VREMURI
TULBURI ÎN MOLDOVA SECOLULUI XVI
Petru Rareș, Luceafărul renumitului scriitor
și avocat Barbu Ștefănescu Delavrancea (1858-1918) a trecut în neființă la
începutul lui septembrie 1546. Dintre cei trei fii legitimi ai lui au urmat la
domnie doi: Iliaș Rareș (1546-1551) care a trecut la islam și Ștefan Rareș
(1551-1542) care a fost asasinat de boieri la Țuțora la începutul lui
septembrie. Al treilea, Constantin Rareș a murit în 1554, prin ajutorul dat de
cumnatul său Alexandru Lăpușneanu. Un fiu nelegitim, Iancu Sasul, fost domn al
Moldovei (1579-1582), a fost decapitat la Liov (azi în Ucraina) în decembrie
1582. Fiicele lui Petru Rareș au fost căsătorite cu două capete încoronate: Chiajna
(Mircioaia) cu Mircea Ciobanu domn al Țării Românești (trei domnii, 1545-1559)
mort probabil otrăvit și Ruxandra cu Alexandru Lăpușneanul (două domnii 1552-1568),
mort probabil otrăvit de soție care își răzbuna mama, sugrumată din ordinul
soțului. După asasinarea lui Ștefan Rareș în 1552 a urmat domnia de două, trei
zile în septembrie a lui Joldea, care trebuia să vină la Suceava să se
căsătorească cu Ruxandra, fiica lui Petru Rareș și a Elenei. La Șipote pe râul
Jijia a fost luat prizonier de stolnicul Petrea și închis în mănăstire. Petrea
era fiul nelegitim al lui Bogdan al III-lea (1504-1517) și al Anastasiei din
ținutul Lăpușnei. A luat numele de Alexandru, și a devenit domn ajutat de
poloni și de boierii care îl asasinaseră pe Stefan Rareș. S-a căsătorit cu
Ruxandra și a fost confirmat de sultan. Dar după puțini ani boierii au regretat
alegerea noului domn. Politica de obediență față de poloni și turci a
nemulțumit și au început pârile la Poartă și solia la Habsburgi (împăratul
imperiului romano-german era Ferdinand I 1546-1564, rege și al Ungariei). Ura
boierilor împotriva domnului i-a determinat să prefere un străin de neam, țară
și religie în locul stăpânului legitim pe care-l doreau îndepărtat. Acesta era
aventurierul cunoscut sub numele de Despot Vodă (nov. 1561-nov 1563). Era grec
de origine. Își alcătuiește o genealogie fantezistă. Se trăgea din eroii greci
legendari, din împăratul bizantin Heraclius (610-641), descendent din Lazăr
Brancovici despotul Serbiei și rudă cu Doamna Ruxandra a Lăpușneanului, a cărei
mamă era Elena Brancovici. În 1552 luptase în oștile împăratului romano-german
Carol Quintul (1519- 1556, fratele lui Ferdinand) împotriva francezilor. O
combinație stranie. Carol, regele prea catolic avea un căpitan protestant. A
colindat Europa. S-a dus în Saxonia, la Wittenberg unde Martin Luther (1483-
1546) inițiatorul Reformei afișase la 31 octombrie 1517 cele 95 de teze pe
porțile catedralei. În 1555 îi scria lui Filip Melanchton (1497-1560) adeptul
luteranismului, recomandându-se Iacob Basilicos marchizul, despot de Samos.
Apoi a trecut prin Suedia, Prusia, Polonia, Transilvania și a ajuns în Moldova
la ruda sa Doamna Ruxandra. Folosindu-se de diploma de confirmare a genealogiei
sale acordată de Carol Quintul, se declara despot de Samos cavaler al
neînvinsului împărat și conte palatin. Carol Quintul îi acordase titlul de „cavaler
laureat și conte al curții noastre imperial”, conferindu-i dreptul de a
consacra notari publici, doctori, magistrați și bacalaureați în litere și să
numească poeți laureați. Cronicarul Azarie îl aprecia: „Om iscusit în războaie
… și-a adunat bărbați din toate limbile, pricepuți în lupte, viteji, crunți ca
și leii, cu inimă îndrăzneață.” Cunoscând realitățile moldovenești Despot a
plănuit să ajungă suveranul țării, să ocupe și scaunul Valahiei unind cele două
țări românești, apoi să elibereze Grecia și să înceapă războiul împotriva
turcilor. A început să caute aliați și să comploteze împotriva domnului. În
1560 din Transilvania apelează la Ferdinand să obțină ajutor pentru înlocuirea
Lăpușneanului pretextând că acesta este un tiran crud. Brașovenii, în 1558,
notau în register „Magnificus despotas reversurus stimat respectat in Moldaviam”,
iar moldovenii îl numeau în 1560 „Domnus noster Despot” deși nu luase domnia. O
scrisoare a boierilor moldoveni afirma că „Alexandru a fost făcut domn de
poloni, că e un țăran, scoate ochii, spânzură, taie capetele, trage în țeapă,
are de gând să turcească țara cum a făcut cumnatul sau Mircea Ciobanul.” Un
diplomat, trimisul imperial afirma că Moldova era țara schingiuiților. Lăpușneanu,
prin spionii săi a aflat de intențiile și acțiunile lui Despot. A vrut să scape
de intrus prin otrăvire, dar Despot a fugit la poloni, la nobilul Albert Laski.
La rândul său Despot a încercat să-l otrăvească pe Lăpușneanu printr-un medic,
fără succes. Despot și-a încropit o armată. Laski și-a vândut moșiile pentru
20.000 de florini cu ajutorul cărora a tocmit mercenari. Pentru banii avansați,
Despot l-a declarat „succesorul nostru la tronul Moldovei.” În armata lui
Despot s-au angajat mercenari germani, maghiari, croați, spanioli, archebuzieri
flamanzi. Ungurii n-au fost loiali până la sfârșit. La asediul Sucevei de către
Tomșa, l-au trădat și i-au prădat vistieria. „Umblau mai mult după pradă, decât
după izbândă” (Hurmuzachi). În lupta pentru scaun Despot avea 2.000 de oșteni
mercenari încercați. Bineînțeles polonii ajutau pe Lăpușneanu. Ca să adoarmă
bănuielile domnului, Despot a difuzat știrea că ar fi murit ca urmare a
încercării de suprimare. Cu ajutorul lui Ferdinand și al lui Laski, Despot a
revenit în Moldova. Lupta s-a dat la Verbia (pe râul Jijia) lângă Botoșani, la
18 noiembrie 1561. Lăpușneanu trădat de comandantul armatei Ion Moțoc, a
trebuit să fugă și după o nouă încercare de rezistență a fugit în Turcia. Și
astfel, după spusele lui Alexandru D. Xenopol (1847-1920) „era primul grec care
a ocupat un scaun domnesc în Țările Române”. Bătălia de la Verbia a fost
obținută de armele de foc ale mercenarilor lui Despot. Interesant este faptul
că protestanții poloni au luptat în armata lui Despot împotriva catolicilor
poloni care erau în armata Lăpușneanului. Despot se autonumea Ioan Voievod.
Adoptase denumirea voievodală românească a domnului, de la apelativul IO din
titulatura domnească. A luat numele domnesc de Ioan. Titulatura în scrisorile
către habsburgi în 1562 era „Heraclides Iacobus Basilicus Dei Gratia Despotos
Sami ac Regni Moldoviae Princeps”, titlu recunoscut de împăratul Ferdinand. În
1560, într-o scrisoare către brașoveni se declara „Heraclide Basilic Iacob din
mila lui Dumnezeu despot de Samos” (Peste trei secole scriitorul, memorialistul
și prim-ministrul Ion Ghica a fost cinci ani bei de Samos). Despot a intrat în
Suceava afirmând că s-a așezat în țara strămoșilor săi. Grecul devenise subit
moldovean. Turcii nemulțumiți intenționau să facă Moldova pașalâc. Despot a
trimis o epistolă sultanului în care pretindea că nu s-a ridicat împotriva lui
Soliman, ci a tiranului. A fost chemat de locuitori și se oferă să mărească
tributul de la 30.000 la 50.000 de galbeni. Sultanul îl considera pe Despot „acest
al nostru ales cinstit și între ai săi domni egal, demn de toată demnitatea și
cinstea domn Ioan voievod”. Pe Lăpușneanu sultanul îl numea „sclavul meu”.
Turcii au acordat învestitura fără majorarea haraciului. În 1564 moldovenii au
dublat tributul (Lăpușneanu). În același timp Despot pregătea lupta împotriva
turcilor cu ajutorul lui Ferdinand. Cu diplomație Despot obținut protecția
Franței și a regelui Boemiei. A ridicat în dregătorii mulți boieri loiali.
Moțoc a fost răsplătit cu vornicia. Lui Laski, pentru datoria uriașă, i-a
încredințat cetatea Hotin. Apoi s-a răzgândit, fapt ce i-a tras dușmănia
polonului. Acesta s-a aliat cu nobilul polono-lituanian Dimitrie Wisniowiecki
care dorea domnia Moldovei, mai îndreptățit decât Despot. Era înrudit cu
suveranii Moldovei. Tatăl său Ivan era căsătorit cu Magdalena, sora Elenei,
Doamna lui Petru Rareș. Despot a favorizat religia protestantă fapt ce a
nemulțumit preoții ortodocși. La Hârlău a înființat pentru luterani o școală,
celebra Schola latina care după un incendiu a fost mutată la Cotnari, unde
deseori Despot își avea reședința, localitate cu numeroși sași protestanți. La
școală activa umanistul german Ioan Sommer (1542-1574) secretarul domnului care
a redactat o biografie a lui Despot. Domnul Moldovei era un erudit. Cândva
scrisese în latinește o lucrare intitulată „De arte militari” (Despre arta
militară). Cunoștea multe limbi. Intenționa să dea țării un cod de legi și
pusese un grec să elaboreze textul. A bătut monede de aur și argint. Moneda din
1562 avea numele Maicii Domnului - „Patrona Moldaviae” și este o monedă mică de
argint asemănătoare asprului. Tot din argint dar și din aur este moneda din
1563 în care se autointitulează „Pater patriae” și este de mărimea talerului.
Despot a folosit un simbol al puterii și suveranității din Europa Apuseană: sceptrul.
A fost folosit rar de domnii români (Vasile Lupu, Mihnea al III-lea).
Buzduganul (cu care a fost ucis Despot) era simbolul stăpânului. Nu trebuie
confundat cu schiptrul care era un steag (mare al domnului, de învestitură,
steaguri turcești, leșești). Nevoia imperioasă de bani l-a determinat să pună
biruri sporite. În 1563 a impus o nouă dare de un galben pentru gospodăria
țăranilor fapt ce a provocat mare ură și dușmănie. La Hotin țăranii nemulțumiți
l-au luat prizonier și au cerut anularea birului și dreptate împotriva
boierilor care luau pământurile celor care nu plăteau și popilor (a
protestanților în special, dar și a ortodocșilor) care erau pricina tuturor
nenorocirilor. Ca să obțină bani Despot a topit odoarele din biserici. Despot
s-a sprijinit pe armata de mercenari. În 1562 Ferdinand aprecia că Despot poate
mobiliza o armată de 40.000 de călăreți și 60.000 de pedeștri, fără arme de
foc. Cifra este desigur exagerată. Un diplomat italian afirma că moldovenii
erau înarmați cu sulițe foarte lungi, săbii încovoiate și scuturi. Tensiunile
s-au acumulat. Boieri nemulțumiți, țărani sărăciți, mercenari nesătui. S-a
format un complot, apoi o coaliție împotriva lui Despot: Laski, hatmanul Ștefan
Tomșa, boierii moldoveni. Tomșa, după cele scrise de cronicarul Azarie era „frumos
la înfățișare, viteaz, cu inima îndrăzneață și avea dragoste caldă pentru
adevărata credință”. Era apărător al Bisericii ortodoxe împotriva confesiunilor
străine ale papistașilor și reformaților. Tomșa fusese proclamat domn de moldoveni
încă din august 1563. Însă sufletul său nu era la fel de frumos ca fizicul.
Boierii moldoveni îl cheamă în ajutor și pe cneazul Dimitrie Wisniowiecki
căruia-i promit coroana Moldovei. Insistă și Tomșa care avea alte planuri.
Coroana o vrea el, nu era pentru alt străin. Cneazul era organizatorul
căzăcimii zaporojene (numele provenea de la cuvintele ucrainiene za poroje - la
pragurile Niprului). Tomșa, Laski, Wisniowiecki intră cu oștile lor în țară.
Boierii fideli solicită sultanului recunoașterea lui Tomșa ca domn. Poarta l-a
numit domn tot pe Lăpușneanu. Tomșa cel cu două fețe, care intrase în țară
pentru a-i lua locul lui Despot, își anunță domnul că Wisniowiecki a chemat în
ajutor tătarii pentru a-l înfrânge pe Despot. Îi cere domnului să-i trimită
cavaleria formată din mercenari spre a-i înfrânge pe tătari. Despot de bună
credință îi trimite cavaleria de unguri, germani, poloni care sunt îmbătați și
masacrați de oștenii lui Tomșa. După această trădare a suveranului, urmează cea
asupra aliatului. Îl cheamă pe cneaz cu cazacii să pornească asupra lui Despot.
Însă în cursa întinsă sunt măcelăriți cazacii, iar cneazul prizonier este
trimis la Stambul, unde torturat a murit în cârlige după trei zile. Despot se
închide în Suceava. Asediul cetății a început la 8 august 1563. „A fost război
ziua și noaptea și vărsare de sânge și pieire de ostași”, susțin cronicile.
Trei luni artileria lui Tomșa lovește zidurile Sucevei. La Târgu Neamț ocupat
de oștenii lui Tomșa sunt măcelăriți soldați și muncitori străini. Este ucisă
văduva episcopului protestant. Este dărâmată școala de la Cotnari. Fugar,
Johannes/Ioan Sommer rătăcește trei luni prin păduri. O fiică a lui Despot este
ucisă iar maică-sa grecoaica, trimisă la mănăstire. Sunt masacrați soțiile și
copii oștenilor lui Despot din Suceava. Tomșa, „omul cu mare inimă” cum îl
numea Grigore Ureche, n-are inimă deloc. Nu reușește să cucerească și atunci
recurge la tactica obișnuită, trădarea. Cumpără comandantul garnizoanei pentru
a preda cetatea. Despot a aflat și cu mâna lui execută pe trădător, fapt ce a
iscat ura oștenilor garnizoanei. Tomșa jură că oștenii garnizoanei vor fi
lăsați liberi dacă predau cetatea și de nume de viclenie să se curățească (nu
vor fi considerați trădători). Oștenii lui Despot deschid porțile. Tomșa se afla
în satul Areni. Despot singur, fără oșteni și suită, s-a îmbrăcat în straie de
domn, cu coroana pe cap și s-a dus la Areni să se închine lui Tomșa. Acesta l-a
mustrat pentru jefuirea bisericilor și alte fărădelegi. L-a lovit cu
buzduganul. Ca de obicei, mulțimea lașă și servilă, l-a ucis cu numeroase răni.
Capul i-a fost tăiat de călăul tătar și dus în Turcia în divanul stambuliot. Coroana
de aur a fost spartă în bucăți și alte bijuterii au fost furate de unguri, care
în trecere jefuiau și mănăstirea Putna. Așa a fost sfârșitul lui Despot Vodă la
25 noiembrie 1563. Nicolae Iorga l-a considerat reprezentant al Renașterii
europene. Boierimea moldavă îl susținea pe Tomșa pe care îl consideră că este
os de domn, fiul lui Ștefan cel Tânăr (Ștefăniță 1517-1527). Sultanul a
poruncit beglerbegului Rumeliei să-l repună pe Lăpușneanu în scaun. Lăpușneanu
plătise scaunul Moldovei cu peste 200.000 de galbeni și primise steagul de
învestitură. Tomșa a domnit toată iarna 1653-1654 în Moldova. Armatele
turco-tătare nu reușeau să treacă Dunărea înghețată, iar țăranii din oștirea
lui Tomșa ar fi murit bucuroși pentru domnul lor. Lăpușneanu cheltuise mult și
nu renunța la domnie. Grigore Ureche amintea cuvintele sale: „De nu mă iubesc
ei, eu îi iubesc pre dânșii și de nu mă vrea țara, eu o vreau pe dânsa, și voiu
tot merge, ori cu voie, ori fără voie.” După izvoare săsești Tomșa a fost
alungat din Moldova la 20 februarie 1564. Oștirea sultanală a turcilor și
tătarilor au acoperit țara ca un roi prădând și arzând. Tomșa a fugit în
Polonia care sprijinise militar domnia lui. Și-a luat ca amintire întreg
tezaurul țării care număra vreo 300.000 de ducați (un ducat=un florin de
aur=galben austriac). În martie-aprilie sultanul cere regelui Poloniei
Sigismund al II-lea August (1548-1572) „să-l aresteze pe acest vagabond, dacă
vrea să se refugieze la voi și să-l trimită viu sau mort sultanului că a făcut
mult rău și necazuri țării sale.” La solicitările imperioase ale turcilor Tomșa
și boierii lui (vornicul Ion Moțoc marele vătaf al Iașilor, vornicul
Drăghici/Petru Spancioc, postelnicul Iosif Veveriță) au fost executați la
Lvov/Liov prin decapitare la 26 aprilie 1564. Tomșa a suferit moarte de lotru.
La 1 mai Lăpușneanu mulțumea regelui Poloniei pentru omorârea trădătorilor și
dușmanilor săi. Trupurile trebuiau înhumate la biserica grecească a Maicii
Domnului, dar au fost duse la biserica Sfeti Onufrie (Sfântul Onofrei) din
Liov, afară din târg. Mormintele lor nu mai există. După ocupare abuzivă a
Bucovinei de Sus de către ocupația sovietică în 1940 multe cimitire românești
au fost distruse, biserici, instituții și clădiri de către ucrainieni, dușmanii
ereditari ai românilor. La judecata regală au fost condamnați la moarte patru
vinovați și alți 17 boieri refugiați au fost absolviți de vină. În timpul
domniei, Tomșa și-a atribuit o titulatură ciudată: „Wayvoda moldaviensis,
princeps Walachiae et caetera.” Tezaurul Moldovei răpit de Tomșa a rămas în
Polonia. A fost primul domn moldovean care a fost jefuit de regele Poloniei.
Tezaurul Moldovei cuprindea și birul pentru sultan care fusese strâns din
plânsul, sudoarea și sângele oamenilor sărmani. În aprilie 1567, la trei ani de
la execuția lui Tomșa, Lăpușneanu reproșa regelui Sigismund August faptul că „tot
tezaurul nostru împreună cu odoarele răpite de Despot din bisericile și
mănăstirile Moldovei se aflau încă în vistieria din Liov.” Nu fuseseră
restituite moldovenilor. După revenirea în țară în a doua domnie, Lăpușneanu
s-a răzbunat pe cei care au complotat și participat la înlocuirea lui. La un
festin se spune că a ucis 47 de boieri (după alte izvoare, 60). Doar câțiva
s-au salvat cu picioarele rupte, după saltul de la ferestre în curte.
Răzbunarea divină nu a întârziat. A murit (posibil otrăvit) la 11 martie 1568
și înmormântat trei zile mai târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu