ÎNTREBĂRI
PRIVITOARE LA … SFÂRȘITUL LUMII! Partea a doua
11. Ce
este bătălia de la Armaghedon?
Cuvântul „Armaghedon” vine din cuvântul ebraic
Har-Magedone, care înseamnă „Muntele Meghido”, și a devenit sinonim cu bătălia
viitoare în care Dumnezeu va interveni și va distruge armatele lui Antihrist,
după cum este prezis în profeția biblică (Apocalipsa 16:16; 20:1-3, 7-10).
Mulțimi de oameni vor fi implicate în bătălia de la Armaghedon, toate națiunile
ridicându-se împreună pentru a lupta înaintea lui Hristos. Locația exactă a
văii Armaghedon este neclară, pentru că nu există niciun munte cu numele
Meghido. Totuși, pentru că „Har” poate însemna și deal, cel mai probabil
locația este în zona deluroasă din jurul câmpiei Meghido, la aproape 100 de km.
nord de Ierusalim. Mai mult de două sute de bătălii au fost date în această
regiune. Câmpia Meghido și câmpia alăturată a Esdraelonului vor fi punctele
centrale ale bătăliei Armaghedonului, care se va dezlănțui pe toată lungimea
Israelului până în sud la cetatea edomită Boțra (Isaia 63:1). Valea Armaghedon
a fost faimoasă pentru două victorii mărețe în istoria Israelului: 1) Victoria
lui Barac împotriva canaaniților (Judecători 4:15) și 2) Victoria lui Ghedeon
împotriva madianiților (Judecătorii 7). De asemenea, Armaghedon a fost locul a
două mari tragedii: 1) moartea lui Saul și a fiilor lui (1 Samuel 31:8) și 2) moartea împăratului
Iosia (2 Împărați 23:29-30; 2 Cronici 35:22). Datorită istoriei sale, valea
Armaghedon a devenit un simbol al conflictului final dintre Dumnezeu și forțele
răului. Cuvântul „Armaghedon” apare doar în Apocalipsa 16:16: „Duhurile cele
rele i-au strâns în locul care pe evreiește se cheamă Armaghedon.” Acest text
vorbește despre împărați care sunt loiali lui Antihrist și care se adună pentru
un asalt final asupra Israelului. La Armaghedon, „potirul de vin al furiei
mâniei Lui (Dumnezeu)” (Apocalipsa 16:19) va fi oferit, iar Antihristul și
urmașii săi vor fi învinși. „Armaghedon” a devenit un termen general care se
referă la sfârșitul lumii, nu exclusiv la bătălia care va avdea loc în câmpia
Meghido.
12. Ce
este „ziua Domnului”?
Expresia „ziua Domnului” identifică de obicei
evenimentele care au loc la sfârșitul istoriei (Isaia 7:18-25) și adesea este
asociată cu expresia „ziua aceea”. O cheie pentru înțelegerea acestor expresii
este observația că ele întotdeauna identifică o perioadă de timp în care
Dumnezeu intervine personal în istorie, direct sau indirect, pentru a îndeplini
aspecte specifice ale planului Său. Majoritatea oamenilor asociază ziua
Domnului cu o perioadă de timp sau o zi specială care va avea loc când voia lui
Dumnezeu și scopul Său pentru această lume și omenire vor fi împlinite. Unii
erudiți cred că ziua Domnului va fi o perioadă mai lungă de timp decât o
singură zi - o perioadă de timp când Hristos va domni în lume înainte de a
curăța cerurile și pământul, ca pregătire pentru existența veșnică a omenirii.
Alți erudiți consideră că ziua Domnului va fi un eveniment instantaneu, când
Hristos va reveni pe pământ pentru a-Și răscumpăra credincioșii și pentru a-i
trimite pe cei necredincioși în blestemul veșnic. Expresia „ziua Domnului” este
folosită de nouăsprezece ori în Vechiul Testament (Isaia 2:12; 13:6, 9;
Ezechiel 13:5, 30:3; Ioel 1:15, 2:1, 11, 31; 3:14; Amos 5:18, 20;
Obadia 15; Țefania 1:7, 14; Zaharia 14:1; Maleahi. 4:5) și de trei ori în Noul
Testament (Fapte 2:20; 2 Tesaloniceni 2:2; 2 Petru 3:10). De asemenea, se face
aluzie la ea în alte pasaje (Apocalipsa 6:17; 16:14). Pasajele Vechiului
Testament care adresează ziua Domnului adesea transmit un sentiment de
apropiere, de iminență, de așteptare: „Gemeți! căci ziua Domnului este aproape:
ea vine ca o pustiire a Celui Atotputernic!” (Isaia 13:6); „Căci se apropie
ziua, se apropie ziua Domnului” (Ezechiel 30:3); „Căci vine ziua Domnului, este
aproape!” (Ioel 2:1); „Vin grămezi-grămezi în valea judecății, căci ziua
Domnului este aproape, în valea judecății” (Ioel 3:14); „Tăcere înaintea
Domnului Dumnezeu! Căci ziua Domnului este aproape” (Țefania 1:7). Acest lucru
este pentru că pasajele Vechiului Testament referitoare la ziua Domnului
vorbesc adesea atât despre o împlinire apropiată, cât și despre una
îndepărtată, cum adesea se întâmplă în Vechiul Testament. Unele pasaje ale
Vechiului Testament care se referă la ziua Domnului descriu evenimente de
judecată din istorie care au fost împlinite din anumite puncte de vedere (Isaia
13:6-22; Ezechiel 30:2-19; Ioel 1:15, 3:14; Amos 5:18-20;
Țefania 1:14-18), în timp ce altele fac referire la judecăți divine care vor
avea loc spre sfârșitul veacurilor (Ioel 2:30-32; Zaharia 14:1; Maleahi 4:1,
5). Noul Testament o numește ziua „mâniei”, ziua „întoarcerii” și „ziua cea
mare a Dumnezeului celui Atotputernic” (Apocalipsa 16:14) și se referă la o
împlinire viitoare, când mânia lui Dumnezeu este vărsată asupra
necredinciosului Israel (Isaia 22; Ieremia 30:1-17; Ioel 1-2; Amos 5;
Țefania 1) și asupra lumii necredincioase (Ezechiel 38–39; Zaharia 14).
Scripturile ne spun că „ziua Domnului” va veni rapid, asemenea unui hoț noaptea
(Țefania 1:14-15; 2 Tesaloniceni 2:2), deci creștinii trebuie să vegheze și să
fie pregătiți pentru venirea lui Hristos în orice moment. Pe lângă faptul că
este un timp al judecății, va fi și un timp al mântuirii, când Dumnezeu va
elibera rămășița lui Israel, împlinindu-Și promisiunea că „tot Israelul va fi
mântuit” (Romani 11:26), iertându-le păcatele și restaurându-și poporul ales în
țara promisă lui Avraam (Isaia 10:27; Ieremia 30:19-31, 40; Mica 4; Zaharia
13). Finalitatea zilei Domnului va fi că „mândria omului va fi smerită și
trufia oamenilor va fi plecată; numai Domnul va fi înălțat în ziua aceea”
(Isaia 2:17). Împlinirea finală a profețiilor cu privire la ziua Domnului va
veni la sfârșitul istoriei, când Dumnezeu, cu putere măreață, va pedepsi răul
și Își va împlini promisiunile.
13. Care
este deosebirea dintre răpire și a doua venire?
Adesea se face confuzie între răpire și a doua
venire a lui Hristos. Uneori este dificil să stabilim dacă versetul din
Scriptură se referă la răpire sau la a doua venire. Totuși, în studierea
profețiilor biblice cu privire la sfârșitul timpului, este foarte important să
înțelegem deosebirea între cele două. Răpirea este atunci când Hristos Se
reîntoarce pentru a lua Biserica (toți cei care cred în Hristos) de pe pământ.
Răpirea este descrisă în 1 Tesaloniceni 4:13-18 și 1 Corinteni 15:50-54.
Credincioșilor care au murit le vor învia trupurile și, alături de credincioșii
care încă trăiesc, se vor întâlni cu Domnul în văzduh. Acestea vor avea loc
într-un moment, într-o clipeală de ochi. A doua venire este când Iisus Se
reîntoarce pentru a-l învinge pe Antihrist, va distruge răul și-Și va stabili
Împărăția de o mie de ani. A doua venire este descrisă în Apocalipsa 19:11-16. Deosebirile
importante dintre răpire și a doua venire sunt următoarele: 1) La răpire,
credincioșii se întâlnesc cu Domnul în văzduh (1 Tesaloniceni 4:17). La a doua
venire, credincioșii se vor întoarce cu Domnul pe pământ (Apocalipsa 19:14). 2)
A doua venire are loc după Necazul cel mare și greu (Apocalipsa capitolele
6-19). Răpirea are loc înainte de Marele necaz (1 Tesaloniceni 5:9; Apocalipsa
3:10). 3) Răpirea înseamnă înlăturarea credincioșilor de pe pământ ca un act de
eliberare (1 Tesaloniceni 4:13-17, 5:9). A doua venire include înlăturarea
necredincioșilor ca un act de judecată (Matei 24:40-41). 4) Răpirea va fi
secretă și instantanee (1 Corinteni 15:50-54). A doua venire va fi vizibilă
tuturor (Apocalipsa 1:7; Matei 24:29-30). 5) A doua venire a lui Hristos nu va
avea loc decât după ce anumite evenimente specifice sfârșitului veacurilor vor
avea loc (2 Tesaloniceni 2:4; Matei 24:15-30; Apocalipsa capitolele 6-18).
Răpirea este iminentă, poate avea loc în orice moment (Tit 2:13; 1 Tesaloniceni 4:13-18; 1 Corinteni
15:50-54). De ce este important să păstrăm distincția dintre răpire și a doua
venire? 1) Dacă răpirea și a doua venire sunt același eveniment, înseamnă că,
credincioșii vor trebui să treacă prin Marele necaz (1 Tesaloniceni 5:9;
Apocalipsa 3:10). 2) Dacă răpirea și a doua venire sunt același eveniment,
întoarcerea lui Hristos nu este iminentă - există multe evenimente care trebuie
să se mai întâmple înainte de întoarcerea Sa (Matei 24:4-30). 3) În descrierea
perioadei Marelui necaz, Apocalipsa capitolele 6-19 nu menționează niciunde Biserica.
În timpul Marelui necaz - de asemenea numit „vreme de necaz pentru Iacov”
(Ieremia 30:7) - Dumnezeu Își va reîntoarce atenția în primul rând asupra lui
Israel (Romani 11:17-31). Răpirea și a doua venire sunt similare, dar sunt
evenimente diferite. Amândouă implică întoarcerea lui Iisus. Ambele sunt
evenimente de la sfârșitul veacurilor. Totuși, este de importanță crucială să
cunoaștem deosebirile. Pe scurt, răpirea este întoarcerea lui Hristos pe nori
pentru a-i lua pe credincioși de pe pământ înainte de timpul de manifestare a
mâniei lui Dumnezeu. A doua venire este întoarcerea lui Hristos pe pământ
pentru a pune capăt Marelui necaz și pentru a-i înfrânge pe Antihrist și lumea
împărăției sale rele.
14. Cine
sunt cei patru călăreți ai Apocalipsei?
Cei patru călăreți ai Apocalipsei sunt
descriși în Apocalipsa capitolul 6, versetele 1-8. Cei patru călăreți sunt
descrieri simbolice ale diferitelor evenimente care vor avea loc la sfârșitul
timpului. Primul călăreț al Apocalipsei este menționat în Apocalipsa 6:2: „Am
văzut un cal alb, iar cel care-l călărea avea un arc. I-a fost dată o coroană
și a venit ca un cuceritor - ca să fie victorios.” Acest prim călăreț cel mai
probabil se referă la Antihrist, care va primi autoritate și îi va cuceri pe
toți cei care i se opun. Antihristul este un imitator fals al adevăratului
Hristos, care, și El, Se va întoarce pe un cal alb (Apocalipsa 19:11-16). Al
doilea călăreț al Apocalipsei apare în Apocalipsa 6:4: „Și s-a arătat un alt
cal, un cal roșu. Cel ce stă pe el a primit puterea să ia pacea de pe pământ,
pentru ca oamenii să se înjunghie unii pe alții, și i s-a dat o sabie mare.” Al
doilea călăreț se referă la războiul groaznic care va avea loc la sfârșitul
vremii. Al treilea călăreț este descris în Apocalipsa 6:5-6: „Când a rupt
Mielul pecetea a treia, am auzit pe a treia făptură vie zicând: „Vino și vezi!”
M-am uitat și iată că s-a arătat un cal negru. Cel ce sta pe el avea în mână o
cumpănă. Și în mijlocul celor patru făpturi vii, am auzit un glas care zicea:
„O măsură de grâu pentru un leu. Trei măsuri de orz pentru un leu! Dar să nu
vatămi untdelemnul și vinul!” Al treilea călăreț al Apocalipsei se referă la o
foamete mare care va avea loc, cel mai probabil ca rezultat la războaielor
celui de-al doilea călăreț. Al patrulea călăreț este menționat în Apocalipsa
6:8: „M-am uitat și iată că s-a arătat un cal gălbui. Cel ce sta pe el se numea
Moartea, și împreună cu el venea după el Locuința morților. Li s-a dat putere
peste a patra parte a pământului, ca să ucidă cu sabia, cu foamete, cu molimă
și cu fiarele pământului.” Al patrulea călăreț al Apocalipsei este simbolul
morții și al devastării. Pare a fi o combinație a călăreților anteriori. Al
patrulea călăreț al Apocalipsei va aduce mai mult război și foamete teribilă,
alături de ciumă și boli îngrozitoare. Ce este cel mai incredibil sau
înfricoșător este că cei patru călăreți ai Apocalipsei sunt doar „prevestitori”
ai unor urgii mai groaznice, care vor veni mai târziu în timpul Necazului celui
mare (Apocalipsa capitolele 8-9 și 16).
15. Cum
trebuie să ne trăim viața în lumina revenirii lui Hristos?
Noi credem că revenirea lui Iisus este
iminentă, aceasta înseamnând că poate avea loc în orice moment. Noi, alături de
apostolul Pavel, așteptăm „fericita nădejde și arătarea slavei marelui nostru
Dumnezeu și Mântuitor Iisus Hristos” (Tit 2:13). Știind că Domnul S-ar putea întoarce
azi, unii sunt ispitiți să se oprească din ceea ce fac și doar să Îl „aștepte”.
Totuși, există o mare deosebire între a știi că Iisus S-ar putea întoarce azi
și a știi că Se va întoarce azi. Iisus a spus: „Despre ziua aceea și despre
ceasul acela nu știe nimeni” (Matei 24:36). Timpul venirii Sale este ceva ce
Dumnezeu nu i-a revelat nimănui, de aceea, până când El ne cheamă la Sine,
trebuie să continuăm să Îl slujim. În pilda celor zece talanți, stăpânul plecat
în călătorie își instruiește slujitorii să lucreze „până mă voi întoarce” (Luca
19:13). Revenirea lui Hristos este întotdeauna prezentată în Scriptură ca un
mare motivator la acțiune, nu ca motiv de a înceta să mai facem ceva. În 1
Corinteni 15:58, Pavel își încheie învățătura despre răpire spunând: „Sporiți
totdeauna în lucrul Domnului.” În 1 Tesaloniceni 5:6, Pavel concluzionează o
învățătură despre venirea lui Hristos cu următoarele cuvinte: „De aceea, să nu
dormim ca ceilalți, ci să veghem și să fim treji.” Intenția lui Iisus pentru
noi nu a fost niciodată să ne retragem și să „păzim fortul”. Dimpotrivă, să
lucrăm cât timp putem. „Vine noaptea, când nimeni nu mai poate să lucreze”
(Ioan 9:4). Apostolii au trăit și au slujit cu gândul că Iisus S-ar putea
întoarce în timpul vieții lor; dacă s-ar fi oprit din munca lor și doar ar fi
„așteptat”? Ar fi fost neascultători față de porunca lui Hristos: „Duceți-vă în
toată lumea și propovăduiți Evanghelia la orice făptură” (Marcu 16:15), iar
Evanghelia nu ar fi fost răspândită. Apostolii au înțeles că revenirea iminentă
a lui Iisus însemna că ei trebuie să fie ocupați cu lucrarea lui Dumnezeu.
Și-au trăit viețile la maximum, ca și cum fiecare zi ar fi fost ultima. Noi, de
asemenea, ar trebui să percepem fiecare zi ca fiind un dar și să o folosim
pentru a-I aduce glorie lui Dumnezeu.
16. Ce
este semnul fiarei (666)?
Pasajul principal din Biblie
care menționează „semnul fiarei” este Apocalipsa 13:15-18. Alte referiri pot fi
găsite în Apocalipsa 14:9, 11, 15:2, 16:2, 19:20 și 20:4. Acest semn are rolul
de pecete pentru urmașii lui Antihrist și ai profetului fals (purtătorul de
cuvânt al Antihristului). Prorocul mincinos (a doua fiară) este cel care îi
face pe oameni să ia acest semn. Semnul este în mod literal plasat pe mână sau
frunte și nu este doar un card pe care cineva îl poartă cu sine. Descoperirile
recente în domeniul tehnologiei implanturilor medicale au crescut interesul
despre semnul fiarei despre care se vorbește în Apocalipsa capitolul 13. Este
posibil ca tehnologia pe care o avem azi să reprezinte stadiul inițial a ceea
ce poate fi folosit mai târziu ca semn al fiarei. Este important să înțelegem
că nu un cip medical este marca fiarei. Semnul fiarei va fi ceva ce va fi dat
doar celor care se închină lui Antihrist. Un microcip medical sau financiar
implantat în mâna dreaptă sau în frunte nu este semnul fiarei. Semnul fiarei va
fi un mod de identificare specific vremurilor din urmă, cerut de Antihrist,
care permite să cumpărăm sau să vindem, și le va fi dat doar celor care se
închină lui Antihrist. Mulți dinte cei care au studiat Apocalipsa au păreri
mult diferite de natura exactă a semnului fiarei. Pe lângă perspectivele despre
cipul implantat, alte speculații includ cardul de identitate, microcipul, codul
de bare care este tatuat pe piele sau pur și simplu un semn care-l identifică
pe cineva ca fiind credincios împărăției lui Antihrist. Această ultimă
perspectivă speculează cel mai puțin, pentru că nu adaugă nicio altă informație
la ceea ce ne spune Biblia. Cu alte cuvinte, oricare dintre aceste lucruri sunt
posibile, dar în același timp toate sunt speculații. Nu ar trebui să petrecem
prea mult timp încercând să facem speculații despre detaliile acestui subiect. Semnificația
lui 666 este, de asemenea, un mister. În Apocalipsa capitolul 13, numărul 666
identifică o persoană. Apocalipsa 13:18 ne spune „Aici e înțelepciunea. Cine
are pricepere, să socotească numărul fiarei. Căci este un număr de om. Și
numărul ei este: șase sute șaizeci și șase.” Cumva, numărul 666 îl va
identifica pe Antihrist. Timp de secole, cei care au interpretat Biblia au
încercat să identifice diferiți indivizi cu 666. Nimic nu este concluziv. De
aceea, Apocalipsa 13:18 ne spune că numărul cere înțelepciune. Când Antihristul
va fi descoperit (2 Tesaloniceni 2:3-4), va fi clar cine este el și în ce fel
îl identifică numărul 666.
17. Cine
sunt cei douăzeci și patru de bătrâni din Apocalipsa?
În Apocalipsa 4.4 se spune:
„Împrejurul scaunului de domnie stăteau douăzeci și patru de scaune de domnie;
și pe aceste scaune de domnie stăteau douăzeci și patru de bătrâni îmbrăcați în
haine albe și pe capete aveau cununi de aur.” Cartea Apocalipsa nu specifică
niciunde cine sunt acești 24 de bătrâni. Totuși, cel mai probabil este că ei
sunt reprezentanți ai Bisericii. Este puțin probabil să fie ființe angelice,
așa cum unii sugerează. Faptul că stau pe tronuri arată că domnesc împreună cu
Hristos. Nicăieri în Scriptură îngerii nu domnesc, nici nu stau pe tronuri.
Însă despre Biserică se spune în mod repetat că, conduce și domnește împreună
cu Hristos (Apocalipsa 2.26-27, 5.10, 20.4, Matei 19.28, Luca 22.30). Mai mult,
cuvântul tradus aici cu „bătrâni” nu este folosit niciunde cu referire la îngeri, doar
referindu-se la oameni, și în special la oameni de o anumită vârstă, care sunt
maturi și în stare să conducă Biserica. Cuvântul bătrân nu ar fi
potrivit să facă referire la îngeri, care nu au vârstă. Felul de îmbrăcăminte
indică, de asemenea, că sunt oameni. Cu toate că îngerii apar îmbrăcați în alb,
veșmintele albe se întâlnesc mai ales la credincioși, simbolizând neprihănirea
lui Hristos care ne este atribuită în mântuire (Apocalipsa 3.5, 18, 19.8). Cununile
de aur purtate de bătrâni indică și ele că este vorba despre oameni, nu despre
îngeri. Nu li se promite nicicând îngerilor cununi și nici nu sunt văzuți
purtându-le. Cuvântul tradus aici „cununi” se referă la cununi de victorie,
purtate de aceia care au luptat cu succes în competiție și au câștigat
victoria, așa cum a promis Hristos (Apocalipsa 2.10, 2 Timotei 4.8, Iacov
1.12). Unii oameni cred că acești douăzeci și patru de bătrâni reprezintă
Israelul, dar în momentul la care a avut loc această vedenie, Israelul, ca
întreagă națiune, nu era încă răscumpărat. Bătrânii nu-i pot reprezenta pe
sfinții din Necazul cel mare din același motiv - nu toți erau convertiți deja
la momentul vedeniei lui Ioan. Cea mai probabilă opțiune este că bătrânii
reprezintă Biserica răpită, care cântă cântecele mântuirii (Apocalipsa 5.8-10).
Credincioșii poartă cununile victoriei și au ajuns în locul pregătit pentru ei
de Răscumpărătorul lor (Ioan 14.1-4).
18. Ce
spune Biblia despre sfârșitul lumii?
Evenimentul numit de obicei
„sfârșitul lumii” este descris în 2 Petru 3.10: „În ziua aceea, cerurile vor
trece cu trosnet, trupurile cerești se vor topi de mare căldură și pământul, cu
tot ce este pe el, va arde.” Acesta este punctul culminant dintr-o serie de evenimente
numite „ziua Domnului”, timpul în care Dumnezeu va interveni în istoria
omenirii, în scopul judecății. Atunci, tot ceea ce a creat, „cerurile și
pământul” (Genesa 1.1), Dumnezeu va distruge. Timpul desemnat acestui
eveniment, așa cum susțin majoritatea cercetătorilor Bibliei, este la finalul
perioadei de 1.000 de ani, numită mileniu. În timpul acestor 1.000 de ani, Hristos
va domni pe pământ ca Împărat la Ierusalim, stând pe tronul lui David (Luca
1.32-33) și domnind în pace, dar cu un „toiag de fier” (Apocalipsa 19.15). La
finalul celor 1.000 de ani, Satan va fi eliberat, înfrânt din nou și aruncat în
iazul de foc (Apocalipsa 20.7-10). Apoi, după o ultimă judecată făcută de Dumnezeu,
sfârșitul lumii descris în 2 Petru 3.10 are loc. Biblia ne spune câteva lucruri
cu privire la acest eveniment. Mai întâi, va fi de proporții cataclismice.
„Cerurile” se referă la Universul fizic - stelele, planetele și galaxiile -
care vor fi mistuite de un fel de explozie uriașă, posibil o reacție nucleară
sau atomică, ce va mistui și va topi și va face să dispară toată materia, așa
cum o cunoaștem. Toate elementele care alcătuiesc Universul vor fi topite de
„mare căldură” (2 Petru 3.12). Acesta va fi, de asemenea, un eveniment
zgomotos, descris în diferitele versiuni al Bibliei ca „trosnet”, „vuiet”,
„zgomot mare”. Se va ști foarte clar ce se întâmplă. Toți vor vedea și vor
auzi, pentru că ni se spune și că „pământul, cu tot ce este pe el, va arde”. Apoi
Dumnezeu va crea „un cer nou și un pământ nou” (Apocalipsa 21.1), care vor
include „Noul Ierusalim” (v. 2), capitala cerului, un loc de sfințenie
perfectă, care va coborî din cer pe noul pământ. Acesta este orașul unde
sfinții - aceia al căror nume a fost scris în „cartea vieții Mielului”
(Apocalipsa 13.8) - vor trăi pentru totdeauna. Petru spune despre această
creație nouă că în ea „va locui neprihănirea” (2 Petru 3.13). Poate că cea mai
importantă parte din descrierea pe care o face Petru acelei zile este
întrebarea lui din versetele 11-12: „Deci, fiindcă toate aceste lucruri au să
se strice, ce fel de oameni ar trebui să fiți voi, printr-o purtare sfântă și
evlavioasă, așteptând și grăbind venirea zilei lui Dumnezeu?” Creștinii știu ce
urmează să se întâmple și trebuie să trăim într-un fel care oglindește acea
înțelegere. Această viață trece și noi trebuie să ne concentrăm atenția asupra
cerului nou și a pământului nou care vor veni. Viața noastră sfântă și
evlavioasă trebuie să fie o mărturie pentru aceia care nu-L cunosc pe
Mântuitorul și trebuie să le spunem celorlalți despre El, ca să poată scăpa de
soarta îngrozitoare care îi așteaptă pe cei care Îl resping. Noi Îl așteptăm cu
nerăbdare pe „Fiul Său, pe care L-a înviat din morți: pe Iisus, care ne
izbăvește de mânia viitoare” (1 Tesaloniceni 1.10).
19. Care
este rolul Israelului în vremurile din urmă?
De fiecare dată când apare un
conflict în Israel sau în jurul lui, mulți oameni îl văd ca pe un semn al
timpurilor de sfârșit care se apropie cu repeziciune. Însă problema este că vom
putea ajunge în cele din urmă atât de sătui de conflictul din Israel, încât nu
vom recunoaște când se vor întâmpla evenimentele reale, cu semnificație
profetică. Conflictul din Israel nu este în mod necesar un semn al vremurilor
din urmă. Conflictul din Israel a fost o realitate în tot timpul în care
Israelul a existat ca națiune. Fie că a fost vorba despre egipteni, amaleciți,
madianiți, moabiți, amoniți, amoriți, filisteni, asirieni, babilonieni, persani
sau romani, națiunea Israelului a fost persecutată întotdeauna de vecinii ei.
De ce? Potrivit Bibliei, pentru că Dumnezeu are un plan special cu națiunea lui
Israel și Satan vrea să înfrângă acel plan. Ura cu influență satanică față de
Israel - și mai ales față de Dumnezeul lui Israel - este motivul pentru care
dușmanii Israelului au vrut întotdeauna să-l vadă distrus. Fie că vorbim despre
Sanherib, împăratul Asiriei, despre Haman, demnitarul din Persia, despre
Hitler, conducătorul Germaniei naziste sau despre Ahmadinejad, președintele
Iranului, încercările de a nimici cu totul Israelul vor fi întotdeauna sortite
eșecului. Persecutorii Israelului vor veni și vor trece, dar persecuția va exista
până la a doua venire a lui Hristos. Ca urmare, conflictul din Israel nu este un
indiciu valid al iminentelor vremuri ale sfârșitului. Totuși, Biblia spune că,
în vremurile sfârșitului, în Israel va fi un conflict de mari proporții. De
aceea, perioada aceea de timp este cunoscută sub numele de Necaz, Necazul cel
mare și „o vreme de necaz pentru Iacov” (Ieremia 30.7). Iată ce spune Biblia
despre Israel, referitor vremurile din urmă: Va avea loc o întoarcere în masă
în țara lui Israel (Deuteronomul 30.3, Isaia 43.6, Ezechiel 34.11-13, 36.24,
37.1-14). Antihristul va încheia cu Israelul un legământ de „pace” pentru șapte
ani (Isaia 28.18, Daniel
9.27).
Templul va fi reconstruit în Ierusalim (Daniel 9.27, Matei
24.15, 2 Tesaloniceni 2.3-4, Apocalipsa 11.1). Antihristul va rupe legământul
lui cu Israelul și de aici va rezulta o persecuție a Israelului la scară
mondială (Daniel
9.27, 12.1, 11,
Zaharia 11.16, Matei 24.15, 21, Apocalipsa 12.13). Israelul va fi invadat
(Ezechiel, capitolele 38-39). Israelul Îl va recunoaște, în cele din urmă, pe Iisus
ca Mesia al lor (Zaharia 12.10). Israelul va fi regenerat, restaurat și
readunat (Ieremia 33.8, Ezechiel 11.17, Romani 11.26). Este multă frământare în
Israel astăzi. Israelul este persecutat, înconjurat de dușmani - Siria, Liban,
Iordania, Arabia Saudită, Iran, Hamas, Jihadul Islamic, Hesbollah etc.. Dar
această ură și persecuție la adresa Israelului este doar un semn a ceea ce se
va întâmpla în vremurile sfârșitului (Matei 24.15-21). Ultima rundă de
persecuții a început odată cu reconstituirea Israelului ca națiune, în 1948.
Mulți cercetători ai profețiilor biblice cred că Războiul de Șase Zile
arabo-israelian din 1967 a fost „începutul sfârșitului”. Pot lucrurile care se
întâmplă în Israel astăzi să arate că sfârșitul este aproape? Da. Înseamnă cu
necesitate că sfârșitul este aproape? Nu. Iisus Însuși a spus cel mai bine:
„Băgați de seamă să nu vă înșele cineva. … Veți auzi de războaie și vești de
războaie: vedeți să nu vă înspăimântați, căci toate aceste lucruri trebuie să
se întâmple. Dar sfârșitul tot nu va fi atunci.” (Matei 24.4-6).
20. Cine
este prorocul mincinos din vremurile sfârșitului?
Prorocul mincinos din vremurile
din urmă este descris în Apocalipsa 13.11-15. Mai este numit și „a doua fiară”
(Apocalipsa 16.13, 19.20, 20.10). Împreună cu Antihristul și cu Satan, care le
dă putere amândurora, prorocul mincinos este cea de-a treia parte în trinitatea
demonică. Apostolul Ioan descrie această persoană și ne dă indicii ca să o
putem identifica atunci când va apărea. Mai întâi, ea vine din pământ. Acest
lucru poate însemna că vine din adâncul iadului, având în comanda sa toate
puterile iadului. Poate însemna și că vine dintr-un mediu modest, ascuns și
necunoscut, până când apare pe scena lumii, la dreapta Antihristului. Este
descris ca având coarne ca ale unui miel și în același timp vorbește ca un
balaur. Coarnele mielului sunt doar mici protuberanțe pe capul lor, până când
mielul crește și ajunge berbec. În loc să aibă numărul mare de capete și coarne
a Antihristului, care îi arată puterea și măreția și ferocitatea, prorocul
mincinos vine ca un miel, în mod cuceritor, cu cuvinte înduplecătoare care
produc în ceilalți simpatie și aprobare. Poate fi un predicator sau un orator
extraordinar, ale cărui cuvinte rostite cu putere demonică vor amăgi masele.
Dar vorbește ca un balaur, însemnând că mesajul lui este mesajul unui balaur.
Apocalipsa 12.9 spune că balaurul este Diavolul, Satan. Versetul 12 ne arată
misiunea prorocului mincinos pe pământ, și anume să oblige omenirea să se
închine Antihristului. El are toată autoritatea Antihristului pentru că, la fel
ca acesta, prorocul mincinos își primește puterea de la Satan. Nu este foarte
clar dacă oamenii sunt forțați să se închine Antihristului sau dacă sunt atât
de fascinați de aceste ființe puternice, încât cad pradă amăgirii și se închină
de bunăvoie. Faptul că cea de-a doua fiară folosește semne și minuni
miraculoase, inclusiv coborârea focului din cer, ca să asigure credibilitate
pentru amândoi, pare să indice că oamenii vor cădea înaintea lor, adorându-le
puterea și mesajul. Versetul 14 continuă spunând că amăgirea va fi atât de
mare, încât oamenii vor întocmi un idol al Antihristului și se vor închina
acestuia. Acest lucru duce cu gândul la chipul imens din aur al lui
Nebucadnețar (Daniel
3),
înaintea căruia toți trebuiau să îngenuncheze și să se închine. Însă Apocalipsa
14.9-11 descrie soarta cumplită care-i așteaptă pe aceia care se închină icoanei
Antihristului. Acei care supraviețuiesc grozăviilor Necazului până în acest
moment vor avea de făcut două alegeri grele. Aceia care vor refuza să se
închine icoanei fiarei vor fi dați la moarte (v. 15), dar aceia care se vor
închina vor suporta mânia lui Dumnezeu. Icoana va fi extraordinară prin faptul
că va putea „vorbi”. Acest lucru nu înseamnă că va prinde viață - cuvântul
grecesc de aici este pneuma, însemnând „respirație” sau „curent” de aer,
nu bios („viață”) - dar înseamnă că va avea un fel de capacitate de a
transmite mesajul Antihristului și al prorocului mincinos. Pe lângă faptul că
va fi purtătorul lor de cuvânt, icoana îi va condamna, de asemenea, la moarte
pe aceia care vor refuza să se închine acestei perechi demonice. În lumea
noastră tehnologică, nu este greu să ne închipuim un astfel de scenariu. Oricine
se va dovedi a fi prorocul mincinos, cea din urmă înșelare a omenirii și cea
din urmă apostazie vor fi extraordinare și întreaga lume va fi prinsă în lațul
ei. Amăgitorii și învățătorii falși pe care îi vedem astăzi sunt premergătorii
Antihristului și ai prorocului mincinos și nu trebuie să ne lăsăm înșelați de
ei. Este plin de învățători falși și ei ne direcționează înspre o împărăție
satanică finală. Trebuie să vestim cu credincioșie Evanghelia salvatoare a lui
Iisus Hristos și să salvăm sufletul oamenilor de la dezastrul care va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu