PIANUL - O FEREASTRĂ SPRE LUMEA MUZICII!
„Instrumentul muzical desăvârşit”-aşa
consideră unii pianul. De o adaptabilitate şi expresivitate aparte, pianul este
la el acasă atât în lumea muzicii clasice, cât şi în universul jazzului şi al
muzicii pop. Se remarcă pe scenele de concerte atât prin impetuozitate, ca
instrument solistic, cât şi prin discreţie, ca instrument de acompaniament
pentru un cântăreţ timid. Poate ţine locul unei întregi orchestre, dar se şi
poate armoniza uşor cu aproape orice instrument. Descris drept „echivalentul
muzical al paletei pictorului“, pianul a inspirat unele dintre cele mai frumoase
compoziţii muzicale scrise vreodată. Dar cine a inventat pianul şi de ce se
bucură acest instrument chiar şi în prezent de o atât de mare popularitate?
Strămoşii pianului:
Harpa şi lyra se numără printre cele mai vechi instrumente cu coarde
ciupite. Mai târziu, a apărut dulcimerul,
ale cărui coarde se loveau cu două baghete. În Europa Evului Mediu s-au
fabricat instrumente cu claviatură, ale căror coarde erau ciupite sau lovite.
Cele mai cunoscute au fost clavicordul
şi clavecinul. Cutia de rezonanţă a
clavicordului era rectangulară, prevăzută cu un capac, iar coardele
instrumentului erau lovite de dedesubt, de nişte lamele metalice numite
tangente. Deşi expresive, sunetele lui delicate puteau fi foarte uşor acoperite
de alte instrumente sau chiar de voce. Clavecinul, un instrument mai mare şi
asemănător actualului pian cu coadă, era prevăzut cu coarde lungi. Acestea erau
ciupite de nişte pene metalice, numite „ciupitoare“. Deşi se distingea prin
sonoritate amplă şi rezonanţă, clavecinul nu putea realiza variaţii de
intensitate.
În
secolul al XVIII-lea, odată cu naşterea unei muzici de un dramatism şi o
sensibilitate aparte, muzicienii doreau un instrument cu claviatură ale cărui
mijloace de expresie să împletească sensibilitatea clavicordului cu forţa
clavecinului.
Apariţia pianului:
Constructorul
italian de instrumente Bartolomeo
Cristofori a îmbinat modelul de bază al clavecinului cu mecanismul cu
ciocănele al clavicordului, folosind pentru lovirea coardelor ciocănele de lemn
acoperite cu piele. El şi-a numit invenţia gravicembalo col piano e forte (clavecin cu piano şi forte),
prescurtat pianoforte, sau pian. Se obţinuse deci un instrument de
o sonoritate mai amplă, mai bogată, ce putea emite sunete de intensităţi
variate. Din nefericire, Cristofori nu a trăit suficient de mult ca să vadă
succesul de care avea să se bucure noul lui instrument. Întrucât puţini se
arătau interesaţi de invenţia lui, Cristofori s-a întors la construirea de
clavecine. La aproape 30 de ani de la naşterea primului pian, constructorul
german de orgi Gottfried Silbermann
a reexaminat modelul pianului şi a început să construiască şi el piane. Nici
meşterii din Germania şi Austria nu s-au lăsat mai prejos, realizând un
model mai mic şi mai uşor, numit pian pătrat.
În Anglia îşi desfăşura activitatea un alt
grup de constructori de piane. Aceştia emigraseră din Germania spre sfârşitul
secolului al XVIII-lea. Unul dintre ei, Johannes
Zumpe, a elaborat un tip de pian pătrat ce s-a vândut foarte bine. Sébastien Erard din Franţa şi alţi
constructori din Europa şi America au adus şi ei unele îmbunătăţiri. Iscusitul
tâmplar de mobilă fină, scoţianul John
Broadwood, şi-a dat seama că pianul avea să fie ideal pentru tinerele
doamne din clasa de mijloc, recent îmbogăţită. La puţin timp, compania lui era
angrenată în producerea unui mare număr de piane pătrate şi piane cu coadă.
Următoarea
dificultate avea să fie conceperea unui pian de dimensiuni reduse, care să
reproducă sunetul nobil al unui pian cu coadă. Prin urmare, pianele erau acum
verticale şi nu orizontale şi aveau dimensiuni mai mari. Coardele unui model Broadwood aveau o lungime de
2,7 metri. Însă, întrucât partea superioară era deosebit de grea, tipul
acesta de pian era prea periculos pentru interpret! Un alt model de pian
vertical, numit girafă, era de fapt
un pian obişnuit, dar cu coada pe verticală. În anii 1800, englezul John Isaac Hawkins a elaborat primul
model reuşit de pian vertical. El a fixat capătul inferior al coardelor foarte
aproape de podea. Modelul lui a luat în cele din urmă locul pianului pătrat.
Compozitorii
descoperă pianul:
Pianul începea
să câştige teren în cercul compozitorilor. Când Wolfgang Amadeus Mozart a vizitat atelierul bavarez al lui Johann Stein, în 1777, pentru a încerca
noul instrument, tânărul muzician a fost impresionat. Nu după mult timp,
compunea muzică pentru pian. În doar patru ani, Mozart a scris nu mai puţin
de 15 concerte pentru pian!
Totuşi, după numai câţiva ani, cel care avea să arate lumii calităţile noului
instrument era Ludwig van Beethoven.
Sub degetele maestrului, pianul prindea viaţă, iar sunetele căpătau virtuţi
vocale. Iată instrumentul mult aşteptat de lumea muzicii. Scenele vibrau acum
cucerite de un nou curent: muzica romantică, pasională, inspirată de pian. Frédéric François Chopin, renumitul
„bard al pianului“, a găsit în acest instrument mijlocul desăvârşit de a-şi
exprima gândurile şi trăirile. Muzica originală şi vivace compusă de Franz Liszt conferea pianului virtuţi
orchestrale. Muzicianul îşi electriza publicul prin interpretările-i de mare
virtuozitate.
Din
nefericire, cadrul de lemn şi coardele subţiri nu supravieţuiau interpretării
pline de patos din timpul unui concert. Prin urmare, fabricanţii de instrumente
au început să folosească tije metalice de susţinere până când s-a elaborat
cadrul de metal dintr-o singură bucată. Acum ei puteau folosi coarde mai groase
şi ciocănele mai grele pentru a obţine sunete de o mai mare intensitate. Aceste
sunete, de altfel destul de aspre, au fost corectate prin acoperirea
ciocănelelor cu fetru. Dispunerea pe diagonală a coardelor mai lungi peste
cele scurte a contribuit mult la îmbunătăţirea calităţii sunetului şi la
economisirea de spaţiu. Astfel şi-a făcut apariţia pianul modern şi, odată cu el, pianiştii de
renume. Sălile de concerte erau acum arhipline de melomani entuziasmaţi de noua
artă pianistică. Între timp, pentru a satisface uriaşa cerere de piane,
meşterii din Europa şi America au început să producă în masă râvnitul
instrument.
Pianul capătă
popularitate:
La
începutul secolului al XX-lea, în fiecare casă trebuia să existe un pian, ca
simbol al statutului social, indiferent dacă cineva ştia să cânte la el sau nu.
Pianiştii erau foarte căutaţi pentru a întreţine clienţii şi călătorii, pentru
a realiza fundalul sonor al filmului mut nou apărut şi pentru a da lecţii unui
număr crescând de iubitori de muzică. Reuniunile de familie gravitau în jurul
pianului, iar amatorii îşi prezentau propriile compoziţii. Se compunea întruna
muzică pentru pian. Mai mult, instrumentul a inspirat noi stiluri de
interpretare, de o mare varietate, precum sincopatul ragtime atât de atrăgător, lentul blues sau ritmicul boogie-woogie.
Declinul
pianului a început să se facă simţit după primul război mondial. De la o
excepţională producţie de 600 000 de piane pentru întreaga lume în anul
1910, vânzările de piane au scăzut treptat. În lumea divertismentelor, pianul a
fost înlocuit de fonograf, radio, casetofon şi, în cele din urmă, de televizor.
Dar asta nu a însemnat nici pe departe apusul epocii pianului. Progresele
tehnice înregistrate după al doilea război mondial au reînviat interesul
oamenilor faţă de acest instrument. În 1980 s-au produs peste 800 000 de
piane. Azi, pianele mai uşoare se fac din plastic şi din aliaje, iar clapele
albe sunt acoperite cu material sintetic, nu cu fildeş. Japonia a devenit unul
dintre cei mai mari producători de piane, iar China l-a adoptat ca „rege al instrumentelor“.
Aţi vrea să
cântaţi la pian?
Ca
să cânţi la unele instrumente, trebuie să exersezi foarte mult, chiar şi pentru
a scoate un singur sunet. Însă la pian, dacă apeşi câteva clape în ordinea
corectă, ai şi făcut un cântecel! Puţini sunt înzestraţi cu abilitatea de a
cânta după ureche. Totuşi, mulţi au observat că folosindu-se de manuale simple,
pentru autodidacţi, învaţă repede să urmeze cu mâna dreaptă o linie melodică,
iar cu stânga să se acompanieze. Imaginează-ţi ce frumos este să poţi cânta melodia
ta preferată citind notele dintr-o partitură! Vei alege un marş înviorător, un
vals lin sau poate balada ta favorită? Sau preferi ritmurile latino-americane
ori jazzul. Cât de plăcut este să cânţi în duet cu un prieten! Gândeşte-te şi
la bucuria de a acompania un grup de prieteni în timp ce cântă la diferite
instrumente sau vocal. Eşti tentat să intri şi tu în fascinanta lume a muzicii?
Pianul mecanic:
Pentru
cei ce nu aveau multă experienţă la claviatură, pianul mecanic a fost soluţia
ideală. Fiind o combinaţie între o cutie muzicală şi un pian, pianul mecanic
este prevăzut cu clape care se mişcă singure în sus şi în jos în funcţie de
perforaţiile de pe un cilindru de carton rotativ. Primele modele din 1890 erau
prevăzute în faţă cu un mecanism care apăsa clapele cu ajutorul unor degete de
lemn în timp ce muzicianul acţiona nişte pedale-leviere. La modelele mai
târzii, mecanismul era încorporat. Pianele mecanice mai avansate reproduceau
interpretări ale marilor pianişti ai vremii, iar cilindrele pe care era
imprimată piesa muzicală erau multiplicate spre vânzare, aşa cum se face azi cu
discurile sau casetele. În 1925, în Statele Unite se fabricau mai multe piane
mecanice decât piane obişnuite. Totuşi, odată cu apariţia gramofonului şi a
radioului, epoca de glorie a pianului mecanic a apus prin anii 1930.
Cum funcţionează un pian cu coadă:
Peste
200 de coarde paralele
foarte întinse, din sârmă de oţel, produc 88 de sunete. Sunetele înalte se
obţin cu ajutorul coardelor scurte şi subţiri, care vibrează mai rapid, pe când
sunetele joase sunt emise de coardele lungi şi groase, adesea înfăşurate în
cupru. Toate sunetele, cu excepţia celor din registrul grav, sunt produse de
două sau trei coarde acordate la aceeaşi înălţime.
Când se
apasă o clapă de pian, nişte pârghii acţionează un ciocănel căptuşit,
care loveşte una sau mai multe coarde corespunzătoare sunetului dorit, revenind
imediat în poziţia iniţială. Apăsarea prelungită a clapei permite coardei să
vibreze şi sunetului să se stingă de la sine. Când degetul eliberează clapa, un
amortizor se aşază pe coardă întrerupându-i astfel vibraţia. Dacă se apasă pedala din
dreapta, de la baza pianului, aceasta ridică toate amortizoarele, permiţând
vibraţia simultană a mai multor coarde.
Coardele
trec peste nişte şipci de lemn, numite punţi, fixate pe placa
de rezonanţă, care, prin vibraţie simpatică, amplifică
intensitatea sunetului, dându-i rezonanţă. Cutia de rezonanţă amplifică
la rândul ei volumul sunetelor.
Coardele sunt prinse de un cadru metalic
cu ajutorul unor cuie de
oţel. Acesta trebuie să reziste la tensiunea-forţă de aproximativ 30 de
tone exercitată de toate coardele întinse
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu