DIVERSE
- Partea a unsprezecea
47. Trei
milenii … până la Lună!
Se spune că singura construcție realizată de
om, care se poate distinge de pe Lună, este Marele Zid Chinezesc. Această idee
a devenit de aproape nouă decenii un gen de definiție originală a acestui imens
edificiu, a cărui amplitudine și semnificație nu pot fi cuprinse cu mintea. Iar
una dintre întrebările la care nu s-a putut oferi un singur răspuns, foarte
clar și de necombătut: cu ce scop s-au consumat atâtea resurse și energie
umană, într-o epocă în care însăși existența cotidiană era dificil de
gestionat?
În calea invadatorilor: Paternitatea
construirii Marelui Zid îi este atribuită lui Qin Shi Huang Di, primul împărat
(221-206 î.H.) al dinastiei Qin, însă indicii păstrate de-a lungul istoriei,
precum și cercetări recente au confirmat că lucrarea este mai veche cu câteva
secole, amănunt puțin cunoscut de public. Mai exact, primele vestigii ale
Marelui Zid - înalte pe alocuri de până la 4,5 metri! - aparțin așa-numitelor
perioade de primăvară și toamnă (770-476 î.H.) și perioadei statelor războinice/combatante
(475-221 î.H.). Ca motivație generală, se admite în mod logic ideea că la
vremea respectivă mulți conducători au simțit nevoia să construiască ziduri
pentru a-și proteja statele. Motivul inițial al dinastiei Qin pentru a
lega între ele mai multe ziduri din nord într-un mare zid a fost cauzat de
ridicarea Xiongnu - o populație nomadă violentă, apărută în același timp cu Qin,
care îi jefuiau acesteia așezările de graniță, furau proprietăți și luau sclavi
din rândul localnicilor. Generalul Meng Tian, unul dintre cei mai fideli
slujitori ai împăratului Shi Huang Di și un excelent strateg, i-a propus
suveranului această construcție defensivă, care funcționa rapid și eficient în
trei variante de înfruntare a invadatorilor din nord, între care mongolii s-au
aflat printre cei mai redutabili inamici. Totuși, cercetătorii din ziele
noastre au emis și alte ipoteze despre scopul ridicării acestei nemaivăzute
bariere.
De la controlul turmelor, la
Drumul Mătăsii: În cei peste 2.500 de ani de existență, Marele
Zid a fost străpuns doar de două ori. Cu toate acestea, atunci când a fost
depășit, în anul 1100, dinastia Song a pierdut controlul asupra acestuia de
ambele părți, ceea ce avea să ducă în cele din urmă la controlul mongol complet
asupra Chinei, însă pentru o perioadă relativ scurtă. În tot acest timp, de
altfel de-a lungul mai multor sute de ani, construirea a noi secțiuni a fost
continuată, până în secolul al XVII-lea. Este vorba despre numeroase
fortificații, cu o secțiune a zidului numită „Linia de Nord” situate
actualmente în mare parte în Mongolia, alte secțiuni întinzându-se din China în
Rusia. Înalțimea de numai doi metri a unei mari porțiuni din zid (dar cu turnuri
de 12 metri amplasate la câteva sute de metri distanță între ele) susține în
schimb ideea că nu scopul defensiv a fost principala motivație a construirii
acestuia, ci mai degrabă controlul comunităților de păstori, în sensul
impozitării trecerii turmelor și împiedicarea eventualității ca animalele să
fie duse pe terenuri unde nu ar fi trebuit să pătrundă. O a treia
funcționalitate veridică ar fi protejarea comerțului pe faimosul Drum al Mătăsii,
una dintre cele mai profitabile activități de acest gen din toate timpurile. Oficial,
Marele Zid Chinezesc are o lungime de peste 5000 de kilometri, însă structura
sa nu este una continuă, dintr-un capăt în altul. El include și ziduri laterale,
paralele, circulare, precum și secțiuni fără ziduri, în locul cărora constructorii
strategi s-au folosit de „rolul” de barieră al munților și râurilor. Lucrările
s-au oprit în anul 1644, într-un context istoric nefavorabil acestora. Chiar și
așa, arheologii au putut descoperi rămășițele a circa trei milioane de oameni (!) care au murit și au
fost îngropați aici în timpul construirii zidului. În perioada contemporană,
dupa ce în 1952 a fost declarat monument istoric, acest monument colosal a fost
inclus în anul 1987 pe lista patrimoniului mondial de către UNESCO.
48. Bianzhong
- clopotele muzicale antice:
Înca din Antichitate, inventivitatea
uluitoare, gândirea profundă și realizarile tehnologice ce depășeau cu mult
nivelul civilizației umane din vremea respectivă au oferit lumii premize majore
ale unui progres pe toate planurile - de la medicină exclusiv legată de natură
și construcții, până la artă, religie și spiritualitate ancorată în Universul
cosmic. În această linie se încadrează și muzica bianzhong din China, aparută
cu peste 4.000 de ani în urmă, strâns legată de ritualuri și cu un rol
important în sistemul muzical pentru a menține ordinea socială.
Muzică - Matematică -
Metalurgie: Când ne gândim la clopot, prima idee ce ne vine
în minte face trimitere la religie, la biserică. Un instrument muzical chinezesc
antic numit bianzhong constituie de fapt un ansamblu armonios de clopote
turnate în bronz, o adevărată orchestră insolită, suspendată pe un cadru de
lemn. La fel ca litofonul (bianqing), un ansamblu melodios de pietre plate în
forma literei L suspendate pe un cadru de lemn, carillonul de clopote este unul
dintre cele mai religioase instrumente ale Chinei antice. Dezvoltate probabil
din clopotele de jad, clopotele acordate (bianzhong) constituie o realizare
extraordinar de impresionantă prin „alierea” muzicalității armonioase perfecte
cu arta ancestrală, mitică și mistică a metalurgiei și cu matematica. Apărute
pentru prima dată în 2100 î.H., conform informațiilor din unele documente, sub
formă de trei clopote „fără bătaie”, instrumente ce scoteau sunete melodioase
fără a fi lovite, au fost aranjate în timpul dinastiei Zhou (1046-256 î.H.)
într-un ansamblu de douăsprezece clopote cu dimensiuni cuprinse între 1,53 și 9
centimetri (înalțime). Diferențele respective aveau un rol important în
emiterea de sunete diferite, dar erau reglate astfel încât, să sune împreună în
armonii elaborate în prealabil de persoana pe care am putea-o numi
instrumentist. Cu configurația distinctă a gurii în formă de lentilă și 36 de
„bumbi” simetrici în exterior, fiecare clopoțel putea produce două tonuri
diferite. Dinastia Zhou a fost prima dinastie chineză care a stabilit reguli de
rituri și muzică, cu seturi de astfel de instrumente folosite în ceremonii,
gale și spectacole.
Arta sublimă a sonorităților
armonice: Fabricarea clopotelor muzicale era o adevărată artă,
absolut magistrală, care necesita o meticulozitate deosebită și o cunoaștere
perfectă a meseriei comparabile cu priceperea special, ocultă, a unui alchimist.
Aceasta, întrucât trebuia făcut un amestec precis în aliajul viitorului clopot,
stabilirea și reglarea înalțimii optime, precum și stăpânirea tehnicilor
avansate de turnare. Unele clopote dovedesc, de asemenea, intervenția prin șlefuire
atunci când instrumentul turnat suna puțin stins. Distanța precisă dintre note
necesita dimensionarea precisă a clopotelor, operațiuni ce fac parte dintr-un
sistem larg și complex de măsurători și standarde. Astfel, nu este surprinzător
faptul că bianzhong-urile reprezentau și o adevărată avere simbolică, extrem de
valoroasă a elitei nobiliare. Un set complet de 65 de clopote ceremoniale a
fost descoperit în mormântul suveranului Yi (decedat cca. 430 î.H.), din
dinastia Zeng a statului Chu. Complexul instrumental s-a păstrat foarte bine
vreme de două milenii și jumătate, astfel că se poate cânta și astăzi la gama
setului de 5 octave, cu trei complet cromatice. Până în secolul VI î.H.,
ajustarea lor pentru a obține note precise constituia o ocupație deosebită, pe
care doar puțini meșteri o stăpâneau. Clopotele muzicale arată că în China
antică se promova o înțelegere sofisticată a muzicii și a tonului și, drept
urmare, a principiilor matematice din spatele acesteia. Primul bianzhong
complet din aur a fost confecționat în timpul domniei împăratului Qianlong
(1735-1796) și este alcătuit din 16 clopote cu aceeași înălțime (16,2 cm), dar
grosime diferită, variind de la 1,2 la 2,1 cm. Clopotul cu grosimea cea mai
mare produce tonul cel mai înalt, fiecare clopot având propriul său nume. În
prezent această comoară este expusă în Galeria Comorilor de la Muzeul Palatului
Imperial Chinezesc situat în centrul Beijingului.
49. Sangoma,
„vindecătorii divini”:
Sangoma este numele dat vindecătorilor
tradiționali care joacă un rol important în multe paliere ale societății
sud-africane, cu precădere în comunitățile rurale, unde sunt primul ajutor
pentru mulți oameni nevoiași și bolnavi. Printr-o combinație între rugăciune,
dans și medicament (Muti), Sangoma contactează strămoșii pentru a cere sfaturi
și a prescrie remedii naturale împotriva bolilor, dar și pentru noroc și
întărire fizică. Ei au un statut similar cu cel al șamanilor siberieni ori
nord-americani nativi. Ca vindecători, Sangoma sunt foarte respectați la
populația Zulu din Africa de Sud, întrucât diagnostichează și efectuează ritualuri
pentru a vindeca o persoană fizic, mental, emoțional sau spiritual. Sangoma pot
aborda toate aceste domenii în procesul de vindecare, care implică de obicei
divinație, medicină pe baza de plante și ritualuri personalizate specifice
pentru a vindeca boli și a restabili bunastarea. În tradiția Zulu, Divinitatea
intervine rareori în problemele oamenilor și nu reprezintă o cauză frecventă a
bolii (isifo). Cu toate acestea, Dumnezeu a „delegat” multe funcții strămoșilor
defuncți (Amadlozi), care sunt, prin urmare, implicați activ și constant în
lumea celor vii. Acesta este motivul pentru care sunt adesea suspectați că sunt
responsabili pentru trimiterea „isifo” celor vii. Ei fac acest lucru nu din răutate
sau din capriciu, ci pentru a-i pedepsi pe cei vii pentru că nu au respectat
standardele etice ale comunității și pentru a le aminti de datoria lor
imperativă de a trai o viață morală. Nerespectarea anumitor ritualuri
importante sau încălcarea unui tabu poate duce la furia strămoșilor, care se
manifestă sub formă de boală. Ne aflăm atunci într-o „stare de poluare” și
dezechilibru spiritual, care trebuie corectată. Odată ce un sangoma a folosit
divinația pentru a stabili cauza exactă a bolii, vor fi efectuate anumite
ritualuri pentru a-i liniști pe strămoși, restabilind astfel sănătatea. În
același timp, nici comportamentul care i-a înfuriat pe strămoși nu se va
repeta. Pe lângă strămoși, vrăjitoarele și vrăjitorii au capacitatea și pot
avea dorința de a face rău altora. Ei pot adăposti spirite rele, pot folosi
medicamente, pot lua forme animale (sau alte înfățișări) și pot folosi mai
multi agenți posibili pentru a face rău. Vrăjitoria este luată foarte în serios
în tradiția Zulu și este de temut, având în vedere nenorocirile pe care le
poate provoca în viața unei persoane. Drept urmare, oamenii iau adesea măsuri
de precauție pentru a evita încercările cu potențial periculos. Ei se pot
angaja în ritualuri al caror scop expres este de a apela la strămoși pentru a-i
proteja de vrăjitorie. De asemenea, pot purta obiecte de protecție, ca
amuletele cunoscute sub numele de Ama-khubalo, care sunt adesea fragmente de
scoarță sau rădăcini legate în jurul gâtului și supte. Când vrăjitoria a lovit
deja, Sangoma efectueaza ritualuri specifice, bazate în mare măsură pe
utilizarea plantelor medicinale cunoscute pentru puterile lor spirituale de
curățare, pentru a neutraliza forțele răuvoitoare eliberate de vrăjitori.
Rezultatul așteptat este revenirea armoniei, păcii și sănătății în viața
persoanei în cauza. Un individ destinat să fie Sangoma trebuie chemat de spirit.
Chemarea (ukutwasa) semnifică responsabilitatea ancestrală și culturală, de
obicei inițiată de boală, care este însoțită de vise și viziuni ciudate.
Această perturbare în viața de zi cu zi a persoanei îl determină să caute serviciile
diverșilor vindecători. În Africa de Sud, mulți ucenici, cunoscuți sub numele
de twasa, încearcă adesea în zadar să caute tratament prin medicina modernă
înainte de a ajunge la un Sangoma care va ști să identifice corect ukutwasa.
Această identificare declanșează o perioadă de inițiere, de la câteva luni până
la câțiva ani, în funcție de circumstanțe. În același timp, pentru a deveni
Sangoma, nu există restricții de gen impuse de societate, majoritatea lor fiind
femei. Antrenamentul și inițierea unui twasa presupun în mod obișnuit
efectuarea de ritualuri și sarcini care nu numai că vindecă corpul individului
respectiv, dar îi învață și puterea de vindecare a ierburilor și a medicinei
tradiționale. Aceste acțiuni învață twasa să perceapă în corp energiile
spirituale subtile, esențiale pentru munca unui Sangoma. De asemenea, twasa
trebuie să-și mărturisească orice gânduri negative mentorului său, să se abțină
de la a mânca anumite alimente și de la activități sexuale și să-si petreacă
zilele stând cu instructorul său în timp ce acesta primește clienți. Odată ce o
etapă de inițiere este încheiată, se organizează o sărbătoare în timpul căreia
se sacrifică un vițel sau o capră. Twasa caută apoi în cenușă un os intact. În
cele din urma, această colecție va deveni parte din dingaka sau „osul
oracolului Sangoma”, folosit pentru divinație, care este o activitate obișnuită
a Sangoma. Spre deosebire de alți vindecători, aceștia trebuie să învețe
istoria și mitologia etnică și comunitară pentru a fi recunoscuți atât ca
vindecători, cât și ca păstrători ai cunoașterii sacre.
50. Dragonii,
făpturile mitice ale istoriei:
Dragonii sunt printre cele mai populare
creaturi mitologice din lume și referințe despre aceste animale capabile să
scuipe flăcări se regăsesc în numeroase culturi, din America și Europa, până în
India și China, iar în zilele noastre continuă să apară în cărți, filme și
programe de televiziune. Nu se știe sigur când și unde au apărut primele
povești și legende despre aceste uriașe reptile zburătoare, însă relatări
despre ele apar încă din Antichitate, la sumerieni și eleni. În cele mai multe
povestiri în care sunt menționați, dragonii sunt descriși la fel ca orice alte
animale mitologice: uneori protectori și gata să-i ajute pe oameni, alteori
amenințători și periculoși, dar mai mereu înțelepți și conduși de propriile
scopuri. Acest lucru s-a schimbat odată cu răspândirea creștinismului, dragonii
au devenit reprezentări ale Satanei, conform unui studiu publicat de „Live
Science”. În lumea creștina medievală, cei care știau ce sunt dragonii au auzit
despre ei din Biblie și probabil că erau convinși de existența în carne și oase
a acestor „bestii”. Spre exemplu, temutul Leviatan, monstrul marin descris în
detaliu în Cartea lui Iov (Vechiul Testament), pare să fie un dragon, iar cea
mai veche imagine recunoscută a unui dragon european apare într-o ilustrație
pictată de mână din manuscrisul medieval Ms Harley 3244, apărut în jurul anului
1260 d.H.. Existența dragonilor are însă și un sâmbure de adevăr. Timp de secole,
poate milenii, nimeni nu știa ce sunt oasele gigantice descoperite întâmplător,
în diferite locuri ale lumii, iar dragonii păreau a fi concluzia logică pentru
oamenii de atunci care nu știau nimic despre dinozauri.
Diversitatea dragonilor: Deși
cei mai mulți oameni îți pot reprezenta cu ușurință un dragon, modul în care
aceștia sunt descriși în diferite culturi, religii și mitologii diferă substanțial.
Dragonii au aripi, pot scuipa flăcări sau au darul vorbirii. Unii au doar
câțiva metri lungime, alții au corpul care se întinde pe mai mulți kilometri.
Sălășluiesc pe fundul mărilor, pot fi găsiți în peșteri sau în inima
vulcanilor. Așa cum preciza specialista în folclor Carol Rose, în cartea sa
„Giants, Monsters & Dragons: An Encyclopedia of Folklore, Legend and Myth”
(„Uriași, monștri și dragoni: O enciclopedie de folclor, legende și mituri” -
Norton, 2001), dragonii „pot avea trăsături de la alte animale, cum ar fi cap
de elefant în India, cap de leu sau de pasăre de pradă în Orientul Mijlociu sau
cap de reptilă, în special de șarpe. Coloritul lor variază de la verde, roșu și
negru, până la culorile mai puțin obișnuite, galben, albastru sau chiar alb”. Zoologul
Karl Shuker descrie o mare varietate de dragoni în cartea sa „Dragons: A
Natural History” („Dragoni: O istorie naturală” - Simon & Schuster, 1995),
printre care șerpi uriași, hidre, gargui și zei-dragon, dar și variante mai
obscure, precum basilisc, wyvern sau cocatrice. Din punct de vedere etnografic
și folcloric, dragonul pare să fie un veritabil cameleon - având trăsăturile
specifice adaptate la așteptările culturale și literare ale fiecărei epoci.
Dragonii fac parte din imaginarul colectiv: Cuvântul „dragon” provine din cuvântul grecesc „draconta”, care înseamnă „a sta de pază, a sta de veghe” - ceea ce sugerează că dragonii păzesc comori. De multe ori, în povești și mituri, aceste comori sunt descrise drept munți de aur și pietre nestemate, însă ele pot avea o semnificație simbolică – cunoașterea absolută, nemurirea sau atingerea potențialului ca om pentru curajosul cavaler care reușește să răpună o asemenea fiară. De altfel, dragonii sunt printre puținii monștri al caror rol în construcții mitologice și basme este de oponent extrem de puternic care trebuie învins pentru ca eroul să-și încheie cu succes drumul inițiatic. De obicei, dragonii există doar pentru a-l supune la o ultimă încercare pe erou. În arta și literatura mesopotamiană întâlnim primele reprezentări ale dragonilor sub forma unor șerpi uriași, creaturi descrise în Epopeea Creatiei - „Enuma Elish”, de la sfârșitul mileniului al II-lea î.H.. Această asociere a condus la ideea că dragonii sunt creația fricii înnascute a oamenilor față de șerpi. Spre deosebire de dragoni, alte personaje și creaturi mitice, fie că este vorba de troli, elfi sau zâne, sunt concepute pentru a interacționa cu eroul, pe care îl pot ajuta sau încearca să-l abata de la destinul său, însă rolul lor ultim nu este unul combativ. Bisericile creștine au creat legende despre sfinți neînfricați care, cu ajutorul lui Dumnezeu, s-au luptat și l-au învins pe Satana, reprezentat de cele mai multe ori sub forma unui dragon. Poate cel mai cunoscut astfel de erou este Sfântul Gheorghe, cel care a ucis dragonul care amenința un oraș. Protejat de semnul crucii, el reușește să salveze frumoasa fecioară și ucide bestia. Locuitorii orașului, impresionați și recunoscători Sfântului Gheorghe, s-au convertit la creștinism. Uciderea unui dragon nu însemna doar o importantă „oportunitate de carieră” pentru orice cavaler ambițios sau chiar pentru orice hobbit, ci, conform legendei, era și o modalitate de a ridica o oaste. Așa cum notează Michael Page și Robert Ingpen în lucrarea lor „Encyclopedia of Things That Never Were” („Enciclopedia lucrurilor care nu au fost niciodată” - Viking Penguin, 1987), „colții de dragon oferă o modalitate simplă pentru a crește forta armată a oricărui rege sau lord care dispune de o astfel de resursă rară. A fost pusă pentru prima oară în aplicare de Cadmus, regele Tebei. Mai întâi, trebuie să pregătești o bucată de pământ ca și când ai însămânța grâu. Ulterior trebuie să ucizi un dragon și să-i scoți toți colții. Sădește acești colți în pământul pregătit în prealabil și apoi ține-te mai la distanță”. Apoi războinici încercați „cu armuri strălucitoare de bronz și înarmați cu săbii și scuturi … vor ieși repede din pământ și vor sta în formație de luptă, în funcție de locurile unde au fost puși în pământ colții de dragon”. Trebuie însă să fi foarte prudent, pentru că acești soldați „draconis dentata” sunt însetați de sânge și se vor întoarce unii împotriva celorlalți, dacă inamicul nu este prin apropiere. Așa că, dacă aveți în vedere să ridicați o astfel de oaste, asigurați-vă că și inamicii sunt prin apropiere atunci când o faceți. Cei care au studiat mitologia dragonilor sunt de părere că descrierile gurii iadului, din perioada medievală, sunt la originea capacității dragonilor de a scuipa flăcări, invocând, printre altele, pânzele pictorului flamand Hieronymus Bosch. Intrarea în iad era deseori descrisă ca o gură a unui monstru, din care ies flăcări și fum. Pentru cei care credeau atât în existența iadului, cât și a dragonilor ca reprezentări ale Satanei, asocierea a fost chiar logică. În miturile Antichității sau în teologia medievală, în romanele de aventuri sau, mai nou, în producții cinematografice și de televiziune, dragonii fac parte din imaginarul nostru colectiv de milenii și, spre deosebire de dinozaurii ale căror fosile au inspirat poveștile despre dragoni, nu dau niciun semn că ar fi amenințați cu dispariția.
Vindecătorii? Te vindeci prin propriile forțe ale organismului, crezând că se poate. Dragonii? Balaurii din povești, ori dinozaurii din epoca de dinainte de apariția omului. Prima parte a acestui lung articol este interesantă. Mi-a plăcut, cred că are mult adevăr. Pe de altă parte, chinezii zidesc și acum, fac un fel de terase care opresc măcar parțial alunecările de pământ..
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc pentru comentariu și vizita pe blog.
RăspundețiȘtergere