CE VEDEAU ROMÂNII LA TELEVIZIUNE ÎN ANII COMUNISMULUI?
Emisiunile postului public de televiziune au
cunoscut schimbări majore în perioada regimului comunist. Cea mai abruptă
schimbare s-a înregistrat în perioada anilor '70-'80. În anii '70, programele
Televiziunii Române aveau un oarecare conţinut diversificat, în grilă
făcându-şi loc, pe lângă buletinele de ştiri care preamăreau Partidul Comunist
Român, dar şi pe conducătorii săi, emisiuni de educaţie, de interes general, cu
tematică economică, de divertisment, dar şi seriale de succes în toată lumea,
cum ar fi celebrul serial Dallas, şi filme artistice. Exemple:
Vineri
27 noiembrie 1970:
17,00 - Teleşcoala (programe
pentru disciplinele chimie, biologie, matematică).
18,00 - Căminul, emisiune de
interes general.
18,45 - Revista economică
tv.
19,10 - Tragerea Loto.
19,20 - 1001 de seri, emisiune
de desene animate pentru copii.
19,30 - Telejurnalul de
seară.
20,00 - Reflector, emisune de
investigaţii 20,55 - reportericeşti.
20,15 - Film artistic: „Băieţii
din strada Pal” (producţie Ungaria).
21,55 - Tineri solişti.
Recitalul tinerilor muzicieni.
22,20 - Nicolae Iorga.
Documentar cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la asasinarea de către
legionari a marelui cărturar.
22,35 - Teleglob. Itinerar
iugoslav: Belgrad, Zagreb, Sarajevo.
23,05 - Telejurnalul de noapte.
23,30 - Închiderea programului.
Sâmbătă
28 noiembrie 1970:
15,00 - Fotbal: Rapid Bucureşti
- Dinamo Bucureşti, transmisiune în direct.
17,00 - Emisiune în limba
germană.
18,10 - Publicitate
18,15 - Bună seara, fete! Bună
seara, băieţi!, emisiune pentru tineret (în sumar, interviu în exclusivitate
pentru Televiziunea Română cu Marlene Jobert).
19,15 - Publicitate.
19,20 - 1001 de seri, emisiune
de desene animate pentru copii.
19,30 - Telejurnalul de
seară.
20,00 - Teleenciclopedia.
20,50 - Program muzical.
21,00 - Film serial:
„Incoruptibilii” (producţie SUA).
22,00 - Telejurnalul de
noapte.
22,15 - Handbal masculin:
Steaua Bucureşti - Studentzones Idrottslag Oslo (repriza a II-a, înregistare).
22,45 - Program
muzical-distractiv, cu Iva Zanichi, Rocky Roberts, Ornella Vanoni, Boby Solo,
Rita Pavone, Claudio Vila.
23,30 - Închiderea programului.
La sfârşitul anilor '80, situaţia se schimbase
semnficativ. Programul televiziunii era de numai două ore pe zi, iar în zilele
de sâmbătă şi duminică se mai adăugau câteva ore de program. Aproape toate
programele aveau ca rol proslăvirea comunismului şi a familiei Ceauşescu.
Exemple:
Vineri
27 noiembrie 1987:
20,00 - Telejurnal. În întâmpinarea
Conferinţei Naţionale a partidului
20,20 - Strălucită solie de
pace, prietenie şi colaborare. Vizita tovarăşului Nicolae Ceauseşcu împreună cu
tovarăşa Elena Ceauseşcu în Republica Arabă Egipt
20,40 - Ţara întreagă întâmpină
Conferinţa Naţională a partidului. Angajamente onorate (documentar).
20,55 - Cadran mondial -
România şi problemele lumii contemporane.
21,10 - Serial ştiinţific:
„Univers, materie, viaţă”. Emisiune de educaţie materialist-ştiinţifică
21,40 - Laureaţi ai
festivalului naţional „Cântarea României“.
21,55 - Telejurnal
22,00 - Închiderea programului.
Sâmbătă 28 noiembrie 1987:
13,00 - Telex (buletin
informativ).
13,05 - La sfârşit de săptămână,
emisiune de varietăţi.
14,45 - Săptămâna politică.
15,00 - Închiderea programului.
19,00 - Telejurnal. În întâmpinarea
Conferinţei Naţionale a Partidului.
19,20 - Teleenciclopedia.
19,50 - Pe un râu frumos, pe un
râu în jos, documentar.
20,45 - Film artistic: „Trenul
de Kraljevo” (producţie Iugoslavia).
22,05 - Telejurnal
22,15 - Un buchet de
crizanteme, program de romanţe.
22,30 - Închiderea programului.
Aceste programe de televiziune, reproduse din
presa vremii, sunt ilustrative pentru climatul politic din fiecare dintre cele două
perioade analizate. În anii ‘70, deşi Televiziunea română era încă o instituţie
relativ tânără, se observă încercarea de a îmbina cerinţele ideologice ale
regimului cu emisiuni variate, conform preferinţelor şi interesului
telespectatorilor. În acei ani, pe lângă programul 1 al Televiziunii mai
funcţiona şi programul 2 (disponibil în principal pe raza Bucureştiului), cu un
accentuat caracter cultural. Din punctul de vedere al calităţii şi cantităţii
programelor difuzate, Televiziunea română a atins nivelul său maxim spre
mijlocul anilor '70, după care a urmat o perioadă de regres treptat. Grăitoare
sunt programele din aceleaşi zile din săptămână. În anul 1987 apar mult mai
puţine emisiuni de divertisment, în schimb caracterul politic al programelor
este evident; se observă, totodată, şi scăderea cantitativă drastică a orelor
de program, în paralel cu desfiinţarea totală a programului 2 al Televiziunii.
1985
- Ceauşescu a hotărât: Televiziunea Română să funcţioneze doar două ore pe zi!
După începutul modest din seara de 31
decembrie 1956, când semnalul a fost recepţionat numai în Bucureşti de
câteva sute de televizoare, Televiziunea Română şi-a diversificat programele,
şi-a mărit numărul de ore de emisie. Astfel, în 1961 emisiunile TVR
au început să fie difuzate zilnic (cu excepția zilei de luni) de la ora 18.30 -
până la ora 22.00. Duminica și, uneori, sâmbăta a existat un program matinal de
la ora 9.00 până la prânz. Programele erau variate şi atractive, ceea ce
a dus la o creştere a audienţei. Astfel, în 1965 numărul
abonaților la serviciul public de televiziune a ajuns la cifra de 500.000,
pentru ca cinci ani mai târziu să ajungă la 1,5 milioane.
În această perioadă a fost inaugurat Programul 2 (2 mai 1968). La
început, acesta emitea doar o zi pe săptămână, joia, pentru ca de la 16
iunie să fie transmis și duminica, apoi şi lunea şi sâmbăta. Datorită
calităţii programelor, audienţa televiziunii a fost în creştere, constituind un
important mijloc de informare a populaţiei. Dar, din 1985, pe neaşteptate,
din motive ideologice programul televiziunii a fost limitat la doar două
ore pe zi, emisiunile fiind în cea mai mare parte dedicate cultului
personalității lui Nicolae și Elena Ceaușescu. Conducerea
Partidului Comunist a comunicat această decizie în cadrul unei şedinţe de
guvern la care a fost invitat şi Generalul Dumitru Nicolae, în epoca
respectivă director general al Radioteleviziunii Române : „În 1985 am fost
chemat la o şedinţă de govern … şedinţa era condusă de către Dăscălescu, primul
ministru. La acestă şedinţă a fost prezentă şi Elena Ceauşescu. Spre
surprinderea mea ni s-a pus în faţă următoarea hotărâre: ca Televiziunea Română
să funcţioneze zilnic numai două ore, între orele 20-22, la ora 22 se închide.
Radiodifuziunea Română, studiourile centrale vor funcţiona numai până la orele
24, la orele 24 se închid şi se redeschid la orele 6 dimineaţa. Studiourile
teritoriale au fost desfiinţate toate. În mintea mea a încolţit atunci ideea că
Ceauşescu se temea că studiourile de televiziune ar putea fi folosite
fără aprobarea lui. Deci, România să fie izolată, să nu poată nimeni să
transmită ceva din România, să nu fie niciun fel de problemă pentru că era o
situaţie deosebită, care nu mai putea să fie suportată. Ca militar care
cunoştea planurile de întrebuinţare a transmisiilor de radio şi
televiziune, am spus că aceste probleme sunt spinoase şi se vor repercuta
foarte serios asupra siguranţei naţionale. Atât Radiodifuziunea, cât şi
Televiziunea aveau misiuni foarte importante de informare a populaţiei.
Studiourile teritoriale trebuiau să preia transmisia către ţară în
situaţii deosebite … Bucureştiul bombardat, lovit de un cutremur … Exista
un plan întocmit în 1968 care era aprobat de către Nicolae Ceauşescu şi semnat
de către guvernul de atunci, de către ministrul armatei de atunci, de
ministrul de interne de atunci, de ministrul telecomunicaţiilor, directorul
Radiodifuziunii şi Televiziunii de atunci şi care trebuia pus în aplicare în
caz de catastrofă. Am prezentat acest plan şi am întrebat: Înseamnă că planul ăsta nu mai are nicio
valoare pentru că nu se mai poate aplica. Ce se întâmplă cu România? Între
orele 24 şi 6 dimineaţa rămâne izolată? Dacă se întâmplă un cutremur? Am spus
că studiourile teritoriale (conform planului din 1968) au misiunea de a prelua
transmisiile centrale şi a le difuza în plan teritorial. Având în vedere
cele prezentate de către mine, mai ales că era o situaţie deosebită, s-a
hotărât ca la studiourile teritoriale să rămână tehnica aşa cum este ea, să
rămână personalul tehnic într-un număr limitat, 16 oameni care să lucreze
în ture operative ca să poată transmite numai acele emisiuni care sunt de
factură deosebită, privind apărarea ţării. S-a mai hotărât ca studiourile
teritoriale să fie luate din subordinea Radioteleviziunii Române şi să fie
subordonate Ministerului Comunicaţiilor. Au fost măsurile restrictive care au
afectat buna funcţionare a Radioteleviziunii. Dovadă: în august 1986 a
fost un cutremur şi Radioteleviziunea Română nu a transmis nimic până dimineaţa
următoare!”
De
la relativa liberalizare la închistare ideologică totală:
Se știe că imediat după preluarea puterii de
către Ceaușescu, în 1965, urmează o perioadă de relativă liberalizare,
comparativ cu regimul lui Dej, pe modelul destalinizării făcute de Hrusciov în
URSS. Această perioadă coincide cu avântul activității televiziunii,
contribuind totodată din plin la dezvoltarea acesteia. Controlul ideologic este
unul mai relaxat și, în contextul îndepărtării regimului Ceaușescu de Uniunea
Sovietică, are loc o relativă deschidere spre cultura occidentală. Limbajul
emisiunilor este unul personalizat, eliberat în bună măsură de clișeul
ideologic, valorizându-se o cultură a eului individual. Apar emisiuni critice,
cu tematică socială, economică, administrativă, culturală sau de învățământ. Câteva
titluri reprezentative în acest sens sunt: Transfocator, Telecronica
economică, Clubul tineretului etc.. Însă, emisiunea emblemă pentru
Televiziunea Română, din această perioadă, este Reflector. Difuzată pentru
prima dată în 1967, inițial săptămânal iar apoi zilnic, pentru ca frecvența ei
să scadă ulterior din nou, Reflector era o emisiune de anchete pe
teme economice și sociale care se bucura de un succes rapid, imediat după
primele ediții. Emisiunea este surprinzătoare pentru mesajul public al epocii,
fiind percepută ca o emisiune liberă, ce permite critica neajunsurilor din
societatea socialistă, critica ajungând uneori până la nivelul autorităților
locale. Ancheta pleacă în general de la indivizi, pentru a ajunge la
instituții, și nu transmite neapărat un mesaj ideologic. Reporterul apare ca un
apărător al drepturilor consumatorului iar telespectatorul se simte părtaș la
actul de justiție înfăptuit de televiziune. Asta se întâmplă pentru că de multe
ori în urma difuzării emisiunii consecințele sunt unele concrete, autoritățile
criticate fiind sancționate. Televiziunea devine, iată, ca purtător de cuvânt a
opiniei cetățeanului, părtaș la decizia politică, jucându-și pe deplin rolul
social ce-i revine. Desigur, o astfel de deschidere și avânt al instituției
Televiziunii sunt permise de contextul politic al epocii: Ceaușescu tocmai
preluase puterea în urmă cu câțiva ani și, pe lângă deschiderea discursului
care era necesară ca o reacție față de ideologia rigidă a regimului Dej,
profită de „libertatea” acordată presei în general și televiziunii în special
pentru ca, în urma fiecărei critici, autoritățile responsabile să fie
sancționate. Este vorba desigur despre oameni ai regimului Dej de care
Ceaușescu poate scăpa cu această ocazie, folosindu-se cu dibăcie de masca
relativei liberalizări. Însă, în momentul în care presimte că accentele
critice, încurajate inițial în această emisiune, se pot extinde mai mult decât
este cazul și la adresa autorității politice și a legitimității acesteia,
atunci Ceaușescu va lua măsuri. Frecvența emisiunii va fi inițial redusă, iar
ulterior conținutul ei își va pierde toată propsețimea prin care își câștigase
atât de repede auditoriul. Un alt eveniment al epocii organizat și difuzat de
Televiziunea Română, relevant pentru îndepărtarea lui Ceaușescu de URSS și
deschiderea sa spre Occident, este Festivalul „Cerbul de Aur” de la Brașov.
Desfășurat pentru prima oară în 1968, Festivalul va avea parte de 4 ediții,
până în 1971, după care va fi interzis sub pretextul lipsei de fonduri.
Coincizând cu declarația lui Ceaușescu împotriva invadării Cehoslovaciei de
către URSS, Festivalul invită la Brașov vedete ale muzicii pop din epocă
(Amalia Rodriguez, Cliff Richard, Julio Iglesias, Dalida etc.) și aduce 20 de
televiziuni străine pentru transmisiuni, reușind rapid să-și câștige renumele
și să fie comparat cu Eurovisionul, care avea deja o vechime de 12 ani. În
felul acesta Ceaușescu este singurul lider „excentric” al lagărului socialist
care-și permite să „rupă” cortina culturală (și nu numai) trasă față de
capitalism. Numai că Ceaușescu va simți în scurt timp inutilitatea, ba chiar
mai mult, pericolul unei astfel de demonstrații culturale. În măsura în care
românii au acces la vedetelele muzicii din afară și la modele pe care acestea
le propagă, ei riscă să fie dominați de fantasma plaisirismului culturii
occidentale, fapt care îi va sustrage de la munca pentru construirea
socialismului. Pe lângă faptul că imitând modele din afară România riscă să
rămână într-un perpetuu mimetism periferic față de Occident, modelul
consumerist liberal promovat de cultura de masă occidentală reprezintă un
pericol ca atare la adresa puterii comuniste de la București. Astfel, prins
între cele două blocuri de putere, între URSS și Occident, Ceaușescu ia decizia
constituirii unei identități specifice și a unei culturi de mase proprii.
Sâmburii acestei decizii apar la Congresul al X-lea al PCR, în 1969, când
Ceaușescu hotărăște să consolideze relațiile economice cu țările din „lumea a
treia” și să contribuie la edificarea unei identități naționale care să poată
ține piept influenței culturale impuse din Uniunea Sovietică și seducției
exercitate de modelul occidental. Unul dintre oamenii care a contribuit în mare
măsură la reorientarea discursului cultural și ideologic al regimului Ceaușescu
a fost Dumitru Popescu, supranumit și „Dumnezeul culturii”. D. Popescu a fost
numit în 1971 în funcția de șef al Consiliului Național al Radioteleviziunii,
influențând din această poziție evoluția ulterioară a acestei instituții. Era
un cunoscut promotor al antisovietismului și al unui naționalism „luminat”,
respingând însă formele culturale avangardiste sau postmoderne. El este cel
care are ideea reprezentării lui Ceaușescu, ca urmaș al unei lungi pleiade de
domnitori români legendari, contribuind astfel decisiv la dezvoltarea de mai
târziu a cultului personalității liderului comunist. Istoria națională este
văzută într-o continuitate liniară, începând cu Regatul Dac, trecând prin Ștefan
cel Mare și Mihai Viteazul, și împlinindu-și destinul prin opera lui Ceaușescu.
În acest context televiziunea trebuie să promoveze valorile național-comuniste
care să mobilizeze cetățenii pentru a realiza opera avută în vedere de
Ceaușescu: dezvoltarea economică și construirea societății socialiste.
Discursul televizual urmărește defăimarea individualismului, a lăcomiei și a
viciilor societății capitaliste, elogierea oamenilor simpli care se sacrifică
pe altarul dezvoltării, propovăduirea virtuților colectivului, înfăptuirea
dreptății și a solidarității sociale, emanciparea culturală și „spirituală”,
prin „spiritual” înțelegându-se de fapt ideologic. Televiziunii îi revine
importantul rol de mobilizare a maselor și de edificare a etosului eroic
necesar pentru opera ce trebuie înfăptuită. Ea trebuie să transmită ideologia,
să-i facă pe oameni să o simtă și să o „trăiască”. Astfel, destinul
televiziunii intră definitiv sub influența ideologiei. Ea trebuie să contribuie
la edificarea unei culturi proprii de mase, diferită de cea din vest, o cultură
națională și naționalistă, opusă culturii cosmopolite a Occidentului.
Astfel, Dialog la distanță, acea emisiune de divertisment care producea
emulație în jurul concurenței dintre artiștii din diferite regiuni ale țării,
se va transforma în Cântarea României, unde muzica corală, muzica
folclorică, muzica ușoară și poezia se îmbinau într-un mesaj bine ambalat
ideologic proslăvind Puterea. Tot în acest context apare și Cenaclul
Flacăra, care produce „show-uri” de muzică și poezie, îmbinând etosul hippie,
la modă în Occident, cu mesaje patriotice și ideologice bine țintite. Cenaclul
reușește să adune zeci de mii de oameni pe stadioane, atrași de relativa
normalitate artistică promovată de poetul Adrian Păunescu, până în 1985 când
este interzis. Amploarea fenomenului devenise riscantă pentru regim. Emisiunile
sociale sau cele de tip anchetă, cu izul de libertate pe care-l promovau la
sfârșitul anilor ’60, servesc acum comandamentelor ideologice, criticând
indivizii inapți să se „ridice” la înălțimea eticii
socialiste. Telejurnalul, emisiunea zilnică de știri a postului național,
nu mai are rolul de a informa publicul, ci de a transmite „adeziunea” oamenilor
muncii la procesul de făurire a societății socialiste. De aici importanța
punerii în lumină a înfăptuirilor regimului. Singurele emisiuni neinfestate
ideologic sunt cele de varietăți și Teleenciclopedia.Încetul cu încetul,
discursul mediatic se sclerozează, eșecul devenind evident în momentul în care
cele 2 ore de emisie rămase pe zi repetă la infinit aceleași clișee
propagandistice.
Ce
vedeau românii la televizor în decembrie 1989?
Mai toți românii aveau televizoare alb-negru,
cu lămpi, în decembrie 1989. În ultimii ani de comunism, programul TVR a fost
limitat la doar 2 ore pe zi, apoi la 3 ore, dar după evenimentele de la
Timișoara, programul din 22 decembrie, de exemplu, a fost mărit. Iată ce era
programat pentru acea zi:
13.00 - Telejurnal.
13.25 - Agricultura - programe
prioritare.
13.45 - Deplină unitate în patria
română. Versuri patriotice, revoluționare.
14.00 - Un singur gând, o singură
voință. Cântece muncitorești.
14.20 - Construim mult și frumos.
Documentar.
14.40 - Mândria de a fi cetățean
al României Socialiste. Documentar.
15.00 Pauză.
19.00 - Telejurnal.
19.30 - Congresul al XIV-lea -
Congresul marilor victorii socialiste. Programul Partidului, program de muncă
și de viață al întregului popor. Documentar.
19.50 - România în lume.
Congresul al XIV-lea, o politică externă realistă și constructivă de pace și
largă colaborare internațională.
20.10 - Hotărârile Congresului al
XIV-lea al Partidului. Mobilizator program de muncă pentru întregul nostru
popor.
20.30 - Copiii cântă patria și
partidul. Program literar-muzical-coregrafic.
20.50 - Tinerețe - educație -
spirit revoluționar. Pregătirea politico-ideologică, componentă esențială a
educării revoluționare a tinerei generații.
21.10 - Cu patria în inimi.
Cântece patriotice, revoluționare.
21.40 -Telejurnal.
22.00 - Închiderea programului.
Program TVR pe 24 decembrie 1989: Pe 24 decembrie 1989 (o zi de duminică), urma să avem două runde de programe. Ar fi început înainte de prânz, la ora 11,30, cu emisiunea „Lumea Copiilor”, iar la ora 15,00 s-ar fi încheiat, după ce ai fi urmărit Lumea satelor și Viața armatei. Seara, între orele 19,00 și 22,00 urma a doua rundă a programului, iar la ora 22 erai culcat frumos. Urma să vedem „Cântarea Românei”, omagiu conducătorului iubit, un film artistic românesc „Fata Morgana” și Telejurnal. Apoi, am fi stins televizorul ca să fim odihniți a doua zi la uzină. Însă, românii nu au mai vrut să se culce în frig, pe întuneric și fără program la televizor. Au ieșit în stradă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu