ÎNCĂ
UN VOIEVODAT TRANSILVĂNEAN?
Nu întotdeauna marile surprize le aduce
viitorul. Uneori acest privilegiu este revendicat de trecut. După ce istoriografia
românească s-a rezumat, vreme de decenii, în privința începuturilor statale
medievale din zona intracarpatică, să apere teza că Anonymus avea dreptate, în Gesta lui, să vorbească de voievodatele lui Gelu, Menumorut și Glad, pentru că
acestea au fost realități istorice incontestabile, în august 1981 arheologia a
furnizat dovezi demne de luat în discuție despre posibilitatea existenței unui
alt voievodat transilvănean, nepomenit în scrierile Evului Mediu. Noutatea era
semnalată într-un interviu de Ștefan Pascu, istoric de renume și voce
autorizată de regimul comunist să comunice lucrurile neconvenabile ideologic și
politic - precum cele referitoare la Basarabia și Bucovina de Nord, publicate
în Magazin istoric, cam tot prin acei ani. De astă dată era o știre care putea
vexa nu comunitatea științifică a istoricilor sovietici, ci pe a colegilor
maghiari, pentru care lucrurile puteau părea statornicite pe baza documentelor
și narațiunilor scrise cunoscute până atunci. În cursurile sale, profesorul,
vorbind neîntrerupt, întotdeauna stând în picioare la catedră, de preferință
fără pauză, în cele două ore ce îi erau alocate, au revenit de multe ori
realitățile dezgropate pe șantierul arheologic de la Alba Iulia. Tema se
întoarce acum spectaculos, tratată tehnic de Aurel Dragotă, în volumul „Voievodatul
lui Gyula între păgânism și creștinism în jurul anului 1000”, unde tema este
abordată sistematic, întâi pornind de la izvoarele scrise, iar apoi procedând
la trecerea punctuală în revistă a materialului arheologic descoperit și datat
în secolele al IX-lea, întâi, și al X-lea-al XI-lea mai pe urmă. După
concluzii, recunoscându-i prioritatea în materie, autorul reproduce și
interviul prin care academicianul Ștefan Pascu anunța și comenta concluziile
descoperirilor de la începutul deceniului al nouălea al secolului trecut. Ceea
ce s-a investigat până în prezent la Bălgrad, - cum sună numele vechi românesc
al anticului Apullum -, au fost trei zone funerare distincte, utilizate între
sec. al IX-lea și al XII-lea. Ele „dovedesc prezența unor comunități umane ale
căror tradiții, deși s-au intersectat, au încercat să-și păstreze în decursul
timpului particularitățile etnice și religioase”. Aurel Dragotă crede că „toate
dovezile arheologice argumentează fondarea unui ducat abia de la mijlocul
secolului X”. De fapt, ce știm sigur în urma campaniilor de săpături de până
azi este că, la Alba Iulia s-a dovedit arheologic existența unei continuități
de locuire - o locuire mixtă, după cum o dovedesc diferitele moduri de
înhumare, urmând tradiții funerare deosebite una de alta - între sec. al IX-lea
și al XII-lea. Această comunitate „se restrânge substanțial la zona și
împrejurimile Albei”, incluzând Blandiana, Ciugud, Sebeș și Șard, nefiind deci
expandată până la lanțul munților vulcanici (Gurghiu, Harghita), în răsărit, către
Hațeg în apus și până la Olt, în Țara Făgărașului, la miazăzi, și neajungând
nici până la marginea răsăriteană a Munților Apuseni, cum crezuse că ar putea
afirma Ștefan Pascu. Faptul nu trebuie să mire, căci și voievodatul lui Gelu,
ale cărui limite pe teren au fost restrânse drastic prin cercetarea lui Tudor
Sălăgean din monografia dedicată temei, a fost mai puțin extins decât se
crezuse. S-a descoperit, tot la Alba Iulia, încă din anii 1970, și o biserică
de tip bizantin, în formă de cruce greacă înscrisă: „navă dreptunghiulară cu
patru stâlpi centrali, încheiată spre răsărit cu o absidă semicirculară”,
funcțională între mijlocul sec. al X-lea și mijlocul sec. al XI-lea. Ea avea,
probabil, și o cupolă. Construcția a fost considerată drept biserică mare, în
raport cu cele din epocă de la sudul Dunării, fapt ce îi evidențiază
importanța. În aceste condiții se poate pune cu justețe întrebarea: cine locuia
teritoriile „celelalte” care, pe noua hartă a delimitărilor între formațiunile
prestatale despre care este vorba, rămân sub semnul lui hic sunt leones?
Trebuie admis fie că au existat și alte încropiri dinaintea statalității,
autonomii medievale de diverse forme și locuite de populații amestecate sau nu,
fie că, datorită precarității vieții (boli, războaie, foamete) ori din pricini
politice acele teritorii erau nepopulate, sălbatice, ori rarefiate demografic. Existența
unui voievodat sau ducat, - echivalarea se face subînțeles, pe temeiul
(nedeclarat) al Gestei Hungarorum a lui Anonymus -, este prezumată în baza
relatărilor bizantine despre soliile a două căpetenii maghiare, prin anul 952,
la Constantinopol: Bulcsu și Gylas/Gyula. Despre al doilea se știe că era șeful
unui clan maghiar din Transilvania, dar nu știm dacă desemnarea lui în felul
consemnat se referă la o poziție politică și militară, cea de gylas/gyula sau
este un nume propriu. Izvoarele consemnează și creștinarea acestuia, de care el,
- spre deosebire de Bulcsu, care primise și titlul de patriciu -, nu s-a dezis
ulterior. Locuire densă, continuitate de trei sau patru secole, mai multe
cimitire și o biserică la mijlocul intervalului - să fie acestea suficiente
dovezi că acolo funcționa un ducat/voievodat restrâns la perimetrul unor zone
din actualul oraș Alba Iulia? Ștefan Pascu și, acum, Aurel Dragotă sunt
optimiști și cred că da. Corelația realităților de pe teren cu informațiile din
scrierile bizantine mai așteaptă însă, aș crede, și alte confirmări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu