CE MAI ZIC MOLDOVENIȘTII STALINIȘTI DIN REPUBLICA
MOLDOVA?
1. Despre „renașterea națională”
în Basarabia:
Evenimentele de la finele anilor ’ 80 - începutul
anilor ’90 au fost în mare măsură provocate, iar sub anumite aspecte (forme de
manifestare, coloratură ideologică, orientare politică etc.) modelate, de
materialele critice la adresa regimului comunist publicate în presa unională şi
republicană pe întreg parcursul acestei perioade, îndeosebi la începutul ei -
în anii 1987-1989. Numărul publicaţiilor la această temă era atât de mare,
tonul atât de instigator, fenomenul în sine atât de neobişnuit, încât întreaga
societate a fost pentru un anumit timp practic hipnotizată, într-un anumit fel
chiar paralizată. Puţini, probabil, foarte puţini, luând în considerare
numărul, conţinutul şi argumentele publicaţiilor cu sens opus, au fost cei care
n-au căzut pradă acestui atac psihologic. Cei mai mulţi s-au dovedit a fi uşor
induşi în eroare. Numărul abonaţilor la ziarele şi revistele centrale în 1987
faţă de 1986 a sporit cu 15 milioane, fapt calificat de către oficiosul
organizaţiei de partid republicane „Sovetskaia Moldavia” drept începutul
unui nou avânt politic al maselor, trecând cu vederea, intenţionat sau din
necunoştinţă de cauză, este greu de spus, factorii ce-l generaseră, ideile ce-l
alimentau. De notat că tonul acestei critici l-au dat ziarele moscovite „Izvestia”,
„Pravda”, „Literaturnaia gazeta”, „Moskovskie novosti”, revistele „Ogoniok”,
„Novâi mir”, „Znamea”, „Oktiabri” etc., fenomen oarecum paradoxal, luând în
considerare evoluţia ei pe parcurs într-o rusofobie nedisimulată, pe de o
parte, statutul, locul de reşedinţă şi menirea acestor organe, pe de alta.
Aceasta însă numai la prima vedere. La o analiză mai atentă a evenimentelor ce
s-au perindat după 1988, a proceselor ce s-au consumat, orice umbră de
nedumerire dispare, lucrurile devenind absolut clare. La comanda anumitelor
forţe oculte internaţionale activitatea unora dintre ele a fost încă din timp
subordonată inoculării în opinia publică a unor idei subversive, menite în cele
din urmă să detoneze în cadrul Uniunii Sovietice diferite conflicte cu caracter
naţional, politic şi social. Spre deosebire de Centru şi ţările baltice,
unde critica regimului comunist a căpătat de la bun început un caracter
tranşant, nedisimulat, la noi în republică în perioada iniţială de constituire
această critică avea mai mult un caracter de investigare, de determinare a
limitei posibilităţilor sale, chiar şi în cazurile când atare materiale erau
publicate în presa centrală. Semnificativ în acest sens este articolul scriitorului
Dumitru Matcovschi - „Hoţul
în rezervaţie”, unul dintre primele de acest gen publicat în paginile
ziarului moscovit „Literaturnaia gazeta”. Autorul scoate la lumină un şir întreg de
probleme care, după părerea lui, se făceau tot mai prezente în viaţa cotidiană
- beţia, criminalitatea, mercantilismul etc., probleme, de altfel, foarte bine
cunoscute şi rar întrunire ideologică în cadrul căreia să nu fi fost abordate.
Presa, radioul, televiziunea le plasau tot timpul în centrul atenţiei opiniei
publice. Organele decizionale adoptau şi întăptuiau nu fără succes tot felul de
măsuri întru combaterea lor. La o abordare onestă a problemelor respective
lucrul acesta nu putea fi trecut cu vederea. Ce-i drept, autorul articolului
nici nu incrimina aceste vicii în mod direct regimului politic existent. Ceea
ce într-adevăr a instigat spiritele, a bulversat opinia publică din republică a
fost apelul autorului de a scoate la lumină unele evenimente mai puţin
cunoscute din istoria neamului cum ar fi, bunăoară, foametea din 1946-1947: „Patruzeci
de ani au trecut de atunci la vale. În acest răstimp multe s-au schimbat.
Copiii noştri ştiu numai din filme şi din cărţi că a fost război. Dar că a fost
secetă ei n-au de unde să ştie. Nu există nicio carte despre această îngrozitoare
tragedie”. Cât
ar părea de straniu, luând în considerare scopul real al articolului lui
Dumitru Matcovschi, sensibilizarea opiniei publice, incitarea ei împotriva
regimului, aprecierea dată de el acestui fenomen pare a fi cea mai echilibrată
şi mai aproape de adevăr. „Nenorocirea din anul patruzeci şi şapte, sublinia el
în acest context, a avut cauzele ei obiective: seceta s-a abătut asupra noastră
imediat după război, Moldova se ruinase cumplit, oamenii trăiau răzleţiţi,
fiecare cum îl ducea capul. Dar a existat şi o cauză subiectivă: conducerea de
atunci a republicii a insistat să realizeze planul de vânzare la stat a
cerealelor. Ţara nu ştia ce se întâmplă în Moldova. Când a aflat, s-a grăbit să
ne vină în ajutor”. Deci, practic, de la bun început situaţia era clară. Foametea din
1946-1947 a avut la origine atât factori obiectivi, cât şi subiectivi. Gradul
de cercetare al ei lăsa de dorit? Sigur că da. Era însă oare necesar ca
investigaţiile la această temă să fie înfăptuite cu atâta grabă şi menţinute
tot timpul în centrul atenţiei publicului larg? Probabil, că nu, dacă,
bineînţeles, nu se urmăreau alte scopuri decât cele ştiinţifice. Foametea din
1946-1947, indiferent de cauzele ei, a avut cu adevărat grave repercusiuni
pentru ţară, pentru neam. Groaza ei n-a dispărut din sufletele celor care au
îndurat-o decenii la rând. Cu toate acestea, ea n-avea nimic comun sau, mai
bine-zis, aproape nimic cu problemele cu care se confrunta societatea către
finele anilor ’80 şi, deci, nu putea nicidecum fi pusă în cârca conducerii de
atunci a republicii. Deşi, cert lucru, această conducere era exponentul
aceluiaşi regim, avea trăsături comune cu cea din 1946-1947, lucru evident şi
uşor de conştientizat, neglijat însă de mulţi nu fără cunoştinţă de cauză.
Un alt articol care la
fel a trezit interesul publicului cititor a fost cel semnat de către istoricii Ion
Ţurcanu şi Leonid Bulmagă - „Să
cunoaştem şi să ţinem minte”, publicat în paginile ziarului „Sovetskaia
Moldavia” din 10 mai 1987. Problemele abordate aveau un caracter particular,
pur ştiinţific. Nu se aflau în raport direct cu circumstanţele socioeconomice,
politice şi culturale ce solicitau din partea societăţii eforturi imediate
întru armonizarea lor. În linii mari, ele se refereau la modalităţile de
interpretare a unor etape şi figuri importante din istoria neamului,
principiile de organizare a cercetărilor în domeniu, impactul lor asupra
procesului de educaţie a tineretului, climatul moral în cadrul colectivelor de
cercetători etc., menţionându-se în mod special doar interesul sporit al
cititorului faţă de procesele etnice ale istoriei timpurii a ţinutului,
înfăptuirea revoluţiei socialiste în Moldova, starea economiei şi a culturii
Basarabiei în anii 1918-1940, nivelul lorscăzut de studiere. „Fireşte, într-o oarecare
măsură problematica menţionată şi-a găsit reflectare în istoriografia noastră,
constatau nepărtinitor autorii acestui articol. Dar în ansamblu toate
publicaţiile la această temă nu corespund cerinţelor reflectării adecvate a
actualităţii istorice”. Cert lucru, „toate publicaţiile” sună puţin categoric,
mai ales pentru responsabilii din această ramură a ştiinţei, deşi nu fără
temei, luând în considerare atât starea lucrurilor din acest domeniu către
finele anilor ’80, cât şi legităţile dezvoltării ştiinţei, necesitatea
actualizării permanente a ei. Însă la fel de cert este şi faptul că nu
această afirmaţie a provocat nemulţumirea celora care vegheau securitatea
ideologică a regimului, deşi anume la ea se făcea referinţă în materialele lor critice.
„Tonul extrem de categoric pe care l-au adoptat autorii în aprecierea nivelului
de studiere a unor probleme cardinale din istoria Moldovei, susţineau semnatarii
articolului „Liţom k jizni”, candidaţii în ştiinţe istorice D.
Dragnev, A. Novac şi V. Potlog, publicat în „Sovetskaia
Moldavia” din 28 iulie 1987, nu le-au permis a se menţine în limitele obiectivităţii”.
Motivul adevărat al reacţiilor negative la acest articol a fost însă cu totul
altul. Puţin
le păsa celor de sus, din cadrul conducerii de vârf a republicii, de felul cum
îşi apreciau rezultatele cercetărilor istoricii din republică, cel puţin atâta
timp cât aceste aprecieri nu depăşeau limitele problemelor abordate. În cazul
însă când acest hotar era depăşit şi în cadrul discuţiilor se puneau la
îndoială obiectivitatea modalităţilor de interpretare a problemelor-cheie a
istoriei neamului, reacţia era promptă, chiar şi în această perioadă evident
marcată de transparenţă şi libertate spirituală. Motivul era cât se poate de
simplu. Referindu-se
la articolul „A cunoaşte şi a ţine minte”, autorii neidentificaţi ai
unui material oficial „Democraţia presupune o înaltă responsabilitate”,
publicat în acelaşi număr al ziarului „Sovetskaia Moldavia” din 28 iulie 1987, fapt ce vorbeşte
despre importanţa acestor probleme în viziunea celor ce se aflau la cârma
organizaţiei de partid republicane, susţineau că autorii lui (Ion Ţurcanu şi
Leonid Bulmagă - n.n.) au abordat prea superficial chestiunile cu privire „la
provenienţa poporului moldovenesc, constituirea orânduirii socialiste în
republică, dezvoltarea limbii, lupta împotriva falsificării istoriei ţinutului
natal”. Subliniind în mod deosebit faptul că, chipurile, „optând pentru o
reflectare mai amplă a unor etape şi evenimente din istoria poporului moldovenesc
ei, din păcate, şi-au oprit atenţia nu asupra problemelor care într-adevăr
necesită în timpul de faţă o cercetare mai aprofundată”. În realitate însă, anume
aceste probleme îi puneau în gardă pe autorii materialului şi pe şefii lor de
la CC al PCM, fiindcă, în fond, pe modul de interpretare a lor era edificată
întreaga construcţie „teoretico-ştiinţifică” a existenţei poporului moldovenesc
şi a Republicii Sovietice Socialiste Moldoveneşti. Un argument în plus în
favoarea acestei supoziţii îl constituie eforturile sporite pe care le-au depus
autorii celui de-al doilea material la această temă publicat în „Sovetskaia
Moldavia” din 28 iulie 1987 „Liţom k jizni”, pentru a convinge cititorul că anume
problemele în cauză sunt foarte amplu cercetate. Însă dacă şi există unele
probleme dintre cele mai actuale, care au fost mai puţin cercetate, adică
rămase în umbră, văduvite de atenţia cercetătorilor, apoi acestea ţin de
domeniul relaţiilor de prietenie a poporului moldovenesc cu popoarele rus şi
ucrainean, de rolul slavilor în procesul de constituire a poporului
moldovenesc, de importanţa biruinţei orânduirii socialiste în regiune etc..
Deci, tocmai invers. Problemele care constituiau principalul obiect de studiu
al istoricilor din RSSM erau prezentate ca cele mai puţin studiate, iar cele
care erau cel mai tendenţios interpretate, ca nişte subiecte demult epuizate,
pentru soluţionarea definitivă a cărora rămânea de precizat doar unele detalii.
Pe parcurs, atacurile
asupra regimului au căpătat mai multă substanţă. Învinuirile aduse erau mai
consistente, fondate mai adânc. Deşi nu erau rare cazurile când ele prea
convenţional erau legate de actualitate sau nu prezentau decât o simplă
parafrazare a ceea ce răsuna în presa centrală la adresa regimului sovietic.
Semnificativ în această privinţă este articolul scriitoarei Leonida Lari
- „Labirintul basarabean”, pregătit în baza alocuţiunii sale la adunarea
generală a scriitorilor din 27 mai 1988. Spre deosebire de multe alte publicaţii de
acest gen, articolul în cauză are un ton agresiv, pe alocuri chiar categoric şi
însumează practic tot ce era posibil a prezenta într-o lumină nefavorabilă în
relaţiile Basarabiei cu Rusia de la 1812 încoace. Referindu-se la criza care, chipurile, a
cuprins ştiinţa noastră istorică, spaţiile albe care au împânzit-o, la „miopia
politică a istoricilor”, Leonida Lari se întrebă şi ne întreabă: „Cine, totuşi,
suntem noi, de unde venim, care-i originea noastră, că doar n-am căzut cu
hârzobul din cer la 1940 în Moldova?”. Însăşi modul cum era pusă această
întrebare de acum denotă nu atât dorinţa de a afla adevărul, deşi, această
dorinţă nu-i vorba, este prezentă şi ea, cât mai degrabă tentativa de a arunca
peste cap, de a respinge fără drept de apel opiniile ce s-au încetăţenit atunci
cu privire la etnogeneza poporului moldovenesc în istoriografia sovietică.
Erau ele, aceste opinii,
nepărtinitoare, pur ştiinţifice? Desigur, că nu. Erau ele marcate de anumite
preferinţe politice, sub anumite aspecte, scoteau în evidenţă un punct de
vedere tendenţios? Desigur. Afirmau însă ele măcar aluziv că poporul
moldovenesc „a căzut cu hârzobul din cer la 1940 în Moldova?” Sub nicio formă.
Şi atunci apare firesc întrebarea: ce scop real urmărea autoarea formulând
anume în acest mod chestiunea respectivă? Aproape în toate cazurile, fie că este vorba
de „spaţiile albe în istorie”, fie că se încearcă a scoate la lumină problemele
migraţiei sau cele ale situaţiei reale în care s-a pomenit limba poporului
moldovenesc către acea vreme, Leonida Lari prezintă lucrurile fără a ţine cont
cel puţin de circumstanţele care au dat naştere acestor probleme, factorii
obiectivi ce le-au stat la bază. Avea ea dreptate când menţiona în detalii „temele
interzise” din istoria şi actualitatea ţinutului natal pe parcurs de decenii?
Să admitem. Deşi, dacă suntem obiectivi, situaţia la acest capitol era de altă
natură. Erau interzise nu temele, problemele etc., ci, mai degrabă, nu erau
privite cu ochi buni, acceptate anumite interpretări ale acestora.
Şi dacă suntem deplin
obiectivi, nu fără temei, intr-adevăr, la ce bun ar fi servit din punct de
vedere economic şi social, adică, al rezolvării problemelor stringente reale ce
stăteau în faţa societăţii la acea vreme, bombardarea opiniei publice în
permanenţă cu sentinţe, fie în unele cazuri chiar şi, chipurile, ştiinţifice
argumentate de tipul - Basarabia nu s-a alipit benevol Rusiei, ci a fost
anexată forţat de către aceasta, foametea din 1946-1947 n-a fost rezultatul
unui concurs de circumstanţe nefavorabile, ci rodul unei activităţi rău
intenţionate a conducerii de vârf a republicii etc., etc.. Dacă luăm în considerare
substratul principal al învinuirilor pe care le aduce Leonida Lari regimului
existent, apoi în activitatea exponenţilor acestui regim - de la primul
cercetător al CC al PC al Moldovei şi până la ultimul muncitor, colhoznic,
funcţionar n-a fost nimic pozitiv, nu s-a realizat nimic ce putea fi menţionat
cu o anumită bunăvoinţă. N-au fost construite sute de întreprinderi
industriale, şcoli, case de cultură, grădiniţe de copii, spitale, drumuri, case
de locuit, pregătite zeci de mii de cadre de specialişti cu studii superioare
şi medii de specialitate în diferite domenii ale vieţii sociale, n-au fost
înfăptuite multe alte scopuri istorice pe parcursul celor câtorva decenii de
existenţă a Puterii Sovietice pe aceste meleaguri. Au fost numai „spaţii albe” în
istorie, migraţii masive de rusofoni necalificaţi, deportări în masă, foame
organizată etc. Desigur, atât tonul, cât şi conţinutul acestei, precum şi a
multor altor publicaţii similare n-aveau drept scop decât incitarea maselor,
provocarea lor împotriva sistemului politic existent, deşi în aparenţă autorii
lor optau pentru transparenţă, democratizarea societăţii. În baza celor menţionate mai
sus se poate conchide cu toată certitudinea că „vitamine” de felul acesta i-au
fost administrate societăţii din plin, îndeosebi între anii 1987-1989. Nu întâmplător
şi procesul ei de „întremare” a căpătat un caracter atât de pronunţat, încât nu
se ştie de ce fel de „vitamine” va fi nevoie în viitor cel puţin pentru a-l
stopa. - afirmațiile acestea au fost
făcute în cadrul unui simpozion organizat în cel mai rusificat oraș al
Basarabiei - Bălți, la data de 28 iunie 2017.
2. O viziune „obiectivă” asupra Marii Uniri:
Argumentul acestui text este că anexarea
teritoriilor de către România între 1918 și 1919 a fost legitimată de
anticomunism. Intervențiile armate din Basarabia, Bucovina și Transilvania au
fost motivate de nevoia de a stârpi bolșevismul. Acesta a fost articulat ca o
amenințare la securitatea externă și internă a României. Discursul anticomunist
a evoluat de la panica stârnită de anarhia creată de soldații ruși, până la
frica de contagiune cu psihoza revoluționară. Răspunsul la amenințarea
comunistă a fost invariabil violent și militar. Ideile și problemele ridicate
de comuniști nu au fost niciodată legitimate ca un proiect politic, ci ca o
crimă și un fenomen patologic ce putea distruge societatea. În acest context,
ceea ce numim astăzi „Marea Unire” a fost în mare parte substituirea
proiectelor sociale și economice cu narațiunea hegemonică a naționalismului.
Basarabia: Istoria anexării Basarabiei
este destul de cunoscută. În iarna lui 1917-1918 Sfatul Țării a cerut în trei
rânduri intervenția armată a României pentru a menține ordinea și a stăvili
anarhia creată pe teritoriul Basarabiei de trupele rusești bolsevizate în
retragere. Nu doar aceste trupe aduseseră bolșevismul în Basarabia, ci și o
serie de organizații locale care erau în legătură directă cu guvernul lui
Lenin. Aceste organizații s-au opus apropierii dintre Sfatul Țării și România,
mai ales începând cu decembrie 1917, când în Chișinău au ajuns trupele rusești
alungate din Socola. În 26 ianuarie, o divizie română formată din dezertori ardeleni din
armata austro-ungară, comandată de generalul Ernest Broşteanu, a intrat în
Chișinău. În memoriile sale, Duca recunoaște că această intervenție militară a
trebuit justificată printr-un manifest care să salveze aparenţele, și să asigure populația Basarabiei că
armata română nu vine pentru a anexa teritoriul și a răpi populației pământul și roadele
revoluţiei. Prezența militară română a fost articulată
discursiv ca o misiune de peacekeeping, în termeni contemporani, țintită strict
împotriva anarhiei cauzată de bolșevici. Câteva săptămâni mai târziu, după lupte
continue între forțele române și cele bolșevice, primul ministru român Averescu
încheie un acord cu Rumcerod-ul din Odessa, condus de Cristian Rakovski,
privind retragerea trupelor române din Basarabia și încheierea ostilităților. Între
timp, însă, situația internațională evoluase, Rusia și Puterile Centrale
semnând Pacea de la Brest-Litovsk, iar guvernul român primise permisiunea de la
Puterile Centrale pentru anexarea Basarabiei în schimbul pierderii Dobrogei. În
aceste condiții, trupele române au rămas în Basarabia, și aceasta a devenit
teritoriu românesc în primăvara lui 1918. Este important de menționat că această primă
victorie teritorială a României a fost contestată nu doar de guvernul lui
Lenin, ci și de însăși populația Basarabiei. Anarhia acuzată de Inculeț și
ceilalți fruntaşi nu era produsă numai de rușii bolșevizaţi. Se pare că a
existat o rezistență activă a țăranilor basarabeni împotriva armatei și
anexării române. Proclamarea independenței Basarabiei în decembrie 1917
adusese un program politic deosebit de radical, care prevedea exproprierea
marilor proprietari, reforma agrară, vot universal etc.. Niciuna dintre aceste
reforme nu fusese încă adoptată în Regatul României, astfel încât instaurarea
dominației guvernului de la Iași părea un mare pas înapoi și o decepție politică.
Ţăranii
basarabeni erau conștienți că intervenția militară română ar putea transforma
revoluția socio-economică într-o revoluție naționalistă română. A fost, într-adevăr, nevoie de o mare
doză de ideologie naționalistă pentru a legitima această dominație. De altfel,
unirea a fost cerută mai ales de marii proprietari ca o reacție de apărare
împotriva măsurilor bolşevice ale Sfatului Țării, care între timp începuse
exproprierile. Mai
marii României nu păreau iniţial foarte entuziasmaţi de această anexare. O
mare parte din teritoriu era sub ocupația Puterilor Centrale, și exista
amenințarea unei noi campanii militare ale acestora care ar fi ocupat și restul
țării. Guvernul român este forțat să semneze Pacea de la Buftea-București.
Această pace a fost din multe puncte de vedere generoasă pentru guvernul român,
întrucât garanta evacuarea Munteniei și totodată domnia lui Ferdinand - sever
amenințată după 1916 ca urmare a declarării războiului împotriva unchiului său.
Dobrogea fusese promisă Bulgariei, ca reparație pentru anexarea Cadrilaterului
în urma inutilei aventuri militare a Bucureștiului din 1913. Așadar, deși
extrem de dur, Tratatul de la București dădea totuși dovadă de mărinimie față
de guvernul român care își crease singur și intenționat dușmani. De altfel,
este greu de înțeles de ce Puterile Centrale au cerut și insistat pentru
această pace, când ar fi putut să rezolve situația în 4-6 săptămâni, ocupând
întreaga Românie. Ca un
supliment la această mărinimie, și bineînțeles, din interese clare strategice
și geopolitice, Puterile Centrale admit guvernului român umilit bonusul
anexării Basarabiei. Astfel, în urma acestei păci, România ieșea din război cu
o suprafață mai mare decât cea pe care o avea în momentul intrării. Cu toate
acestea, guvernul român era profund nemulțumit, și a considerat Tratatul de la
București o rușine, iar pe Alexandru Marghiloman, care obținuse nenumărate
concesii, un trădător de neam, cariera politică a acestuia fiind de altfel
îngropată după 1918. În acest context, când Ferdinand se întâlnește la
Răcăciuni cu Czernin, Întregitorul se plânge de condițiile grele de pace,
declară că fără Dobrogea țara lui nu poate respira, și se declară neconsolat cu
primirea Basarabiei. Regele a declarat că Basarabia nu înseamnă nimic
pentru el pentru că este prea îmbibată de bolşevism. Duca semnala şi el că foarte mulţi Basarabeni
erau aproape socialişti şi se speriau de conservatorismul guvernului român.
Bucovina: recidiva peacekeeping-ului românesc: Lucrurile stau aproape identic în cazul
Bucovinei. În noiembrie 1918, premierul Marghiloman dă ordin generalului Iacob
Zadik să treacă linia neutră din nordul Basarabiei ca urmare a revoltei unui
regiment de la Lipcani, unde soldații și-au gonit ofiţerii, aproape toţi
români. Jandarmeriile din Suceava, Gura
Humorului si Iţcani imploră protecţia armatei române contra bolşevicilor, care
jefuiesc. La fel ca și în Basarabia, intervenția
armată a României a avut ca pretext menținerea păcii amenințată de bolșevici.
Zadik a lansat şi el o proclamaţie prin care justifica intrarea armatei române
pe teritoriul Bucovinei. Odată cu ocuparea militară, declarația de unire a
urmat ca o cimentare a autorității românești în regiune. Orice proiect
revoluţionar socio-economic de aici a fost rapid amortizat de cel naţionalist.
În aceste două prime instanțe ale
anti-comunismului românesc din 1918, atitudinea guvernului este una pur
militară și de consolidare a puterii. Comunismul este văzut ca o amenințare
externă, iar pericolul se extinde în special asupra claselor privilegiate. În
primul rând, bolșevicii erau republicani, și aceasta era o amenințare directă
asupra tronului României, și-așa zguduit de acuzațiile de trădare din partea
Puterilor Centrale. În al doilea rând, bolșevismul cauza distrugerea
ierarhiilor militare din armată rusă, ceea ce ducea la comportamentul
imprevizibil și violent al soldaților, lucru care constituia în prima instanță
doar o problemă de ordine publică. Așa zisa anarhie bolșevică nu era văzută ca
o problemă ideologică, ci doar ca o stare conflictuală perpetuă care putea
complica situația României ocupate. În al treilea rând, odată cu relaxarea
relațiilor cu Puterile Centrale sub guvernul Marghiloman din primăvara lui
1918, anti-comunismul devine un factor coagulant cu foștii inamici. Aceștia
doreau să facă din România un aliat împotriva Rusiei bolșevice, și de asemenea
să capete permisiunea guvernului român de a trece trupe prin Basarabia pentru a
ataca Rusia. După cum notează Marghiloman, „avem acum aceleaşi interese”. Nu în ultimul rând, anti-comunismul inițial
era văzut și ca o reconsolidare a puterii claselor dominante în fața
încercărilor de expropriere ale diverselor forțe politice mai mult sau mai
puțin revoluționare.
Decembrie 1918: În contextul prelungirii
stării de război din cursul anului 1918, anti-comunismul devine o strategie
internă de reprimare a vocilor celor nemulțumiți și a celor pentru care
războiul nu aducea decât accelerarea precarității, a foamei, a bolilor și a
violenței cotidiene. Anti-comunismul căpăta valențe ideologice și se vorbea din
ce în ce mai mult în termeni de contaminare a populației cu bolșevismul adus
din Rusia, Germania sau Bulgaria. Încă din octombrie, guvernul român se
temea că dacă va ataca Germania, aceasta va dezlănţui o revoluție pentru
a împiedica mobilizarea. În toiul creșterii nemulțumirii
generale față de starea precară a vieții din acea perioadă, Ferdinand
Întregitorul se declară speriat de bolșevism și cere ca soldații întorși acasă
să fie redați ierarhiilor militare pentru a nu se răscula. În decembrie au loc
o serie de manifestaţii in Bucureşti. Deşi iniţial autorităţile nu intervin, în
13 decembrie se trage asupra greviştilor tipografi din piaţa Teatrului şi se
lovesc alţi manifestanţi din faţa Palatului Regal. Conflictele sociale ale acelor zile au fost
construite retrospectiv ca un flagel, un element patologic care împiedica
evoluția firească a țării spre Marea Unire. Faptul că oamenii erau nemulțumiți
de starea deplorabilă în care trebuiau să trăiască a fost pus pe seama
influențelor străine, care trebuiau combătute cu violență, și bineînțeles cu un
naționalism feroce. Duca vorbește despre un vânt de bolşevism care cuprinsese țara. Acest bolșevism nu
este văzut prin prisma unor conflicte sociale și politice legitime între
privilegiați și oprimați, ci este articulat discursiv ca o psihoză. Cu
cecitatea tipică unui boier paranoic, Duca vede în această psihoză influenţa
Rusiei, şi mai ales a lui Cristian Rakovski. Acesta din urmă avea cetăţenie română
şi condusese mişcarea socialistă română în primul deceniu al secolului. După ce
fusese expulzat, condusese pe rând comuniştii din Odessa si Kiev, declarând
constant dragostea sa pentru poporul român, dar nu şi pentru conducătorii lui
reacţionari.
Transilvania: cruciada internaţională împotriva
comunismului: Mitologia actuală naționalistă povestește cum
Marea Unire a celor trei state independente a fost făcută într-o succesiune de
adunări naţionale care într-un soi de exercițiu de democrație directă au decis într-un
singur glas alipirea la țara mamă. Pe lângă naivitatea acestei viziuni, ea este
și într-o neconcordanță uluitoare cu modul în care se făcea și se face în
continuare politică în capitalism. Oricine își imaginează ca masele sau poporul
aveau o voce în epoca lui Brătianu și a celor care trăgeau în demonstranți în
1907 și 1918 este lipsit de simț istoric. Contra-exemplul cel mai vivid al
aceste mitologii îl constituie însăși anexarea Transilvaniei, care este
sărbătorită în fiecare an drept desăvârșirea Marii Uniri. Nu numai că actul de
la 1 decembrie 1918 nu a reprezentat mai nimic din punct de vedere politic și
diplomatic - eventual un gest simbolic - dar desăvârşirea augmentării
teritoriale a României a durat încă cel puțin un an după acel moment. Au fost
necesare lungi negocieri, şantaje, intervenții militare și diplomatice, demisii
și scandaluri pentru ca Bucureștiul să fie capitala Ardealului iar granița de
vest să fie cum arată astăzi. Anti-comunismul a jucat un rol esenţial în toate acestea.
Este un fapt notoriu, deși puțin
discutat, că armata română a intrat în Budapesta în august 1919 cu scopul dublu
de a-și securiza granița de vest și posesiunea Transilvaniei, și de a lupta
împotriva regimului comunist al lui Bela Kun. Este greu de imaginat cum, fără
tema anticomunismului, ocuparea Budapestei ar fi putut constitui o acțiune
militară și politică necesară și legitimă. În primăvara lui 1919 în timpul Conferinței
de Pace de la Paris, necesitatea eliminării comunismului din Europa devenise
mai mult decât o chestiune strategică. Anticomunismul ajunsese în sfârșit un
discurs bine articulat ideologic. În contextul foametei postbelice, a grevelor
numeroase, a revoltelor soldaților francezi din Odessa și a declarării
republicilor comuniste în Ungaria și Bavaria, liderii Antantei au declarat
comunismul ca fiind principalul lor dușman. Mai mult, se pare că existau deja
mii de soldați ruși în teritoriul Franței în timpul Conferinței, iar aceștia,
nefiind neapărat bolşevizati, dădeau semne de neliniște și violență.
Astfel, în timp ce negociau pacea
la Paris, liderii Antantei organizau planuri ofensive împotriva Ungariei și Rusiei.
Cel mai concret astfel de plan a aparținut mareșalului Foch, care a organizat
în martie 1919 o adevărată cruciadă internațională împotriva comunismului. El a propus folosirea de
trupe poloneze, cehe, finlandeze, grecești, alb-rusești, sârbe și românești
pentru a stârpi orice urmă de simpatie pro-bolșevică din Europa Centrală și de
Est și pentru a avansa în Rusia. Așadar, intervenția armată a României în
Ungaria nu a fost doar pentru a garanta granița de vest, și nicidecum în vreun
scop național. În ciuda deselor divergențe dintre Brătianu și Clemenceau din timpul
Conferinței de Pace pe această temă, este clar că Marile Puteri au încuviințat
la această operațiune pentru a elimina regimul comunist al lui Bela Kun.
Brătianu la Conferinţa de Pace de la Paris: De altfel, și Brătianu a
folosit frecvent cartea anticomunismului la Paris. Omul cu cea mai mare
autoritate în România acelei perioade era un politician arogant și viclean, cu
o inexplicabilă abilitate de a-și maximiza beneficiile și de a ateriza mereu în
picioare, ca învingător. Ideologic, Brătianu era adeptul a ceea ce s-a numit în
epocă neo-liberalism: o încercare de a reforma vechiul liberalism al pașoptiștilor
cu o serie de măsuri de solidaritate naţională. Această reformă combina
naţionalismul feroce cu anti-semitismul economic. Acesta din urmă, foarte la
modă în epocă, a ajuns să determine şi atitudinile anticomuniste ale
neo-liberalilor români. Se credea atunci, ca şi astăzi, că evreii ar fi adus
comunismul în România. La Paris, Brătianu a folosit anticomunismul ca o
armă și o amenințare pentru a-și atinge scopurile. De altfel, nu a fost singurul
delegat al țărilor mici care a abuzat de această armă la Conferința de Pace. Se
pare că anticomunismul devenise forma de șantaj preferată de acești delegați -
oricând simțeau că pretențiile lor sunt ignorate, aceștia atrăgeau atenția
asupra pericolului unei potențiale revoluții bolșevice în țările lor.
Încă din februarie 1919, Brătianu
atrăgea la Conferință atenția „asupra necesității ocupării de
către armata română a teritoriilor ce trebuiau să revină României (Banat, Transilvania și Dobrogea); în toate aceste teritorii românești se provoacă
dezordini și se organizează bolșevismul.” Confruntat cu refuzul Aliaților de a-i
recunoaște revendicările teritoriale, Brătianu nu ezită să amenințe cu propria
demisie, ceea ce conform lui ar fi dus țara la anarhie și bolșevism, întrucât
nimeni altcineva nu ar fi fost în stare să conducă România în acele zile. Guvernul
liberal era văzut ca fiind singura forţă care poseda autoritatea politică
necesară pentru a constitui baza cea mai solidă contra
bolşevismului rus si ungar. Lui Lloyd-George îi explica cum
întărirea autorităţii regelui şi a guvernului român prin recunoaşterea
anexărilor teritoriale poate preveni pericolul comun al bolşevismului. După cum
observa Spector în legătură cu propaganda Bucureştiului împotriva regimului lui
Bela Kun, „alimentând panica în
privinţa terorii bolşevice, Brătianu putea anexa teritoriul pretins”. În definitiv, Brătianu și
liberalii aveau nevoie de anti-comunism pentru a-și justifica naționalismul.
Acesta din urmă era necesar pentru a legitima continuarea operațiunilor
militare într-un context de precarizare masivă a populației. Ocuparea
Budapestei a fost văzută ca fiind încheierea războiului național al
României contra guvernului maghiar comunist, care se opunea voinței liber
exprimate a românilor din Transilvania. Doar această infuzie de naționalism poate
explica legitimarea autorității românești în Transilvania, unde încă din primii
ani ai secolului se știa că țăranii români o duc mult mai bine decât cei din
Vechiul Regat. Mai mult, situația problematică internă era rezolvată și ea
dintr-o mișcare, prin satisfacerea sentimentului naţional care ajungea astfel să domine alte sentimente și
să imunizeze țara împotriva bolsevismului. Este
cunoscut faptul că la Conferința de Pace de la Paris, guvernul lui Brătianu se
afla într-o situație jenantă. După ce încheiase o pace separată cu Puterile
Centrale, și obținuse și beneficii teritoriale în urma acesteia, România putea
fi cu greu considerată una din țările aliate care au câștigat războiul. Mai
mult, pretențiile lui Brătianu atentau sever la integritatea și securitatea
Serbiei, țară aliată și învingătoare, cu care premierul român își disputa
Banatul și Torontalul. Pretinzând o graniță pe Dunăre, Brătianu gafa nepermis
față de sârbi, a căror capitală se află pe malul fluviului. În general,
atitudinea intransigentă a lui Brătianu era contrară oricărui simț diplomatic.
Prin pretenția stabilirii frontierelor pe cursul Tisei și al Dunării, Brătianu
subordona considerațiilor geopolitice principiul Wilsonian al autodeterminării
naționalităților, situându-se astfel în răspăr cu ceilalți delegați ai
Conferinței. Brătianu deveni în scurt timp cel mai antipatic politician de la
Paris, reputaţia lui nefiind îmbunătăţită nici de vizita Reginei Maria, pe care
chiar şi exaltatul Duca o considera o greşeală. Devine
clar așadar că Brătianu avea nevoie de cruciada anticomunistă din Ungaria că să
își restabilească poziția și să obțină teritoriile cerute. Intervenția militară
a României împotriva lui Bela Kun făcea din țară un bastion al civilizației
occidentale în Europa de sud-est. În ton cu discursul naționalist clasic al
României că apărătoare a creștinătății, ca o insulă de latinitate într-o mare
de barbari etc., misiunea anticomunistă a României avea menirea de a compensa
lipsa de considerație pe care Brătianu își închipuia că Aliații o aveau pentru
sacrificiile țării. De fapt, expediția din Ungaria nu a fost decât un alt chin pentru o
armată prost dotată, care nu primise încă reformele agrare promise înainte de
Războiul Mondial, și care numai prin propagandă naționalistă și anticomunistă
putea fi convinsă să mai participe la încă un război. Mai mult, se pare
că, cu toată epatarea românilor de atunci și de acum, simpla cronologie a
faptelor ne arată că guvernul lui Kun nu a așteptat invadarea Budapestei de
către armata română pentru a cădea, și era deja pe ducă săptămâni înainte. Ce
a reușit însă să facă guvernul român prin armata pe care o comanda a fost în
primul rând să își asigure o reputație barbară prin jefuirea Budapestei, şi in
al doilea rând să paveze calea instaurării Terorii Albe în Ungaria. Așadar, anticomunismul
a funcționat ca un pretext pentru intervențiile armate în teritoriile râvnite
și pentru „securizarea și pacificarea” acestor teritorii.
Concluzii: anticomuniştii vechi şi noi: În acest text am argumentat cum așa-zisa „Mare Unire” de la 1918 a avut o puternică componentă anticomunistă, care a servit drept legitimare pentru naționalism. În loc de imaginea ideală a maselor cuprinse de fervoare națională care decid la unison că a venit clipa istorică a unirii tuturor într-un singur neam, unirea prin anticomunism ne oferă un tablou mai puțin romantic. Acesta este un tablou al realismului politic, în care interesele de putere ale statelor sunt mereu legitimate prin retorici idealiste. Este un tablou al unei frici de moarte a claselor conducătoare că își vor pierde privilegiile dacă nu distrag rapid atenția populației de la precaritatea ce a urmat războiului pe care tot ele l-au stârnit. Este, în fine, un tablou al răfuielilor politice violente, în care oamenii puteau fi uciși pentru ideile lor. Discursul naționalist al „Marii Uniri” a îngropat orice urmă de conflict social din anii precedenți. Hegemonia acestui discurs a fost atât de temeinic clădită încât rezistă până astăzi. - textul face parte dintr-un curs de istorie de la Universitatea din Bălți, reeditat în 2018!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu