LINIȘTE!
IMPOSTURA LUCREAZĂ!
În
apropierea României are loc un război cum nu s-a mai văzut în Europa de la a
doua mare conflagrație mondială. La început a existat teama că trupele ruse vor
ajunge la Prut. Însă rezistența ucrainiană îi blochează pe ruși, ajutorul
Occidentului fiind esențial. România este parte a Vestului din punct de vedere
al apartenenței la NATO și Uniunea Europeană. Oficialii români fac declarații
de adeziune la aceste cluburi de valori, fac poze la reuniuni internaționale
sau în baze militare unde sunt soldați străini. Războiul din Est pare a fi o
ocazie pentru elitele politice și administrative românești de a-și crește
puterea, influența și controlul asupra societății. Calitatea joasă a
majorității politicienilor români este deja un loc comun. Este vorba de oameni
precari din punct de vedere intelectual, nepregătiți pentru posturile pe care
le ocupă, preocupați de aranjamente, destui dintre ei vulnerabili, corupți,
prinși în jocuri de putere și de interese care contravin interesului public,
chiar dacă unii au grijă să pună deasupra o glazură de vorbe alese. Mulți
dintre șefii de instituții sunt din aceeași specie, selectați dintre
politicieni sau după chipul și asemănarea acestora. Există un cuvânt
definitoriu pentru ceea ce se întâmplă în societatea noastră: impostura. Aceasta a fost mereu lângă
noi, acoperită adesea în haine scumpe, chiar strălucitoare, uneori cu diplome
conforme, alteori seducătoare prin discurs. O perioadă impostura a fost ceva
mai discretă, numai că de la o vreme se află în ofensivă, s-a generalizat.
Asistăm în fiecare zi la un festival al înșelătoriei, al mediocrității,
incompetenței și inadecvării. Asta se vede în intervențiile publice, fie că
este vorba de pupitrele oficiale, de platourile de televiziune ori de rețelele
sociale. Sunt implicați aici reprezentanți ai celor mai importante instituții
ale statului, de la Președinție la Guvern și ministere, de la Parlament la
Curtea Constituțională a României. Administrația locală este și ea bine
reprezentată, prin multe consilii județene și primării, la fel și companiile
controlate de stat. Iar deasupra tuturor sunt partidele, care se reinventează
mereu, cu echipe de veleitari și/sau mediocri scoși din subterană ori din
spatele clasei.
Chipuri
ale imposturii: Aflat deja la jumătatea celui de-al doilea
mandat, președintele Klaus Johannis s-a dovedit un personaj preocupat în primul
rând de propriul confort. Mai grav este că s-a dovedit necinstit cu propriul
electorat. După ce ani de zile a clamat că scopul său este lupta contra PSD,
pentru a putea reforma instituțiile și a dezvolta România, președintele a
sfârșit prin a moși, între două partide de schi sau de golf, un guvern în care
a pus alături PNL și PSD, împreună cu UDMR. Iar mandatul de premier i-a fost
încredințat lui Nicolae Ciucă, un om care pare să își imagineze că România este
o cazarmă în care societatea nu contează.
Miniștrii din cabinetul Ciucă au fost aleși potrivit unui algoritm politic,
competențele contând prea puțin spre deloc. Oricine își poate da seama,
urmărind „realizările” și intervențiile publice, că Lucian Bode, Marius Budăi,
Adrian Câciu, Gabriela Firea, Sorin Grindeanu și alții sunt doar disciplinați soldați
de partid, parcă anume puși să-și arate incompetența ca oameni de stat. Mulți
dintre aceștia au probleme de integritate, în frunte cu premierul, acuzat de
plagiat. Popularea instituțiilor cheie ale statului cu indivizi nepregătiți
pentru posturile pe care le ocupă, care au probleme în raport cu legea și cu
morala comună, reprezintă o vulnerabilitate majoră pentru corpul nostru
politic. Klaus Johannis nu-și asumă
nicio responsabilitate în privința nerealizărilor din acest guvern al său.
Pentru criza economică, pentru inflație a găsit un vinovat la îndemână,
Vladimir Putin. Pentru politicienii aflați în corzi, găsirea unui responsabil
extern este un colac de salvare. Asta face și președintele României. Dincolo de
contextul european și global, niciun om rezonabil nu poate ignora că
responsabilitățile interne sunt mari. Și nu sunt de azi, de ieri. Reformele
despre care se tot vorbește de ani și ani s-au amânat. Bune doar atunci când
trebuie atacați adversarii politici, clamate doar în campanie, reformele din
educație, sănătate, finanțe, sistemul de pensii ș.a.m.d. întârzie să apară.
Reformele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență rămân doar
niște înscrisuri într-un document guvernamental. Parlamentul României
înregistrează frecvent nivele de încredere extrem de reduse în sondaje.
Probabil joacă un rol și educația democratică deficitară a unei părți
importante a populației, dar cu siguranță prestația submediocră a multor
parlamentari a făcut cel puțin la fel de mult în percepția nefavorabilă a
cetățenilor cu privire la simbolul democrației reprezentative. Este de înțeles,
dacă avem în vedere că președinția Senatului este deținută de Florin Câțu, iar
cea a Camerei Deputaților de Marcel Ciolacu. Primul este cunoscut pentru
scandalurile din tinerețe și pentru abilități reduse de comunicare, cel de-al
doilea pentru vechea tovărășie cu Liviu Dragnea și pentru populism. În plus,
când avem parlamentari plagiatori ca Florin Roman și Ioan Mang, închipuiți ca
Alfred Simonis sau Pavel Popescu, agresivi ca George Simion și Adrian Solomon
sau dacopați ca Daniel Gheorghe ori Mircea Chelaru, cum am vrea să fie văzut
„templul democrației”? Curtea Constituțională a României, instituția
constituită pentru a veghea la respectarea legii supreme, a fost populată
frecvent cu oameni ai partidelor și președintelui statului. Unii judecători au
fost onorabili, alții, cei mai mulți, s-au dovedit de la început păpuși
politice. Spre exemplu, chiar în preziua încheierii mandatului său - și de membru,
și de președinte al Curții -, Valer Dorneanu i-a invitat pe jurnaliști să-l
pupe undeva. Cel care i-a urmat în funcția de președinte, Marian Enache, un
închipuit revoluţionar în 1989, unul cu dosar de reţea la Securitate, a trecut
de-a lungul carierei sale politice prin mai multe partide. Unul dintre noii
membri ai CCR, Bogdan Licu, fost prim-adjunct al procurorului general al
României, s-a remarcat ca un student mediocru, iar acuzat că și-a plagiat teza
de doctorat a intentat un proces în justiție pentru a renunța la titlu. Între
timp, CCR a avut grijă să dea o veritabilă amnistie mascată pentru cei acuzați
de plagiat. Deși dovediți din punct de vedere al normelor academice, cei
acuzați că și-au plagiat tezele de doctorat își vor păstra titlurile.
Ministerul Educației va trebui să meargă în instanță pentru a demonstra frauda.
Dacă se va întâmpla așa ceva, cauzele se vor judeca în ani și probabil nu se
vor rezolva niciodată. Acuzațiile de plagiat la adresa unor politicieni,
miniștri, parlamentari și șefi de instituții s-au înmulțit în ultimul deceniu.
Dovezile furnizate de jurnaliști și academici sunt convingătoare pentru oricine
știe cum se realizează o lucrare științifică. Iar regulile erau aceleași și
ieri, și acum zece sau treizeci de ani. Este vorba de doctorate obținute
preponderent la academiile instituțiilor de forță - ale Ministerului Apărării,
Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informații -, dar și la
universitățile vechi și prestigioase ale României. Spre finalul perioadei johannisiene,
România este de fapt subeducată, cu procente în creștere de copii care din
diverse motive - sărăcie, izolare geografică, număr insuficient de profesori
calificați în mod real -, ajung să termine școala cu o brumă de cunoștințe sau
chiar să abandoneze. Mulți dintre plagiatori au ocupat și/sau ocupă funcții de
primă importanță în politică, administrație, educație, justiție, poliție
ș.a.m.d.. Însă plagiatul nu este cunoscut doar la vârf, ci s-a întins ca o
cangrenă peste tot unde deținerea diplomei aducea prestigiu și beneficii
salariale. O responsabilitate mare revine celor ce au coordonat tezele
plagiatorilor, care fie își acceptă cu bună știință postura de complici, fie
sunt incapabili să-și înțeleagă rolul și să-și onoreze obligațiile. Administrația
locală este sufocată și ea de impostură, incompetenții având culori politice
diferite, fiind adesea interfața unor grupuri de interese politice și economice
sau constituindu-și în timp veritabile curți de adulatori. Asemenea exemple
întâlnim la Iași și Craiova, la Baia Mare și Suceava, în sectoare ale
Bucureștiului sau în nenumărate comune din toate regiunile României.
Consecințe
asupra societății: „România educată” ne-a fost prezentată ani de
zile ca un mare proiect al aceluiași președinte Johannis. Ceea ce părea o idee
bună s-a dovedit doar o nouă formă fără conținut. Criticile nu au lipsit, și nu
doar cele dinspre politicieni, ci și dinspre corpul profesional. Învățământul
superior românesc este la coada clasamentelor europene. În loc să fie un motor
al schimbării societății românești, educația este o cenușăreasă. La fel cum
este și cercetarea fundamentală și aplicată. Procentele alocate din PIB pentru
acestea sunt extrem de mici. Consecințele neglijării învățământului și
cercetării, recursul la paliative pe post de reforme sunt vizibile, subliniate
în analizele academice și în media. Nu este întâmplător că perspectivele
antiștiințifice și conspiraționiste înfloresc în societatea românească. Consecințele slabei pregătiri, a
superficialității și lipsei de probitate se văd oriunde, practic în orice privește
viața comunitară modernă. Mărci naționale au devenit sistemul politic și cel
administrativ, organizate clanic și ineficiente, învățământul în derivă,
sistemul medical în care pacienții riscă să moară cu zile, infrastructura
făcută cu întârziere și prost, cu autostrăzi care se surpă și poduri care se
prăbușesc, fotbalul ajuns pe mâna unor combinatori de peluză, iar lista poate
continua. Impostura este direct legată de corupție, este deopotrivă un rezultat
și un generator al acesteia. Avem de-a face cu un carusel ce nu se mai oprește.
Oficialii - politicieni sau șefi de instituții uitați în funcții - nu își asumă
consecințele propriilor acțiuni. Impostura este strâns legată de neasumarea
răspunderii. Având numeroși
impostori în poziții de decizie sau intermediare, partidele aflate la guvernare
și instituțiile servesc mai puțin
interesul public și mai mult pe cel al unor grupuri de interese care acționează
netransparent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu