DE CE AU FOST MĂCELĂRIȚI EVREII SECOLE LA RÂND ÎN
EUROPA?
Antisemitismul este o atitudine veche în
Europa. În Evul Mediu a fost îndreptată în special împotriva evreilor.
Încurajat de Biserică şi bazat pe multe mituri, antisemitismul european a dus
la violenţe fără precedent, comunităţi întregi de evrei fiind mascrate.
Evreii au fost o prezenţă constantă în Europa
încă din primul secol de dinainte de Hristos, înmulţindu-se prin migraţii şi
deportări după războaiele dintre romani şi evrei. În Evul Mediu în special
evreii trăiau în comunităţi distincte în număr mare şi în general prosperau din
activităţile lăsate libere lor, precum comerţul, finanţele şi medicina. De
altfel erau apreciaţi pentru priceperea lor în aceste domenii. Cu toate acestea,
miturile, obscurantismul şi fanatismul religios au dus în repetate rânduri la
masacrarea populaţiilor evreieşti din vestul Europei în special, deşi inclusiv
în Rusia Ţaristă au avut loc măceluri îndreptate împotriva evreilor.
În general se crede că pogromul şi uciderea
evreilor au fost caracteristice secolului XX, cu precădere în Germania
Nazistă. De altfel noţiunea de pogrom este asociată cu Hitler, lagăre de
concetrare sau regimurile de extrem-naţionalism din Europa mijlocului de secol
XX. Aşa cum arată o serie de fapte petrecute în Evul Mediu, pogromul era
practicat pe scară largă de sute de ani, mai ales în Europa Vestică. De-a
lungul secolelor comunităţi întregi de evrei au fost măcelărite cu sălbăticie,
inclusiv pentru jaf. Este o istorie crudă şi puţin cunoscută a Europei, o
istorie în care sute de oameni îşi pierdeau viaţa doar fiindcă nu erau creştini
sau pe baza unor mituri şi superstiţii, a unei uri inexplicabile faţă de o
etnie.
Evreii
bancherii şi comercianţii Europei:
Primii evrei care au poposit pe continentul
european sunt evreii din Alexandria, care au ajuns în special în zona Greciei
încă din secolul al III lea î.H.. Ocupaţia lor principală fiind negoţul şi
finanţele, s-au extins în tot bazinul Mării Mediterane, în aşa măsură încât în
anul 27 î.H., în timpul primului împărat roman Octavian Augustus, numai în Roma
erau peste 7.000 de evrei. Inclusiv istoricul eveu Joshephus confirma faptul că
în Europa romană erau numeroase comunităţi evreieşti, în special din triburile
lui Iuda şi Beniamin. În Evul Mediu, în Europa era o diasporă evreiască
înfloritoare stabilită cu precădere în statele puternice ale vremii, precum
Anglia, Sfântul Imperiu Roman de neam Germanic, Franţa sau Spania. Se
preconizează că în jurul anului 1000 erau deja peste 1,5 milioane de evrei în
Europa. Cea mai mare concentrare se pare că iniţial a fost în zona
germană.
„Evreii au ajuns probabil în Germania în
timpul perioadei romane. Însemnări din jurul anului 1000 confirmau comunităţi
evreieşti în oraşele mari precum Worms, Speyer, Cologne şi Mainz. Până în
secolul XIV, erau confirmate aproape 300 de localităţi cu comunităţi evreieşti”,
se arată în lucrarea „Persecution Perpetuated: The Medieval Origins of
Anti-Semitic Violence in Nazi Germany”, scrisă de Nico Voigtländer şi Hans-Joachim
Voth. Totodată erau semnalate mari comunităţi evreieşti în Anglia medievală,
mai ales în oraşul York, dar şi în Franţa, cu precădere la Paris şi Metz. Mulţi
evrei s-au localizat şi în Elveţia actuală, în special la Berna. Comunităţile
evreieşti nu erau supuse legile feudale europene. Însă erau priviţi ca un
element străin. Nu aveau cetăţenie, nu puteau dispune de proprietăţi
funciare şi nu puteau deţine ranguri nobiliare şi funcţii în stat. Cu toate
acestea, comunităţiile evreieşti au devenit deosebit de prospere, iar mulţi
membri ai acestor comunităţi s-au îmbogăţit. Şi asta fiindcă evreii s-au
adaptat. Mai precis au începu să domine comerţul în Europa. La un moment dat,
„evreu” era sinonim cu „negustor”. Nobilimea, în special, considera dezonorantă
această activitate şi o lăsa în seama evreilor. Totodată aceştia s-au ocupat
inclusiv de matematică şi medicină, obţinând performanţe deosebite în acest
domeniu. După ridicarea negustorimii din Germania, Franţa şi Anglia, evreii
s-au readaptat devenind primii bancheri şi cămătari, reuşind pe baza averilor
strânse anterior să-i împrumute pe ceilalţi. Era tot o nişă, mai ales că
Biserica interzicea creştinilor cămătăria şi activităţile bancare. Chiar şi
după ridicarea acestei interdicţii, evreii aveau secole de experienţă, ceea ce
i-a făcut să nu aibă foarte mare concurenţă. Totodată comunităţile evreieşti au
avut perioade în care au fost protejate de suverani sau de marii feudali,
tocmai pentru beneficiile financiare sau medicale pe care le obţineau de la aceştia.
Măceluri
antisemite organizate de „apărătorii crucii”:
Aceste comunităţi înfloritoare evreieşti au
fost însă supuse încă din prejma anului 1000 la pogromuri desfăşurate cu o
cruzime uluitoare. Comunităţi întregi au fost măcelărite de creştini, iar mii
de evrei - arşi sau spânzuraţi. Era vremea antisemitismului european. Primul
incident serios consemnat a avut loc cu ocazia primei cruciade, iar ucigaşii au
fost, culmea, cei care s-au declarat „războinicii lui Hristos”. Convocată în
1096, de papa Urban al II-lea, pentru eliberarea locurilor Sfinte, adică
Ierusalimul, de sub ocupaţia musulmană, de fapt un bun prilej de căpătuire
pentru feudalii şi sărăcimea Europei, prima cruciadă a avut un real succes.
Armate întregi au plecat în special din Franţa, au traversat Europa către
coastele Orientului Apropiat pentru a-i înfrunta pe musulmani. În drumul lor
„credincioşii” au găsit însă de cuvinţă să jefuiască şi să omoare. Ura lor
s-a abătut în primul rând asupra evreilor de pe teritoriul Germaniei. Un
incident cu totul revoltător şi deosebit de brutal a avut loc la Worms şi mai
apoi în toată zona Rinului. De altfel toţi „cavalerii lui Hristos” s-au răfuit
cu evreii din zona Rinului pe durata a trei cruciade. „Cruciadele din 1096,
1146 şi 1309 au fost martorele uciderii în masă a evreilor în oraşele de-a
lungul râului Rin. Pe lângă acestea, pogromurile Rintfleisch în Bavaria şi
Franconia de la finalul secolului al XIII-lea au adus distrugerea a peste 140
de comunităţi evreieşti”, precizează Nico Voigtländer şi Hans-Joachim Voth.
Primul masacru în masă al evreilor a avut loc însă aşa cum am amintit în oraşul
Worms în 1096. Acesta a deschis o serie cumplită de pogromuri ale cruciaţilor
în Germania şi Franţa. Totul s-a petrecut în luna mai a anului 1096. O armată
de 25.000-30.000 de oameni a plecat din Franţa prin Germania către Asia
Mică. Ajunşi pe valea Rinului, oamenii din armata contelui Emicho de
Leiningen, instigaţi cu fanatism religios împotriva „păgânilor”, soldaţii
dornici de jaf şi sânge s-au aruncat asupra comunităţilor de evrei ashkenazi,
acuzaţi că sunt din neamul celor care l-au ucis pe Hristos. În armată a fost
lansat zvonul că evreii din Worms au otrăvit fântânile. A urmat un măcel
cumplit. Sute de soldaţi s-au năpustit pe străzile Worms-ului căutând evrei.
Majoritatea au fost prinşi în case, omorâţi fără deosebire de vârstă sau sex.
Erau dezbrăcaţi şi aruncaţi în stradă, tăiaţi sau spânzuraţi. Bineinţeles
soldaţii creştini au jefuit casele evreilor, luând toate bogăţiile
găsite. Episcopul oraşului a făcut un gest creştinesc şi i-a adăpostit pe
câţiva supravieţuitori în palatul episcopal. Nici măcar autoritatea înaltei
feţe bisericeşti nu a temperat furia şi dorinţa de jaf a cruciaţilor. Aceştia
au spart porţile palatului şi i-au omorât pe toţi evreii găsiţi înăuntru. Peste
800 de evrei au fost omorâţi doar la Worms. Măcelurile au continuat la Speyer,
Mainz şi pe toată valea Rinului. Se presupune că peste 5000 de evrei au fost
măcelăriţi până când armatele cruciate au părăsit teritoriul german. A fost unul
dintre primele exemple importante de antisemitism şi xenofobie medievală
europeană.
Evrei
arşi de vii de Sfântul Valentin şi jafuri cumplite:
Episoade de acest gen au fost întâlnite pe
toată perioada Evului Mediu. Unele cu o violenţă sporită. Unul dintre cele mai
brutale pogromuri medievale a avut loc, culmea, cu ocazia celebrării iubirii şi
a unui sfânt creştin. Practic morala creştină a fost uitată în faţa urii şi a
dorinţei de sânge. Mai precis este vorba despre incidentul din 14 februarie
1349, atunci când în jur de 2.000 de evrei au fost arşi de vii la Strasbourg.
Era în perioada Marii Ciume, atunci când Europa a fost aproape distrusă de
acest flagel. Comunităţi întregi dispăreau răpuse de boală. În rândul
populaţiei devastate de ciumă, dominată de misticism, trebuia să existe un ţap
ispăşitor. Evreii au fost găsiţi vinovaţi de acest blestem care căzuse
asupra Europei. Mai precis exista supersiţia că evreii, ca oameni care nu
împărtăşeau credinţa creştină, ar fi otrăvit fântânile, puşi să extermine seminţiile.
Tocmai de aceea furia gloatelor s-a îndreptat contra lor în mod cumplit. În
toată Europa evreii au fost măcelăriţi şi arşi de vii. Cel mai grav incident a
fost însă cel de la Strasbourg. Deşi nobilii şi clerul, având în vedere
interesele lor economice, au încercat să-i apere pe evrei de furia mulţimilor,
arătând că nu au nicio vină pentru ororile ciumei. În cele din urmă au cedat în
faţa superstiţiilor şi i-a lăsat pe oameni să dea frâu liber furiei şi
anti-semitismului. „Sâmbătă, în ziua Sfântului Valentin, ei i-au ars pe evrei
pe o platformă de lemn în cimitir. Erau aproape 2.000 de oameni. Cei care
doreau să se boteze erau cruţaţi. Mulţi copiii mici erau scoşi din flăcări şi
botezaţi împotriva voinţei părinţilor. Şi tot ce se datora evreilor era anulat,
iar evreii trebuiau să predea toate poliţile sau însemnările cu privire la
datorii”, scria Jacob Marcus, în „The Jew in the Medieval World: A Sourcebook,
315-1791”. Un măcel cumplit împotriva populaţiei evreieşti a avut loc şi în
oraşul York, cu două secole mai devreme. Mai precis în 1190, în Anglia condusă
de regele Richard Inimă de Leu, un cruciat prin vocaţie, plecat mai mult în
campanii militare, evreii din York au fost masacraţi de mulţimea dezlănţuită.
Era o perioadă a cruciadelor în care antisemitismul şi fervoarea religioasă au
atins cote greu de imaginat. Evreii erau priviţi ca ucigaşii lui Hristos
şi viaţa lor era ameninţată în permanenţă. Totodată averile strânse de bogaţii
evrei din York ispiteau mulţimile din ce în ce mai nevoiaşe. Totul a pornit de
la banchetul de încoronare al regelui Richard din anul 1189. Acesta se pregătea
să plece în cruciadă, iar la acest banchet, pentru a-şi arăta repulsia faţă de
necredincioşi, a refuzat participarea celui mai bogat evreu din York, numit
Benedict. A urma o dezlănţuire furioasă la adresa evreilor chiar la
Westminster, iar Benedict a fost ucis. În decurs de un an, câţiva reprezentanţi
ai nobilimii din zona York au instigat mulţimea la măcel contra evreilor.
Majoritatea aveau un motiv bine întemeiat. Aveau datorii mari la creditorii
evrei şi uciderea lor ar fi însemnat stingerea datoriilor. O serie de
măceluri au început în Norwich, Lincoln şi Stamford. Mulţimea furioasă condusă
de cavaleri şi chiar călugări s-a năpustit asupra evreilor din York. Au fost
omorâţi peste 150 dintre aceştia, iar restul s-au refugiat în fortificaţia
numită turnul Clifford. Turnul a fost asediat de cavaleri şi de mulţimea
furioasă. Pentru a nu cădea în mâinile lor, evreii şi-au ucis soţiile şi
copiii, apoi s-au sinucis incendiind turnul. Un adevărat pogrom a avut loc şi
în Spania la jumătatea secolului al XIV lea. Comunitatea evreiască era foarte
bogată şi ajunsese să-l susţină pe regele Pedro în conflictul cu rivalul său,
Henry de Trastamara. Cum acesta a triumfat, a urmat măcelul îndreptat împotriva
evreilor. Numai în cartierele evreieşti din Toledo au fost omorâţi peste 12.000
de evrei în 1355. Au urmat măceluri în toată Castilia. Totul a culminat cu
uciderea a peste 4000 de evrei în Sevilla, măcelăriţi de populaţia dezlănţuită.
Restul au supravieţuit doar convertindu-se la creştinism. Astfel de măceluri de
mică amploare sau alungarea evreilor din regate a continuat în tot Evul Mediu,
cu mici perioade de acceptare şi protecţie din partea regilor.
Evreii
acuzaţi de uciderea lui Hristos, de otrăvirea fântânilor şi de uciderea
copiilor:
Motivele care au stat în spatele acestor măceluri sunt multiple. Pe de o parte erau motivele economice şi financiare ale nobilimii sau ale populaţiei din clasa de mijloc, iar de cealaltă parte obscurantismul şi fanatismul claselor de jos, puternic îndoctrinate religios şi folosite ca masă de manveră. În primul rând scopul principal era jaful şi anularea datoriilor pe care în special nobilimii le aveau la evrei. De exemplu în 1096, la Worms, jaful a fost scopul principal, prosperele comunităţi evreieşti fiind o oportunitate bună de căpătuială. Totodată acelaşi motiv a stat şi în spatele arderii evreilor din Stasbourg. Mai precis anularea datoriilor şi confiscarea averilor. „Consiliul (n.n. din Strasbourg) a luat banii de la evrei şi i-a împărţit între oameni. Banii au fost cei care i-au omorât pe evrei. Dacă ar fi fost săraci, iar lorzii feudali nu le-ar fi fost datorii, evreii nu ar fi ars”, preciza Jacob Marcus în aceeaşi lucrare. Aceleaşi motive evidente au stat şi în spatele măcelurilor de la York, nobilii şi populaţia dorind să scape de datoriile faţă de evrei şi totodată să pună mâna pe averea lor. Pentru a-şi atinge aceste scopuri, soldaţii de rând sau gloata era folosită ca masă de manevră. Erau aruncate zvonuri, inclusiv de către oamenii Bisericii, pentru a-i întărâta împotriva evreilor. Obscurantismul şi uneori fanatismul populaţiei făceau aceste zvonuri să devină credibile. De exemplu era popularizată ideea că evreii erau vinovaţi de uciderea lui Hristos, tot evreii otrăveau fântânile şi mai grav beau sângele copiilor de creştin pentru a-şi întreţine vitalitatea. De cele mai multe ori, oamenii Evului Mediu credeau aceste poveşti şi se dezlănţuiau asupra evreilor. Evreii au fost găsiţi inclusiv ţapi ispăşitori pentru declanşarea ciumei în Europa Medievală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu