UN
DUCAT LA GURILE DUNĂRII
Cunoscută și prin sintagma „epoca marilor
migrații”, îndelunga perioadă dintre sosirea hunilor la gurile Dunării din anul
376 și invazia tătaro-mongolă din 1241 s-a remarcat nu doar prin procesele
politico-militare asociate în mod firesc invaziilor (a căror succesiune, nota
bene!, a avut un ritm multigenerațional, decupând subetape de relativă acalmie
și stabilitate), ci și - sau poate mai ales - prin prefaceri profunde în plan
social, cultural, spiritual sau tehnologic, care au forjat profilul civilizațional
al Europei din următorul mileniu. Deloc surprinzător, rezultatele acestor
prefaceri se află în relații deopotrivă de continuitate și de discontinuitate
cu „momentul de referință” (deci cu Antichitatea târzie), observația
păstrându-și valabilitatea atât pentru aspectele tehno-economice ale
civilizației europene, cât și pentru cele religioase și
cultural-comunicaționale și, respectiv, pentru cele normative și
instituționale. Această ultimă dimensiune a fost îndeobște ignorată în
istoriografia noastră, care altminteri - iar acest fapt trebuie pus bine în
evidență - este una dintre puținele din lume care s-a dezvoltat ca știință
pornind nu de la contabilizarea (sau simularea contabilizării) memoriei
administrative, mereu predispusă să se restrângă la liste de conducători și
bătălii, ci de la abordarea unor problematici de profunzime
structural-fenomenologică intrate abia în ultimele decenii (și acest fapt
merită subliniat) în atenția istoriografiei universale. Temele fundamentale ale
identității și continuității - care, aspect frecvent ignorat de către criticii
lor, au deschis numeroase alte direcții de investigație, precum evoluția
elitelor, imaginarul istoric, raportul dintre material și imaterial în
devenirea istorică ș.a.m.d., notificabile în cele mai prestigioase institute de
cercetare de pe glob - au privilegiat însă preponderent abordări în cheie
etno-culturală (nu e o vină a cuiva, ține de stadiul cercetărilor), în timp ce
cheile de analiză organizațională a mutațiilor specifice mileniului migrațiilor
au rămas practic neexplorate. Încercăm în cele ce urmează să ne alăturăm celor
care, mai ales în ultimul deceniu, se străduiesc să recupereze acest decalaj,
aducând în atenție problema organizărilor politico-administrative de pe
teritoriul românesc, din ultimele doua veacuri ale mileniului I.
Clarificări
terminologice și metodologice:
Aducând în discuție problema
organizării politico-administrative, ne referim la sensul restrâns al acesteia,
al organizării de tip protostatal. Două observații sunt utile aici, în scopul
clarificării conceptelor. Prima vizează faptul că o organizație protostatală
trebuie să întrunească practic aceleași elemente sistemice care definesc statul
(o populație care se definește prin teritoriul pe care-l ocupă și se află
într-o relație de proprietate cu acesta, respectiv, o structură instituțională
- o administrație - care este acceptată ca legitimă de către populația în cauză
și își exercită exclusiv - deci suveran - autoritatea pe teritoriul dat),
singura diferență esențială a formațiunii protostatale față de statul
propriu-zis derivând din faptul că cea dintâi are o suveranitate limitată
printr-o dependență (de facto sau de jure) față de un centru de
putere - nu neapărat de natură statală! - extern. În același timp, formațiunea
protostatală nu se reduce la statutul de (sub)unitate administrativă a unui
stat, deși există numeroase cazuri în care același așezământ politico-juridic
ajunge să exercite (însă nu simultan) ambele status-roluri. Terminologia
medievală europeană pentru formațiunile protostatale este relativ largă: ducat,
cnezat, marcă, kleisura, principat, țară ș.a.m.d.; vom opta, în demersul
de față, pentru cel dintâi, care se evidențiază atât printr-o putere de
circulație mai mare, cât și printr-o claritate semantică relativ mai ridicată.
Cea de-a doua observație este legată de percepția problematicii și nu de
problematica în sine. În exegeza de la noi, domină, de foarte multă vreme, ideea
că a vorbi despre formațiuni statale sau protostatale în Dacia nord-dunăreană,
în largul interval de după așa-zisa retragere aureliană și până în generațiile
premergătoare „descălecatului”, ar constitui o erezie științifică. Or lucrurile
stau exact pe dos: paradigma științifică pretinde dovezi și demonstrații, iar o
demonstrație că în spațiul și perioada dată nu se poate vorbi despre
statalitate autohtonă nu a fost nici măcar schițată, necum dusă până la
capăt, plasând o astfel de afirmație exclusiv în registrul prejudecăților. Desigur, și afirmația opusă pretinde
dovezi și demonstrații, argumentul „dacă nu poți nega, trebuie să accepți”
neavându-și locul în paradigma științifică. Este, așadar, momentul să aducem,
în discuție o primă piesă a probatoriului: tratatul De Administrando Imperio al împăratului Constantin al VII-lea Porfirogenetul, redactat la jumătatea
secolului X, cel mai probabil puțin înainte de anul 952. Valoarea probatorie a
acestui document este foarte înaltă; întâi, pentru că el emană dintr-o sursă
oficială (cancelaria imperială a Imperiului Romaniei de Constantinopol), bine
informată (sursa prezumată a datelor incluse este diplomația bizantină, cu
aparatul său de agenți de informații) și autorizată (documentul este asumat
chiar de împărat); apoi, pentru că valoarea de întrebuințare a tratatului („pregătirea
profesională” a moștenitorului tronului, Romanus
Porfirogenetul) exclude obiective
propagandistice și alte distorsiuni de acest fel; nu în ultimul rând, pentru că
natura documentului nu implică evaluări subiective. Interesul special pe care îl prezintă De Administrando
Imperio pentru tema investigației noastre este legat de faptul că acest
izvor de prim rang certifică existența, la nordul Dunării, a unei societăți
care are atributele statalității și nu se rezumă nicidecum, așa cum
prezumă interpretările istoriografice tradiționale, la un nivel de organizare
tribal/obștesc, menit să se limiteze la pasivism social-politic. Potrivit
informațiilor pe care ni le furnizează Constantin Porfirogenetul, în regiunile
central-estice ale Daciei nord-dunărene existau trei formațiuni protostatale
bine conturate: ducatele
Chopon/Giazichopon, Gyla și,
respectiv, Irtim/Iabdiertim, toate
trei făcând parte, cu statut egal, din confederația de opt „țări” care
alcătuiau așa-zisul „imperiu de stepă” Patzinakia.
Nu poate exista niciun dubiu cu privire la statutul politico-juridic al acestor
„țări”, datele corolare pe care le furnizează izvorul fiind pe deplin
lămuritoare. Astfel, Patzinakia nu are o conducere supremă (motiv, asupra
căruia nu mai insistăm aici, pentru care termenul de „imperiu” atribuit uneori
acestei entități politico-militare este cu totul impropriu); Porfirogenetul
precizează clar că fiecare dintre cele opt „țări”, implicit și cele trei ducate
tardeno-dacice - vom explicita mai jos această opțiune terminologică - își are
propriul său domn/stăpânitor și, de asemenea, că fiecare astfel de
formațiune politică este divizată în mai multe districte, fiecare dintre ele
conduse de câte un sub-stăpânitor, subordonat (deducția logică nu ridică
probleme) în termeni de vasalitate domnului. Cele opt „țări”, rezultă din
context (iar trecerea în revistă a cazuisticii istorice cunoscute din alte
izvoare confirmă fără rezerve aserțiunea), sunt dependente unele față de
altele, însă nu se articulează într-o ierarhie stabilă și rigidă. Practic,
singura conexiune instituțională care unește ducatele componente ale
Patzinakiei (folosim aici sensul larg al termenului „instituție”) o reprezintă
„frăția princiară” care-i unește pe arhonții celor opt ducate. Și aici,
Porfirogenetul nu lasă loc la interpretări alternative, precizând că aceștia aparțin
unui clan care deține hegemonia la nivelul ansamblului comunităților pecenege,
dar care nu are în interiorul său norme stricte de succesiune, ci doar un set
de cutume care exprimă - izvorul este explicit - preocuparea clanului ca
fiecare ramură a sa să poată avea acces la putere; de altfel, după moartea
arhonților „primului val” (a celui care a gestionat ocuparea teritoriului
dintre Itil/Volgograd și Durostorum/Silistra, instituind autoritatea pecenegă
asupra celor opt „țări”), arhonții nu sunt urmați la conducerea ducatelor
respective de fiii, frații sau nepoții lor, ci de unii veri sau chiar fii ai
verilor. Contemporan doar cu prima
jumătate de secol de funcționare a Patzinakiei, împăratul Constantin
Porfirogenetul nu avea cum să surprindă și procesul de disoluție graduală a
acestei „frății princiare”, disoluție care supraconfirmă faptul - judicios
ilustrat în tratat - că elita militară care instituise, unea și domina
Patzinakia era structurată ea însăși într-o manieră eminamente tribală. La
jumătate de veac după dispariția Porfirogenetului și după trecerea a cinci
generații de la instalarea pecenegilor în Patzinakia, avem deja primele știri
despre existența unor dispute ireconciliabile în „frăția princiară” fondatoare;
fără îndoială, disensiunile și-au făcut apariția mai devreme, dar cele
anterioare n-au fost surprinse de izvoarele păstrate. Astfel, în 1017,
demnitarul bizantin Tzotzicius
poartă negocieri la Drista/Durostorum cu un grup de pecenegi care s-au desprins
de gruparea din care făceau parte și s-au stabilit pe malul nordic al Dunării,
pentru ca trei decenii mai târziu, gruparea lui Keghen să se strămute la sudul Dunării, după conflictul cu
facțiunea lui Tyrach, care se pare
că și-a adjudecat domnia ducatului Chopon. Elita tribală juca însă, în raport
cu instituțiile protostatale care compuneau Patzinakia doar rolul de adstrat
politico-militar, fiind de prezumat că ea cuprindea, la nivelul fiecărui ducat,
doar familia extinsă a arhontelui, cercul demnitarilor apropiați, nucleul
profesionist al corpului militar (armata ducală extinzându-se cu recrutări
dintre autohtoni) și, poate doar în parte, corpul subarhonților și al
dregătorilor teritoriali. În plus, pe măsură ce coabitarea elitei pecenege cu
autohtonii se prelungea, melanjul cu baza autohtonă devenea tot mai consistent,
generând acea categorie de „mixobarbari” atât de frecvent invocată de autorii
antici și timpuriu-medievali. Acestei clase mixobarbare par să-i aparțină, spre
exemplu, fruntașul peceneg cu nume elenizat Koulinos, pe care îl evocă Skylitzes
în legătură cu anul 1042, dar mai ales demnitarii Tatos-Chalis (pe care cetățenii Dristei îl aleg în 1072 drept
comandant al cetății, într-un gest de frondă față de curtea imperială de la
Constantinopol) și, respectiv, Sesthlav
și Satzas, despre care Anna Comnena ne informează că au ajuns
să stăpânească peste Vicina și ținuturile apropiate. Aspectele care ne obligă să admitem că, spre deosebite de elita
înstăpânită la cumpăna secolelor VIII/IX, rămasă la stadiul tribal de organizare,
societățile celor opt „țări” beneficiau de instituții specifice statalității
sunt, desigur mai numeroase; ele fac, de altfel, obiectul altor intervenții pe
care alți cercetători le dau la iveală. Ne vom opri în cele ce urmează doar
asupra celui mai important dintre ele: faptul că, după plecarea din regiune a
pecenegilor (de altfel, Patzinakia nu se destructurează sincron, ci la date
diferite și prin mecanisme diferite în fiecare dintre cele opt ducate constituente),
ducatele își continuă - după cum avem a constata că și înainte de orizontul
anului 896, al „descălecării pecenege”, ele pot fi identificare cu relativă
ușurință.
Un
ducat tardeno-dacic (I): Chopon (Cumania Neagră, Ultramontania, Țara
Brodnicilor):
Vom începe cu o precizare
terminologică: sintagma „tardeno-dacic” (pe care, de la sine înțeles, o aplicăm
exclusiv celor trei formațiuni protostatale de pe teritoriul Daciei
nord-dunărene) este menită să pună în evidență, în primul rând, contextul
geografico-cronologic: „țările” Chopon, Gyla și Irtim ființează în spațiul
daco-roman, într-o epocă ulterioară celei în care au funcționat elementele de
arhitectură statală asociate Daciei Romane. În același timp însă, dorim să
sugerăm - și sperăm să convingem că ne aflăm în fața a mai mult decât unei
simple ipoteze de lucru - că între ducatele de epocă pecenegă și instituțiile
protostatale autohtone anterioare și, respectiv, ulterioare există o
continuitate funcțională. Fără
îndoială, ducatul tardeno-dacic care beneficiază de cea mai consistentă
descriere - pentru că, din perspectivă imperială, este cel mai vizibil - este
cel desemnat sub denumirea de Chopon.
Acesta este situat la vest de Nistru, extinzându-se până la Curbura Carpaților,
fără a atinge însă Argeșul: știm asta, întrucât Porfirogenetul enumeră cele
cinci mari râuri care străbat Patzinakia, iar cel mai vestic dintre ele este
Siretul - or, Argeșul este comparabil ca aparență geografică cu oricare dintre
cele enumerate. La data instalării autorității pecenege - anul 896 - conducerea
acestui ducat a fost asumată de un oarecare arhonte/principe Giazi (motiv pentru care ducatul mai
este indicat în textul izvorului și sub denumirea extinsă Giazichopon); acest principe murise însă cu câțiva ani, poate un
deceniu înainte ca împăratul de la Constantinopol să-și redacteze tratatul,
autorul menționând limpede că toți arhonții ducatelor pecenege fuseseră
succedați la conducere de rude mai îndepărtate (veri sau fii ai verilor). Tot
de la Constantin al VII-lea Porfirogenetul aflăm și că pe teritoriul acestui
ducat existau cel puțin șase orașe întemeiate de romani, enumerate de la est
spre vest: Aspron, Toungatai, Kraknakatai, Salmakatai, Sakakatai și
Giaioukatai. Aspron poate fi identificat fără niciun dubiu cu Cetatea Albă
(anticul Tyras), în vreme ce al cincilea oraș din enumerare nu poate fi altul
decât Isaccea: anticul Noviodunum, pe care izvoarele ulterioare îl desemnează
cu numele de origine turco-mongolă Saqci, din care a derivat denumirea modernă
a localității. Ultimul oraș din enumerare, așa cum sugerează titulatura sa, a
jucat rolul de reședință pentru curtea arhontelui Giazi; logica enumerării ne
sugerează că el se afla tot la sudul gurilor Dunării, iar una dintre sugestiile
cele mai demne de luat în seamă este identificarea sa cu legendara Vicina.
Potrivit aceleiași logici, celelalte patru orașe trebuie căutate între (aici, „între”
are un sens lax) Cetatea Albă și Isaccea, unde au mai funcționat centre urbane
romane antice sau premedievale precum Aliobrix, Lycostomo sau Salsovia. Faptul
că ducatul Chopon controla malul sudic al gurilor Dunării (și, deci, într-o
mare măsură, navigația pe această arteră fluvială) merită toată atenția: așa se
explică concentrarea de resurse pe care ajunge să le controleze acest ducat (și
care-i permit să susțină un aproape neîntrerupt efort militar pe durata a cel
puțin trei generații), așa se explică însă și ușurința cu care, în generația
ulterioară Porfirogenetului, lideri pecenegi (fie ei și mixobarbari) precum
Sesthlav și Satzas ajung să-și exercite autoritatea în zona Vicinei. Dar
controlul teritorial peceneg nu se întinde mult spre sud: suntem asigurați de
asta din faptul că în De Administrando Imperio se menționează că
locurile de popas maritim ale flotelor varege și kievene (ne aflăm într-o epocă
și o regiune în care navigația are un pronunțat caracter costier) sunt, în
ordine, Selina/Sulina, Konopas, Constantia/Constanța, Varna și Ditzina, toate
aflate atunci sub controlul Țaratului Bulgar. O informație adiacentă ne permite
să precizăm mai în detaliu frontierele sudice ale ducatului Chopon și la vest
de Dunărea dobrogeană: după cum am amintit mai sus, pe la 1017, o grupare
pecenegă are nevoie de acceptul autorităților imperiale pentru a se așeza pe
malul drept al fluviului, în vecinătatea Dorostorumului. Deloc surprinzător:
marea cetate de la primul cot al Dunării de Jos, vicecapitala vechii Moesii și
reședința noului Paristrion, are pe malul drept al fluviului o parte a
hinterlandului propriu. Așa stând lucrurile și ținând cont de faptul că micul
pustiu al Bărăganului nu putea funcționa decât ca no-mans-land, rămâne să
admitem că frontiera sudică a ducatului Chopon urmărea, mai mult sau mai puțin,
aliniamentul vechiului limes Brazda lui Novac. Ei bine, după alungarea pecenegilor din aceste locuri, către
sfârșitul secolului XI (ca urmare deopotrivă a presiunii cumane și a epuizării
puterii lor militare în complicatul joc politico-militar gestionat de curtea
imperială de la Constantinopol), exact pe aceste teritorii ne este semnalată o
- aparent - altă formațiune protostatală: Cumania
(Cumania Neagră, mai precis), un
actor politico-teritorial cu o influență semnificativă în politica europeană
(fie și numai dacă amintim competiția dintre alianța Roma - Ungaria - Ordinul
Teuton și Constantinopol pentru controlul organizației episcopale de aici,
respectiv, rolul jucat în primele două generații de funcționare a Țaratului
româno-bulgar de Târnovo) care va domina regiunea Dunării de Jos până la
notoria invazie tătaro-mongolă din 1241. Suntem obligați să constatăm că între
funcționarea formațiunilor politice Chopon și Cumania Neagră nu există niciun
hiatus, sub niciun aspect relevant al existenței protostatale: teritoriul nu se
depopulează, iar schimbarea elitei politico-militare pecenege cu cea cumană -
care se produce, de altfel, gradual - nu afectează nici viața economică,
nici pe cea administrativă, dovada cea mai elocventă fiind faptul că acest
ducat continuă să ofere baza logistică pentru acțiuni militare de anvergură
atât la sudul Dunării, cât și pe alte direcții de intervenție. Mai mult, noua
elită cumană care se instalează ca adstrat în ducatul Chopon preia nu doar
inventarul condiționărilor beligerante (la loc de cinste stând conflictele cu
Imperiul Romaniei de Constantinopol), ci și relațiile privilegiate cu
aristocrația provincială din Paristrion, cu autoritățile regionale din Ardeal
și Ungaria, cu autonomiile politice din sudul Carpaților ș.a.m.d., precum și cu
rețeaua sacerdoțială creștină (mai ales cu cea ortodoxă). De altfel, existența
în Chopon-Cumania Neagră a unor episcope schismatici/ortodocși atât de
influenți încât să compromită acțiunea de catolicizare inițiată de papa Grigore
al IX-lea - și în epoca respectivă, existența unui episcopat presupunea un
numeros număr de parohii, existența unei cancelarii ecleziastice și a unui
sistem juridic local etc. - probează că populația autohtonă avea la îndemână și
alte instrumente instituționale decât cele controlate de elita
politico-militară pentru a-și cristaliza și manifesta voința: principalii
exponenți ai elitei pecenege au rămas păgâni până în ultima generație petrecută
la gurile Dunării, iar cei cumani s-au creștinat sub presiunea contextului
cultural-politic, dar au optat mai ales pentru catolicism. Epoca finală a perioadei „Cumania Neagră” din existența ducatului
de la gurile Dunării - prima jumătate a secolului XIII - aduce la lumină și
alte detalii care ne obligă să constatăm continuitate deplină, sub aspect
instituțional, a acestei formațiuni politice pe durata secolelor IX-XIII. Un
astfel de detaliu este legat de faptul că, la fel ca și în perioada pecenegă,
limitele vestice ale acestui ducat nu atingeau bazinul Argeșului: în luna
martie a anului 1241, când trupele tătare conduse de Bochetor atacă și înfrâng Cumania Neagră, ele trebuie să mai dea
încă o bătăie la hotarul dintre Cumania Neagră și ducatul lui Myscelav, cu o oaste reprezentând o
altă autoritate politico-militară. Datele despre prezența Ordinului Teuton în
Țara Bârsei ne lămuresc și asupra hotarelor de nord-vest (care cuprindeau
ansamblul depresiunilor din Curbura Carpaților, acolo unde este atestată și „pădurea
vlaho-pecenegă”), iar cele privitoare la thema bizantină Paristrion și
mișcările Asăneștilor, despre frontierele sudice - toate acestea coincizând
riguros cu cele din „perioada Chopon”. Or, acolo unde există o autoritate
capabilă să-și mențină exclusivitatea pe un teritoriu dat, chiar și în
condițiile schimbării elitelor, este obligatoriu să recunoaștem o instituție de
natură (proto)statală. Alte informații
care ne parvin în perioada „Cumania Neagră” aduc în atenție și faptul că
identitatea reală, etno-demografică, a acestui ducat nu coincide cu cea a
adstratului format de elita politico-militară pecenegă și, ulterior, cumană.
Pentru izvoarele slave, mai puțin înzestrate cu capacitatea de a percepe
ansamblul etno-cultural vlahi/blasi/olahi/ulichi și nuanțele etnice,
confesionale sau politice din raporturile acestora cu Imperiul Romaniei de
Constantinopol, formațiunea protostatală Chopon-Cumania Neagră se devoalează ca
având o identitate ne-cumană: ea este Țara
Brodnicilor (a stăpânilor vadurilor), iar locuitorii ne-cumani ai acestei
țări fac surprinzătoarea dovadă a unei capacități autonone de a mobiliza oaste
și a avea voință politică distinctă de cea a elitei cumane dominante: sosiți ca
aliați ai coaliției cumano-kievene pe câmpul de bătălie de la Kalka, din 31
martie 1223, ei trec de partea oștilor tătaro-mongole, contribuind la victoria
acestora - iar în acest gest putem găsi explicații, fie și parțiale, atât
pentru rapida înfrângere a elitei Cumaniei Negre, cât și pentru găsirea rapidă,
după 1241, a unui modus vivendi între autohtoni și ocupanții tătari,
care găsesc la gurile Dunării un suport neostil pentru a-și exercita hegemonia
în această regiune. Nici pentru Sfântul Scaun, care este mult mai familiarizat
cu regiunea Dunării de Jos și complicata sa ecuație etno-politico-religioasă,
acest ducat nu se vădește a avea fundament peceneg sau cuman. Titlulatura
oficială pe care o favorizează suveranii pontifi este Ultramontania: la 30 aprilie 1224, deci nu mult după isprava
brodnicilor de la Kalka, Vaticanul emite o chartă prin care-și asumă
autoritatea ecleziastică directă asupra ducatului Ultramontania și a Țării
Bârsei, deși, după cum va dovedi inițiativa din 1227 de înființarea a unei
episcopii catolice a Cumaniei Negre, Sfântul Scaun știe că interlocutorul său
politic pe teren este principele cuman Bortz. Să mai consemnăm și faptul că, un veac
mai târziu, când amintirea episcopiei cumanilor se va transforma în
dieceza in partibus de Milcovia, acest ducat, încorporat deja în
autocrația lui Mircea cel Bătrân, este desemnat cu o formulă atestând statutul
său deja post-instituțional: Părțile Tătărăști.
Un
ducat tardeno-dacic (II): Geția (Gothia, Alpii Valahici):
Fiind așadar, lămurit
faptul că, între anul 896 (al „descălecării pecenege”) și sfârșitul secolului
XIV (când Părțile Tătărăști ajung sub stăpânirea voievodului de la Curtea de
Argeș), ducatul Chopon/Cumania-Neagră/Ultramontania/Țara-Brodnicilor a avut o
continuitate instituțională deplină și neîntreruptă, rămâne să vedem dacă putem
identifica existența acestei formațiuni politice și anterior momentului 896.
Întreprinderea nu este deloc ușoară, având în vedere faptul că secolele VII-IX
sunt - și nu numai în regiunea carpato-dunăreană, ci pretutindeni în Europa ne-mediteraneană
- cele mai sărace în informații istorice, altele decât cele de natură
arheologică. Chiar așa stând lucrurile, nu suntem lipsiți cu totul de fundament
documentar, și vom începe cu o informație puțin analizată în istoriografia
noastră: misiunile efectuate la nodul Dunării de discipolii fraților
Constantin-Chiril și Methodius. Data exactă, durata și consecințele acestor
misiuni sunt încă greu de precizat; știm că ele au avut loc ulterior anului
885, când Methodius și discipolii săi sunt expulzați din Moravia, dar
înainte de sosirea pecenegilor în regiune - și nu putem să nu prezumăm (dar
fără a da aserțiunii altă valoare decât de ipoteză de lucru) că există o
legătură între invazia pecenegă și sfârșitul acestor misiuni nord-dunărene. Mai
puțin notorii decât colegii lor care au contribuit la consolidarea creștinismului
în Țaratul Bulgar, discipolii care au operat în regiunile noastre au fost doi:
Jandow și Moznopon; cel dintâi s-a deplasat în Dacia (a se înțelege vechea
provincie Dacia traiană și nicidecum cea aureliană, deja dispărută), iar cel
de-al doilea, în Alpii Valahilor. Aparent vagă, această a doua destinație se
lămurește foarte ușor dacă nu scăpăm din vedere faptul că elementul de
identitate geografică prin care principalele centrale ale sacerdoțiului creștin
- Roma și Constantinopolul - recunoșteau regiunea de la Curbura Carpaților este
tocmai caracterul ei montan: Vaticanul va folosi și mai târziu (cum am văzut
mai sus) eticheta Ultramontania, iar autohtonii și-o vor asuma fără rețineri,
până astăzi: Muntenia. Ceea ce ne
interesează aici este faptul că o misiune ecleziastică nu se putea desfășura
oriunde, eventual în comunități nestructurate sau dezorganizate: natura
misiunii (cultural-spirituală) și scopurile asumate de misionari (predicarea
unei anumite învățături și a unui sistem de scriere care puteau fi aplicate
doar de o elită având la îndemână instituții social-politice de autoritate)
reclamau ca Jandow și Moznopon să-și găsească interlocutori la curțile unor
formațiuni politice în care exista și o anume practică administrativă, și o
oarecare rețea sacerdoțială. Cum faptele se petrec chiar în deceniul de
dinaintea sosirii pecenegilor în ceea ce va fi cunoscut drept ducatul Chopon,
nu putem trage decât o singură concluzie: acest ducat exista de dinainte de
anul 896, dispunea de o administrație proprie, autohtonă (care putea manifesta
o anumită receptivitate față de o problematică de „politică culturală”) și avea
un anumit grad de recunoaștere „internațională”, ca echivalent al celorlalte
formațiuni protostatale ale epocii din spațiul ponto-baltic. Coborând în trecut
cu încă două generații, aflăm despre existența, în aceeași regiune, a unei
așa-numite „Bulgarii de peste Dunăre”, în care, în anul 813, hanul proto-bulgar
Krum a strămutat 10.000 de locuitori din regiunea Adrianopol, după atacul
nereușit pe care l-a încercat asupra Constantinopolului în vara aceluiași an.
Lapidarele informații despre acest eveniment ne permit câteva observații.
Prima: această „Bulgarie de peste Dunăre” era o formațiune politică organizată,
care - nota bene! - avea mijloacele de a-i reține pe cei 10.000 de strămutați;
ei nu vor reuși să părăsească regiunea decât în anul 837, după ce liderul
strămutaților, Cordyles, a reușit să fugă la Constantinopol pentru a cere
ajutor, iar flota imperială a putut interveni la gurile Dunării, pentru a
asigura repatrierea. A doua: această „Bulgarie de peste Dunăre” se afla într-o
anumită dependență de Țaratul Bulgar sud-dunărean (hanul Krum nu ar fi
strămutat o populație atât de mare într-o zonă pe care nu o putea controla, fie
și numai pentru că efortul logistic și riscurile uriașe ale unei astfel de
strămutări reclamau un anumit beneficiu, pe care hanul bulgar îl obținea din exploatarea
prizonierilor), fiind în același timp o entitate politico-teritorială
distinctă. A treia: „Bulgaria” trans-dunăreană ocupa exact același teritoriu al
Ultramontaniei, având acces la sectoare navigabile ale fluviului, dar și o
tradiție a relațiilor privilegiate, de vecinătate extinsă, cu Imperiul de
Constantinopol. În fine, o a patra, și ultimă pentru acest exercițiu,
observație: etichetarea acestei formațiuni drept „Bulgaria de dincolo de
Dunăre” conservă memoria unei perioade în care protobulgarii și-au exercitat
dominația directă asupra ei, împrumutându-i identitatea formală: știm că acest
proces s-a desfășurat în secolul anterior, în epoca în care la conducerea
protobulgarilor se afla tatăl lui Asparuch, hanul Kubrat. Mai coborând în
trecut cu încă două generații, descoperim o nouă pagină din istoria aceleiași
formațiuni protostatale: perioada în care la conducerea sa s-au aflat
principele Dauritas și succesorul
său Musokios. Despre Dauritas/Daurentius avem știri relativ
la anul 578, când hanul avar Baian organizează, cu sprijinul flotei imperiale
de pe Dunăre, o campanie împotriva formațiunii (pe care o mare parte a
istoriografiei a etichetat-o fără necesara analiză critică drept slavă) de la
nordul Dunării de Jos. Detaliile campaniei avare din vara anului 578 sunt pline
de semnificații: invocând refuzul anterior al principelui de la gurile Dunării
de a-i plăti tribut, hanul mobilizează împotriva acestei formațiuni
protostatale - și aici avem temei să ne întrebăm dacă prefixul proto - nu
este un exces de prudență - o oaste impresionantă de circa 60.000 de oameni; cu
toate acestea, nu intervine împotriva lui Dauritas decât cu sprijinul flotei
imperiale de la Dunăre, care asigură tranzitarea provinciilor Dacia Ripensis,
Moesia Secunda și Scitia Minor. Chiar și așa, efectul campaniei este nul:
trupele lui Dauritas evită confruntarea, retrăgându-se în păduri și
menținându-și pe mai departe neatârnarea. Avem, așadar, de-a face cu
conducătorul unei formațiuni politice care dispune de o însemnată forță
militară (mobilizarea unei armate adverse de 60.000 de oameni n-ar fi fost
altminteri justificată), care reprezintă un factor de timorare simultană a
Imperiului Romaniei de Constantinopol și a Hanatului Avar și care - nota bene!
- se bazează covârșitor pe resursele umane autohtone, singurele care se pot
retrage în siguranță în pădurile și în zonele muntoase atât de greu
controlabile de către străini. Să mai reținem și că domnia lui Dauritas
începuse mult înaintea anului 578, autoritatea sa fiind consolidată înainte de
a respinge pretenția hanului Baian de a i se supune; Dauritas rămâne la
conducere și o vreme însemnată după confruntarea cu coaliția avaro-imperială,
atacul general din anul 584, care va devasta provinciile sud-dunărene și va
amenința direct Constantinopolul, avându-l cel mai probabil ca principal autor.
Fără îndoială, contingentele formațiunii politice de sub conducerea lui
Dauritas se regăsesc și în marile coaliției antiimperiale din anii 585 și
586-588, alături de avari și de gruparea din bazinul Argeșului inferior (din
hinterlandul Durostorum-ului), în fruntea căruia se află Ardagast, respectiv, în 593, în aceeași coaliție; o certificare
aproape directă a participării autohtone vine din partea cronicarului imperial Theophilact Simocata, care-i numește „geți”
pe membrii unui contingent din manevrele anului 588 (și, din nou, în vara
anului 595), fără să aibă până atunci vreo reținere în utilizarea etnonimelor
avari, sclavini, gepizi sau anți. Foarte probabil, conducătorul pe care
succesorul lui Dauritas la conducerea acestui ducat, Musokios, îl jelește în vara anului 594, când este surprins de
manevrele avangardei armatei imperiale conduse de Priscus, este Dauritas
însuși. Episodul ne mai aduce câteva informații despre structurile acestei
formațiuni politice: frontiera sudică a ducatului este la nord de râul
Helibachia/Ialomița, iar domeniul teritorial include cursurile inferioare ale
Siretului și Prutului (date, iată, aproape identice cu cele pe care le va
consemna peste 350 de ani Constantin Porfirogenetul), autoritatea locală
dispune de o importantă flotilă de monoxile pentru navigarea râurilor
interioare, există o reședință princiară (în acel moment, situată în
vecinătatea râului Buzău), principele poartă titlul de rege și este fratele
defunctului, anturajul său practică obiceiuri oarecum creștine, limba dominantă
în regiune este latina ș.a.m.d. Dacă vom coborî și mai adânc în trecut,
identitatea instituțională a acestui ducat se va releva pe deplin. Să procedăm,
de această dată, parcurgând sensul direct cronologic: după perioada de
participare la confederația burebistană, vechiul regat al Geției își reia
funcționarea de sine stătătoare, căzând însă (în confruntarea din anii 29/28
î.H. cu armatele împăratului Augustus) victimă intrigilor imperiale și fiind
dezmembrat prin secesiunea lui Rolles;
în vreme ce regiunile sud-dunărene ale vechiului regat sunt inițial atribuite
de romani Traciei clientelare, jumătatea nord-dunăreană continuă confruntarea
cu imperiul (martor fiind, printre alții, Publius Ovidius Naso), pentru ca, în
epoca dinastiei dacice Scorilo-Decebal,
să se reasocieze, într-o formă sau alta, regatului Daciei de Sarmizegetusa și
să fie cucerită de către Traian la pachet cu acesta - dar, ca reflex al vechii
sale funcționări distincte, să fie arondată provinciei Moesia; după anul 117,
împăratul Hadrian va externaliza acest teritoriu, formațiunea politică
supraviețuitoare aici rămânând sub controlul imperial, care este exercitat
inclusiv cu sprijinul sarmaților roxolani; de la jumătatea secolului III,
factorul hegemon devine cel (vizi)gotic, elita politico-militară furnizată de
acest neam constituind primul dintr-un lung șir de adstraturi de care va avea
parte în cursul mileniului următor Geția nord-dunăreană; sub titulatura Gothia, formațiunea protostatală dintre
gurile Dunării și Curbura Carpaților va parcurge o perioadă lungă și extrem de
bogată în evenimente ajunse la lumina izvoarelor istorice, care nu se va
încheia nici la apariția în regiune a hunilor, în 376; apogeul existenței de
sine stătătoare a Geției/Gothiei post-aureliene îi reprezintă, am văzut, epoca
Dauritas-Musokios; la începutul secolului VII, în contextul creat de prăbușirea
regimului Focas (care constituise un punct de sprijin pentru formațiunea de la
gurile Dunării), elita vizigotă (parțial dislocată prin refugierea la sudul
Dunării, parțial asimilată) este înlocuită de protobulgarii lui Kubrat și
Asparuch, care, după o jumătate de veac de dominație directă, se reamplasează
la sudul Dunării, prezervându-și însă hegemonia; spre sfârșitul secolului IX
(când deja autoritatea protobulgară asupra Geției/Gothiei este mult diluată), o
nouă elită politico-militară este furnizată de pecenegi; la sfârșitul secolului
XI, aceștia lasă treptat locul unei elite cumane, care este violent înlocuită
în 1241 cu o elită tătărască; în fine, spre sfârșitul secolului XIV, vechiul
ducat al Geției/Gothtiei (care a primit între timp și etichetele Chopon,
Ultramontania, Țara Brodnicilor, Părțile Tătărăști și, în final,
Ungrovlahia/Muntenia) este încorporat în statul medieval al Țării Românești. Vorbind
despre procesul repetat al înlocuirii elitelor, nu negăm existența unei/unor
componente autohtone a adstratului dominant (care nu se reduce la elitele
politico-militare) - dar recunoaștem că, în actualul stadiu al cercetărilor,
avem încă informații limitate despre acest aspect. Este adevărat, substituirea
elitelor introduce un important element de discontinuitate în existența
oricărei structuri organizaționale de natură macrosocială, însă există
suficiente alte elemente, de cel puțin egală importantă sub aspect structural,
care ne îndreptățesc să apreciem că ne aflăm în fața unui caz de continuitate
instituțională. Un astfel de element, pe care am încercat deja să-l evidențiem,
este raportul consecvent dintre ducatul de la gurile Dunării și teritoriul
asumat ca propriu și exclusiv: faptul că acesta se menține, vreme de un
mileniu, în limitele teritoriale rezultate din mutațiile produse de ascensiunea
Imperiului Roman la Dunărea de Jos și că, ori de câte ori a făcut obiectul unor
cuceriri, el a fost preluat ca întreg, fără dezmembrări, face dovada că el
funcționa ca un întreg instituțional; desigur, fenomenul fluctuației
frontierelor nu a lipsit, dar s-a limitat la cazuri marginale. Un alt element
de certificare a continuității instituționale este factorul demografic: așa cum
au constatat investigațiile arheologice, densitatea de locuire din acest areal
s-a menținut, în toate subperioadele mileniului de referință, la valori net
superioare mediilor reconstituibile pentru spațiul carpato-bacanic, atestând
faptul că un mecanism de autoritate asigura pentru acest areal un grad sporit
de securitate socială. O anumită pondere în asigurarea acestei densități
superioare a avut-o și aportul de populație migratoare (de ordinul câtorva zeci
de mii) sau strămutată (cazul adrianopoliților aduși de Krum), ea putând ajunge
până la cel mult un sfert în generațiile „descălecărilor”, pentru a se
reduce apoi gradual, în funcție de pierderile pe câmpurile de luptă și, într-o
măsură mai redusă, de efectele asimilării. Deși lapidare, izvoarele literare ne
aduc și câteva mărturii despre modul în care funcționa o astfel de formațiune
protostatală, a cărei societate era scindată pe falii etno-sociale, religioase
și de model economic. Ne limităm aici la un exemplu aferent - întrucât pentru „perioada
Chopon” nu dispunem de date directe - epocii „Gothia”. După cum reține Acta Sanctorum cu referire
la pătimirile Sfântului Sava Gotul,
în formațiunea politică de care ne ocupăm exista o însemnată rețea de
localități (rurale și chiar urbane), pe care dregătorii elitei
politico-militare, în acea epocă vizigotă, le vizitau doar rar, în îndeplinirea
unor sarcini administrative, pentru a căror ducere la îndeplinire era utilă o
gardă armată însoțitoare; o altă elită, nu neapărat emergentă din populația
autohtonă, este cea a preoților creștini, care relaționează mult mai
îndeaproape cu localnicii și își exercită propriul status-rol fără o
subordonare formală față de autoritatea vizigotă dominantă. Să reținem și
detaliul, aparent minor, că cel puțin unul dintre centrele administrative ale
Gothiei se găsea în imediata apropiere a râului Buzău - numit cu denumirea sa antică Mousaion, din care derivă, fără dubiu, și antroponimul Musokios, întâlnit (iată, deloc
întâmplător) în relație directă cu același teritoriu (cu aceeași formațiune
politică), două veacuri mai târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu