O
COMPARAȚIE ÎNTRE MITOLOGIA LEGIONARĂ ȘI CEA COMUNISTĂ
Elemente
de mitologie istorică în comunismul românesc:
Miturile comunismului românesc, întocmai ca şi
miturile generale ale comunismului sunt, majoritatea, influenţate direct de
teoriile pozitivist-ştiinţifice, care şi-au avut apogeul în secolele XVIII şi
XIX şi care erau fondate pe raţiune, ştiinţă, determinism, mecanism istoric,
sau progres. Majoritatea miturilor care populează vocabularul şi
imaginarul comunist au făcut parte şi din mitologia legionară: omul nou,
revoluţia, critica, - pe coordonate diferite, dar convergentă teleologic, -
burgheziei, antiintelectualismul, anticapitalismul, caracterul colectivist sau
ostilitatea vehementă la adresa liberalismului şi a democraţiei. Cultul
personalităţii se remarcă detaşat ca o tangentă a acestor ideologii. Teoria
marxistă clasică, aşa cum a fost ea interpretată de Partidul Comunist Român, nu
a avut o pondere socială semnificativă; dacă în prima perioadă a comunismului
românesc, cel puţin elita politică era convinsă în mare măsură de justeţea
argumentativă a marxismului sau a marxism-leninismului, în „epoca” Ceauşescu,
încrederea în comunism şi în profilaxia economico-socială pe care acesta o
anunţa deja de decenii scade vertiginos, atât elita, cât şi societatea
resimţind acut falimentul proiectului comunist. Are loc o distanţare progresivă
a societăţii de sfera politică, care va conduce în final la Revoluţia din 1989.
În încercarea de a-şi recâştiga legitimitatea, PCR va recurge la retorici
naţionaliste şi la falsificarea istoriei. Se poate observa că, manipularea
sentimentelor sociale prin intermediul istoriei falsificate în laboratoarele
comuniste a afectat enorm şi încă mai afectează mentalul românesc. După cum voi
încerca să demonstrez în continuare, naţionalizarea comunismului, deşi a părut
o reconciliere firească a noului regim cu trecutul istoric, a însemnat în
principal hiperbolizarea importanţei unor figuri din trecut pentru a compensa
orgoliile rănite şi insuccesele unui prezent mizer şi dezolant. Registrul
mitico-istoric al comunismului românesc poate fi dihotomizat astfel în două
mari etape: etapa internaţionalistă (sau prosovietică), şi etapa naţionalistă
(antisovietică).
Etapa
internaţionalistă:
Miturile comunismului românesc din prima fază
a existenţei sale au exagerat aportul la „etnogeneza” română a populaţiilor cu
care strămoşii noştri au intrat în contact, proiectând totodată concepte
marxiste ca „lupta de clasă” sau „materialism”asupra întregii istorii a
românilor şi a formării lor. Mihail Roller, istoricul oficial al PMR în
deceniul cuprins între 1948 şi 1958, reinterpretează societatea dacă şi statul
dac ca fiind fondate pe sclavagism, cel puţin în ultimele secole dinaintea erei
noastre, în special perioadele lui Burebista sau a lui Decebal. După cucerirea
romană, dacii devin marea masă a asupriţilor, în disonanţă cu opresorii romani,
proiectaţi simpatetic în vecinătatea actualilor „imperialişti occidentali.” Cu
timpul însă,dacii şi romanii ramân un episod îndepărtat din lunga istorie
română. Slavii şi bunele legături ale acestora cu daco-romanii ies în evidenţă
acum în istoriografia oficială. În ceea ce priveşte problema continuităţii
daco-romanilor, respectiv românilor, pe teritoriul carpato-danubiano-pontic, în
faza internaţionalistă a comunismului românesc erau acceptate două teze: cea
autohtonistă şi cea imigraţionistă. Conform tezei imigraţioniste, românii
apăruseră ca popor şi pe teritoriul actual al ţării, dar imigraseră aici şi din
întreaga Peninsulă Balcanică sub protectoratul populaţiilor slave. Teza
imigraţionistă va fi vehement combătută în faza naţionalistă a comunismului
românesc, când teza autohtonistă, conform căreia „etnogeneza” românească a avut
loc exclusiv în spaţiul carpato-danubiano-pontic devine singura teză acceptată.
De asemenea, continuitatea românilor de-a lungul istoriei nu prezenta nici ea o
importanţă deosebită în prima fază a comunismului românesc. Figurile istorice
cele mai importante sunt acum Gheorghe Doja, Tudor Vladimirescu sau Horia,
Cloşca şi Crişan. Componenta naţională a mişcărilor de revoltă socială pe care
aceştia le-au condus va fi estompată, în paralel cu evidenţierea puternicului
caracter antifeudal al acestora. Dar personajul cel mai mitologizat în prima
fază a comunismului a fost nimeni altul decât istoricul Nicolae Bălcescu, unul
din numele de referinţă ale Revoluţiei din 1848; acesta a devenit în scurt timp
reperul istoriografiei comuniste: romane, piese de teatru, busturi, licee, până
şi bancnota de 100 lei, toate purtau numele marelui revoluţionar, a cărui
glorie postumă este „confiscată” şi amplificată pentru a fi pusă în slujba
ideologiei comuniste. Bălcescu devine eroul, fără voia lui, a unei manipulări
de proporţii. L-au ajutat, în această echivocă ascensiune, intransigenţa sa
romantic revoluţionară, consecvenţa cu care a urmărit emanciparea şi
împroprietărirea ţăranilor (chiar dacă idealul său, al unei societăţi de mici
producători, nu era exact idealul comunist de societate! - corespundea însă
demagogiei comuniste antiboiereşti şi proţărăneşti), şi cu deosebire faptul că
a murit tânăr, fără să ajungă ministru sau prim-ministru într-un guvern
inevitabil „burghezo-moşieresc”, aşa cum s-a întâmplat cu confraţii săi de
revoluţie. Gheorghe Gheorghiu Dej, conducătorul României între 1948-1965, îşi
face la rândul său apariţia în forţă pe piedestalul istoriei române din prima
jumătate a secolului XX. Revolta „ceferiştilor”de la atelierele Griviţa din
1933, la care Dej a participat, dar în postura de simplu muncitor, este adusă
în prim plan, Gheorghe Gheorghiu Dej devenind protagonistul principal al acelui
eveniment, care se transformă într-o revoltă muncitorească de proporţii
împotriva monarhiei opresive şi a burghezo-moşierimii exploatatoare. În
continuare, momentul 23 august 1944 are la rândul său o pondere deosebit de
mare în istoriografia comunistă din faza internaţionalistă, echivalând cu
eliberarea ţării de către Armata Roşie a lui Stalin de sub dominaţia fascistă. În
această perioadă are de asemenea loc cristalizarea mitului ilegalistului, a
cărui constantă persecuţie în cadrul regimurilor „burghezo-moşiereşti” îi
conferă un titlu de glorie şi o confirmare a justeţii cauzei pentru care luptă.
Prin obârşia lor, prin nobleţea idealurilor şi prin eroismul dovedit,
ilegaliştii justifică revoluţia proletară şi legitimează noul regim; pe de altă
parte însă, sunt suficient de mărunţi pentru a nu atenta la poziţia liderului. Se
poate observa că miturile caracteristice etapei prosovietice a comunismului
românesc sunt circumscrise încercării de a canaliza istoria naţională pe
făgaşul marxismului clasic, internaţionalist; deriva naţionalistă a
comunismului românesc va aduce cu sine o nouă reinterpretare a istoriei,
accentul punându-se acum pe unitatea şi continuitatea românilor în spaţiul
carpato-danubiano-pontic, pe amplificarea xenofobiei şi responsabilizarea
„străinilor” pentru eşecurile regimului, dar şi pe eroi care au luptat
împotriva „cotropitorilor” şi care au încercat, în imaginarul şi istoriografia
comunistă, să unifice teritoriile româneşti cu orice preţ (Burebista, Decebal,
Mihai Viteazul, etc.).
Etapa
naţionalistă:
După 1970, sentimentele naţionaliste se
amplifică în statele Tratatului de la Varşovia, fiind încurajate frecvent chiar
de către elitele politice; perimarea şi scăderea credibilităţii paradigmei
ideologice, coroborată cu ineficienţa dureros de evidentă a modelelor economice
impuse de la centru au impulsionat conducerile acestor state să încerce să-şi
legitimeze poziţiile pe coordonate naţionale. În România, naţionalismul a
apărut în acest context ca un mult aşteptat liant între societate şi regim,
capabil de a realiza coeziunea internă şi de a distrage atenţia populaţiei de
la criza economico-socială pe care regimul putea astfel să o justifice fără a
se compromite prea mult, învinovăţind comploturi şi „agenturi străine” pentru
propriile eşecuri. De menţionat că naţional-comunismul românesc s-a opus
ocazional chiar şi Uniunii Sovietice, exultând valorile independenţei naţionale
şi speculând antirusismul latent al populaţiei. S-a vorbit deseori în România
postcomunistă de „rezistenţa prin cultură” a intelectualilor, dar nu s-a
menţionat suficient faptul că acestă cultură a fost vizată predilect de
ideologia comunistă, care a integrat în sistemul său de valori o bună parte,
chiar cea mai mare parte, a moştenirii naţionale. În acest fel, nu numai
marea masă a populaţiei a fost manipulată, ci şi un important segment al
„intelighenţiei” româneşti; euforia produsă de condamnarea publică a lui
Ceauşescu a intervenţiei sovietice în Praga anului 1968 a convins milioane de
oameni de judiciozitatea şi onestitatea regimului, permiţându-i de asemenea
primului secretar general să îşi amelioreze considerabil capitalul politic. Pentru
a consolida noua direcţie naţionalistă, Partidul Comunist Român a iniţiat un
vast proiect de politizare a culturii şi a istoriei ultimelor secole. În acest
fel, au fost angrenaţi în susţinerea postumă a comunismului o întreagă pleiadă
de somităţi ale culturii româneşti pre-comuniste. Până şi Nicolae Iorga,
adversar declarat al comunismului, cunoaşte un major reviriment publicistic,
datorită componentei pronunţat naţionaliste a operelor sale. Operele unor
importanţi oameni de cultură erau reeditate în „ediţii critice”, suprimându-se
pasajele incomode ideologic, cum ar fi cele care condamnau totalitarismul de
orice factură, cele care susţineau primatul libertăţii individuale, cele care
susţineau dezvoltarea unei economii bazate pe mici proprietari etc. Afirmarea
naţionalismului de factură comunistă aduce cu sine o nouă rescriere a istoriei
românilor. Deşi a părut o firească recuperare a deontologiei istorice,
naţionalismul de factură comunistă a fost în primul rând manipulativ. S-a
început timid cu o semireabilitare a regimului antonescian, condamnat cu virulenţă
în prima fază a comunismului românesc, după care s-a ajuns la aventura
tragicomică a conceptului de protocronism, conform căruia o mare parte din cele
mai valoroase produse culturale, ştiinţifice şi tehnologice aveau autori
români.Evenimente importante ale trecutului românesc sunt reinterpretate acum
în conformitate cu noua direcţie ideologică. În acest context, revoluţia lui
Horea (1784) a revenit în postura de precursoare a Revoluţiei franceze, o
anterioritate de cinci ani neînsemnând însă prea mult. Spre sfârşitul domniei
lui Ceauşescu, răscoala de la Bobâlna s-a metamorfzat la rându-i în revoluţie,
cu girul însuşi al dictatorului. Potrivit unei logici similare, s-a putut trage
concluzia că tot românii inventaseră naţiunea modernă şi statul naţional, fapt
demonstrat prin unirea lui Mihai, şi chiar prin multiplele manifestări de
unitate românească anterioare anului 1600, într-o vreme când nimeni în Europa
nu se gândea să taie graniţele după criterii etnice. Unirea, în 1600, a Ţării
Româneşti, Transilvaniei şi a Moldovei, deşi efemeră ca durată şi reală
importanţă politică, a exercitat, de-a lungul secolelor, un deosebit impact
asupra imaginarului românesc, în special asupra elitelor culturale şi politice.
Comunismul românesc a preluat acest impact, adăugându-i însă noi valenţe. Mihai
Viteazul devine catalizatorul sentimentelor de emancipare naţională care animau
de secole cele trei provincii; chiar dacă Unirea sa, ca şi în cazul lui
Burebista, nu i-a supravieţuit şi nu a fost motivată în principal de dorinţa de
a da formă politică unei identităţi româneşti comune, vag definită şi resimţită
la nivel social, ci de a-şi consolida poziţia, prin campanii de cucerire, în
faţa imperiului Otoman, - conform noii direcţii ideologice, momentul 1600 a
fost intens anticipat şi mai ales valorizat de memoria colectivă până la Unirea
din 1859 şi crearea României Mari din 1918. Pe filonul acestei reorientări naţionaliste
dirijate ideologic, ponderea populaţiilor considerate alogene la procesul de
„formare” a poporului român scade treptat; astfel, chiar şi romanii îşi pierd
rolul privilegiat în „etnogeneza” românească, fiind de acum un factor aflat
mult sub daci ca importanţă în acest proces şi contribuind la „etnogeneza”
românilor numai prin caracterul preponderent latin al limbii. De asemenea,
slavii vor întâlni în secolele IX-X pe teritoriul actualelor provincii
româneşti un popor proto-român care vorbea deja proto-româna, deci un popor
cristalizat deja din punct de vedere etnic, la „formarea” căruia nu mai aveau
cu ce să contribuie. Inflexiunile naţionaliste pe care le-a suferit comunismul
românesc, împreună cu noua orientare formal antisovietică a acestuia s-au
concretizat în beneficii politice deloc neglijabile pentru Nicolae Ceauşescu şi
camarila acestuia. Prin resorbţia naţionalismului în textura ideologică a
regimului Ceauşescu au fost atraşi nostalgici ai dreptei interbelice împreună
cu un important segment al proletariatului, segment care va cunoaşte mai întâi
o fază ascendentă a aderenţei la comunism, urmând ca ulterior, în penuria
economică a anilor ’80, simpatia pentru regim să scadă treptat, culminând cu
crearea de sindicate şi greve muncitoreşti. 1980 este un an important pentru
registrul mitologic al comunismului românesc, deoarece are loc sărbătorirea a
2050 de ani de când regele dac Burebista a înfăptuit primul „stat naţional unitar
dac”. Sintagma este aberantă din mai multe puncte de vedere: în primul rând,
Burebista a fost un rege care a unificat teritorii şi populaţii care aveu un
vag sentiment de identitate comună prin agresive campanii de cucerire,
înglobându-le într-o fragilă formaţiune politică ce nu i-a supravieţuit; în al
doilea rând, nu se cunoaşte cu exactitate anul încheierii campaniilor de
cucerire ale regelui dac, şi, în al treilea rând, folosirea termenului naţiune este
total improprie din punct de vedere conceptual pentru secolul I înaintea erei
noastre. Panteonul eroilor naţional-comunismului avea să fie însă progresiv
umbrit de hiperbolizarea figurii secretarului general Nicolae Ceauşescu. Tot
mai multe evenimente cu caracter „antifascist” din perioada interbelică ajung
să-i fie atribuite, concomitent cu minimalizarea rolului lui Gheorghiu Dej şi
reabilitarea unor oponenţi ai acestuia, dintre care ar fi de amintit Ştefan
Foriş, unul dintre primii lideri ai PCR, şi Lucreţiu Pătrăşcanu, unul dintre
puţinii lideri comunişti români care absolvise învăţământul superior. În
concluzie, comunismul de factură naţională a reprezentat o tehnică de
manipulare socială, bazată pe interpretarea denaturată a trecutului pentru a
conferi legitimitate unui prezent tot mai puţin dispus să accepte politicile
economice şi sociale defectuoase pe care regimul încerca să le implementeze.
Putem identifica patru faze ale acestui proces de contrafacere a istoriei:
perioada puternicei civilizaţii dacice, însemnată forţă economică, politică şi
culturală în zonă, care a rezistat eroic cuceririi romane; perioada
provinciilor medievale româneşti, care, animate de conştiinţa unei identităţi
comune pe care încercau să o concretizeze politic, se aliau deseori în
războaiele împotriva Porţii Otomane; momentul războiului de independenţă (1877)
şi cel al Unirii de la 1918, prezentate ca momente ce încununează, în spaţiul
românesc, aspiraţiile claselor exploatate din epocile anterioare, şi, în
sfârşit, „revoluţia naţională antifascistă şi antiimperialistă”, care a avut
loc în 23 august 1944, când România a ieşit din alianţa pe care o avea cu
puterile Axei pentru a lupta de partea URSS.
Dimensiuni
şi tehnici manipulative ale celor două extreme politice româneşti:
Voi încerca acum să conturez o imagine cât mai
viabilă a conceptului de manipulare şi a modului în care acesta s-a manifestat
în ideologia legionară, respectiv comunistă, nivelându-le diferenţele şi
omogenizându-le într-un tot unitar, antidemocraţia, colectivismul,
anticapitalismul şi antiindividualismul alcătuind liantul acestui tot.
Manipularile legionare şi comuniste au fost în primul rând politice, deşi au
utilizat o gamă întreagă de tehnici şi procedee care exced registrul politic. O
formă mai complexă a manipulării poate fi considerată dezinformarea. Dezinformarea
este o manipulare a opiniei publice, în scopuri politice, folosind informaţii
tratate cu mijloace deturnate. Scopul imediat al dezinformării este
crearea unei stări psihice în care publicul să reacţioneze pavlovian la anumiţi
„termeni cheie” inseraţi mediatic în societate, stare pe care manipulatorii o
vor valorifica ulterior din punct de vedere politic. Deşi miturile pe care le
creează şi din care se inspiră diferă, metodele manipulative şi scopurile
politice ale legionarilor şi comuniştilor coincid. Limba de lemn, propaganda,
cultul personalităţii şi exploatarea politică a nemulţumirilor sociale s-ar
număra printre aceste metode manipulative comune.
Legionarism
şi manipulare politică:
În cazul mişcării legionare, limba de lemn nu
a ajuns să deţină rolul instituţionalizat pe care l-a avut în comunism.
Practic, discursurile şi cărţile lui Codreanu nu au avut timp să se
metamorfozeze într-o limbă de lemn în sensul plenipotenţiar al termenului, dar
au format totuşi o structură similară acesteia, în care principalele repere
erau cuvintele comunism, evrei, credinţă, jertfă, mântuirea neamului. Pentru a
circumscrie sintagma „limbă de lemn” într-un cadru comprehensiv cât mai
complex, prezint o serie de caracteristici exterioare ale acesteia. În primul
rând, patosul, apoi agresivitatea extremă a tonului, sau reprezentarea
alegorică a duşmanului. Unul dintre cele mai vizibile aspecte ale limbii de
lemn constă în faptul că relevarea adevărului este însoţită de o explozie de
patos care suspendă judecata, şi adeziunea pare obligatorie. Consider
manipularea morală, manipularea religioasă şi manipularea imagologică
principalele tipuri de manipulare politică utilizate de Legiunea „Arhanghelului
Mihail”. Consistenţa primului registru manipulativ este dată de faptul că
legionarii se considerau singura forţă spirituală şi politică aptă de a combate
„politicianismul” care cuprinsese România. Mişcarea opera practic o
„confiscare” a moralităţii, subsumată exclusiv ambiţiilor politice şi imaginii
sale. Membrii Legiunii „Arhanghelul Mihail” erau singurii martiri pe care îi
putea avea noua Românie, iar sfinţii şi eroii din trecut construiau gradual
necesitatea apariţiei acestei mişcări de purificare morală a poporului român. Manipularea
de tip religios este fundamentată pe pretinsa esenţă creştină a mişcării,
însăşi arhanghelul Mihail şi implicit Dumnezeu acordându-şi girul spiritual
Legiunii. Aici intervine o importantă deturnare a sensului creştinismului,
înfăptuită prin concilierea (neconvingătoare) a opoziției creştinism-crimă,
urmată de acapararea şi instrumentalizarea politică progresivă a doctrinei
creştine. Tendenţios, s-a urmărit inocularea ideii că un bun creştin nu poate
fi decât legionar, credincioşii care nu au aderat încă la mişcare fiind
influenţaţi de puterea corupătoare a banului evreiesc sau burghez, sau pur şi
simplu neavând dorinţa sfântă de a salva ţara de „politicianism” şi paralizia
morală de care s-a lăsat cuprinsă. Antisemitismul legionar, fundamentat pe
coordonate religioase, dar şi economice, îşi găseşte de asemenea corespondenţe,
ce-i drept, nu la fel de intense, în naţional-comunismul românesc. Nici mai
mult nici mai puţin, legionarismul se dorea a fi, pornind de la creştinism, o
nouă religie. Confiscarea creştinismului era gândită tocmai pentru a legitima
noua religie: printr-o manevră subterană, mutantă, creştinismul era susbsumat
strict legionarismului, chiar dacă, prin aceasta, el devenea altceva decât
creştinismul canonic. De aceea, evreii erau adesea acuzaţi nu ca primii
răstignitori ai lui Hristos, cât mai ales ca răstignitorii pentru a doua oară a
lui Hristos, întrupat în naţia română pură, Mişcarea Legionară ori chiar în
Corneliu Zelea Codreanu. Imaginea pe care o afişau legionarii în taberele de
muncă (sobri, disciplinaţi, integri, credincioşi), şi faptul că activitaţile
care se desfăşurau în aceste tabere erau prezentate ca suplinind activităţile
pe care guvernul ar fi trebuit să le iniţieze, contribuiau din plin la popularitatea
Gărzii. Se dorea un Bine imediat, iar legionarii păreau singurii care „fac şi
tac”, singurii dispuşi să ajute efectiv la construirea acestei stări de fapt.
Violenţele şi asasinatele politice constituiau o altă oportunitate mediatică
pentru Gardă; legionarii nu comiteau crime, ei pedepseau în numele poporului şi
al lui Dumnezeu; de asemenea, comportamentul acestora la procese, sau chiar în
faţa tribunalelor de execuţie, crea o impresie puternică. Astfel, după
asasinarea în decembrie 1933 a primului ministru I.G.Duca, „nicadorii” (Nicolae
Constantinescu, Constantin Caranica şi Doru Belimace) au aruncat
pistoalele şi au aşteptat într-o serenitate deplină sosirea autorităţilor,
postură care ar fi trebuit să ofere o justificare aproape metafizică gestului
comis. Mai mult, în timpul execuţiilor din 1939, declanşate de crimele
legionare care au avut ca resort lichidarea lui Codreanu din noiembrie 1938 -,
unii legionari, dacă împuşcăturile care îi loveau nu-i răneau de moarte,
strigau: „Nu sunt mort, mai trageţi odată!”
Comunism
şi manipulare politică:
Din multitudinea de elemente ale manipulării
de tip comunist, patru par a fi cele mai importante: rescrierea istoriei,
procesele politice (în special în URSS), limba de lemn şi cultul
personalităţii, care, după cum am mai amintit, a avut de asemenea o pondere foarte
mare şi în imaginarul Gărzii de Fier. Efectul rescriei istoriei nu a fost
imediat. Prima generaţie care a fost confruntată cu istorie fabricată în
laboratorul comunist a fost probabil şi cea mai imună la aceasta. Cu timpul
însă, rezistenţa tinerelor generaţii la „contaminarea” cu istorie falsificată a
scăzut treptat, iar miturile revanşarde şi angoasele resentimentare, dublate de
pretinsele conspiraţiile de proporţii împotriva României, inoculate prin
această istorie, au început să fie treptat asimilate. Vina pentru propriile
eşecuri venea din exterior, iar efectele propriilor reuşite (în mare parte
hiperbolizate sau inventate) asigurau stabilitatea întregii Europe. În astfel
de climat socio-istoric au coabitat generaţii întregi de români; astăzi, „comunismul
rezidual” continuă să distorsioneze realităţi şi mentalităţi, pe măsură ce
nostalgia vechiului regim, perceput ca fiind mult mai ferm şi mai eficient
decât democraţia, ia amploare. Procesele politice, menite să discrediteze şi să
condamne adversarii regimului, au devenit rapid o modalitate de debarasare a
liderilor comunişti de proprii tovarăşi deveniţi incomozi. Cele mai aberante
procese de acest fel au avut loc în URSS-ul lui Stalin, în 1937 fiind
pronunţate zilnic la Moscova câteva mii de pedepse capitale. În România,
cele mai importante procese politice comuniste i-au implicat pe Lucreţiu
Pătrăşcanu, Ana Pauker, Vasile Luca sau Teohari Georgescu, primul fiind făcut
vinovat de Gheorghiu Dej pentru toate eşecurile pe care Stalin le imputase
elitei comuniste române de după 1945 (în principal numărul foarte scăzut de
membri şi lipsa de aderenţă a Partidului Comunist în perioada interbelică), iar
ultimii trei au fost înlăturaţi de Gheorghiu Dej sub pretextul deviaţionismului
de dreapta, în realitate pentru a consolida monopolulului puterii politice în
mâinile acestuia. În perioada ceauşistă procesele politice au încetat, deoarece
s-a observat compromiterea, prin intermediul acestora, a imaginii partidului. Limba
de lemn a fost un instrument propagandistic pe care comunismul l-a inventat şi
l-a perfecţionat prin folosire permanentă. Ştiut fiind de către experţii
propagandei politice că limitările experienţei lingvistice şi culturale ale
unei anumite persoane îi pot restrânge acesteia accesul la anumite idei sau
distorsiona aprecierea unor realităţi, discursul politic a vizat, înainte de
toate, adoptarea unui anumit comportament sau declanşarea unei acţiuni în
rândul auditoriului. Astfel, scopul limbii de lemn nu este transmiterea unui
mesaj, ci crearea unei anumite stări. Finalitatea revoluţiei comuniste era o
societate mondială fără clase, monoglotă; pe cale de consecinţă, utilitatea
limbii de lemn în regimurile comuniste este mai mult decât evidentă. Aceasta,
pe lângă faptul că nu exprima şi nu descria nimic nou, avea rolul de a reduce
accesul la idei, practic de a abrutiza cognitiv societatea, întocmai opusul
unei autentice limbi. Ţinând cont de acest lucru, limba de lemn are o denumire
improprie, deoarece produce un efect social fundamental opus unei autentice limbi.
Ea este însă imperios necesară Partidului Comunist pentru întreţinerea
ficţiunii ideologice. Totodată, ea permite recrutarea, fără teama de a greşi, a
conducătorilor şi activiştilor obşteşti. Şi, nu în ultimul rând, oferă
cetăţenilor posibilitatea de a se exprima prin discursuri publice - fără
pericole pentru putere - în cadrul simulacrului numit „democraţie socialistă.” Particularităţile
limbii de lemn sunt şi ele interesante; astfel, nu există un emiţător, niciun
destinatar concret, partidul adresându-se practic poporului, în conformitate cu
orientarea antiindividualistă a comunismului. Nu există alt referent pentru
limba de lemn decât ea însăşi, aceasta nefăcând nicio trimitere concretă şi
întreţinând deliberat ambiguitatea în jurul subiectului pe care (aparent) îl
dezvoltă; pe lângă acestea, se observă formulele rituale care stau la baza
limbii de lemn, presărată de simboluri ale unei anumite ordini pe care o
produce şi al cărei produs este. Caracteristicile principale ale limbii de lemn
sunt: maniheismul (scopul existenţial al limbii de lemn era acela de a
radicaliza diferenţele dintre „lagărul socialist” şi cel imperialist),
precaritatea vocabularului (jurnaliştii din fosta URSS foloseau aproximativ
1500 de cuvinte, în timp ce vocabularul rus din secolul XIX conţinea în jur de
220 000), modul organic de interpretare a societăţii (aceasta, ca orice
organism, trebuie să se dezvolte în anumite etape, având ca finalitate nivelul
superior al socialismului), şi voluntarismul militant în construcţia
comunismului (discursul public comunist este suprasaturat de verbe cu substrat
politic: a dezvolta, a facilita, a accelera, a orienta, a stimula, a construi,
etc). În limba de lemn, a gândi are semnificaţia de a îndepărta fenomenele
pentru a ajunge la principii. Cât despre limba de lemn din perioada
ceauşistă, aceasta a excelat prin lipsa de conţinut efectiv, logoree accentuată
şi sărăcia vocabularului folosit. Cultul personalităţii a avut un însemnat rol
manipulativ la nivel imagologic. Prin excesul de imagine şi de omagii la adresa
conducătorului, imaginarul colectiv mental era supus la o sistematică agresiune
care se finaliza deseori, aşa cum era anticipat, prin acceptarea, finalmente
mecanică, a poziţiei infailibile a liderului. Manipularea comunistă a fost
superioară celei legionare prin însăşi timpul pe care l-a avut la dispoziţie
pentru a se exercita, însă ambele mişcări au dispus de elemente manipulative cu
impact puternic în mentalul colectiv românesc. Apreciez chiar că miturile
folosite în manipularea legionară (credinţă, neam, pedeapsă, muncă jertfă) ar
fi mai apropiate de fondul intim al românului simplu, în special a populaţiei
rurale decât cele comuniste (proletariat, societate fără clase, suprimarea
proprietăţii individuale, eradicarea credinţelor religioase, etc) şi că, în
alte circumstanţe istorice, manipularea legionară ar fi putut avea un impact
considerabil mai ridicat; în altă ordine de idei, deturnarea sensului
comunismului prin deriva naţionalistă s-a făcut tocmai pentru a contracara
insuficienţa de legitimitate care afecta regimul şi pentru câştigarea aderenţei
maselor, comunismul recurgând astfel la mituri specifice extremei drepte pentru
a se menţine la putere. Rezultă deci, pe lângă consistentele intersectări de
natură ideologică, şi o pronunţată o continuitate propagandistică între
legionarism şi comunism.
Concluzii:
Atât legionarismul, cât şi comunismul au operat o manipulare prin intermediul miturilor din imaginarul românesc, creându-le sau amplificându-le, pentru a constrânge, - printr-o metodă mai subtilă şi mai eficientă -, societatea să le susţină, sau cel puţin să le accepte propriile proiecte politice. Ţesutul mitologic face parte din fiinţa noastră mentală, aşa cum ţesutul conjunctiv face parte din fiinţa noastră corporal. Fiecare generaţie rescrie istoria în conformitate cu propriile trăiri, aspiraţii sau valori; acest fapt, fără a conferi neapărat un caracter echivoc evenimentelor din trecut, accentuează doar imposibilitatea unei poziţii cu adevărat obiective a cercetătorului, condiţionată direct de cultura şi de mediul social al cărei produs este. Chiar şi aşa, imposibilitatea unei obiectivităţi totale nu scuză deturnările grosolane ale trecutului sau ale unor concepte în scopul instrumentalizării lor politice. Naşterea totalitarismului în secolul XX poate fi privită şi prin prisma confruntării a două tipuri de etică: etica comunitară şi etica individualistă. Ultima s-a impus treptat odată cu Reforma religioasă şi cu procesul de secularizare, mutând treptat accentul social de pe comunitate pe individ. În această optică, fascismul şi comunismul au reprezentat o încercare de restabilire a moralei comunitare, având însă un succes parţial şi temporar. „Era individului”, pentru a folosi expresia care dă titlul unei cunoscute cărţi a filozofului francez Alain Renaut - pare, cel puţin în prezent, ireversibilă. Cele două extreme ale politicii româneşti din secolul XX trebuie în primul rând înţelese, şi numai după aceea blamate. Imensa manipulare provenită din legionarism, dar mai ales din comunism, aplicate sistematic mentalului colectiv românesc, au condus la o denaturare a autenticelor raporturi între societate şi sfera politică; astfel, o însemnată parte a societatăţii române contemporane încă valorizează stabilitatea cu preţul autoritarismului politic, în detrimentul libertăţii şi a riscurilor economico-sociale inerente acesteia. Nostalgia comunismului este, pentru largi categorii societale, incontestabilă, iar atâta timp cât democraţia (care are nevoie de timp şi răbdare pentru a deveni cu adevărat funcţională) va continua să fie privită circumspect, ca depozitară a corupţiei, laşităţii sau minciunii, România va avea o relaţie defectuoasă atât cu trecutul, cât şi cu prezentul său, deoarece democraţia nu este reflectarea unei ordini divine sau cosmice. Nu posedă niciun adevăr transcendent în exerciţiul său; adevărul său fundamental este că nu are un adevăr tocmai pentru a permite diferitelor adevăruri politice să se exprime, să se confrunte, să se înfrunte respectându-se, adică păstrând regula democratică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu