ANUL
CARE A PECETLUIT SOARTA RUSIEI - 1922
Rusia a intrat în 1922 cu un guvern instabil
care guverna în special prin legea marțială, cu un război civil continuu, o
foamete care se răspândea în regiunea Volga și părți ale țării ocupate de
forțele de intervenție străine. Pe plan international, era considerată încă un
paria. Dar până la sfârșitul anului, bolșevicii marcaseră cea de-a cincea
aniversare a loviturii de stat din 1917, cunoscută sub numele de Revoluția din
Octombrie, aproape puseseră capăt războiului civil împotriva așa-ziselor forțe
capitaliste și monarhice, goniseră din țară mare parte din trupele străine și
semnaseră primul tratat de pace international, cu Germania. La 30 decembrie
1922, reprezentanții guvernelor sovietice ale Rusiei, Ucrainei, Belarusului și
Republicii Transcaucaziane au urcat pe scena Teatrului Bolșoi din Moscova
pentru a proclama formarea unei noi țări, care în mai puțin de două generații
va deveni o superputere globală - Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste
(URSS). Privind retrospectiv, 1922 pare însă un an fatidic pentru Rusia și
vecinii ei, un an în care țara s-a rupt decisiv de trecutul său. În materie de
politică, afaceri externe și cultură, au avut loc evenimente și au fost luate
decizii care au pus bazele a decenii de opresiune totalitară instituționalizată.
Ascensiunea
unui „sociopat”: „Acesta
este primul an în care am avut ocazia să ne dedicăm eforturile sarcinilor
reale, principale și fundamentale ale construcției socialiste”, a declarat
liderul revoluționar și fondatorul sovietic Vladimir Lenin, în sesiunea de
închidere a celui de-al 11-lea congres al partidului bolșevic din Moscova, pe 2
aprilie 1922, într-un discurs axat pe planurile sale economice. „În ultimul an am arătat destul de
clar că nu putem conduce economia”, recunoștea Lenin. „Fie dovedim contrariul
în anul viitor, fie puterea sovietică nu va putea exista”. Dar, retrospectiv, cea mai de rău augur decizie a congresului a
fost numirea unui nou secretar general de partid: Iosif Stalin, un fost student
la seminar în vârstă de 43 de ani, devenit revoluționar. „Acesta a fost unul dintre cele mai fatidice momente ale
Revoluției Ruse și, într-adevăr, ale secolului al XX-lea”, a scris istoricul
cultural englez Kevin Jackson în
cartea sa din 2012, „Constelația
geniilor: 1922, anul 1 al modernismului”. Deși postul era încă departe de puterea totală pe care o va
exercita Stalin în anii următori, i-a oferit acestuia oportunitatea de a
controla aparatul birocratic care avea să domine tot mai mult țara. Lenin, care
avea să moară doi ani mai târziu, avea să regrete decizia de a-l numi pe Stalin
secretar general. Având o sănătate
precară încă din 1921, Lenin a suferit un accident vascular cerebral în mai
1922 și un al doilea în decembrie. În acea lună, Stalin a preluat personal
controlul asupra îngrijirii lui Lenin și asupra celor care aveau acces la el. În ultimele săptămâni ale anului 1922
și în primele zile ale noului an, Lenin a dictat un testament final în care
și-a îndemnat camarazii să „se gândească la o modalitate de a-l înlătura pe
Stalin” din postul său. Cererea de înlăturare a lui Stalin a fost singura
propunere concretă din întregul testament al lui Lenin. „Această împrejurare
poate părea a fi un detaliu neglijabil ... dar este un detaliu putea avea o importanță
decisivă”, scrie Kevin Jackson. „Stalin
a fost un sociopat”, a declarat istoricul Universității Princeton și biograful
lui Stalin, Stephen Kotkin, într-un
interviu din 2017 pentru RFE/RL. „El
nu a demonstrat compasiune sau îndoieli în politicile sale.”
Teroare
„mai organizată”: La 2
februarie 1922, faimoasa Comisie extraordinară a Rusiei - prescurtată ca ChK
sau CEKA - a fost transformată în Direcția Politică de Stat (GPU) din
subordinea Comisariatului Poporului pentru Afaceri Interne (NKVD). Sub
conducerea nemilosului Feliks Dzerzinski, poliția secretă Ceka impusese
politica lui Lenin de „teroare roșie”, care a fost proclamată în septembrie
1918. „Nu luptăm împotriva unor
indivizi singuri”, scria revoluționarul bolșevic și ofițerul Ceka Martin Latsis în jurnalul Teroarea
Roșie, în noiembrie 1918. „Exterminăm burghezia ca clasă ... Aceasta este
esența Terorii Roșii”. Aparent,
mișcarea de a transforma CEKA în GPU a făcut parte dintr-un demers general de a
stabili instituții stabile și control politic asupra agențiilor guvernamentale.
Cu toate acestea, plângerea privind birocrația în plină expansiune devenea atât
de proeminentă încât a dat naștere unui întreg gen satiric sovietic, începând
cu poemul „Conferință-Nebunie”
(Prozasedavshikhsya) al lui Vladimir
Mayakovsky, din 1922. Reorganizarea
CEKA ar fi putut frâna Teroarea Roșie. În schimb, a instituționalizat multe
dintre cele mai flagrante practici ale organizației, inclusiv persecuția
țintită a oponenților politici. „CEKA
a fost transformată în GPU, ceea ce a pus-o sub un anumit grad de control
politic, ceea ce înseamna o reducere a terorii”, a declarat istoricul din Sankt
Petersburg Boris Kolonsky pentru
Serviciul rus al RFE/RL, în 2021. „Pe
de altă parte, teroarea a devenit mai organizată.” „În 1922, ei au organizat
procesul social-revoluționarilor”, a spus Kolonsky, referindu-se la principalul
rival politic rămas al bolșevicilor. „Și
una dintre cele mai dure restrângeri a fost restricția privind discuțiile
libere și facțiunile în cadrul partidului bolșevic însuși”. Pe măsură ce
amenințarea reprezentată de armatele albe în războiul civil a scăzut, această
nouă structură s-a întors spre interior.
Reforma a însemnat că autoritatea CEKA de a efectua execuții extrajudiciare
a fost eliminată temporar, dar GPU a extins rapid practica de a trimite „dușmani”
politici și economici în exil în Siberia și în Nordul Îndepărtat. Prima tabără din ceea ce a devenit sistemul gulag a fost deschisă pe
Insulele Solovețki din Marea Albă, în 1923. Un an mai târziu, agenții GPU au
fost din nou autorizați să efectueze execuții „în anumite circumstanțe”.
„Ajutor
generos ... Calamitate teribilă”:
De
departe, cel mai îngrozitor eveniment din Rusia și din lume în 1922 a fost
foametea din regiunea Volga și nu numai. Se estimează că cel puțin 5 milioane
de oameni au murit în ceea ce la acea vreme a fost una dintre cele mai grave
catastrofe non-militare din Europa din Evul Mediu până atunci. „În 1921-22 am văzut o foamete masivă,
cu un număr oribil de victime”, scrie istoricul rus Viktor Kondrashin. „A
fost ceva care amintea de începutul secolului al XVII-lea, foametea din Epoca
Necazurilor, atât în ceea ce privește numărul de oameni din regiunea afectată,
cât și numărul morților”. Foametea a
fost cauzată de un mix de evenimente - o secetă majoră a lovit o țară deja
epuizată de Primul Război Mondial și Războiul Civil. În plus, bolșevicii -
lipsiți de armatele albe de accesul la regiunile producătoare de alimente din
Ucraina și Siberia - au efectuat rechiziții inumane de cereale în regiune. „Au fost documentate fapte
îngrozitoare”, a spus Kondrashin. „Canibalism, gropi comune și sinuciderea unor
familii întregi mânate de foame”. În 1918, Lenin l-a trimis pe Stalin în orașul
sudic Tsaritsyn - numit mai târziu Stalingrad și acum Volgograd - pentru a
rechiziționa alimente. Ordinul lui:
„Fii fără milă”. „Fii sigur că mâna noastră nu va tremura”, a răspuns Stalin.
„Nu vom arăta milă nimănui”. În iulie 1921, scriitorul Maxim Gorki a lansat un
apel „către toți oamenii cinstiți” pentru a ameliora foametea. Apelul a ajuns pe biroul secretarului
american de comerț Herbert Hoover, care a răspuns că este gata să creeze un
program al Administrației Americane de Ajutor (ARA) în Rusia, dacă guvernul
sovietic îl va solicita în mod formal și cu condiția că asistența nu ar
înseamna recunoașterea americană a guvernului bolșevic. Oferta a fost extrem de controversată în Statele Unite, unde mulți
din dreapta politică susțineau că foametea ar putea pune capăt bolșevismului în
Rusia. Hoover a insistat însă că „trebuie să facem o oarecare distincție între
poporul rus și grupul care a pus mâna pe guvern”. Mulți din guvernul sovietic, în special Leon Troțki, s-au opus, de
asemenea, planului, susținând că ajutorul va duce în curând la înființarea de
afaceri și bănci americane în Rusia, potrivit „O slujbă rusească: povestea uitată despre cum America a salvat Uniunea
Sovietică de la ruină”, o monografie din 2019, de Douglas Smith. Cu toate
acestea, sovieticii au acceptat imediat condițiile lui Hoover. Un acord a fost
semnat în august 1921, iar Congresul SUA a alocat 20 de milioane de dolari
pentru program. Socotind contribuția de 18 milioane de dolari a guvernului rus
și donațiile private, Hoover a strâns aproximativ 78 de milioane de dolari pentru
cauză. În 1922, ARA hrănea 10
milioane de oameni pe zi, aducând cel puțin 768 de milioane de tone de
alimente. Programul a angajat, de asemenea, 125.000 de ruși în zonele afectate.
ARA a oferit, de asemenea, haine, încălțăminte și medicamente. A ajutat aproximativ
16.000 de spitale care tratau zilnic peste jumătate de milion de oameni. Proiectul a îmbunătățit salubritatea
și a prevenit focarele de holeră și alte boli în regiune. De asemenea, a adus
mii de tone de semințe de cereale, care au contribuit la recolte extraordinare
și profituri de export pentru guvernul sovietic în 1922 și 1923. „Guvernul națiunii ruse nu va uita
niciodată ajutorul generos care le-a fost oferit în teribila calamitate și
pericolele pe care le-au prevenit”, a scris liderul bolșevic Lev Kamenev,
vicepreședintele Efortului Rus de Ameliorare a Foametei, într-o scrisoare către
reprezentantul ARA, William Haskell. În
februarie 1923, când ARA estima că 8 milioane de ruși mai aveau nevoie de
ajutor pentru a nu suferi de foamete, guvernul sovietic anunța planurile de a
relua exporturile de cereale. Sprijinul
occidental pentru programul ARA în Rusia s-a erodat și mai mult în martie, când
guvernul sovietic a dat în judecată mai mulți clerici ortodocși ruși și un
preot catolic, Konstantin Budkevich, pentru organizarea de proteste pașnice
împotriva confiscării de stat a proprietăților bisericii. Toți inculpații au fost condamnați la pedepse lungi de închisoare,
cu excepția lui Budkevich, care a fost executat în weekendul Paștelui catolic
și îngropat într-o groapă comună. ARA
a decis să-și încheie operațiunea. „Domnul
Hoover a spus că niciodată nu a fost atât de bucuros să termine o misiune ca
această sarcină din Rusia”, a raportat un oficial al Departamentului de Stat. „ … (El) a fost complet dezgustat de
bolșevici și nu a crezut că un guvern funcțional ar putea fi creat vreodată sub
conducerea lor”. Sub Stalin, în anii 1930 și mai departe, „istoria ARA a fost
ștearsă sau distorsionată dincolo de recunoaștere”, a scris Smith în cartea sa. Oficialii și rușii obișnuiți care au
participat la proiect au fost epurați și persecutați în anii 1950. Ediția din
1950 a Marii Enciclopedii Sovietice scria că ARA era menită „să creeze un
aparat în Rusia sovietică pentru activitățile de spionaj și distrugere și
pentru sprijinirea elementelor contrarevoluționare”. Un manual școlar din 1962 arăta că scopul ARA era „de a organiza
în secret o forță insurecțională”, adăugând că presupusul complot a fost
dejucat de GPU. Efortul ARA a fost comparabil, a susținut Smith, cu asistența
oferită de Europa și Statele Unite țărilor fostelor sovietice după prăbușirea
Uniunii Sovietice. „Între 1992 și
2007, guvernul SUA a oferit asistență în valoare de 28 de miliarde de dolari
țărilor din fosta Uniune Sovietică”, a scris Smith. „Numai în 1999, Rusia a
cerut ajutor de 5 milioane de tone de alimente din partea Statelor Unite, în
valoare de aproape 2 miliarde de dolari ... Pentru 1999-2000, ajutorul
alimentar american și european pentru Rusia l-a depășit pe cel acordat
întregului continent african”.
Întâlniri
secrete: La 16
aprilie 1922, Rusia sovietică a renunțat la izolarea sa internațională totală
prin semnarea Tratatului de la Rapallo cu Germania. După Primul Război Mondial
și Tratatul de la Versailles, ambele țări au fost izolate din punct de vedere
diplomatic. Tratatul de la Rapallo a
restabilit relațiile diplomatice dintre cele două țări și a deschis calea
pentru o cooperare economică stimulată. Deși pactul nu conținea prevederi
militare, el a deschis calea unei colaborări intense - cu încălcarea tratatului
de la Versailles - care a fost inițiată într-o serie de întâlniri secrete în
vara anului 1922. În următorii
câțiva ani, Germania a deschis o școală de aviație, o fabrică de arme chimice
și un teren de testare pentru războiul cu tancuri în Uniunea Sovietică. „Aceste baze au ajutat la modernizarea
Armatei Roșii și au jucat un rol central în dezvoltarea tehnologiilor militare
care au permis renașterea armatei germane sub Hitler”, a scris analistul Ian Johnson pe blogul War On The Rocks, în 2016. În Germania, semnarea Tratatului de la Rapallo a fost văzută de
unii ca un indiciu al unei „amenințări evreio-bolșevice” care se profila la
adresa țării lor. A dus la creșterea activității extremei drepte și a celor
care o finanțau. În iunie 1922, la
doar două luni după ce a semnat tratatul, ministrul german de externe Walther
Rathenau a fost asasinat de un grup terorist de dreapta. Într-unul dintre
primele sale discursuri de anvergură de la München, în august 1922, Adolf
Hitler a avertizat cu privire la „apropierea bolșevismului evreiesc sub
protecția republicii”. În Italia, liderul fascist Benito Mussolini a devenit
prim-ministru în octombrie.
Nu
există loc pentru „eretici, visători, rebeli”: 1922 a fost un an fatidic
pentru Rusia și din punct de vedere cultural. Comparând cultura rusă din 1900 -
de la artele vizuale la literatură, de la muzică la dans, la artele aplicate și
nu numai - cea de la începutul anilor 1920 suferise o transformare drastică. Istoricul de artă Camilla Gray consideră în studiul său „Experimentul rusesc în artă: 1863 - 1922” că 1922 este finalul
uneia dintre cele mai remarcabile explozii culturale din istorie. În 1922, Boris Pilnyak a publicat
„Anul gol”, o capodoperă impresionistă care este primul roman rusesc scris în
întregime după lovitura de stat din octombrie 1917. La 21 aprilie 1938, a fost condamnat pentru complotul de a-l ucide
pe Stalin și, în aceeași zi, a fost împușcat în ceafă și îngropat într-o groapă
comună de la poligonul Kommunarka din Moscova. Tot în 1922, Yevgeny Zamyatin ținea lecturi private ale romanului
său distopic „Noi”, pe care îl finalizase în anul precedent - același an în
care a scris un eseu profetic intitulat „Îmi este frică”, care susținea că nu
părea să existe loc în statul bolșevic pentru „nebuni, pustnici, eretici,
visători, rebeli și sceptici”. Zamyatin
a murit în exil, la Paris, în 1937. Deși
romanul „Noi” a fost publicat la New York în engleză în 1924 și în cele din
urmă în rusă în 1952, în Uniunea Sovietică a fost publicat abia în 1988, cu
trei ani înainte de prăbușirea sa. În 1967, criticul emigrant de origine rusă Mirra Ginsburg scria: „La fel ca
Mikhail Bulgakov și Isaak Babel, Zamiatin ne oferă o privire despre ceea ce ar
fi putut deveni literatura rusă postrevoluționară dacă independența,
îndrăzneala și individualitatea nu ar fi fost eliminate atât de nemilos de
dictatură.” Pe măsură ce bolșevicii
și-au asigurat puterea odată cu scăderea războiului civil, conducerea și-a
îndreptat tot mai mult atenția către refacerea societății. În 1921, guvernul a pus ochii pe Biserica Ortodoxă Rusă. Inițial,
scopul campaniei a fost de a confisca cât mai multe proprietăți bisericești,
dar până în 1922 Lenin avea planuri mai ambițioase. Într-un memoriu din 19
martie 1922, Lenin a cerut o „întâlnire secretă” între liderii politici, șefii
GPU și ai Comisariatului Poporului de Justiție. O „rezoluție secretă” va fi adoptată, a scris el, ordonând ca
deposedarea completă a Bisericii să fie „realizată cu o hotărâre nemiloasă,
fără a lăsa nimic în îndoială și în cel mai scurt timp”. Liderul bolșevic Vladimir Lenin a suferit două accidente vasculare
cerebrale în 1922 și a fost îndepărtat de viața politică a țării. A murit la 21
ianuarie 1924. „Cu cât este mai mare
numărul clerului reacționar și al burgheziei reacționare pe care reușim să-i
împușcăm cu această ocazie, cu atât mai bine, pentru că tocmai acum acestui
„public” trebuie să i se predea o lecție în așa fel încât să nu îndrăznească să
se gândească la niciun fel de rezistență timp de câteva decenii”, a scris
liderul bolșevic. Istoricul din
Sankt Petersburg Aleksandr Margolis
a declarat pentru RFE/RL, într-un interviu din 2016, că, campania împotriva
Bisericii a fost realizată „în cel mai barbar mod”. „Desigur, clerul a încercat să o oprească cumva”, a spus el. „Dar
răspunsul a fost clar: cu cât spânzurăm mai mulți dintre ei, cu atât mai bine.”
În noaptea de 12 spre 13 august, bolșevicii i-au bărbierit pe mitropolitul
Petrogradului Veniamin și pe alți clerici de rang înalt din oraș și i-au
îmbrăcat în zdrențe. Subterfugiul
era necesar pentru ca soldații din plutonul de execuție să nu știe că execută
duhovnici. Au fost executați la marginea orașului și îngropați într-o groapă
comună. În 1992, la câteva luni după
ce Uniunea Sovietică a încetat să existe, Veniamin și câțiva dintre cei
executați împreună cu el au fost canonizați ca sfinți ortodocși ruși și a fost
ridicat un cenotaf pentru ei în Mănăstirea Sf. Aleksandr Nevski din Sankt
Petersburg. Decretul de canonizare
stabilește ca „rămășițele lor prețioase, dacă vor fi găsite vreodată, să fie
considerate moaște sfinte”. Lenin
avea planuri similare și pentru elita intelectuală a Rusiei. Într-un articol
publicat la 12 martie 1922 și intitulat „Despre semnificația materialismului militant”,
Lenin i-a denunțat pe intelectuali drept „lași absolvenți ai clericalismului”
și a definit democrația ca fiind
„libertatea de a predica orice este în avantajul burgheziei, de a predica
ideile cele mai reacţionare, ca religia, obscurantismul, apărarea
exploatatorilor etc.” Campania a
culminat în septembrie-noiembrie 1922, când trei nave au plecat de la Petrograd
către vest. La bord, agenții GPU i-au adunat pe unii dintre cei mai importanți
gânditori ai țării și familiile lor, în mare parte deposedați și trimiși în
exil. Așa-numitele nave filozofice
i-au dus în vest pe filozofii Nikolai Lossky, Yuly Aikhenvald, Nikolai
Berdyayev, Serghei Bulgakov și Semyon Frank. L-au luat și pe Ivan Ilyin, un
gânditor fascist care a scris un articol din 1933 intitulat „Național
Socialism: un nou spirit”. Nu toți
cei aproape 300 de intelectuali care au fost expulzații din țară în 1922 au
fost celebri. Printre ei s-au aflat medici, avocați, educatori, economiști și
alții. Cineastul rus Aleksei
Denisov, al cărui documentar din 2002 „Exodul rusesc” a prezentat primul val de
emigrare rusă, a declarat în 2012 că, în total, se estimează că rușii exilați
din țară între 1922 și 1939 au publicat peste 13.000 de lucrări academice după
părăsirea Uniunii Sovietice. În mai
1922, un grup de artiști din Moscova a format Asociația Artiștilor din Rusia
Revoluționară (AKhRR). A fost precursorul direct al Uniunii Artiștilor din
Uniunea Sovietică, care a fost creată în 1932. Ideologia grupului era că, „conținutul didactic” al unei opere de
artă era mult mai important decât meritele sale estetice. „Arta trebuie să fie de înțeles pentru mase”, a fost ideologia
grupului, la fel ca „realismul eroic”. Artiștii trebuiau să-și aleagă temele pe
baza nevoilor „societății și ale partidului”. Marea Enciclopedie Sovietică din
1950 arăta că grupul a fost „cea mai avansată organizație artistică” a
perioadei și că „a marcat începutul victoriei decisive a realismului în arta
sovietică”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu