CRAIOVA DE IERI ȘI DE AZI - Partea a doua
6. DIN
TRECUTUL UNUI LOC CU ISTORIE - VALEA VLĂICII:
„Valea Vlăicii - scursura cea mai importantă a
orașului, locul în care, altădată, se strângeau confluenții săi, din Valea
Orbeților și din Valea lui Opincă, niște cloace infecte în care, prin locurile
de apă rămase din ploi, plămădeau la un loc necurățeniile vecinilor, resturile
lor alimentare, cadavre de animale și de păsări, formând un fund gros de noroi,
ce se îmbrobona la arșița soarelui, revărsând asupra trecătorilor valuri de
gaze cu mirosuri sufocante” - descrierea îi aparține doctorului Charles Laugier.
Semnificația numelui Văii Vlăicii s-a pierdut de-a lungul timpului. Anastase
Georgescu credea că numele ar veni de la Clucerul Vlaicu ce primise de la Vlad
Înecatul, „moșii, bucate și sălașe de țigani - printre care desigur și cele
câteva sălașe din „Valea” de lângă Craiova”, în timp ce lui Hamza banul i se
dăruia „Craiova întreagă, cu satele, siliștele și țiganii, cu mori, bălți și
vii”. Evenimentele la care făcea referire Anastase Georgescu sunt menționate în
două acte emise în timpul anului 1532. Astfel, la 23 aprilie 1532, Vlad
voievod, rămas în istorie ca „Înecatul”, dadea jupanului Hamza mare ban
„Craiova toată, cu tot hotarul și cu toate satele și seliștele și cu țiganii și
cu morile și bălțile și viile, oricât a ținut … jupan Barbul și Preda ban”.
Celălalt act este din 29 decembrie 1532, dat de Vlad Vintilă voievod, prin care
„se confirmă jupanului Vlaicul clucer și fraților săi, stăpânirea asupra mai
multor sate și a unor sălașe de țigani”. Printre acestea se aflau și părțile
din Bărbătești și din Brănești, ale fraţilor Barbul ban și Drăghici, fiii lui
Danciu, unul dintre cei patru Craiovești, pierdute de aceștia în timpul lui Vlad
Înecatul, pentru „hiclenie”, întâmplare petrecută în anul 1530. În hrisovul lui
Vlad Vintilă se menționează că Vlaicul clucerul primise de la domn „aceste mai
sus scrise averi, sate și țigani, partea jupanului Barbul banul și a fratelui
său Drăghici”, fără să decurgă însă de aici sau de altundeva că ar fi primit și
ceva sălașe de țigani în vreo vale de lângă Craiova. Concluziile trase de
Anastase Georgescu îmi par a fi, în acest caz, forțate, legând între ele două
acte ce se referă la evenimente diferite. Altul trebuie să fie înțelesul
numelui Văii Vlăicii, care rămâne, deocamdată, pierdut în negura uitării
Oamenii
văii și câteva întămplări petrecute aici, de-a lungul timpului:
Povestea acestor
mahalagii începe în 1734 (lipsa documentelor împiedicându-ne să privim mai
adânc înapoi în istoria văii), pe vremea când „nemții” țineau cele cinci județe
din dreapta Oltului, atunci când un anume Radu Olănescu dădea de zestre fiicei
sale, Cherața, la căsătoria cu Ilie Zătreanu șătrarul, casele ce le construise
în Valea Vlăicii. Prin 1737, Ilie Zătrenul fu numit ispravnic în Vâlcea, iar în
casele primite de zestre, nemaișezând nimeni, a fost băgat un „neamțu”, căci
orașul suferea, de bună seamă, de lipsă de locuințe, populația ajungând în 1735
la peste 4000 de locuitori, față de cei aproximativ 1000, câți fuseseră la
scurt timp după încheierea păcii, adică prin 1723. După ce acest colț de țară
reveni Țării Românești, casele fură cerute de vătaful de aprozi Radu Brăiloiu,
lui Constantin vodă Mavrocordat, invocând că ar fi fost făcute de „nemți”.
Vătaful se folosi de împrejurarea că Ilie Zătreanu se refugiase în
Transilvania, iar domnul se afla la Craiova, împărțind localnicilor casele
„nemțești”, ridicate, se pare, în număr destul de mare de către cei ce se
stabiliseră în oraș, odată cu armata imperială. Casele rămaseră fetei
Brăiloiului, Ancuța, ce le primi de zestre, care le va vinde mai târziu
stolnicului Știrbei. Acesta le vându, la rândui, clucerului Andrei Vrusin, în
case mutându-se soacra sa, Anița Oteteleșanca. Asta până prin 1777, căci în
acest an, fiul șătrarului Ilie Zătreanu, Radul postelnicel, recâștigă casele în
urma unei judecăți.
Un alt mahalagiu a fost
Andrei Brutaru, rămas în memoria posterității mai puțin pentru faptul că locuia
în Valea Vlăicii, ci mai mult pentru aducere unor moaște (mâna dreaptă a unui
sfânt) de prin ținutul Hațegului, din vremea când se afla căpitan în oștile
sultanului, în războiul ruso-austro-turc din 1787-1792. Întors acasă, fostul
căpitan zidi o bisericuță la Cioroi, pe care o înzestră cu aceste moaște (ce ar
fi aparținut Sfântului Ioan cel Milostiv), îmbrăcând mâna într-o mănușă de
argint. Răpite de pasvangii pașei de Vidin, moaștele fură răscumpărate, fiind
apoi dăruite de soția răposatului Andrei, după ce zarva se mai potoli, bisericii
Pătru Boj. Casele lui Andrei Brutaru trebuie să fi fost în apropierea bisericii
Pătru Boj, acolo unde credem că se afla şi fântâna cu ciutură construită de
tatăl negustorului Ioan Băluţă, probabil pe la sfârşitul secolului al
XVIII-lea. Locul fusese ocupat de nişte ţigani ce îşi construiseră aici
„coşerii”, dărâmate ulterior din porunca „cinstitului divan”.
Theodorian-Carada își amintea de niște „case
mari, aproape în ruină, în mijlocul unei curți pustii din Valea Vlăicii, ce
fuseseră ale lui Carapancea”, despre care auzise că el și frații săi
„învârtiseră negoț mare în Oltenia, ținuseră poștele și erau putreji de bogați,
că se încruscriseră cu neamuri boerești, dar că mufluziseră”. Aceste case, ale
lui Toma Carapancea, fuseseră la origini un vechi han, construit de către
clucerul Constantin Brăiloiu și soția sa, Elena, care, pe la 1808, nădăjduia ca
Dumnezeu „să ne miluiască cu vreo pace”, pentru a putea termina hanul, aflat la
acea dată în construcție. În 1814, acest han va fi vândut de Brăiloiu lui
Mihale Goga, de la care va ajunge mai târziu, la Toma Carapancea. Aceste case,
„în care cântau bufnițele” pe vremea copilăriei lui Theodorian-Carada, se aflau
în locul unde Valea Orbeților (strada Ștefan cel Mare, de astăzi) se întâlnea
cu Valea Episcopei (azi, Calea București), după cum aflăm dintr-o delimitare a
Circumscripției II, din 1880: „ … parcurgând strada Văii Episcopiei spre apus
către casele Toma Carapancea se va abate apoi la dreapta înainte pe la casele
Solomon …”.
Un alt han (sau cine știe,
poate același) era cel al lui Nicola Guliman, ținut cu chirie de un Tuță. În
toamna anului 1833, câteva odăi ale hanului împreună cu locul din curte erau
închiriate de Carol Pavlicofschi, care se și întovărăși cu Tuță, în vederea
deschiderii unei berării. Pavlicofschi împrejmui curtea cu stabori, unde
instală un cazan „cu mari cheltuieli”, începu să cumpere orz și întocmi slugi
care să lucreze la bere și să păzeasca marfa. Tovarășul său în ale afacerii se
însărcină să aducă vasele necesare berăriei, „tocitorile cele mari”, butoaie,
găleți, vedre. Afacerea se sfârși prost însă, Tuță încercând să-și înșele
partenerul la bani. Marfa rămase nelucrată, din curte se furară până și
staborii, pe care Pavlicofschi îi văzu transformați în pat și ușă, chiar la
băcănia lui Tuță.
În spatele caselor lui
Carapancea, în locul unde drumul ce urca la casele Solomon (strada Principatele
Unite) se despărțea de drumul ce o lua pe Valea Orbeților, se aflau casele lui
Manache Chinezu, al cărui străbunic, spătarul Mihalache Chinezu, fusese
ispravnic în părțile Moldovei. Personalitate puternică a vieții politice
craiovene (în 1854 era arestat de către trupele de ocupație ruse, petrecând doi
ani în Siberia), Emanoil (Manache) Chinezu va ajunge primar al orașului, în
anii 1872-1873. Mai târziu casele sale vor ajunge în proprietatea familiei
Iotta. În anul 1943, imobilul de pe proprietatea moştenitorilor Iotta era
expropriat pentru cauză de utilitate publică, în vederea lărgirii locului aflat
în proprietatea Uzinelor comunale, serviciul de troleibuze.
Pe terenul pe care se
afla prin anii ’40 Servicul de transport al primăriei, se va ridica
mai târziu Hotelul Jiul, realizat după proiectul din 1969, al arhitectei
Ştefania Damian (Diaconu), un complex cu 402 paturi, prevăzut cu restaurant (cu
o capacitate de 484 locuri), bar de zi, club, piscină şi un magazin pentru
vânzarea mărfurilor în valută.
Dacă casele lui Manache Chinezu au dispărut de
mult, cele de peste drum, ce se aflau în proprietatea familiei Vorvoreanu de pe
la sfârșitul secolului al XIX-lea, se păstrează încă. Terenul aparținuse, pe la
jumătatea secolului al XIX-lea, Irinei Ciupeasca, ce-l primise de zestre. În
1858 locul era cumpărat de Petrache Ioanu, după moartea acestuia, moștenitorii
vânzâdu-l mai departe, în 1872, lui Constantin N. Moscu. Averea lui Tache Moscu
va rămâne soției, Maria, născută Urdăreanu și celor patru copii, Scarlat,
Catherine și Nicolae, potrivit testamentului său din 1894. În 1898 casele
ajunseseră în proprietatea lui Gogu Vorvoreanu, în 1936 aparțineau
moștenitorilor Călinescu (posibil să fie vorba de Petre D. Călinescu, ce se
căsătorise cu Aurelia, fiica Paulinei și a lui Gogu Vorvoreanu), iar în 1939
familiei lui G.G. Vorvoreanu (un plan al locului din acest an îl dă ca
proprietar pe Goguleț, fiul lui Gogu Vorvoreanu, dar acesta murise din 1933).
Pe latura dinspre apus a proprietății Irinei
Ciupeasca se afla locul lui Hristodor Marghiloman, al cărui frate, Grigore, era
prefect al județului. În timpul răscoalei patentarilor craioveni din 1860,
casele sale fură devastate de „poporul întărâtat”, de unde luară câteva arme,
cu ajutorul cărora asediară prefectura. Hristodor D. Marghiloman era originar
din județul Buzău, ascensiunea socială începând-o ca ofițer al nou înființate
armate a Țării Românești. Fetele pe care le avea din căsătoria cu Eugenia
(născută Viișoreanu) le va da după ofiteri ce vor face carieră în armata
română: Elena se va căsători cu viitorul general Gh. I. Anghelescu, comandant
al Corpului I de Armată, Aretty cu Constantin Palladi, și el viitor general,
iar Maria cu maiorul Constantin Rudeanu, ce va fi comandant al batalionului 1
de vânători. Spre sfârșitul secolului casele se aflau în posesia Elenei
Anghelescu. Clădirea principală era construită din zid masiv și „acoperită cu
tinichea, având la subsol un antreu, o sufragerie, o odae si o pivnița”, la
primul etaj „un gemlâc, un antreu, un salon, o cămară, cinci camere, o terasă”.
Dependințele, deasemenea din zid masiv, erau compuse din „grajd, șopron, duoe
camere, duoe bucătarii” alături de care se mai găseau: o fântână, un hambar și
câteva cotețe. O curte pentru păsări și pentru lemne, o grădină vasta cu pomi
fructiferi, vie și alte plantații întregeau această proprietate, împrejmuită cu
gard de zid. Terenul va ajunge în proprietatea orașului Craiova care va amenaja
aici grajdurile comunale, dărâmate la începutul secolului pentru a se construi
două localuri de școli primare, Școala de băieți Traian și Școala de fete Elena
Matei Basarab. Pentru a se face accesul la aceste școli, în anul 1908 se făceau
demersuri în vederea exproprierii terenului din strada Solomon. Astăzi, aici
este Școala Nr.2 Traian.
În apropiere se aflau și
casele colonelului Ioan Solomon, „o cetățuie cu ziduri groase”, în care,
într-un imens salon, se putea admira „o prețioasă colectie de arme vechi, de
puști cu cremene de pe vremea pandurilor, de puști albaneze cu țevile subțiri,
de puști turcești cu plăselele înflorite (…) și iatagane încovoiate și săbii
încrustate”. Mobilierul camerei era format de o masă mare rotundă, cu chipuri
de sultani pictate pe ea, două canapele, câteva scaune, un imens pat de fier
turcesc și un altul mai mic. În casele colonelului va locui, în urmă, fiica sa,
Efima, căsătorită cu Pera Opran, „un smintit”, ce gonise soția din casele de pe
moșia de la Ișalnița, pentru că nu putuse să-i ofere un băiat. În anul 1909,
casele vor fi lăsate primăriei, fiind folosite de autorități ca local de
pompieri. Astăzi, vechea casă a colonelului Solomon, mult transformată, este
sediul unei policlinici private.
Pera Opran avea case și în Craiova, nu departe
de casele socrului său, în locul de unde începea drumul spre Cerneți, imediat
pe partea stângă. Aici fusese găzduit Ion Brătianu, în 1876 și tot aici se va
afla un an mai târziu, în timpul Războiului de Independență, spitalul
„Independența”, înființat prin inițiativa Mariei C.A. Rosetti și a cinci „dame
craiovene”: Pepita Racoviță, Maria Titulescu, Constanța Argetoianu, Eliza Opran
și Ana Dumba. Ulterior, în aceste case se va instala Manutanța și Tribunalul
Militar, tribunal în care se vor judeca procesele a mai multor lideri comuniști
(printre care și Ana Pauker). Peste ani, în clădirile ce mai rămăseseră din
fostul tribunal (corpul principal a fost demolat pentru a se lărgi Calea
Severinului) se va amenaja Muzeul procesului comunismului. O parte din terenul
deținut aici de Pera Opran fusese dat de acesta, zestre fiicei sale, Elena, la
căsătoria cu Grigore Canuș, în 1838. Locul, pe care ginerele său îsi construise
case cu grajd, șopru și cuhnie, „din jos” de ale lui Pera Opran, va ajunge după
divorțul fiicei sale, din nou la acesta, fiind „loate în lipsă de zestre a
fie-mea”. Opran va vinde acest teren, în 1850, Elenei Socoteancăi pentru 530
galbeni, dându-i în plus și un stânjen de loc din curtea sa, „fiindu-le curtea
cam strâmtă, mai vârtos la poartă”.
În locul în care începea strada 10 Mai,
deschisă în 1891 deasupra canalului de beton construit pe toată întinderea
pârâului ce începea din Valea Vlăicii, pe partea dreaptă, se va ridica în anii
1895-1896, Uzina Electrică a orașului, de către Societatea Generală de
Electricitate din Berlin. Cam prin acest loc trebuie să fi fost, mai înainte,
locul rezervat de către primărie pentru piața de lemne și de fân - „în dosul
manutanței militare și Spitalului Central”. Ordonanța, dată de primarul Ulysse
Boldescu la 10 iulie 1893, interzicea oprirea carelor cu lemne și fân pe
străzile orașului, cu excepția Târgului de Săptămână, acestea trebuind să
staționeze pe locul din strada 10 Mai (Valea Vlăicii), special amenajat în
acest sens.
Farmacia „Arab” a rămas în conștiința
craiovenilor după locul pe care aceasta s-a aflat prin anii ’80. În anii ’30
însă, Farmacia Arab se afla pe colțul format de strada Unirii și strada Brestei
de astăzi (farmacia apare cu adresa pe Unirii în mai multe planuri al orașului
din această perioadă, în niște adrese din 1928 ale Serviciului sanitar Craiova
specificându-se că era pe strada Unirii nr.2), vis-a-vis de magazinul de
teracote şi sobe al lui Klabunde. Farmacia era ținută de Nicolae Petrescu,
născut în județul Ialomița, în anul 1887 și licentiat în științe fizico-chimice
la Universitatea Sorbona, din Paris. În 1913, acesta obtinuse prin concurs
concesiunea deschiderii farmaciei „Arab”, mutându-se din București în Craiova,
unde va locui cu soția si cei trei copiii până în 1934, an în care se va
reîntoarce în capitală.
Revenind la drumul Cerneților (sau al
Severinului), peste drum de casele Opran se aflau casele lui Ghiță Urdăreanu,
unde va copilări viitorul diplomat Nicolae Titulescu, nepot de fiică al
acestuia, iar alături, în casele uneia dintre familiile cele mai de seamă ale
tagmei negustorești, cea a Stoeneștilor, se va naște pictorul Eustațiu
Stoenescu. Amintindu-și de copilăria petrecută împreună, Titulescu îi va spune
lui Stoenescu, la vernisajul unei expoziții de la Paris, din 1929: „Măi Titi!
Eu ajunsei să fiu ales Președintele Societății Națiunilor și tu să ai portretul
lui Jean-Paul Laurens la Muzeul Loxembourg! Dacă ar ști ăștia de unde venim, că
am crescut amândoi la Craiova, în Valea Vlăicii, pe lângă Valea Orbeților! …
ne-ar lua cu parul pe amândoi …”.
O impozantă casă cu aspect de palat va lua
locul caselor cu Urdărenilor. Construită în stil neoromânesc după planurile
arhitectului Paul Smărăndescu în anii 1914-1915, constructia aparținea lui Gogu
Matei, zis și Mateescu, unul dintre fondatorii Băncii Banatului din Craiova. O
fiică a sa, Ana, se mărită cu moșierul Constantin Geblescu, din căsnicie
rezultând un băiat, Vasile Geblescu, ginerele de mai târziu al lui I.L.
Caragiale. Palatul ridicat de Gogu Matei va ajunge în proprietatea
Naiculeștilor, fiind pierdut la cărți de Ion Sima Naiculescu, dacă e să dăm
crezare, tradiției păstrate în familie. Dispărute sunt și casele în stil
neogotic ale Stoeneştilor, în care, în salonul mare, „bătrânesc”, Eustație
Stoenescu îl privea la vârsta de cinci ani (deci prin 1889), pe pictorul
francez Leopold Durangel, ce lucra la portretul mamei sale. Clădirea ce era
folosită prin anii ’30 ca sediu al Casei Asigurărilor Sociale a fost demolată,
după construcţia noului local al instituţiei, realizat în stilul Art-Deco.
Clădirea este folosită astăzi ca sediu al spitalului clinic municipal
Filantropia.
La prima vedere, Valea Vlăicii pare acum un
loc fără istorie. Totuşi, în spatele blocurilor de locuinţe ce par aruncate la
voia întâmplării, se mai găseşte câte o casă ce ascunde câte ceva din istoria
unor familii din Craiova de altădată. Poate că merită să dăm la o parte voalul
uitării, așternut peste ele și să le scoatem la lumină. Până nu va fi prea
târziu.
7. ULIȚA
MARE A CRAIOVEI:
S-a încetățenit îndeobște
ideea că drumul ce străbătea odinioară Craiova de la nord la sud, între bariera
Amărăzii și cea a Calafatului, ar fi reprezentat pentru craioveni principala
uliță a orașului, cunoscută și sub numele de Ulița Mare. Unul dintre susţinătorii
acestei idei a fost Anastase Georgescu care observa totuşi că sensul
dezvoltării Craiovei fusese pe o altă direcţie, de la apus către răsărit. Și
Ion Popescu-Cilieni identifica Ulița cea Mare cu „strada Unirii de azi”,
localizând vechile proprietăți ale Episcopiei Râmnicului pe această stradă,
Dumitru Bălașa realizând şi o schiță a locului, în baza aceluiaşi raţionament. După
cum remarcase și Anastase Georgescu, ulița pe care se îngrămădiseră prăvăliile
meșteșugarilor și neguțătorilor craioveni se afla pe drumul ce traversa orașul
de la bariera Bucovățului până la bariera Bucureștilor, lucru foarte bine
surprins de harta orașului din 1790-1791, realizată de Specht. Prăvăliile apar
firesc, pe o uliță ce leagă marele han al mănăstirii Hurez, aflat în apropierea
Caselor Bănești și a pieții din Valea Elcăi, de Târgul de Afară, situat la
bariera de unde drumul se îndreaptă, probabil nu întâmplător, către capitala
Țării Românești. Aceasta este de fapt Ulița cea Mare a Craiovei, „un mare
bazar”, în care se găseau mai ales articole de fier și mercerie provenite din
Germania, aglomerată în zilele de târg de mulțimea de care și de olace, care se
îngrămădeau pe singurul drum podit din oraș. Podul Uliței celei Mari fusese
refăcut de serdarul Bengescu în 1815 la porunca Divanului Craiovei, cu banii
strânși de la proprietarii de case și de prăvălii, ce locuiau pe această uliță.
Podirea, adică pavarea cu bârne scobite pe mijlocul lor sub care se întindea un
șanț, se făcuse „din gardul pușcării, despre apus drept înainte spre răsărit”.
Devenită din a doua jumătate a secolului al XIX-lea strada Lipscanilor (la fel
cum se întâmplase și în București), fosta Uliță Mare a Craiovei își păstrase
întâietatea asupra celorlalte străzi și prin 1887 când, pentru pavarea acesteia,
se folosea, pentru prima dată în Craiova, piatra cubică (gresie din județul
Prahova), înlocuindu-se piatra de râu, ce urma să fie întrebuințată la pavarea
altor drumuri, mai mărginașe. Numele de Lipscani fusese dat străzii pe
porțiunea dintre Răscruciul Mare și Răscruciul de Pește, dincolo de acest
răscruci numindu-se Lipscanii Noi, iar ulterior Al. Lahovari. Cele mai vechi
informații, pe care le cunoaștem, despre existența unui comerț pe această uliță
sunt de prin 1735. În acest an, negustorul Iane Lazăr cumpăra niște prăvălii pe
care, mai târziu, le va schimba cu partea dintr-o prăvălie ce aparținea
mănăstirii Bistrița și care, în 1776, aflăm că se învecinau cu prăvăliile lui
Ion Coșoveanu și ale lui Preda bărbierul Coșoveanu, ce se găseau „în Ulița cea Mare”.
Și mănăstirea Sadova avea un loc pe Podul cel Mare, în 1812, la Răscruciul de
Pește, pe care se aflau prăvalii, „din locul schitului Pietrari, adecă despre
apus pe Podul cel Mare spre răsărit (…) păna în pravălia ce șade Vâlcea
abagiu”. În zonă se afla, în 1819, si prăvălia Episcopiei Râmnicului, „în Ulița
Târgului celui Mare, la Răscruciu de Pește”. Documentele vremii nu lasă loc de
interpretări denumind Ulița Mare cea pe care se aflau prăvăliile negustorilor
(uneori, atunci când documentele fac referiri la terenuri aflate la
extremitatea estică a uliței, aceasta mai apare sub denumirea de Podul de
Piatră, Ulița Precistii, după reperul de la celălalt capăt al drumului). Și
atunci de unde confuzia ce se va face, în anii interbelici, de către cei ce s-au
aplecat asupra istoriei Craiovei? Credem că motivul este decăderea importanței
acestei străzi sau poate, mai bine zis, eclipsării vechii uliți, de către
Strada Unirii, devenită, de prin a doua jumătate a secolului al XIX-lea, locul
de promenadă al craiovenilor. Strada Unirii o găsim în documente sub numele de
„podu ce merge către Răscruciul cel Mare”, în 1823 sau „Ulița Târgului ce merge
spre Valea Vlăicii”, în 1828. Această uliță căpătase un aspect comercial doar
pe o porțiune a sa, pe fragmentul în care aceasta se intersecta cu ulițele
prăvăliașilor, printre care se afla și Ulița Mare, pe care o întâlnea în locul
numit, Răscruciul cel Mare. Dincolo de zona comercială, în direcția Grădinii
orașului, se așezaseră casele unora dintre craiovenii mai înstăriți, strada
devenind, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, o promenadă a
Craiovei. Dacă pe strada Lipscanilor se aflau cele mai multe dintre
magazinele fierarilor și marchitanilor, pe Unirii se vor așeza majoritatea
farmaciilor, librăriilor (în 1945 toate cele șase librării se aflau pe această
stradă), magazinelor de modă sau a celor de bijuterii. Într-un asemena decor se
plimbau dame de consumație, îmbrăcate „în costume frapante” ce expuneau
„formele pline ale trupurilor macerate de sifilis”, servitori, lucrători ieșiți
din prăvălii și ateliere sau mai pe scurt „indivizi fără căpătâi”. Această
stradă cu magazine tot mai atrăgătoare, cu hoteluri, instituții financiare, cu
un spectacol al străzii nemaiîntâlnit pe celelalte străzi și care ducea spre un
splendid parc, li se va fi părut craiovenilor din interbelic că trebuie să fi
avut această strălucire dintotdeauna, că aceasta era vechea Uliță Mare a
orașului. De fapt, putem spune că strada Unirii era o nouă Uliță Mare, care o
făcuse uitată pe cea veche. Poate că tocmai această strălucire va duce însă la
sfârșitul zonei comerciale a străzii Unirii, demolată în anii comunismului,
pentru a face loc unui nou centru, construit după idealurile noii
puteri. Cutremurul din 1977 a zdruncinat, fără indoială, vechile clădiri
de pe Unirii, neîngrijite și ticsite cu chiriași, așa cum a facut-o, probabil
și cu cele de pe Lipscani sau de aiurea. Zona stabilită a fi dăramată și
reconstruită însă, după vizita primului tovarăș al țarii, a fost cea a Unirii.
„Piața Unirii, așa cum a fost ea construită, după cutremur, cine o vede pentru
prima dată, și a mai văzut și prin alte părți minunății urbanistice, crede că
se află la Nisa”, se entuziasma Constantin Țoiu. Nu știu dacă un locuitor din
Nisa ar avea aceași senzație după ce s-ar plimba printre blocurile de pe strada
Unirii de azi. Dar cred că acest centru pietonal, din „marmoră, flori și
piepturi de beton scăzând în planuri asimetrice de cuiburi produse parcă de
instinctul solar al unei nidificări optime, înnobilând aerul” (n-am înțeles
exact ce zice, dar citez din nou din Țoiu, căci sună „interesant”), a însemnat
de fapt o lespede de ciment pusă peste mormântul vechiului centru comercial al
vechii Craiove. Cu excepția unor porțiuni, Ulița Mare a Craiovei se mai
păstrează și astăzi. Deși fațadele nu mai au același aspect ca acum un secol,
faptul că această stradă a supraviețuit rămâne o șansă pentru noi, cei de
astăzi, pe care n-ar trebui să o ignorăm.
8. REPERE
ȘI ETAPE ÎN EVOLUȚIA STRĂZII A.I. CUZA:
1.
Un prim reper în istoria străzii. Metohul Episcopiei Râmnicului:
În anul 1757 fostul mare
stolnic Barbu Gănescu începea a construi, pe culmea dinspre miazăzi a Văii
Orbeților, un sfânt locaș, devenit, în scurt timp un punct de referință al
uliței pe care se situa. La zidirea bisericii care, deși „relativ mică”, era
„un model de unitate de stil”, „blagorodnicul boier” era ajutat de Theodor
Săpunariu și de dascălul Barbu, al căror nume aveau să fie inscripționate în
pisania de piatră, dar și de alți pravoslavnici creștini. Printre aceștia,
Petru Gănescu (fratele lui Barbu) care dăruia bisericii un clopot, piatra de
var „și pietrele cele întregi la toate ferestrile și o sumă de cărămidă și
piole de la stâlpii pridvorului”, Păuna Fratoștițeanca (nepoată de văr), donatoarea
unei țesături de mătase („materie belacoasă”) roșii cu flori de fir pentru un
veștmânt preoțesc precum și a câtorva sălașe de țigani, căpitanul Gheorghe
Sinescu (neam și el prin alianță cu Barbu Gănescu), care ajutase la aducerea
stâlpilor de piatră și dăduse și 40 de obroace de porumb pentru hrana
lucrătorilor, Hagi Constantin Pop, vestitul negustor din Sibiu, ce dăruia o
pereche de odăjdii de mătase, două sfeșnice poleite cu aur și un butoiaș cu
cuie de șindrilă sau meșterul în lemn Stanislav care „au lucrat la lucrul
besericii mult, pănă la săvârșit”. Barbu Gănescu termină de zidit biserica,
câteva chilii și o pivniță pe care le împrejmui cu zid pe jumătate, trecând
apoi la cele veșnice, nu înainte de a închina biserica Sfintei Episcopii a Râmnicului
„să fie pentru chiverniseala părinților episcopi când vor ședea în Craiova”,
lăsând pe fii săi ca îngrijitori. Dorință nerespectată însă de urmașii săi,
urmând o serie de neînțelegeri cu Episcopia până spre sfârșitul secolului. Primul
dintre părinții arhierei care continuă lucrările la biserica Gănescului,
devenită acum mănăstire, este Chesarie, episcop al Râmnicului între anii
1774-1780. Acesta dispuse a se zidi clopotnița și două odăi mari pe latura
dinspre miază-noapte, cumpără trei clopote și comandă tâmpla bisericii. Sub
următorul episcop, părintele Filaret, se împodobi biserica cu „4 icoane mari
stăpânești și alta a sfintei troițe, deosebindu-le cu stâlpișori săpați și
poleiți”, se zidi proscomidia din temelie și o cămară pentru păstrarea odoarelor,
se înălță zidul împrejurul bisericii la o înălțime de 2 metri și cel al „curții
din afară” la 3 metri și se mai zidiră alte 9 chilii lângă zidul dinspre
răsărit și o altă chilie „mare cu hodae de desupt” lângă clopotniță. Metohul
Episcopiei din Craiova devenea un loc fortificat într-un oraș deschis,
vulnerabil în fața unei agresiuni. Și aceste zile nu întârziară să vină. „Vei
fi auzit de halu Țări-Rumânești și de arderea Craiovei cea cumplită, care n’are
nimeni a o jăli, de negustori prădați și de jupănese batjocorite de pagâni”
scria la 7 ianuarie 1801 unul dintre negustorii ce scăpase fugind din fața
oștilor pașei de Vidin, Pasvan Oglu. „Ticăloasa Craiovă, care să înpodobisă cu
casi mari și bolte frumose” se prefăcuse în cenușă, orașul fiind ocupat de
pasvangii ce-și făcuseră din clădirile ce rămăseseră întregi, baricade și
metereze. Vodă Moruzi sosi cu oști și învinse „pe dujman în piscupie, și prin
alte case”, relatarea contemporană consemnând faptul că mănăstirea Episcopiei
fu unul dintre locurile importante în evenimentele cu care debuta secolul al
XIX-lea. Nu știm ce mai rămăsese din clădirile Episcopiei după luptele duse
între cârjalii baricadați în mănăstire și arnăuții lui Vodă, lipsind
informațiile din această perioadă. În 1824 biserica este descrisă ca având trei
turle, fiind pardosită cu lespezi de piatră și acoperită cu șindrilă de brad,
puse în timpul mitropolitului Nectarie, așadar între 1792-1812. Clopotnița de
zid, cu trei clopote, avea acoperișul jumătate cu șindrilă și jumătate „vechiu”.
În interiorul zidurilor se aflau casele arhierești, cele „dăspre pod” și
„odăile de jos”. Casele arhierești erau de zid, acoperite cu șindrilă și aveau
șapte odăi cu două sau trei ferestre, pardosite fie cu scânduri, fie cu
cărămidă, încălzite cu sobe și în care se afla câte un pat și un dulap de lemn,
o sufragerie, care avea în plus față de odăi o laviță și două mese de lemn, o
sală mai mare cu șase ferestre, o tindă, un foișor cu stâlpi de zid, două scări
de lemn, două beciuri și o pivniță. Casele dinspre podul uliței (sunt cele
construite de episcopul Chesarie) erau deasemenea de zid acoperite cu șindrilă,
având două odăi cu două sau trei paturi, o „plimbare” la mijloc și o scară
„șindrilită” cu balustradă. Odăile de jos (ridicate în timpul episcopului Filaret)
erau în număr de șapte, lângă care se mai afla o magazie cu un cuptor, o
cuhnie, un hol și o vărzărie. Curtea dinăuntru era înconjurată de zid în
interiorul cărora se afla un grajd de zid cu o odaie alăturată pentru vizitii
cu un pat și sobă, un șopron pentru căruțe, un hambar și o grădină cu pomi,
îngrădită cu pari. Între anii 1847-1854 mănăstirea devine sediul administrației
episcopale din Râmnic, ale cărei clădiri (biserică, seminar și alte case
dimprejur) fuseseră distruse în urma unui puternic incendiu (1847). Perioadă
întreruptă însă de folosirea mânăstirii de către armata otomană și apoi de
către cea rusă (care transformă casele Episcopiei în spital) în timpul
ocupației ce urmă revoluției pașoptiste. Rămase în stare proastă după plecarea
celor două armate, clădirile din incinta mănăstirii necesitară reparații, unele
trebuind a fi chiar reclădite, din grija episcopului Calinic. În 1854
mânăstirea era ocupată din nou, de această dată de către armata austriacă, care
își instala aici spitalul de campanie. Sfârșitul metohului Episcopiei nu veni
de la oștile turcești, ruse sau austriece. În 1863, ca urmare a legii
secularizării averilor mănăstirești, mânăstirea trece în posesia Statului. În
fostele case episcopale se instalează Curtea judecătorească, Tribunalul și
arestul Curților. Clădirile sunt improprii însă unui tribunal și în mintea
autorităților începe să se contureze ideea construirii unui Palat al Justiției.
La 29 august 1889 domnul Goldenberg își adjudecă dărâmarea localului arestului
Curților, compus din două odăi și ziduri de împrejmuire și toată partea situată
la dreapta intrării, compusă dintr-o clădire și un zid de împrejmuire
perpendicular pe direcția străzii. Aripa din stânga intrării, alipită de casele
Raymond și zidul paralel cu strada urmau să se dărâme după terminarea
lucrărilor noului Palat de Justiție. Un contract din 29 ianuarie 1891 între
Luigi Forabosco (un antrepenor renumit în epocă) și Luigi Della Chiesa (bunicul
domnului Valer Dellakeza, cunoscutul actor al Teatrului Național) ne dezvăluie
că la această dată biserica si clopotnița încă mai existau. Prin acest contract
Della Chiesa se angaja să dărâme biserica și clopotnița de pe locul
construcției noului palat de justiție, să execute lucrările de terasament cât
și săpături pentru fundație. Ca garanție, Luigi Della Chiesa îi lăsa lui
Forabosco toate materialele din piatră cioplită (lespezi, tocuri, stâlpi etc.).
2.
Oameni și locuri de pe ulița Episcopiei:
Ulița pe care își ridicase stolnicul Barbu
Gănescu locașul de cult se situa la granița dintre mahalalele Sf. Ilie și Sf.
Gheorghe Vechi, la miazăzi și mahalaua Sf. Spiridon la miazănoapte, într-o zonă
dealtfel densă în biserici. Ulița se ramifica din drumul ce străbătea Craiova
de la Nord la Sud, în locul în care acest drum intra în zona prăvăliilor și a
atelierelor meșteșugărești, luând-o spre răsărit spre Episcopie și cotind apoi
ușor la dreapta pentru a da în ulița Târgului de afară. O uliță de o lungime
relativ redusă, dar în ciuda acestui fapt destul de șerpuitoare, nevoită
pesemne a ocoli proprietățile mahalagiilor. Zidurile Episcopiei trebuie să se
fi conturat de la depărtare pe acest drum pe care se înălțau doar câteva
clădiri modeste, după cum se putea observa pe planul Craiovei din 1790 al lui
Specht. Un drum ce rămăsese nepavat și plin de noroaie, evitat de trecători.
Aglomerația din zilele de târg, când podul Uliței Mari se bloca de mulțimea
oamenilor, a carelor și a olacelor ce se îndreptau spre Târgul de Afară, făcuse
ca Divanul Craiovei să chibzuiască „pentru al obștii folos” și să înceapă a
podi și drumul de lângă Sfânta Episcopie. Podirea rămase în primă fază
neterminată între poarta boierilor Coțofeni și cea a serdarului Barbu
Socoteanu, fiind necesară o „călcare de loc” pentru ca podul să meargă în linie
dreaptă prin fața proprietăților lui Barbu logofețel, a Bălașei Izbășoaia și a
Elenei Armășoaia. Divanul îi însărcina în vara anului 1820 pe casierii
podurilor să se înțeleagă cu proprietarii respectivi, probabil prima încercare
de sistematizare a Uliței Episcopiei. Dar vor fi ajuns părțile la învoială? Să
vedem cam pe unde se aflau stăpânirile celor menționați în actul emis de Divan
în 1820: „ … din poarta Dumnelor boierilor Coțofeni până în poarta dumnealui
Sărdarul Barbu Socoteanu …”. Despre Coțofeni, înmormântați unii dintre ei la
mănăstirea Episcopiei din Craiova, știm că au avut proprietăți pe locul pe care
se va ridica, mai târziu, teatrul. În 1839, un Coțofeanu se judeca cu Maria
Cămărășescu pentru acest loc, la 9 martie 1846 Ghiță Coțofeanu se învoia cu
Maria, fiica lui Niță (probabil aceeași de mai sus), cumpărând locul pentru 120
galbeni, iar în 1852 Tribunalul Dolj judeca pricina văduvei lui Coțofeanu
pentru același loc. Deși consemnările sunt ulterioare anului 1820 si terenul
pare să fi intrat în posesia Coțofenilor mai târziu, să reținem totuși acest
loc, aflat poate lângă alte proprietăți ale acestor boieri. Serdarul Barbu
Socoteanu luase de nevastă pe Elena, o strănepoată a celui ce ridicase biserica
devenită a Episcopiei, adică Barbu Gănescu. Poate prin această căsătorie
intrase Barbu Socoteanu în posesisa terenului de pe Ulița Episcopiei, loc ce va
fi aparținut inițial Găneștilor. Unde se afla acest loc? Un indiciu ar putea fi
că Elena și Barbu Socoteanu au avut o fiică ce se va mărita cu Scarlat Paris,
ale cărui case știm că se aflau pe colțul format de strada Justiției cu strada
Jules Michelet (după denumirile străzilor la sfârșitul secolului al XIX-lea),
în partea dinspre răsărit. Dacă identificarea locurilor este corectă atunci
partea de uliță ce rămăsese nepavată în anul 1820 se afla în zona delimitată
astăzi de blocurile Romarta și respectiv Lumea Copiilor. Planul Craiovei din
1854 pare să vină în sprijinul acestei ipoteze, putându-se observa caracterul
dezordonat al străzii în aceată zonă și la trei decenii după ce Divanul
încercase a o regulariza. Strada fusese între timp pavată cu piatră, un act din
1847 pomenind de „caldarâmu de piatră” de pe Ulița Podului Sfintei Episcopii. La
31 mai 1856 Constantin Coțofeanu vindea lui Teodor Theodorini, directorul
teatrului din Craiova, un loc „în sumă” de 24 stânjeni pe Ulița Episcopiei.
Theodorini intenționa să ridice pe acest loc un nou edificiu după ce prima
clădire a teatrului de pe locul Vlădoianului din mahalaua Sfintei Troițe arsese
în noaptea trecerii în noul an 1856. Istoria instituției este marcată de
numeroasele dificultăți financiare prin care trece chiar de la începuturi.
Întrucât conducerea teatrului nu reușea să achite cei 400 galbeni împrumutați
pentru ridicarea clădirii, în 1860 se înființa o societate pe acțiuni care
trebuia să plătească toate datoriile strânse în acești ani. Pentru a mai câștiga
bani, Teodor Theodorini se gândi chiar să crească gândaci de mătase în
încăperile edificiului, Administrația generală a Serviciului Sanitar ordonând
în anul 1862 prefectului să oprească intențiile directorului și proprietarului
teatrului. Theodorini muri în 1873, pierzându-și mințile, într-un sanatoriu din
Viena. În 1885, Maria Theodorini, soția defunctului anunța ca Teatrul
Theodorini din Craiova, „foarte încăpător și bine instalat, având o vastă
magazie pentru decoruri, situat în centrul orașului între două strade
principale, având un teren de 27 stânjeni pe 26” este de vânzare. Întoarsă
acasă la 15 martie 1886, Elena Theodorini avu parte de o primire „demnă de
talentul și numele ei”. Fiica lui Theodorini începu refacerea clădirii
teatrului, „simpatic ca arhitectură internă”, dar „mic, fără aparență”, având
pe dinafară „aspectul unui grajd”, după cum îl caracteriza Constatin
Argetoianu. Construcția din 1857 a fost dărâmată, zidurile noi ridicându-se pe
același loc după planurile arhitectului orașului C. Litarczek, la decorarea
clădirii contribuind frații Axeric, Dolischek, Dietz, precum și pictorii Hatt
si Elsner. Inaugurată în 1888, clădirea noului teatrului va arde în vara anului
1927. Cam pe unde își avea Elena Armășoaia casele trebuie să fi locuit și arhimandritul
Timotei Evdoxiadis, grec din părțile Peleponezului, ce se odihnește astăzi în
cimitirul Sineasca. Locul ni-l arată destul de precis Theodorian-Carada:
„locuia în niște case mari boierești” ce se aflau pe colțul străzilor Justiției
și Jules Michelet, în partea dinspre apus, în fața caselor Paris și peste drum
de Foișorul de foc. Deci unde se va ridica mai târziu Banca Comerțului. Pe
partea de nord a uliței se găsea, așadar, Foișorul de foc construit în anii
1849-1850, probabil pe locul foișorului cel vechi, de lemn, menționat deja în
anul 1831. La începutul anului 1847 Foișorul de foc ajunsese deja „de tot în
proastă stare”. Arhitectul orașului întocmise planurile de ridicare a unui nou
foișor încă din anul 1845, iar în bugetul anului 1847 erau prevăzuți și 33.022
lei pentru ridicarea acestuia. Construcția foișorului, acordată prin licitație
antreprenorului Sotir Pascale, cel ce era proistosul dulgherilor, tâmplarilor
și zidarilor, începea în vara anului 1849, fiind terminată în toamna anului următor.
Clădirea foișorului va arde în luna iulie a anului 1854, fiind reconstruită în
același an, într-o vreme în care orașul trecea de la ocupația rusă la cea
austriacă, pe fondul Războiului Crimeei, ceea ce ne face să ne întrebăm dacă
incendiul nu ar putea fi legat de aceste evenimente. Corpurile de pompieri
comunali vor trece în subordinea Ministerului de război, în 1868, trecerea
efectivă având loc însă în 1874. Foișorul se prezenta la această dată într-o
stare deplorabilă, cazarma, remiza de instrumente și grajdurile fiind atât de
ruinate încât amenințau să cadă. O statistică a clădirilor din Craiova ne oferă
și câteva date despre dimensiunile Foișorului de foc. Astfel, cazarma avea
forma unui patrulater cu laturile de 15 x 13,15 metri, iar turnul, un pătrat cu
latura de 7,4 metri. Turnul oferea o bună perspectivă asupra orașului nu numai
celor ce aveau în sarcină stingerea incendiilor, dar și amatorilor și ne gândim
aici la pictura lui Valerie, de pe la 1850, ce prezintă partea dinspre apus a
Craiovei cu Ulița Episcopiei în prim plan, care credem că a fost realizată din
acest Foișor de foc. Prin anii ’80 ai secolului al XIX-lea foișorul devenea un
punct de referință în zonă, fosta stradă a Episcopiei (sau cel puțin segmentul
dintre foișor și strada Unirii) fiind redenumită „Observatorul de foc”. După
foișor, în niște case închiriate, se va înființa la 8 noiembrie 1857 Școala
protestantă mixtă de curs primar. Mai jos, lângă curtea Episcopiei se afla
pensionul particular de băieți al lui Raymond, înființat prin 1850. Elevii,
care plăteau până la 50 galbeni pe an, aveau haina galbenă cu nasturi de metal
galben și vipușcă la pantaloni. Nasturii aveau la mijloc literele „P.R.” sub
două ramuri de stejar, însemn ce se regăsea și pe chipiu și pe gulerul tunicei,
unde erau brodate în aur. După moartea lui Raymond din 1886, casele erau
închiriate de Județ, fiind folosite pentru secțiunile civile ale Tribunalului
deoarece erau „mai încăpătoare”. Pe terenul ce avea 20,6 pe 114,9 metri se
aflau cinci corpuri de clădiri. La 14 metri în interiorul curții se afla o casă
cu 11 camere, un coridor, iar o galerie făcea legătura cu dependințele. Al
doilea corp era așezat pe o pivniță și avea o spălătorie, o sufragerie, două
coridoare, o cameră și comodități. Al treilea corp era situat spre piață, având
două încăperi, iar alături era un grajd. Al patrulea corp avea tot două camere,
iar al cincilea era compus dintr-un hambar și două șoproane de lemn. Terenul
era acoperit cu ulucă și dispunea de două intrări, una dinspre stradă si una dinspre
piață. În grădină se aflau plantați pomi fructiferi. Casele Raymond vor fi
demolate în timpul ridicării clădirii Palatului de Justiție.
3.
Palatul de Justiție, noul punct de reper al străzii:
Piatra fundamentală a
noului Palat de Justiție a fost pusă la 7 aprilie 1891, o zi mult așteptată de
mulți dintre craioveni. Încă din 1869 Consiliul General îsi exprimase dorința
de a se construi un Palat al Justiției pentru care se vor cumpăra în 1875
casele și locul lor, numite Veron. În 1882 se scoate la licitație lucrarea,
dar, din lipsă de concurenți se suspendă. Ideea de a construi clădirea pe acest
loc este abandonată în 1883, Consiliul General intervenind la Guvern pentru a
ceda administrației județului locul Episcopiei. Prin legea din 1884 terenul devenea
al Județului, iar arhitectul Muntureanu era autorizat să facă un nou plan și un
deviz al lucrărilor. În 1887 se scoate la licitație clădirea, dar din nou se
suspenda din lipsă de concurenți. Se hotărăște atunci să se mai reducă din
„lucrările ornamentale de lux” se întocmește un nou deviz și se face o nouă
licitație pentru dărâmarea fostei mănăstiri a Episcopiei, lucrare câștigată la
29 august 1889 de Societatea română de Construcțiuni și Lucrări Publice din
București. Palatul de Justiție a fost construit după planurile arhitectului Ion
Socolescu. Se cunoaște proiectul pe care Socolescu îl prezenta la 1890, dar
care diferă de construcția ce avea să se ridice pe locul Episcopiei, mai
simplă, fără colonade și statuile ce trebuiau să decoreze fațada clădirii.
Interesant ni se pare faptul că între 1891-1892 diriginte de lucrări a fost
Albert Galleron, arhitectul Ateneului, care a întocmit și devize suplimentare
pentru noul edificiu. Cercetarea acestor ani din activitatea lui Ion Socolescu
scoate la iveală și un studiu al său din 1885 despre proiectele Palatului de
Justiție din București în care arhitectul critica însărcinarea lui Muntureanu
(Goldenberg) de către ministrul justiției pentru întocmirea unui proiect al
edificiului, fără un concurs public. Considerat nerațional, proiectul lui
Muntureanu fusese respins, palatul din București fiind construit după planurile
arhitecților Ballu și Ion Mincu. După cum am văzut, în acești ani Muntureanu
era autorizat și de administrația județului Dolj să întocmească planurile
pentru palatul din Craiova. Apariția monumentalei clădiri în peisajul străzii
înseamnă nu numai schimbarea numelui acesteia după noul punct de reper ce
începea a se contura, spațiul din jur trebuind raportat la noul edificiu. O
prima măsură este desființarea pescăriilor din fața palatului în anul 1893,
înființate prin anii ’70 pe terenul cumpărat de la Iancu Gănescu. Propunerile
pentru utilizarea terenului se shimbă de la o administrație la alta. La început
se dorește a se construi aici un șir de magazine cu colonadă sau un hotel, apoi
o piață pentru fructe și flori și un mic parc, iar în cele din urmă se propune
crearea unei artere de legătură din fața Palatului Justiției până în Calea
Târgului, proprietarii terenurilor urmând a fi expropriați. Între timp terenul,
care se pare că fusese vândut de primărie, devenise „un focar de infecție” pe
care se aruncau diverse murdării, vecinii întindeau rufe, iar trecătorii și
birjarii staționați aici îl foloseau pentru nevoile fiziologice. Printre cei
vizați de expropiere în 1914 se afla și comerciantul Jean Hirsi Efraim, cel ce
va ridica, pe terenul ce-l deținea, un hotel cu numele „Victoria”. În anul 1915
Jean Efraim îi invita pe craioveni să viziteze „marele și elegantul Hotel
Victoria, situat în centrul orașului, în apropierea autorităților, vis-a-vis de
Palatul Justiției”. Clădirea era
construit în stil Art Nouveau, avea parter, etaj și mansardă, deasupra intrării
aflându-se un medalion floral în care erau trecute inițialele proprietarului,
„J.H.E.”. Hotelul, în care va funcționa și un cinematograf, era în 1937
proprietatea lui Ștefan B. Drugă. Cam în aceeași vreme cu ridicarea hotelului
Victoria se dărâmau casele Musceleanu, expropriate de primărie pentru cauză de
utilitate publică. Vechiul traseu al străzii Buzești, ce traversa strada
Justiției pentru a se continua cu strada Jules Michelet până în Valea Vlăicii
trebuia modificat. Construirea gării în partea de nord a orașului și ulterior
apariția unei noi piețe (construcția halei se făcuse în 1872 fiind proiectată
de Godillot, frate „de lapte” cu împăratul Napoleon al III-lea) și a unui Palat
de Justiție pe fosta stradă a Episcopiei aglomerase circulația pe ultima parte
a străzii Buzești fiind necesară o străpungere prin alt loc. Noua stradă urma
să aibă o lățime de 12m și era flancată de casele lui Ion N. Dianu la răsărit
și ale lui I.N. Demetriu la apus.
4.
Schimbarea înfățișării străzii în secolul al XX-lea:
Construcția Palatului Prefecturii, un exemplu
al arhitecturii neo-românești datorat arhitectului Petre Antonescu, între anii
1907-1912 de pe strada Unirii dădu o nouă perspectivă străzii Justiției. Peste
drum se ridică Hotelul și Banca Olteniei după planurile arhitectului Otto
Hesselmann, pe locul fostei clădiri a tipografiei Samitca, al cărei local
devenise prea mic pentru dezvoltarea ce o cunoscuse afacerea începută de Iosef
Samitca în 1835 ca o simplă legătorie de cărți. Aspectul clădirii în care se
aflase tipografia îl cunoaștem dintr-un anunț din 1885 prin care Theodor
Macinca închiria etajul acestor case, situate în colțul străzilor Unirea și
Observatorul de foc. Etajul se compunea dintr-un salon spațios, două camere în
dreptul salonului, un cabinet mare cu balcon, două camere pe gang, dintre care
una cu ferestrele spre stradă și o bucătărie, toate zugrăvite „într-un stil
forte elegant” și cu pardoselele „bine ceruite”, fiecare cameră având „telegraf
cu butonier”. Casa mai era prevăzută cu „vater-closet (privată sistem
englezesc)”, pivniță și o curte interioară. Biroul tipografiei se afla la
parter. La începutul anului 1912 Societatea Institutului grafic „Samitca” se
muta în noul sediu construit pe strada Mihai Bravu, în vechile case
instalându-se, pentru o vreme, Banca Olteniei și clubul liberal. La 11 mai 1913
se ținu licitația pentru dărâmarea imobilului din strada Unirii, colț cu strada
Justiției, pe acest loc urmând a se ridica noul sediu al Băncii Oltenia.
Clădirea nu era construită încă în 1915 când aveau loc în cadrul primăriei
discuții cu privire la amplasarea imobilului Băncii Oltenia ce trebuia aliniată
atât la strada Justiției cât și la strada Unirii, cerându-se a se lărgi strada
de la 11,6 la 15 metri pentru a fi „proprie unei ușoare circulații”. Și casele
de alături aparțineau tot familiei Samitca. La 30 noiembrie 1913 Isidor
Hirschhorn și Luisa A. Grassiano se asociau pentru exploatarea comerțului de
cinematograf în Craiova în casele inginerului Em. R. Samitca din strada
Justiției nr.3. Un anunț din 11 ianuarie 1915 anunța un spectacol susținut de
Niculescu-Basu și quartetul „Caudelia” în sala cinematografului Lux „complect
transformată și splendid decorată”. Conform unei descrieri de la 1936 clădirea
avea o prăvălie la parter, sala cinematografului Lux, casa scării ce ducea la
etaj, două camere și o latrină. La etaj se afla un apartament compus din
antreu, patru camere, bucătărie, baie și o cămară. În fundul curții se aflau un
atelier și două camere de locuit. Prăvălia de la parter era ocupată de
ceaprăzăria lui Hermann Solomon care obținuse carnetul de meșter în anul 1915.
O vreme își va desfășura activitatea în această clădire și atelierul de
fotografie „Foto-Lux” al lui Alfons Kiesler, asociat timp de trei ani începând
cu 26 octombrie 1910 cu Martin Dudinsky, care venea cu un capital social de
4000 lei investiți în aparatură și mobilier. În 1936 casele aparțineau lui
Gheorghe Negrețu care solicitase cu un an înainte aprobarea pentru repararea
radicală a localului. În următorii ani clădirea a fost demolată, ridicându-se o
construcție nouă, modernă. Lipit de casele lui Em. Samitca se afla Teatrul
Național dispărut însă după incendiul izbucnit de la „o mașină de spirt” pe
care servitorul Tănăsache Ungureanu o folosise pentru a-și aprinde mâncarea, pe
data de 24 august 1927. Dincolo de teatru, peste drum de strada Romul, se
ridicase clădirea Băncii Comerțului, după planurile întocmite de Ion Mincu în
1906 și finalizată de Constantin Iotzu între 1912-1916, construcție pe trei
nivele, având la subsol trezoreria, diverse depozite, arhiva, locuința
intendentului, încălzire centrală, o uzină electrică proprie și atelier
mecanic. La parter se găsea un vestibul, o sală mare, ghișeuri și birourile
administrației, iar la etaj, un vestibul din care printr-o galerie se ajungea
la sala consiliului și la cabinetul directorului. În anii ’20 proprietarii
Băncii Comerțului ridicară peste drum primul bloc de locuințe din Craiova,
arhitect fiind tot Constantin Iotzu. Parterul era prevăzut pentru magazine sau
birouri, ocupate de-a lungul anilor de reprezentanța automobilelor americane
NASH, birourile Uzinei Electrice, zugravii de firme Orenstein sau de secțiunea
Sebar a Băncii Comerțului, reprezentanță a casei Ford pentru Oltenia. După
construcția Palatului Prefecturii se dori ridicarea și a unui palat care să
adăpostească primăria. În 1916 se elaboră un plan de sistematizare al
cartierului central și comercial de inginerul M. Colleanu și arhitectul I.
Berindei și actualizat de Otto Hesselmann. Planul prevedea construcția unui
palat comunal pe terenul din spatele Prefecturii și legarea străzilor
Justiției, Brătianu, Copertari, Lipscani și Kogălniceanu. Locurile de pe
terenul destinat Palatului Comunal fură expropriate în 1911, clădirile
Primăriei și ale Serviciului Tehnic de pe strada I.C. Brătianu și cele ale
doctorului D. Ștefănescu, moștenitorilor P.N. Pessicu, moștenitorilor Mandei
Chira, Ecaterinei Litarczek, moștenitorilor David Benvenesti (care își aveau și
atelierul tipografic aici) precum și clădirile fostului Foișor de foc (având o
altă întrebuințare însă acum, cazarma pompierilor fiind peste drum, lângă Piața
Nouă) de pe strada Justiției urmând a fi dărâmate. Totodată se avu în vedere și
o sistematizare a străzii pe porțiunea cuprinsă între strada Unirii și strada
Romul în vederea lărgirii acesteia. Entuziasmul de care dădură dovadă edilii în
curățarea locului de construcții nu a fost urmat și de ridicarea unui palat
comunal care rămase doar un deziderat până sub ultimii primari de dinaintea
instalării puterii comuniste. În anii 1930-1931, pe locul rămas liber, începu
amenajarea unui grădini numite inițial a Unirii și apoi English Park, după
planurile arhitectului peisagist E. Pinard. Pe latura dinspre strada Justiției
va fi ridicat în 1940 monumentul domnitorului Al.I. Cuza, mutată din piațeta de
lângă Hoteul New York. Ideea amplasării statuii pe această stradă mai fusese
vehiculată prin 1928, locul propus fiind cel din fața Palatului de Justiție,
ceea ce i se părea lui Nicolae Romanescu „o erezie față de datele
perspectivei”. Din anii ’30 strada purta, dealtfel, numele domnitorului unirii,
numele străzii A.I. Cuza, ce prelungea strada Justiției, fiind preluat și de
cea din urmă. Un pic ironică, am putea spune, această redenumire a străzii după
cel ce se făcea „vinovat” de sfârșitul mănăstirii Episcopiei. Apar și alte
aspecte ale modernizării străzii. În 1929 un cetățean se adresa primăriei
cerând a i se autoriza instalarea în strada Justiției a unui aparat de limonadă
„sistem american”. În 1933 se aproba instalarea unui rezervor și a două pompe
coloane automate pentru desfacerea produselor petroliere, la intersecția cu
strada Jules Michelet. Dincolo de Casa Albă, partea sudică a străzii rămâne integrată
cartierului comercial, flancată de clădiri negustorești cu prăvălii la parter,
ridicate pe la sfârșitul secolului XIX-începutul secolului XX. Frații Iasincher
comercializează cauciucuri de automobile la nr. 16 (1924), Coafura și frizeria
lui Tiberiu Gelep este la nr.20 în casele domnului Dianu unde a fost înainte
Farmacia „La Arab” (1936), Frații Cumpănașu își au depozitul de vânzare a
mezelurilor la nr. 26 (1924), iar Farmacia „Națională” a lui Pandele Lăzeanu
este la nr. 34 (1928). Printre ele, cârciumi, băcănii, magazine de coloniale
(cum era cel al lui Fănică Calafeteanu, „fiul batrânului Calafeteanu, care a
făcut fală comercianților măcelari”) sau cafenele turcești, un atelier și garaj
auto (Concordia), dar și două hoteluri ce concurau hotelul Victoria: Hotelul
Dacia, proprietatea lui Th. Predescu-Slătineanu, și lânga acesta, Hotelul Union
al lui Ștefan Ciuculescu. Hotelul Union era o construcție de cărămidă,
acoperită cu tablă de fier având pivniță, prăvălie și restaurant la parter,
unde se mai afla și un antreu și camera portarului, nouă camere și o baie la
etajul I, zece camere și o baie la etajul al II-lea și alte șase camere la
mansardă. În curte se mai afla o locuință cu două camere și o latrină. Toate
aceste spații comerciale de pe strada Justiției apar, în marea lor majoritate,
spre sfârșitul secolului al XIX-lea, un rol important în dezvoltarea comerțului
în zonă avându-l și amplasarea noi pieții pe această arteră a urbei. În
perioada interbelică strada mai păstrează puține clădiri din secolul precedent.
Poate că cea mai veche este cea în care își are sediul Comandamentul de Armată,
fostele case ale lui Scarlat Paris. O clădire ce va dispărea însă și ea în noul
val de modernizare al străzii, cel din anii comunismului. Strada Al.I. Cuza a
fost printre primele străzi transformate de regimul comunist. Apărură
complexele de blocuri de locuințe „Romarta”, „Lumea Copiilor” și „Femina”, cu
spații comerciale la parter. Pentru a face loc noilor imobile, mai multe
clădiri fură dărămate în anii ’50-’60, în principal pe segmentul dintre Casa
Albă și fostul garaj Concordia. Prin anii ’80 se dărâmară și casele de la
intersecția cu strada Olteț, pentru continuarea Buleverdului Republicii cu
strada Arieș. Printre ele se afla și Hotelul Splendid, ce continuase
activitatea unui hotel mai vechi (Dacia sau Union). Principalele clădiri
ridicate la începutul secolului se păstrară, dar își schimbară întrebuințarea.
Fosta Bancă a Comerțului deveni sediul Comitetului regional, raional și
orășenesc U.T.M. și Casa prieteniei româno-sovietice (iar mai târziu primăria
orașului), iar Palatul Justiției, clădirea Sfatului popular regional și
orășenesc, ulterior fiind instalată aici Universitatea. Câteva magazine își
continuară activitatea însă și după ce fură preluate de stat, cum probabil că
era și atelierul foto și ceasornicăria din curtea caselor Dianu. În incinta
fostului Hotel Vicoria funcționă o perioadă Teatrul Muncitoresc C.F.R., un
foarte bun teatru de amatori, după cum îl caracterizează domnul Valer
Dellakeza. În 1967 Piața fu demolată, pe locul său ridicându-se Teatrul
Național, opera arhitectului Al. Iotzu, alături amenanjându-se un părculeț
(dispărut în urma construirii unei parcări subterane în 2015-2016). Dacă la
suprafață strada nu mai păstrează clădiri mai vechi de sfârșit de secol al
XIX-lea, din adâncuri ies la suprafață vestigii ale trecutului, uneori de o
vechime nebănuită. Cu ocazia săpăturilor fundaților blocului „Lumea Copiilor”
ieșea la iveală o necropolă care conținea morminte boltite cu cărămizi sau lespezi
de piatră, atribuite de unii specialiști epocii romane. Un alt mormânt, dar din
secolul al XIX-lea, era descoperit în 1997 pe aripa dinspre sud a Universității.
În părul de pe craniul unui schelet îmbrăcat în rochie de mireasă se afla un
pieptene pe care era inscripționat numele Pepicăi Aman. După cum arăta domnul
Florin Ridiche, fost director al Muzeului Olteniei, rochia de mireasă demonstra
că scheletul aparținea unei persoane de sex feminin ce nu fusese niciodată
măritată, deci nu Pepicăi, persoana respectivă putând fi o cunoștință
apropiată, posibil chiar din familie. Să nu uităm că Scarlat Paris (descendent
din familia din care se trăgea și Pepica), locuia în apropiere și chiar și
Amanii își aveau casele în zonă, în vecinătatea caselor Hagiadi (aflate pe
locul pe care se va ridica Prefectura).
În încheiere menționăm că povestea străzii
începe în 1757 când se pornesc lucrările la biserica lui Barbu Gănescu. Istoria
ei trebuie să fie însă mai veche, chiar dacă documentele sau cronicarii n-o
consemnează. O istorie ce începe o dată cu cea a satului fraților Craiovești.
Sau poate chiar mai veche.
9. PIEȚE ȘI TÂRGURI:
PIAŢA VECHE (sau Târgul Vechi,
sau Elca, sau Krasnoff) s-a stabilit în acest perimetru la mijlocul secolului
al XVI-lea, când devenise locul bazarului, al pieţei permanente şi al Nedeiei
(târg anual ce începea în ziua Adormirii Maicii Domnului şi ţinea până la
Sfânta Maria Mică - 15 august-8 septembrie). Era aşezată la răspântia celor
patru drumuri principale, şi anume: din est Drumul Caracalului, care intra prin
actualele străzi Calea Bucureşti - A.I. Cuza - România Muncitoare - Lipscani -
Madona - oborul Elca; din vest Drumul Cerneţului, care intra prin actuala
stradă Bucovăţ; din nord Drumul Ocnei sau al Vâlcii, care intra prin actualele
Bariera Vâlcii - Fraţii Goleşti - Ştefan cel Mare - Valea Vlăicii (unde se
intersecta cu Drumul Amarazii, ce avea acelaşi traseu ca şi cel de astăzi) -
Unirii - Ioan Maiorescu - oborul Elca; din sud Drumul Diiului (Vidinului) -
Calea Dunării - Unirii - Sf. Dumitru - oborul Elca. La sfârşitul secolului al
XVII-lea, odată ce se conturează străzile, şi Piaţa Veche va cunoaşte oarece
transformări: tarabele iniţiale vor deveni prăvălii („bolţi”), ce vor fi
aşezate „pe linii”, în funcţie de categoria de negoţ.
La sfârşitul secolului al XVI-lea, în
jurul Pieţei Vechi se construiseră deja întinse curţi boiereşti şi
negustoreşti. Spaţiul devenind mult prea aglomerat, a apărut necesitatea
extinderii vechiului târg. Prin urmare, au rămas în Piaţa Veche târgul permanent
cu bolţile precum şi Nedeia anuală, în timp ce târgul săptămânal („Târgul de
vineri”), oborul de vite, vadul de mori şi târgul de cereale au fost scoase în
afara acestui perimetru, spre est. S-a format aici, aşadar, Târgul de Afară,
care a ocupat o parte din Drumul Bucureştilor, devenit de-acum o prelungire
spre răsărit a Uliţei Precestei (actuala Madona) - adică, actualele străzi
Lipscani şi România Muncitoare. Această prelungire a fost podită cu lemn şi
înglobată în raza oraşului, care astfel s-a mărit.
La sfârşitul secolului al XVI-lea aşadar, Craiova deţinea două târguri: Târgul Vechi (sau Piaţa Veche, sau Elca) şi Târgul de Afară (sau Târgul de Vale, sau Răscruciul Mic, sau Piaţa Buzeşti). În timp, în Târgul de Afară se va muta şi bâlciul anual, astfel că Piaţa Veche va rămâne doar piaţă zilnică. Pe traseul acestui Târg de Afară negustorii şi-au construit casele şi prăvăliile, şi astfel s-au format străzile Lipscani şi România Muncitoare. Cu timpul, pe lângă acestă arteră s-au creat noi străzi, numite iniţial „străzi de dos” şi care erau paralele cu Uliţa Precestei: Dosul Lipscanilor, Dosul Braşovenilor, Dosul Cojocarilor, Uliţa din Dos. Punctul terminus al Târgului de Afară era numit Capul Podului şi îl constituia biserica Târgului de Afară sau Hagi Enuşi (construită în 1792 pe locul fostei Mânăstiri Toţi Sfinţii). Odată târgul stabilit aici, mahalaua s-a numit în 1835 Târgul de Afară, cuprinzând perimetrul actualelor străzi Cuza, Împăratul Traian (numită pe atunci chiar Târgul de Afară, mai târziu Stalingrad, iar şi mai târziu Siloz). Târgul era delimitat de străzile Oborului (acum Spania) - Horia - Mărăşeşti - Nanterre (fostă Leonte Filipescu). Târgul de Afară a dăinuit în acest spaţiu timp de mai bine de două veacuri. După 1850, pentru că şi aici zona devenise foarte aglomerată, locul târgului s-a deplasat în perimetrul mânăstirii Gănescu (aflată pe locul actualei Universităţi). Dealtfel, timp de 60 de ani nu i s-a stabilit un loc definitiv, astfel că în jurul anului 1860 se afla în mahalaua Postelnicul Fir - aceasta aflându-se în afara oraşului, pe lângă actuala biserică Postelnicul Fir şi strada Înfrăţirii, în prelungirea drumurilor Severinului, Amaradiei şi Vâlcii. Pe la 1925 târgul s-a stabilit în mahalaua Crucea de Piatră, adică în perimetrul actualelor străzi Valea Roşie - Tudor Vladimirescu - Anul 1848.
PIAŢA NOUĂ (MARŞEU) a început să fie construită în 1890, odată cu demolarea Mânăstirii Gănescu pe locul căreia urma să se ridice Palatul Justiţiei. Mai întâi a fost construită esplanada, hala fiind ridicată, după modelul celor pariziene, în 1903 sau în 1914 (altă sursă indică anii de construire a pieţii ca fiind 1871-1874). Piaţa Marşeu a fost desfiinţată în 1966 şi demolată în 1969, pe locul ei ridicându-se Teatrul Naţional „Marin Sorescu”. În spatele ei, pe Calea Bucureşti, se afla autogara - amenajată aici în anii `60 şi dispărută şi ea, odată cu piaţa, în 1969.
PIAŢA CHIRIAC a fost a treia piaţă a Craiovei, după pieţele Elca şi Marşeu. A fost deschisă în 1890 (sau în 1915, după alte surse).
PIAŢA CENTRALĂ actuală a fost amenajată începând cu anul 1966, când a fost
mutată aici hala alimentară din Piaţa Marşeu. A fost deschisă în 1967.
10. CÂTEVA
INFORMAȚII DESPRE FOSTA PIAȚĂ MARȘEU:
Piața atrăgea ca un magnet mii de cumpărători, era întinsă, construită pe trei terase largi. Reclama strigată în toate colțurile, felul în care negustorii își lăudau marfa și talentul de a se tocmi la fiecare vânzare, au adus renumele acestui loc și zicala că „la Craiova merg câinii cu covrigii în coadă”. Piața Marșeu reprezintă o adaptare a cuvântului „piață” din limba franceză, marché, datorată probabil antrepenorului francez Alfred Godillot care a realizat în 1872, Hala Măcelarilor. Hala Măcelarilor era construită la nivelul străzii Justiției (astăzi Alexandru Ioan Cuza) și atrăgea toate privirile. Avea acoperiș asemănător unei pagode, geamuri înconjurate de rame de metal rotunjite, o structură metalică cu stâlpi de fontă şi oţel cu ornamente în stilul secolului XIX. Alături erau două chioșcuri metalice unde se vindeau ziare, tutun, plicuri, timbre. Pe rogojini, în spațiul dintre terasa superioară și cea din mijloc, se vindeau confecții din nuiele, papornițe din împletituri, obiecte de lemn de uz casnic, obiecte de metal forjat, din aramă și cositor, cojoace, covoare, carpete. Cea mai mare aglomeraţie era în zona unde găseai produse proaspete, legume, cereale, fructe, flori, păsări, ouă. Marfa era expusă cât mai atractiv, legumele se vindeau la grămăjoare sau la chite. Aici era terasa din mijloc. În jurul ei, vânzători ambulanți cu înghețată la cornet, alviță, sirop, nuga, bomboane fondante și răcoritoare alături de renumita bragă dădeau culoare zonei. Terasa de jos se afla la nivelul străzii Calea București și era destinată diversității de brânzeturi de vacă, oaie, lapte bătut, smântână, urdă și comerțului cu pește. Erau și lubenițe, pepeni galbeni și dovleci. Țăranii vindeau tot ce aveau în gospodărie. Era o concurență înverșunată în Piața Marșeu, toți se lăudau și tocmeala era obligatorie în orice tranzacție. Lucrătorii în lemn, împletitorii de nuiele, cizmarii, cojocarii și alți meșteșugari lucrau sub privirile curioșilor, acolo unde își vindeau marfa. Se spuneau povești până la miezul nopții. Hala Măcelarilor a fost martora celor două războaie mondiale și a celor mai importante momente din viața Craiovei. Piaţa Marşeu a fost desfiinţată în 1966 şi demolată în 1969, pe locul ei ridicându-se Teatrul Naţional „Marin Sorescu”. Hala a fost mutată în noua piață amenajată pe Calea București, Piața Centrală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu