ISTORIA
EVREILOR - Partea a treia
6.
Hasidismul - rolul său istoric:
În sec. IV-I î.H., hasideii sau hasizii erau
constituiţi într-o mişcare tradiţionalistă ce se opunea tendinţelor
asimilaţioniste (mesopotamice, elenistice ş.a.). „Hasid”, etimologic, înseamnă
om credincios, religios. De pildă, fariseii se numeau şi hasizi. Ulterior, în
Evul Mediu, hasizi erau cei care se ocupau cu mistica, precum, în Germania,
Iuda he-Hasid, apoi Luria și Isaac, fondatori ai mişcării lurianice. În sec. XVII,
cabalistul Samson Ostropoler, care se considera hasid, şi-a găsit moartea ca
martir în timpul pogromurilor lui Hmelniţki. Sabetai Zvi, falsul profet, a
apelat la sprijinul hasizilor. Dar hasidismul ca manifestare independentă şi
bine conturată s-a născut odată cu Israel Baal Şem Tov (prescurtat Beşt), în
sec. XVIII. Acest personaj de legendă a dus o viaţă de rătăcitor în Polonia,
Galiţia, Moldova (prin zona Neamţului), spunându-şi rugăciunile în mijlocul
naturii, negând autoritatea rabinilor, câştigând aderenţi care au format un nou
curent în iudalism, bazat pe extaz religios şi, în cazul celor învăţaţi, pe
cunoaşterea Cabalei. „Lui Dumnezeu trebuie să i te adresezi cu bucurie”, spunea
Baal Şem Tov. Îndrumătorul hasidic se numea ţadic, adică om drept. Mai târziu
ţadicul a devenit rabin. Mişcarea hasidică fiind recunoscută în lumea
evreiască, centrul acesteia a devenit o nouă mişcare, „Habad Liubavici”, după
locul naşterii fondatorului noii mişcări, Schneersohn, în Polonia ocupată de
regimul ţarist. După 1917, adepţii mişcării s-au refugiat în S.U.A. În
dezvoltarea hasidismului un rol primordial l-a avut urmaşul lui Baal Şem,
marele Maghid (predicator) rabi Bar din Meserici, care a călătorit în Lituania
şi Bielorusia. La Vilna (Vilnius) l-a întâlnit pe gaonul (învăţat) rabi Elia
(1720-1797) care a încercat să combată, fără succes, noua învăţătură de pe
poziţii talmudice, tradiţionale. Din această dispută hasidismul a câştigat în
experienţă şi ca fundament religios. Hascala a redus influenţa hasidismului, care
a rămas totuşi o mişcare bine definită în cadrul ortodoxismului iudaic. În
cadrul său s-au format elite, dinastii de ţadikim-rabini, ce aveau o „curte”,
judecau anumite pricini de ordin moral şi religios, ţineau predici, iar unii
încercau să prevadă viitorul. Hasidismul a salvat la un moment dat iudaismul
est-european de la o lentă decădere spirituală, dar a adus şi riscul unui
derapaj spre fanatism, în special în cazul „nebunilor Domnului”. Astăzi,
hasidismul are puţini aderenţi în lume, dar este o sursă inepuizabilă de
inspiraţie literară, artistică. Nu trebuie ignorată nici baza morală, pornind
de la învăţăturile lui Baal Şem, care nu a scris, ci doar şi-a rostit crezul:
„În lupta împotriva răului, numai credinţa contează”, „Toate cele cereşti şi
toate cele pământeşti sunt Una”, „Dacă vrei să-l ajuţi pe aproapele Tău, fă-o
cu dragoste”, „Când omul e plin de sine, nu mai e loc nici pentru Dumnezeu”
etc. Un important cercetător al hasidismului, azi, este Moshe Idel, profesor la
Universitatea Ebraică din Ierusalim. El îşi recunoaşte doi maeştri, numindu-i
„giganţi”: Martin Buber şi Gershom Scholem. Unul dintre cei mai mari prozatori
pe care i-a dat tradiţia idişului, Isaac Bashevis-Singer, laureat al Premiului
Nobel a fost, ca şi înaintaşii săi, Sforim, Peretz, Şalom Alehem, Anski,
puternic influenţat de hasidism, pe care l-a cunoscut în locurile natale
(Radzymin, Polonia). Hasidismul a impulsionat folclorul, muzica, dansurile
evreieşti, le-a imprimat o trăsătură caracteristică, îmbinând evlavia cu
bucuria vieţii. Un culegător de povestiri hasidice, publicate şi la noi a fost
Chaim Bloch. Eroul principal este neuitatul Baal Şem Tov. Înaintea acestei
antologii, I. L. Peretz a alcătuit un nou volum cu acelaşi titlu, aducând
contribuţia propriei sale fantezii. Prozatorul Ludovic Bruckstein s-a inspirat
de asemenea din tradiţia hasidică. Şlomo Leiboci-Laiş a publicat în Israel o
antologie cu legende hasidice. Elie Wiesel a alcătuit o Celebrare hasidică.
Despre hasidismul în România a scris şi Andrei Oişteanu (Imaginea evreului în
cultura română). În pictură, Marc Chagall nu poate fi desprins de hasidism.
7.
Literatura evreiască de la Mendelssohn la Bialik:
Moşe Mendelssohn din Dessau a fost primul
scriitor evreu modern, traducător al Bibliei în germană, creator al Haskalei.
Suntem în anul 1783. Urmaşii spirituali ai acestuia, Iţhak Enchel, Naftali
Wiesel ş.a. au scos, la Königsberg, revista „Hameasef” (Culegătorul) în
ebraică. Naftali Wiesel era şi poet. În 1796, Iehuda Ben Zeev publică
dicţionare etimologice ebraic-german şi german-ebraic. Solomon Maimon scrie un
comentariu la „Călăuza rătăciţilor” a lui Maimonide la şase secole distanţă,
iar Isaac Sabanov comentează „Kuzari” a lui Halevi. În sec. XVII s-a afirmat
Moşe Luzzato (1707-1747) prin dramaturgie, comentarii şi o rescriere a
Zoharului, esenţa Cabalei). În 1851, în Rusia, Nahman Crohmal rescrie „Călăuza
rătăciţilor”, iar Leopold Zunz (1794-1886), în Germania, S. I. Rapaport
(1790-1867) în Galiţia, Samuel Luzzato (1800-1865) în Italia regândesc
iudaismul ca pe o ştiinţă. În Rusia, un popularizator al culturii ebraice a
fost Isac Lebensohn (Levinzon), ca şi N. A. Ghinzburg (1795-1846); ei sunt
premergători ai sionismului cultural de mai târziu, al lui Ahad Haam. Un
literat şi om de ştiinţă a fost Haim Slonimski (1810-1904), scriitor şi
matematician. Solomon Rubin (1823-1910) traduce în ebraică „Etica” lui Spinoza,
originalul fiind în latină. Fabius Mizes îi comentează pe Kant şi Hegel într-o
carte publicată în 1887. S. P. Rabinovici traduce din germană în ebraică „Istoria
evreilor” a lui H. Graetz. Poezia ebraică renaşte cu Abraham Lebensohn, Micha
Lebensohn şi în special cu Iehuda Leib Gordon (1830-1892). În proză, ca
romancier de limbă ebraică apare Avram Mapu (1808-1867), urmându-l Sforim cu „Părinţii
şi copii” (1868), Pereţ Smolenski (1844-1885), un real talent, dispărut prea
devreme. Un propagator al literaturii evreieşti a fost Nahum Sokolov
(1860-1937), care publică antologii, comentarii, foiletoane, studii. Primul
cotidian ebraic apare la Petersburg, în 1886, sub redacţia lui L. Kantor, cu
titlul „Haiom” (Ziua). Un rol de primă importanţă în modernizarea ebraicii l-a
avut Eliezer Ben Iehuda (Perlman), care a trăit între 1858-1922. Apar noi
poeţi: Dolitski, C. Şapira, M. Mane, care trăiesc în a doua jumătate a sec.
XIX, apoi Naftali Imber, autorul textului „Hatikvei”, iar cel mai de seamă poet
modern este Haim Nahman Bialik (1873-1934), urmat de Saul Cernihovski
(1875-1944). Mai trebuie amintiţi Z. Şneior, David Frişman, Iacob Cohen. În
proză, după Sforim, se afirmă clasicii I. L. Pereţ şi Şalom Alehem, apoi M.
Feierberg, Ben Avigdor, I. L. Katznelsohn, Iehuda Steinberg din Basarabia ş.a.
S. I. Agnon s-a născut în 1888 în Galiţia, dar a devenit mai cunoscut în Ereţ
Israel, primind şi Premiul Nobel odata cu Nelly Sachs în 1966. Un rol de mare
însemnătate l-a jucat Aşer Ginzburg (Ahad Haam). Dacă Isaac Bashevis-Singer a plecat
din Polonia în S.U.A., majoritatea scriitorilor de limbă idiş şi ebraică s-au
îndreptat spre Ereţ Israel, unde a avut loc marele reviriment al literaturii
ivrit. Poezia, proza, dramaturgia au intrat pe făgaşul modernităţii, păstrând
nealterat „idişe neşume”, sufletul evreiesc.
8.
Iudaismul în sec. XVIII-XX:
Printre ultimele mari personalităţi ale
iudasimului, în perioada de trecere la modernitate, se numără, la loc de
cinste, Salomon Maimon. Este cel care a încercat să evite ruptura dintre filozofie
şi religie. Kant, Leibnitz au ajuns să creadă mai mult în puterile filozofiei,
deşi o criticau. Pornind de la „Călăuza rătăciţilor” („More nevuhim”) a lui
Maimonide, S. Maimon a publicat în 1790 o „Încercare asupra filozofiei transcendentale”.
Au urmat: „Istoria progresului metafizic” din epoca lui Leibnitz şi Wolf, „Tratat
asupra alegoriilor lui Aristotel”, „Teoria gândirii” şi „Autobiografia”. Maimon
afirmă că religia este factorul suprem în gândirea omenească. La baza oricărui
experiment, la baza oricărui raţionament stă esenţa experienţei primare.
Mergând de la efect la cauză şi iar la efect, se ajunge la o cauză primară care
nu se mai supune logicii. La întrebarea: „Cine l-a creat pe Dumnezeu?” nu mai
există un răspuns logic, cauzal, leibnitzean. Dumnezeu este „Bereşit”, la
început. El se autocrează, este esenţa esenţelor. Dumnezeu a creat, el nu poate
fi creat. Maimon a realizat în plan filozofic, ceea ce hasidismul a exprimat în
plan religios. Omul, o mică particulă a Divinităţii însufleţeşte Universul.
Fără Om, Universul eeste mort. Este şi o consecinţă a filozofiei lui Spinoza
care spunea să nu căutăm natura Divinităţii, ci Divinitatea în natură.
Einstein, fără a studia, probabil, lucrările lui Maimon, era un adept al lui
Spinoza. Precursor al spiritualismului modern, Maimon a salvat religia din
„mâinile” logicienilor, mecaniciştilor, materialiştilor. Aici nu este vorba de
creşterea ori descreşterea numărului de oameni credincioşi, nici de o luptă
împotriva ateismului, este doar încercarea de a regăsi locul Divinităţii într-o
lume în continuu progres. Salomon Maimon a fost studiat cu atenţie şi de
teologii creştini. După epoca profeţilor antici, a marilor cărturari din Evul
Mediu, Maimon a deschis o poartă filozofiei iudaice. Un om care a încercat,
fără succes, să readucă iudaismul în matca tradiţională, în ţările româneşti, a
fost Malbim. Dar el nu a înţeles că Haskala are nevoie de alt tip de
propovăduitor al iudaismului. Malbim a rămas la învăţăturile lui Maimonide, din
sec. XII-XIII. Un om extrem de dotat, un mare iubitor al iudaismului, Malbim a
trăit tragedia propriei moşteniri. Cei care au ştiut să culeagă roadele
evoluţiei iudaismului în România, au fost dr. I. J. Niemirower, dr. M. A.
Halevy şi dr. Al. Şafran. Aceştia au scris lucrări creative despre iudaism,
Şafran fiind şi un bun cunoscător al Cabalei. Dr. Moses Rosen a comentat şi a
pledat cauza iudaismului, evident, cu mult talent. Un gânditor original a fost
dr. David Şafran. El îl citează pe Leibnitz: „Toate filozofiile sunt adevărate
prin ceea ce neagă şi false, prin ceea ce afirmă.” Nec plus ultra.
9.
Evreul rătăcitor între legendă şi realitate:
Vom porni în acest demers de la realitate. În
ce măsură folclorul reflectă istoria, în aceeaşi măsură evreul Ahasverus (nume,
evident, împrumutat prin ignoranţă din Meghilat Ester, în care Ahasverus era
rege persan, nicidecum evreu) care i-ar fi refuzat lui Iisus un pahar de apă de
băut şi l-a insultat, a existat ori nu a existat. La fel ca Iuda „trădătorul
lui Iisus”, Ahasverus a devenit un nume odios pentru imagologia şi teologia
creştină. Realitatea este că, de la distrugerea Primului Templu (586 î.H.) şi
al Celui de al Doilea Templu (70 d.H.) evreii s-au aflat în Diaspora până azi,
dar în 1948, Statul Israel, a redevenit Patria, căminul evreiesc. Evreul
rătăcitor s-a întors acasă. Este meritul sionismului de a-l fi oprit pe
aşa-numitul Ahasverus să mai rătăcească, deşi, de-a lungul secolelor, în Spania
maură, în Imperiul Otoman, Ţările de Jos, S.U.A. ei au găsit condiţii prielnice
de convieţuire şi afirmare. Despre legenda evreului (sau „jidovului”) rătăcitor
au scris numeroşi autori moderni. La noi, au apărut studii, printre acestea
amintim cartea lui Andrei Băleanu (Rotenberg) apărută la Ed. Hasefer, capitolul
din cartea „Imaginea evreului în cultura română” de Andrei Oişteanu, ş.a.
Kirkegaard considera această legendă drept una din cele trei mituri
fundamentale ale istoriei ultimelor secole, alături de legenda lui Faust şi cea
a lui Don Juan. Diferenţa constă în faptul că Faust şi Don Juan, ca şi Don
Quijote, de altfel, sunt mituri relativ benigne, în timp ce Ahasveros a fost
demonizat, ca „evreul-imagine”. El are un precursor în Cain, pedepsit de
Dumnezeu să rătăcească pe pământ. Cain era fratricid, Ahasverus - deicid. Acuza
de deicid era mai gravă, deşi Iisus nu a fost ucis de acesta şi nici de
conaţionali, ci de soldaţi romani, precum se ştie. Dar antievreismul Evului
Mediu avea nevoie de un prototip „iudaic”. Germanii îl numeau „der ewige Jude”
(eternul evreu), pentru că „Wanderer” (călător) are o conotaţie pozitivă,
populară în basme, anecdote. Ecoul legendei a ajuns până şi în limbajul propagandei
naziste. Prima „atestare” scrisă a legendei a apărut tot în Germania, în 1602,
într-o broşură despre Ahasuerus care ar fi strigat „Crucificaţi-l pe Hristos”
şi a fost pedepsit să trăiască veşnic, ajungând în anii când apărea broşura, la
Hamburg. Răspândită şi tradusă în ţările nordice, povestea s-a bucurat de
succes ca un basm popular, deşi avea un autor, astăzi necunoscut. Antisemitismul
era deja „impulsionat” din 1543, când Martin Luther publicase „Despre evrei şi
minciunile lor”. Expulzările succesive ale evreilor, începând cu 1290, din
Anglia, în sec. XIV-XV din Franţa, Cehia, Austria, Spania, Portugalia, Germania
au alimentat mitul, de altfel, real al „evreului rătăcitor” fiind vorba de
evrei în totalitate şi nu de „cizmarul din Ierusalim, Ahasverus”. Un rol în
acest proces de mistificare l-au jucat artele plastice şi literatura.
Hieronimus Bosch avea viziuni proprii asupra iadului, raiului, vagabonzilor,
pornind de la folclor şi din teologia cristică. În sec. XIX, mai precis, în
1844, Eugene Sue publică în Franţa „Le Juif errant” roman tradus în maghiară de
Sandor Petöfi şi în română de Timotei Cipariu, sub titlul „Ovreiul neadormit”
(influenţat de sintagma germană „eternul evreu” - „der ewige Jude”). Acest
roman nu are o tendinţă antisemită, ci prelucrează datele mitologiei populare.
Mai mult, cărturarii ardeleni se identificau, ca români supuşi opresiunii
habsburgice şi maghiare, cu „evreul rătăcitor”, adică apatrid. În „Ţiganiada”
lui Budai-Deleanu se regăsesc aceste trimiteri, ca şi alţi autori (George
Bariţiu, Andrei Mureşan). Enciclopedistul Holbach scria, în sec. XVIII, că
„fiecare popor îl are pe Moise al său”, aserţiune preluată şi de cărturarii
Şcolii Ardelene. În Evul Mediu, ereticii, protestanţii se considerau „evrei”
persecutaţi, iar în sec. XX, Marina Ţvetaeva spunea că poeţii sunt „evrei”,
prin destinul lor vitreg. Ţiganii nomazi erau şi ei comparaţi adesea cu „evreul
rătăcitor”. Moses Gaster a găsit în arhive un manuscris de la începutul sec.
XIX al unui călugăr, intitulat „Evreul călător, Aşabec”. Regulamentul Organic
elaborat sub dominaţia rusă în Principate prevedea izgonirea evreilor
„vagabonzi”. Ironia sorţii a făcut ca tocmai din Rusia şi zonele cuprinse de
Imperiul Rus să vină în Principate numeroşi evrei, din cauza regimului ţarist.
Ion Heliade Rădulescu pomeneşte de „evreul rătăcitor”, iar C. G. Filipescu îl
numeşte, prin influenţă germană „Aschaber”. Fundoianu se considera şi el drept
unul dintre urmaşii acestei nefericite plăsmuiri ale unei seculare istorii de obscurantism
(vezi poemul „Ulysse” publicat în 1933 la Bruxelles). Şi totuşi extremiştii de
azi ar dori ca evreul să fie din nou un rătăcitor.
10.
„Aliatul uitat”:
Jurnalistul american de origine olandeză,
Pierre van Paassen ne-a dăruit, nouă, contemporanilor o carte ce reflectă
uluitor de exact trecutul apropiat al evreilor în secolul XX. Protestant, de
religie, el era învăţat în Olanda în spiritul coexistenţei conştiente cu
evreii, poporul care L-a recunoscut întâia oară pe Dumnezeu. Un pastor hughenot
îi spunea de crimele săvârşite în numele lui Iisus Hristos, de biserica Evului
Mediu, împotriva evreilor. După Primul Război Mondial constată, într-o discuţie
cu un rabin, că limba ebraică reînvia în Ţara Sfântă, ca limbă vorbită. Cum? Se
inventau cuvinte, spunea rabinul, cum fac copiii când nu cunosc un termen. De
pildă, cuplajul dintre vagoanele de tren se numea „căsătorie”. Ernest Renan,
care cunoscuse Ţara Sfântă şi limba ebraică în urmă cu câteva decenii nu credea
în reînvierea ebraicii. Fiind corespondent de presă, Van Paassen vizitează
Polonia interbelică. Evreii trăiau în condiţii mizere, în ghetouri (anii ’20).
Independenţa ţării nu adusese evreilor bunăstare, ci dimpotrivă, ei erau
marginalizaţi, izgoniţi, polonezii îşi alcătuiau propria clasă mijlocie.
Speranţa era Sionul ori America. În România, jurnalistul îl cunoaşte pe dr.
Fildermann, dar şi pe unul din membrii guvernului care se exprima într-un mod
deschis, antisemit: evreii trebuie să plece. Van Paassen l-a cunoscut, în
Germania, pe Hitler care i-a reproşat că un olandez, cu „sânge de teuton” poate
simpatiza pe evrei. Era în 1931. Autorul a prevăzut în acel an ceea ce avea să
se petreacă după numai o scurtă perioadă. Dar lumea nu era pregătită, nici
evreii din America nu bănuiau nimic, poate nici cei din Europa. Van Paassen
acuză o întreagă istorie a indiferenţei, a egoismului, din veacurile trecute,
de faptul că biserica nu a urmat întotdeauna îndemnul iubirii de aproapele, nu
a urmat calea cristică. „Nimeni nu are dreptul să fie neutru în chestiuni
morale”, îi scria Alfred Loisy, catolic fiind, papei Benedict XV în anii
Primului Război Mondial. Van Passeu consideră că, lui Hitler i s-a „deschis
calea către crimele pe care le-a comis contra evreilor”. Nimeni nu a ameninţat
Germania nazistă pentru politica genocidară contra evreilor. Dacă naziştii
şi-ar fi propus exterminarea francezilor, englezilor, ar fi reacţionat cineva?
Evident. Deci există o „chestiune evreiască”. Apoi autorul derulează datele
istorice de la Declaraţia Balfour (1917) spre anii celui de al doilea război
(cartea a apărut în 1943). Pătrunderea britanicilor în Orient a fost rezultatul
unor serii de maşinaţiuni, intrigi, iar dispariţia a două imperii, otoman şi
cel ţarist (care visa cucerirea Constantinopolului) a uşurat acest drum.
Prezenţa britanicilor în Orientul Apropiat a fost comentată în America drept o
cauză a conflictului evreo-arab ce avea să se prelungească decenii. În realitate,
Anglia, prin lordul Balfour, ministru de externe a promis Palestina evreilor,
iar pe arabi i-a stimulat să-şi formeze state proprii, după secole de dominaţie
otomană. Lucrurile au luat o turnură nedorită prin confruntarea poziţiei
sioniste cu extremismul şi intoleranţa liderilor arabi din Palestina. Deşi nu
aveau state proprii, liderii arabi din Orientul Apropiat nu acceptau, din
principiu, existenţa unui stat evreu. Evident, Anglia a făcut de voie, de
nevoie, un joc dublu pentru a-şi păstra dominaţia. Palestina nu a fost
disputată în primii ani de după primul război mondial. Van Passeu critică, în
cartea sa, pasivitatea evreimii din lume faţă de cauza sionistă. Critica este
exagerată, dar are şi un sâmbure de adevăr. Statul Israel putea fi creat şi
înainte de Holocaust, dar ideea nu a fost susţinută de marile puteri, iar
naţionaliştii arabi şi-au înteţit atacurile împotriva evreilor ce trăiau în
Palestina. Orientul Apropiat a fost într-o fierbere continuă. Arabii, druzii,
kurzii, evreii îşi căutau forme proprii de administrare. Franţa şi Anglia
asistau la ciocniri pe care uneori le şi provocau din diverse raţiuni. Visul
lui Herzl părea tot mai îndepărtat, deşi Jabotinsky vedea o soluţie imediată:
lupta armată. Weizmann şi Ben Gurion au respins această cale. La izbucnirea
celui de al doilea război mondial Anglia a trădat propriile „bune intenţii”,
interzicând imigrarea evreilor în Palestina. Holocaustul a răpit şase milioane
de vieţi, din care cel puţin jumătate se puteau salva dacă erau lăsaţi să
ajungă în Ţara Sfântă. Van Passeu s-a oprit la anul 1942. Ce a urmat se ştie.
Împotriva lui Hitler au luptat sute de mii de militari evrei pe toate
fronturile.
11.
Germania şi evreii ei:
Albert Eistein, Adolf Krebs, Bruno Walter,
Kurt Weill, Arnold Schönberg, Max Liebermann, ş.a. au fost germani? Naziştii
le-au negat apartenenţa la poporul german. Ca şi (postum) lui Heinrich Heine.
Puţine naţiuni s-au bucurat de un aport atât de masiv al evreilor în cultura şi
civilizaţia lor, cum au fost germanii şi austriecii. Şi acest fapt naşte o
întrebare suplimentară: de ce tocmai germanii şi-au izgonit evreii, cetăţeni ai
acestei ţări cu o mare tradiţie culturală? În 1929, Kurt Tucholsky, publicist
cunoscut, semnala ieşirile patriotarde, şi extremiste ale unor grupări politice,
fără a le numi. Din vremurile imperiului roman, evreii s-au aşezat pe malurile
Rinului, Moselei, Main-ului, Dunării, au întemeiat aşezări. În anul 321
împăratul Constantin mulţumea evreilor din Colonia (Köln) pentru anumite
servicii. În anul 1074, împăratul romano-german Heinrich IV a încheiat un
contract cu evreii din Worms, mulţumindu-le totodată pentru apărarea oraşului
în faţa unor asediatori. Este interesant faptul că evreii au contribuit la
extinderea alfabetului latin, în locul semnelor runice, în documentele oficiale.
Iar „Cântecul lui Gudrun” din folclorul vechi german, a fost găsit, transcris
într-un vechi document, la Universitatea din Cambridge, cu fonetica preluată
dintr-un text intermediar, ebraic. O carte populară germană „Bovo” s-a păstrat
în folclorul idiş din Germania. În anul 1250 a trăit un menestrel în Franconia,
pe nume Susskind din Trimberg, care era de origine evreu. În anul 1401, nobili
din Köln iau apărarea unor evrei în faţa atacului unor cetăţeni din oraş. Între
secolele XV-XIX puterea bisericii şi a seniorilor feudali domină viaţa socială,
populaţia este pauperă, superstiţiile, nemulţumirile se concretizează în
persecuţii antievreieşti. În paralel, sectele religioase, scindarea bisericii
în protestanţi şi catolici nu duc la atenuarea antievreismului, ci dimpotrivă,
intoleranţa se manifestă în orice conflict religios. Evreii migrează spre
Polonia, unde regii şi nobilii îi primesc bucuroşi, ca promotori ai comerţului,
circulaţiei banilor, meseriilor de tot felul. În Germania, o parte dintre evrei
se convertesc la creştinism, dar sunt şi cazuri „scandaloase”, când creştini
trec la iudaism. Încă în vremea lui Ludovic Piosul şi Heinrich II, înalţi
prelaţi, confesori regali s-au convertit la iudaism. Se pune problema cine este
semit, evreu? Cine vorbeşte idiş, ebraică? Nu toţi o cunosc. Cine se duce la
sinagogă? Nu toţi merg. Originea? Evreii din Germania, de pildă, aveau din
vechime părinţi - gali, germani, la fel ca în Rusia - ruşi, în Polonia -
polonezi etc. Moses Mendelssohn şi-a pus aceste întrebări. Se pare că viaţa
comunitară a păstrat şi evreitatea în Diaspora. Descendenţii lui Moses
Mendelssohn s-au separat de comunitate, unii s-au convertit. Totuşi, noi, azi,
îl considerăm pe Felix Mendelssohn-Bartholdy, nepotul filozofului, ca fiind un
mare compozitor evreu. Dar el aparţine culturii germane şi universale. Naziştii
au stabilit o regulă: niciun bunic să nu fie evreu, altfel nu eşti arian.
Nimeni, în istorie nu a mers atât de departe cu definirea evreului. În
Germania, Ungaria evreii erau în bună parte asimilaţi. Feldmareşalul Joseph
Conte de Ligue (1735-1814) a afirmat, cunoscând comunităţile evreieşti din
Germania, Ungaria, Cehia, Polonia, Austria, că în Europa trăiau în vremea sa 10
milioane de evrei. Cifra era total inexactă, fiind excluşi evreii din România,
Balcani, din Rusia, Franţa, ş.a. Dar avea o bază: criteriul era viaţa
comunitară. În istorie au fost situaţii comice: un anume Ardres Jude (evreul) a
scris un manual „Lupta cu sabia”. Împăratul Rudolf II a interzis, citind cartea,
duelul dintre un evreu şi un creştin, iar, apoi, chiar portul sabiei la evrei.
La Olimpiadele din sec. XX, la disciplinele cu sabia, mulţi evrei din Germania
au obţinut medalii (la bărbaţi, la femei). Împăratul Rudolf II ar fi fost,
credem, nemulţumit. Prejudecăţile, antisemitismul au adus mari prejudicii
Germaniei, în ştiinţă, economie, începând cu anul fatal 1933, când Hitler a
devenit cancelar şi apoi preşedinte, într-un cuvânt „Führer”. Scriitori de
renume, nu numai evrei (Thomas Mann era căsătorit cu o evreică), savanţi ca
Einstein, industriaşi cu mari merite au părăsit treptat Germania, care a avut
numai de pierdut, ca Spania în 1492. Revenind la sec. XVIII-XIX, menţionăm că
evreii nu s-au remarcat doar în economie, cultură. Astfel evreul convertit
Walter von Mossner a ajuns general de cavalerie în armata Prusiei, fiind
totodată considerat un as în echitaţie. În armata austro-ungară au fost o serie
generali - locotenenţi la diferite arme, desigur, condiţia fiind convertirea.
Contele de Ligue, menţionat mai înainte, afirma că „problema evreiască este pur
economică şi socială”, nicidecum rasială ori teologică. Baronesele Sophia
Grotthus, Marianna von Eybenberg au ajuns în înalta societate la curtea regală
din Berlin. Ambele erau de origine evreiască, surori, cu numele de Meyer, una
dintre ele fiind iubită de Goethe. La fel, Rahel Levin s-a căsătorit cu nobilul
prusac Varnhagen şi avea un salon unde i-a cunoscut pe Humboldt, Schlegel,
Fichte, Chamisso, Kleist, Goethe, Henriette Herz, Fanny Arnstein, Dorothea
Mendelssohn (fiica fondatorului Haskalei, Moses Mendelssohn) ş.a. Aceste
personalităţi au jucat un rol în viaţa artistică şi politică din Berlin, Viena.
În domeniul liricii, după Heine, pe care, în sec. XX, naziştii au încercat să-l
„elimine”, s-a impus un alt poet evreu: Berthold Auerbach (1812-1870).
Bismarck, „cancelarul de fier” al Germaniei, a intenţionat să-i ridice lui
Heine, o statuie în Düsseldorf, dar „bunii cetăţeni” au respins ideea, astfel
că Heine, adică statuia sa a ajuns la New York, iar o altă statuie a fost
ridicată în insula Corfu, la cererea împărătesei Elisabeta („Sissi”) a
Austro-Ungariei. Împăratul Wilhelm II al Germaniei a dorit îndepărtarea
statuii, ceea ce i-a atras multe ironii şi caricaturi din partea umoriştilor
vremii. Curios, Wilhelm II avea importanţi consilieri evrei Albert Ballin,
directorul Băncii Hamburg - American Line, Walther Rathenau, director al
filialei Companiei Edison, viitor ministru de externe (ucis în 1923 de un
fanatic antisemit). Antisemitismul nu avea legătură, aparent, cu ascensiunea
evreilor în domeniul politic, administrativ, economic, social. Moştenirea
mentalităţilor feudale, cu conotaţii teologice şi rasiste erau greu de
dezrădăcinat. Iar Germania, Austro-Ungaria unde evreii erau emancipaţi în cel
mai înalt grad, aveau şi cele mai grele moşteniri în ce priveşte prejudecăţile.
Erau folosiţi, dar nu li se accepta importanţa. Un complex iudeofob ţinea în
loc gândirea multor oameni indiferent de treapta socială. În 1888 trăiau în
Germania 560.000 de evrei (israeliţi) declaraţi, în 1910 era 615.000, dar rata
natalităţii scădea, numărul căsătoriilor mixte era în creştere. În 1933, trăiau
în Germania circa 500.000 de evrei, în Austria circa 300.000. Calea indicată de
Hitler în „Mein Kampf” a fost urmată prin venirea acestuia la putere de numai o
seamă de personalităţi culturale, ştiinţifice, manageri, oameni de afaceri etc.
Fizicieni de înaltă calificare au plecat în S.U.A. Realizarea bombei atomice
este legată de numele unor oameni de ştiinţă, evrei plecaţi din Germania.
Medicina în S.U.A. a beneficiat de aportul evreilor fugiţi din Germania. Hitler
şi-a creat un inamic invincibil: inteligenţa umană. Desigur, Germania şi-a
dezvoltat potenţialul economic şi militar fără evrei, dar în ce scop? Shimon
Haber, laureat al Premiului Nobel pentru chimie a refuzat premiul şi a
demisionat din funcţiile sale de conducător ştiinţific ca protest faţă de
venirea naziştilor la putere. Dr. Shimon Haber era
evreu şi citise Mein Kampf, unul dintre cele mai abjecte manifeste ale
antisemitismului în istorie. Einstein, Thomas Mann (acesta nu era evreu, dar
soţia era) au părăsit Germania în aceeaşi perioadă. În S.U.A., Leo Szilard,
Niels Bohr au participat în anii războiului la realizarea bombei atomice, dar
Germania n-a apucat să vadă efectele unui dezastru atomic. În schimb,
încăpăţânarea lui Hitler de a nu ceda în faţa catastrofei militare, a dus la
bombardamente de tip „classic” la fel de distrugătoare. Ultimul „călău mai de
seamă” al regimului nazist, Adolf Eichmann a fost executat în 1961, în Israel,
în urma emiterii unei legi speciale (pedeapsa cu moartea fusese abrogată) şi al
unui proces cu mii de pagini de consemnări, mărturii, filme documentare.
Germania a plătit după război (mai exact, R.F.G.) sume importante pentru
„compensarea” suferinţelor provocate evreilor. Dar nicio moarte nu poate fi
„compensată”.
12.
Momente tragice, premergătoare Holocaustului:
Holocaustul nu a fost numai „opera” regimului
nazist din Germania, el a fost premers de o lungă istorie de nelegiuiri,
calomnii, prigoană în întreaga Europă. Din nefericire, antisemitismul nu a avut
şi nici astăzi nu are frontiere, nici geografice şi nici morale. Trei mari
procese au cutremurat opinia publică în anii 1898-1915; trei nume de evrei au
devenit celebre fără voia lor, în urma unor acuzaţii abjecte şi apoi, dovedite
ca fiind absolut false - Dreyfus, Beilis şi Frank. Acesta este şi subiectul
principal al cărţii profesorului de istorie de la Universitatea californiană
din Santa Barbara, Albert S. Lindermann, „Evreul acuzat”, apărută în traducerea
românească a Irinei Horea, la editura Hasefer, după originalul apărut în 1991,
la Cambridge University Press. Cartea are meritul de a aduce în lumină, pe
lângă fapte deja bine cunoscute, aspecte ale istoriei europene din ultimele
două secole, implicaţiile socio-politice, psihologia socială şi mecanismul
mereu deficitar al justiţiei din imediata noastră istorie. Emanciparea evreilor
în secolul XIX a trezit noi reacţii în societatea din unele ţări europene
aflate pe trepte diferite de evoluţie democratică şi capitalistă. S-a născut un
antisemitism „modern” şi s-a pus în practică o politică antisemită cu efecte
asupra unor mase de oameni frustraţi de anumite drepturi elementare. Purtători
ai germenului antisemit s-au regăsit adeseori în mica burghezie marginalizată
de puternicul avânt economico-financiar. Diferenţe specifice au existat între
situaţia evreilor din estul şi din vestul Europei şi S.U.A. Dar a existat şi un
factor comun - facilitatea învinuirii, pentru orice rău social, a evreilor, fie
ei naturalizaţi într-o ţară, fie imigranţi. Nazismul a avut astfel surse
„sigure” de a-şi alimenta maşina de propagandă antisemită pusă în mişcare înainte
şi după preluarea puterii în Germania, în 1933.
Acuzaţii
fanteziste:
În 1840 a avut loc celebra „afacere de la
Damasc”, rezolvată favorabil pentru evreii de acolo numai prin intervenţia unor
personalităţi precum politicianul şi filantropul Moses Montefiore. În spatele
acestei „afaceri” au stat şi interese politico-economice ale Franţei. În anul
1882, un alt caz, o învinuire de „omor ritual” are loc la Tiszaeszlar, în
Ungaria, unde evreii căpătaseră în 1867 drepturi cetăţeneşti, neacordate încă
în ţările învecinate. În Franţa, „afacerea Dreyfus” (1898-1900) a fost
„pregătită” de mari fenomene turbionare de naţionalism, provocate de
politicieni de tipul lui Boulanger, de adepţii Ordinului Adormirea Maicii
Domnului, de propovăduitori ai antisemitismului „deschis” ca Toussenel, Barres,
Drumont. Alfred Dreyfus a fost acuzat de spionaj şi „trădare de patrie”, deşi
era un ofiţer de o onoare ireproşabilă, cum s-a dovedit ulterior. În legătură
cu acest moment care a anunţat în mod tragic începutul unui nou secol, se poate
vorbi de o „revoluţie dreyfusistă” care şi astăzi mai are ecou în viaţa
politică franceză. În Rusia, antisemitismul era practicat ca politică de stat
începând cu ţarul Nicolae I şi până la ultimul ţar răsturnat de revoluţia din
februarie, Nicolae II. Există o linie de demarcaţie între teritoriul unde numai
anumiţi evrei (de obicei bogaţi) aveau dreptul să locuiască şi restul
teritoriului (Ucraina de vest, Galiţia, Bucovina, Basarabia) unde era masată
populaţia săracă şi relativ săracă evreiască. „Sutanele negre”, numeroase
pogromuri, o propagandă deşănţată care îi privea pe evrei ca ucigașii lui
Iisus, aceasta era atmosfera declanşării unuia dintre cele mai ruşinoase procese
de „omor ritual” din istoria modernă, proces pornit împotriva unui biet funcţionar
evreu, Mendel Beilis, din Kiev, în anul 1911 şi încheiat cu achitarea completă
a acestuia în 1913, în urma unor acţiuni viguroase a numeroşi intelectuali şi
chiar politicieni ruşi, de orientare modernă, umanistă.
Antisemiţii
Americii:
Un caz curios, dar nu cu totul neaşteptat s-a
petrecut în Statele Unite, patria a milioane de imigranţi de cele mai diverse
etnii. Dar, ca orice ţară, America are şi antisemiţii ei, unul dintre ideologii
care au „deschis” drumul acestui nociv curent fiind politicianul Ignatius
Donnelly (1831-1901). De altfel, rasismul mai este şi astăzi la el acasă în
unele zone, în mintea unor retrograzi, el fiind îndreptat atât împotriva
oamenilor de culoare, cât şi a semiţilor, în speţă a evreilor, sub pretextul
apărării religiei Mântuitorului. Si lipsa de solidaritate dintre evreii „vechi”
sosiţi în S.U.A. şi cei noi veniţi nu a favorizat învingerea unor prejudecăţi
care au creat stări conflictuale generând acte de violenţă. Preşedinte al
organizaţiei Bnei Brith din Atlanta, la vârsta de treizeci de ani, Leo Frank a
fost acuzat în 1913 de agresiune sexuală urmată de omor şi a murit, linşat în
stare de arest, de o mulţime dezlănţuită şi fără discernământ în 1914. Ulterior
s-a dovedit, prea târziu, că ucigaşul era un anume Jim Conley, dar presa, jocul
intereselor de afaceri, au abătut, prin diminuarea oricăror efecte morale ale
unei judecăţi pertinente, drumul normal al justiţiei. În mod ciudat, unul din
„avocaţii diavolului” a numit acest val de antisemitism „un Frankenstein” care
ar ameninţa pe evreii bogaţi din America. Este cuvântul unui dogmatic, trecut
prin „şcoala marxistă” a „luptei de clasă” care avea să-şi găsească prozeliţi
în Rusia şi în alte ţări. Poate că şi aceste procese, ca şi Holocaustul, au
grăbit, în mod paradoxal, dar, în fond, explicabil, împlinirea idealului
sionist: crearea Statului.
13.
Prologul şi epilogul Holocaustului:
În sec. IV, împăratul Constantin a adus
Biserica la nivelul puterii de stat, recunoscându-i dreptul de a inspira şi,
ulterior, a dicta unele decizii, în primul rând faţă de „necredincioşi”.
Această afirmaţie nu implică vreo acuză în sensul explicării Holocaustului din
sec. XX prin actul lui Constantin. Dar evreii, prin dogma „în sensul strict”
erau priviti ca deicizi, ceea ce era o acuzaţie extrem de gravă. Biserica
oferea „o şansă” evreilor de a scăpa de persecuţie: convertirea. Dar efectul a
fost minim. Dacă romanii i-au privit pe evrei ca pe adversari politici,
Biserica i-a considerat indezirabili pentru că „nu-l recunoşteau pe Iisus”.
Primele măsuri ale Bisericii devenită „de stat” au inclus arderea Talmudului
(ale cărţilor, pentru că Talmudul a existat din sec. V şi până azi). Trebuie
remarcat că Părinţii Bisericii (unii papi, Sf. Augustin, Sf. Toma) nu au
încurajat convertirile forţate, iar Sf. Augustin chiar afirma că evreii trebuie
lăsaţi în viaţă spre a fi martori ai revenirii lui Iisus-Mesia pe Pământ.
Martin Luther şi-a exprimat nedumerirea în faţa opoziţiei evreilor de a-l
recunoaşte pe Dumnezeu-Fiul. Dar evreii respectau Decalogul, în care Dumnezeu
este Unicul. Între sec. XIII-XVI evreii au fost izgoniţi dintr-o serie de ţări
ale Europei Occidentale, sub acest pretext. Motivul real era eliminarea unui
„element” insubordonat, în parte prosper economic. Desigur, au fost regi,
principi care, tot din motive economice, au încurajat venirea evreilor
(Polonia, Moldova, Germania, Austria, ca să amintim de Spania maură). De la
convertire forţată la expulzare era un pas, următorul fiind făcut în sec. XX de
nazişti: exterminarea. Dar nu din motive religioase, dimpotrivă. Naziştii nu
erau apărători ai creştinismului, ei doreau „puritatea etnică” şi „supremaţia
rasei ariene”. Evreii, care nu sunt o rasă, după două mii de ani, au fost
priviţi ca o rasă de nazişti. De ce? Aici apare unicitatea Holocaustului. Un
popor, fără a fi o rasă, dar care poartă o tradiţie multimilenară, culturală,
religioasă, remarcabile, prin realizări în domenii variate (ştiinţific, tehnic,
literar, artistic) este condamnat la dispariţia „în întregime”. La Conferinţa
de la Wansee, din ianuarie 1942, când politica de exterminare era în curs de
realizare, după un recensământ aproximativ, capii nazişti din eşalonul secund
al puterii au decis uciderea a 11,5 milioane de evrei din diverse ţări.
Hotărârea a venit după abandonarea „soluţiei teritoriale” (deportarea în
America de Sud, în Madagascarul francez). Raul Hilberg a comparat legislaţia
catolică din Evul Mediu şi legislaţia nazistă şi a găsit similitudini în bună
parte: păstrarea „purităţii sângelui”, adică interzicerea căsătoriilor mixte,
excluderea evreilor din localuri publice, din servicii publice, interzicerea
angajării unor creştini, unor neevrei de către evrei, interdicţia liberei
circulaţii, arderea unor cărţi „periculoase”, interdicţia acordării asistenţei
medicale de evrei pentru neevrei, obstrucţii în domeniul cauzelor civile şi
penale, al moştenirilor, purtarea semnului distinctiv (banderolă, stea
galbenă), înfiinţarea ghetourilor, interzicerea convertirilor (în ultimele
secole), obstrucţii în domeniul învăţământului universitar, controlul
identităţii, numărului evreilor într-o anume localitate. Între Luther, care a
fondat protestantismul german şi nazişti, diferenţe prea mari, în privinţa
„regulilor” impuse evreilor nu erau. Protestanţii i-au întrecut, în acest sens,
pe catolici, deşi Luther însuşi a tradus Vechiul şi Noul Testament în germană
şi avea noţiuni de ebraică, fiind cleric. La sfârşitul secolului XIX, după ce
Haskala, propovăduită de Moses Mendelssohn în sec. XVIII a permis evreilor
accesul liber, fără complexe, în viaţa publică, socială, culturală,
antisemitismul a luat forme noi „intelectuale”. În Franţa era Gustave La Bon,
apoi Leon Daudet, Mauras, ş.a., în Germania Wilhelm Marr, H. S. Chamberlain
(ginerele lui Richard Wagner), ca şi deputaţi din aceste ţări au început o
campanie de calomniere şi de incitare la expulzare a evreilor. Teoria conspiraţionistă
„iudeo-masonică”, apoi „iudeo-bolşevică”, „iudeo-plutocratică” devin arme ale
propagandei extremiste din Germania, dar şi din alte ţări. După prăbuşirea
Reich-ului lui Wilhelm II, el însuşi un antisemit notoriu, a imperiului ţarist
cunoscut prin pogromuri antievreieşti timp de trei secole, antisemitismul
capătă argumente „solide”: evreii au plănuit totul. În 1922 este împuşcat
ministrul de externe evreu-german, Walter Rathenau. În Ungaria, revoluţia
sovietică este condusă de evreul Bela Kuhn, în 1919, Lenin era acuzat că era
evreu (avea un bunic evreu), Trotzki, Sverdlov erau evrei. În Germania, micul
partid muncitoresc DAP devine naţional-socialist, NSDAP şi are un şef nou, pe
Adolf Hitler, un om obsedat de rolul său mesianic de a salva Germania şi a
„curăţa” lumea de evrei. Dar Hitler n-a fost singur. Alături de el apar
militari frustraţi de pierderea războiului ca Luddendorf, ş.a., jurişti cu
concepţii rasiste, publicişti fără jurnale, etc. Şomerilor li se promite o
redresare economică, noi locuri de muncă, după ce „evreii vor fi scoşi din
Germania”. Timp de un mileniu (al doilea) comunităţile evreieşti din Europa
Centrală, bântuită de cruciaţi, în primele secole, războaie, persecuţii
religioase, au trecut de la rezistenţă activă la supunere ori evadare (în
America, Palestina, etc.). Falşii Mesia (Sabetay Zvi, Frank), hasidismul, au
fost rezultate ale unor căutări disperate de a ieşi din coşmar. Partidul nazist
(NSDAP) a introdus pentru prima oară noţiunea de „Volksgenosse”, adică
mot-á-mot „naţional-tovarăş”, frate de rasă, evreul nefiind nicicum acceptat şi
nici alt minoritar. Doar acest „frate de rasă” poate fi cetăţean al Germaniei,
restul „raus” (afară). „Judenrein” devine un termen obişnuit, populaţia germană
îl acceptă cu mult înaintea venirii naziştilor la putere. Era în 1920. O
istorie a „pregătirii” Germaniei pentru Holocaust există şi se cunoaşte. Ne
oprim la legile din Nürnberg din 1935, care evidenţiau „puritatea rasei” şi la
„Noaptea de Cristal” (9-10 noiembrie 1938), când în toată Germania a avut loc
un pogrom „popular” fiind sparte vitrinele magazinelor deţinute de evrei, au
fost profanate şi distruse sinagogi. În afara organizaţilor evreieşti şi a unor
voci de intelectuali, lumea a tăcut. Politicienii erau preocupaţi cu
revendicările teritoriale ale Germaniei: Austria, Cehia (1938), apoi pactul
Ribbentrop-Molotov (august 1939), Transilvania de Nord trece la Ungaria în
1940, Basarabia, Herţa şi Bucovina de Nord la URSS, Cadrilaterul la Bulgaria. România
se alătură Axei Berlin-Roma-Tokio. Propaganda lui Goebbels era antievreiască,
antioccidentală şi, o perioadă, antisovietică. Etapele exterminării evreilor au
fost: marginalizare - expropiere - concentrare - operaţiuni mobile de ucidere
în masă şi deportări în lagăre de exterminare. Am putea spune că Holocaustul a
început în 1933 şi s-a încheiat în 1945 prin eliberarea lagărelor de
concentrare şi capitularea Germaniei naziste. Această schemă a fost prezentată
şi la Primul Proces de la Nürnberg din 1945. Marginalizarea, exproprierea s-au
realizat prin legi, ordonanţe, directive, ele fiind emise în perioada
1933-1939. Execuţiile, exterminarea au fost rezultate ale unor ordine, începând
cu directivele orale ale lui Hitler, apoi prin ordinele lui Himmler, ale
şefilor Gestapo, SS, RHSA („Siguranţa Reichului”) şi ale armatei care a
participat la masacre. Birocraţia statală era bine stabilită, deşi existau
unele fricţiuni între departamente, între SS şi armată. Marile firme Krupp, I.
G. Farben, Bayer, altele mai mici au participat sub aspect tehnic şi au
profitat de pe urma jefuirii evreilor şi supunerii lor la muncă forţată.
Trebuie menţionat că nu numai evreii au fost supuşi politicii de exterminare,
dar şi rromii, prizonierii sovietici, partizanii polonezi, handicapaţii fizic,
mintal. Condamnaţii de drept comun, unii pe viaţă, erau utilizaţi ca forţă de
constrângere în interiorul lagărelor, ca şi unii evrei, numiţi „Kappo”, aceştia
fiind ulterior executaţi, ca şi deţinuţii evrei. Holocaustul a cuprins la
început Polonia, prima ţară ocupată prin forţă de Germania nazistă. Au apărut ghetourile,
noile lagăre, în Germania şi Austria fiind deja înfiinţate. Apoi lagărele s-au
extins în Cehia, Iugoslavia, Bielorusia, Ucraina, iar România a preluat
Transnistria. Era considerat evreu oricare cetăţean german ori din teritoriile
ocupate care avea cel puţin un bunic evreu. În atenţia Reichului nazist au
intrat evreii din Ungaria (abia în 1944), Italia (în 1943), Slovacia (în 1940),
Serbia, Franţa (inclusiv colaborarea cu guvernul trădător de la Vichy), Belgia,
Danemarca, Olanda, Norvegia (cu colaborarea lui Quisling). În testamentul pe
care Hitler l-a dictat în preziua sinuciderii (29 aprilie 1945), dictatorul
învinuia pe evrei pentru declanşarea celui de al doilea război mondial,
profetizând o răzbunare în viitor. Despre Holocaust nu sufla o vorbă. „Evreii
au avut mulţi vecini. În timpul catastrofei, aceşti martori au fost, în
general, neutri şi pasivi”, scrie Raul Hilberg. Desigur, la Yad Vashem se
păstrează numele a câtorva mii de Drepţi ai Popoarelor, dintre care numai din
Polonia, trei mii, alte sute şi zeci din ţări europene, printre care şi regele
Danemarcei (care şi-a pus steaua galbenă), regina-mamă Elena a României, ş.a.
Dar unde au fost milioanele de martori tăcuţi, miile de colaboraţionişti? Ca să
nu mai vorbim de miile de călăi-executanţi fugiţi în cele două Americi, în alte
ţări, pe care i-a urmărit Simon Wiesenthal şi nu numai el. Dintre capii
regimului nazist, Hitler, Goering, Goebbels, Himmler, Heydrich, numai Heydrich
a murit de mâna răzbunătoare a cehilor, ceilalţi s-au sinucis. Bormann a
dispărut din 1945, doctorul exterminator Josef Mengele a murit, se pare, de
moarte bună în 1979 în Brazilia. Călăul Croaţiei, Ante Pavelici a murit
liniştit la Madrid. Statistica dată de Raul Hilberg menţionează 5.100.000 evrei
ucişi în Holocaust. Că nu sunt şase milioane, principial, nu are relevanţă,
pentru că Holocaust sau Shoah a fost. Epilogul Holocaustului are faţetele sale
multiple. Este evident că urgentarea formării şi declarării Independenţei
Statului Israel, sunt urmări ale Holocaustului. Emigraţia supravieţuitorilor
după 1945, în ciuda opoziţiei Marii Bitanii şi a unor lideri arabi s-a
accelerat. Marile Puteri învingătoare au acceptat unanim necesitatea actului de
Independenţă. Lumea islamică, încurajată şi de fosta URSS s-a opus continuu
existenţei Statului Israel, deşi URSS a semnat rezoluţia ONU şi a recunoscut în
1948 Statul Israel. După Holocaust, antisemitismul nu numai că nu s-a atenuat,
el şi-a adăugat o nouă trăsătură: negaţionismul. „Morţii au fost ucişi încă o
dată.” Teoriile conspiraţioniste s-au extins. Deşi au pierdut 50% din populaţia
europeană şi 33% din totalul evreilor în lume, Israel ca popor este activ atât
în propria ţară cât şi în Diaspora. Dar vorbitorii de limbă idiş au rămas
puţini, unii în New York alţii în Rusia. În Israel cresc alte generaţii. Ayatolahul
Iranului doreşte dispariţia Statului Israel, adică un nou Holocaust. Hitler a
murit, dar urmaşii lui nu au învăţat lecţia.
Notă: despre
Holocaust, pe larg, în partea următoare.
14.
Studii de caz:
a.
Spinoza - primul evreu secularizant (1632-1677):
Astfel l-a numit pe celebrul filozof un
cercetător canadian, Benett Muraskin. Acesta relatează că, la scurt timp după
înfiinţarea Statului Israel, Ben Gurion a cerut Rabinatului din Ierusalim să
ridice excomunicarea (herem) lui Spinoza, dar cererea a fost refuzată. Născut
într-o familie de marani, la Amsterdam, în 1632, a fost educat în spirit
iudaic, cunoştea ebraica, portugheza, spaniola, olandeza, latina. De la
Gersonide (Levi Ben Gerson), iudaist din sec. XIV (m. 1344) a preluat teza
priorităţii raţiunii faţă de revelaţie, iar Descartes (1596-1650) l-a iniţiat,
prin scrierile sale, în raţionalismul filozofic. La 27 iulie 1656, Spinoza a
fost excomunicat din comunitatea evreilor din Amsterdam, printr-o procedură,
conform cutumei, total umilitoare. Împreună cu un prieten, conaţional,
excomunicat şi el, Juan de Prado, Spinoza îşi continuă studiile, scrie, iar
numele de Baruch şi-l preschimbă în Benedict. Deşi i se propune să se
convertească, refuză. Nevoit să lucreze ca şlefuitor de lentile, Spinoza se
îmbolnăveşte de plămâni şi moare în 1677. Baza filozofiei lui Spinoza este
panteismul, care contravine doctrinei iudaice. Dar, sub aspect etic, el nu a
renunţat niciodată la normele iudaice, general valabile pentru oricare om.
Einstein spunea că Dumnezeul său este cel al lui Spinoza. Formula spinoziană
„Deus sive natura” (Dumnezeu ori natura) a devenit un lait-motiv pentru
Novalis, Goethe, Schelling, Hegel. Fiind în corespondenţă cu diferiţi filozofi,
teologi, oameni de ştiinţă (ex. Christian Huygens, cercetător în domeniul
opticii), Spinoza a scris „Principiile filozofiei carteziene”, „Etica”, „Scurt
tratat despre Dumnezeu”, „Omul şi fericirea lui”, „Tratatul politic”, „Tratatul
despre îndreptarea intelectului”. A fost negociator de pace între olandezi şi
coaliţia anglo-franceză, la Utrecht, a refuzat o catedră la Heidelberg, în
ciuda insistenţelor lui Leibnitz. La universitatea ebraică din Ierusalim, cu
prilejul tricentenarului comemorativ, în 1967, s-a cerut anularea excomunicării
acestui mare olandez evreu. I. Brucăr a scris despre el că „a fost cel mai sfânt
dintre oameni, după Christ” (Ed. Hasefer, 1998, Spinoza, prefaţă Ion Ianoşi).
Spinoza nu a negat „cauza tuturor cauzelor”, ci s-a opus imaginii primitive a
unui Dumnezeu care „face totul”. Dr. I. Glicsman, în interbelic a scris cu
înţelegere despre „ereticul” Spinoza, cel care a apropiat religia de ştiinţă.
„Firea întreagă este însufleţită, viaţa şi materia sunt atribuite ei”, afirmă
Spinoza. Goethe şi Heine au găsit un nesecat izvor de inspiraţie în gândirea
sa. Textul excomunicării este, citit astăzi, o mostră de bigotism ridicol.
(„Nimeni să nu stea mai aproape de el, de patru coţi”, etc.). Între Uriel
Acosta şi Spinoza există o comunitate de destin, dar Spinoza era filozof. I-a
precedat pe iluminiştii francezi, pe savantul Lavoisier, „Viaţa, cugetarea nu
sunt produse, ele sunt eterne, materia este finită în timp şi spaţiu”.
Aristotel, Maimonide, Descartes au fost maeştri săi, aşa cum Biblia şi Talmudul
i-au format primele imagini despre lume.
b.
Baal Şem Tov - părintele hasidismului:
Despre Baal Şem Tov s-a scris, probabil, tot
atât de mult ca despre profeţii antici ai evreilor, deşi el nu a fost,
propriu-zis, nici profet, nici cărturar. Cabaliştii, Gershom Scholem, Moshe Idel
(în timpurile noastre), filozoful Martin Buber, mulţi alţii s-au oprit la această
puternică personalitate a istoriei evreilor. Israel ben Elieser, supranumit
Baal Şem Tov (numele bun al Domnului) s-a născut aproximativ în anul 1700, în
satul Okup, la graniţa dintre Bucovina şi Podolia ucrainiană, iar în al 60-lea
an de viaţă s-a stins la Miedzyboz, în Polonia. Despre viaţa sa vorbesc
legendele, el nu a lăsat manuscrise, nici nu a avut un biograf lângă el. Din
copilărie prefera să hoinărească în pădurile de fagi şi brazi ale zonei natale,
decât să studieze la heder. Prin intermediul unui prieten al tatălui său a
căpătat manuscrise cu caracter ezoteric, aşa se spune. La vârsta de 20 de ani
s-a căsătorit, dar a fost izgonit din casa socrului, locuind până la 36 de ani
cu soţia în diverse aşezări. Se spune că a ajuns şi în zona Bistriţa-Neamţ, în
Moldova, practicând diverse meserii. Se considera un inspirat şi se retrăgea
adesea în munţi, în păduri, venind doar de Sabat acasă. Treptat câştiga adepţi,
adevăraţi adoratori. A avut înţelepciunea să nu se autoproclame „Mesia”, deşi
în jurul lui erau destui oameni simpli, creduli. Înţelepciunea sa i-a atras şi
respectul unor învăţaţi: Dov Beer din Meserici, care i-a fost urmaş, Jacob
Josef din Polonoje, Pincas din Korez, Menahem Mendel din Vitebsk, Nahum din
Cernobâl. Miedzyboz, unde s-a stabilit a devenit centrul hasidismului. A dorit
să ajungă în Palestina, dar pe drum a fost împiedicat de condiţiile climaterice
nefavorabile. Nu a scris, a propovăduit doar verbal iubirea de Dumnezeu, fiind
un om cu o mare putere de convingere şi foarte imaginativ. Pildele sale au
intrat în circuitul folcloric evreiesc. Bucuria era, după Baal Şem Tov, singura
cale spre Cel Unic. În urma acestui „iluminat” au rămas cărţi scrise de
discipoli: omagiale, biografice (cu pilde), un „Testament”, din care s-a format
tezaurul hasidic. Ţadicii („cei drepţi”) au devenit purtătorii hasidismului,
fiind apoi recunoscuţi ca rabini. Mişcarea Chabad-Liubavici a preluat în
ultimele două secole o bună parte din moştenirea spirituală a hasidismului,
fiind prezentă în S.U.A., Israel, România, în alte ţări europene. Baal Şem Tov
a predicat modestia, iubirea de aproapele, de semeni, lupta spirituală contra
răului, nedreptăţii, hasidismul fiind cu totul nepragmatic. Accentul se pune pe
moralitate şi mai puţin pe răsplată, nici aici, nici în viaţa de apoi. Tora,
Israel şi Dumnezeu sunt cele trei principii ale credinciosului. H. Bloch a fost
un bun autor de antologie a povestirilor hasidice. El a publicat un volum, în
Austria, între cele două războaie, traduse şi editate la noi după 1988 la
„Cartea Românească”, cu o prefaţă de Ov. S. Crohălniceanu şi la Ed. Hasefer
(2002), cu o prefaţă a autorului (Viena, 1929). Baal Şem Tov „ocupă” 30 de
pagini, ceilalţi, de la Levi Iţhak din Berdicev până la Iacob Samson din Kosov
(în ordine cronologică) sunt circa 30 de rabini, fiecare cu „istoriile” sale.
Marc Chagall spunea că nu există un singur tablou, un poem de valoare fără
mistică. Moshe Idel în „Cabală şi Eros” se bazează şi pe misticismul hasidic.
Şlomo Leibovi-Laiş a publicat, în 1995, în Israel, „Între legendă şi realitate
- lumea hasidică”, carte ce merită editată în România. În 1922, Martin Buber a
publicat, la Frankfurt am Maine, „Die legende des Baal-Schem”. Minunată este şi
cartea lui Elie Wiesel, „Celebrare hasidică”.
c.
Karl Marx - geniu şi demon:
Astăzi este greu sã te pronunţi în privinţa
lui Marx fără să cazi în capcana de a-l considera autorul moral al crimelor
comunismului. Marx a polarizat admiraţia şi furia tuturor, fiind în acelaşi
timp eliberatorul celor asupriţi şi profetul mincinos. În 1968 gânditorul francez
Roger Garaudy considera că: „Pentru prima oară în istoria gândirii omeneşti,
marxismul-filozofie, teorie economică, politică, concepţie despre lume, despre
perspectivele şi speranţele de viitor ale acesteia a pătruns în mintea şi inima
acelora care au fost cândva sclavi sau iobagi, a acelora a căror muncă li se
prezenta ca o ursită şi care nu aveau dreptul să gândească”. Marx era profetul
care propovăduia o lume mai bună sub auspiciile comunismului, în fapt sub
auspiciile uneri teorii a conflictului preluată din darwinism de care filozoful
era fascinat. După căderea totalitarismelor, iată ce scrie Valentin Mureşan în
1995: „România post-comunistă a oferit spectacolul arderii publice a
„Capitalului” lui Marx alături de discursurile lui Ceauşescu precum şi isteria
satanizării marxismului, filozoful german - considerat o minte genială până mai
ieri - e acum doborât fără menajamente de pe soclu şi gratulat cu cele mai
jignitoare epitete, de la „prost” la „imbecil” şi „criminal”. Publicul larg şi
majoritatea intelectualilor văd în el autorul moral al tragicului experiment al
„socialismului real”. Prin urmare s-a trecut dintr-o extremă într-alta,
fenomenul marxist primind rapid etichetări total opuse în funcţie de regimul
care îl valorifică. Dacă în timpul „orânduirii socialiste” era cel mai mare
gânditor al tuturor timpurilor, după ’89 trece la periferia istoriei
filozofiei. De la filozofia oficială, punctul de trecere spre viitorul luminos,
ideologia revoluţionarã menită să schimbe în bine umanitatea, la doctrina
demonizată şi trimisă la index. Nu ideile lui Marx au fost criminale, ci modul
lor de întrebuinţare. Nu putem demola o filozofie care până la urmă aparţine
unui gânditor marcant încercând să-i demonstrăm falsitatea pentru că nu suntem
pe terenul ştiinţelor exacte.
Născut la 5 mai 1818 la Trier, în Renania
Germană, Marx intră la 17 ani la Universitatea din Bonn, pentru a studia dreptul.
Din cauza comportamentului său dezordonat, tatăl său îl trimite la Berlin, unde
continuă în aceeaşi notă, cu prezenţă slabă la cursuri. În 1841 îşi susţine la
Jena teza de doctor în filozofie cu titlul „Deosebirea dintre filozofia naturii
la Democrit şi filozofia naturii la Epicur”. Nereuşind să obţină un post de
conferenţiar, se apucă de gazetãrie, ajungând redactor-şef la Gazeta Renană,
ziar liberal din Köln care este suprimat la scurt timp. Marx colaborează la
Analele germano-franceze, care promova idei revoluţionare, motiv pentru care
Marx nu se mai poate întoarce în ţară în condiţiile emiterii de către
Prusia a mandatelor de arestare pentru redactori. Se împrieteneşte cu
Friedrich Engels, cu care va colabora până la sfârşitul vieţii. În 1847
participă la congresul Ligii Comuniste în Londra, a cărei doctrină o expune în
„Manifestul Partidului Comunist” din 1848. Marx se instalează cu familia la
Londra din cauza ideilor sale revoluţionare, unde va suferi numeroase lipsuri
materiale şi va trăi în condiţii deplorabile, izbutind însă să realizeze
principala operă, „Capitalul”, despre care recenziile vremii lipsesc aproape
complet. Moare la 14 martie 1883. Alte lucrări demne de amintit ar fi: „Manuscrise
economico-filozofice”, „Mizeria filozofiei”, „Contribuţii la critica economiei
politice”, „Teze despre Feuerbach”.
Principiile
filozofice:
Iniţial Marx a fost influenţat de Hegel, de care însă se va dezice. Hegel considera istoria drept o succesiune de evenimente cu sens, care se înşiruie în conformitate cu dialectica internă. Spiritul lumii sau spiritul absolut intervine în istorie şi prin ea îşi realizează devenirea şi dobândirea conştiinţei de sine. Realitatea nu este de neînteles, cum era pentru Kant care susţinea imposibilitatea cunoaşterii esenţelor, ci dimpotrivă, în acord perfect cu raţiunea. Pentru Marx însă subiectul istoriei sunt oamenii, nu realitatea divină care pentru el este un misticism. Realitatea concretă trebuie să primeze şi pornind de aici trebuie să se elaboreze o filozofie a existenţei umane care recunoaşte rădăcina omului în om. Departe de idealismul Hegelian, pentru Marx, adeptul pragmatismului, omul îşi demonstrează puterea şi realitatea în convieţuirea cu alţii. Existenţa socială determină conştiinţa umană şi nu invers. Societatea nu înseamnă în primul rand conştiinţă colectivă, ci muncă colectivă, omul fiind mai înainte de toate un animal economic care îşi dezvoltă gândirea pe baza forţelor de producţie şi relaţiilor economice. Există desigur şi o suprastructură ideologică ce cuprinde ideile, statul, familia, morala, religia, dar legile istoriei nu sunt aici, ci în baza economică, o bază în care funcţionează dialectica relaţiilor prin conflictul dintre clasele sociale. Se întrevede aici şi marea înrâurire a darwinismului: omul este un animal, luptă pentru supravieţuire, supravieţuieşte cel mai adaptabil, progresul se realizează doar pe calea conflictului. Teoria lui Marx nu rămâne doar în stadiul de teorie, pentru că Marx aspiră să schimbe lumea. El observă că omul s-a îndepărtat de sine, s-a alienat, dar motivează devalorizarea sa doar prin prisma economică: omul este separat de produsul muncii sale, care devine marfă în capitalism şi îl face pe om dependent de sistem. Munca salariată este şi ea doar un mijloc de supravieţuire, forţa de muncă fiind comercializată şi omul ajungând el însuşi marfă. Banii, „târfa universală”, îl înstrăinează şi pe om de om, ei sunt adevăratul spirit universal. „Puterea divină a banilor rezidă în esenţa lor, ca esenţă generică înstrăinată, care alienează şi se alienează, a omului”. Dar proletariatul poate schimba această condiţie odată ce devine conștient de ea. Capitalismul însemna pentru Marx sărăcirea şi asuprirea muncitorilor, care de fapt îi îmbogăţesc pe cei bogaţi prin munca lor. Dar odată cu instaurarea „orânduirii socialiste” situaţia se va schimba pentru că mijloacele de producţie vor deveni proprietate comună. Egalitarismul s-a realizat însă în sărăcie, pentru că imperiul necesităţii nu a dispărut nicidecum, și mai ştim cât de umană a devenit societatea în communism. Lenin considera doctrina marxistă ca fiind succesoarea legitimă a concepţiilor celor mai importante ale omenirii veacului al XIX-lea: filozofia germană, economia politică engleză şi socialismul francez, care se încheagă împreună în materialismul dialectic/istoric. Marx a vrut să-l elibereze pe om de condiţia sa, dorind fericirea pentru cei mulţi, asemenea unui Prometeu. Viziunea sa revoluţionară a dorit nu să schimbe o stare socială sau un regim, ci politica însăşi, să schimbe temeliile lumii din care trebuie să dispară religia, statul, clasele, omul depinzând doar de el însuşi şi de legile sociale pe care le va conştientiza. Paradoxal, partidele şi statele socialiste care se revendică de la doctrina marxistă au produs un stat omnipotent care a urmărit totala absorbţie a societăţii civile. După cum îl descrie şi Orwell, este sistemul capabil să transforme oamenii în roboţi lipsiţi de doza minimală de conştiinţă. Este Marx autorul moral al experimentului înfiorător numit comunism? În aceeaşi măsură în care Nietzsche este vinovat de genocidul nazist. Dintr-un punct de vedere am putea spune că ideile sale periculoase i-au făcut pe mulţi să creadă că fenomenele sociale sunt perfect determinabile prin prisma profeţiilor istorice. Prin faptul că i-a negat omului orice altă dimensiune în afara celei economice. Prin faptul că introduce concepţia darwinistă în prim-plan, susţinând conflictul ca singura cale de dezvoltare. Prin faptul că absolutizează planul cezarului şi nu atribuie omului niciun fel de aspiraţii morale sau spirituale. Prin faptul că sistemul său a fost izvor de argumentare şi credinţă oarbă pentru dictatori. Cu toate acestea, Marx a rămas un om al ideii. A căutat un adevăr în onestitate intelectuală, după cum opineazã Karl Popper, iar ca savant a fost un economist remarcabil. În universitãţile occidentale este văzut ca unul dintre marii cugetători ai lumii, textele sale fiind recunoscute ca parte din moştenirea noastră culturală. Poate chiar şi-a dorit fericirea semenilor, doar că utopia sa, numită de Popper romantism, nu a reuşit decât să transforme raiul visat într-un iad materializat. Dar materializat nu de Marx.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu