CARTEA
„FAPTELE APOSTOLILOR”. COMENTARIU. Partea a zecea.
În
pofida opoziției, „cuvântul Domnului creștea și era tot mai tare”; Cum au
contribuit Apolo și Pavel la răspândirea veștii bune? Faptele 18:23-19:41:
Străzile Efesului devin dintr-o dată
neîncăpătoare pentru mulțimea ce aleargă înnebunită. Toți strigă, țipă, iar cei
mai mulți nici nu știu de ce. Este o isterie generală. Doi colaboratori ai lui
Pavel sunt prinși și târâți de gloată spre strada ce duce la amfiteatru. În
scurt timp însă, această stradă largă, mărginită de porticurile ce adăpostesc
prăvăliile orașului, rămâne pustie. Mulțimea dezlănțuită a dat năvală în imensul
amfiteatru, unde pot să încapă chiar și 25 000 de oameni. Zvonul că
templul și mult adorata lor zeiță Artemis sunt în pericol îi face să strige ca
ieșiți din minți: „Mare este Artemis a efesenilor!” (Fap.
19:34). Și de data aceasta Satan a încercat să se folosească
de furia gloatelor pentru a împiedica răspândirea veștii bune despre Împărăția
Mesianică. Desigur, amenințarea cu violența nu este singura lui tactică. În această
parte a comentariului nostru vom analiza câteva dintre strategiile pe care le-a
folosit el pentru a submina lucrarea și unitatea creștinilor din
secolul I. Vom vedea însă că toate aceste strategii au eșuat. Biblia
spune: „Cuvântul Domnului creștea și era tot mai tare” (Fap.
19:20). Ce i-a ajutat pe acei creștini să iasă învingători? Ceea
ce ne ajută și pe noi astăzi. Bineînțeles, victoria este a Domnului, nu a
noastră. Totuși, asemenea creștinilor din secolul I, și noi trebuie să ne facem
partea. Cu ajutorul Duhului Sfânt putem cultiva calitățile necesare pentru a ne
îndeplini cu succes serviciul creștin. Dar să ne oprim pentru început asupra
exemplului lui Apolo.
„El
era un bun cunoscător al Scripturilor” (Faptele 18:24-28):
Înainte ca Pavel, aflat acum în cea de-a treia
călătorie misionară, să ajungă în Efes, în acest oraș a sosit un evreu pe
nume Apolo. El era din Alexandria, vestitul oraș al Egiptului. Apolo avea
unele calități deosebite: era un bun orator, „un bun cunoscător al
Scripturilor” și, totodată, era „înflăcărat în duh”. Plin de zel, el a vorbit
cu îndrăzneală în fața celor adunați la sinagogă (Fap.
18:24, 25). Printre cei care l-au auzit vorbind au fost
și Aquila și Priscila. Ei au fost, fără îndoială, încântați să-l audă pe acest
bărbat predând „corect lucrurile referitoare la Iisus”. Tot ce spunea el despre
Iisus era în conformitate cu adevărul. Dar, în scurt timp, Aquila și Priscila
au sesizat o lacună majoră în cunoștințele lui. Apolo „cunoștea numai botezul
lui Ioan”. Ce au făcut ei atunci? Deși erau simpli confecționeri de corturi, nu
s-au lăsat intimidați de talentul oratoric și de erudiția lui Apolo, ci „l-au
luat cu ei și i-au explicat mai exact calea lui Dumnezeu” (Fap.
18:25, 26). Dar cum a reacționat acest om învățat? El a manifestat
una dintre cele mai importante calități pe care trebuie să le cultive fiecare
creștin: umilința. Întrucât a acceptat ajutorul celor doi, Apolo a devenit
un slujitor și mai eficient al Domnului. El a mers în Ahaia, unde „i-a ajutat
mult” pe credincioși. Acolo a depus o excelentă mărturie, combătându-i pe
iudeii care susțineau că Iisus nu este promisul Mesia. Luca relatează: „Cu
tărie și temeinic, dovedea în public că iudeii greșeau și demonstra cu
Scripturile că Iisus este Hristosul” (Fap.
18:27, 28). Ce binecuvântare s-a dovedit a fi Apolo
pentru biserici! Într-adevăr, și lucrarea sa a contribuit la creșterea și
întărirea „cuvântului Domnului”. Dar ce putem învăța din exemplul lui? Umilința
este o calitate indispensabilă pentru creștini. Fiecare dintre noi este
binecuvântat cu diferite daruri, fie că este vorba despre aptitudini, cu care
ne naștem, fie că este vorba despre cunoștință sau experiență, pe care le
dobândim de-a lungul timpului. Însă, dacă nu avem suficientă umilință, punctele
noastre forte pot deveni puncte slabe, iar în inima noastră ar putea încolți cu
ușurință acea buruiană otrăvitoare, trufia (1 Cor.
4:7; Iac.
4:6).
Dacă suntem cu adevărat umili, ne vom strădui să-i considerăm pe ceilalți
superiori nouă (Filip.
2:3).
Nu vom respinge disciplinarea și nici nu vom refuza să fim învățați de alții.
De asemenea, nu vom ține cu mândrie la propriile păreri când este clar că Duhul
Sfânt îndrumă biserica în altă direcție. Atât timp cât rămânem umili, putem fi
folosiți de Domnul. Totodată, umilința nu lasă loc rivalității. Cât de
mult și-ar fi dorit Satan să-i dezbine pe acei creștini din secolul întâi! Cât
de încântat ar fi fost el dacă doi creștini atât de dinamici precum Apolo și
Pavel ar fi devenit rivali, luptându-se din invidie pentru o influență cât mai
mare în biserici! Ei ar fi putut
ușor să cadă în această capcană. În Corint, unii creștini începuseră să spună:
„Eu sunt al lui Pavel”, în timp ce alții ziceau: „Iar eu al lui Apolo”. Dar au
încurajat cei doi această atitudine care putea crea dezbinare? În niciun caz.
Plin de umilință, Pavel a recunoscut contribuția lui Apolo la lucrare,
încredințându-i privilegii suplimentare de serviciu. La rândul său, Apolo a
urmat îndrumările apostolului (1 Cor.
1:10-12; 3:6, 9; Tit
3:12, 13). Pavel și Apolo sunt un excelent exemplu de
umilință și de colaborare!
„Aducând
argumente convingătoare despre Împărăția lui Dumnezeu”: (Faptele 18:23; 19:1-10):
Pavel promisese că se va
întoarce la Efes și s-a ținut de cuvânt (Fap.
18:20, 21). Dar să vedem pe unde s-a întors
el în acest oraș. Ultima oară când am vorbit despre Pavel, se afla în Antiohia
Siriană. Pentru a ajunge la Efes, el ar fi putut merge la Seleucia, care era
foarte aproape, de unde s-ar fi putut îmbarca pe o corabie cu destinația Efes.
Însă Pavel a călătorit „prin ținuturile din interiorul țării”. Dacă ar fi să
calculăm, potrivit indiciilor din Faptele
18:23 și 19:1, distanța
parcursă de el, ar rezulta că a străbătut aproximativ 1 600 de kilometri!
Dar de ce a ales Pavel acest traseu lung și anevoios? Deoarece dorea „să-i
întărească pe toți discipolii” (Fap.
18:23). La fel ca primele două călătorii ale sale, și a treia
avea să presupună mari sacrificii, însă Pavel a considerat că merita efortul.
SUPLIMENTAR:
EFES, CAPITALA PROVINCIEI ROMANE ASIA:
Efesul, capitala provinciei romane Asia, a
fost cel mai mare oraș din vestul Asiei Mici. În zilele apostolului Pavel,
acesta avea probabil peste 250 000 de locuitori și era numit „prima și cea
mai mare metropolă a Asiei”, motiv de mândrie pentru locuitorii săi. Efesul
obținea venituri uriașe din comerț și din religie. Portul maritim al acestui
oraș era situat la gura de vărsare a unui râu navigabil și la întretăierea unor
rute comerciale. În Efes se afla nu numai faimosul templu al zeiței Artemis, ci
și alte temple și sanctuare a numeroase zeități greco-romane, egiptene și
anatoliene. Templul zeiței Artemis, socotit una dintre cele șapte minuni ale
lumii antice, avea dimensiuni impresionante: aproximativ 105 m lungime,
50 m lățime și peste 100 de coloane de marmură cu diametrul de
aproximativ 1,8 m la bază și cu înălțimea de aproape 17 m.. Templul
era considerat sfânt de oamenii din întregul bazin mediteranean. Pentru păzirea
statuii zeiței Artemis erau alocate sume uriașe, astfel că acest templu a
devenit și cel mai important centru bancar al provinciei Asiei. Printre alte
edificii ale Efesului se numărau un stadion pentru competiții atletice și,
probabil, chiar pentru lupte de gladiatori, un teatru, piețe publice și
comerciale, precum și colonadele cu prăvălii. Potrivit geografului grec
Strabon, activitatea în portul Efes era îngreunată din cauza acumulării de
aluviuni. Cu timpul, Efesul nu a mai funcționat ca port și a fost abandonat.
Întrucât nu există un oraș modern pe locul anticului Efes, cei ce vizitează
astăzi ruinele lui fac practic o călătorie în timp, în acele vremuri demult
apuse.
Continuare: Când a
sosit la Efes, Pavel a întâlnit un grup de aproximativ doisprezece discipoli ai
lui Ioan Botezătorul. Aceștia fuseseră botezați doar cu botezul lui Ioan, care
nu mai era în vigoare. În plus, se pare că ei nu știau aproape nimic despre Duhul
Sfânt. Pavel le-a explicat importanța botezului în numele lui Iisus, iar
aceștia, asemenea lui Apolo, s-au dovedit umili și gata să-și însușească noile
învățături. După ce au fost botezați în numele lui Iisus, ei au primit Duhul Sfânt
și unele daruri miraculoase ale Duhului. Așadar, este cât se poate de clar: cei
ce țin pasul cu Biserica, care progresează încontinuu, au parte de mari
binecuvântări! (Fap.
19:1-7). Ceea ce s-a întâmplat apoi este un alt exemplu de
progres. Pavel a predicat cu îndrăzneală în sinagogă trei luni. Însă, deși
aducea „argumente convingătoare despre Împărăția lui Dumnezeu”, unii și-au
împietrit inima și „vorbeau batjocoritor despre Cale”. Pavel nu și-a pierdut
timpul cu ei, ci a găsit alt loc unde să predice, și anume sala unei școli (Fap.
19:8, 9). Cei ce doreau să progreseze din punct de
vedere spiritual trebuiau să accepte schimbarea și să meargă în acel loc, nu la
sinagogă. La fel ca Pavel, nici noi nu vom continua discuția cu oameni care nu
sunt dispuși să ne asculte sau care sunt puși pe ceartă. Mai sunt mulți oameni
asemănători oilor ce trebuie să audă mesajul încurajator al Evangheliei! Se
pare că Pavel predica în acea sală în fiecare zi, între orele 11.00 și
16.00 (Fap.
19:9).
Acelea erau probabil cele mai liniștite, dar și cele mai fierbinți ore ale
zilei, când mulți se opreau din lucru pentru a lua masa și a-și face siesta. Să
ne gândim: Dacă Pavel a urmat acest program riguros doi ani întregi, înseamnă
că a petrecut peste 3 000 de ore în predicare! Iată deci un alt
factor ce a contribuit la „creșterea și întărirea” cuvântului Domnului. Pavel a
lucrat cu sârguință și a fost flexibil. El și-a adaptat programul potrivit
necesităților oamenilor din acea comunitate. Care a fost rezultatul? „Toți cei
care locuiau în provincia Asiei au auzit cuvântul Domnului, atât iudei, cât și
greci.” (Fap.
19:10) Ce mărturie temeinică a depus Pavel!
„Cuvântul
Domnului creștea și era tot mai tare” în pofida acțiunii spiritelor rele (Faptele 19:11-22):
Luca spune că, în
perioada care a urmat, Domnul făcea prin intermediul lui Pavel „lucrări de
putere extraordinare”. Bolnavii erau vindecați, iar cei chinuiți de spirite
rele, eliberați chiar și numai dacă li se aduceau ștergare și șorțuri purtate
de Pavel! (Fap.
19:11, 12) Dar aceste victorii remarcabile asupra
demonilor nu le-au atras atenția doar oamenilor sinceri. Unii „iudei exorciști
care umblau din loc în loc” au vrut să facă miracole așa cum făcea Pavel. Acei
evrei au încercat să scoată demoni chemând numele lui Iisus și al lui Pavel.
Luca îi menționează în acest sens pe cei șapte fii ai lui Sceva, membri ai unei
familii preoțești. Când aceștia au vrut să expulzeze un demon, demonul le-a
spus: „Pe Iisus îl cunosc și știu și cine este Pavel. Dar voi cine sunteți?”.
Apoi omul posedat i-a atacat pe impostori, sărind asupra lor ca o fiară, astfel
că ei au fugit de acolo goi și răniți (Fap.
19:13-16). Cele întâmplate au constituit o victorie răsunătoare a „cuvântului
Domnului”, întrucât s-a văzut clar diferența dintre puterea dată lui Pavel și
incapacitatea acelor reprezentanți ai religiei false. Astăzi, milioane de
oameni cred în mod greșit că este de ajuns să cheme numele lui Iisus sau să se
declare „creștini”. Însă, așa cum a spus Iisus, numai cei ce fac voința Tatălui
Său au o speranță reală de viitor! (Mat.
7:21-23). Umilirea fiilor lui Sceva i-a determinat pe mulți să se
teamă de Dumnezeu, astfel că un mare număr de oameni au devenit credincioși și
au renunțat la practicile lor spiritiste. În Efes, magia era o practică larg
răspândită. Amuletele, farmecele și incantațiile, inclusiv în formă scrisă, erau
ceva obișnuit. Acum însă, mulți efeseni și-au adus cărțile de magie și le-au
ars în fața tuturor, deși, socotind în banii de astăzi, acestea valorau zeci de
mii de euro. Luca spune: „Astfel, cuvântul Domnului creștea și era tot mai
tare” (Fap.
19:17-20). Ce victorie extraordinară a adevărului asupra falsității
și a demonismului! Acei oameni credincioși ne-au lăsat un bun exemplu. Și noi
trăim într-o lume impregnată de spiritism. Dacă ne dăm seama că avem vreun
obiect ce are legătură cu spiritismul, să urmăm exemplul efesenilor și să-l
distrugem imediat, indiferent de valoarea lui. Să ne ținem cât mai departe de
aceste practici dezgustătoare!
„Au
avut loc mari tulburări” (Faptele 19:23-41):
Să ne oprim acum asupra altei tactici a lui
Satan, pe care Luca o descrie prin cuvintele: „Au avut loc mari tulburări în ce
privește Calea”. Luca n-a exagerat deloc când a spus aceasta (Fap.
19:23). Totul a pornit de la un argintar pe nume Dimitrie,
care a reușit să le capteze atenția celor din breasla lui spunându-le că
bunăstarea lor provenea din vânzarea idolilor. Apoi le-a sugerat că predicarea
lui Pavel le afecta câștigul întrucât creștinii nu se închină la idoli. După
aceea, el a făcut apel la mândria lor de cetățeni ai Efesului și la spiritul
lor naționalist, avertizându-i că zeița Artemis și templul ei, vestit în toată
lumea, erau în pericolul de a fi „nimicite” (Fap.
19:24-27). Cuvintele lui Dimitrie au avut efectul scontat.
Argintarii au început să strige: „Mare este Artemis a efesenilor!”, astfel că
s-a produs tulburare în tot orașul și s-a format gloata de fanatici descrisă la
începutul acestei părți a comentariului. Pavel, dând dovadă ca întotdeauna
de spirit de sacrificiu, a vrut să meargă în amfiteatru pentru a vorbi
mulțimii, însă discipolii l-au rugat insistent să nu se expună pericolului. Un
iudeu pe nume Alexandru a încercat să vorbească în fața mulțimii. El intenționa
să explice diferența dintre iudei și creștini. Dar asemenea clarificări n-aveau
niciun sens pentru acea gloată. Când și-au dat seama că era iudeu, nu l-au
lăsat să vorbească, ci au început să strige din nou: „Mare este Artemis a
efesenilor!”. Și două ore nu s-au oprit! Din nefericire, fanatismul religios îi
face și astăzi pe oameni să acționeze complet irațional (Fap.
19:28-34). În cele din urmă, notarul orașului, un om cu
judecată și cu prezență de spirit, a reușit să potolească mulțimea. El i-a
asigurat pe cei adunați acolo că templul și zeița lor nu erau în pericol din
cauza acelor creștini, că Pavel și tovarășii săi nu comiseseră nicio nelegiuire
împotriva templului zeiței Artemis și că asemenea situații puteau fi
reglementate pe cale legală. Dar cel mai convingător argument pe care l-a adus
notarul a fost acela că puteau fi pedepsiți pentru încălcarea legilor romane
deoarece se strânseseră ilegal și provocau dezordine. Spunând acestea, a dat
drumul mulțimii. Iar mulțimea, pe cât de repede s-a format, pe atât de repede s-a
și împrăștiat (Fap.
19:35-41). Mai amintim și faptul că, în vremea când s-a aflat în Efes, Pavel a scris cartea
biblică 1 Corinteni.
„Sunt
curat de sângele tuturor oamenilor”; Zelul lui Pavel în serviciul creștin și
sfaturile pe care le-a dat el bătrânilor/prezbiterilor; Faptele 20:1 38:
În camera de sus a unei case din Troa, Pavel
le vorbește fraților creștini adunați în număr mare. Întrucât este ultima seară
pe care o petrece cu ei, discuția s-a prelungit. Este deja miezul nopții.
Camera este luminată de câteva lămpi care fac ca în încăpere să fie și mai cald
și, probabil, și fum. La una dintre ferestre se află un tânăr pe nume Eutih. În
timp ce Pavel vorbește, Eutih adoarme și cade de la etajul al doilea. Fiind
medic, probabil că Luca fuge printre primii să vadă ce s-a întâmplat cu Eutih.
Nu încape nicio îndoială: frații „îl ridică mort” (Fap. 20:9). Dar are loc un miracol. Pavel
se aruncă peste tânăr și spune mulțimii: „Nu mai strigați, căci sufletul lui
este în el!”. Da, Pavel l-a readus pe Eutih la viață! (Fap. 20:10). Acest miracol a fost o dovadă
a puterii Duhului Sfânt. Pavel nu era nicidecum vinovat de moartea tânărului,
însă el nu a vrut ca această întâmplare nefericită să strice bucuria momentului
sau să poticnească pe cineva. Prin învierea lui Eutih, membrii bisericii au primit
mângâiere și tăria spirituală necesară pentru a-și îndeplini serviciul creștin.
Lucrul acesta dovedește o dată în plus că Pavel se simțea responsabil pentru
viața altora. Astfel, înțelegem mai bine cuvintele pe care le-a spus el
ulterior: „Sunt curat de sângele tuturor oamenilor” (Fap. 20:26). Să vedem în continuare cum ne
ajută și pe noi exemplul lui Pavel în această privință.
„A
plecat, îndreptându-se spre Macedonia” (Faptele 20:1, 2):
Așa cum am văzut mai sus, Pavel trecuse
printr-o situație periculoasă. Lucrarea lui în Efes stârnise o adevărată
revoltă, deoarece argintarii, pentru care cultul lui Artemis era o sursă de
venit, se răsculaseră. „Când s-a potolit zarva”, se spune în Faptele 20:1, „Pavel a trimis după
discipoli și, după ce i-a încurajat, și-a luat rămas-bun de la ei și a plecat,
îndreptându-se spre Macedonia”. În drum spre Macedonia, Pavel s-a oprit în
portul Troa, unde a rămas un timp. El spera să se întâlnească aici cu Tit, care
fusese trimis la Corint (2 Cor. 2:12, 13). Însă, când a
văzut că Tit nu avea cum să ajungă la Troa, Pavel s-a dus în Macedonia, unde
probabil a stat aproximativ un an, „încurajându-i cu multe cuvinte pe cei de
acolo” (Fap. 20:2). În cele din urmă, Tit a
venit în Macedonia și i-a adus vești bune despre reacția corintenilor la prima
lui scrisoare/epistolă (2 Cor. 7:5-7). Atunci el le-a trimis încă o scrisoare,
cunoscută astăzi ca 2 Corinteni. Ce efect a avut vizita lui Pavel asupra
fraților din Efes și din Macedonia? Luca spune că „i-a încurajat”. Lucrul
acesta arată multe despre atitudinea apostolului față de colaboratorii săi în
credință. Spre deosebire de farisei, care îi priveau pe ceilalți cu dispreț,
Pavel i-a considerat pe cei ce îi păstorea colaboratori (Ioan 7:47-49; 1 Cor. 3:9). El
și-a păstrat această atitudine chiar și atunci când a trebuit să-i
sfătuiască energic (2 Cor. 2:4).
SUPLIMENTAR: SCRISORILE/EPISTOLELE REDACTATE DE PAVEL ÎN MACEDONIA:
Din A doua scrisoare către corinteni aflăm
că Pavel, când a ajuns în Macedonia, își făcea griji pentru frații din Corint.
Însă el a găsit multă mângâiere când Tit i-a adus vești bune de la Corint.
Atunci, în jurul anului 55, a scris Pavel 2 Corinteni, în care dă de
înțeles că se afla încă în Macedonia (2 Cor. 7:5-7; 9:2-4). Unul dintre lucrurile care îl preocupau
pe Pavel în acea perioadă era strângerea donațiilor pentru sfinții din Iudeea (2 Cor. 8:18-21). De asemenea, el era îngrijorat
deoarece în biserica din Corint se strecuraseră „apostoli falși care îi înșală
pe alții” (2 Cor. 11:5, 13, 14). Se pare că și Scrisoarea
către Tit a fost scrisă în Macedonia. Între anii 61 și 64, după eliberarea
lui din prima detenție la Roma, Pavel i-a vizitat pe creștinii din insula
Creta. El l-a lăsat acolo pe Tit ca să reglementeze anumite probleme și să facă
numiri în biserică (Tit 1:5). Apoi i-a scris acestuia să vină
la Nicopolis ca să se întâlnească cu el. Deși în bazinul mediteranean existau
la acea vreme mai multe orașe cu acest nume, Pavel s-a referit cel mai probabil
la Nicopolis din nord-vestul Greciei. Se pare că apostolul lucra în acea zonă
când i-a scris lui Tit (Tit 3:12). Și Prima scrisoare către
Timotei a fost scrisă în perioada dintre cele două detenții ale lui Pavel la
Roma, între anii 61 și 64. La începutul scrisorii, Pavel menționează că l-a
încurajat pe Timotei să rămână la Efes, în timp ce el se pregătea să meargă în
Macedonia (1 Tim. 1:3). Astfel, se pare că Pavel
era în Macedonia când i-a scris lui Timotei această scrisoare, în care îi dă
sfaturi părintești, încurajări și îndrumări cu privire la anumite proceduri ce
trebuiau urmate în biserică.
„Iudeii
urziseră un complot împotriva lui” (Faptele 20:3, 4):
Din Macedonia, Pavel a
mers la Corint, unde a rămas trei luni. Nerăbdător să-și continue
călătoria, el s-a gândit să plece la Chencrea, de unde putea să se îmbarce spre
Siria. De acolo, urma să meargă la Ierusalim ca să ducă donațiile pentru frații
aflați în nevoi (Fap. 24:17; Rom. 15:25, 26). Însă Pavel
a trebuit să-și schimbe planurile. Motivul? În Faptele 20:3 se spune: „Iudeii
urziseră un complot împotriva lui”. Nu este deloc surprinzător că iudeii îl
urau pe Pavel. Ei îl considerau un apostat. Datorită lucrării lui se convertise
Crisp, o persoană importantă în sinagoga din Corint (Fap. 18:7, 8; 1 Cor. 1:14). În plus, când
iudeii din Corint îl acuzaseră înaintea proconsulului Ahaiei, acesta le
respinsese acuzațiile considerându-le nefondate, fapt ce i-a înfuriat și mai
mult pe dușmanii lui Pavel (Fap. 18:12-17). De aceea, aflând sau intuind că Pavel
urma să se îmbarce în scurt timp din Chencrea, au plănuit să-l prindă acolo. Ce
avea să facă Pavel? Pentru siguranța lui și a fondurilor ce-i fuseseră încredințate,
Pavel a hotărât să nu meargă la Chencrea, ci să o ia înapoi prin Macedonia.
Este adevărat, călătoria pe uscat nu era lipsită de pericole. Oricând puteau fi
atacați pe drum de tâlhari. Și nici hanurile nu erau mai sigure. Totuși, Pavel
a considerat că era mai bine să călătorească pe uscat decât să se îmbarce din
Chencrea. Din fericire, el nu a trebuit să călătorească singur. Printre
însoțitorii lui în această etapă a călătoriei misionare au fost Aristarh,
Gaius, Secund, Sopater, Timotei, Trofim și Tihic (Fap. 20:3, 4). Asemenea lui
Pavel, creștinii adevărați de azi își iau măsuri pentru siguranța personală
când se află în serviciul creștin. În unele zone, merg în grup sau cel puțin
câte doi. Dar ce fac ei în caz de persecuții? Creștinii știu că persecuția este
inevitabilă (Ioan 15:20; 2 Tim. 3:12). Totuși, ei nu se
expun cu bună știință pericolelor. Să ne gândim la exemplul lui Iisus. Odată,
când opozanții din Ierusalim au luat pietre ca să arunce în El, „Iisus s-a
ascuns și a ieșit din templu” (Ioan 8:59). Mai târziu, când evreii au pus
la cale să-l omoare, „n-a mai umblat în public printre iudei, ci a plecat de
acolo în ținutul de lângă pustiu” (Ioan 11:54). Iisus și-a luat măsuri
rezonabile pentru siguranța personală atunci când acest lucru nu intra în
contradicție cu voința lui Dumnezeu-Tatăl privitoare la El. Creștinii de astăzi
îi urmează exemplul (Mat. 10:16).
PAVEL
DUCE DONAȚIILE PENTRU FRAȚII AFLAȚI ÎN NEVOI:
În anii care au urmat după Penticosta din 33,
creștinii din Ierusalim au trecut prin multe necazuri: foamete, persecuții și
jefuirea bunurilor. Din acest motiv, unii au ajuns foarte săraci (Fap. 11:27-12:1; Evr. 10:32-34). În jurul anului 49, când bătrânii/prezbiterii
din Ierusalim l-au îndemnat pe Pavel să se concentreze asupra lucrării de
predicare la neevrei, ei i-au spus și „să-și aducă aminte de săraci”. Pavel s-a
achitat de această responsabilitate, supraveghind strângerea fondurilor de
ajutorare în biserici (Gal. 2:10). În 55, Pavel le-a spus
corintenilor: „Faceți și voi așa cum am dat îndrumări bisericilor din Galatia.
În prima zi a fiecărei săptămâni, fiecare dintre voi să pună ceva deoparte la
el acasă, potrivit cu ceea ce are, pentru ca aceste colecte să nu fie făcute
când sosesc eu. Iar când voi veni, pe oamenii pe care îi veți aproba prin
scrisori, îi voi trimite să ducă la Ierusalim darul vostru generos” (1 Cor. 16:1-3). La scurt timp după aceea, când a scris
sub inspirație a doua scrisoare către corinteni, Pavel i-a îndemnat să-și
pregătească darul, arătând totodată că și macedonenii luau parte la această
colectă (2 Cor.
8:1-9:15). Așadar, în 56,
reprezentanți ai mai multor biserici s-au întâlnit cu Pavel ca să ducă la
Ierusalim fondurile strânse. Faptul că acestea au fost duse de nouă bărbați a
constituit o măsură de siguranță pe parcursul călătoriei. În plus, astfel era
înlăturată orice suspiciune la adresa lui Pavel în legătură cu folosirea
fondurilor (2 Cor. 8:20). Ducerea acestor
contribuții a fost principalul motiv al călătoriei lui Pavel la Ierusalim (Rom. 15:25, 26). Mai târziu, Pavel i-a
spus guvernatorului Felix: „După mulți ani am venit să aduc daruri de îndurare/milostenii
neamului meu și ofrande” (Fap. 24:17).
„I-a
mângâiat foarte mult” (Faptele 20:5-12):
Pavel și însoțitorii săi
au traversat Macedonia, după care se pare că s-au despărțit. Grupul s-a reunit
la Troa. Luca spune: „În cinci zile am sosit la ei, în Troa” (Fap. 20:6). În acest oraș l-a înviat
Pavel pe tânărul Eutih, așa cum am arătat mai sus. Imaginați-vă bucuria
fraților când l-au văzut din nou în viață pe colaboratorul lor! După cum se
arată în cartea Faptele, acest lucru „i-a mângâiat foarte mult” (Fap. 20:12). Desigur, astăzi nu mai au loc
astfel de miracole. Totuși, cei care au pierdut pe cineva drag în moarte găsesc
multă mângâiere în speranța biblică a vieții după moarte în Rai și a învierii (Ioan 5:28, 29). Fiind imperfect, în
cele din urmă Eutih a murit din nou (Rom. 6:23). Însă cei ce vor învia la Răpirea
Bisericii și la începutul Împărăției Mesianice au perspectiva de a trăi veșnic!
Așadar, creștinii din prezent au toate motivele să se simtă „mângâiați foarte
mult”, asemenea creștinilor din Troa (Ioan 10:16).
„În
public și în case” (Faptele 20:13-24):
Pavel și însoțitorii săi au mers de la Troa la
Asos, apoi la Mitilene, la Chios, la Samos și la Milet. Scopul lui Pavel era să
ajungă la Ierusalim la timp pentru sărbătoarea Penticostei. Această grabă
explică de ce în călătoria sa de întoarcere Pavel s-a îmbarcat pe o corabie
care nu oprea la Efes. Totuși, el a dorit să vorbească cu bătrânii/prezbiterii
din Efes și i-a rugat să vină la Milet (Fap. 20:13-17). Când s-au întâlnit, Pavel le-a spus:
„Voi știți bine cum, din prima zi în care am pus piciorul în provincia Asiei,
am fost tot timpul cu voi, slujind ca rob Domnului cu cea mai mare umilință, cu
lacrimi și în încercările prin care am trecut din cauza uneltirilor iudeilor.
În tot acest timp nu m-am reținut să vă spun toate lucrurile care erau de folos
și să vă învăț în public și în case. Ci le-am depus o mărturie temeinică atât
iudeilor, cât și grecilor despre căința față de Dumnezeu și despre credința în
Domnul nostru Iisus” (Fap. 20:18-21). Astăzi există multe modalități de
a ajunge la oameni cu vestea bună. Pavel le-a spus bătrânilor din Efes că nu
știa ce pericole îl așteptau la întoarcerea în Ierusalim. „Totuși”, a continuat
el, „nu pun preț pe sufletul meu, ca și cum mi-ar fi scump, numai să pot să-mi
sfârșesc cursa și serviciul pe care l-am primit de la Domnul Iisus: acela de a
depune mărturie temeinică despre vestea bună referitoare la harul lui Dumnezeu”
(Fap. 20:24). Plin de curaj, Pavel n-a
permis niciunui lucru - nici problemelor de sănătate, nici opoziției
înverșunate - să-l împiedice să-și ducă la bun sfârșit lucrarea.
„Fiți
atenți la voi înșivă și la toată turma” (Faptele 20:25-38):
În continuare, Pavel le-a dat bătrânilor din
Efes îndemnuri clare, oferindu-se pe sine ca exemplu. După ce le-a spus că era
probabil ultima oară când îl mai vedeau, el a adăugat: „Sunt curat de sângele
tuturor oamenilor, fiindcă nu m-am reținut să vă spun toată voința lui
Dumnezeu”. Cum puteau bătrânii din Efes să-i urmeze exemplul pentru a nu se
face vinovați de sânge? Pavel i-a îndemnat: „Fiți atenți la voi înșivă și la
toată turma, în mijlocul căreia Duhul Sfânt v-a numit supraveghetori/episcopi,
ca să păstoriți biserica lui Dumnezeu, pe care a cumpărat-o cu sângele
propriului său Fiu” (Fap. 20:26-28). Totodată, Pavel i-a avertizat că în
turmă se vor strecura „lupi asupritori”, bărbați „care vor vorbi lucruri
denaturate ca să-i atragă pe discipoli după ei”. Ce trebuiau să facă
bătrânii? Pavel le-a spus: „Rămâneți treji și amintiți-vă că trei ani, noapte
și zi, n-am încetat să vă sfătuiesc pe fiecare printre lacrimi” (Fap. 20:29-31). „Lupii asupritori” și-au făcut
apariția în Biserica Creștină spre sfârșitul secolului I. În jurul anului
98, apostolul Ioan a scris: „Au și apărut … mulți anticriști … Ei au ieșit
dintre noi, dar nu erau de-ai noștri, pentru că, dacă ar fi fost de-ai noștri,
ar fi rămas cu noi” (1 Ioan 2:18, 19). În
secolul al III-lea, apostazia a dus la formarea clasei clericale a
creștinătății, iar în secolul al IV-lea, împăratul roman Constantin a
declarat religie oficială forma alterată de creștinism de la acea vreme.
Adoptând ritualuri păgâne pe care le-au ascuns sub o mască „creștină”,
conducătorii religioși au vorbit într-adevăr „lucruri denaturate”. Efectele
apostaziei se văd și astăzi în doctrinele și obiceiurile bisericilor creștine
istorice - ortodoxă și romano-catolică. Modul de viață al lui Pavel a fost
total diferit de modul de viață al acelor „lupi asupritori”, care au profitat
de pe urma turmei. Pavel a muncit pentru a se întreține și nu a pus o povară
asupra bisericii. El nu a urmărit un câștig material, ci a trudit pentru frații
săi. Astfel, el i-a putut îndemna pe bătrânii din Efes să manifeste spirit de
sacrificiu: „Să le veniți în ajutor celor slabi și să vă amintiți de cuvintele
Domnului Iisus, când a zis: Este mai multă fericire în a da decât în a primi.”
(Fap. 20:35).
„Toți
au izbucnit într-un mare plâns” (Faptele 20:37):
Pavel a fost foarte îndrăgit de frați deoarece aceștia au simțit iubirea lui sinceră față de ei. Când a sosit vremea să plece, „toți au izbucnit într-un mare plâns și s-au aruncat de gâtul lui Pavel, sărutându-l cu tandrețe” (Fap. 20:37, 38). Creștinii îi iubesc și îi prețuiesc cu adevărat pe cei care, asemenea lui Pavel, dăruiesc din timpul și din energia lor în folosul turmei. Așadar, ce putem spune acum, după ce am analizat exemplul remarcabil al lui Pavel? Într-adevăr, el nu s-a lăudat și nici nu a exagerat când a spus: „Sunt curat de sângele tuturor oamenilor” (Fap. 20:26).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu