marți, 7 mai 2019

SOCIETATEA NAȚIUNILOR.


SOCIETATEA NAȚIUNILOR

       O problemă importantă soluţionată la Conferinţa de Pace de la Paris a fost crearea Societăţii Naţiunilor (Liga Naţiunilor). Acest deziderat a fost susţinut de Woodrow Wilson (preşedintele SUA) prin punctul 14 al Declaraţiei din ianuarie 1918 - care spunea că „trebuie formată o asociaţie generală a naţiunilor pentru a aduce garanţii mutuale de independenţă politică şi de integritate teritorială statelor mari ca şi celor mici”.
       Dezbaterile privind Pactul Societăţii Naţiunilor s-au desfăşurat la Hotelul „Crillon” din Paris, în ianuarie 1919. La 25 ianuarie 1919, în plenul primei şedinţe a Conferinţei, s-a hotărât crearea Ligii Naţiunilor, iar la 28 aprilie s-a adoptat textul de funcţionare al acestei organizaţii. Wilson a insistat ca primul secretar general să fie James Eric Drumond. Pactul a fost inclus atât în textul Tratatului de la Versailles la 28 iunie 1919, cât şi în tratatele de la Saint-Germain, Neuilly, Trianon şi Sevres.
       Membrii Societăţii Naţiunilor erau: ţările semnatare din 1919-1920, din partea Aliaţilor, statele neutre în timpul războiului, în număr de 13, care au aderat la Pact în 1919-1920, orice alt stat independent care acceptă obligaţiile internaţionale ce decurgeau din Pact şi era admis de adunare cu o majoritate de două treimi. Ţările învinse erau provizoriu excluse de la aceasta şi oricine putea fi expulzat din Liga Naţiunilor printr-un vot al Consiliului şi al tuturor celorlalţi membri ai Societăţii. Oricine se putea retrage cu un previz de doi ani.
     România a fost o prezenţă activă în cadrul Societăţii Naţiunilor încă de la înfiinţarea acesteia. Nicolae Titulescu şi-a legat numele de această organizaţie încă de la începuturile ei, semnând, alături de I. Cantacuzino, Pactul Societăţii Naţiunilor din partea României. Între 1920-1936, a fost delegat permanent la sesiunile Adunării Generale şi la majoritatea sesiunilor Consiliului Societăţii Naţiunilor. De la tribuna Societăţii Naţiunilor a acţionat constant pentru menţinerea păcii, fiind încrezător în rolul şi eficienţa acesteia, afirmând în acest sens: „Între un mecanism defectuos, organizat în vederea păcii, şi război, alegerea mea se îndreaptă spre primul.” A propus măsuri de securitate colectivă menite să oprească tendinţele revizioniste ale statelor nemulţumite de Sistemul de la Versailles şi a contribuit la adoptarea unei definiţii a agresiunii. A militat pentru afirmarea statelor mici şi mijlocii în comunitatea internaţională, contribuind totodată la extinderea relaţiilor diplomatice ale României. A fost cu adevărat un diplomat de talie europeană şi mondoială. Recunoaşterea mondială s-a concretizat în alegerea sa în structurile de conducere ale Societăţii Naţiunilor: preşedinte al Adunării Generale şi membru al Consiliului Societăţii şi în Comitetul celor trei.
       Funcţia de preşedinte al Adunării Generale oferea posibilitatea celui care o ocupa să influenţeze agenda de lucru a Ligii şi, în parte, chiar deciziile acestui organism internaţional. De aceea, Titulescu s-a înscris la competiţie. Contracandidatul său, diplomatul finlandez Hjalmar Procope era susţinut de curentul revizionist ungar, în special, după ce contele Appony se retrăsese din cursă. La 9 septembrie Procope s-a retras şi el din cursă, conştient că nu are nicio şansă de câştig. Astfel, la 10 septembrie 1930, din 51 de delegaţii prezente, 46 au votat alegerea lui Nicolae Titulescu în calitate de Preşedinte al Adunării Generale. Titulescu vedea în alegerea sa o recunoaştere a eforturilor României de organizare a lumii conform cu principiile Societăţii Naţiunilor: „Îngăduiţi-mi să văd în gestul spontan al numeroaselor delegaţii care au propus numele meu pentru funcţia de preşedinte dovada că eforturile permanente ale ţării mele de a organiza prin pace şi muncă o viaţă conformă cu marile principii ale Societăţii Naţiunilor n-au trecut neobservate de către dumneavoastră.” Considerând că alegerea sa era şi o recunoaştere a faptului că participase de la început la lucrările Socuetăţii Naţiunilor, sublinia că: „Sarcina pe care mi-aţi încredinţat-o implică mari răspunderi. Nu mă dau în lături de la niciuna dintre ele... Dar veţi binevoi, sunt sigur, să mă ajutaţi la îndeplinirea acestei sarcini.”

Liga/Societatea Naţiunilor şi ordinea mondială a secolului trecut:
     Dezastrul Primului Război Mondial impulsionează efortul în tendinţa asumată de toate spiritele responsabile ale vremii de a se exclude posibilitatea repetării unui asemenea cataclism. Prăbuşirea sistemului echilibrului european, a Concertului Marilor Puteri, care a asigurat stabilitatea continentului timp de aproximativ un secol, noile provocări marcate de revolutia rusă şi pericolul propagării extremismului de stânga, tendinţa făuririi unui nou sistem de securitate internaţională determină abordarea, ca o posibilă soluţie, a înlocuirii anarhiei în domeniul relaţiilor interstatale cu o organizare instituţională, menită a oferi garanţia unei noi stabilităţi în urma încheierii războiului.

Pentru o asociaţie universală a naţiunilor:
      Termenul de Ligă sau Societatea Naţiunilor apare încă din 1908, când Léon Bourgeois propune un nou sistem de organizare a relaţiilor internaţionale. Ideea este preluată şi susţinută de grupuri şi asociaţii din Franţa, din Marea Britanie, din Statele Unite, unde preşedinţii Theodor Roosevelt şi George Taft avansează formula unui sistem de securitate în care agresorii să primească automat sancţiuni economice şi militare din partea comunităţii internaţionale.
    În iunie 1915, o Ligă pentru întărirea păcii, susţinută de preşedintele american Taft, militează pentru o Societate a Naţiunilor bazată pe securitatea colectivă şi întărirea dreptului internaţional. Preşedintele Woodrow Wilson este însă cel care, la 27 mai 1916, trasează, pentru prima dată, în termeni concreţi, instituţionali, proiectul unei asemenea organizaţii. El propune o asociaţie universală a naţiunilor, care, pe lângă garanţiile de securitate, să asigure prosperitatea economică generală, accesul la materiile prime, libertatea neîngrădită a circulaţiei, siguranţa navigaţiei maritime. Prevenirea războaielor urma a se realiza prin garanţii reciproce, utilizarea diplomaţiei deschise şi transparente, apelul la opinia publică, cei refractari la aceste principii urmând a fi supuşi sancţiunilor economice, dar nu şi celor militare, excluse de preşedintele Wilson din considerentul opoziţiei previzibile a izolaţioniştilor din Senatul american.
    Statele Unite ale Americii dispreţuiau conceptul de echilibru de forţe şi considerau imorală practica aşa-numitului „realpolitik”. Criteriile americane pentru ordinea mondială erau democraţia, securitatea colectivă şi autodeterminarea. Aceasta presupunea, prin urmare, asocierea tuturor naţiunilor, fără nici o discriminare, recunoaşterea şi impunerea dreptului internaţional „deasupra tuturor intereselor particulare”, instituirea unei forţe colective, care „să nu mai fie în serviciul ambiţiilor politice sau al egoismelornaționale”.

Instrument al dezvoltării paşnice şi al cooperării mondiale:
    Ideea lui Woodrow Wilson a fost concretizată, în cursul anului 1918, prin mai multe proiecte propuse de americani, britanici, francezi şi italieni. Principiile fundamentale ale acestora aveau în vedere, în primul rând, asigurarea securităţii colective prin opunerea faţă de agresor a frontului comun al tuturor statelor participante. Mijloacele propuse pentru realizarea unui atare obiectiv erau diferite: americanii acceptau doar sancţiuni economice, britanicii voiau îmbinarea mijloacelor economice şi militare de coerciţie, în timp ce francezii militau pentru constituirea unei armate internaţionale permanente.
Garanţia păcii durabile era considerată dezarmarea şi instituirea unui sistem de control al armamentelor. Liga urma să devină nu numai un mijloc de prevenire a războiului, ci şi un instrument al dezvoltării paşnice, al cooperării, al reglementărilor internaţionale în diverse domenii, concepute ca paşi spre integrarea politică.
    Din punct de vedere al organizării instituţionale, în fruntea Ligii urma a se institui un Consiliu, conceput de britanici ca fiind alcătuit exclusiv din reprezentanţii Marilor Puteri, care să asigure şi controlul asupra reconstrucţiei economice postbelice. Americanii şi italienii au susţinut, în schimb, formula unor membri permanenţi, reprezentând Marile Puteri, şi a unor membri nepermanenţi, din rândul celorlalte state.
Consiliul a fost organizat, în cele din urmă, ca un organ executiv şi decizional, format din cele cinci Mari Puteri (Statele Unite, Marea Britanie, Franţa, Italia şi Japonia), ca membri permanenţi, şi patru reprezentanţi ai celorlalte state, desemnaţi ca membri nepermanenţi, prin rotaţie, după criteriul geografic. Adunarea generală s-a constituit din câte trei delegaţi din fiecare ţară, care puteau fi oficiali sau reprezentanţi ai opiniei publice. În întrunirile sale anuale, Adunarea avea menirea de a dezbate toate problemele importante legate de activitatea Ligii şi de menţinerea păcii în lume, membrii având dreptul de a aduce în faţa ei orice fapt considerat a ameninţa comunitatea internaţională. Statutul Ligii Naţiunilor, ca rezultat al unui dificil compromis între diferitele interese ale iniţiatorilor, reflecta un consens limitat privind anumite obiective şi interese comune ale statelor în domeniul asigurării securităţii şi a cooperării internaţionale, extinderea rolului dreptului internaţional, acceptarea unor standarde şi norme de comportament ale guvernelor bazate pe preceptele acestuia. În sfârşit, Secretariatul, ca organ administrativ al Ligii, avea personalul recrutat pe baza reprezentării statelor conform criteriului geografic şi membrii săi erau responsabili numai în faţa Ligii, nu şi în faţa statelor naţionale de provenienţă.

Eșecul Societății Națiunilor:
      Statele Unite s-au retras din Liga Naţiunilor încă din 1920, din cauza neratificării, în cele din urmă, a Statutului de către Senat. Japonia s-a retras în 1933, din cauza problemei manciuriene, iar Italia în 1937, după sancţiunile, de altfel ineficiente, adoptate de Liga Naţiunilor împotriva ei din cauza atacării Abisiniei. A fost admisă, în schimb, ca membră permanentă, Germania, în 1926, care s-a retras în 1933, după venirea la putere a naziştilor. Uniunea Sovietică a fost acceptată în Liga Naţiunilor în anul 1934.
  Eşecul tentativei reprezentate de Liga Naţiunilor în direcţia asigurării securităţii internaţionale şi a eliminării pericolului de război s-a prefigurat încă de la începuturile constituirii sale. Aceasta deoarece, contrar ideilor lui Wilson, Marile Puteri europene învingătoare în război au pus pe prim plan asigurarea securităţii proprii prin pedepsirea şi slăbirea statelor învinse, în primul rând a Germaniei, prin reglementări teritoriale care să aibă în vedere interesele lor specifice şi ale statelor aflate în sfera lor de influenţă. Al doilea obiectiv esenţial l-a constituit izolarea Rusiei Sovietice şi impiedicarea expansiunii spre vest a revoluţiei bolşevice. Pacea izvorâtă din aceste considerente nu a fost rezultatul unui consens european, ceea ce a pus de la început sub semnul intrebării durabilitatea sistemului creat.
     Retragerea Statelor Unite, care au refuzat să gireze acest sistem, a lipsit Liga Naţiunilor de una din garanţiile esenţiale ale reuşitei sale, astfel încât, nici măcar obiectivul minimal al refacerii sistemului echilibrului european prin Concertul Marilor Puteri nu a putut fi realizat, lipsind din acest ansamblu, alături de Statele Unite, Germania şi Rusia Sovietică.   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...