima - a asigurat resursele
financiare de care aveau nare nevoie statele vest-europene, circa 16 miliarde
de dolari. Astfel, aceste state au reușit să-și reconstruiască economiile
distruse de război. Totodată, Planul a permis înlăturarea primejdiei ca
Partidele Comuniste să profite de situația economică și socială precară și să
preia puterea politică în țări ca Franța și Italia, unde erau foarte puternice
și foarte influente în societate. A doua caracteristică - pentru a fi bine
dirijat și orientat, Planul Marshall a contribuit la declanșarea procesului de
integrare europeană. S-a fosrmat Organizația de Cooperare Economică și
Dezvoltare/O.C.E.D.. Această organizație a dirijat procesul de reconstrucție în
mod unitar. Al doilea fapt istoric - declanșarea procesului de integrare
europeană. Statele vest-europene și-au însușit lecțiile severe ale celui de-al
Doilea Război Mondial și dorind să evite pe viitor noi conflicte distrugătoare
între ele, au declanșat procesul de integrare europeană. Integrarea europeană
prezintă o serie de carcteristici. Iată două dintre ele. Prima - prin această
integrare, statele participante, - la început 12, iar, odată cu trecerea
anilor, tot mai multe -, doreau să constituie o piață economică comună bazată
pe libertatea circulației bunurilor și a persoanelor. Prin crearea acestei
piețe unice, statele vest-europene puteau face față cu succes concurenței cu
puternicele forțe economice ale lumii: S.U.A., Canada, Japonia, China, India. A
doua caracteristică - integrarea europeană a contribuit la dezvoltarea economică
a statelor și la bunăstarea socială a cetățenilor. Al treilea fapt istoric -
„cei 30 de ani glorioși”. Planul Marshall și integrarea europeană au stat,
așadar, la baza unei puternice dezvoltării economice a statelor vest-europene.
Toate statele vest-europene, nu doar cele care erau angrenate în procesul
integrării europene, au cunoscut acești „39 de ani glorioși”. Acest fapt are și
el o serie întreagă de trăsături caracteristice. Menționăm două. Prima - apariția
„statului bunăstării sociale”, a „statului providență”. Dezvolatrea economică
puternică a permis alocarea unor mari sume de bani din bugetele naționale
pentru construcția de locuințe, pentru educație, sănătate, turism, sport, cercetare
științifică. În fruntea dezvoltării economice s-a aflat R.F. Germană - s-a
vorbit, în epocă, despre „miracolul economic vest-german”. A doua trăsătură -
dezvoltarea economică a declanșat, oarecum paradoxal, mari frământări și
revolte, mai ales ale tineretului. În 1968, tinerii din mai multe state
vest-europene au declanșat ample mișcări de protest. Acestea au forțat statele
respective să întreprindă mari reforme care au dus la perfecționarea cadrului
politic instituțional care stătea la baza dezvoltării acestor state. Din
prezentarea, pe scurt, a acestor fapte istorice, putem constata că,
într-adevăr, statele vest-europene au cunoscut în deceniile postbelice, după
cum afirmă istoricul Paul Johnson, „o spectaculoasă îmbunătățire economică și
socială, care a avut loc pe un fundal de legalitate constituțională și pace
politică.” Suntem, așadar, de acord cu opinia exprimată de acest istoric, după
cum am încercat să demonstrăm în scurta noastră argumentare.
SUBIECTUL
al II-lea (30 de puncte):
Elaborați, în trei - cinci pagini, o sinteză
referitoare la evoluția spațiului intracarpatic și a spațiului românesc
extracarpatic în secolul al XIX-lea, având în vedere:
- menționarea a două acțiuni
din domeniul cultural, desfășurate în spațiul românesc, în prima jumătate a
secolului al XIX-lea și a câte unei consecințe a fiecăreia;
- precizarea a doua fapte
istorice desfășurate în Transilvania, în anul 1848 și prezentarea unei
deosebiri și a unei asemănări între acestea;
-menționarea a două fapte
istorice din perioada 1856-1857 referitoare la spațiul românesc extracarpatic
și a câte două caracteristici ale fiecăruia dintre acestea;
- prezentarea politicii interne
din statul român în anii 1860-1863, respectiv 1880-1884, utilizând câte două
fapte istorice pentru fiecare perioadă;
-menționarea a două fapte
istorice prin care statul român participă la relațiile internaționale în
deceniul opt al secolului al XIX-lea și a câte unei cauze specifice fiecăruia
dintre acestea.
Notă: Se punctează și
evidenţierea relaţiei de cauzalitate, respectarea succesiunii
cronologice/logice a faptelor istorice, utilizarea limbajului istoric adecvat,
structurarea sintezei elaborate, respectarea limitei de spaţiu.
Rezolvare:
Spațiul românesc în secolul XIX:
Secolul XIX a fost numit, pe drept cuvânt,
secolul naționalităților. Acest aspect definitoriu s-a evidențiat și în spațiul
românesc. Secolul a fost apreciat de către Ion Ghica, importantă personalitate
a secolului, ca fiind „cel mai luminos din istoria multiseculară a poporului
român”. În acest secol s-a afirmat și s-a îndeplinit o parte însemnată a
programului politic național - unirea Principatelor și independența. De
asemenea a avut loc un amplu proces de adaptarea a modelului de dezvoltare vest-european
la particularitățile societății românești, societate care a cunoscut, pe întreg
parcursul secolului, mari transformări politice, economice, sociale și culturale.
În plan cultural, în prima jumătate a
secolului XIX, putem remarca două acțiuni foarte importante pentru afirmarea
ideilor de unitate națională ale românilor. O primă acțiune a fost reprezentată
de deschiderea cursului de istorie națională la Iași de către Mihail
Kogălniceanu. A doua acțiune - Nicolae Bălcescu a elaborat lucrarea „Românii
supt Mihai Voievod Vitaezul”, în care Mihai Viteazul apare ca exemplu de
acțiune hotărâtă pentru unitatea Țărilor Române, exemplu demn de urmat de către
contemporanii lui Bălcescu. De altfel, cultura națională, prin progresele ei, a
contribuit esențial la edificarea programului național al românilor.
Acest programul politic național a fost amplu
afirmat în Revoluția Pașoptistă. Între altele, în Transilvania, pe parcursul
anului 1848, s-au remarcat două fapte istorice importante. Primul - Marea Adunare
Națională de la Blaj, 3-5 mai 1848. În cadrul Adunării s-a adat citire
„Petiției Națiunii Române” sau „Petiției Țării” (cum mai este cunoscută).
Aceasta afirma măzuința națiunii rpmâne de a fi națiune independentă față de
celelalte națiuni din Transilvania și dreptul națiunii române de a se pronunța
în mod decisiv în chestiunea unirii Transilvaniei cu Ungaria. Ideea
independenței națiunii române implica dreptul românilor de a fi numiți în
documentele oficiale ale celorlalte națiuni din Transilvania cu numele de
„români”, nu de „olahi”, „blachi”, „valahi”. Al doilea fapt istoric important -
Adunarea Națională de la Sibiu, din septembrie 1848. În cadrul acesteia s-a
reafirmat programul revoluției române și a fost condamnată politica de teroare
a autorităților revoluționare maghiare conduse de Lajos Kossuth. Între aceste
două fapte istorice observăm o asemănare - afirmarea programului politic
național. Observăm și o deosebire - Adunarea Națională de la Blaj a încercat să
prevină unirea Transilvaniei cu Ungaria, în timp ce, Adunarea de la Sibiu a
argumentat opțiunea românilor de a coopera cu Austria, văzută ca o țară liberală,
și de a respinge cooperarea cu revoluționarii maghiari, mai ales în contextual
ultimatumului adresat de Kossuth românilor de a reveni „la supunere față de
patria ungară, altfel, vor fi șterși de pa fața Pământului!”
După Revoluția Pașoptistă, s-a intensificat
lupta românilor pentru unire. În contextual epocii, unirea va fi posibilă doar
parțial, sub forma unirii Principatelor Moldova și Țara Românească. Lupta
pentru realizarea unirii a fost favorizată de înfrângerea Rusiei în Războiul
Crimeei. Acțiuni decisive pentru unire se realizează în anii 1856-1857.
Ilustrăm această afirmație prin prezentarea a două fapte istorice. Primul -
Congresul de Pace de la Paris și Tratatul încheiat la sfârșitul acestui Congres.
Tratatul de la Paris, din 18/30 martie 1856, nu aproba explicit unirea
Principatelor dar, nici nu o descuraja. Tratatul prezintă, printre altele, două
caracteristici. Prima - impunerea garanției colective a Marilor Puteri asupra
Principatelor, garanție ce înlocuia protectoratul Rusiei. În contextul de
atunci, nu se putea cere independența, dar garanția colectivă însemna că nicio
putere nu mai putea interveni militar în Principate fără acordul celorlalte,
lucru imposibil de realizat datorită intereselor foarte diferite pe care le
aveau aceste Mari Puteri. Astfel, Principatele puteau fi ferite de noi
intervenții militare, mai ales din partea Turciei și a Rusiei. A doua
caracteristică - Tratatul de la Paris a impus organizarea de Adunări ad-hoc
care să exprime voința românilor asupra unirii. Al doilea fapt istoric -
Adunările ad-hoc. Acestea și-au desfășurat activitatea în 1857. Și pentru acest
fapt istoric evidențiem două caracteristici. Prima - pentru prima dată în
istoria Principatelor, reprezentanții tuturor stărilor sociale și-au exprimat
puctele de vedere într-o chestiune esențială pentru viitorul Principatelor -
Unirea. A doua - Adunările ad-hoc au dat glas „celor dintâi, celor mai generale,
mai naționale dorințe ale Țării”. Printre altele, „alegerea unui domn străin
ereditar dintr-o familie domnitoare din Europa ai cărui urmași să fie crescuți
în religia Țării”.
După înfăptuirea unirii, trebuia să se treacă
la realizarea unor mari reforme necesare dezvoltării României. Astfel, pentru
anii 1860-1863 remarcăm două fapte istorice esențiale în această direcție.
Primul - acțiunea hotărâtă a domnitorului Alexandru Ioan Cuza în direcția
unificării administrative și politice depline a Principatelor. Se remediau, astfel, din mers, consecințele
negative ale Convenției de la Paris din 1858. Au fost unificate, de pildă,
serviciile de telegraf, a fost unificată armata etc.. Reprezentanțele
diplomatice ale Principatelor au fost, de asemenea, unificate. Al doilea fapt
istoric - adoptarea unor legi fundamentale pentru dezvoltarea România. De pildă,
Legea secularizării averilor mănăstirești. Aceasta făcea referire, în special,
la averile mănăstirilor închinate care dețineau circa 25% din pământul țării.
Acțiunea reformatoare a lui A.T. Cuza se va intensifica după lovitura de stat
din 2/14 mai 1864.
Unirea Principatelor și reformele lui Cuza au
constituit temelia luptei pentru independență a României. Această luptă pentru
independență se intensifică odată cu aducerea prințului străin, în persoana
prințului german Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen. Lupta pentru independență
a intrat în linie dreaptă în urma redeschiderii „problemei orientale”, prin
răscoalele antiotomane din Bosnia-Herțegovina și Bulgaria. Remarcăm astfel,
pentru deceniul 8 al secolului XIX, două fapte istorice importante. Primul - participarea
României la războiul antiotoman din 1877-1878, alături de Rusia. Cauza imediată,
a acestei participării, a fost reprezentată de constituția otomană din 1876
care proclama România drept „provincie privilegiată” a Imperiului Otoman,
aspect care însemna, practic, desființarea statului național român. România își
va declara independența la 9-10 mai 1877 și se va alătura Rusiei la război. Al
doilea fapt istoric - în 1878, prințul Carol a primit titlul de „Alteță
Regală”. Astfel, după obținerea independenței, era necesar ca România să-și
ilustreze noul său statut internațional și printr-o nouă formă de organizare
politică a statului. România a inițiat demersuri diplomatice pentru declararea
ei ca Regat. Prima etapă - în septembrie 1878, Carol a primit titlul, amintit
mai sus, de „Alteță Regală”.
După recunoașterea internațională a
independenței, în cadrul Congresului de la Berlin, din 1878, era necesar ca
România să se consolideze ca stat independent prin acțiuni politice hotărâte. În
această direcție, remarcăm, pentru perioada anilor 1880-1884, două fapte
istorice foarte importante. Primul - proclamarea României, în mod oficial, ca
Regat, în 1881. Aceasta s-a realizat prin votul din Parlamant din 14 martie
1881. Apoi, la 10/22 mai 1881, Carol I și Elisabeta de Wied au fost încoronați
solemn ca suverani ai României. Ulterior, s-a rezolvat și problema succesiunii
la tron, stabilindu-se ca în lipsa unor moștenitori direcți, succesor să fie
Ferdinand de Hohenzollern, nepot de frate al lui Carol I, care a sosit în
România. Al doilea fapt istoric - înființarea Domeniilor Coroanei/Regale.
Astfel în 1884, Parlamentul a adoptat Legea Domeniilor Regale, prin care
familia regală a fost înzestrată cu 12 proprietăți care aveau peste 118 000 de hectare
de teren arabil și de păduri. Se consolida și în acest mod monarhia
constituțională, deși legea a fost amplu criticată, în special de către
liberalii radicali conduși de C.A. Rosetti și de către oameni politici cu
vederi antimonarhiste, ca de exemplu: Anton Bacalbașa, Gheorghe Panu etc..
Către sfârșitul secolului XIX și începutul
secolului XX, România se consolidase destul de mult și devenise centrul spre
care convergeau forțele politice și sociale și din provonciile aflate sub
dominații străine, aspect care pregătea, încet dar sigur, marele act politic al
anului 1918 - realizarea deplinei unități naționale a românilor.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte):
Următoarele secvențe fac parte
din programele școlare pentru disciplina istorie:
A. Competenţe specifice:
1.1. Utilizarea coordonatelor
de timp şi spaţiu în prezentarea faptelor şi proceselor istorice;
2.2. Explorarea surselor
istorice prin utilizarea instrumentelor specifice gândirii critice.
Domenii de conţinut -
Conţinuturi şi studii de caz:
1. Lumea la sfârşitul secolului
al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea
- Primul Război Mondial.
Evoluţia alianţelor. Fronturile de luptă Studii de caz: Revoluţia industrială şi războiul. Noul
armament şi victimele lui§ Viaţa în tranşee şi frontul de acasă§ România şi Primul Război Mondial§ -
Tratatele de pace. Noua hartă a Europei (Programa școlară pentru disciplina
Istorie, clasa a VII-a, OMENCȘ nr. 3393 / 28.02.2017)
B. Competenţe specifice:
1.2. Evidenţierea relaţiei
cauză - efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
2.4. Analiza critică a acţiunii
personalităţilor şi grupurilor umane in diverse contexte.
RELAŢIILE INTERNAŢIONALE - Expansiunea
europeană • Probleme de atins: Călătorii şi descoperirea noilor lumi, imperii
coloniale în secolele XVI-XVII (Programa școlară pentru clasa a IX-a - Istorie,
OMECT nr. 3458/09.03.2004)
1. Prezentați
formarea/dezvoltarea competențelor specifice din secvențele A și B, având în
vedere:
- exemplificarea
formării/dezvoltării unei competențe specifice din secvența A (menționarea
competenței vizate, a metodei didactice, a modului de organizare a clasei și a
trei sarcini de lucru date elevilor, utilizând informație istorică din
Conţinuturi şi studii de caz);
- exemplificarea
formării/dezvoltării unei competențe specifice din secvența B (menționarea
competenței vizate, a metodei didactice, diferite de aceea de la secvența A, a
două resurse didactice și a trei sarcini de lucru date elevilor, utilizând
informație istorică din Conţinuturi).
2. Evaluați competențele
specifice din secvențele A și B, având în vedere:
- menționarea unui avantaj al
utilizării itemilor semiobiectivi;
- proiectarea unui item
semiobiectiv, adecvat evaluării unei competențe specifice din secvența A,
precizând competența evaluată, tipul de item din această categorie și utilizând
informație istorică din Conţinuturi şi studii de caz;
- proiectarea unui item
subiectiv prin care să evaluați o competență specifică din secvența B,
precizând competența evaluată, tipul de item din această categorie și utilizând
informație istorică din Conţinuturi.
Notă: Se punctează şi
corectitudinea ştiinţifică a informaţiei istorice utilizate la subpunctele 1.
și 2., respectiv răspunsurile corespunzătoare itemilor.
Rezolvare:
1. Pentru formarea/dezvoltarea
competenței specifice 2.2 din secvența A, profesorul de istorie poate utiliza
metoda cadranelor. Metoda conține 4 sarcini. Elevii vor fi împărțiți în 3
grupe, fiecărei grupe revenindu-i o sartcină de rezolvat. A patra sarcină va fi
rezolvată în clasă de către toți elevii, ca o concluzie după modelul/procedeul
„analiză finală”. Cele 4 sarcini pot fi formulate astfel:
Cadran 1 - Analizați impactul
Revoluției industriale asupra armamentelor;
Cadran 2 - Realizați un eseu cu
tema „Viața cotidiană și frontul de acasă”;
Cadran 3 - Alcătuiți o
investigație privitoare la cauzele eșecului campaniei armate române din 1916;
Cadran 4 - Argumentați că
Primul Război Mondial a fost primul război total din istorie.
Pentru realizarea acestor sarcini, profesorul
va indica câteva surse bibliografice ce vor putea fi folosite de către elevi, anume:
„Ascensiunea Occidentului - o istorie a comunității umane și un eseu retrospectiv”,
autor William H. Mc Neill; „Istoria lumii”, autor J.P. Roberts; „Istoria
Europei”, volumul V, autori Serge Bernstein, Pierre Milza. Desigur pot fi
utilizate și alte surse bibliografice dar, considerăm că lucrările indicate mai
sus, aparținând unor istorici renumiți, conțin judecăți și analize pertinente
care-i vor ajuta mult pe elevi în realizarea sarcinilor. Grupele de elevi își
vor prezenta analizele în cadrul unei lecții-bilanț. După îndeplinirea primelor
3 sarcini, cea de-a patra sarcină va fi realizată, cum am precizat mai sus, de
către toți elevii, în cadrul procedeului „analiză finală”.
Pentru formarea /dezvoltarea competenței
specifice 2.4 din secvența B, profesorul de istorie va utiliza metoda cubului.
Această metodă este foarte clar orientată spre dezvoltarea gândirii critice a
elevilor. Prin cele 6 sarcini înscrise pe cele 6 fețe ale cubului, metoda îi
introduce pe elevi în toate cele 6 nivele ale taxonomiei cognitive a lui
Benjamin Blum. Metoda se aplică cu succes pentru aproape toate conținuturile
istorice și pe aproape orice colectiv de elevi. Cele 6 sarcini trebuie, în
principiu, distribuite unor elevi organizați în 6 grupe, dar, pot fi
distribuite și câte 2 sarcini unor elevi organizați în 3 grupe. Așadar,
profesorul organizează colectivul de elevi în 3 grupe, distribuindu-le câte 2
sarcini din cele 6. Sarcinile pot fi formulate astfel:
1. Descrieți principalele
călătorii care au dus la noile descoperiri geografice!
2. Comparați nivelul de
dezvoltare al societăților europene cu cel al civilizaților asiatice - Japonia,
China, India!
3. Aplicați cunoștințele pe care
le dețineți despre bogățiile și noile plante de cultură din Americi și stabiliți
impactul acestora asupra dezvoltării Europei!
4. Asociați următorii termeni
istorici și următoarele noțiuni istorice: imaginea celuilalt, ozmoză, imperii
coloniale, viceregat, Casa de Indias, misiuni creștine, într-un eseu cu tema:
„Consecințele expansiunii europene”!
5. Analizați consecințele
„revoluției prețurilor” asupra țărilor europene!
6. Argumentați, pro și contra,
cu privire la imapctul expansiunii europene asupra apariției „istoriei globale”
a societăților umane!
Pentru documentarea elevilor, profesorul le
poate indica două tipuri de resurse didactice. Prima - resurse digitale:
Wikipedia, Didcatica.ro, Școala 9.ro, Historia.ro etc.; a doua - resurse
bibliografice: „Ascensiunea Occidentului … ”, autor W.H.Mc Neill, amintită și
mai sus; „Istoria lumii”, autor J.P. Roberts, de asemenea, amintită mai sus;
„Visul imperial - ascensiunea și căderea puterilor coloniale, 1400-2000”, autor
John Darwin. Sigur, pot fi folosite și alte lucrări.
2. Itemii semiobiectivi prezintă
avantajul că permit nu doar simpla recumoaștere a unor răspunsuri ca fiind
adevărate sau false, ci evaluează și capacitățile elevilor de a utiliza
limbajul științific adecvat istoriei, de afirmare și utilizare a gândirii
critice.
Pentru evaluarea competenței 2.2 din secvența
A, se poate utiliza, ca tip de item semiobiectiv, itemul întrebări structurate.
Aplicație-model:
Citiți cu atenție următorul
text:
„La începutul războiului
mondial, conflictul a fost întâmpinat de populația dintr-o serie întreagă de
state cu mult entuziam. Se credea că războiul va fi scurt și că, de Crăciun,
soldații se vor întoarce la casele lor. Totuși, războiul va dura vreme de patru
ani și va deveni foarte repede un adevărat șoc pentru milioane de oameni.”
Rezolvați cerințele:
1. Cum explicați entuziasmul
oamenilor la începutul războiului? - 10 puncte;
2. Precizați două motive pentru
care războiul va deveni, în scurt timp, „un adevărat șoc pentru milioane de
oameni”. - 10 puncte;
3. Care au fost principalele
fronturi de luptă și principalele bătălii? - 20 de puncte;
4. Analizați impactul Revoluției
industriale asupra armamentelor. - 20 puncte;
5. Precizați 3 motive pentru
care Primul Război Mondial poate fi considerat „război total”. - 20 puncte;
6. Ce au reușit să realizeze
românii în urma războiului? - 10 puncte.
Notă: se acordă 10 puncte din
oficiu.
Răspunsurile așteptate din
partea elevilor:
1. Entuziasmul populației a fost
provocat, în mare parte, de exacerbarea naționalismului în toate statele
implicate. De mai multe decenii se considera că extinderea teritoriilor și a
coloniilor reprezenta o modalitate de evidențiere a mândriei naționale, mai
ales în statele care doreau să devină și ele puteri coloniale, - Italia,
Germania.
2. Primul - înrolarea masivă a
bărbaților în război a determinat conștientizarea faptului că o asemenea
înrolare nu putea fi justificată de un război scurt.
Al doilea - războiul s-a
transformat, destul de repede, într-un „război de poziții”, „război de
tranșee”, „război de uzură”. Acest tip de război se deosebea total de războaiele
clasice „de mișcare”. Un astfel de război putea dura mult timp, până în
momentul când unii dintre combatanți și ar fi consumat toate resursele umane și
materiale disponibile.
3. Principalele fronturi și
bătlii:
Frontul de Vest - aici se
înfruntau armatele germane cu cele engleze și franceze; principalele bătălii:
Marna - 1914, Verdun - 1916;
Frontul de Est - aici se
înfruntau armatele ruse cu cele germane și austro-ungare; principalele bătălii:
Lacurile Mazuriene, Tannenberg.
4. În urma Revoluției
industriale, industria de armament a produs arme cu o putere de foc și de
distrugere nemaicunoscută în istorie - gazele toxice, tancurile, mitralierele,
avioanele de luptă etc.. Producătorii de armament s-au îmbogățit considerabil
în timpul războiului, fiind printre principalii „profitori de război”.
5. Primul - a folosit toate
resursele economice și materiale ale combatanților;
Al doilea - a mobilizat
milioane de bărbați pe front;
Al treilea - milioane de femei
i-au înlocuit pe bărbați în industrie.
6. În urma războiului, imperiile
multinaționale țarist, german, austro-ungar, otoman s-au prăbușit. În aceste
condiții, și pentru românii s-a creat o conjunctură favorabilă realizării
deplinei unității naționale. Astfel, în 1918 s-au unit cu România: Basarabia la
27 martie/9 aprilie, Bucovina la 15/28 noiembrie, Transilvania, Crișana,
Maramureșul și Banatul la 19 noiembrie/1 decembrie.
Pentru evaluarea competenței specifice 1.2 din
secvența B, se poate utiliza ca tip de item subiectiv itemul eseu structurat.
Acest tip de item considerăm că este cel mai adecvat pentru evaluarea competenței
respective deoarece îi ghidează pe elevi în alcătuirea eseului, oferindu-le
cadrul necesar, prin cerințele care trebuie atinse și prin intermediul cărora
le este oferită o bază clară pentru evaluarea eseului.
Aplicație-model: Alcătuiți un
eseu structurat, în 1-2 pagini, cu tema „Expansiunea europeană - lumini și
umbre”, respectând următoarele cerințe:
1. Șocul pentru Europa al descoperirii
unor noi civilizații. - 20 puncte;
2. „Imaginea celuilalt” și
consecințele asupra amerindienilor ale expansiunii europene. - 20 puncte;
3. Situația Europei în raport cu
marile civilizații asiatice. - 20 puncte;
4. Impactul „revoluției prețurilor”
asupra țărilor europene. - 10 puncte;
5. Formularea unei
judecăți/aprecieri proprii asupra expansiunii europene. - 20 puncte.
Notă: se acordă 10 puncte din
oficiu.
Răspunsul așteptat din partea
elevilor/eseul de control:
Marile descoperiri geografice au avut un
impact enorm asupra europenilor. Aceștia aflau că nu erau singuri, că
civilizația creștină nu era singurul mod de existență al indivizilor
socializați. Ei au descoperit fațete noi, originale, de existență ale
civilizației umane. În Asia au intrat în contact cu India Marilor Moghuli, cu
China Dinastiei Ming, cu Japonia shogunilor. Au descoperit în hinduism, budism,
confucianism, religii mai vechi decât creștinismul, cu milioane de adepți
fiecare. Pe de altă parte, civilizațiile amerindiene din Americi puneau în
discuției credibilitatea Bibliei care nu preciza originea acestor civilizații
și, mai mult chiar, nici măcar nu le amintea.
Și de o parte și de alta, atât europenii, cât
și amerindienii și-au format diverse „imagini ale celuilalt”. Europenii au
ajuns să dezbată probleme cum ar fi: „dacă indienii au suflet”, „dacă pot fi
considerați ființe umane” etc.. Astfel de „idei” preocupau și mințile unor
umaniști ca de pildă Juan Gines de Sepulveda. Amerindienii, la rândul lor, i-au
considerat pe europeni, la început, un fel de zei. Mai ales aztecii au crezut
că europenii sunt zeul Quetzalcoatl și suita lui! Această imagine a paralizat spiritul
de luptă recunoscut al aztecilor. De altfel, pentru amerindieni consecințele
marilor descoperiri geografice au fost catastrofale. Milioane și milioane de
amerindieni au fost puși la munci supraomenești în minele de cupru și aur. De
exemplu, în minele de aur de la Potosi, - azi, în Bolivia -, au murit în 50 de
ani circa 25 de milioane!
În ceea ce privește Asia, aici europeni au dat
peste civilizații mult superioare, - India, China, Japonia. Era evident pentru
ei că orice încercare de cucerire era sortită eșecului. Astfel, pentru o lungă
perioadă de timp, europenii s-au mulțumit să facă comerț cu aceste civilizații
și să încerce răspândirea creștinismului.
Enormele cantități de aur extrase din Americi
și aduse în Europa au declanșat un fenomen nemaicunoscut până atunci - „revoluția
prețurilor”. Aceasta a provocat inflație și dezorganizare economică și socială.
Unii negustori au devenit extreme de bogați în timp ce mase întregi de oameni
s-au trezit într-o sărăcie extremă. De altfel, în epocă se afirmase
mercantilismul, o concepție care susținea că bogăția unui stat este dată de
cantitatea de metale prețioase pe care o deține. Această concepție a însprit la
maxim conflictele dintre Marile Puteri pentru colonii.
Per ansamblu, cu toate umbrele sale, expansiunea europeană a avut rolul determinant în apariția și dezvoltarea economiei globale și a pieței mondiale unice. A pus în contact direct civilizații umane aflate până atunci relativ sau total izolate unele de altele. I-a făcut pe oameni să conștientizeze că, până la urmă, alcătuiesc o singură civilizație umană mondială.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu