TITULARIZARE
ISTORIE 2019 - REZOLVAREA SUBIECTELOR!
SUBIECTUL
I_______________________________ (30 de puncte)
A. Citiţi, cu atenţie,
sursa de mai jos:
„Domnia
lui Otto I cel Mare începe printr-o luptă fără milă a regelui saxon, cu
ajutorul
episcopilor şi a marilor abaţii regale, împotriva acelor duci care nu acceptă reconstituirea unei
puteri suverane. Mai multe revolte izbucnesc astfel, revolte pe care, întotdeauna, Otto reuşeşte să
le înăbuşe: atunci anexează Saxonia, fracţionează Lorena şi [...] instalează în fruntea marilor
principate teritoriale laici şi ecleziastici din propria sa familie. Persistenţa pericolului exterior, ca şi
abilitatea şi hotărârea sa, îi permit să păstreze unitatea regatului. În 955, aflat în fruntea unei
armate compuse din toţi baronii germani, Otto îi înfruntă pe unguri şi le zdrobeşte armata la
Lechfeld." (S. Bernstein, P. Milza, Istoria Europei)
episcopilor şi a marilor abaţii regale, împotriva acelor duci care nu acceptă reconstituirea unei
puteri suverane. Mai multe revolte izbucnesc astfel, revolte pe care, întotdeauna, Otto reuşeşte să
le înăbuşe: atunci anexează Saxonia, fracţionează Lorena şi [...] instalează în fruntea marilor
principate teritoriale laici şi ecleziastici din propria sa familie. Persistenţa pericolului exterior, ca şi
abilitatea şi hotărârea sa, îi permit să păstreze unitatea regatului. În 955, aflat în fruntea unei
armate compuse din toţi baronii germani, Otto îi înfruntă pe unguri şi le zdrobeşte armata la
Lechfeld." (S. Bernstein, P. Milza, Istoria Europei)
Pornind
de la sursa dată, răspundeţi următoarelor cerinţe:
1.
Scrieţi o relaţie istorică de cauzalitate stabilită între
două informaţii selectate din sursa dată,
precizând rolul fiecăreia dintre aceste informaţii (cauză, respectiv efect). 1 punct
precizând rolul fiecăreia dintre aceste informaţii (cauză, respectiv efect). 1 punct
2.
Menţionaţi o cauză a luptei pentru învestitură din Evul
Mediu şi două consecinţe ale acesteia
pentru Imperiul Romano-German. 3 puncte
pentru Imperiul Romano-German. 3 puncte
3.
Prezentaţi comparativ câte un fapt istoric desfăşurat în
Franţa, respectiv în Anglia, în secolele al
XlII-lea - al XV-lea, stabilind o asemănare şi o deosebire dintre aceste fapte. 8 puncte
XlII-lea - al XV-lea, stabilind o asemănare şi o deosebire dintre aceste fapte. 8 puncte
B. Elaboraţi, în 1-2
pagini, o sinteză referitoare la regimul comunist din România, având în vedere:
-
prezentarea
câte unui fapt istoric desfăşurat în plan cultural-ideologic de regimul
comunist
din România în deceniul cinci, respectiv în deceniul opt al secolului al XX-lea şi precizarea
unei asemănări şi a unei deosebiri dintre acestea;
din România în deceniul cinci, respectiv în deceniul opt al secolului al XX-lea şi precizarea
unei asemănări şi a unei deosebiri dintre acestea;
-
menţionarea
unei prevederi referitoare la proprietate înscrisă în Constituţia din 1952;
-
menţionarea
a două acţiuni ale disidenţei din România desfăşurate în deceniul nouă al
secolului al XX-lea şi a câte unei caracteristici a fiecăreia dintre acestea.
secolului al XX-lea şi a câte unei caracteristici a fiecăreia dintre acestea.
Notă: Se
punctează şi evidenţierea relaţiei cauză-efect, respectarea succesiunii
cronologice/logice a faptelor istorice, utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea limitei
de spaţiu. 18
puncte.
REZOLVARE:
A. 1: Relația
istorică de cauzalitate se poate stabili între următoarele informații:
*Cauza: „Domnia lui
Otto I cel Mare începe printr-o luptă fără milă a regelui saxon, (…), împotriva
acelor duci care nu acceptă reconstituirea unei puteri suverane.”
*Efectul: „(…)
instalează în fruntea marilor principate teritoriale laici și ecleziastici din
propria sa familie.”
Rolul acestor informații: cauza selectată
de noi pune în evidență următorul aspect: după destrămarea Imperiului
Carolingian, prin tratatul de la Verdun (843), apăruse Francia Orientalis, viitoarea Germanie medievală. Autoritatea imperială
se prăbușise și actorii vieții politice deveniseră marii principi laici și
ecleziastici. Aceștia, în mod firesc, nu mai doreau o nouă autoritate centrală
puternică care le-ar fi anulat, pe cale de consecință, toate beneficiile
exercitării puterii politice. În această situație, Otto I a avut de luptat din
greu cu respectivii principi (duci, în textul-sursă). Efectul selectat de noi arată preocuparea regelui pentru a
menține unitatea regatului – nu putem vorbi, încă, de Imperiu! În lumina
acestui fapt, era logic ca în fruntea marilor principate să numească membrii ai
familiei sale. De remarcat un aspect – numirea unor ecleziastici – aceste
numiri se datorează necesității regelui de a fi recunoscut și legitimat de
Biserică. Ulterior, pentru a avea bune relații cu Papalitatea, va institui „Privilegiul ottonian” – un edict prin care recunoștea pretențiile
Papalității de a conduce spiritual și temporal lumea creștină occidentală!
Acest document va fi utilizat mult mai eficient de Papi pentru a-și justifica
pretențiile de putere temporală (politică) decât faimosul fals „Donația lui Constantin”! Tot acest
document va constitui cauza îndepărtată a „luptei pentru învestitură”!
A.2: Lupta pentru învestitură:
A tulburat viața politică și religioasă a
Occidentului european! Cauza acestei lupte nu a fost reprezentată de dreptul de
a numi în funcții bisericești înalte, așa cum lasă să se înțeleagă această
denumire consacrată de tradiție! Era vorba, în realitate, de a stabili care
putere este cea mai importantă – cea a Papalității sau cea a împăraților
romano-germani!
După prăbușirea Imperiului Carolingian,
ideea imperială a fost menținută, în continuare, de către Biserică prin
Papalitate. Cu trecerea timpului se va ajunge la convingerea că Biserica deține
atât autoritatea spirituală cât și pe cea temporală, fapt certificat și întărit
prin „Privilegiul ottonian”! Astfel, puterea temporală era „cedată” prin ungere
împăraților de către Papă. Treptat, după formarea Imperiului Romano-German,
noii conducători numai agreează această dependență. Odată cu Henric al IV-lea
lucrurile se precipită. Acesta va fi excomunicat și va trebui să facă celebrul
„pelerinaj de la Canossa” pentru a fi iertat. Teoretic, lupta se încheie prin „Concordatul de la Worms” (1122) unde se acceptă dubla învestitură a
episcopilor de către împărat și Papă (acțiune săvârșită, în realitate, de către
arhiepiscopi). Practic, lupta s-a
reluat în mod dramatic în timpul împăratului Frederic I de Hohenstaufen,
supranumit „Barbarossa”! Între timp,
Imperiul Romano-German ajunsese să se autodefinească ca o autoritate de „drept
public” în baza dreptului roman redescoperit în Occident grație „Codului lui Iustinian”. Astfel,
Imperiul avea dreptul să hotărască drepturile și obligațiile tuturor, fără alt
intermediar, mai ales papal!
Reluarea luptei va avea însă consecințe
nefaste pentru Imperiu. Au reacționat la pretențiile imperiale toți factorii de
putere din Occident: republicile urbane italiene, noile monarhii aflate în
ascensiune și, bineînțeles, Papalitatea! O primă consecință importantă: Imperiul va fi nevoit să se limiteze la spațiul
lumii germane, deși va continua să se numească „Sfântul Imperiu Roman de Națiune Germană”- un
anacronism ce va bântui Europa până în 1806, când Napoleon l-a desființat!
A doua consecință importantă: împăratul nu va mai avea nicio autoritate reală,
fiind complet la mâna principilor, fapt legiferat în „Bula de Aur” din 1356. Astfel, Imperiul s-a destrămat în zeci, –
mai târziu, sute! -, de principate! Sigur au existat și împărați realmente
demni de acest titlu, doar au fost o excepție.
A.3: Centralizarea statală în Europa Apuseană – cazul
francez și cel englez:
Între secolele X-XV statele occidentale au
parcurs un drum greu în direcția reconstrucției lor statale. De exemplu, în
secolele X-XIII se desfășoară procesul de centralizare și unificare politică, -
spre sfârșitul acestei perioade, se trece chiar la manifestări specifice
absolutismului monarhic. Putem ilustra cele afirmate cu două fapte istorice
relevante, anume:
1.Primul fapt se referă la Franța – ascensiunea puterii
monarhice! Această
evoluție istorică este evidențiată foarte clar de politica regelui Filip al II-lea August. De remarcat
numele pe care și l-a dat singur - „August”! Acest nume
dorea să arate clar că regele francez era „împărat în regatul său”, adică
deținea toate prerogativele de putere ale împăraților romani de altădată:
politice, juridice, religioase, economice etc.. Noua politică se sprijinea pe
redescoperirea dreptului roman datorită „Codului lui Iustinian”.
Monarhia franceză își sporește puterile și
mai mult odată cu regele Filip al IV-lea cel Frumos, care îl ia pe Papa Bonifaciu al VIII-lea ostatic la Avignon, declanșând „captivitatea
babilonică a Bisericii Romano-Catolice”. Procesul de creștere a autorității
monarhice continuă după războiul de 100 de ani (1347-1453) prin Ludovic al XI-lea și, mai ales, Carol al VIII-lea. Acesta din
urmă începe să se manifeste în mod clar ca un monarh absolut. Mulți istorici,
de altfel, consideră că acest rege a
fost primul monarh absolut al Franței!
2. Al doilea fapt istoric
se referă la Anglia – slăbirea autorității monarhice! În aparență este o gravă contradicție – vorbim de
centralizarea statală și ascensiunea puterii monarhice! Această evoluție
istorică este valabilă până la un punct și-n cazul Angliei. Avem și aici
creșterea autorității monarhice, aspect ilustrat de politica regelui Henric al II-lea
Plantagenet (1154-1189). Acest rege a impus
o legislație unitară – „common low”, a lovit în privilegiile clerului, situație
care a dus la protestul și demisia arhiepiscopului de Canterburry, Thomas Becket; politica sa religioasă este considerată de către
unii istorici ca un fel de Prereformă religioasă în Anglia! – vezi, în acest sens aprecierile istoricului
J.M. Roberts, în lucrarea „Istoria Lumii”. A instituit
și o armată permanentă plătită prin transformarea obligațiilor militare ale
vasalilor în bani! Practic, este vorba de o armată profesionistă! Însă,
ulterior, instituția regală va cunoaște un început de slăbire a puterii. Un
moment important, în acest sens, l-au constituit abuzurile regelui Ioan fără de Țară. Se formează Parlamentul, în 1265.
Acesta își va afirma clar drepturile sale în materie de politică fiscală, de
politică externă etc., invocând ca bază pentru aceste drepturi prevederile din „Magna Charta Libertatum” – 1215. (Pentru informații suplimentare, vezi un
alt articol de pe blog care se referă exact la acest document). Se va ajunge la
o împărțire a exercitării puterii între regi și Parlament. Situația devine și
mai rea pentru regii englezi după înfrângerea din războiul de 100 de ani.
Astfel, absolutismul monarhic englez de după 1500 a fost foarte șubred în
comparație cu cel francez. Regii trebuiau să facă mereu apel la Parlament
pentru dreptul de a impune impozite regulate și pentru dreptul de a deține
armată permanentă. Aceste drepturi erau garantate doar anual.
Așadar,
între cele două fapte istorice există atât o asemănare cât și o deosebire
clară. Asemănarea constă în centralizarea politică care favorizează autoritatea
monarhică; deosebirea constă în modul de exercitare efectivă a acestei
autorități: în Franța regii vor fi din ce în ce mai absoluți, nemai-răspunzând
în fața vreo unei instituții de putere (Adunarea Stărilor Generale va ajunge să nu mai fie convocată) , în timp ce în
Anglia regii trebuiau să țină seama mereu de poziția Parlamentului.
I.B: Regimul comunist din
România:
Contextualizare – După 1947, comuniștii au avut cale liberă pentru a
impune modelul comunist sovietic în România. Au impus modelul stalinist în
toate sferele de activitate ale societății românești. În economie au introdus:
planificarea, naționalizarea și cooperativizarea agriculturii; în plan politic
au anihilat orice fel de opoziție; în plan cultural-ideologic au impus modelul
„realismului socialist proletcultist”!
În eseul de față ne vor interesa, în mod
special, politica comuniștilor români în plan cultural-ideologic, aspecte
legate de situația proprietății și unele acțiuni ale dizidenților în anii 80.
Argumentare – În plan
cultural-ideologic comuniștii au introdus la sfârșitul deceniului 5 modelul „realismului
socialist” care glorifica și fetișiza figurile simbol ale sistemului stalinist:
muncitorul stahanovist și țăranul colhoznic. Acesta este faptul istoric cel mai
caracteristic al politicii cultural-ideologice din acea perioadă și din anii 50 – „obsedantul
deceniu”! Se punea teoretic accentul pe
rolul fundamental în societate al muncitorilor și țăranilor, ceea ce, ca
principiu, n-ar fi fost un lucru rău. Dar, în realitate, în spatele acestei
idei propagandistice, se va ascunde o teroare totală împotriva valorilor
naționale românești! Tot ce nu se potrivea acestui „proletcultism” era
considerat retrograd, fascist, învechit, burghez, contrarevoluționar etc..
Cultura națională a fost drastic afectată. Proletcultismul a fost însoțit și de
o încercare de rusificare a societății românești. S-au proslăvit modelele
proletcultiste ale U.R.S.S.-ului, cultura sovietică fiind considerată cea mai
înaintată și mai progresistă din lume! Stalin era văzut și-n România drept
„părintele științei și al culturii”! Erau traduse lucrări literare „cu conținut
ideologic înaintat” prin intermediul Editurii „Cartea rusă” – un instrument
odios al politicii de rusificare.
Proletcultismul a dat la o parte marile
figuri ale culturii românești și a încercat să impună „figuri” culturale noi
care glorificau „luminoasa” societate sovietică. Aproape că România se pregătea
să de vină o republică sovietică!
Treptat, însă, după 1955, mai ales, vom
observa o înlăturare a acestui model, în contextul detașării lui Gheorghe
Gheorghiu Dej de U.R.S.S.. În acel an, Dej se pronunțase pentru „calea
românească de construire a socialismului”! Va reîncepe un proces de
re-românizare, am putea spune, a culturii și societății. Mai mult, Dej începe
deschiderea către Occident, iar de la sfârșitul anilor 50 limba rusă nu va mai
fi obligatorie!
În 1964, P.M.R. își afirmă puternic
orientarea națională în „Declarația P.M.R. cu privire la unele probleme ale
mișcării muncitorești internaționale”. Dincolo de distanțarea de U.R.S.S.,
P.M.R. dorea ca această declarație să constituie baza pentru reconcilierea partidului
cu poporul român!!
Orientarea națională este continuată sub
conducerea lui Nicolae Ceaușescu. Acesta impune, mai ales, după celebrele
vizite în Coreea de Nord și China, un „național-comunism” extrem de
protocronist și antioccidental, nu doar antisovietic! Principiile
„călăuzitoare” ale noi politici au fost formulate în faimoasele „Teze din
aprilie” – 1974.
Orientarea „național-comunistă” este faptul
istoric cel mai caracteristic anilor 70, dar și 80, în plan cultural-ideologic.
Pe lângă exagerările absurde ale protocronismului (de exemplu originea strict
geto-dacă a românilor), totuși noua orientare a recuperat mult din cultura
românească autentică, anterioară regimului comunist. Astfel, observăm o clară
deosebire între cele două fapte istorice, anume: „realismul socialist
proletcultist” a negat valorile culturale românești autentice, în favoarea
celor sovietice – „cele mai înaintate”, în timp ce, „național-comunismul”
ceaușist a recuperat foarte mult din aceste valori românești. Există însă și o
asemănare la fel de clară: chiar în perioada „național-comunismului” predomina
interpretarea comunistă de tip marxist-leninist în funcție de care se stabilea
care valori culturale corespund „intereselor maselor largi populare” și care
valori culturale aveau un „caracter burghez, limitat de clasă”! Astfel, și
„național-comunismul” a promovat ca și „proletcultismul” judecarea culturii pe
baza ideilor filosofiei marxist-leniniste.
În plan economic, așa cum am amintit mai sus,
comuniștii au aplicat modelul sovietic fără crâcnire. Economia românească a
fost complet centralizată, proprietatea privată era desființată sau redusă la
dimensiuni nesemnificative. Totuși, pentru păstrarea aparențelor, în
constituțiile comuniste din 1948 și 1952 proprietatea de stat nu era clar
afirmată! Astfel, de exemplu în Constituția din 1952 se vorbește de „proprietatea obștească” ca și
cum bunurile economice ar fi aparținut realmente „celor ce muncesc de la orașe
și sate”! Astfel regimul comunist dorea să sublinieze că el este singurul regim
politic care promovează cu adevărat interesele „oamenilor muncii”, care erau
„cu adevărat stăpâni pe destinul lor, pe munca lor și pe toate bunurile
obștești” – afirmație repetată la nesfârșit în timpul regimului comunist!
Pe fondul încălcării grave a tuturor
libertăților și drepturilor omului în timpul regimului ceaușist, s-a manifestat
și-n țara noastră fenomenul dizidenței anticomuniste. Aceasta s-a făcut cunoscută
și-n plan extern prin intervențiile de la posturile de radio „Europa Liberă” și
„Vocea Americii”. Cei mai cunoscuți dizidenți, încă din anii 70, au fost: Paul
Goma, Mircea Dinescu, Ana Blandiana, Doina Cornea, Emil Hurezeanu. Cu excepția
lui Paul Goma plecat în exil, ceilalți s-au manifestat pe tot parcursul anilor
80. Totuși, Emil Hurezeanu a plecat din țară dar se va face cunoscut prin
emisiunile de la „Europa Liberă”. Doina Cornea a intrat chiar în greva foamei!
O acțiune spectaculoasă, am putea spune, a
fost reprezentată de protestul hotărât al istoricului Dinu C. Giurescu față de
așa-zisa „sistematizare” a satelor românești. Această acțiune a declanșat o
reacție puternică de răspuns în Occident. Aici vor apărea organizații care își
propuneau salvarea satelor românești. Cea mai cunoscută a fost „Acțiunea
salvați satele românești” din Franța!
Altă acțiune cu puternic impact în societate
dar și în plan extern a fost greva muncitorilor din Brașov, din noiembrie 1987!
Aici s-au strigat și lozinci anticomuniste. Ea s-a soldat cu numeroși arestați
care au fost anchetați în cel mai pur stil stalinist!
Am putea aminti, desigur, acțiunea de-a
dreptul uluitoare a lui Constantin Pârvulescu
de la Congresul al XII-lea al P.C.R., din 1981, când l-a criticat în
văzul lumii foarte dur pe Ceaușescu. Sau „Scrisoarea celor 6”, dar aceste două
acțiuni nu-și propuneau înlăturarea regimului comunist ci doar înlăturarea
regimului ceaușist.
În cele din urmă, în 1989, regimul comunist
din România a fost înlăturat.
SUBIECTUL al II-lea_____________________ (30 de puncte)
A. Citiţi afirmaţia următoare:
„În mai puţin de 40 de ani (din timpul domniei lui Vespasian până la 106) Imperiul Roman reuşeşte, printr-o politică decisă, să înglobeze o bună parte a ţinuturilor locuite de daco-geţi."
( M. Bărbulescu, D. Deletant, K. Hitchins, Ş. Papacostea, P. Teodor, Istoria României)
Răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Exprimaţi-vă opinia faţă de afirmaţia de mai sus. 2 puncte
2. Argumentaţi, în aproximativ o pagină, opinia exprimată, având în vedere:
- Prezentarea a două fapte istorice (precizarea faptului și menționarea a trei caracteristici ale acestuia) relevante pentru susținerea opiniei;
- evidenţierea relaţiei cauză-efect prin utilizarea conectorilor corespunzători, utilizarea limbajului
istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice, structurarea argumentării elaborate şi respectarea limitei de spaţiu. 13 puncte
B. Citiţi afirmaţia următoare:
„În secolul al XIX-lea, modificarea hărţii Europei prin crearea regatului Italiei este
contemporană cu modificări şi mai importante pentru echilibrul continentului, modificări care intervinîn ţările germanice."
(S. Bernstein, P. Milza, Istoria Europei).
Răspundeţi următoarelor cerinţe:
1.
Exprimaţi-vă opinia faţă de afirmaţia de mai sus. 2
puncte
2.
Argumentaţi, în aproximativ o pagină, opinia exprimată,
având în vedere: - - - prezentarea
a două fapte istorice (precizarea faptului și menționarea a trei caracteristici
ale acestuia) relevante pentru susținerea opiniei;
- evidenţierea
relaţiei cauză-efect prin utilizarea conectorilor corespunzători, utilizarea
limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor
istorice, structurarea argumentării elaborate şi respectarea limitei de spaţiu. 13
puncte
Rezolvare:
II.A. Raporturile Imperiului Roman cu geto-dacii:
Contextualizare – Pentru Imperiul Roman pericolul geto-dac se amplifică la cumpăna celor două mari ere. Aceștia devin o barieră tot mai serioasă în fața dorinței împăraților romani de a-și consolida dominația în zona balcano-dunăreană. Unii regi geto-daci efectuează campanii militare la sud de Dunăre. Datorită unor astfel de campanii, împăratul Claudius a organizat provincia Moesia, locuită de moesi „din vechiul neam aprig al geților”! Altă campanie are loc la sfârșitul domniei lui Nero. În fine, se remarcă campania de la sud de Dunăre a regelui Duras, din iarna 85/86. În aceste condiții, Imperiul Roman va relua politica de expansiune la nord de Dunăre.
Argumentare – Putem susține aceste afirmații cu următoarele două fapte istorice, anume:
Primul fapt istoric: campania militară a împăratului Domițian - a fost considerată „cel mai important război de atunci al romanilor.” – Dio Cassius.
Acest fapt prezintă 3 trăsături:
*Prima: a fost o campanie militară, determinată, în parte, de dorința lui Domițian de a anihila opoziția senatorială care îl considera „neinspirat” în sfera politicii față de geto-daci;
*A doua: campania era însă absolut necesară pentru consolidarea stăpânirii romane în Moesia, primejduită serios de către Duras; ulterior, pentru o mai bună apărare, Domițian împarte Moesia în două provincii: Moesia Superior și Moesia Inferior;
*A treia: Domițian va fi nevoit să încheie pacea cu Decebal/Diurpaneus (urcat pe tron după cedarea puterii de către Duras, vărul său) deoarece a fost învins de către marcomanii germanici în Pannonia și nu mai avea forțe militare suficiente pentru a-l învinge pe Decebal. Pacea va fi una de compromis, dar, cu trecerea timpului, va fi percepută de către romani ca o umilință!
Cel care va încerca să înlăture „umilința” va fi împăratul Traian!
Al doilea fapt istoric: războaiele geto-dacice conduse de Traian. Prezintă și acest fapt 3 trăsături, anume:
*Prima: primul război a fost declanșat de către Traian mai mult pentru a „șterge impresia penibilă lăsată de campaniile lui Domițian”. Dar se mai dorea și anularea păcii „jignitoare” din 89! Astfel, primul război a avut mai degrabă un caracter demonstrativ, de forță. Așa se explică de ce Decebal nu a fost complet învins!
*A doua: al doilea război este cauzat clar de politica provocatoare a lui Decebal! Acesta nu doar că nu respecta pacea din 102, „sfidându-i în continuare pe romani, la fel cum făcuse după pacea din 89” (Pierre Grimal), dar, mai mult, pune la cale o alianță cu regele Pacorus al parților, ce stăpâneau Persia! Exista posibilitatea ca Imperiul Roman să lupte pe două fronturi! Era un pericol foarte grav și, astfel, Traian declară război lui Decebal.
*A treia: al doilea război apare, spre deosebire de primul, ca un război legitim, datorat necesității Imperiului de a anihila rapid primejdia de se confrunta cu doi dușmani deodată. A fost dus până la capăt – Decebal a fost înfrânt și s-a sinucis. Rămâne încă de discutat de ce alianță urmărită de Decebal nu s-a concretizat. Altă problemă este reprezentată de limitarea spațiului geto-dac ocupat de romani. De ce aceștia nu au mers mai departe în ocuparea întregului teritoriu geto-dac? Au dorit doar să aibă frontieră naturală pe linia Carpaților Orientali?
Ca o concluzie la cele expuse, împărtășim opinia autorilor lucrării „Istoria României”, dar până la un punct – Ce caută Vespasian în discuție!? Este o informație greșită! Vespasian a fost ocupat și … preocupat de cu totul alte spații geopolitice, - exemplu: războiul cu evreii!
II.B. Afirmarea unor noi centre de putere pe continent –
secolul XIX:
Contextualizare – Secolul XIX a fost
denumit pe drept cuvânt „secolul naționalităților”. Totuși, formarea unor noi
state naționale a repus dramatic pe tapet echilibrul de forțe continental,
favorabil unor țări ca Anglia și Franța. În special, apariția Germaniei va
clătina puternic status-quoul existent! Putem susține această afirmație prin
prezentarea a două fapte istorice relevante.
Argumentare:
Primul fapt istoric: apariția celor două state – Italia și
Germania. Însăși apariția lor a fost importantă. De ce? Deoarece
amândouă își arogau dreptul de a fi puteri continentale și coloniale în numele
moștenirii lor istorice: Germania se considera moștenitoarea „Sfântului Imperiu
Romano-German” iar Italia, bineînțeles, se considera moștenitoarea trecutului
său imperial roman.
Observăm trei
trăsături importante ale acestui fapt, anume:
*Prima: acțiunea
de unificare celor două state a determinat conflicte cu alte țări sau centre de
putere (Papalitatea de exemplu în cazul Italiei). Astfel, Prusia condusă de
Otto von Bismarck, inițiatoarea unificării Germaniei, a trebuit să lupte contra
Austriei, Danemarcei și, în special, contra Franței. În cazul Italiei, amintim
războiul dus de Regatul Sardiniei/Piemontului în alianță cu Franța contra
Austriei pentru unificarea cu teritorii din nordul Italiei – Lombardia de
exemplu.
*A doua: ambele state doresc să continue gloria
trecutului. Germania considerându-se „Al Doilea Reich” vroia să renască și să
ducă mai departe slava „Primului Reich” – „Sfântul Imperiu Roman de Națiune
Germană”! Italia va dori și ea să fie la înălțimea trecutului roman! De aici
conflicte și tensiuni cu celelalte puteri europene.
*A treia: ambele state vor căuta aliați pentru a-și pune
în practică proiectele, fiind conștiente că nu aveau suficientă putere pentru a
și le realiza singure. Chiar vor face parte, o vreme, din aceeași alianță
politico-militară – „Tripla Alianță” (Puterile Centrale).
Al doilea fapt istoric: lupta pentru modificarea echilibrului
european și pentru reîmpărțirea lumii. Și în cazul acestui fapt putem evidenția trei trăsături,
anume:
*Prima: ambele state au inițiat acțiuni politico-diplomatice și
militare pentru a-și afirma „noul statut”. Germania, prin vocea împăratului Wilhelm
I, anunță că interesele ei sunt mondiale – „Weltpolitik”! Această politică a
pus în gardă, mai cu seamă, Anglia – cea mai mare putere colonială a timpului.
Italia, la rândul ei, va agita lucrurile în Africa, dar a fost umilită pe plan
politico-militar în încercarea de a ocupa Etiopia/Abisinia!
*A doua: noua orientare politică, mai ales a Germaniei,
determină o cursă a înarmărilor fără precedent până atunci. Toate puterile
continentale vor marșa la această cursă a înarmărilor.
*A treia: acțiunea concertată pentru reîmpărțirea lumii! De
exemplu, Germania a impus organizarea Conferinței de la Berlin din 1884, unde
s-a încheiat un „Pact colonial” pentru împărțirea Africii între puterile
europene. Cu această ocazie, Germania și Italia au fost recunoscute oficial ca
puteri coloniale!
Ca o concluzie
la cele expuse, suntem de acord cu opinia celor doi istorici: într-adevăr, prin
apariția celor două state, - Italia și Germania -, echilibrul continental a
fost grav perturbat. Mai mult, și după 1884, Germania a continuat provocările,
datorate Weltpolitik-ului; în final ajungându-se la „Marele Război”.
Următoarele secvențe fac
parte din programele școlare pentru disciplina istorie:
|
(Programe școlare pentru Istorie, clasa a VIII-a, OMECI nr.
5097/09.09.2009)
|
(Programa școlară pentru clasa a X-a –
Istorie, OMEC nr. 4598/31.08.2004 )
Pornind
de la secvențele de mai sus, prezentați formarea/dezvoltarea și evaluarea
competențelor specifice date, având în vedere:
-
prezentarea
utilizării metodei conversația euristică pentru
formarea/dezvoltarea competenței specifice date în secvența A (menționarea a două caracteristici
ale metodei, precizarea modului de organizare a clasei, exemplificarea a două
sarcini de lucru date elevilor, utilizând informație istorică din Conţinuturi);
-
prezentarea
utilizării metodei cubul pentru
formarea/dezvoltarea competenței specifice date în secvența B (menționarea a două caracteristici
ale metodei, precizarea modului de organizare a clasei, exemplificarea a două
activități desfășurate de profesor și a două sarcini de lucru date elevilor,
utilizând informație istorică din Conţinuturi);
-
menționarea
a două avantaje și a unei limite ale itemilor
subiectivi;
-
proiectarea
unui item de tip eseu cu răspuns restrâns pornind de la cinci termeni
istorici/concepte și elaborarea a trei criterii de evaluare, pentru secvența A;
-
menționarea
a trei recomandări de proiectare a itemilor cu alegere multiplă;
-
proiectarea
unui item de tip alegere multiplă cu alegerea celui mai bun răspuns din trei
opțiuni date, elaborat pentru secvența B.
Notă: Se punctează şi
răspunsurile corespunzătoare itemilor, respectiv corectitudinea ştiinţifică
a informaţiei istorice.
REZOLVARE:
*Conversația
euristică – În actuala perioadă și în învățământul
românesc s-a mutat accentul pe formarea/dezvoltarea competențelor. În general,
s-a accentuat importanța metodelor active-participative, într-un astfel de
învățământ. Dar, și unele metode tradiționale pot, foarte bine, să contribuie
la o astfel de învățare, mai ales dacă ele se raportează la Cadrul ERR – Evocare, realizarea sensului,
reflecție, sau Dezvoltarea Gândirii Critice. Astfel, una dintre metodele
tradiționale adecvate, pentru acest scop, este conversația euristică. În fapt, mulți autori o consideră o metodă
activ-participativă modernă, mai ales că poate fi utilizată ca procedeu
didactic în cadrul altor metode moderne – exemplu: SVA, SINELG, Ghidul de
anticipație, tehnica 5W și H, tehnica STAD, Cadranele etc..
Această metodă prezintă o serie întreagă de
caracteristici care o fac adecvată
pentru învățarea centrată pe competențe. De altfel, termenul „euristic”
provine din cuvântul grecesc „euriskein” care înseamnă „a descoperi”, „a
cerceta”. Putem sublinia două caracteristici:
*Prima: este centrată pe acțiunea de
cercetare, descoperire, investigație din partea elevilor. Este recomadabil ca
profesorul să aibă în vedere întrebări-problemă sau situații-problemă.
Profesorul se va raporta și la experiența de învățare a elevilor, la cunoștințele anterioare ale
acestora, pentru ca aceștia să poată rezolva problemele sau situațiile-problemă
aduse în atenția lor.
* A doua:
formularea răspunsurilor/rezolvărilor pretinde din partea elevilor
înțelegere/comprehensiune, aplicare și analiză, cu alte cuvinte, se raportează
la nivelele taxonomice superioare ale domeniului cognitiv, conform modelului
propus de Benjamin Bloom.
Pentru secvența didactică dată, profesorul
poate organiza clasa în grupe. Numărul acestor grupe nu este determinat clar în
literatura de specialitate. Noi plecăm de la situația în care profesorul
împarte clasa în 4 grupe, având în minte raportarea la tehnica SVA sau metoda
cadranelor. După organizarea clasei în cele 4 grupe, profesorul le va distribui
întrebări-problemă sau situații-problemă pentru a evidenția clar aspectele
euristice ale conversației; altfel, se poate ajunge ușor, prin modul de
formulare al întrebărilor, la conversație catehetică.
Aplicație-model:
celor
4 grupe li se cere să rezolve următoarele situații-problemă:
*Grupa I: Cum
explicați faptul că în fruntea mișcării de emancipare națională din
Transilvania s-au aflat reprezentanții Bisericii Greco-Catolice? În fond, prin
diplomele leopoldine din 1699 și 1701, greco-catolicilor li se garantaseră
drepturi egale cu reprezentanții celorlalte religii recepte!
*Grupa a II-a: Cum
apreciați faptul că, în timpul regimului fanariot din Moldova și Țara
Românească deși se desființase iobăgia, - rumânia, vecinia -, totuși țăranii au
devenit clăcași – a doua iobăgire în cele două țări române? În fond, țăranii
erau eliberați de legarea de glie, impusă, în mod categoric, de Mihai Viteazul.
Cum a fost posibil, de exemplu, ca la 1848 să se vorbească de necesitatea
desființării iobăgiei în cele două țări? Nu fuseseră țăranii eliberați deja?
*Grupa a III-a: Cum a
evoluat mișcarea de emancipare politico-socială în Transilvania spre o mișcarea
de emancipare națională și de ce orice emancipare în plan social a românilor
putea echivala cu o emancipare națională a acestora? – elevii vor trebui să
aibă în vedere, în mod deosebit, aprecierile referitoare la caracterul
răscoalei din 1784 făcute de David Prodan.
* Grupa a IV-a: Care
au fost consecințele pentru Principatele Române ale decăderii Imperiului Otoman
după eșecul în asediul Vienei (1683)? Se va pleca de la faptul că decăderea
Imperiului Otoman ar fi trebuit, logic cel puțin, să ducă la slăbirea
controlului otoman asupra celor două țări române, dar, dimpotrivă, acest
control s-a accentuat odată cu impunerea domniilor fanariote.
Pentru rezolvarea acestor sarcini,
profesorul nu va trebui să se limiteze la organizarea clasei în grupe și la
distribuirea sarcinilor de lucru. Dimpotrivă! Va trebui să indice elevilor
materialul bibliografic adecvat – exemplu: „O istorie sinceră a poporului
roman”, autor Florin Constantiniu; „Istoria României” – colectiv de autori (
Mircea Bărbulescu, Dennis Deletant etc..), lucrările lui Keith Hitchins care au
avantajul unei prezentări detașate a istoriei românilor, fără dispute legate de
diverse moduri de prezentare a istoriei românilor, gen „istoria eroică a
românilor” versus „istoria demitizată a românilor”!
*Metoda
Cubului – este una dintre metodele cele mai clar
orientate spre dezvoltarea Gândirii Critice – Cadrul ERR! Prin cele 6 sarcini
corespunzătoare celor 6 fețe, îi provoacă pe elevi să urmeze, în principiu,
întregul traseu al taxonomiei cognitive propuse de Benjamin Bloom. Metoda și-a
luat numele de la mijlocul didactic prin care se vehiculează sarcinile
destinate elevilor – un cub.
Metoda prezintă numeroase
caracteristici/trăsături adecvate învățării centrate pe competențe. Iată două
mai relevante:
*Prima:
prezintă evidente avantaje formative și activizatoare prin inițierea elevilor
în argumentarea rațională, prin capacitatea de a colabora cu colegii și de a
dialoga constructive, prin asumarea unor sarcini de echipă – toate acestea
ducând la formarea/dezvoltarea comportamentelor civic-democratice.
* A doua:
dezvoltă gândirea divergentă a elevilor, competențele de rezolvare a unor
probleme sau sarcini-problemă prin antrenarea capacităților elevilor de a
rezolva euristic sau algoritmic respectivele sarcini; exersează, în aceeași
direcție, capacitatea acestora de a emite și de a valida ipoteze sau de a
identifica soluții rezolutive.
Pentru secvența didactică aflată în atenția
noastră, - B -, profesorul desfășoară o serie de activități. Exemplificăm două:
*Prima: este
evidentă! Împarte clasa în 6 grupe, fiecăreia distribuindu-i o sarcină din cele
6: Descrieți! Comparați! Asociați! Aplicați! Analizați! Argumentați pro și
contra!
* A doua: va
indica elevilor studierea unor lucrări istorice relevante care îi vor ajuta în
rezolvarea sarcinilor; exemplu: „Ascensiunea Occidentului” – autor William H.
McNail; „Istoria Lumii” – autor J.M Roberts. Cele două lucrări sunt considerate
„best-selleruri” mondiale în ceea ce privește scrierea istoriei!
Elevii primesc diverse sarcini. Iată două
dintre acestea:
*Prima: este
evidentă! Fiecare grupă va trebui să resolve sarcina atribuită ei. În cazul
nostrum putem avea următoarele sarcini:
Grupa
I: Descrieți caracteristicile Vechiului Regim din Franța!
Grupa
II: Comparați modelul politic american cu cel britanic!
Grupa
III: Analizați „revoluția glorioasă” din Anglia și demonstrați
de ce aceasta, pe cale pașnică, a reușit să asigure rolul decesiv al
Parlamentului în viața politică britanică!
Grupa
IV: Aplicați măsurile iacobinilor la contextul politico-social
care le-a determinat și explicați de ce guvernarea iacobină trebuia să fie
„revoluționară până la pace”!
Grupa
V: Asociați caracteristicile strategiilor militare ale lui Napoleon la acțiunile militare ale inamicilor Franței și formulați aprecieri referitoare la aceste strategii! De exemplu, se vor avea în vedere campania militară din Rusia, înfrîngerile navale în fața flotei engleze etc..
Grupa
VI: Argumentați, pro și contra, în favoarea/defavoarea
afirmației: „Modelul politic american constituie baza oricărui sistem
democratic modern”!
*A doua:
elevii pot realizeze proiecte/referate plecând de la cele 6 sarcini. Astfel se
rezolvă problema legată de caracterul cronofag al metodei. În practică,
realizarea concretă a sarcinilor bazate pe metoda cubului necesită cel puțin
2-3 ore! Ori, din păcate, orele de istorie s-au redus foarte mult, fapt care
face inoperante multe dintre metodele modern. De aceea, realizarea unor
proiecte/referate de către fiecare grupă, corespunzător sarcinii ei, rezolvă
mult mai bine problema factorului timp!
*
Itemii subiectivi – au o serie de avantaje dintre care prezentăm
două:
*Primul:
acești itemi solicită elevilor eleborarea unui răspuns deschis, care este
foarte foarte puțin orientat prin structura sarcinii sau, chiar, nu este deloc
orientat! Elevii decid care sunt elementele pe care le vor valorifica în
răspunsurile/rezolvările lor, ce lungime să aibă acestea ( cu excepția eseului
cu limită de spațiu sau restrâns), în ce vor consta răspunsurile lor – exemplu:
explicații, argumente, opinii, descrieri, investigații etc..
* A doua:
evaluează performanțe complexe ale învățării - comportamente corespunzând
nivelelor taxonomice superioare ale domeniului cognitive: analiză, argumentare,
sinteză, abilitatea de exprimare în limbajul epecific istoriei etc..
Au însă și numeroase limite. Cel mai
important: nu pot asigura o corectare și o notare a lor cu grad mare de
obiectivitate; aprecierea rezulattelor elevilor depinde de obiectivitatea sau
subiectivitatea profesorului.
Aplicație-model: pentru
secvența didactică A:
Alcătuiți un eseu de cel puțin o jumătate de
pagină privitor la mișcarea de emancipare politico-socială din Transilvania, în
care să integrați următorii 5 termeni/concepte istorici/istorice: diploma
leopoldină, uniatism, supplex, Școala Ardeleană, concepție națională modern.
Răspunsul va fi evaluat în funcție de
îndeplinirea a 3 criterii de evaluare, anume:
1 - respectarea succesiunii
logice a informației istorice – 40 puncte;
2 - prezența conectorilor de
tip cauză-efect și de argumentare a opiniilor formulate – 30 puncte;
3 – respectare limitei de
spațiu – 20 puncte; se vor acorda 10 puncte din oficiu.
Răspunsul așteptat din partea elevilor: Mișcarea de emancipare politico-socială
din Transilvania:
La sfârșitul secolului XVII Transilvania a
devenit provincie a Imperiului Habsburgic. Deși se accepta teoretic autonomia
provinciei, în practică ea a fost integrată ferm în structurile Imperiului
printr-o politică fermă de centralizare.
Principiile
de organizare ale Transilvaniei au fost incluse în „Diploma Leopoldină” din 4
decembrie 1691. Acest document recunoștea drepturile celor 3 națiuni(magiari,
secui, sași) și a celor 4 religii recepte (catolică, luterană, calvină,
unitariană). Românii erau, în continuare, situați în afara cadrului constituțional,
fiind considerați „tolerați”. „admiși pentru bunul public”.
Din
dorința de a beneficia de aceleași drepturi cu națiunile privilegiate, o parte
din români vor accepta uniatismul – unirea cu Biserica Romei și formarea,
astfel, a Bisericii Greco-Catolice. Reprezentanții acestei Biserici vor avea,
în principiu, aceleași drepturi cu celelalte națiuni. În realitate, multe
dintre aceste drepturi nu vor fi respectate, de aceea, în fruntea mișcării de
emancipare a românilor se vor afla chiar reprezentanți de seamă ai acestei
Biserici – Innocențiu Micu Klein, și reprezentanții „Școlii Ardelene” (Samuil
Micu, Petru Maior, Ion Budai Deleanu etc.). Atât Innocențiu cât și „Școala
Ardeleană” au alcătuit „Supplexuri” prin care cereau drepturi pentru români. La
baza acestora se află o concepție națională modern - și plebea făcea parte din
națiune alături de cler și nobilime. „Școala Ardeleană” în Supplexul din 1791 a
exagerat, însă, concepția latinistă despre români.
Mișcarea de emencipare a românilor a fost
larg reprezentată și de răscoala din 1784. Și în cadrul acestei răscoale s-a
manifestat conștiința națională a românilor, lui Horea atribuindu-se de către
austrieci gândul de a reface Dacia, de aceea a fost numit „Horea Rex Daciae”!
*Itemii
cu alegere multiplă – solicită elevilor selectarea răspunsului
corect (răspusurilor corecte) dintre mai
multe variante oferite (distractori). Profesorul trebuie să țină seama de
următoarele 3 recomandări în proiectarea lor:
1 - variantele de răspuns să
pună în evidență capacitățile de gândire logică ale elevilor, mai ales dacă
toate variantele sunt corecte și trebuie aleasă cea mai pertinentă.
2 - să nu sugereze, prin modul
de formulare al lor, răspunsurile corecte;
3 – distractorii (dacă sunt
greșiți) trebuie astfel formulați încât să pară plauzibili pentru a nu permite
ghicirea răspunsului (răspusurilor) corect.
În situația noastră, profesorul trebuie să
elaboreze variante de răspuns corecte din care elevii vor alege pe cea mai
concludentă! Astfel, pentru a se îndeplini această cerință, considerăm că este
mult mai relevant un item cu alegere multiplă de tipul: se prezintă un enunț și
apoi 3 variante sub formă tot de enunțuri care trebuie să completeze sau să
evidențieze mai bine enunțul-premiză.
Aplicație-model - pentru secvența didactică B:
Citiți cu atenție următorul enunț:
„Revoluția franceză a definit
și a promovat drepturile omului și ale cetățeanului, conform principiilor filosofiei iluministe.
Ea va constitui baza la care se vor raporta alte revoluții desfășurate ulterior
pe continentul european, - revoluțiile pașoptiste, de pildă -, dar tot această
revoluție a constituit sursă de inspirație pentru revoluția bolșevică din
Rusia!”
Alegeți dintre următoarele 3
enunțuri-opțiuni pe cel mai relevant pentru completarea/argumentarea enunțului
de mai sus:
„Principiile
revoluției franceze au fost aclamate în toate revoluțiile pașoptiste, dar unele
dintre ele au fost folosite și de comuniștii-bolșevici pentru a argumenta,
printre altele, desființarea proprietății private!” - enunțul a;
„Din
păcate, însă, revoluția a prezentat și o serie de aspecte profund negative –
„legea suspecților” din timpul guvernării iacobine, fapt care va fi speculat,
mai târziu de stalinism prin conceptul de „dușman al poporului”! Ce diferență
există, la urma urmei, între „suspecți” și „dușmanii poporului”? De altfel,
bolșevicii au pretins că revoluția lor a fost încununarea cea mai înaltă a
principiilor promovate de revoluția franceză!”- enunțul b;
„Revoluția
franceză poate fi judecată în diverse feluri. Ea a promovat idei înalte ale
filosofiei iluministe, dar a promovat și concepte fundamental opuse acestora –
„suspecții” din timpul guvernării iacobine, este unul dintre ele. Va constitui sursă de inspirație, din
nefericire, pentru bolșevicii ruși. Conform lui Lenin „revoluția rusă a fost
desăvârșirea revoluției franceze!” Să nu uităm că unele idei ale lui Jean
Jacques Rousseau, - foarte apreciat de iacobini -, privitoare la proprietatea
privată ca sursă a răului în societate
au constituit fundamental pentru doctrina comunistă a desființării proprietății
private, comuniștii afirmându-se astfel drept continuatorii legitimi ai
Iluminismului și revoluției franceze!”- enunțul c.
Toate aceste enunțuri sunt corecte! Alegerea
celui mai bun, mai complet, mai percutant, - ca să zicem așa -, va depinde de
gândirea proprie a elevilor dar și de … subiectivitatea profesorului! Cu alte
cuvinte, un astfel de item cu alegere multiplă poate deveni, ușor, item
semiobiectiv sau, chiar, subiectiv! Considerăm destul de nepotrivit un astfel
de item, care se dorește obiectiv! Ori este vorba de item cu alegere multiplă
ori de item de tip semiobiectiv/subiectiv și atunci îl include în categoria
itemilor de tip situații-problemă!
În aplicația noastră cel mai bun răspuns
dintre cele 3 opțiuni este enunțul …3.
Ca o concluzie la cele expuse, împărtășim opinia autorilor lucrării „Istoria României”, dar până la un punct – Ce caută Vespasian în discuție!? Este o informație greșită! Vespasian a fost ocupat și … preocupat de cu totul alte spații geopolitice, - exemplu: războiul cu evreii!
RăspundețiȘtergereAici vor doar să limiteze perioada de timp în vederea elaborării răspunsului.... 79-106.