duminică, 16 octombrie 2022

ISRAEL ȘI MESIA - Partea întâi.

 

ISRAEL ȘI MESIA - Partea întâi

 Talmudul, textul central al iudaismului rabinic și principala sursă  a legii iudaice, în b. Avodah Zarah 9a face această afirmație.  „Omenirea trebuie să existe vreme de șase mii de ani; primele două mii de ani vor fi nule; următoarele două mii de ani sunt perioada Torei, iar următorii două mii de ani sunt perioada lui Mesia. Din pricina  păcatelor noastre, unele dintre acestea au trecut deja și Mesia nu a venit încă.” Un articol de pe site-ul Israel 365.com explică: „Talmudul (Tractatul Avodah Zarah 9a) afirmă că lumea va dura 6.000 de ani. Aceasta este împărțită în trei perioade: timp de 2.000 de ani, lumea a stat fără nimic, apoi 2.000 de ani lumea a existat „în Tora”, iar ultimii 2.000 de ani vor constitui epoca în care Mesia va veni, potrivit cu acțiunile omenirii. La sfârșitul celor 6.000 de ani, Mesia va trebui  să vină, chiar dacă omenirea nu va fi pregătită.” Se spune că cei 2000 de ani de pustiu este perioada de la Adam la Avraam, că cei 2000 de ani ai Torei este intervalul de la Avraam încoace (sau Moise).  Acest lucru duce apoi la 2000 de ani ai erei mesianice.  Potrivit acestei socoteli, acum ar trebui să fim în vremea lui Mesia.  Comentatorul evreu medieval Rashi, explică astfel: „După 2000 de ani de Tora, Dumnezeu a hotărât venirea lui Mesia ca generația stricată să dispară și să se încheie subjugarea lui Israel”. După Rashi, Mesia nu a venit din pricina păcatelor lui Israel. Rashi consideră că Mesia nu a venit din cauza păcatelor noastre, iar Noul Testament ne spune că tocmai de aceea a venit Mesia.  El a venit să ne mântuiască de păcatele noastre, împlinind profeția din Isaia despre  Mesia, omul durerii obișnuit cu suferința: „Noi rătăceam cu toții ca niște oi, fiecare își vedea de drumul lui, dar Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră, a tuturor. El a fost luat prin apăsare și judecată, dar cine din cei de pe vremea Lui a crezut că El fusese șters de pe pământul celor vii și lovit de moarte pentru păcatele poporului meu?” (Isaia 53:6,8). Creștinii cred că aceast verset s-a împlinit în persoana lui Yeshua ha Mashiach, Iisus Hristos. Prin urmare,  acum ne aflăm în epoca următoare primei apariții a lui Mesia, care a avut loc în urmă cu peste 2000 de ani.  Deși Talmudul nu este o scriptură inspirată,  există un pasaj în profeții evrei care indică, de asemenea, o perioadă de 2000 de ani referitoare la aparițiile lui Mesia. Profetul Osea vorbește despre un moment în care Israel va fi lăsat o vreme deoparte, pentru ca mai apoi, în final Israel  să se întoarcă la Domnul: „Căci copiii lui Israel vor rămâne multă vreme fără împărat, fără căpetenie, fără jertfă, fără chip de idol, fără efod și fără terafimi. După aceea, copiii lui Israel se vor întoarce și vor căuta pe Domnul Dumnezeul lor și pe împăratul lor David și vor tresări la vederea Domnului și a bunătății Lui în vremurile de pe urmă.” (Osea 3:4-5). Rabinul David Kimchi (1160-1235) a comentat Osea 3: „Acestea sunt zilele actualei robii  în care ne aflăm sub puterea neamurilor, a împăraților și prinților lor, fără jertfă adusă lui Dumnezeu, fără efod și fără terafimi - fără un efod către Dumnezeu prin care să putem prezice viitorul ca și cu Urim și Tumim și fără terafimi. Este starea copiilor lui Israel în această robie prezentă.” Intervalul de timp de pustiu trebuia să dureze „multe zile” și este  perioada îndelungată de dispersie a evreilor în țările lumii. Acest lucru se va termina  când copiii lui Israel se vor întoarce la Domnul și regele lor David (David aici este Mesia fiul lui David/Mashiach ben David, denumirea ebraică pentru regele domnitor Mesia). Când începe și când se termină  această perioadă?  Răspunsul include  conceptul dispensațiilor (epoci) consemnate în Biblie.  Aceste epoci sunt intervale de timp în care Dumnezeu prezintă adevărul Său lumii în moduri diferite. În intervalul de timp de la Moise la Mesia, Dumnezeu a mediat adevărul Său prin Israel și Legea dată lui Moise. După venirea Domnului Iisus ca Mesia, El își mediază acum adevărul prin Noul Legământ. Acesta este mesajul Bisericii conduse de Duhul Sfânt, alcătuită din evreii și neamurile care cred că Iisus este Mesia.  Ieremia 31.31-34 profețește  Noul Legământ pe care Dumnezeu îl va face „cu casa lui Israel și casa lui Iuda” prin care vor ajunge să-L cunoască pe Domnul, să primească iertarea păcatelor cu Legea lui Dumnezeu scrisă în inimile lor. Cartea Faptele Apostolilor descrie pogorârea Duhului Sfânt peste ucenicii evrei ai lui Iisus. Acest eveniment s-a întâmplat la sărbătoarea evreiască a Șavuothului, Ziua Cincizecimii, care, potrivit iudaismului rabinic, celebra primirea Legii lui Moise la Sinai. Rusaliile/Șavuoth au avut loc în primele zile după moartea și învierea lui Mesia și la zece zile după ce El s-a ridicat la cer părăsind acest pământ, așa cum este consemnat în Faptele Apostolilor 1-2. Înainte de înălțarea Sa, Iisus a trimis ucenicii în Ierusalim unde urmau să primească Duhul Sfânt după care i-a delegat să meargă în toată lumea să predice Evanghelia. În ziua Cincizecimii, Petru i-a condus pe ucenicii iudei ai lui Iisus în predicarea Evangheliei.  Mesajul său a fost acesta: Iisus a murit pentru păcatele noastre și a înviat din morți iar prin pocăință și credința în Iisus  primim iertarea păcatelor și viața veșnică. Petru a predicat unei mulțimi de evrei și 3000 dintre ei au fost mântuiți prin credința în Iisus. Apoi mesajul s-a răspândit de acolo mai întâi  evreilor care trăiau în Ierusalim, în Iudeea și împrejurimi și apoi neevreilor, până la marginile pământului. Rețineți - asta nu înseamnă că  Dumnezeu a înlocuit pe Israel cu Biserica, ci că El a înlocuit Tora cu Noul Legământ ca bază a relației Lui cu umanitatea. Biserica primară s-a clădit pe temelia legii, a profeților și a noului legământ mediat prin Mesia. Ucenicii evrei ai lui Iisus au scris aceste fapte în Noul Testament și au fost primii care au răspândit mesajul Său în lume. Cartea Faptele Apostolilor consemnează că în zilele Bisericii primare mii de iudei, inclusiv mulți farisei, au ajuns să creadă în Iisus. Cu toate acestea, liderii religioși au continuat să respingă  mesajului Evangheliei și au încercat să-i împiedice pe apostoli să-l predice. Acest lucru a atras judecata  lui Dumnezeu peste acea generație: dărâmarea Templului și a Ierusalimului în anul 70, după revolta evreiască eșuată împotriva romanilor, urmată de lungul exod al evreilor printre națiunile lumii, profețit în mod special în Daniel 9.26 și în Luca 21.21-24. Proorocii evrei au scris  că în zilele din urmă ale acestui veac poporul evreu va reveni în patria lui și va reconstrui țara lui Israel și cetatea Ierusalim (Isaia 11, Ieremia 31, Ezechiel 36, Zaharia 12). Profeția lui Osea indică faptul că va exista, de asemenea, o întoarcere a poporului evreu la Domnul în zilele din urmă.  În Osea 5.14-15 citim cum Domnul se adresează lui Israel: „Voi fi ca un leu pentru Efraim și ca un pui de leu pentru casa lui Iuda; Eu, da, Eu voi sfâșia și apoi voi pleca, voi lua și nimeni nu-Mi va răpi prada. Voi pleca, Mă voi întoarce în locuința Mea până când vor mărturisi că sunt vinovați și vor căuta Fața Mea. Când vor fi în necaz, vor alerga la Mine.” (Osea 5:14-15). Yeshua Mesia a venit pe pământ mai întâi în Israel la  poporul evreu. El nu a fost acceptat ca Mesia  și a fost răstignit după  judecata nedreaptă a Sinedriului și guvernatorului roman Pilat. După învierea din morți s-a arătat ucenicilor Săi evrei timp de 40 de zile, iar înainte de înălțare a instruit  ucenicii  să ducă mesajul Său în toată lumea.  În acest pasaj, se spune că El va rămâne acolo (în cer) „până când își vor recunoaște vina” (se vor pocăi că l-au respins și îl vor recunoaște pe Iisus ca Mesia). Această ofensă a dus la anii lungi de dispersie, după cuvântului Domnului  din Osea: „Eu, da, Eu voi sfâșia și apoi voi pleca, voi lua și nimeni nu-Mi va răpi prada.” În Luca 21, Iisus proorocește dărâmarea Ierusalimului după revolta evreilor împotriva romanilor din anul 70,  urmată de risipirea  poporului evreu în națiunile lumii. „Când veți vedea Ierusalimul înconjurat de oști, să  știți că atunci pustiirea lui este aproape. Atunci, cei din Iudeea să fugă la munți, cei din mijlocul Ierusalimului să iasă din el și cei de prin ogoare să nu intre în el. Căci zilele acelea vor fi zile de răzbunare, ca să se împlinească tot ce este scris. Vai de femeile care vor fi însărcinate și de cele ce vor da țâță în acele zile! Pentru că va fi o strâmtorare mare în țară și mânie, împotriva norodului acestuia. Vor cădea sub ascuțișul sabiei, vor fi luați robi printre toate neamurile, și Ierusalimul va fi călcat în picioare de neamuri, până se vor împlini vremurile neamurilor.” (Luca 21:20-24). Profeția potrivit căreia Ierusalimul va fi călcat în picioare sau condus de neamuri „până când se va împlini vremea neamurilor” anunță  lungul exil și supunerea Ierusalimului în fața neamurilor până în final, când poporul se va întoarce în Israel și va deveni locul de unde va domni peste pământ Domnul Iisus, Mesia. Reconstrucția actuală a statului Israel cu centrul la Ierusalim este un semn că se apropie venirea lui Mesia (Ezechiel 36, Ieremia 31, Zaharia 12, Luca 21.24). Procesul de restaurare a națiunii Israel început în 1948  a fost urmat de  capturarea Orașului Vechi al Ierusalimului în 1967 și se va termina la  a doua venire a lui Iisus. Atunci se va sfârși „vremea neamurilor” (domnia neevreilor asupra Ierusalimului), după cum a fost profețit în Daniel 2.44-45, Daniel 7.13-14 și Zaharia 12-14. Din perspectiva mântuirii Israel a fost lăsat o perioadă deoparte în împietrire, pentru ca mântuirea să ajungă la neamuri (vezi Romani 11). Cu toate acestea, poporul evreu a rămas un popor unit, cu o identitate proprie  de-a lungul anilor de exil, și este pregătit de restaurarea  finală. Există scripturi care indică faptul că, în vremurile din urmă Israel și poporul evreu vor fi parte esențială în planul lui Dumnezeu (Romani 11.11-32, Apocalipsa 7, 11.1-13).  Iisus a profețit Ierusalimului că, la revenirea Sa va fi întâmpinat cu salutul evreilor de întâmpinare a lui Mesia „Baruch ha ba be shem Adonai”/ „Binecuvântat este Cel ce vine în numele Domnului.” Matei 23.39.  Zaharia 12 arată că la final,  poporul evreu va reveni în Ierusalim și statutul acestei cetăți va genera un  conflict mondial. Dumnezeu le va descoperi cine este  Cel care a fost străpuns (a murit prin răstignire) ca unicul Fiu al lui Dumnezeu și Fiu al Omului - Yeshua/Iisus Mesia: „Atunci voi turna peste casa lui David și peste locuitorii Ierusalimului un duh de îndurare și de rugăciune și își vor întoarce privirile spre Mine, pe care L-au străpuns. Îl vor plânge cum plânge cineva pe singurul lui fiu și-L vor plânge amarnic, cum plânge cineva pe un întâi născut.” (Zaharia 12:10). În Osea capitolul 6  întoarcerea la Domnul este însoțită de promisiunea renașterii  spirituale a lui Israel. „Veniți să ne întoarcem la Domnul! Căci El ne-a sfâșiat, dar tot El ne va vindeca; El ne-a lovit, dar tot El ne va lega rănile. El ne va da iarăși viața în două zile; a treia zi ne va scula și vom trăi înaintea Lui. Să cunoaștem, să căutăm să cunoaștem pe Domnul! Căci El Se ivește ca zorile dimineții și va veni la noi ca o ploaie, ca ploaia de primăvară, care udă pământul!” (Osea 6:1-3). Domnul va compensa judecata (El a sfâșiat, El a lovit) și va aduce o vreme de vindecare și restaurare.  În versetul doi se spune: „ El ne va da iarăși viața în două zile, a treia zi ne va scula și vom trăi înaintea Lui”. O interpretare ar fi că „cea de-a treia zi”  este legată de învierea din morți a lui Iisus a treia zi, dar o altă interpretare pe care o prefer este legătura dintre cei 2000 de ani (două zile) care se apropie de sfârșit odată cu reconstrucția lui Israel la începutul celei de-a treia zi (ultima perioadă de 1000 de ani). În scripturi la Domnul o zi este  ca o mie de ani: „Căci înaintea Ta, o mie de ani sunt ca ziua de ieri, care a trecut, și ca o strajă din noapte.” (Psalmii 90:4 - T.M.). „Dar, preaiubiților, să nu uitați un lucru: că, pentru Domnul, o zi este ca o mie de ani, și o mie de ani sunt ca o zi.” (2 Petru 3:8). Așadar, între prima și a doua venire a lui Mesia ar fi 2000 de ani? Unii s-au grăbit să creadă că este vorba de anul 2000, au așteptat fără să se petreacă nimic important. Anul 2000 este la 2000 de ani de la nașterea lui Iisus, deși El s-a născut între 4 î.H. și 1 î.H.  Sistemul de datare î.H./d.H. a fost creat de un savant străromân, Dionisos Exiguus, în secolul al V-lea, care a făcut o mică eroare de calcul  cu privire la data nașterii lui Iisus. Indubitabil, deși nașterea Domnului a fost un eveniment minunat, dispensația sau epoca prezentă a fost marcată de moartea și învierea Domnului, urmată de pogorârea Duhului Sfânt în ziua Cincizecimii. Dumnezeu a  pus în mișcare noua dispensație, prin care ne-a împăcat cu Sine prin credința în Iisus Mesia care a murit pentru păcatele noastre, a fost îngropat și a înviat în a treia zi. Acest mesaj al Evangheliei a dat naștere adevăratei Biserici (eclezia sau cei chemați ai lui Dumnezeu) formată din evreii și neamurile care cred în Iisus. Data răstignirii și învierii lui Mesia este undeva între anii 30 și 33 d.H. Acesta este cel mai important eveniment din istorie, ziua în care Domnul Iisus a pecetluit Noul Legământ cu sângele Său, prin care toți cei care cred, primesc iertarea păcatelor, viața veșnică și ajung să-L cunoască pe Dumnezeu (Ieremia 31.31-34). Dacă adăugați 2000 de ani la această dată, ajungeți în 2030-2033. Prin urmare, este aceasta data întoarcerii lui Mesia pe pământ și sfârșitul veacului? Nu neapărat, pentru că rămân o serie de necunoscute, dar merită notat, mai ales prin prisma vitezei cu care se împlinesc profețiile în jurul nostru. Dacă este așa, ne putem aștepta ca în următorii zece ani să se întâmple lucruri extrem de importante legate de profeția biblică. Este interesant și faptul că 2030 este termenul limită stabilit de ONU pentru îndeplinirea „Agendei 30”. Oricare ar fi data venirii Sale, Domnul ne-a spus să veghem și să așteptăm revenirea Sa, „fericita nădejde” a adevăratei Biserici credincioase: „Căci harul lui Dumnezeu, care aduce mântuire pentru toți oamenii, a fost arătat și ne învață s-o rupem cu păgânătatea și cu poftele lumești și să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate și evlavie, așteptând fericita noastră nădejde și arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu și Mântuitor, Iisus Hristos. El S-a dat pe Sine Însuși pentru noi, ca să ne răscumpere din orice fărădelege și să-Și curățească un norod care să fie al Lui, plin de râvnă pentru fapte bune.” (Tit 2:11-14).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE.

  DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE  „În numele Sfintei şi nedespărţitei Treimi, noi, Petru, împăratul şi suveranul întregii Rusii, tutur...