BIBLIA
- CARTEA IOSUA
Iosua
Îl înfăţişează pe Iisus Hristos:
„Cuceriţi ţara pe care v-o dă în stăpânire
Domnul, Dumnezeul vostru” (Iosua 1:11). Partea lui Dumnezeu este să dea! A
noastră să stăpânim ce ne dă El! Când intrăm în cartea lui Iosua, începem a
doua diviziune a Vechiului Testament: cărţile istorice. Nicio altă carte nu are
mai multă încurajare şi înţelepciune pentru ostaşul crucii, decât cartea Iosua.
Este plină de adevăr spiritual. Iosua este cartea cuceririi sau câmpul de luptă
al moştenirii Canaanului. Această carte relatează stabilirea copiilor lui
Israel în Canaan, dovedind credincioşia lui Dumnezeu în păstrarea promisiunii
Sale faţă de Avraam. Această carte
poartă numele lui Iosua, eroul acestei mari cuceriri. Numele Iosua a fost
iniţial Hoşea, însemnând mântuire, sau Iehoşua, Mântuirea lui Dumnezeu. Iosua
este numit slujitorul lui Iehova, prin care Dumnezeu a emis poruncile Sale şi prin
care Şi-a adus la îndeplinire planurile Sale - primul ministru al lui Dumnezeu.
Această carte continuă firul povestirii de unde se încheie Deuteronom. Este
continuarea istoriei poporului ales. Poporul ales a fost scos din robie de
către Moise, fiind condus de Iosua în ţara promisă. În cartea aceasta, Israel
nu numai că învinge duşmanul, ci şi ocupă ţara pe care i-a promis-o Dumnezeu.
MOISE-ANTICIPARE: Moise
a trecut prin Marea Roşie. Moise a scos Israelul din robie. Moise a dat o
viziune a credinţei. Moise a vorbit despre o moştenire. În Deuteronom, vedem
anticiparea acesteia. Iosua duce la bun sfârşit ceea ce începuse Moise.
Dumnezeu nu Îşi lasă niciodată neterminată lucrarea. Nu uitaţi că marele
Maestru întotdeauna Îşi are încă o unealtă, ascuţită şi gata de a fi folosită.
Slujirea ne aşteaptă pe toţi. Întotdeauna Îl vei putea onora pe Dumnezeu
luându-ţi sarcina în primire, cu o inimă hotărâtă, care se încrede în Dumnezeu.
Neamul care a fost condus afară din Egipt de Moise acum este condus în Canaan
de Iosua! Moise era mort, dar marşul trebuia continuat. Glasul lui Dumnezeu a
continuat să-i vorbească lui Iosua. Da, glasul lui Dumnezeu încă vorbeşte şi
astăzi, şi dacă vom lua aminte, Îl vom auzi vorbindu-ne. Apostolul Pavel este
mort, dar crucea pe care a predicat-o rămâne de-a pururea vie. Oamenii pot să
dea greş, dar adevăratul Conducător, deşi nevăzut, este pe câmpul de bătălie şi
niciodată nu va da greş! „Moise a murit!” Păi, atunci trebuie oprit marşul!
Fără conducător, poporul, care-şi urma conducătorul, rămânea disperat. Tabăra
era cuprinsă de întristare. Iar Iosua se simţea depăşit de uriaşa sarcină ce-l
aştepta. A merge înainte, în asemenea condiţii, însemna eşec sigur.
IOSUA-ÎMPLINIRE: Iosua a trecut Iordanul. Iosua
a condus Israelul la binecuvântare. Iosua
i-a condus către o viaţă de credinţă. Sub
conducerea lui Iosua, au intrat în stăpânire. În Iosua vedem împlinirea. Când
inimile mari cad, inimile slabe vor fugi! Sărmanii israeliţi, erau gata să se întoarcă
înapoi în deşert şi să-şi sape mormintele printre dunele de nisip, unde erau îngropate
oasele părinţilor lor. Ei nu puteau invada această ţară plină de uriaşi, cucerind
cetăţile lor înconjurate de ziduri înalte. Nu, hotărât lucru: ţara era cu neputinţă
de cucerit! Oare cine vorbeşte în felul acesta? Nu Dumnezeu! Pot să moară un
milion de oameni! („O mie să cadă alături de tine şi zece mii la dreapta ta,
dar de tine nu se va apropia”, Ps. 91:7 - T.M.) Niciun om nu este indispensabil
pentru Dumnezeul cerului. Până şi cel mai mare om care a trăit nu e decât un
slujitor şi când şi-a sfârşit lucrarea, Dumnezeu are pe altul, care să-i ia
locul. Desfiinţarea sclaviei a fost marea motivaţie care l-a oţelit pe
Livingstone să-şi trăiască viaţa de erou în Africa. Timp de treizeci de ani el
a trudit din greu, creându-şi anevoios drum prin jungla deasă, parcurgând peste
cincizeci de mii de km, ca să le aducă negrilor pe Hristos şi să descopere
izvorul Nilului. În felul acesta, el credea că vorbele sale vor avea mai multă
greutate, când se va întoarce acasă, pledând pentru eliberarea sclavilor
africani. Dar alţii i-au luat-o înainte, descoperind izvorul Nilului; alţii i-au
eliberat pe sclavi. A murit singur, dar cu Dumnezeu, în sălbatica junglă
africană. Dar această moarte eroică de creştin a atins inimile compatrioţilor
săi cum n-a putut s-o facă nici aspra lui viaţă, iar Marea Britanie creştină
s-a decis să ducă la bun sfârşit lucrarea sa şi să-i elibereze pe sclavii
africani. Tot aşa este şi în toată lucrarea noastră în lume, în special în
slujirea creştină. Noi suntem doar o parte dintr-un mare întreg. Fă-ţi
părticica şi să nu-ţi pese dacă nu este scoasă în evidenţă în întregul global.
Apele pârâului se pierd în râu. Dumnezeu îl pregătise pe Iosua de ani de zile.
Iosua s-a născut în sclavie, în Egipt, dar Dumnezeu l-a scos şi l-a făcut
colaboratorul lui Moise. Întotdeauna el a fost o căpetenie vitează. Era cât pe-aci
să fie omorât cu pietre, pentru că i-a îndemnat pe copiii lui Israel să intre
cu mult curaj în Canaan, în urmă cu patruzeci de ani (Numeri 14:6-10). Mâine
vreun mare judecător sau comerciant sau om de stat va muri. Tânărul care este
gata să-i ia locul va găsi mantia, căzându-i pe umeri. Succesul înseamnă a fi
gata când vine oportunitatea! Nu uitaţi, când studiem cartea Iosua, că:
Dumnezeu dă - omul ia! Această carte se ocupă de înfrângerea inamicului şi de
ocuparea ţării. Dumnezeu spune: „Luaţi-o în întregime”. Această carte pare să
se împartă natural în două părţi. Dacă nu puteţi să vă amintiţi decât atâta din
schema cărţii, vă veţi aminti cele mai importate lucruri: A. Cucerirea ţării
promise, capitolele 1-12. B. Ocuparea ţării promise, capitolele 13-24.
MOBILIZAREA
OŞTIRII (Iosua 1;2): Deschideţi
Biblia la Iosua 1:2. Îi găsim pe copiii lui Israel chiar la frontiera ţării promise, lângă malurile Iordanului.
(Hotarele ţării promise, aşa cum sunt date în Iosua 1:4: pustiul în sud, munţii Liban, în nord, fluviul Eufrat
la est, Marea Mediterană la vest.). Iosua este conducătorul copiilor lui
Israel acum. Moise a murit. Iosua stă cu
capul plecat şi inima frântă, căci consilierul şi prietenul său nu mai
este. Dar Dumnezeu i-a spus: Voi fi
cu tine. Nu te voi lăsa şi nu te voi părăsi! Căci Domnul, Dumnezeul tău este cu tine, oriunde vei merge (Iosua 1:5,9). Îl
auzim pe Dumnezeu zicând: Moise,
robul Meu, a murit; scoală-te acum, treci Iordanul acesta (Iosua 1:2). Moise trebuia să moară, ca să poată
intra copiii lui Israel în Canaan. Moise nu
putea intra în Canaan şi, desigur, nu putea să aducă pe nimeni înăuntru.
Israel trebuia să aştepte până ce
Moise era dat la o parte. Pentru creştin, Moise reprezintă Legea. Iosua Îl reprezintă pe Hristos. Numai Hristos singurul ne
poate conduce la moştenirea noastră.
Pavel spune: Nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni (Efeseni 2:9). Oh, dacă ar învăţa toţi să se
sprijine pe credinciosul Iosua şi să-L urmeze numai pe El! Hristos vrea să ne conducă la ceea ce deja a cumpărat
pe cruce pentru noi. E nevoie de Moise şi de Iosua împreună, ca să ne prezinte
tipologic lucrarea încheiată a lui Hristos. Vedem o mulţime de oameni îngrijoraţi,
care aşteaptă cu toţii să intre în ţara ce
li s-a promis cu mult timp în urmă. Vă imaginaţi corturile înşiruite, cu
israeliţii care aşteptau doar un
cuvânt de la Iosua: „Porniţi”. Iosua a trimis oameni în tabără ca să le spună că peste trei zile vor
trece Iordanul şi să fie pregătiţi pentru călătorie (Iosua 1:10,11). Dumnezeu l-a chemat pe Iosua să-i conducă pe
copiii lui Israel în ţara promisă. Avem cuvintele care trebuie să le fi rostit
El, ca răspuns la rugăciunea după ajutor când şi-a asumat această mare sarcină:
Nu te voi lăsa şi nu te voi părăsi! (Iosua 1:5). Aceste cuvinte sunt tot atât
de adevărate şi pentru noi cei de azi.
DUMNEZEU
SPUNE CÂTEVA LUCRURI FOARTE IMPORTANTE AICI:
1.
Păşeşte: Orice loc pe care-l va călca talpa piciorului vostru vi
l-am dat, cum am spus lui Moise (Iosua 1:3).
2.
Ia în întregime: Hotarele voastre vor fi de la pustiu şi Libanul
acesta până la fluviul cel mare - fluviul Eufrat - tot pământul hitiţilor, până
la Marea Mare, spre apusul soarelui (Iosua 1:4). Abia pe vremea lui Solomon,
cam cinci sute de ani mai târziu, s-au împlinit aceste cuvinte pe deplin (II
Cron. 9:26), dar au fost rostite în acest timp. Regina Victoria, de exemplu, a
fost făcută Împărăteasă a Indiei cu mult înainte ca nepotul său regal să fi
ocupat toate hotarele ei.
3.
Fii într-o permanentă mişcare: Moise, robul Meu, a murit;
scoală-te acum, treci Iordanul acesta (Iosua 1:2).
4.
Ia sabia: Cartea aceasta a legii să nu se depărteze de gura ta (Iosua
1:8).
5.
Intră în viaţa deplină: ... să mergeţi să cuceriţi ţara pe care v-o
dă în stăpânire Domnul, Dumnezeul vostru
(Iosua 1:11).
Cartea Legii a fost Biblia lui Iosua. Biblia
noastră e mult mai completă şi noi ştim mult mai mult despre voia lui Dumnezeu,
deoarece Hristos a interpretat-o pentru noi. Medităm noi asupra Cuvântului lui
Dumnezeu? Sau ne abatem de la el la dreapta şi la stânga? Citiţi cuvintele lui
Dumnezeu către Iosua (Iosua 1:7). Iosua a chemat pe mai marii oştirii şi le-a
dat instrucţiuni detailate. Ascultaţi cuvintele acestor oameni: Vom face tot ce
ne-ai poruncit şi ne vom duce oriunde ne vei trimite (Iosua 1:16). Ei erau gata
pentru orice slujire. Vedem pe Iosua şi pe popor pregătindu-se de călătorie. Nu
uitaţi, Iosua fusese una din cele douăsprezece iscoade, care fuseseră trimise
în Canaan cu patruzeci de ani mai înainte. Acum el trimite doi cercetaşi, ca să
aducă un raport despre ţara pe care erau gata s-o cucerească. Citiţi istoria
lui Rahab şi a iscoadelor în Iosua 2. În special Iosua le-a cerut să afle cât
de întărită era cetatea Ierihon, căci aceasta era prima pe care trebuiau s-o
cucerească, de îndată ce treceau râul. Iscoadele au trezit suspiciuni, dar au
fost salvate de la moarte de Rahab, care i-a ascuns sub mănunchiurile de in
care erau întinse pe acoperişul casei ei. Iscoadele au aflat de la Rahab că
toată cetatea tremura de frica israeliţilor şi i-au promis că o vor cruţa pe ea
şi pe casa ei, când va fi cucerită cetatea. Apoi Rahab i-a coborât peste zidul cetăţii,
în care era clădită casa ei, cu ajutorul unei funii, iar iscoadele s-au întors să-i
spună lui Iosua vestea bună că toţi locuitorii ţării tremură înaintea noastră (Iosua
2:24). Aşadar Rahab a atârnat o frânghie roşie la fereastra casei ei, marcând-o
în felul acesta, ca să fie cruţată când va fi distrusă cetatea. Culoarea roşie
simbolizează siguranţa care se obţine prin intermediul sângelui (Evrei
9:19-22). Găsim aluzii la răscumpărare în fiecare ramă de fereastră a
Cuvântului lui Dumnezeu. Rahab a fost salvată nu prin caracterul ei, ci prin
sânge! Pe Rahab o găsim amintită în genealogia lui Iisus (Matei 1:5). Canaaniţii,
locuitorii ţării, erau descendenţii lui Canaan, fiul lui Ham. Erau oameni răi
şi idolatri. Dumnezeu îi avertizase prin distrugerea Sodomei şi a Gomorei, dar
ei nu s-au schimbat niciun pic. Acum Dumnezeu avea să le distrugă puterea şi să
le dea pământul lor israeliţilor.
ÎNAINTE,
ÎN PAS DE MARŞ (Iosua 3-5): Citiţi Iosua 3-5. Încurajaţi
de raportul pe care l-au adus iscoadele, israeliţii s-au deplasat din
cantonamentul lor de la Sitim, aflat cam la 10 km de la râul Iordan, până la un
loc ce nu era departe de râul Iordan, a căror ape se umflaseră. În zorii zilei
căpeteniile au trecut prin tabără şi au poruncit tuturor să fie atenţi la
Chivotul Domnului şi „să-l urmeze la o distanţă de două mii de coţi, pe drumul
pe care trebuie să mergeţi, căci n-aţi mai fost pe drumul acesta” (Iosua 3:4).
Marele conducător, Iosua, i-a învăţat pe oameni cum să se sfinţească, căci a
doua zi Domnul va face minuni în mijlocul lor (Iosua 3:5). Copiii lui Israel
urmaseră norul în pustiu. Acum ei vor urma Arca Legământului, care reprezenta prezenţa
lui Iehova. Lunga călătorie prin deşert era de-acum încheiată; înaintea lor era
misterul unei ţări necunoscute şi al unei vieţi necunoscute. Poporul a devenit
serios. Erau sub impresia unei noi experienţe. Viaţa în permanenţă ne deschide
lucruri noi şi neaşteptate. Nu există monotonie în viaţa unui creştin. La
începutul Exodului din Egipt citim despre trecerea Mării Roşii. Acum la încheierea
Exodului, avem trecerea râului Iordan. Ambele au fost evenimente de hotar în
istoria copiilor lui Israel. Din toată ceata aceea uriaşă ce a trecut Marea Roşie,
numai Caleb şi Iosua au mai rămas din generaţia lor. Era vremea revărsării
Iordanului şi locuitorii Ierihonului au crezut, probabil, că israeliţilor le va
fi imposibil să traverseze râul; altminteri le-ar fi ieşit în întâmpinare copiilor
lui Israel. Nu era niciun pod; doar câteva vaduri, dar şi acestea erau de netrecut,
în acel anotimp al anului. Negreşit, iscoadele traversaseră Iordanul în înot,
şi se întorseseră în acelaşi mod. Întrebarea se pune însă: cum va putea oare o
mulţime atât de mare de oameni, cu femei şi copii, plus bagaje, să treacă? Dumnezeu
are totdeauna o cale. El le-a dat israeliţilor instrucţiuni pe care să le
urmeze. Ioan Gură de Aur a spus: „Nu ştiu calea pe care El (Hristos) mă
conduce, dar cunosc bine Călăuza mea”. Să ne amintim cum i-a spus Hristos
omului cu mâna uscată să facă ceea ce nu putea face - da, să întindă mâna. Omul
numaidecât a încercat să facă imposibilul, iar Hristos a făcut acest lucru
posibil. Ca să întindă braţul paralizat, omul trebuia să întindă braţul. Ca să
traverseze Iordanul, israeliţii trebuiau să-l traverseze. Iosua le-a spus
preoţilor să ridice Chivotul şi să păşească în Iordan, într-o perioadă când râul
se revărsa peste maluri. Când talpa piciorului lor a atins apele Iordanului, ei
au stat pe uscat (Iosua 3:9-17). La oameni acest lucru este imposibil, dar la
Dumnezeu toate lucrurile sunt posibile. Dumnezeu întotdeauna face imposibilul.
Ce porunceşte Dumnezeu se şi împlineşte! Tot Ioan Gură de Aur a spus: „Dacă
Dumnezeu îmi va spune să sar printr-un zid de piatră, am datoria să mă
conformez; datoria lui Dumnezeu este să dea la o parte zidul”! Ce era Chivotul?
Simbolul prezenţei divine! Şi Hristos este realitatea prezenţei divine. El spune:
„Şi iată că Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacurilor” (Matei
28:20). El merge înaintea noastră şi spune: Vino după Mine şi trimite pe Duhul
Său Cel Sfânt să ne şoptească în ureche: Iată calea! Mergi pe ea! (Isa. 30:21).
Chivotul Legământului este călăuza noastră în continuare. El ne va călăuzi în
lucrurile mici, cât şi în lucrurile mari ale vieţii. Da, cu adevărat, paşii
unui om bun sunt rânduiţi de Domnul (Psalmul 37:23 - T.M.). Biblia ne spune
despre traversarea râului. Din albia râului, din locul în care s-au oprit
preoţii, au fost luate pietre şi s-a înălţat un stâlp de aducere aminte, pe
celălalt mal al Iordanului, al minunilor care le-a făcut Dumnezeu pentru ei
(Iosua 4:3). Nu se consemnează că s-a rostit vreo rugăciune, dar sunt ridicate
pietrele memoriale. Poporul a vrut să imortalizeze memoria marelui lor
Izbăvitor.
CĂDEREA
IERIHONULUI (Iosua 6): Ierihonul se afla la mică distanţă de
Iordan şi cam la douăzeci de minute de mers de tabăra de la Ghilgal. Ierihonul
din zilele noastre este aşezat la cam o milă distanţă de străvechea cetate,
care a fost distrusă şi apoi rezidită sub domnia lui Ahab. Un om, care trecea
pe lângă o clădire în curs de demolare, s-a oprit să privească un lucrător,
care trăgea de o funie legată de partea superioară a zidului. „Crezi că vei
putea să prăvăleşti zidul acesta gros, în felul acesta?” a întrebat el, cu
uimire, într-un târziu. Gâfâind, omul a răspuns: „Nu mi se pare posibil, dar eu
cred că şefu’ ştie ce face.” Într-adevăr, şeful lui ştia, căci zidul fusese
dinamitat, şi după o oră de opinteală, straşnicul zid a început să vibreze şi
să se clatine, pentru ca, în cele din urmă, să se prăbuşească la pământ. Trebuia
ca zidurile Ierihonului să cadă, pentru ca israeliţii să poată cuceri ţara promisă,
căci Ierihonul era cetatea cheie din sudul Canaanului. Dar oare cum puteau ei
înfăptui această faptă măreaţă? Israeliţilor instrucţiunile lui Dumnezeu li se
vor fi părut ciudate, dar, ca muncitorul de mai sus, ei au continuat sarcina ce
le fusese încredinţată. Ei aveau încredere că Liderul lor ştia ce nu ştiau ei,
şi că în curând vor intra în cetate. Citiţi Iosua 6. Zidul are alcătuit din
două părţi. Pe o fundaţie naturală, din stâncă, se ridicase un zid masiv de
1,80 metri. Blocuri masive au fost ridicate pe alocuri, în cadrul acestui zid
exterior. Zidul interior era despărţit de zidul exterior printr-un spaţiu între
trei şi cinci metri, având grosimea de trei metri. Iar zidul de întărire fusese
clădit din cărămizi de lut. Iniţial, zidul se înălţa, probabil, la 9 metri. Ce
construcţie impresionantă trebuie să fi fost această fortificaţie, vizibilă în
câmpie de la o distanţă de câţiva kilometri! După ce fusese întărit de-a lungul
câtorva mii de ani, zidul nu prezenta nicio fisură. Singurul avantaj al unei
construcţii moderne asupra acestui edificiu monumental îl reprezenta folosirea
cimentului. Zeci de mii de oameni trebuie să fi fost angajaţi la construirea
acestui zid. Procesiunea preoţilor, a Chivotului, a oamenilor cu trâmbiţe, care
au mărşăluit în jurul cetăţii zi de zi, erau singurele mijloace vizibile de
cucerire. Ce zadarnic trebuie să li se fi părut un asemenea marş locuitorilor
Ierihonului - ba, încă şi israeliţilor înşişi! Dar Dumnezeu ştia ce face! Unii
au încercat să explice că prăbuşirea Ierihonului nu a fost un miracol, ci, pur şi
simplu, un fapt de natură ştiinţifică. Dumnezeu ştia că un anumit fel de
vibraţie va distruge zidul. A fost lovit în sunete de trompetă şi în strigătele
israeliţilor, în faţa cărora zidul s-a prăbuşit. Dacă aşa au stat lucrurile sau
nu, miracolul rămâne, că zidul a căzut. Dumnezeu a realizat nimicirea zidului,
cu sau fără ajutorul mijloacelor „ştiinţifice”. Gloria Îi aparţine Domnului, nu
lui Iosua. Când oamenii au ascultat de porunca Domnului, transmisă prin Iosua,
ei au văzut puterea lui Dumnezeu. Căderea Ierihonului în faţa sunetelor scoase
de cornul de berbec al lui Iosua a fost o minune atât de extraordinară, încât
raţionaliştilor nu le rămâne altceva de făcut decât s-o respingă, fără argumente
credibile. Israeliţii au crezut că urmează planul lui Dumnezeu. Cele şapte
trâmbiţe, conducând o procesiune timp de şapte zile, şi de şapte ori în a
şaptea zi, le-au arătat israeliţilor că acesta era planul de cucerire poruncit
de Dumnezeu. Dumnezeu a plasat o bandă invizibilă în jurul temeliei acestei
cetăţi, pe care a strâns-o apoi. Or, când face Dumnezeu asta cu fundaţia
oricărei clădiri - naţionale sau personale - atunci să te fereşti! Nu este
nevoie să lucrăm din răsputeri; mai degrabă, absenţa unei viziuni ne face să
dăm greş. Ceea ce este greu cu adevărat este să vedem partea bună în orice lucru.
Spune: „Doamne, un pas de-al Tău este de ajuns pentru mine”. Nimănui nu-i plac
întârzierile. Vrem ca lucrurile să se petreacă imediat. Dacă trebuie să mergem
cu anevoie, şapte zile, în jurul zidurilor, va veni, în schimb, a şaptea zi
când zidurile vor cădea. Dumnezeu ne dă biruinţe în moduri care ni se par nouă
total lipsite de sens (I Cor. 1:17-29).
CAMPANIA
DE LA AI (Iosua 7-8): Cucerirea Ierihonului le-a dat
israeliţilor posibilitatea de a intra în Canaan. Următoarea localitate, în
ordinea strategiei, a fost Ai, care domina intrarea în valea care ducea în
vestul Canaanului. Cum făcuse şi în cazul Ierihonului, Iosua a trimis iscoade
în Ai, pentru a se informa asupra situaţiei. Suferind de o doză de
supraîncredere, în urma succesului repurtat în cazul Ierihonului, ei au
prezentat un raport nechibzuit la întoarcere, spunând: Ajunge două sau trei mii
de oameni ca să cucereşti cetatea Ai. Nu osteni tot poporul, căci oamenii aceia
sunt puţini la număr (Iosua 7:3). Prin urmare, a fost trimisă o forţă militară
relativ restrânsă, să urce pe panta abruptă a dealului din faţa cetăţii Ai. Dar
când garnizoana din Ai s-a regrupat şi i-a atacat, israeliţii au fugit, fără să
opună nicio rezistenţă. În dezastrul ce a urmat, au văzut cu toţii retragerea mâinii
călăuzitoare a lui Dumnezeu. Curând au aflat că nu se pot încrede numai în forţele
lor proprii. „Nu prin putere, nici prin tărie, ci prin Duhul Meu, zice Domnul oştirilor”
(Zaharia 4:6). Păcatul unui singur om a provocat înfrângerea Israelului.
(Israel devenise, între timp, un neam; deci nimeni nu mai putea acţiona de
capul lui.). Acan ascunsese o placă de aur. Citiţi istoria în Iosua 7.
Fereşte-te de placa de aur! (Iosua 7:13). Doar Acan a fost vinovat, totuşi
citim: Israel a păcătuit! Au călcat legământul Meu pe care li l-am dat, au luat
din lucrurile sortite nimicirii, le-au furat şi au minţit, ascunzându-le printre
lucrurile lor (Iosua 7:11). Păcatul păcătosului nu-l afectează numai pe el.
Niciunul din noi nu trăieşte pentru sine. Un singur elev bolnav de variolă
poate contamina o întreagă clasă. Doar câţiva microbi pot infecta o întreagă
naţiune. Păcatul unui singur om poate deveni păcatul întregii comunităţi. Orice
păcat ai comis te va urmări, te va descoperi şi te va pune să plăteşti. Reţine:
nu a fost niciun păcat care să fi fost comis pe lumea aceasta pentru care persoana
care l-a comis să nu fi suferit. S-ar putea să scapi de legea umană, dar nu vei
putea scăpa de legea lui Dumnezeu! („ ... păcatul vostru vă va ajunge din urmă”
- Numeri 32:23).
CAMPANIA
DIN SUD (Iosua 10): Israeliţii au ieşit a doua oară la atac
împotriva lui Ai. De data asta, au repurtat o victorie. Cucerirea cetăţii Ai
demonstrează o adevărată strategie militară. În lucrul pentru Domnul,
întotdeauna trebuie să recunoaştem valoarea celor mai buni, în raţiunea umană,
dar strategia lipsită de ascultare nu valorează nimic. Vasile cel Mare a spus: „Lucrează
ca şi când totul ar depinde de tine şi roagă-te ca şi când totul ar depinde de
Dumnezeu”. Faima Israelului a început să se răspândească în lung şi-n lat.
Regii Canaanului au format o ligă împotriva oştirilor năvălitoare. Dar citim
despre tratatul încheiat cu gabaoniţii, care le-au jucat o festă israeliţilor.
Drept urmare, Iosua i-a condamnat pe gabaoniţi să devină tăietori de lemne şi
cărăuşi de apă (Iosua 9:21). Apoi Iosua a pus pe fugă armatele aliate. Citiţi
despre grindină şi despre prelungirea zilei, pe care Dumnezeu a trimis-o în ajutor
vajnicului Său războinic (Iosua 10:10,11,13). Iosua spune: Opreşte-te, soare.
Este un fel de a zice că Dumnezeu a oprit pământul să se rotească în jurul axei
sale, timp de douăzeci şi patru de ore, ca răspuns la rugăciunea sa. Opreşte-te, soare, asupra Gabaonului (Iosua
10:12). Lucrurile obişnuite se opresc, atunci când Dumnezeu este la lucru.
CAMPANIA
DIN NORD (Iosua 11): După ce tot Canaanul de sud a fost în
posesia lui Israel, o nouă confederaţie trebuia confruntată şi cucerită. Regii
din nord îşi uniseră forţele şi încercaseră să frângă puterea israeliţilor
cuceritori. Dar, înarmat cu tărie divină, Iosua i-a pus pe fugă. Lucrul acesta
nu s-a întâmplat dintr-odată. Scriptura spune că războiul a ţinut multă vreme.
În cele din urmă, ţara s-a odihnit de pe urma războiului (Iosua 11:23). Ierusalim
este numit astfel aici, pentru prima oară în Biblie. Şi când te gândeşti că de
atunci a devenit, probabil, cel mai renumit loc din lume! Este o cetate cu un
trecut istoric măreţ şi cu o istorie viitoare strălucită. Hristos va domni de aici,
când va veni din nou, cu putere şi mare glorie (Luca 21:27). Îl vedem pe
Dumnezeu judecând pe aceşti oameni păcătoşi, canaaniţii. Până nu demult, s-a
crezut despre Canaan că era în perioada aceasta o ţară de semi-barbari. Dar acum
ştim că încă din anul 3500 î.H. Canaanul era supus dregătorilor babilonieni, iar
limba şi civilizaţia babiloneană fuseseră adoptate aici. Apoi a urmat dominaţia
egipteană şi cunoaştem cultura avansată a Egiptului. Tăblițele de la
Tell-el-Amarna, datând din anul 1.400 î.H., înainte de cucerirea Canaanului de
către israeliţi, sunt multe din ele scrisori către Faraonul Egiptului,
redactate în limba babiloneană, de către prinţii vasali Canaanului. În acea
perioadă, Canaanul avea deja o îndelungată civilizaţie. Ţara era plină de şcoli
şi biblioteci, cu palate somptuoase şi ateliere de meşteşugari. Oraşele de pe
coastă aveau flotele lor proprii, parţial de negustori, parţial de vase de
război, şi un comerţ înfloritor era întreţinut cu toate părţile lumii cunoscute
din vremea aceea.
ÎMPĂRŢIREA
ŢĂRII (Iosua 13-24): Iosua era bătrân de pe-acum, având circa
nouăzeci de ani. El şi-a dat seama că ţara nu fusese încă cucerită în întregime
- ţara care mai rămâne de cucerit este foarte mare (Iosua 13:1). „Asta e a lui Iuda;
asta e a lui Aşer; asta e a lui Simeon; şi asta e a lui Beniamin”, îi auzim pe
oameni spunând la începutul acestui nou capitol. Au zis aceasta deşi amoriţii,
iebusiţii şi hitiţii deţineau încă porţiuni însemnate din ţara promisă (Iosua
13). Împărţirea ţării a fost anunţată prin credinţă, asupra acelor lucruri
care, sub călăuzirea lui Dumnezeu, ei îşi propuneau să le realizeze, prin lupta
îndelungată ce a urmat. Vai de persoanele cu vedere slabă, ale căror aspiraţii
nu depăşesc niciodată realizările prezente! Dacă nu avem o viziune înaintea
ochilor noştri şi dacă nu vom visa vise, niciodată nu vom câştiga biruinţa -
fie pe plan material, fie spiritual. Exact aceasta a fost starea israeliţilor.
Ei s-au avântat înainte spre un viitor sperat, dar necunoscut, când au parcelat
mari porţiuni din ţară, ce încă se afla în stăpânirea duşmanilor lor! Deşi tot
acest pământ a fost repartizat diverselor triburi, el a fost cucerit abia în vremea
lui David. Tot ce fusese înfrânt la această dată erau teritoriile muntoase; cetăţile
din câmpie abia dacă fuseseră atinse. Cei puternici nu au cucerit partea cea
mai bună a ţării, pentru simplul fapt că erau puternici; ei au lăsat fragmente
celor slabi. După cum, nu au dobândit cei bogaţi teritoriile cele mai râvnite,
lăsându-le celor săraci pe cele mai puţin dorite. Ei au încercat să afle voia
lui Dumnezeu în această chestiune. Lui Dumnezeu Îi pasă de distribuirea
bunurilor. Vedeţi vreo aplicaţie a acestui principiu astăzi? Lui Dumnezeu Îi
pasă de inegalităţile din condiţia copiilor Săi. Lui Îi pasă că cei slabi sunt
daţi la o parte de cei vicleni şi puternici. Se poate spune că e voia lui
Dumnezeu în toate chestiunile legate de ore şi de plată, capital şi forţe de
muncă. Dumnezeu e preocupat de o mai justă diviziune a binecuvântărilor Sale în
lume, chiar atunci când El hotărăşte că fiecare va locui sub viţa lui şi nimeni
nu-l va mai tulbura (Mica 4:4). Când repartizarea s-a făcut prin tragere la
sorţi, nimeni nu a mai putut să-l invidieze pe celălalt. Ei s-au adunat înaintea
Chivotului lui Iehova - simbolul prezenţei Sale. Dar leviţilor nu le dăduse
moştenire printre ei (Iosua 14:3). Vă amintiţi, desigur, că acest trib fusese
pus deoparte pentru slujba preoţiei.
POSESIUNEA
LUI CALEB (Iosua 14): Caleb avea acum optzeci şi cinci de ani.
Împreună cu Iosua, erau singurele dintre iscoade care au mai rămas, deoarece ei
au îndrăznit să se încreadă în Dumnezeu! Câte iscoade a trimis Moise în Canaan?
Câte dintre numele lor vi le amintiţi? Fără îndoială, aceştia doi sunt singurii
care s-au încrezut în Dumnezeu şi ale căror nume le cunoaştem. Ca răsplată
pentru ascultarea lor, aceşti doi sunt singurii din generaţia lor cărora li s-a
permis să intre în Canaan. Caleb i-a cerut prietenului său Iosua cetăţile
întărite, cu ziduri înalte. El a adăugat: Poate Domnul va fi cu mine şi-i voi
izgoni, cum a spus Domnul (Iosua 14:12). El a preţuit moştenirea sa, datorită
muncii grele ce o oferea şi oportunităţii ce-i dădea s-o cucerească! Recunoaşterea
prietenului său de către Iosua şi a dreptului său la o posesiune a fost rapidă
şi generoasă. I-a dat muntele pe care l-a cerut şi l-a binecuvântat pe bătrânul
său prieten. Caleb era bătrân de-acum, dar s-a desfătat în greutatea sarcinii
sale. Caleb a fost cel mai fericit om din tabăra israelită, pentru că a cucerit
aşa de mult şi încă mai avea de cucerit! Domnul nu le-a promis niciodată
copiilor Săi că le va fi uşor să-L slujească. De fapt, Hristos a spus: În lume
veţi avea necazuri ... (Ioan 16:33). Nu ni s-a promis un trai uşor, dar ni s-a promis
biruinţă. Hristos spune: „Eu am biruit lumea”. Noi creştem când trecem prin
greutăţi, căci învăţăm să ne încredem mai mult în Domnul. Pavel i-a spus lui
Timotei: Suferă împreună cu mine, ca un bun ostaş al lui Iisus Hristos (II Timotei
2:3). Caleb a spus: Eu însă am urmat în totul calea Domnului, Dumnezeului meu
(Iosua 14:8). Poate că e bine să arătăm că cetăţile de refugiu, pe care
Dumnezeu le-a rânduit, amintite în Numeri şi Deuteronom, sunt acum puse
deoparte (Numeri 35).
CUVÂNTAREA
DE RĂMAS BUN A LUI IOSUA (Iosua 24): Iosua a îmbătrânit. Ştia de
pe-acum că nu va mai trăi mult. De aceea, a dorit să lase poporului câteva
cuvinte de îndemn. Mai întâi, a chemat liderii şi apoi întreg poporul laolaltă
şi i-a îndemnat să-şi aducă aminte de puterea şi credincioşia lui Dumnezeu,
stăruind de ei să-I fie credincioşi. Acum temeţi-vă de Domnul şi slujiţi-I cu
scumpătate (Iosua 24:14). Apoi i-a avertizat cu privire la pericolul
apostaziei, spunând: Alegeţi astăzi cui vreţi să slujiţi: sau dumnezeilor
cărora le slujeau părinţii voştri dincolo de Râu, sau dumnezeilor amoriţilor,
în a căror ţară locuiţi. Apoi a adăugat: Cât despre mine, eu şi casa mea vom
sluji Domnului (Iosua 24:15). Este bine ca oamenii să mărturisească deschis şi
să se angajeze la o promisiune solemnă. Aceşti bătrâni, care au făcut o
confesiune deschisă, au rămas credincioşi promisiunilor lor. În acea zi,
poporul a spus: Nu! Căci noi vom sluji Domnului.
MOARTEA
LUI IOSUA: La vârsta de o sută zece ani, marele şi
bătrânul Iosua a murit. Cartea se încheie cu moarte. Vedem trei morminte: al
lui Iosua, marele conducător al Israelului; al lui Eleazar, preotul; şi al lui
Iosif, ale cărui oase copiii lui Israel le-au luat cu ei din Egipt şi care erau
acum îngropate în ţara promisiunii. Iată un mare omagiu, adus unui mare
conducător: Israel a slujit Domnului în tot timpul vieţii lui Iosua (Iosua
24:31). Canaan, sau ţara promisă, avea 290 de km lungime şi aproximativ 65 de
km lăţime. Hotarele erau: în sud, pustiul; în nord: lanţurile muntoase ale
Libanului; la est: fluviul Eufrat, iar la vest Marea Mediterană. Era centrul
unei civilizaţii avansate, ce a intrat în istoria antică: Egiptul - 682 km, în
sud; Ninive - 1120 km, în nord-est; Babilon - 1120 km la est; Persia - 1600 km
la est; Grecia - 1300 km înspre nord-est; Roma - 2400 km înspre nord-est.
STRICT
PERSONAL: „Nu te ruga pentru o sarcină uşoară. Roagă-te
să fii mai tare, în vederea acelei sarcini! Măreţia puterii unui om este măsura
predării sale. Nu se pune problema cine eşti sau ce eşti, ci dacă Dumnezeu te
conduce. „Am urmat în totul pe Domnul.” (Caleb). Dumnezeu porunceşte o completă
predare pentru El. Faptele nu se schimbă, simţămintele da! Nu este de ajuns să
aprinzi un foc; trebuie să pui şi combustibil pe el.” - Origene, „Omilii la
Iosua”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu