TEME RELIGIOASE ÎN LITERATURA SF.
Literatura
SF prezintă deseori explicaţii, comentarii sau foloseşte teme religioase pentru
a transmite un anumit mesaj. Utilizarea temelor de acest tip în genul SF
variază de la respingerea religiei, ca fiind ceva primitiv şi neştiinţific,
până la explicaţii creative şi analize pătrunzătoare făcute unor experienţe şi
credinţe religioase văzute ca modalităţi de câştigare a noi perspective privind
natura umană. Exemple în acest sens sunt multe, precum personajele zei care se
dovedesc a fi extratereştri, profeţi care sunt, de fapt, călători în timp,
viziuni metafizice sau profetice obţinute prin mijloace tehnologice etc.. Genul
SF descompune, de multe ori, operele tradiţionale religioase într-un sens
postmodern, un exemplu constituindu-se relaţia dintre natura închisă şi
limitată a istoriei Creaţiei din Geneză, contrazisă de natura expansivă a
creaţiei, aşa cum este văzută în „Matrix”. De regulă, în
operele SF, religia este pur şi simplu acceptată sau respinsă. Dacă este
prezentată o asemenea temă într-o carte SF, tendinţa este ca aceasta să fie
investigată în profunzime. Cititorul este invitat să păşească dincolo de
atitudinea convenţională, tradiţională, abordată faţă de acest subiect şi să ia
în considerare posibilităţi mult mai numeroase decât cele relevate, în general,
în viaţa de zi cu zi. Pentru că genul SF se ocupă, adeseori, de modul în care
umanitatea se înţelege pe sine, în condiţiile a nenumărate schimbări sociale şi
tehnologice - majoritatea creaţiilor SF îşi pun întrebări de natură spirituală
şi religioasă. În consecinţă, importanţa temelor religioase în SF nu poate fi
ignorată. Printre cele mai importante teme religioase din literatura SF am
putea enumera următoarele: viaţa după moarte, venerarea străbunilor, îngerii,
apocalipsa, creştinismul, creaţia, potopul, demonii, diavolul, ultimul stadiu
al Universului, Dumnezeu sau zeii, raiul, iadul, meditaţia, mesianismul,
păcatul originar, steaua din Bethleem, penitenţa, purgatoriul, reîncarnarea,
învierea, sufletul, teocraţia etc.. Și scriitorii români de SF au fost
dintotdeauna interesati de aceste tematici, ele fiind surse de inspiraţie de la
primele lucrari SF româneşti pâna la cele mai recente. În cele ce urmează vor
fi menţionate creaţii literare reprezentative în lumina temelor religioase
pentru literatura SF de limbă engleză, precum şi unele din cele mai vechi
romane şi povestiri SF româneşti, alături de unele din cele mai recente.
Tema „viaţa
după moarte” apare, printre altele, în seria de romane Lumea
fluviului, 1918-2009, de Philip
Jose Farmer, în care o civilizaţie extraterestră readuce la viaţă, de-a
lungul unui fluviu, pe ambele sale maluri, toate civilizaţiile care şi-au dus
viaţa pe Terra, de la început până la apocalipsă. Vladimir Colin se lasă inspirat de această temă în povestirea Giovanna
şi îngerul (1966), în care apare personajul nemuritor Homo Eternus, care influenţează în
mod radical soarta umanităţii. În romanul său Babel (1978),
întâlnim iarăşi tema învierii, unul din personaje fiind trezit la viaţă de
Or-alda, o vestală capabilă de magie albă. În Necropolis, de Florin Pîtea, o civilizaţie nemulţumită
de tehnica sarcofagelor criogenice se transferă, treptat, în memoria
calculatoarelor, continuându-şi existenţa ca entităţi electronice, invadând,
astfel, reţeaua Internetului de necrosofturi care cer cu insistenţă modificarea
regulilor actuale de comportament social. Venerarea străbunilor este
o temă studiată în cartea Vorbitor în numele morţilor,
2005, de Orson Scott Card, în care
deciziile hotărâtoare ale civilizaţiei reprezentate în paginile sale sunt luate
în funcţie de oracole care transmit voinţa străbunilor. Această temă se află în
centrul cărţii Împăratul gheţurilor, de Ana-Maria Negrilă, 2006, în care
personajele principale depind complet de tradiţii pentru a supravieţui unei
tornade care se dovedeşte a fi catastrofală pentru comunitatea lor. În The
Machine Godess (Zeiţa maşină), 2009, Charles Phipps
foloseşte tematica îngerilor, întreaga istorie a personajelor sale fiind
dominată de fiinţe create înainte de Big-Bang, care iau numele de Îngeri şi
Demoni. În colecţia de povestiri Cifrele sunt reci, numerele-s calde,
de Liviu Radu, întâlnim un înger
care stă de vorbă cu Albert Einstein, modificând, astfel, cursul istoriei, un
monstru subacvatic pentru bunăvoinţă căruia membrii unei comunităţi trebuie să
aducă ofrande anuale, un Robespierre vampir şi un Jack Spintecătorul preot. În Shai
Tai, de Florin Pîtea, 2005, dMon, un virus dotat cu
inteligenţă artificială reuşeşte să evadeze din realitatea virtuală cu ajutorul
unui copil pe care îl duce de nas cu vizite imaginare în tot soiul de parcuri
distractive.
Creştinismul este o temă care apare frecvent. Spre exemplu,
în The
Rediscovery of Man
(Redescoperirea omului), 1996, de Cordwainer Smith, se povesteşte despre un propovăduitor care
iniţiază o rugăciune în masă pentru obţinerea unui semn. Pământul se opreşte din
rotaţia sa timp de o zi şi Soarele rămâne neclintit. Acest lucru nu aduce,
însă, oamenilor armonia visată de el. În romanul O iubire în anul 41042 (1958), Sergiu Fărcăşan scrie despre o Arcă a
lui Noe, o navă destinată colonizării altor planete, care se întoarce, după
tentativa eşuată de găsi viaţă pe alte planete, spre o Terră care nu îşi mai
aduce aminte de ei şi care refuză să îi accepte pe cei 4000 de astronauţi
de la bord şi îi împinge spre Soare. Dan
Doboş, în trilogia Abaţia (2006), discută
tema unui Dumnezeu care şi-a atins propria infinitate în sensul că oamenii,
creaţia lui, pot face acum tot ceea ce, în trecut, era posibil numai pentru El.
Dan Doboş scrie, într-un fel, o carte care aduce tribut unuia din cei mai
importanţi gânditori ai Creştinismului, Sfântul Augustin, ale cărui scrieri
sunt punctul de plecare în multe polemici ale personajelor principale.
Creaţia este o temă predilectă încă
de la primul roman SF: Frankenstein, 1818, de Mary Shelley, unde un om îşi permite să
recreeze o fiinţă. În Blade Runner, Roy Batty vorbeşte despre o creatură artificială care merge să se
confrunte cu creatorul său, în timp ce un alt personaj caută să-şi regăsească
umanitatea în ciuda slujbei sale: aceea de a ucide replicanţi. În Sharia, roman
de Roxana Brînceanu, 2005, personajele
poartă cipuri de identificare pe care le pot schimba, însă, cu bani şi relaţii,
preluând identitatea altora, de regulă pentru a se sustrage pedepsei cu exilul
dintr-o lume ciudată, în care cetăţenia se poate obţine pe baza unui test IQ pe
care îl pot trece oameni, cimpanzei, câini sau delfini, deopotrivă, în timp ce
aceia care îl pică au toate şansele să devină sclavi.
Escatologia (stadiul final al
universului), este o temă care apare, printre altele, în La Fin du Monde (Sfârşitul lumii), 1894, de Camille Flammarion şi în Cele
9 milioane de nume ale lui Dumnezeu,
1953, de Arthur C. Clarke. Victor Anestin, în romanul O tragedie
cerească - poveste astronomică (1914), se axează pe tema
catastrofei cosmice: planetoidul Satan pătrunde în Sistemul Solar şi modifică
orbitele planetelor Marte şi Venus, împingând Terra pe o traiectorie cometară. Horia Aramă atinge această temă în povestirea SF Moartea
păsării săgeată (1966), în care se prezintă o Terra distrusă de
o radiaţie nocivă, vinovată de o accelerare dramatică a ciclului vital,
vietatile fiind supuse unei degenerări rapide.
Zeii constituie o temă aleasă de
mulţi scriitori de SF, printre care se numără şi Lester del Rey, cu
romanul For
I am a Jealous People (Pentru că suntem un popor gelos), 1954, în care Iehova abandonează umanitatea şi
sprijină o rasă extraterestră să invadeze Pământul. Orson Scott Card, în Saga Worthing şi Philip
K. Dick, în The Faith of Our Fathers (Credinţa
părinţilor noştri), 1967, vorbesc despre protagonişti care se confruntă
cu un zeu atotputernic ce se dovedeşte a fi un vânător al tuturor fiinţelor. De
asemenea, în The Parable of the Sower (Parabola
secerătorului), 1993, Octavia
E. Butler imaginează o religie care a creat sămânţa
pământului, în care Dumnezeu este schimbarea. Să nu uităm
seria Stargate, în care aşa-zişii zei
străvechi sunt extratereştri care pozează numai în zei, pentru a fi adulaţi şi
slujiţi. În Domnul luminii, 1968, de Robert Zelazny, un nobil recreează o
mişcare religioasă pentru a detrona o serie de zei de inspiraţie hindusă
dintr-o lume în care magia şi ştiinţa coexistă. În Chalion, 2001, de Lois McMaster Bujold, există 5 zei care
au foarte multă putere, cartea imaginând o teologie consistentă şi bine
prezentată. În Sharia, 2000,
de Roxana Brînceanu, acesta este un
alt nume pentru Dumnezeu, Sharia reprezintă puterea supremă într-o lume a
cimpanzeilor şi câinilor vorbitori, parteneri sau duşmani, egali cu oamenii, cu
un regulament impus de un zeu ascuns, care conduce şi lumea conectaţilor, a
oamenilor direct prinşi în reţeaua de computere a planetei.
Meditaţia este o temă religioasă
preferată de Frank Herbert în Dune, 1965, în care Bene Gesserit şi Mentaţii sunt
personaje care folosesc diverse forme de vizualizare, de mantre şi alte tehnici
de meditaţie. Abaţia, 2001, de Dan Doboş, cuprinde o meditaţie largă
privind implicaţiile clonării, a relaţiilor dintre copie şi original, căilor
simple dar imorale prin care conştiinţa unui tânăr poate fi manipulată prin
utilizarea unor religii pervertite. Stranger in a Strange Land (Străin
într-o ţară străină), 1961, de Robert
A. Heinlein, conţine tema mesianismului, personajul său Valentin Michael Smith devine o
figură mesianică; crescut de marţieni, el transpune filozofia într-o formă de
religie. În Dune, de Frank Herbert, în întâlnim pe Paul Muad’dib, care devine un profet
mesia pentru Fremeni în momentul în care pregătirea sa mentală, alături de
drogul spice îi permit să perceapă direct timpul şi spaţiul. Personajul
principal din romanul Vindecătorul, 2008, de Sebastian A. Corn este mesianic, el
învaţă omenirea să vorbească, în numele unui zeu atotputernic, deşi este,
paradoxal, mut.
Teme
precum metafizica,
milenarismul şi moralitatea apar în romane SF precum Childhood’ End (Sfârşitul copilăriei), 1953, de Arthur
C. Clarke, Time Stream (Curentul timpului),
2005, de John Taine sau Soul of the Robot (Sufletul robotului), 1975, de Barrington J. Bayley.
The Star (Steaua Bethleemului), 1956, este tema
abordată de Arthur C. Clarke în
povestirea Steaua - aici, un
preot care serveşte ca astrofizician pe o navă de explorare se confruntă cu o
criză în credinţa sa în momentul în care descoperă că steaua văzută de
pământeni la naşterea lui Iisus a
fost o novă care a distrus o rasă întreagă. El nu poate înţelege un Dumnezeu
care a putut să se bucure şi să vestească sosirea pe pământ a fiului său
distrugând, în contrapartidă, o rasă întreagă de fiinţe extraterestre.
Penitenţa este
tema abordată de Frank Herbert
în White
Plague (Ciuma albă), 1982, în care omenirea ispăşeşte pentru
greşelile anterioare. În Babel (1978), de Vladimir Colin, personajul Scat Mor
este un savant decrepit care sileşte o serie de alte personaje să trăiască, în
imaginaţie, pe o planetă fictivă denumită Babel, un şir interminabil de torturi
psihice, plătind, astfel, pentru păcatele înfăptuite în trecut. Halucinaţiile
construite în mintea deţinuţilor construiesc universuri vii, extrem de ciudate
şi pline de surprize. Bogdan Tudor
Bucheru scrie despre păcatul originar în volumul Atingerea, 2008, alegând să dea o amprentă
fantastică alternând cu imagini de ficţiune ştiinţifică pentru a-şi concepe
naraţiunea.
Reîncarnarea stă la fundaţia unor
cărţi precum Immortality Inc. (Nemurire srl), 1978,
de Robert Sheckley, Born
with the Dead (Născut cu morţii), 1974, de Robert Silverberg şi The Helliconia Trilogy (Trilogia
Helliconia), 1985, de Brian
Aldiss. Aceasta este o temă preferată a scriitorului român Horia Aramă, care scrie despre migraţia
conştiinţelor, crearea de existenţe artificiale, de tipul Golem, împrumutând
elemente din basmul românesc, cum ar fi tinereţea veşnică, în romanul Ţărmul
interzis (1972); personajul principal, Jerebian, este doar un
mutant care a suportat efectele unei catastrofe ce l-a transformat dintr-un om
obişnuit într-o fiinţă stranie care poate călători dintr-un trup în altul, în
funcţie de ineditul senzaţiilor pe care le trăieşte, foloseste vieţi şi
identităţi după bunul său plac, dar este, în fond, o fiinţă nefericită,
deoarece nu obţine nicio certitudine majoră şi are revelaţia că majoritatea
gesturilor şi intenţiilor sale nu-i aparţin ci îi sunt dictate de un program
străin. Orson Scott Card, membru al
Bisericii Mormone, a inclus în unele din romanele sale poveşti extrase în mod
explicit din scriptură sau din istoria bisericii. De exemplu, în romanul Stone
Tables (Mesele din piatră), 1997, vorbeşte
despre profetul Moise. Romanele sale Women of Genesis (Femeile din Geneză), 2000, discută despre
femeile din Vechiul Testament, Sara, Rebeca, Raşela şi Lea. În Maria Magdalena, de Michael Hăulică, 2005, suntem martorii
unei crucificări reimaginate, în care Maria este o personificare computerizată
a personajului biblic.
Una dintre consecinţele presupunerii că este posibilă călătoria în timp, este capacitatea oamenilor moderni de a călători înapoi în timp pentru a-l întâlni pe Iisus şi mai ales înapoi până la momentul crucificării acestuia. Aceasta ridică multe întrebări complexe, morale şi religioase, care sunt tratate în mod foarte diferit de scriitorii de SF.. În The Traveller (Călătorul), 1954, de Richard Matheson, un profesor ateu declarat alege ca primă destinaţie a unei călătorii în timp momentul crucificării, el urmând să stea într-o cuşcă invizibilă pentru oamenii din jurul său. Ajungând la scena respectivă, simte atât de multă milă pentru Iisus încât încearcă să îl salveze, fiind adus înapoi rapid de conducătorii experimentului. El devine un alt om, deşi nu văzuse niciun miracol, pentru că, în schimb, fusese martor al unui eveniment în care un om era dornic să-şi dea viaţa pentru binele tuturor. John Brunner, în Times without Number (Timpuri nenumărate), 1969, descrie o realitate alternativă în care Armada spaniolă a învins Anglia. În acest secol XX, călătoria în timp este descoperită şi controlată de Biserica Catolică. Fiecare nou papă, la instalare, are posibilitatea să călătorească în Palestina lui Iisus. Oricine altcineva nu are voie să se apropie de acest moment în timp. În cartea lui Paul Anderson There Will Be Time (Va fi timp), 1973, un tânăr american al secolului XX descoperă că s-a născut cu abilitatea de a călători în timp fără să aibă nevoie de o maşină a timpului. Considerând că trebuie să mai existe şi alţii ca el şi că Ierusalimul, la momentul crucificării, ar fi o locaţie potrivită pentru a-i găsi, el merge acolo, dar este localizat de o organizaţie de călătorii în timp care îl duce la sediul său din viitorul îndepărtat, fără să reuşească să îl zărească pe Iisus. În cartea lui Garry Kilworth, Let’s Go to Golgota (Să mergem pe Golgota), 1985, turiştii din viitor pot rezerva un loc într-o călătorie în timp până la momentul crucificării. Înainte să plece, ei sunt preveniţi că nu trebuie să facă absolut nimic pentru modificare istoriei. Şi mai ales în momentul în care mulţimea este întrebată cine să fie cruţat, Iisus sau Barabas, ei trebuie să strige, împreună cu mulţimea, că îl vor pe Barabas. Un preot le dă iertarea pentru vina de a face acest lucru. Cu toate acestea, când se apropie momentul respectiv, protagonistul realizează că mulţimea care îl condamnă pe Iisus este compusă în întregime din turişti veniţi din viitor. În Time Wars (Războaiele temporale), 1984, de Simon Hawke, Cardinalul Lodovico propune, în 2461, să folosească tehnologia nou descoperită de călătorie în timp, pentru a obţine dovezi empirice conform cărora Iisus chiar a înviat după crucificare. Biserica Catolică reacţionează, excomunicându-l pe Cardinal, ierarhia bisericească preferând să continue să se bazeze pe credinţă numai şi să nu caute o asemenea confirmare faptică. În The Didymus Contingency (Contingentul Didymus), 2007, de Jeremy Robinson, un om de ştiinţă descoperă călătoria în timp şi se îndreaptă spre momentul crucificării şi învierii lui Iisus pentru a fi martorul câtorva scene şi a realiza că Iisus era fals. Dilema personajului este dacă ar trebui să dea în vileag înşelătoria, cutremurând astfel din temelii tot creştinismul, sau nu. În Vindecătorul, 2008, de Sebastian A. Corn, ne întoarcem în timp la epoca apariţiei limbajului omenesc şi facem cunoştinţă cu un personaj ciudat, care îi învaţă pe oameni să vorbească, dar este mut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu