ULTIMILE
EVOLUȚII POLITICE DIN REPUBLICA SECURISTICĂ JOHANNISTAN!
1. Despre
noul regim securistic johannist!
Sub conducerea tandemului Johannis-Ciucă,
PNL s-a transformat rapid într-un partid cu reflexe autoritare, similar cu
PSD-ul lui Dragnea. Intervenții brutale în justiție, complicitate cu serviciile
secrete invitate să scrie legi, amuțirea presei, minciuni pentru Bruxelles,
sufocarea economiei - toate sunt ingredientele unui regim extrem de periculos,
care elimină orice instrument de control și echilibru. Și o face cu sprijinul
PSD, bucuros și el să înlăture cu mâna altuia orice piedică în calea marelui
jaf al celor 80 de miliarde de euro. Nicicând în ultimele două decenii nu a
fost democrația din România într-o situație mai delicată decât azi. Și o spun
conștient de greutatea enunțului. Cumva, societatea românească a știut mereu să
creeze anticorpi, să respingă în ultimul moment derapajele autoritariste, să
facă zgomotul normal într-o democrație. Acum însă, miza financiară a furtului
din banii publici este fără precedent. În următorii 7 ani, România are la
dispoziție 80 de miliarde de euro fonduri europene (fondurile clasice și PNRR)
și alte miliarde din bugetul național. Miza aceasta, a furtului nepedepsit,
unește PSD și PNL într-o coaliție ce funcționează deocamdată fără mari fisuri
și care amenință să transforme România, cu aprobarea președintelui Johannis,
într-o democrație fake, o societate controlată de facto de un partid unic (cu
două nume) și serviciile secrete. Iată cele mai îngrijorătoare semnale ale
derapajului anti-democratic continuu:
- Amuțirea presei, aproape in corpore. Plătite cu zeci de milioane de euro din bugetele PSD și PNL, dar și prin alte contracte publice, marile trusturi de presă pur și simplu nu mai abordează marile teme interne. Este o tăcere pe care nu am trăit-o nici sub Năstase, nici sub Băsescu ori Dragnea, când tot timpul existau voci de opoziție. Cu câteva mici excepții, presa nu mai este presă, ci propagandă. Dar cel mai grav este faptul că presa este plătită să tacă, să treacă sub tăcere, să ignore, să se uite în altă parte (plagiatul lui Ciucă, legile siguranței naționale).
2.
„Atât s-a putut”!
Din oceanul de platitudini, pe care
președintele Johannis (sau Iohannis, cum scriu unii) ni-l așterne la picioare
la fiecare ieșire publică, a ieșit, în sfârșit, plutind cu burta-n sus, un mare
adevăr: „Atât s-a putut”. Adică, atât a putut marele guvern de coaliție girat
de domnia sa, la 50 de bani pe litru se limitează competența economică și
administrativă a capetelor luminate din cabinetul care urma să asigure
„bunăstarea tuturor românilor”, nu doar a celor cu șofer și girofar. Decizia,
anunțată bolovănos de generalul Ciucă, nu este pe gustul pesediștilor lui
Ciolacu, ei ar fi vrut un populism măreț: plafonarea, pe când liberalii s-au
mulțumit cu unul mititel și chinuit, care va fi repede hăpăit de inflație.
Neînțelegeri existențiale, cum ar veni. De-ar fi numai atât, căci, în fond,
mersul cu mașina în vacanțe sau la mall nu este consfințit de Constituție.
Fiecare după buzunar. Oricum, cei 50 de bani sunt praf în ochi, însuși Ciucă a
recunoscut, după ce i-a luat ceva timp să înțeleagă întrebarea jurnaliștilor,
că benzinăriile private nu pot fi obligate să aplice măsura. Care, între
altele, este doar pe vorbe, căci nu se știe de când va intra în vigoare, OUG
fiind „în pregătire”. Ciolacu pregătește și el terenul pentru când o veni
vremea rocadei cu Ciucă. O să vadă atunci „tiriplicii” liberali cum este cu
impozitarea progresivă. Ciolacu și ai lui ar introduce-o doar pentru privați și
ar plafona-o la bugetari, dacă ar putea. Și pentru a dovedi că sângele apă nu
se face, pesediștii au scos de la naftalină un proiect de lege care a făcut
furori în epoca Dragnea: Curtea de Conturi se transformă în consultant juridic
pentru firmele/autoritățile pe care urmează să le controleze. Ce poate fi mai
frumos într-o lume roasă de corupție ca însăși instituția pusă să verifice
respectarea legii în cheltuirea banului public să dea îndrumări celor pe care
îi verifică? Eventual, cum să fenteze legea înainte de o licitație cu
dedicație, de exemplu. Mai grav este că doar „atât s-a putut” cu depozitele de
gaz, umplute în proporție de 39%, ceea ce ne plasează la coada Europei. Va
reuși oare onor guvernul să le umple la 80% până în noiembrie, așa cum spune o
directivă europeană adoptată săptămâna trecută de PE? Puțin probabil, căci
directivele sunt facultative în accepțiunea guvernului, cam cum este și
raportul MCV. Plus că românii mai pot pune o haină, două pe ei, dacă tremură în
case, au antrenament de pe vremea lui Ceaușescu, dar și din iarna care a
trecut. Și, până la urmă, ce atâta grabă, doar nu are rost să facem ca Polonia
sau Portugalia, care deja au depozitele la 90% din capacitate. Până în
noiembrie câte nu se pot întâmpla. De exemplu, dobânzile la care se împrumută
statul, de peste 9%, ar putea ajunge cu mult peste cele din Rusia. Acum sunt
aproape la egalitate. La fel și inflația românească ar putea să o concureze pe
cea putinistă, ajunsă la vreo 20%. În schimb, la legile siguranței naționale
s-a putut cu vârf și îndesat. Statul securist renaște din propria-i cenușă,
deși Eduard Hellvig, mâna dreaptă și stângă a lui Johannis, ne-a spus că suntem
paranoici și infestați cu virusul securismului. Adică, batem câmpii când spunem
că nu este în ordine ca cetățenii să fie obligați să colaboreze cu SRI,
instituția să poată face afaceri și șeful ei să nu mai dea socoteală
parlamentului, care, așa troglodit cum este el, este totuși „emanația”
poporului. Interesant este că ambii șefi ai serviciilor secrete au spus că
legile au fost făcute prin consultarea palatului Cotroceni, adică nu au ieșit
doar din capetele serviciilor, ci și din cel mai luminat cap al țării. O dovadă
că nu este chiar vid acolo când este vorba de încălcarea drepturilor oamenilor.
Se poate mult mai mult și în ce privește pensiile speciale - Lucian Netejoru,
cerberul șef de la Inspecția Judiciară, are o pensie de 6.500 de euro pe lună,
la care jinduiesc și primarii, și angajații parlamentului, și, dacă s-ar putea,
toți bugetarii. Căci, nu-i așa? ei, nu privații, țin țara în spate și aduc bani
la buget, așa cum spune ministrul muncii. Ca să nu mai vorbim de „noul CSM”
unde, cu excepția lui Daniel Horodniceanu, s-au ales doar oamenii Liei Savonea,
o antireformistă de cursă lungă, sau de judecătorul care a anulat dintr-un
condei toate sesizările de plagiat ale lui Nicolae Ciucă, pensionat și el la
câteva zile după ce a comis crimele în serie. Aproape că nu mai are importanță,
pentru că o altă zonă unde „atât s-a putut” este plagiatul. Curtea Constituțională a dat o
amnistie, ca să se termine o dată cu scandalul și tinichelele de coadă. România neeeducată și plagiatoare este noul
proiect de țară! Că veni vorba, după doi ani de pandemie în care școala a
fost pusă în cui sub îngrijirea ministrului Câmpeanu, acest purtător de
servietă și vorbe goale al Cotroceniului, rezultatele la Evaluarea Națională și
Bacalaureat bat toate recordurile ultimilor ani. Promovabilitatea la Evaluare a
sărit de 80%, iar cea de la Bac de 70%. Care o fi misterul? S-a dat drumul la
copiat? Johannis poate somnola liniștit, statistic, educația dă voioasă din
coadă. În țara lui „atât s-a putut” te apucă râsul când auzi de lupta cu
evaziunea fiscală pe care o va declanșa ANAF, care începe cu manichiuristele și
meditatorii. Marii țepari, cei care nu câștigă mai nimic, dar au colecții de
mașini, case, tablouri, pot sta liniștiți. La fel și cei de la care statul
trebuie să recupereze banii furați, cum este dom’ profesor Voiculescu. Și asta
nu pentru că digitalizarea nu este încă gata, ci pentru că în România pică în
plasă doar plevușca, vorba fostului comisar european Günther Verheugen.
3. Îl
au la mână serviciile secrete pe Johannis?
Legile securității naționale sunt bomboana pe
coliva României eșuate a lui Klaus Johannis, guvernată de o cleptocrație cu
epoleți, care la umbra războiului din Ucraina vrea să-și consolideze puterea.
Derapajul democratic este extrem de grav. Lumea imaginată de oamenii
serviciilor secrete, care au împânzit toate structurile statului, este una pe
gustul lor, este visul oricărui regim
militar. Spionii nu mai dau socoteală nimănui, nu trebuie să prezinte rapoarte
în parlament, vor avea propriile afaceri, șefii lor nu pot fi demiși decât de
președinte, vor fi anchetați de procurori aleși pe sprânceană și devin din nou
organe de cercetare penală, adică exact ceea ce Curtea Constituțională a zis că
nu au voie. Ca o încununare, serviciile pot obliga cetățenii și companiile să
colaboreze cu ele, adică să toarne, fix așa cum se întâmpla pe vremea
Securității. Asta, în condițiile în care lista amenințărilor la securitatea
națională s-a extins în absolut toate domeniile, de la Educație, Sănătate,
Cercetare și până la Patrimoniul cultural. De fapt, SRI devine, peste ani,
extensia brațului lung al Securității. În mod evident, legile cu pricina au
fost scrise în birourile serviciilor secrete, dar, să fim serioși, ele au
binecuvântarea lui Johannis. S-a văzut asta din răspunsul nervos pe care l-a
dat atunci când a fost chestionat de ziariști despre ele: „Cineva, și știm
cine, a considerat că este bine să le dea pe surse. Este o eroare majoră”.
Altfel spus, trebuia pusă batista pe țambal până ajungeau în Parlament, nu să
iasă scandal și să se „îngrijoreze oamenii”. Problema lui Johannis nu este,
deci, că legile cu pricina calcă în picioare drepturi ale omului, că sunt o
sfidare la adresa democrației și că instituie un regim militar scăpat de sub
orice control civil, ci aceea că au ajuns în presă și lumea a aflat. Prostie,
ticăloșie? Sau, poate, îl au serviciile cu ceva la mână. Mai degrabă toate la
un loc. Johannis nu este primul președinte care nu înțelege că jocul cu puterea
acordată serviciilor este unul riscant și că nu poate fi controlat. A pățit-o
și Băsescu, și el s-a imaginat Stăpânul Inelelor în primul mandat, credea că le
are la degetul cel mic și îi vor executa ordinele fără crâcnire. S-a convins în
al doilea mandat că a fost o iluzie. Atunci când lui Udrea i s-a suit puterea
la cap, când afacerile camarilei pe care o patrona au depășit linia roșie
trasată de servicii (în mediile politice informate se spunea că protejata
ajunsese să ceară chiar și serviciilor „comisionul” de 30%), acestea i-au venit
de hac. Rămân memorabile furia și frustrarea lui Băsescu din momentul filajului
lui Udrea și Bica la Paris, când a învinovățit SRI de acțiune și a vrut să-l
demită pe generalul Coldea. Tot serviciile l-au liniștit și i-au băgat mințile
în cap. Așadar, nu este clar pe ce mizează Iohannis, ce așteaptă și ce-și
închipuie. Că-l vor face serviciile premier după acest mandat, că-i vor pune o
„pilă” să împuște o funcție la NATO, că îi vor proteja apropiații ? Cai verzi
pe pereți. Bănuiesc că serviciile râd de acest președinte slab, aflat spre
finalul mandatului, care a ajuns să le facă jocurile și să se dezică de tot
ceea ce a susținut în fața propriului electorat. O abdicare rușinoasă și fără
explicații. Îngrijorătoare este și tăcerea aproape mormântală a liderilor PSD
și PNL, a celor din comisiile de apărare și de control al SRI, care ar fi avut drafturile proiectelor de lege pe masă
încă din luna februarie. Au mers pe burtă. Singurul lucru pe care l-a spus
Ciolacu după izbucnirea scandalului este că mandatul șefilor SRI și SIE trebuie
limitat, în rest nu a găsit nimic în neregulă. Rareș Bogdan, un apropiat al
șefului statului, a declarat într-un interviu pentru Europa Liberă că legile par a fi făcute
„într-o pivniță”. Nu a precizat în care pivniță și dacă nu cumva este conectată
printr-un tunel cu Palatul Cotroceni, acolo unde „domnia sa face ceea ce
trebuie să facă un președinte”. Pe bune? Și dacă ar fi numai asta, dar
opacizarea și militarizarea statului, deficitul de democrație se văd la tot
pasul. Chiar dacă este război la granițe, tot se văd, spre supărarea bravilor
tovarăși cu epoleți. De pildă, cum poate fi interpretată decizia venită pe
filiera celebrului serviciu „Doi și un sfert”, actual DGIPI, aflat în
subordinea Ministerului de Interne, condus de acest far al incompetenței și
servilismului Lucian Bode, de a secretiza documente aflate la Arhivele
Naționale? Documente care, culmea, ar fi trebuit desecretizate automat pentru
ca s-a îndeplinit termenul de 30 sau 50 de ani impus de lege. Paranoia
moștenită din timpul comunismului sau băieții chiar au încă lucruri de ascuns
după atâta vreme? Klaus Johannis a primit vreo două scrisori deschise pe
această temă de la istorici și arhiviști, dar n-a catadicsit să spună măcar o
platitudine de genul „am luat act cu îngrijorare”. Motivul este simplu: chiar
nu este îngrijorat, chiar îl doare în augustul cot. Nici de amnistierea
plagiatului prin decizie a CCR, nu a avut nimic a spune, deși este vorba de
aruncarea la groapa comună a eșecurilor mandatelor sale a proiectului prin care
a încercat să se definească „România Educată”. Mai bine spus, România educată
în tainele plagiatului. Învățământul sub Johannis arată ca o clasă de derbedei,
puși pe chiul și copiat, care dau cu flit profesorului și sparg geamurile
școlii. S-o recunoaștem, Johannis a fost un maestru al cacealmalelor, în zona
asta! Legile siguranței naționale, ale arhivelor sunt doar două exemple de legi
vechi de aproape 30 de ani care necesitau a fi schimbate, dar în loc să fie
modernizate, democratizate și aduse în acord cu legislația occidentală în
materie, ele se reîntorc la vremuri de tristă amintire.
4. În
USR totul este „OK”!
Cel mai probabil, în 2024 nu vom avea niciun
fel de opoziție. Ce vom putea alege ca alternative la PSD și PNL? AUR? Nimeni
întreg la cap nu ar putea vota nici în glumă măcar această gașcă de
iresponsabili primitivi conduși de un lider de galerie de fotbal, care se crede
salvatorul nației. Ceea ce nu înseamnă că nu există sau nu vor exista cetățeni
care vor vota așa ceva. Câți anume rămâne de văzut, dar cifrele privind nivelul
educației, analfabetismul funcțional și nefuncțional, criza economică,
războiul, precum și prostia crasă nu sunt factori de neglijat. Dacă punem și
interesele financiare, și dorința asiduă a Rusiei ca România să aibă mari
probleme interne, cred că nu ar trebui să ne culcăm pe o ureche. Dar ce este cu
cealaltă parte a opoziției? Cea bună, cum se spune. Păi, cea bună nu mai există. USR se
deșiră pe zi ce trece și, în ritmul ăsta, nu va mai exista până la alegeri. Cioloș
s-a ținut de promisiune și a plecat cu o parte din oamenii săi. Dincolo de
reacțiile umorale și infantil răutăcioase ale lui Drulă și compania, plecarea
lui Dacian Cioloș din USR a fost cât se poate de firească. Degeaba au încercat
vectorii de imagine din bula jihadiștilor useriști să creeze imaginea
„trădătorului”, căci realitatea este cu totul alta și este amplu cunoscută. O
repet doar pentru că fanii talibani useriști au, printre multe alte calități
nedorite, extraordinara capacitate de a alege din realitate doar ceea ce le
validează concepțiile greșite despre țara asta și de a trage rezultatul pe nas
în grup. Nu, Dacian Cioloș nu a plecat din USR pentru că dorea ruperea
partidului și distrugerea lui, ci pentru că, gașca Drulă-Barna-Ghinea l-a forțat.
Cum l-au forțat? Păi, ar fi fraudarea masivă a alegerilor pentru Biroul
Național (după ce au încercat să fraudeze și alegerile pentru președinția USR
și doar după un scandal-monstru nu au făcut-o și în turul al doilea), cu scopul
de a-și asigura o majoritate care să îl transforme pe Cioloș în ostatic al lor.
Mai mult. Când frauda scandaloasă a devenit publică, Sistemul întruchipat de Drulă
a făcut un mic securism de bine și a blocat auditul cerut de Cioloș. Furăm și
blocăm și orice șansă să se afle că am furat. Fără penali în funcții publice,
dar la partid să fie plin. Right. Destul de clar sau trebuie să subliniez cu
bold? Ce mai avea de făcut Cioloș în situația asta? Păi putea să stea în
continuare în vitrina rezervată de Drulă și să pozeze. Trebuia să stea cuminte
și decorativ până la momentul fericit în care stăpânul arhicunoscut și deplin
conspirat din spatele lui Drulă făcea anunțul secolului că USR va sprijini
candidatura Codruței Kovesi la președinție. Mulțumim frumos, Dacian, că ai
ținut scaunul cald, acum mergi la treaba ta, că noi avem de terminat planul cu
Republica Procurorilor. DNA să vină să vă ia! Cioloș putea să facă asta și să
aștepte o funcție de prim-ministru sau ceva pe acolo. Sau putea să plece. A
plecat. Și bine a făcut, după umila mea părere. Vedeți voi, dacă ar fi fost
vorba doar despre Cioloș și episodul plecării lui, aș fi spus că este vorba
despre orgoliu și ipocrizie. Dar uite că nu numai Cioloș a plecat. Pleacă în
fiecare zi oameni din USR în toate direcțiile. În interior s-a conturat de ceva
vreme o tabără în opoziție cu actuala conducere, care probabil după ce va
pierde apropiatele alegeri (cine își imaginează că poate câștiga împotriva
miilor de mailuri ale membrilor de partid fictivi ai lui Ghinea?) va pleca și
ea. Cumva, toți cei care critică conducerea luminoasă a lui Drulă nu au
dreptate și sunt rău-intenționați. În rest, în USR totul este, nu-i așa?, ok.
5. Ce
l-a pierdut pe Câțu?
În primul rând, faptul că structural este
un aventurier. Trecutul lui, evenimentele din carieră o arată. Și demonul
acesta al jocului și aventurii a ajuns să-i controleze cariera politică din
momentul în care a ajuns sus. Nu s-a putut abține să joace, se se arunce cu
capul înainte, cu efecte dramatice nu doar pentru propria carieră, ci și pentru
țară. Pentru că de la el a pornit tăvălugul care a readus PSD la guvernare. Această
structură periculoasă de Berbec (în zodie) a fost potențată de asocierea,
aparent submisivă, cu Lucian Isar, alt jucător impulsiv, dependent de risc. Apoi, odată
ajuns pe culme, lui Florin Câţu i s-a umflat capul cu o viteză
amețitoare. Deși inteligent, probabil din cauza unui ego exacerbat, nu a
înțeles niște lucruri simple. Pe de-o parte, că mai are mult până să fie un pol
de putere autonom. Că face parte dintr-un mecanism de putere și, dacă nu îl
menține funcțional, se va prăvăli împreună cu el. Pe de altă parte, că este
folosit într-un joc anti-Orban și că adevărata încercare va veni după ce își va
fi îndeplinit misiunea. Cum a putut Florin Câţu să fie atât de naiv încât să
creadă că toți cei care îi răcneau numele la limita apoplexiei dau doi bani pe
el ca lider politic? Că partidul, despre care nu știa mai nimic, s-a amorezat
deodată de el? Iată că toți s-au lepădat de el fără un oftat și de la
șefia PNL, și de la șefia Senatului, atunci când a venit consemnul. Florin Câţu
a ajuns la periferia politicii fără vreo șansă reală de revenire, pentru că
nici nu și-a creat baza de putere necesară. A crezut că își este suficient. Va
mai face declarații exotice spre deliciul presei până când va deveni
plictisitor sau va fi exclus din partid, astfel încât să devină complet
irelevant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu