DIVERSE - Partea a treia
8. Istoricul
sistemului global de poziționare - GPS:
GPS sau Sistemul global de poziționare a fost
inventat de Departamentul Apărării al SUA (DOD) și Ivan Getting; costul a 12
miliarde. Sistemul de poziționare globală este un sistem de navigație prin
satelit, conceput preponderent pentru navigare. GPS-ul devine acum o
proeminență ca instrument de sincronizare. Optsprezece sateliți, șase în
fiecare dintre cele trei planuri orbitale distanțate la o distanță de 120 °, și
stațiile lor de la sol, au format GPS-ul original. GPS utilizează aceste
„vedete antropice” sau sateliți ca puncte de referință pentru a calcula
pozițiile geografice, exacte cu o dimensiune de metri. De fapt, cu forme
avansate de GPS, puteți face măsurători cu precizie de un centimetru. GPS-ul a
fost folosit pentru a identifica orice navă sau submarin de pe ocean și pentru
a măsura Muntele Everest. Receptoarele GPS au fost miniaturizate la doar câteva
circuite integrate, devenind foarte economice. Astăzi, GPS-ul își găsește
drumul în mașini, bărci, avioane, echipamente de construcții, unelte de
filmare, mașini agricole și chiar computere laptop.
Dr.
Ivan Getting: s-a născut în 1912 în New York City. El a fost
cercetător la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, primind licența de
știință în 1933. A primit o diplomă de doctorat în Astrofizică în 1935. În 1951, a devenit vicepreședinte
pentru inginerie și cercetare la Corporation Raytheon. Primul sistem
tridimensional de determinare a poziției diferenței de timp a fost propus de
Raytheon Corporation ca răspuns la o cerință a Forței Aeriene. Când Ivan a părăsit Raytheon în 1960,
această tehnică propusă a fost una dintre cele mai avansate forme de tehnologie
de navigație din lume, iar conceptele sale au fost pietre esențiale în
dezvoltarea Sistemului Global de Poziționare sau GPS. Sub conducerea Dr. Getting, inginerii și oamenii de știință din
domeniul aerospațial au studiat utilizarea sateliților ca bază pentru un sistem
de navigație pentru vehiculele care se deplasează rapid în trei dimensiuni,
dezvoltând în cele din urmă conceptul esențial pentru GPS.
9. Războiul
din Falkland:
Războiul din Falkland a fost
rezultatul invaziei argentiniene a Insulelor Falkland, aflate în proprietatea
britanică. Situate în Atlanticul de Sud, Argentina a pretins de mult aceste
insule ca parte a teritoriului său. La 2 aprilie 1982, forțele argentiniene au
aterizat în Falkland, capturând insulele două zile mai târziu. Ca răspuns,
britanicii au trimis în zonă o flotă militară
navală și una de tip amfibie. Fazele
inițiale ale conflictului au avut loc în principal pe mare între elementele
Marinei Regale și Forței Aeriene Argentine. Pe 21 mai, trupele britanice au
aterizat și, până pe 14 iunie, au obligat ocupanții argentinieni să se predea. La începutul anului 1982, președintele
Leopoldo Galtieri, șeful juntei militare de guvernământ din Argentina, a
autorizat invazia Insulelor Falkland. După un incident dintre forțele britanice
și argentiniene din Insula Georgia de Sud, forțele armate argentiniene au
aterizat în Falkland pe 2 aprilie. Mica garnizoană a Royal Marines a rezistat,
dar până la 4 aprilie argentinii au capturat capitala - Port Stanley. Trupe
argentiniene au aterizat și în Georgia de Sud și au ocupat rapid insula. Premierul Margaret Thatcher a ordonat
adunarea unei forțe navale pentru a relua insulele. După ce Camera Comunelor a
votat pentru aprobarea acțiunilor lui Thatcher pe 3 aprilie, ea a format un
Cabinet de Război, care s-a întrunit trei zile mai târziu. Comandat de amiralul
Sir John Fieldhouse, corpul operativ a constat din mai multe grupuri, dintre
care cel mai mare a fost centrat pe transportatorii de aeronave
HMS Hermes și HMS Invincible. În timp ce flota britanică naviga spre sud, a fost atacată de un Boeing
707 al Forțelor Aeriene Argentine. Flota britanică a făcut față atacului. Pe 25
aprilie, forțele britanice au scufundat submarinul ARA Santa Fe,
în apropiere de Georgia de Sud, cu puțin timp înainte ca trupele conduse
de maiorul Guy Sheridan de la Royal Marines să elibereze insula. Cinci zile mai târziu, operațiunile
împotriva Falklandului au reînceput cu raidurile „Black Buck” ale
bombardierelor RAF Vulcan. Forțele aeriene argentiniene au fost forțate să
zboare de pe continent, ceea ce le-a pus într-un net dezavantaj pe tot
parcursul ulterior al conflictului. În
cele din urmă, forțele argentiniene s-au predat pe 14 iunie, terminându-se astfel
conflictul.
10. Carne
de porc, jucării și un cățel în mormântul unui copil din Galia romană:
Cu ocazia săpăturilor arheologice de salvare
efectuate pentru descărcarea arheologică a extinderii aeroportului Clermont-Ferrand
Auvergne, la Aulnat, la circa 400 km sud de Paris, s-a descoperit un mormânt al
unui copil de un an, care datează din primele decenii ale secolului I, din
perioada primilor împărați romani, Caesar și Tiberius, cu un inventar funerar
foarte bogat. Copilul a fost înmormântat într-un sicriu de lemn de circa 80 cm.
lungime, din care au mai rămas cuiele și o placă ornamentală din fier, pus
într-o groapă de circa 2 mp.. În mormânt se aflau circa 20 vase de ceramică, în
care erau probabil alimente și băuturi de la banchetul funerar. Resturile
osteologice arată că lângă sicriu au fost depuse cantități semnificative de
carne: o jumătate de porc tăiat pe lungime, trei bucăți de șuncă și alte bucăți
de carne de porc, precum și două găini. Câteva vase mici de ceramică și două
din sticlă par să fi conținut produse cosmetice sau medicinale. Din inventar nu
lipsește o fibulă din alamă, care era probabil utilizată ca accesoriu la o
piesă de îmbrăcăminte din stofă. Un cerc de metal cu o baghetă sugerează a fi o
jucărie, mai ales că un capăt al baghetei se afla între picioarele unui cățeluș
amplasat la picioarele copilului, în afara sicriului. Cățelul purta o zgardă
împodobită cu circa 15 aplice de bronz și un clopoțel. Într-un fragment de
coajă se afla un dinte de lapte, care putea să provină, probabil, de la un
frate mai mare al celui decedat. Bogăția inventarului funerar atestă că cel
decedat provenea dintr-o familie privilegiată. Copiii care mureau la vârste
fragede erau de obicei îngropați în apropierea locuinței. În epoca respectivă,
adulții erau incinerați.
11. Uzurpatorii:
Canaliile nomenclaturiste erau terifiate de
explozia spontană a străzii și de renașterea societății civile. Tocmai din
acest motiv au încercat mai multe variante de succesiune. Prima ar fi fost
Constantin Dăscălescu, un fel de Egon Krenz din Balcani, sluga lui Ceaușescu. A
doua ar fi fost versiunea Ilie Verdeț, cu un guvern format din activiști
marginalizați de către cuplul dictatorial, ilegaliști nemulțumiți de cultul lui
Ceaușescu, dar devotati dictaturii comuniste ca sistem politic (Mihai Burcă,
Vasile Vâlcu), criminali securiști precum „generalul” Iulian Vlad. În fine, al
treilea scenariu, cel mai perfid și de aceea cel triumfător, a fost propus și
realizat de Ion Iliescu, omul de incredere al Kremlinului, împreună cu o echipă
de personaje cu care se aflase mai demult în contact (Virgil Măgureanu, Silviu
Brucan, Nicolae Militaru, Petre Roman). Au urmat luptele, morții reali (peste o
mie), propaganda delirantă, minciunile obscene, etc..
12. Nebunia
din Imperiul Otoman: Sultanii crescuți de mici în cușcă!
13. În
Imperiul Otoman, uciderea rudelor sultanului era prevăzută de lege!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu