IISUS - CALEA, ADEVĂRUL
ȘI VIAȚA! (Partea a IV-a).
16.
Iisus manifestă zel pentru Dumnezeu-Tatăl:
·
IISUS CURĂŢĂ TEMPLUL:
După nunta din Cana, Iisus porneşte spre
Capernaum. Mama lui Iisus şi fraţii săi vitregi/verii (după alte opinii) - Iacov, Iosif, Simon şi Iuda -
călătoresc împreună cu el. De ce merge Iisus la Capernaum? Acest oraş are o
poziţie mai avantajoasă decât Nazaretul sau Cana şi este, din câte se pare, mai
mare. De asemenea, mulţi dintre noii discipoli ai lui Iisus locuiesc în
Capernaum sau în apropiere de acest oraş. Astfel, Iisus îi poate învăță în
regiunea lor natală. În plus, cât timp se află la Capernaum‚ Iisus înfăptuieşte
lucrări extraordinare. Prin urmare, mulţi oameni din Capernaum şi din împrejurimi
aud despre ceea ce face El în acest oraş. Dar, fiind iudei devotaţi, Iisus şi
însoţitorii săi trebuie să pornească în curând spre Ierusalim pentru a sărbători
Paştele din anul 30.
În timp ce sunt la templul din Ierusalim,
discipolii lui Iisus remarcă un aspect impresionant al personalităţii sale pe
care nu l-au descoperit până acum. Legea lui Dumnezeu le cere israeliţilor să
aducă jertfe de animale la templu, iar cei care vin la Ierusalim de la distanţă
au nevoie de hrană pe parcursul şederii lor. De aceea, Legea le permite
acestora să aducă bani cu care să cumpere „vite, oi, capre” şi alte lucruri
necesare cât timp se află aici (Deuteronomul 14:24-26). Drept urmare, negustorii
din Ierusalim vând animale sau păsări chiar într-o curte mare a templului. Unii
dintre ei îi înşală pe oameni, cerând preţuri prea mari. Cuprins de indignare,
Iisus împrăştie monedele schimbătorilor de bani, le răstoarnă mesele şi îi
izgoneşte din templu. Iisus spune apoi: „Luaţi de aici lucrurile acestea! Şi nu
mai faceţi din casa Tatălui meu o casă de negoţ!” (Ioan 2:16). Când văd aceasta, discipolii lui Iisus îşi
amintesc următoarea profeţie referitoare la Fiul lui Dumnezeu: „Zelul pentru
casa ta mă va mistui”. Dar iudeii îl întreabă: „Prin ce semn poţi să ne arăţi
că ai dreptul să faci aceste lucruri?”. Iisus le răspunde: „Dărâmaţi templul
acesta şi în trei zile îl voi ridica”. (Ioan 2:17-19). Iudeii se gândesc că Iisus
se referă la templul propriu-zis din Ierusalim, de aceea îi spun: „Templul
acesta a fost zidit în patruzeci şi şase de ani, şi tu îl vei ridica în
trei zile?” (Ioan 2:20). Însă Iisus face referire la templul trupului
său. Trei ani mai târziu, când Iisus este înviat, discipolii îşi amintesc aceste
cuvinte.
17.
Într-o noapte, Isus îl învaţă pe Nicodim adevăruri profunde:
·
IISUS
VORBEŞTE CU NICODIM
·
CE
ÎNSEAMNĂ „A SE NAŞTE DIN NOU”:
În timp ce se află în Ierusalim la
sărbătoarea Paştelui din anul 30, Iisus face semne extraordinare, sau miracole,
şi mulţi cred în El. Nicodim,
fariseu şi membru al Curţii Supreme a iudeilor, numite Sanhedrin, este impresionat. Întrucât vrea să afle mai multe, el
merge la Iisus după lăsarea întunericului, probabil pentru că nu vrea să fie
văzut de ceilalţi conducători iudei, temându-se că reputaţia lui ar putea avea
de suferit. „Rabi”, îi spune Nicodim, „ştim că ai venit ca învăţător de la
Dumnezeu, pentru că nimeni nu poate face semnele pe care le faci tu dacă
Dumnezeu nu este cu el”. Atunci Iisus îi spune lui Nicodim că, pentru a intra
în Împărăția lui Dumnezeu, o persoană trebuie „să se nască din nou” (Ioan 3:2, 3). Dar
cum poate cineva să se nască din nou? „Mai poate el să intre a doua oară în
pântecele mamei lui şi să se nască?”, întreabă Nicodim (Ioan 3:4).
Desigur, nu aceasta înseamnă naşterea din nou. Iisus explică: „Dacă cineva nu
se naşte din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu” (Ioan 3:5).
„Nașterea din nou”, în esență, înseamnă pentru creștinii adevărați să-l accepte
sincer pe Iisus ca Domn și Mântuitor personal, lucru posibil prin ajutorul
Duhului Sfânt! Mai târziu, la Penticosta din 33, Duhul Sfânt avea să fie turnat
şi peste alţi continuatori botezaţi ai lui Iisus, aceştia născându-se astfel
din nou ca fii ai lui Dumnezeu născuți prin Duh (Faptele 2:1-4). Lui
Nicodim îi este greu să înţeleagă ce îl învaţă Iisus despre Împărăție. De
aceea, Iisus îi dezvăluie mai multe referitor la rolul său deosebit de Fiu
al lui Dumnezeu. Iisus îi spune: „Aşa cum Moise a înălţat şarpele în pustiu,
tot aşa trebuie să fie înălţat Fiul omului, pentru ca oricine crede în El să
aibă viaţă veşnică” (Ioan 3:14, 15).
Israeliţii din vechime care au fost muşcaţi de şerpi veninoşi au trebuit să
privească la şarpele de aramă ca să fie salvaţi (Numerele 21:9). În mod
asemănător, toţi oamenii trebuie să manifeste credinţă în Fiul lui Dumnezeu
pentru a fi salvaţi de la moarte, la care au fost cu toţii condamnaţi, şi să
primească viaţă veşnică. Scoţând în evidenţă iubirea lui Tatălui Ceresc faţă de
oameni, Iisus îi spune în continuare lui Nicodim: „Atât de mult a iubit
Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unic-născut, pentru ca oricine crede
în El să nu moară, ci să aibă viaţă veşnică” (Ioan 3:16).
Aşadar, la circa şase luni după ce şi-a început serviciul pământesc, Iisus
explică în mod clar că El este calea spre salvare pentru omenire.
Iisus
îi zice lui Nicodim: „Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece
lumea”. Aceasta înseamnă că El nu a fost trimis să pronunţe o judecată
împotriva lumii, condamnându-i pe toţi oamenii la distrugere. Dimpotrivă, aşa
cum spune Iisus, el a fost trimis „pentru ca lumea să fie salvată prin El” (Ioan 3:17).
Nicodim
s-a temut să vină la Iisus, făcând aceasta la adăpostul întunericului. De
aceea, este interesant că Iisus încheie discuţia cu el astfel: „Iar aceasta
este judecată: lumina (Iisus fiind lumina prin viaţa şi învăţăturile sale) a
venit în lume, dar oamenii au iubit mai degrabă întunericul decât lumina,
căci faptele lor erau rele. Fiindcă cine practică lucruri rele urăşte lumina şi
nu vine la lumină, pentru ca faptele lui să nu fie dezaprobate. Dar cine
practică adevărul vine la lumină, ca să se vadă că faptele lui sunt făcute în
armonie cu voinţa lui Dumnezeu” (Ioan 3:19-21). Lui
Nicodim, acest fariseu şi învăţător al Israelului, nu-i rămâne decât să mediteze
la ce a aflat despre rolul lui Iisus în scopul urmărit de Dumnezeu-Tatăl, -
mântuirea oamenilor!
18.
Iisus creşte, iar Ioan descreşte:
·
DISCIPOLII
LUI ISUS BOTEAZĂ
·
IOAN
BOTEZĂTORUL ESTE ARUNCAT ÎN ÎNCHISOARE:
După ce sărbătoresc Paştele în primăvara
anului 30, Iisus şi discipolii săi pleacă din Ierusalim. Însă ei nu se
întorc direct acasă, în Galileea, ci merg în ţinutul Iudeii, unde botează mulţi
oameni. Ioan Botezătorul face o lucrare asemănătoare de aproximativ un an, iar
unii dintre discipolii săi sunt încă cu el, probabil în valea râului Iordan.
Iisus însuşi nu botează pe nimeni, ci discipolii săi fac acest lucru sub
îndrumarea Sa. În această perioadă din misiunea pământească a lui Iisus, atât
El, cât şi Ioan îi învaţă pe iudeii care se căiesc de păcatele comise prin
încălcarea legământului Legii lui Dumnezeu (Faptele 19:4).
Discipolii lui Ioan sunt invidioşi şi i se plâng cu privire la Iisus, spunând:
„Omul (Isus) care era cu tine . . . botează şi toţi se duc la el” (Ioan 3:26). Însă
Ioan nu este invidios. El se bucură de rezultatele lucrării lui Iisus şi vrea
ca şi discipolii săi să se bucure. Ioan le aminteşte: „Voi îmi sunteţi martori
că am spus: Nu sunt eu Hristosul, ci am fost trimis înaintea Lui”. El clarifică
această idee printr-o ilustrare uşor de înţeles pentru toţi: „Cine are mireasă
este mire. Iar prietenul mirelui, când stă şi îl ascultă, se bucură mult de
glasul mirelui. Această bucurie a mea a ajuns deplină” (Ioan 3:28, 29). Ioan,
asemenea prietenului unui mire, s-a bucurat în urmă cu câteva luni, când
i-a prezentat pe discipolii săi lui Iisus. Unii dintre aceştia l-au urmat
pe Iisus. Mai târziu, ei vor fi unşi cu Duhul Sfânt. Ioan doreşte ca şi
actualii săi discipoli să-l urmeze pe Iisus. De fapt, scopul lui Ioan este
acela de a pregăti calea pentru serviciul lui Hristos. Ioan explică: „El
trebuie să crească, iar eu să descresc” (Ioan 3:30).
Unul
dintre discipolii lui Iisus, numit tot Ioan,
a consemnat mai târziu unele detalii referitoare la originea lui Iisus şi la
rolul său vital în salvarea omenirii: „Cine vine de sus este deasupra tuturor
celorlalţi. Tatăl îl iubeşte pe Fiul şi a dat toate lucrurile în mâna Lui. Cine
are credinţă în Fiul are viaţă veşnică. Cine nu ascultă de Fiul nu va vedea
viaţa, ci mânia lui Dumnezeu rămâne peste el” (Ioan 3:31, 35, 36). Acesta
este un adevăr important pe care toți
oamenii trebuie să-l ştie.
La
scurt timp după ce spune că trebuie să descrească, cu alte cuvinte că rolul şi
activitatea sa trebuie să se încheie, Ioan Botezătorul este arestat de regele Irod. Acesta s-a căsătorit cu Irodiada, soţia fratelui său vitreg Filip. Deoarece Ioan condamnă în public
relaţia lor adulteră, Irod îl aruncă în închisoare. Auzind că Ioan a fost
arestat, Iisus, împreună cu discipolii săi, pleacă din Iudeea în Galileea (Matei 4:12; Marcu 1:14).
19.
Iisus o învaţă pe o femeie samariteană:
·
IISUS ÎI
ÎNVAŢĂ PE O FEMEIE SAMARITEANĂ ŞI PE ALŢII
·
ÎNCHINAREA
APROBATĂ DE DUMNEZEU:
După ce pleacă din Iudeea, Iisus şi discipolii
săi merg în Galileea, călătorind spre nord prin ţinutul Samariei. Întrucât sunt
obosiţi din cauza călătoriei, ei se opresc în jurul amiezii în apropierea
oraşului Sihar pentru a se odihni lângă izvorul lui Iacob. Probabil că Iacob a
săpat acest izvor sau a plătit să fie săpat cu secole în urmă. În prezent, se
crede că izvorul lui Iacob se află în apropierea actualului oraş Nablus. În
timp ce Iisus se odihneşte lângă izvor, discipolii săi se duc în oraşul aflat
în apropiere să cumpere de mâncare. În lipsa lor, la izvor vine o femeie
samariteană ca să scoată apă. Iisus îi spune: „Dă-mi să beau” (Ioan 4:7). În
general, iudeii nu au legături cu samaritenii din cauza unor prejudecăţi adânc
înrădăcinate. De aceea, femeia se miră şi întreabă: „Cum se face că tu, deşi
eşti iudeu, ceri să bei de la mine, care sunt o femeie samariteană?”. Iisus îi
răspunde: „Dacă ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu şi cine este Cel care îţi
zice: „Dă-mi să beau”, i-ai fi cerut tu Lui şi El ţi-ar fi dat apă vie”.
„Domnule”, îi spune femeia, „n-ai nici măcar o găleată cu care să scoţi apă,
iar fântâna este adâncă. De unde ai această apă vie? Eşti tu mai mare decât
strămoşul nostru Iacob, care ne-a dat fântâna şi care a băut din ea cu fiii lui
şi cu vitele lui?” (Ioan 4:9-12).
„Oricui bea din apa aceasta îi va fi iarăşi sete”, explică Iisus. „Dar
celui ce bea din apa pe care i-o voi da Eu nu-i va mai fi sete niciodată, ci
apa pe care i-o voi da va deveni în el un izvor de apă care ţâşneşte ca să dea
viaţă veşnică.” (Ioan 4:13, 14) Deşi se
simte obosit, Iisus este dispus să-i împărtăşească femeii samaritene adevărul
care duce la viaţă veșnică. Atunci femeia îi spune: „Domnule, dă-mi această
apă, ca să nu-mi mai fie sete şi să nu mai vin până aici să scot apă”.
Iisus pare să schimbe subiectul şi-i zice: „Du-te, cheamă-l pe soţul tău şi
vino aici”. Ea mărturiseşte: „N-am soţ”. Spre marea ei surprindere, Iisus îi
spune: „Bine-ai zis: „N-am soţ”. Căci ai avut cinci soţi, iar bărbatul pe
care-l ai acum nu-ţi este soţ” (Ioan 4:15-18). Femeia
înţelege semnificaţia cuvintelor lui Iisus şi, uimită, îi zice: „Domnule, văd
că eşti profet”. Prin ceea ce spune în continuare, dovedeşte că o interesează
lucrurile spirituale: „Strămoşii noştri (samaritenii) s-au închinat pe muntele
acesta (muntele Garizim, aflat în apropiere), dar voi (evreii) spuneţi că în
Ierusalim este locul unde trebuie să se închine oamenii” (Ioan 4:19, 20). Atunci
Iisus îi explică femeii samaritene că nu locul de închinare este important:
„Vine ceasul când nu vă veţi închina Tatălui nici pe muntele acesta, nici în
Ierusalim”. El continuă: „Vine ceasul, şi acesta este acum, când închinătorii
adevăraţi i se vor închina Tatălui cu Duh şi Adevăr, căci astfel de închinători
caută Tatăl” (Ioan 4:21, 23, 24). Ceea ce contează pentru Tatăl nu este locul în care slujitorii săi îi aduc închinare, ci
modul în care i se închină ei, prin credința în Duhul Sfânt și în Adevăr
( Iisus este Adevărul!). Femeia este
impresionată. „Ştiu că vine Mesia, care se numeşte Hristos”, zice ea. „Când va
sosi, El ne va spune toate lucrurile deschis.” (Ioan 4:25) Apoi,
Iisus îi dezvăluie un adevăr important: „Eu, care îţi vorbesc, sunt Acela” (Ioan 4:26). Să ne
gândim: Iisus îi acordă o onoare deosebită unei femei care a venit la amiază să
scoată apă. El îi spune direct ceea ce, din câte se pare, nu a mai spus nimănui
până acum în mod deschis, şi anume că El
este Mesia!
MULŢI
SAMARITENI CRED:
Discipolii lui Iisus se întorc din Sihar cu
mâncare. Ei îl găsesc pe Iisus la izvorul lui Iacob, unde l-au lăsat. Acum, El
vorbeşte cu o femeie samariteană. Când sosesc discipolii, ea îşi lasă acolo
vasul de apă şi merge în oraş. Odată ajunsă în Sihar, femeia le povesteşte
oamenilor lucrurile pe care i le-a zis Iisus. Ea le vorbeşte cu convingere:
„Veniţi să vedeţi un om care mi-a spus toate lucrurile pe care le-am făcut”.
Apoi, probabil pentru a le stârni curiozitatea, ea întreabă: „Oare nu este El
Hristosul?” (Ioan 4:29).
Aceasta este o întrebare referitoare la o chestiune importantă, de interes încă
din zilele lui Moise (Deuteronomul 18:18).
Astfel, oamenii din oraş se simt îndemnaţi să vină să-l vadă ei înşişi pe Iisus.
Între
timp, discipolii stăruie pe lângă Iisus să mănânce mâncarea adusă de ei. Dar El
le spune: „Eu am de mâncat o mâncare pe care voi n-o cunoaşteţi”. Discipolii se
miră, zicându-şi unii altora: „Nu cumva i-a adus cineva de mâncare?”. Iisus le
explică în mod binevoitor: „Hrana mea este să fac voinţa Celui care m-a trimis
şi să sfârşesc lucrarea Sa” (Ioan 4:32-34). Aceste
cuvinte sunt semnificative pentru toţi continuatorii săi. Lucrarea/misiunea despre
care vorbeşte Iisus nu este secerişul propriu-zis, care va avea loc peste
aproximativ patru luni. Mai degrabă, Iisus face referire la un seceriş
spiritual, după cum reiese din cuvintele sale: „Ridicaţi-vă ochii şi priviţi
ogoarele: sunt albe pentru seceriş. Deja secerătorul primeşte plata şi strânge
rod pentru viaţa veşnică, pentru ca semănătorul şi secerătorul să se bucure
împreună” (Ioan 4:35, 36). Iisus
îşi dă seama deja de rezultatele discuţiei sale cu femeia samariteană. Mulţi
oameni din Sihar cred în El datorită mărturiei acestei femei, întrucât ea le
zice: „Mi-a spus toate lucrurile pe care le-am făcut” (Ioan 4:39). Prin
urmare, când vin din Sihar la fântână, ei îl roagă pe Iisus să rămână şi să le
vorbească în continuare. Iisus acceptă şi rămâne în Samaria două zile. Ascultându-l
pe Iisus, şi mai mulţi samariteni cred în El. Ei îi spun femeii: „De-acum
nu mai credem datorită spuselor tale, căci am auzit noi înşine şi ştim că
omul acesta este cu adevărat salvatorul lumii” (Ioan 4:42).
Mai sunt patru luni până la seceriş - din
câte se pare, până la secerişul orzului - care are loc primăvara în
această zonă. Aşadar, acum este probabil luna noiembrie sau decembrie. Aceasta
înseamnă că, după sărbătoarea Paştelui din anul 30, Iisus şi discipolii săi au
rămas aproximativ opt luni în Iudeea, învăţând şi botezând. Ei se îndreaptă
acum spre nord, spre casa lor din Galileea. Ce îi aşteaptă acolo? – vom vedea
în partea următoarea!
SUPLIMENTAR: CINE
ERAU SAMARITENII?
Regiunea numită Samaria se întindea între Iudeea la sud şi Galileea la nord. După
moartea regelui Solomon, cele zece triburi din nord ale lui Israel s-au
despărţit de tribul lui Iuda şi al lui Beniamin. Israeliţii care făceau parte
din cele zece triburi au adoptat închinarea la viţel. Prin urmare, în
740 î.H. (cronologia este relativă), Dumnezeu a permis ca asirienii să
cucerească Samaria. Cei mai mulţi dintre locuitorii Samariei au fost deportaţi
de invadatori, în locul lor fiind aduşi străini din alte părţi ale Imperiului
Asirian. Aceşti închinători la dumnezei străini şi unii israeliţi care au rămas
în ţară au încheiat căsătorii între ei. Treptat, locuitorii acestei zone au
ajuns să practice o formă de închinare care includea unele învăţături şi
practici prevăzute de Legea lui Dumnezeu, precum circumcizia. Totuşi,
închinarea lor nu putea fi considerată adevărată (2 Regi 17:9-33; Isaia 9:9). În
zilele lui Iisus, samaritenii acceptau cărţile lui Moise, însă nu se închinau
la templul din Ierusalim. Ani la rând, ei s-au închinat la un templu construit
pe muntele Garizim, nu departe de Sihar, şi au continuat să se închine pe acest
munte chiar şi după ce templul de acolo a fost distrus. În timpul serviciului
lui Iisus era evident că samaritenii şi evreii nu erau în relaţii bune (Ioan 8:48).
*Va urma.
Notă: versetele sunt preluate dintr-o versiune biblică italiană. Traducerea este personală.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere