SABATUL
VERSUS ZIUA DOMNULUI
În Exod
20 avem prezentată istoria; în Deuteronom 5 nu avem doar istoria, ci şi un comentariu cu
privire la ea. Aici legiuitorul ne prezintă motivaţiile morale şi face apeluri
care nu şi-ar fi găsit locul în Exod. În prima avem prezentate doar lucrurile
în sine, însă aici avem prezentate şi comentarii - lucrurile şi aplicarea lor
practică. Într-un cuvânt, nu există nicio bază pentru afirmaţia că Deuteronom
5 este o simplă repetare a lui Exod 20; de aceea argumentele
nenorocite pe care raţionaliştii îşi întemeiază teoriile lor se năruie sub
praful picioarelor noastre. Ele nu au nicio bază şi sunt cu totul detestabile. Să
comparăm, de exemplu, cele două locuri care vorbesc despre Sabat. În Exod 20 citim: „Adu-ţi aminte de ziua sabatului, ca s-o
sfinţeşti. Şase zile să lucrezi şi să-ţi faci toată lucrarea ta; dar ziua a
şaptea este sabat pentru Domnul Dumnezeul tău: să nu faci nicio lucrare, nici
tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici animalul
tău, nici străinul tău care este înăuntrul porţilor tale. Pentru că în şase
zile Domnul a făcut cerurile şi pământul, marea şi tot ce este în ele şi în
ziua a şaptea S-a odihnit; de aceea Domnul a binecuvântat ziua sabatului şi a
sfinţit-o.” (Exod 20; 8-11). În Deuteronom 5 citim: „Ţine ziua sabatului ca s-o sfinţeşti, cum
ţi-a poruncit Domnul Dumnezeul tău. Şase zile să lucrezi şi să-ţi faci toată
lucrarea ta, dar ziua a şaptea este sabat pentru Domnul Dumnezeul tău; să nu
faci nicio lucrare, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici
roaba ta, nici boul tău, nici măgarul tău, nici vreunul din animalele tale,
nici străinul tău care este înăuntrul porţilor tale, ca să se odihnească robul
tău şi roaba ta, ca şi tine. Şi adu-ţi aminte că ai fost rob în ţara Egiptului
şi că Domnul Dumnezeul tău te-a scos de acolo cu mână tare şi cu braţ întins;
de aceea ţi-a poruncit Domnul Dumnezeul tău să ţii ziua sabatului.” (Deuteronom 5; 12-15). Cititorul poate
vedea, la o simplă privire, diferenţa dintre cele două pasaje. În Exod 20,
porunca de a ţine Sabatul este întemeiată pe creaţie. În Deuteronom 5, ea se întemeiază pe
răscumpărare, fără a se face nicio aluzie la creaţie. Pe scurt, aceste
diferenţe ne arată caracterul distinct al fiecărei cărţi, iar ele sunt cu totul
clare pentru orice minte spirituală. Cu privire la instituirea Sabatului
trebuie să ne amintim că el se bazează în întregime pe autoritatea directă a
Cuvântului lui Dumnezeu. Alte porunci ne prezintă în mod clar datorii morale.
Fiecare om ştie că este greşit din punct de vedere moral să ucizi sau să furi;
însă, cu privire la ţinerea Sabatului, nimeni nu ar fi putut cunoaşte că
aceasta este o datorie, dacă ea nu ar fi fost rânduită în mod divin. Din
aceasta decurge şi importanţa ei imensă. Şi nu doar atât, dar găsim, în
diferitele cărţi ale Scripturii, că Sabatul
este particularizat şi prezentat, cu o proeminenţă specială, ca fiind legătura
preţioasă dintre Iahve şi Israel; o pecete a legământului Său cu ei, ca un test
puternic pentru devotamentul lor faţă de El. Oricine poate recunoaşte că
hoţia sau crima sunt greşite din punct de vedere moral, însă doar aceia care-L
iubeau pe Iahve iubeau şi onorau Sabatul Său. Astfel, în Exod 16, în legătură cu dăruirea manei,
citim: „Şi a fost aşa: în ziua a şasea
au strâns pâine dublu, două omere de
cap. Şi toate căpeteniile adunării au venit şi au spus lui Moise. Şi el le-a
zis: Aceasta este ce a zis Domnul: Mâine
este odihna, sabatul sfânt pentru Domnul. Coaceţi ce aveţi de copt, fierbeţi ce
aveţi de fiert şi strângeţi-vă tot ce prisoseşte, ca să fie păstrat până
dimineaţa … Şi Moise a zis: Mâncaţi-o astăzi, pentru că astăzi este sabatul
Domnului; astăzi n-o veţi găsi pe câmp. Şase zile s-o strângeţi, dar în ziua a
şaptea este sabatul: în el nu va fi. Şi a fost aşa: în ziua a şaptea, unii din
popor au ieşit să adune şi n-au găsit.” Cât de incapabili au fost ei să
aprecieze înaltul şi sfântul privilegiu al ţinerii Sabatului lui Iahve! „Şi Domnul i-a zis lui Moise: Până când nu
veţi voi să păziţi poruncile Mele şi legile Mele?”. Neglijarea sabatului era proba cu privire la condiţia lor morală;
dacă îl neglijau, aceasta era dovada că erau rătăciţi cu privire la toate
poruncile şi legile lui Dumnezeu. Sabatul reprezenta marea piatră de încercare,
măsura şi greutatea stării reale a inimii lor faţă de Iahve. „Vedeţi că Domnul v-a dat sabatul; de aceea vă dă în ziua a şasea pâine pentru două zile.
Fiecare să rămână la locul său; nimeni să nu iasă din locul său în ziua a
şaptea. Şi poporul s-a odihnit în ziua a şaptea.” Ei au găsit odihnă şi
hrană în sfânta zi a sabatului. Din nou, în capitolul 31 avem un pasaj foarte remarcabil ca dovadă a
importanţei sabatului pentru Iahve/Iehova - o descriere completă a cortului şi
a uneltelor lui fusese dată lui Moise, iar el era pe punctul de a primi cele
două table ale mărturiei din mâna lui Iahve; însă, pentru a dovedi locul
proeminent pe care sabatul îl avea în gândul divin, citim: „Şi Domnul a vorbit lui Moise, zicând: Şi
tu, vorbeşte fiilor lui Israel, zicând: Să ţineţi negreşit sabatele Mele;
pentru că acesta este un semn între Mine şi voi în generaţiile voastre, ca să
cunoaşteţi că Eu sunt Domnul care vă sfinţeşte. Să ţineţi deci sabatul, pentru
că vă este sfânt: oricine-l va profana va fi omorât negreşit, pentru că cine va
face vreo lucrare în el, sufletul acela va fi nimicit din poporul său. Şase
zile să se lucreze, dar în ziua a şaptea este sabatul de odihnă, sfânt pentru
Domnul. Cine va face vreo lucrare în ziua sabatului va fi omorât negreşit. Şi
fiii lui Israel să păzească sabatul, ca să ţină sabatul în generaţiile lor
drept legământ pentru totdeauna. Este un semn între Mine şi fiii lui Israel
pentru totdeauna; pentru că Domnul a făcut cerurile şi pământul în şase zile,
şi în ziua a şaptea S-a odihnit şi S-a înviorat.” (Exod 31; 12-17). Acesta este un pasaj foarte important. El
dovedeşte, în mod foarte distinct, caracterul perpetuu al Sabatului. Termenii
în care se vorbeşte despre el sunt cu totul suficienţi pentru a arăta că acesta
nu a fost instituit doar temporar. „Un
semn între Mine şi voi în generaţiile voastre” - „un legământ pentru totdeauna” - „un semn pentru totdeauna”. Cititorul să reţină aceste cuvinte! Ele dovedesc, dincolo de orice discuţie, în
primul rând, că sabatul a fost pentru Israel. În al doilea rând, că sabatul
este, în gândul lui Dumnezeu, o instituţie permanentă. Este bine să reţinem
aceste lucruri, pentru a evita orice ambiguitate şi orice exprimare inexactă cu
privire la acest subiect deosebit de interesant. Sabatul a fost dat în mod distinct şi exclusiv neamului iudaic. Se vorbeşte despre el, în mod clar, ca
fiind un semn între Iahve şi poporul Său Israel. Nu există nici cel mai mic
indiciu că el ar fi fost dat neamurilor. Vom vedea mai departe că aceasta
este o imagine frumoasă pentru timpul restabilirii tuturor lucrurilor, despre
care Dumnezeu a vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi profeţi de la
întemeierea lumii; însă aceasta nu atinge, în niciun fel, faptul că el este o
rânduială exclusiv iudaică. Nu există nici măcar o singură propoziţie în
Scriptură care să arate că sabatul are referire la neamuri. Unii învaţă că,
întrucât citim despre ziua de sabat în Geneza 2, ea trebuie, în mod necesar, să aibă o sferă mai largă
decât cea iudaică. Dar să mergem la acel pasaj şi să vedem ce spune. „Şi, în ziua a şaptea, Dumnezeu Şi-a
terminat lucrarea pe care o făcuse; şi, în ziua a şaptea, S-a odihnit de toată
lucrarea Sa pe care o făcuse. Şi Dumnezeu a binecuvântat ziua a şaptea şi a
sfinţit-o, pentru că în ea S-a odihnit de toată lucrarea Sa, pe care a creat-o
Dumnezeu, făcând-o.” (Geneza 2; 2,3).
Această afirmaţie este suficient de simplă. Aici nu se menţionează nimic despre
om. Nu ni se spune că omul s-a odihnit în ziua a şaptea. Omul poate introduce
acest gând, îl poate concluziona sau şi-l poate imagina; dar capitolul 2 din
Geneza nu spune nimic despre aşa ceva. Şi nu doar atât, dar putem căuta în zadar vreo aluzie despre
sabat în toată cartea Geneza. Prima dată când sabatul este pus în legătură cu
omul este în Exod, acel pasaj pe care l-am citat deja; iar acolo vedem, în
modul cel mai clar, că acesta este dat lui Israel, ca fiind poporul aflat în
relaţie cu Iahve, pe temeiul acelui legământ. Că ei nu au înţeles sau nu au
apreciat acest legământ este foarte clar; că ei nu au intrat în odihna pe care
el o simboliza este la fel de clar, conform Psalmului 95 - T.M. şi capitolului
4 din Epistola către Evrei. Însă noi vorbim acum despre ceea ce era el în
gândul lui Dumnezeu; iar El ne spune că acesta era un semn între El şi poporul
Său Israel şi un test foarte puternic al stării lor morale şi al stării inimii
lor faţă de El. Sabatul nu era doar o parte integrantă a legii, aşa cum a fost
ea dată prin Moise poporului Israel, ci el este evidenţiat, din nou şi din nou,
ca o rânduială care are un loc special în gândul lui Dumnezeu. Astfel, în
cartea profetului Isaia citim: „Ferice de omul care face aceasta şi de fiul
omului care o ţine cu tărie, care păzeşte sabatul ca să nu-l profaneze şi îşi
păzeşte mâna ca să nu facă niciun rău. Şi fiul străinului care s-a alipit de Domnul
să nu vorbească, zicând: Domnul m-a despărţit cu totul de poporul Său! Nici
famenul să nu zică: Iată, eu sunt un copac uscat! Pentru că aşa zice Domnul: Famenilor
care păzesc sabatele Mele şi aleg ce-Mi este plăcut şi ţin cu tărie legământul
Meu le voi da un loc şi un nume, în casa Mea şi înăuntrul zidurilor Mele, mai
bune decât cel al fiilor şi al fiicelor. Le voi da un nume pentru totdeauna,
care nu se va stinge. Şi pe fiii străinului (aici, desigur, ei sunt văzuţi
în legătură cu Israel, ca în Numeri
15 şi în alte locuri din Scriptură) care se alipesc de Domnul, ca să-I slujească şi să iubească Numele Domnului, ca să fie slujitorii Lui, pe fiecare
care păzeşte sabatul, ca să nu-l profaneze şi ţine cu tărie legământul Meu, îi
voi aduce şi pe ei la muntele Meu cel sfânt şi-i voi desfăta în casa Mea de
rugăciune. Arderile lor de tot şi jertfele lor vor fi bine primite pe altarul
Meu, căci casa Mea se va numi casă de rugăciune pentru toate popoarele.” (Isaia 56; 2-7). Din nou citim: „Dacă îţi vei opri piciorul în sabat, nefăcându-ţi plăcerea ta în ziua
Mea sfântă, şi vei numi sabatul o desfătare, ziua sfântă a Domnului, vrednic de
onoare, şi-l vei onora, nefăcându-ţi căile tale, nici căutând plăcerea ta, nici
vorbind cuvinte deşarte, atunci te vei desfăta în Domnul şi te voi face să
călăreşti pe înălţimile pământului şi te voi hrăni cu moştenirea lui Iacov,
tatăl tău, pentru că gura Domnului a vorbit.” (Isaia 58; 13,14). Citatele de mai sus sunt cu totul suficiente
pentru a arăta locul pe care îl are sabatul în gândul lui Dumnezeu. Nu mai este
nevoie să adăugăm alte locuri; însă mai este unul spre care am vrea să atragem
atenţia cititorului, în legătură cu subiectul nostru, anume Levitic 23: „Şi Domnul a vorbit lui
Moise, zicând: Vorbeşte fiilor lui Israel şi spune-le: Sărbătorile rânduite ale
Domnului, pe care le veţi vesti, să fie adunări sfinte. Acestea sunt
sărbătorile Mele rânduite. Şase zile să se lucreze, dar a şaptea zi să fie un
sabat de odihnă, o adunare sfântă; să nu faceţi nicio lucrare: este un sabat
pentru Domnul în toate locuinţele voastre.” (Levitic 23; 1-3). Aici, el se află în fruntea listei sărbătorilor
prezentate în acest capitol minunat, în care avem prefigurată întreaga istorie
a căilor lui Dumnezeu cu poporul Său Israel. Sabatul este o imagine a
odihnei eterne a lui Dumnezeu, în care El a plănuit să-Şi introducă poporul,
atunci când toate ostenelile, încercările şi necazurile lor vor trece - acea
„odihnă de sabat” care „rămâne pentru poporul lui Dumnezeu” (Evrei 4; 9). El a încercat pe căi
diferite să păstreze aducerea-aminte a acestei odihne glorioase înaintea
ochilor poporului Său; ziua a şaptea, anul al şaptelea sau anul jubileu - toate
aceste minunate perioade sabatice erau destinate să prezinte acel timp
binecuvântat în care Israel va fi strâns şi adus înapoi în ţara lor preaiubită,
când sabatul va fi ţinut, în toată profunzimea lui şi în binecuvântare divină,
aşa cum nu s-a întâmplat niciodată înainte. Aceste lucruri ne conduc, în mod
natural, la un al doilea punct care stă în legătură cu sabatul, anume
permanenţa lui. Acest lucru este dovedit clar prin acele expresii: „pentru totdeauna” şi „un semn pentru totdeauna” şi „în toate generaţiile voastre”. Astfel
de cuvinte nu ar fi fost folosite la o rânduială care era doar temporară. Din
nefericire, Israel nu a ţinut niciodată sabatul potrivit cu gândul lui
Dumnezeu; nu i-au înţeles niciodată semnificaţia, nu au intrat niciodată în
binecuvântarea lui, nu s-au adăpat niciodată din spiritul lui. Ei au făcut din
el o emblemă a propriei lor dreptăţi; s-au lăudat cu el ca fiind o rânduială
naţională şi l-au folosit pentru propria lor înălţare; însă nu l-au celebrat
niciodată în comuniune cu Dumnezeu. Vorbim despre ei ca neam, ca întreg. Nu
avem nicio îndoială că au existat suflete care, în secret, s-au bucurat de
sabat şi au intrat în gândurile lui Dumnezeu cu privire la el. Însă, ca neam,
Israel nu a păzit niciodată sabatul potrivit cu gândul lui Dumnezeu. Ascultaţi
ce spune Isaia: „Nu mai aduceţi daruri deşarte. Tămâia Îmi
este o urâciune, luna nouă şi sabatul, chemarea adunărilor.” (Isaia 1; 13). Aici vedem că preţioasa
şi minunata rânduială a sabatului pe care Dumnezeu le-a dat-o ca semn al
legământului Său cu poporul a devenit, în mâinile lor, o urâciune cu totul
intolerabilă pentru El. Iar când deschidem paginile Noului Testament, îi găsim
pe liderii şi pe căpeteniile poporului iudeu discutând continuu cu Domnul
nostru Iisus Hristos cu privire la sabat. Priviţi, de exemplu, primele versete
din Luca 6: „Şi a fost că, în sabat, El trecea prin
semănături; şi ucenicii Săi smulgeau spice şi mâncau, frecându-le cu mâinile.
Dar unii dintre farisei le-au spus: De ce faceţi ce nu este permis a face în
sabat?. Şi Iisus, răspunzând, le-a spus: Nici aceasta n-aţi citit, ce a făcut
David, când a flămânzit, el şi cei care erau cu el? Cum a intrat în casa lui
Dumnezeu şi a luat pâinile punerii înainte şi a mâncat şi a dat şi celor care
erau cu el ceea ce nu este permis decât numai preoţilor să mănânce?. Şi le-a
spus: Fiul Omului este Domn şi al sabatului.” (Luca 6; 1-5). Şi, din nou, citim: „Şi a fost că, şi într-un alt sabat, El a intrat în sinagogă şi îi
învăţa; şi acolo era un om şi mâna lui dreaptă era paralizată. Şi cărturarii şi
fariseii pândeau, dacă va vindeca în sabat, ca să-I găsească vină” - doar
încercaţi să vă imaginaţi, Îl acuzau pentru vindecarea unui biet bolnav, un
tovarăş de-al lor aflat în suferinţă - „Dar
El le ştia gândurile şi i-a spus
omului care avea mâna paralizată: Ridică-te şi stai în mijloc! Şi el s-a
ridicat şi a stat acolo. Iisus deci le-a zis: Vă voi întreba dacă este permis
în sabat: A face bine, sau a face rău? A salva un suflet, sau a-l pierde? Şi,
privind împrejur la toţi, i-a spus: Întinde-ţi mâna! Şi el a făcut aşa şi mâna
lui s-a refăcut ca cealaltă. Dar ei s-au umplut de furie şi vorbeau între ei ce
să-I facă lui Iisus.” (Luca 6; 6-11).
Ce imagine clară avem aici despre
goliciunea şi nevrednicia ţinerii sabatului! Acei lideri religioşi doreau mai
degrabă să-i lase flămânzi pe ucenici, decât să fie atins sabatul lor! Ei ar fi
dorit ca acel om să meargă până la mormânt cu mâna paralizată, decât să fie
vindecat în sabatul lor. Din nefericire, acesta era sabatul lor, şi nu al lui
Dumnezeu! Odihna Lui nu putea sta alături de foamete şi de mâini paralizate. Ei
niciodată nu au citit în mod corect împrejurarea cu David, când el şi cei care
îl însoţeau mâncaseră din pâinile pentru punerea înainte. Ei nu au înţeles că
rânduielile legii trebuie să se dea deoparte din faţa harului divin, care vine
în întâmpinarea nevoilor omului. Harul se ridică, în măreţia lui, deasupra
tuturor barierelor legii, iar credinţa se bucură de strălucirea lui; însă
religia se simte ofensată de lucrările harului şi de îndrăzneala credinţei.
Fariseii nu au înţeles că omul cu mâna uscată era o imagine izbitoare a stării
morale a poporului, o dovadă vie a faptului că ei se aflau departe de Dumnezeu.
Dacă s-ar fi aflat în starea potrivită, nu ar fi existat mâini paralizate, care
să trebuiască să fie vindecate, dar nu erau într-o astfel de stare; şi, prin
urmare, sabatul lor era o formă goală, fără putere, o rânduială fără nicio
valoare, o anomalie hidoasă, o urâciune înaintea lui Dumnezeu şi complet
nepotrivită cu starea omului. Să luăm un alt exemplu, cel din Luca 13. „Şi îi învăţa într-una
din sinagogi în sabat” - pentru El, în mod sigur, sabatul nu era o zi de
odihnă - „Şi, iată, era o femeie care de
optsprezece ani avea un duh de neputinţă şi era gârbovă şi nu putea nicidecum
să se ridice. Şi Iisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a spus: Femeie, eşti
dezlegată de neputinţa ta. Şi a pus mâinile peste ea; şi îndată s-a îndreptat
şi Îl glorifica pe Dumnezeu.” (Luca
13; 10-13). Frumoasă imagine a lucrării harului într-un suflet, însoţită,
în toate cazurile, de rezultate practice! Toţi cei pe care Hristos Îşi pune
mâinile Sale binecuvântate sunt „îndreptaţi îndată” şi Îl pot „glorifica pe
Dumnezeu”. Însă sabatul omului fusese atins. „Dar mai-marele sinagogii, indignat că Iisus vindecase în sabat (el era mânios faţă de lucrarea
plină de har a vindecării, dar era indiferent la cazul umilitor al suferinţei) răspunzând, a spus mulţimii: Sunt şase zile
în care trebuie să lucreze oamenii;
veniţi deci în acestea şi fiţi vindecaţi, şi nu în ziua sabatului!” (Luca 13; 14). Cât de puţin înţelegea acest formalist religios că el se afla
în prezenţa Domnului adevăratului sabat! Cât de insensibil era faţă de
nepotrivirea morală între încercarea de a ţine sabatul şi starea omului care
cerea în modul cel mai clar intervenţia divină! „Domnul deci i-a răspuns şi a zis: Făţarnicilor, fiecare dintre voi, în
sabat, oare nu-şi dezleagă boul sau măgarul de la iesle şi-l duce şi-l adapă?
Şi aceasta, care este o fiică a lui Avraam, pe care Satan o legase, iată, de
optsprezece ani, nu trebuia să fie dezlegată de legătura aceasta în ziua
sabatului?” (Luca 13; 15,16). Ce mustrare aspră! Ce
manifestare a goliciunii şi a nenorocirii complete a întregului sistem iudaic!
Doar gândiţi-vă la nepotrivirea izbitoare dintre sabat şi o fiică a lui Avraam
legată de mâna crudă a lui Satan, timp de optsprezece ani! Nu este nimic în această lume care să orbească atât de mult mintea, care să împietrească atât de mult inima,
care să aibă un efect atât de ucigător faţă de conştiinţă şi care să distrugă
din punct de vedere moral întreaga fiinţă, ca religia fără Hristos. Puterea
ei înşelătoare şi degradantă poate fi judecată complet doar în lumina prezenţei
divine. Ar fi trebuit ca mai-marelui sinagogii să-i fi păsat că biata femeie ar
fi putut merge gârbovă până la sfârşitul zilelor ei, neputând să se îndrepte.
El ar fi fost mulţumit să o lase să meargă ca o martoră tristă a puterii lui
Satan, îngrijindu-se să ţină propriul său sabat. Indignarea lui religioasă a
fost stârnită nu de puterea lui Satan, privind la starea acelei femei, ci de
puterea lui Hristos, privind eliberarea completă pe care El i-o dăruise. Însă
Domnul a dat răspunsul Său. „Şi, pe când
spunea El acestea, toţi adversarii Săi
se ruşinau” - şi bine făceau - „şi
toată mulţimea se bucura de toate lucrurile
glorioase pe care le făcea El.” (Luca
13; 17). Ce contrast izbitor! Apărătorii religiei lipsite de putere,
lipsite de inimă şi cu totul fără valoare au fost demascaţi şi acoperiţi de
ruşine şi de confuzie, pe de o parte, iar pe de altă parte, tot poporul se
bucura de lucrările glorioase ale Fiului lui Dumnezeu care venise în mijlocul
lor să-i elibereze de sub puterea umilitoare a lui Satan, să le umple inimile
cu bucuria salvării lui Dumnezeu şi să le umple gurile de laude! Pentru mai
multe detalii despre acest subiect îl rog pe cititor să se îndrepte spre Evanghelia după Ioan. La începutul capitolului 5 din Ioan suntem introduşi
într-o scenă care este ca un indicator izbitor despre starea lui Israel. Nu am
intenţia aici să intru foarte profund în acest pasaj; mă refer la acest loc doar în legătură cu
subiectul care ne stă înainte. Scăldătoarea din Betesda - sau „casa îndurării”,
pentru că fusese, fără îndoială, expresia îndurării lui Dumnezeu faţă de poporul
Său - constituia o dovadă clară cu privire la starea nenorocită a omului, în
general, şi a lui Israel, în special. Cele cinci pridvoare ale ei erau pline de
„o mulţime de bolnavi, orbi, şchiopi, paralizaţi, aşteptând mişcarea apei.”
Ce imagine a întregii familii omeneşti şi a neamului lui Israel! Ce ilustrare
izbitoare a stării lor spirituale şi morale, aşa cum era ea văzută din punctul
de vedere divin! „Orbi, şchiopi, paralizaţi”; aceasta este adevărata stare a
omului şi ce bine ar fi ca el să se recunoască aşa! Însă acolo era un om, în
mijlocul acestei mulţimi neputincioase, atât de pierdute, atât de slabe şi de
neajutorate, căruia scăldătoarea Betesda nu-i putuse rezolva cazul. „Dar era un om acolo, care era în suferinţă
de treizeci şi opt de ani. Iisus, văzându-l zăcând şi ştiind că era deja de
mult timp aşa, i-a spus: Vrei să fii sănătos?” Ce har şi ce putere se află
în această întrebare! Ea trece dincolo de cea mai bogată imaginaţie a
gândurilor omeneşti. El căuta doar ajutor din partea omului sau din partea
propriei sale capacităţi de a se arunca în scăldătoare. El nu ştia că Cel care
îi vorbea era mai presus de scăldătoare, cu mişcarea ocazională a apei ei; că
era mai presus de slujirea îngerească şi mai presus de tot ajutorul şi de
eforturile omului, că El avea toată puterea în cer şi pe pământ. „Bolnavul I-a răspuns: Domnule, nu am pe
nimeni ca să mă arunce în scăldătoare când se tulbură apa; şi, până când vin
eu, coboară altul înaintea mea. Iisus i-a spus: Ridică-te, ia-ţi patul şi umblă.
Şi îndată omul s-a făcut sănătos şi şi-a luat patul şi umbla. Şi ziua aceea era
sabat.” (Ioan 5; 5-9). Aici avem
din nou prezentat sabatul omului. În mod sigur, acesta nu era sabatul lui
Dumnezeu. Mulţimea nenorocită strânsă în jurul scăldătorii dovedea că odihna
lui Dumnezeu încă nu venise - că gloriosul Său antitip al sabatului nu răsărise
pe acest pământ chinuit de păcat. Când acea zi strălucitoare va veni, acolo nu
vor mai exista mulţimi de orbi, de şchiopi şi de paralizaţi, care să umple
pridvoarele Betesdei. Sabatul lui Dumnezeu şi nenorocirea omului sunt complet
incompatibile. Însă acesta era sabatul omului; el nu mai constituia pecetea
legământului pe care Iahve Îl încheiase cu sămânţa lui Avraam - aşa cum fusese
odată şi cum va fi din nou - ci ajunsese emblema propriei dreptăţi a omului. „Deci iudeii îi spuneau celui vindecat: Este sabat, nu-ţi este permis
să-ţi iei patul.” (Ioan 5; 10). În opinia lor, acestuia îi era cu totul permis să zacă pe acel pat, săptămână
după săptămână, lună după lună, an după an, în timp ce ei mergeau mai departe
cu pretenţia lor, goală şi fără nicio valoare, de a ţine sabatul. Dacă ei ar fi
avut o rază de lumină spirituală, ar fi văzut nepotrivirea flagrantă dintre
încercarea de a ţine tradiţia lor naţională cu privire la sabat, în prezenţa
nenorocirii, a bolii şi a degradării umane. Însă ei erau orbi; şi, prin urmare,
când roadele glorioase ale slujirii lui Hristos au fost manifestate, ei au avut
îndrăzneala de a spune că ele nu sunt potrivite cu rânduiala. Şi nu doar
atât, ci „pentru aceasta, iudeii Îl
persecutau pe Iisus şi căutau să-L omoare, pentru că făcea acestea în sabat.”
(Ioan5; 16). Ce scenă! Poporul
religios, ba chiar liderii şi învăţătorii religiei - călăuzele poporului
oficial al lui Dumnezeu, căutau să-L ucidă pe Domnul sabatului, pentru că El îl
vindecase pe acel om în ziua sabatului! Remarcaţi însă replica Domnului: „Tatăl Meu până acum lucrează, şi Eu lucrez.”
(Ioan 5; 17). Această afirmaţie
scurtă, dar concisă, ne prezintă rădăcina întregii probleme. Aceasta ne
descoperă starea reală a omenirii, în general, şi a lui Israel, în special; şi,
de asemenea, ne descoperă, în cea mai mişcătoare manieră, marele secret al
vieţii şi al slujirii Domnului. Binecuvântat să fie Numele Lui! El nu a venit în această lume pentru a Se
odihni. Cum ar fi putut El să Se odihnească, cum ar fi putut să ţină sabatul,
în mijlocul nevoilor omeneşti şi în mijlocul nenorocirii de care omul era
cuprins? Nu trebuia ca acei oameni, neputincioşi, orbi, şchiopi şi paralizaţi,
care umpleau pridvoarele scăldătorii de la Betesda, să îi fi învăţat pe „iudei”
nebunia învăţăturii false pe care ei o aveau cu privire la sabat? Pentru că ce
altceva reprezenta această mulţime, decât o imagine a stării neamului lui
Israel şi a întregului neam omenesc? Cum ar fi fost posibil ca dragostea divină
să se fi odihnit în mijlocul unei asemenea stări? Acest lucru era imposibil!
Dragostea nu poate face altceva decât să lucreze într-o astfel de scenă a
păcatului şi a întristării. Din momentul căderii omului, Tatăl lucrează, Fiul
S-a arătat să continue această lucrare, iar acum Duhul Sfânt lucrează şi El.
Lucrarea, nu odihna, este cuvântul de ordine într-o lume ca aceasta. „Rămâne deci o odihnă de sabat pentru poporul lui Dumnezeu.” Binecuvântatul Domn Iisus
a umblat pe acest pământ făcând bine şi în ziua sabatului, ca în oricare altă
zi; şi, în final, după ce Şi-a împlinit lucrarea glorioasă de răscumpărare, El
a petrecut sabatul în mormânt, înviind în ziua dintâi a săptămânii, ca
Întâiul-născut dintre cei morţi şi devenind Capul noii creaţii, în care toate
lucrurile sunt de la Dumnezeu; iar în această sferă, chestiunile despre „zile, luni, timpuri şi ani” nu pot avea
nicio aplicaţie. Niciunul dintre cei
care înţeleg pe deplin însemnătatea morţii şi a învierii nu poate aproba, nici
măcar pentru un moment, ţinerea zilelor. Moartea lui Hristos a pus capăt vechii
ordini de lucruri, iar învierea Lui ne introduce într-o cu totul altă sferă,
unde privilegiul nostru binecuvântat este să umblăm în lumina şi în puterea
acelor realităţi eterne care sunt ale noastre în Hristos şi care stau în
contrast evident faţă de ţinerea, în mod superstiţios, a lucrurilor legate de
religia carnală şi lumească. Aici ne apropiem de un punct foarte interesant
al subiectului nostru, anume diferenţa
dintre sabat şi ziua Domnului, ziua
dintâi a săptămânii. Acestea două sunt confundate adesea. Auzim în mod
frecvent, de pe buzele unor oameni cu adevărat evlavioşi, expresia „sabatul
creştin”, care nu se găseşte nicăieri în Noul Testament. Poate că unii care
folosesc această expresie sugerează un lucru corect; însă nu este suficient să
sugerăm un lucru corect, ci, de asemenea, să încercăm să ne exprimăm potrivit
cu învăţătura Sfintei Scripturi. Suntem convinşi că vrăjmaşul lui Dumnezeu şi
al Hristosului Său are de-a face cu convenţionalismul creştinismului cu mult
mai mult decât suntem noi conştienţi, ceea ce face ca acest lucru să devină
deosebit de serios. Cititorul poate că este predispus să spună că despic firul
în patru, ca să găsesc o greşeală expresiei „sabatul creştin”. Însă eu sunt pe
deplin convins că nu este nimic de acest fel; din contră, dacă cititorul va
examina în linişte acest subiect, în lumina Noului Testament, va constata nu
doar că el include chestiuni interesante, ci, de asemenea, unele cu greutate şi
foarte importante. Unii spun că denumirea nu contează; însă, în subiectul care
ne stă acum înainte, ea are o semnificaţie deosebită. Deja am remarcat că Domnul a petrecut sabatul în mormânt. Nu este
acesta un fapt deosebit de grăitor şi de profund? Fără îndoială! De aici
înţelegem, cel puţin, punerea deoparte a vechii stări de lucruri şi
imposibilitatea de a ţine sabatul într-o lume a păcatului şi a morţii.
Dragostea nu se poate odihni într-o lume ca aceasta; ea poate doar să se
trudească şi să moară. Aceasta este inscripţia pe care o putem citi pe
mormântul în care Domnul sabatului a zăcut. Dar cum stau lucrurile cu privire la prima zi a săptămânii? Nu este
aceasta sabatul aşezat pe o bază nouă - sabatul creştin? Nicidecum! Niciodată
nu este numit aşa în Noul Testament. Dacă privim în Faptele Apostolilor, vom găsi că despre cele două zile se vorbeşte
în cel mai distinct mod. În sabat îi
găsim pe iudei adunaţi în sinagogile lor, pentru citirea legii şi a profeţilor. În ziua dintâi a săptămânii îi
găsim pe creştini adunaţi să frângă pâinea. Cele două zile erau la fel de
distincte ca şi iudaismul şi creştinismul; nu există nici cea mai mică bază în
Scriptură că sabatul a fost amestecat cu prima zi a săptămânii. Unde există
cea mai mică autoritate pentru afirmaţia că sabatul este schimbat din ziua a
şaptea în ziua a opta sau în ziua dintâi a săptămânii? Dacă ar fi vreuna, nu ar
fi nimic mai uşor decât să ne fie arătată. Dar nu există niciuna. Şi, trebuie
să observăm, sabatul nu este doar o a şaptea zi, ci ziua a şaptea. Este bine să
notăm aceasta, întrucât unii susţin ideea că este suficient să dedicăm a şaptea
parte din timpul nostru pentru odihnă şi pentru slujba religioasă, fără să
conteze care este acea zi; iar în acest fel, diferite neamuri şi diferite
sisteme religioase îşi au propria lor zi de sabat. Dar aceste argumente nu pot
satisface pe cineva care doreşte să fie învăţat în mod exclusiv de Scriptură. Sabatul din Eden a fost ziua a şaptea. Sabatul lui Israel a fost ziua a
şaptea. A opta zi ne conduce însă gândurile spre eternitate. În Noul Testament,
ea este numită „ziua dintâi a săptămânii”, indicând începutul unei noi ordini
de lucruri, având drept fundaţie eternă crucea, iar Hristosul înviat fiind
Capul ei glorios şi Centrul ei. A numi această zi „sabatul creştin” înseamnă
pur şi simplu a confunda lucrurile pământeşti cu cele cereşti. Aceasta înseamnă
să-l cobori pe creştin din înalta sa poziţie, ca asociat cu un Hristos înviat
şi glorificat în ceruri, pentru a-l pune să se preocupe cu superstiţia ţinerii
zilelor, cu însuşi lucrul care l-a făcut pe binecuvântatul apostol Pavel să nu
mai ştie ce să creadă despre adunările din Galatia. Pe scurt, cu cât
cântărim mai profund expresia „sabatul creştin”, cu atât suntem mai convinşi că
tendinţa ei este, la fel ca multe alte formulări ale creştinătăţii, să-l
jefuiască pe creştin de toate acele mari adevăruri specifice Noului Testament
care marchează deosebirea dintre Biserica lui Dumnezeu şi tot ceea ce a fost
înaintea ei şi ce va urma după ea. Biserica, deşi este pe pământ, nu este din
această lume, aşa cum Hristos nu este din această lume. Ea este cerească în
originea ei, în caracterul ei, în principiile ei, în umblarea ei şi în speranţa
ei. Ea stă între cruce şi glorie. Hotarele existenţei ei pe pământ sunt ziua
Cincizecimii, când Duhul Sfânt a coborât pentru a o forma, şi venirea lui
Hristos pentru a o lua la Sine Însuşi. Nimic nu poate fi subliniat mai clar
decât acest lucru; de aceea, oricine
încearcă să lege de Biserica lui Dumnezeu rânduielile legii sau ţinerea în mod
superstiţios a „zilelor, a lunilor, a perioadelor şi a anilor” încearcă, de
fapt, să falsifice întreaga poziţie creştină, să pervertească integritatea
relaţiilor divine şi să-l jefuiască pe creştin de locul şi de partea care îi
aparţin prin harul infinit al lui Dumnezeu şi prin împlinirea ispăşirii de
către Hristos. Consideră cititorul că această afirmaţie este de o duritate
exagerată? Dacă este aşa, să analizeze următorul pasaj din Epistola către Coloseni - un
pasaj care trebuie scris cu litere de aur. „Deci, după cum L-aţi primit pe Hristos Iisus, Domnul, aşa să umblaţi în
El, înrădăcinaţi şi fiind zidiţi în El şi întăriţi în credinţă, după cum aţi
fost învăţaţi, prisosind în ea cu mulţumire. Vedeţi să nu fie nimeni care să vă
fure prin filozofie şi amăgire deşartă” - remarcaţi combinaţia! Ea nu este
prea flatantă la adresa filozofiei - „după
tradiţia oamenilor, după cunoştinţele elementare ale lumii şi nu după Hristos.
Pentru că în El locuieşte trupeşte toată plinătatea Dumnezeirii; şi voi sunteţi
împliniţi în El, care este Capul oricărei stăpâniri şi autorităţi” - ce-am
putea să ne dorim mai mult? - „în care
aţi şi fost circumcişi cu o
circumcizie nefăcută de mână, în dezbrăcarea trupului cărnii, în circumcizia
lui Hristos; fiind înmormântaţi împreună cu El în botez, în care aţi şi fost înviaţi
împreună cu El, prin credinţa în lucrarea lui Dumnezeu, care L-a înviat dintre
cei morţi. Şi pe voi, care eraţi morţi în greşelile şi în necircumcizia cărnii
voastre, v-a înviat împreună cu El, după ce ne-a iertat toate greşelile, după
ce a şters înscrisul/zapisul cu porunci, care era împotriva noastră, care ne
era potrivnic, şi l-a înlăturat din cale, pironindu-l pe cruce; dezbrăcând
stăpânirile şi autorităţile, le-a făcut de ruşine în public, triumfând asupra
lor prin cruce.” (Coloseni 2; 6-15).
Strălucită biruinţă! O biruinţă câştigată pentru noi! Închinare eternă şi
universală fie adusă Numelui Său unic! Care este urmarea acestor lucruri? „De aceea nimeni să nu vă judece pentru mâncare sau băutură,
sau cu privire la o zi de sărbătoare sau de lună nouă sau zile de sabat, care
sunt o umbră a lucrurilor ce aveau să vină; dar trupul este al lui Hristos”
- ce ar avea de-a face unul care este împlinit şi acceptat în Hristos cu
mâncăruri, cu băuturi sau cu zile sfinte? Ce pot face pentru el filozofia,
tradiţia sau religia omenească? Ce pot
umbrele trecătoare să-i adauge unuia care este înrădăcinat prin credinţă în
valorile eterne? Absolut nimic;
de aceea binecuvântatul apostol continuă - „Nimeni să nu vă facă să pierdeţi premiul, făcându-şi voia lui însuşi în
smerenie şi închinare la îngeri, amestecându-se în cele pe care nu le-a văzut,
îngâmfat zadarnic prin gândirea cărnii sale şi neţinându-se strâns de Capul,
din care tot trupul, hrănit şi strâns unit prin încheieturi şi legături, creşte
cu creşterea de la Dumnezeu. Dacă aţi murit împreună cu Hristos faţă de
cunoştinţele elementare ale lumii, pentru ce, ca şi cum aţi fi încă în viaţă în
lume, vă supuneţi la rânduieli: nu pune mâna, nu gusta, nu atinge! (care sunt
toate spre distrugere prin întrebuinţare), după poruncile şi învăţăturile
oamenilor (care au, în adevăr, o aparenţă de înţelepciune în închinare voită şi
în smerenie şi în necruţare a trupului, nedându-i vreo onoare), pentru
satisfacerea cărnii?” (Coloseni 2; 16-23).
Nu este posibil ca cineva să înţeleagă acest pasaj minunat
şi să nu capete o înţelegere completă nu doar cu privire la chestiunea
sabatului, ci, de asemenea, la întregul sistem de lucruri cu care acest subiect
este în legătură. Creştinul care îşi înţelege poziţia a terminat-o pentru
totdeauna cu toate chestiunile privitoare la mâncare şi băutură, la zile, luni,
timpuri şi ani. El nu ştie nimic despre perioade sfinte şi despre locuri
sfinte. El este mort împreună cu Hristos faţă de cunoştinţele elementare ale
lumii şi, prin urmare, este eliberat de toate rânduielile religiei
tradiţionale. El aparţine cerului, unde lunile noi, zilele sfinte şi sabatele
nu au niciun loc. El este în noua creaţie, unde toate lucrurile sunt de la
Dumnezeu; prin urmare, creştinul nu vede nicio valoare morală în aceste cuvinte:
„Nu pune mâna, nu gusta, nu atinge!”. Ele nu pot avea nicio aplicaţie
pentru el. El trăieşte într-un ţinut în care norii şi ceaţa tendinţelor
monahale şi ascetice nu se văd niciodată. El a renunţat la toate formele fără
valoare ale evlaviei carnale şi are, în schimbul acestora, realităţile solide
ale vieţii creştine. Urechea lui a fost deschisă să audă şi inima lui să
înţeleagă îndemnul puternic al apostolului inspirat: „Deci, dacă aţi fost înviaţi împreună cu Hristos, căutaţi cele de sus,
unde Hristos este aşezat la dreapta lui Dumnezeu: gândiţi la cele de sus, nu la
cele de pe pământ, pentru că voi aţi murit şi viaţa voastră este ascunsă cu
Hristos în Dumnezeu. Când Se va arăta Hristos, care este viaţa noastră, atunci
veţi fi arătaţi şi voi, împreună cu El, în glorie. Omorâţi deci mădularele
voastre, cele de pe pământ.” (Coloseni
3; 1-5). Aici avem desfăşurate înaintea ochilor noştri gloriile
creştinismului adevărat, practic şi vital, în contrast cu formele carnale
uscate şi fără rod ale religiei lumeşti. Viaţa creştină nu constă în ţinerea
anumitor reguli, porunci sau tradiţii ale oamenilor. Aceasta este o realitate
divină. Ea este Hristos în inimă şi Hristos reprodus în viaţa zilnică, prin
puterea Duhului Sfânt. Ea este omul cel nou, format după modelul lui Hristos
Însuşi, care se manifestă în toate detaliile mărunte ale vieţii noastre
zilnice, în familie, în afaceri, în relaţiile cu oamenii, în temperamentul
nostru, în duhul nostru, în stilul nostru de viaţă, în comportamentul nostru şi
în orice alt aspect. Acesta nu este doar un lucru de dogmă, de mărturisire, de
opinie sau de sentiment; este o realitate vie, evidentă. Este Împărăţia lui
Dumnezeu, aşezată în inimile noastre, impunându-şi influenţa sa binecuvântată
peste întreaga noastră fiinţă morală şi revărsându-şi influenţa sa plăcută
asupra întregii sfere în care suntem chemaţi să ne mişcăm, de la o zi la alta.
Aceasta este umblarea creştină, pe urmele binecuvântaţilor paşi ai Aceluia care
a mers din loc în loc făcând bine, răspunzând oricăror nevoi omeneşti, trăind
nu pentru Sine Însuşi, ci pentru alţii, găsindu-Şi plăcerea în a sluji şi în a
dărui, gata de a oferi alinare şi compasiune, oriunde a găsit un duh zdrobit
sau o inimă îndurerată şi părăsită. Acesta
este creştinismul. Iată cât de diferit este el de toate formele în care se
îmbracă legalismul şi superstiţia! Cât de diferit este el de ţinerea în mod
mistic şi lipsit de înţelegere a zilelor, a lunilor, a timpurilor şi a anilor,
de abţinerea de la diferite mâncăruri, de interzicerea căsătoriei şi a altor
lucruri de felul acestora! Cât de complet diferit este el de duhul
misticismului, de întunericul ascetismului şi de austeritatea vieţii monahale!
Cât de diferit este creştinismul faţă de toate acestea! Şi am putea adăuga, cât
de diferit este el faţă de lipsa unei legături vizibile între o mărturisire
înaltă şi o practică joasă, între adevărurile înalte ţinute în intelect,
mărturisite, învăţate şi discutate şi practica lumească, de necumpătare şi de
nesupunere! Creştinismul Noului Testament diferă de toate aceste lucruri. El
este divin, ceresc şi spiritual, manifestat în mijlocul a ceea ce este uman,
pământesc şi natural. Doresc ca ţinta sfântă a scriitorului şi a
cititorului acestor rânduri să nu fie nimic mai puţin decât gloria morală a
creştinismului revelat pe paginile Noului Testament! Cred că nu mai este nevoie
să adaug altceva pe subiectul sabatului. Dacă cititorul a înţeles importanţa
acestor locuri din Scriptură pe care le-am avut înainte, el nu va avea mari
dificultăţi în a înţelege locul pe care sabatul îl are în căile dispensaţionale
ale lui Dumnezeu. El va înţelege că acesta are legătură directă cu pământul -
el a fost un semn al legământului dintre Iahve şi poporul Său pământesc şi un
test puternic al stării lor morale. Mai mult, el va înţelege că Israel nu a
ţinut niciodată sabatul cu adevărat, că nu i-a înţeles niciodată importanţa şi
că nu l-a apreciat niciodată la adevărata sa valoare. Acest adevăr a fost făcut
evident în viaţa, slujirea şi moartea Domnului nostru Iisus Hristos, care a
împlinit multe lucrări în ziua sabatului şi care, la sfârşit, a petrecut
sabatul în mormânt. În final, sper că
cititorul a înţeles diferenţa dintre sabatul iudaic şi prima zi a săptămânii
sau ziua Domnului; că ultima nu este niciodată numită sabat, în Noul Testament;
din contră, ea este constant prezentată, în mod distinct, în propria ei sferă;
ea nu este sabatul schimbat sau transferat, ci o cu totul altă zi, având
propria ei bază specială şi propria ei sferă particulară. Însă nu pot părăsi acest subiect important fără a spune
câteva cuvinte cu privire la locul rânduit, în Noul Testament, zilei Domnului
sau zilei dintâi a săptămânii. Chiar dacă aceasta nu este sabatul şi chiar dacă
ea nu are nimic de-a face cu zilele sfinte, cu lunile noi sau cu „zile şi luni
şi timpuri şi ani!”, totuşi aceasta are locul ei unic în creştinism, aşa cum
este evident dintr-o mulţime de pasaje care se găsesc în Noul Testament. Domnul nostru a înviat dintre morţi în
acea zi. El Şi-a întâlnit în mai multe rânduri ucenicii în aceeaşi zi.
Apostolul şi fraţii din Troa s-au strâns împreună să frângă pâinea tot în
această zi (Fapte 20; 7). Apostolul i-a învăţat pe
corinteni şi pe toţi aceia care cheamă în vreun loc Numele Domnului Iisus
Hristos să pună deoparte darurile lor în această zi; astfel, el ne învaţă, în
mod clar, că ziua dintâi a săptămânii este ziua specială pentru poporul
Domnului, în care ei să se adune pentru Cina Domnului şi pentru închinare,
comuniune şi slujire, în legătură strânsă cu această rânduială, care este cea
mai preţioasă. Binecuvântatul apostol Ioan ne-a spus în mod expres că în
această zi el era în Duhul şi că a primit acea minunată descoperire care
încheie Cartea divină *.
*Unii sunt de părere că
expresia „în ziua Domnului” ar
trebui scrisă „în Ziua Domnului”, aceasta însemnând că
apostolul era în duhul acelei zile când Domnul nostru Îşi va lua marea Sa
putere şi domnie. Însă împotriva acestui punct de vedere se ridică două mari
obiecţii. În primul loc, cuvintele „e
kiriake emera”, redate în Apocalipsa 1; 10, prin „ziua Domnului”, sunt
distincte de „e emera kiriou”,
din 1. Tesaloniceni 5; 2; 2. Tesaloniceni 2; 2 şi 2. Petru 3; 10,
redate prin „Ziua Domnului”. Aceasta
eu o consider ca o obiecţie foarte importantă şi cu totul suficientă pentru a
rezolva chestiunea. Însă, pe deasupra, am argumentul bazat pe faptul că cea mai
mare parte a cărţii Apocalipsa se ocupă nu cu „Ziua Domnului”, ci cu
evenimentele anterioare ei. De aceea, sunt deplin încredinţat că „ziua
Domnului” şi „ziua dintâi a săptămânii” sunt identice; iar acest fapt îl
consider foarte important, ca dovadă că această zi are un loc special în
Cuvântul lui Dumnezeu - un loc pe care orice creştin înţelept va fi mulţumitor
să-l recunoască.*
Astfel avem în Scriptură mărturii evidente şi suficiente pentru a dovedi oricărui credincios evlavios că ziua Domnului nu trebuie redusă la nivelul unei zile obişnuite. Ea nu reprezintă, pentru adevăratul creştin, nici sabatul iudaic, pe de o parte, nici duminica neamurilor, pe de altă parte, ci ea este ziua Domnului, în care poporul Său bucuros şi mulţumitor se adună în jurul Lui, pentru a ţine preţioasa amintire a morţii Sale, până când El va veni. Nici nu mai este nevoie să spunem că nu există nicio umbră de robie faţă de lege sau de superstiţie legată de ziua dintâi a săptămânii. A spune sau a gândi astfel înseamnă a tăgădui întregul cerc al adevărurilor cu care această zi stă în legătură. Noi nu avem nicio poruncă directă cu privire la ţinerea zilelor; dar pasajele la care m-am referit deja sunt suficiente, pentru orice creştin spiritual; şi, mai mult, pot spune că instinctele naturii divine îl vor conduce pe orice creştin adevărat să onoreze şi să iubească ziua Domnului, să o pună deoparte, în cea mai respectuoasă atitudine, pentru închinare şi pentru slujirea Domnului. Chiar şi numai gândul cu privire la unul care mărturiseşte că-L iubeşte pe Hristos, dar care se angajează, în ziua Domnului, în afaceri şi în călătorii care nu sunt necesare va fi, după părerea mea, revoltător. Cred că este un privilegiu sfânt să ne reţinem, atât de mult cât este posibil, de la toate activităţile naturale şi să dedicăm orele zilei Domnului Lui Însuşi şi slujirii Lui. Cineva poate va spune că cel credincios trebuie să dedice Domnului fiecare zi. Cu siguranţă! Noi suntem ai Domnului în cel mai deplin şi mai înalt sens. Îi aparţinem Lui cu tot ce avem şi cu tot ce suntem. Acest lucru îl recunoaştem în mod deplin şi cu bucurie. Suntem chemaţi să facem orice lucru în Numele Lui şi pentru gloria Lui. Este înaltul nostru privilegiu să cumpărăm şi să vindem, să mâncăm şi să bem, să ne derulăm toate afacerile, sub ochii Lui şi în teama şi în dragostea sfinţeniei Numelui Său. Nu trebuie să punem mâinile pe vreun lucru, indiferent de ce zi a săptămânii ar fi vorba, cu privire la care nu putem, cu cea mai deplină încredere, să cerem binecuvântarea Domnului. Toate aceste lucruri sunt pe deplin acceptate. Orice creştin adevărat se bucură să recunoască acest lucru. Dar, în acelaşi timp, considerăm că este imposibil să citim Noul Testament şi să nu vedem că ziua Domnului are un loc unic; că ea este scoasă în evidenţă pentru noi, în modul cel mai clar; că are o semnificaţie şi o importanţă care nu pot, în mod corect, să fie afirmate despre o altă zi a săptămânii. Într-adevăr, suntem atât de convinşi de adevărul acestor lucruri, încât, chiar dacă această zi nu ar fi fost decretată la nivel naţional ca zi liberă, tot am fi considerat că este, deopotrivă, datoria noastră sacră şi privilegiul nostru sfânt de a ne abţine de la toate afacerile, cu excepţia celor obligatorii. Mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu, această zi este liberă prin lege! Acesta este un semn al îndurării faţă de toţi cei care iubesc această zi, datorită Domnului. Nu putem decât să fim recunoscători bunătăţii Lui pentru că a smuls această zi din strânsoarea lacomă a lumii şi a încredinţat-o poporului Său şi slujitorilor Săi, pentru a fi dedicată închinării către El şi lucrării Sale. Ce beneficiu este ziua Domnului, cu profunda sa retragere de la lucrurile lumeşti! Ce ne-am fi făcut fără ea? Ce pauză binecuvântată din truda săptămânii! Cât de înviorătoare sunt exerciţiile ei pentru mintea spirituală! Cât de preţioasă este strângerea pe care o avem în jurul Lui pentru a ne aminti de El, pentru a vesti moartea Lui şi pentru a-I aduce închinare! Ziua Domnului este cu totul altceva decât o zi de odihnă trupească pentru slujitorii Lui; într-adevăr, ei sunt adesea mai extenuaţi în acea zi decât în oricare alta din săptămână. Însă aceasta este o extenuare binecuvântată, o extenuare plăcută, o extenuare care îşi va avea răsplata strălucită în acea odihnă care rămâne pentru poporul lui Dumnezeu. Deci, preaiubite cititor creştin, să ne ridicăm inimile într-o cântare de laudă la adresa Dumnezeului nostru pentru binecuvântatul beneficiu al zilei Domnului. Fie ca El să ofere acest privilegiu până la venirea Sa! Fie ca El să contracareze, prin atotputernicia Sa, orice efort al raţionaliştilor şi al ateilor care încearcă să şteargă orice distincţie între această zi şi celelalte zile! Unii pot spune că sabatul iudeilor nu mai este valabil şi, prin urmare, nu mai avem obligaţia de a ţine vreo zi. Un mare număr de creştini mărturisitori au ocupat acest teren şi îşi petrec duminica în parcuri şi în locuri de agrement. Ei afirmă că sunt liberi faţă de lege şi folosesc această zi ca un mijloc prin care să-şi satisfacă tendinţele carnale. Ei nu înţeleg că singurul mod prin care poţi să ajungi liber faţă de lege este să fii mort faţă de ea; dacă suntem morţi faţă de lege, suntem, ca o consecinţă binecuvântată, morţi faţă de păcat şi morţi faţă de lume. Acest adevăr face ca aceste lucruri să fie privite, dintr-o dată, într-un mod cu totul diferit. Creştinul este - mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu! - liber faţă de lege; dar aceasta nu înseamnă că el poate să se distreze şi să-şi permită tot felul de lucruri în ziua Domnului sau în altă zi; ci el trebuie să trăiască pentru Dumnezeu. „Pentru că eu, prin lege, am murit faţă de lege, ca să trăiesc pentru Dumnezeu.” (Galateni 2; 20). Acesta este terenul creştin; iar el poate fi ocupat doar de aceia care sunt cu adevărat creștini, indiferent de denominația căreia iî aparțin. Lumea nu îl poate înţelege, după cum nu poate să înţeleagă nici privilegiile sfinte şi exerciţiile spirituale ale zilei Domnului. În ţările creştine există o responsabilitate aparte cu privire la privilegiile creştine, printre care se află şi ziua Domnului. Aceste naţiuni au o mărturisire de credinţă şi pretind că sunt guvernate de Cuvântul lui Dumnezeu. De aceea, ele sunt mult mai responsabile decât acele naţiuni care sunt acoperite de întunericul şi de umbra păgânismului. Eu cred că naţiunile, ca şi indivizii, vor fi responsabile pentru mărturisirea pe care o fac; de aceea naţiunile care mărturisesc că sunt creştine şi se numesc astfel vor fi judecate nu doar prin lumina creaţiei, nici prin legea lui Moise, ci prin lumina deplin strălucitoare a creştinismului pe care l-au mărturisit - prin toate adevărurile conţinute între coperţile acestei cărţi binecuvântate pe care au avut-o şi cu care s-au lăudat. Păgânii vor fi judecaţi pe temeiul creaţiei; iudeii, pe temeiul legii; creştinii de nume, pe temeiul revelaţiei creştine. Aceste lucruri fac ca poziţia tuturor naţiunilor, care sunt formate din creştini mărturisitori, să fie mult mai serioasă. Dumnezeu Se va raporta la ei potrivit cu terenul mărturisirii lor. Nu este de niciun folos să spui că ei nu înţeleg ceea ce mărturisesc; pentru că, atunci se pune întrebarea: de ce mărturisesc ceea ce nu înţeleg şi ceea ce nu cred? Realitatea este că ei mărturisesc că înţeleg şi cred; iar pe temeiul acestui fapt vor fi judecaţi. Ei se laudă cu Biblia şi cu creştinismul şi privesc cu dispreţ spre ţările păgâne. De aceea, judecata lor se va face potrivit cu standardele la care ei se raportează.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu