SULURILE DE LA MAREA
MOARTĂ
Cu peste 70 de ani în urmă, o piatră aruncată
de un păstor beduin într-o peşteră a dus la cea mai mare descoperire
arheologică a secolului al XX-lea, după cum este considerată ea de unii.
Beduinul a auzit cum piatra a spart un vas de lut. Când s-a dus să vadă ce se
întâmplase, a găsit primele dintre sulurile cunoscute ulterior drept Sulurile de la Marea Moartă. De atunci,
aceste suluri sunt în atenţia cercurilor de erudiţi şi a ziariştilor, fiind
totodată şi o sursă de controverse. Publicul larg este confuz şi dezinformat.
În jurul unei presupuse muşamalizări grosolane, cauzate de teama că sulurile ar
dezvălui fapte ce ar zdruncina credinţa creştinilor şi a evreilor deopotrivă,
au circulat fel de fel de zvonuri. Dar care este adevărata semnificaţie a
acestor suluri? Pot fi cunoscute faptele după mai bine de 70 de ani?
Ce sunt Sulurile de la Marea Moartă?
Sulurile de la Marea Moartă sunt manuscrise
iudaice vechi, majoritatea scrise în ebraică, doar câteva în arameică şi foarte
puţine în greacă. Multe dintre aceste suluri şi fragmente au o vechime de peste
2 000 de ani, datând dinaintea naşterii lui Iisus. Primele suluri obţinute
de la beduini au fost şapte manuscrise lungi, aflate în diverse stadii de
deteriorare. Pe măsură ce s-au făcut cercetări în mai multe peşteri, au fost
găsite alte suluri şi mii de fragmente de suluri. Între anii 1947 şi 1956, în
apropiere de Qumran, lângă Marea
Moartă, au fost descoperite 11 peşteri în care se aflau suluri. După ce au fost
sortate toate sulurile şi fragmentele, numărul lor s-a ridicat la circa 800 de
manuscrise. Aproximativ un sfert, sau chiar peste 200 de manuscrise, sunt
copii ale unor porţiuni din textul biblic ebraic. Alte manuscrise reprezintă
scrieri nebiblice vechi, atât apocrife, cât şi pseudoepigrafe. Unele dintre sulurile care i-au impresionat
profund pe erudiţi sunt scrieri ce nu se cunoşteau înainte. Acestea conţin
interpretări ale unor prevederi ale legii iudaice, anumite reguli pentru
membrii sectei de la Qumran, poeme şi rugăciuni liturgice, precum şi lucrări
escatologice care dezvăluie opinii despre împlinirea profeţiilor biblice şi
despre zilele din urmă. S-au descoperit, de asemenea, primele comentarii verset
cu verset ale unor cărţi biblice.
Cine a scris Sulurile de la Marea
Moartă?
Diferite metode de datare a documentelor
antice arată că sulurile au fost fie copiate, fie redactate între secolul al
III-lea î.H. şi secolul I d.H.. Unii erudiţi au avansat ipoteza că sulurile au
fost ascunse în peşteri de iudeii din Ierusalim înainte de distrugerea
templului în anul 70 d.H.. Cu toate acestea, majoritatea erudiţilor care
studiază sulurile consideră că această opinie nu este în armonie cu conţinutul
sulurilor. Numeroase suluri reflectă puncte de vedere sau obiceiuri contrare opiniilor
împărtăşite de autorităţile religioase de la Ierusalim. Aceste suluri dezvăluie
existenţa unei comunităţi care credea că Dumnezeu îi respinsese pe preoţi şi
serviciul la templul din Ierusalim şi că El considera forma de închinare
practicată de ea în deşert un fel de substitut al serviciului la templu. Este
puţin probabil ca autorităţile de la templul din Ierusalim să fi ascuns o
colecţie cu astfel de suluri. Deşi se pare că la Qumran a existat o şcoală de
copişti, probabil că multe dintre suluri au fost strânse în altă parte şi aduse
aici de credincioşi. Într-un anumit sens, Sulurile de la Marea Moartă sunt o
vastă bibliotecă. Ca orice bibliotecă, colecţia poate conţine o gamă largă de
idei, care nu reflectă neapărat punctele de vedere religioase ale cititorilor
săi. Totuşi, aceste texte care există în copii multiple reflectă mult mai
probabil interesele şi convingerile specifice ale acestui grup.
Erau locuitorii Qumranului esenieni?
Dacă aceste suluri aparţin bibliotecii
Qumranului, cine erau locuitorii de aici? Profesorul Eleazar Sukenik, care în 1947 a obţinut trei suluri pentru
Universitatea Ebraică din Ierusalim, a lansat ideea că aceste suluri au
aparţinut unei comunităţi de esenieni.
Esenienii erau o sectă iudaică menţionată de scriitorii din secolul I Josephus Flavius, Filon
din Alexandria şi Pliniu cel
Bătrân. Nu se cunoaşte cu exactitate care a fost originea esenienilor, dar
se pare că aceştia au apărut în perioada de frământări care a urmat revoltei macabeilor, din secolul al
II-lea î.H.. Josephus a consemnat despre existenţa lor în această
perioadă, descriind amănunţit deosebirile dintre convingerile lor religioase şi
cele ale fariseilor şi saducheilor. Pliniu a vorbit despre existenţa unei
comunităţi eseniene din apropiere de Marea Moartă, între Ierihon şi En-Ghedi. Profesorul
James VanderKam, cercetător al
Sulurilor de la Marea Moartă, a lansat ipoteza că „esenienii care au trăit la
Qumran erau doar o părticică din vasta mişcare eseniană”, pe care Josephus a
estimat-o la circa patru mii de persoane. Deşi nu toate descrierile se
potrivesc perfect, imaginea ce se desprinde din textele de la Qumran pare să se
potrivească mai bine esenienilor decât oricărei alte grupări iudaice cunoscute
care a existat în acea perioadă. Unii au afirmat că, creştinismul şi-ar avea
începuturile la Qumran. Cu toate acestea, între convingerile religioase ale
sectei de la Qumran şi cele ale creştinilor primitivi pot fi observate multe
deosebiri izbitoare. Scrierile de la Qumran dezvăluie reguli extrem de stricte
privitoare la Sabat şi o preocupare aproape obsesivă pentru purificarea ceremonial.
Cam acelaşi lucru s-ar putea spune şi despre izolarea esenienilor de societate,
despre credinţa lor în soartă, precum şi despre accentul pus pe celibat şi pe
ideile mistice referitoare la închinarea lor alături de îngeri. Toate acestea
arată că esenienii nu trăiau în armonie cu învăţăturile lui Iisus şi ale
primilor creștini.
Nicio muşamalizare, niciun sul ascuns:
În anii care au urmat descoperirii Sulurilor
de la Marea Moartă s-au editat diverse publicaţii prin care erudiţilor din
întreaga lume li s-au pus la dispoziţie primele descoperiri. Totuşi, miile de
fragmente găsite într-una din peşteri, cunoscută ca peştera a 4-a, au creat
foarte multe probleme. Fragmentele s-au aflat în mâinile unei mici echipe
internaţionale de erudiţi, înfiinţate în estul Ierusalimului (care pe atunci
făcea parte din Iordania), la Muzeul Arheologic al Palestinei. Din această
echipă nu făceau parte erudiţi evrei sau israelieni. Membrii echipei au promovat
o politică de interzicere a accesului la aceste suluri până când ei aveau să
publice oficial rezultatele cercetărilor lor. Numărul erudiţilor care alcătuiau
echipa a fost limitat. Numai când un membru al echipei murea locul lui era luat
de un alt erudit. Volumul imens de muncă necesita o echipă mult mai mare, iar
în unele situaţii, cunoştinţe mai vaste de ebraică şi arameică veche. James
VanderKam a exprimat acest lucru astfel: „Zeci de mii de fragmente erau peste
puterile a opt experţi, indiferent cât de pricepuţi erau ei”. În urma războiului de şase zile din 1967, estul
Ierusalimului şi sulurile lui au intrat sub jurisdicţie israeliană, dar nu s-a
făcut nicio schimbare în ce priveşte echipa de cercetare a sulurilor.
Întârzierea publicării sulurilor din peştera a 4-a, întârziere care de la
câţiva ani s-a extins la zeci de ani, a dat naştere la proteste din partea
multor erudiţi. În 1977, profesorul Geza
Vermes, de la Universitatea Oxford, a numit această situaţie scandalul
academic al secolului al XX-lea prin excelenţă. Au început să se răspândească
zvonuri că Biserica Catolică ar fi ţinut secrete informaţiile din suluri
deoarece ar fi distrugătoare pentru creştinism. În anii ’80, echipa a fost
extinsă, în sfârşit, la 20 de erudiţi. Apoi, în 1990, sub îndrumarea noului
responsabil, Emanuel Tov, de la
Universitatea Ebraică din Ierusalim, echipa a fost extinsă la peste 50 de
erudiţi. S-a stabilit un program strict de publicare a tuturor ediţiilor
erudite ale sulurilor rămase. În 1991 s-a întreprins pe neaşteptate un pas
important. Mai întâi a fost publicată lucrarea „A Preliminary Edition
of the Unpublished Dead Sea Scrolls” (O
ediţie preliminară a Sulurilor de la Marea Moartă nepublicate). Aceasta a fost realizată cu ajutorul
computerului, avându-se la bază o copie a concordanţei întocmite de echipă.
Apoi, Biblioteca Huntington, din San Marino (California), a anunţat că va pune
la dispoziţie pentru toţi erudiţii întregul set de fotografii ale sulurilor. În
scurtă vreme, odată cu publicarea cărţii „A Facsimile Edition
of the Dead Sea Scrolls” (O
ediţie în facsimil a Sulurilor
de la Marea Moartă) au fost puse la dispoziţie fotografii ale sulurilor
nepublicate până atunci. În ultimile
20 de ani au fost puse la dispoziţie în vederea cercetării toate Sulurile de
la Marea Moartă. Cercetările arată că nu a existat nicio muşamalizare; nu s-a
ascuns niciun sul. Întrucât ultimele
ediţii oficiale ale sulurilor sunt în curs de publicare, abia acum poate începe
cercetarea lor amănunţită. În prezent s-a născut o nouă generaţie de
cercetători ai Sulurilor de la Marea Moartă. Dar ce importanţă au aceste
cercetări pentru cei ce studiază Biblia?
De ce ar trebui să ne intereseze?
Înaintea descoperirii Sulurilor
de la Marea Moartă, cele mai vechi manuscrise ale Scripturilor ebraice/Vechiul
Testament datau aproximativ din secolele al IX-lea şi al X-lea. Puteau fi
aceste manuscrise considerate într-adevăr transmiteri fidele ale Cuvântului lui
Dumnezeu, de vreme ce redactarea Scripturilor ebraice se încheiase cu mai bine
de o mie de ani înainte? Iată ce a spus profesorul Julio Trebolle Barrera, membru al echipei internaţionale de editori
ai Sulurilor de la Marea Moartă: „Sulul lui Isaia (de la Qumran) furnizează dovezi incontestabile
potrivit cărora textul biblic transmis pe parcursul unei perioade de peste o
mie de ani prin intermediul copiştilor iudei este cât se poate de fidel şi de
précis”. Sulul la care a făcut referire Barrera conţine întreaga carte a lui
Isaia. Până în prezent, printre cele peste 200 de manuscrise biblice găsite la
Qumran au fost identificate fragmente din toate cărţile Scripturilor ebraice,
cu excepţia cărţii Estera. Spre deosebire de Sulul lui Isaia, majoritatea sunt
reprezentate doar prin fragmente, care conţin mai puţin de o zecime din fiecare
carte. Cărţile biblice cu cel mai mare număr de copii găsite la Qumran
sunt Psalmii (36 de
copii), Deuteronomul (29 de
copii) şi Isaia (21 de
copii). Acestea sunt şi cărţile cel mai frecvent citate în Noul Testament. Sulurile
sunt o dovadă că Biblia nu a suferit schimbări fundamentale şi, totodată, arată
că iudeii din perioada celui de-al doilea templu foloseau într-o oarecare
măsură diferite versiuni ale textelor biblice ebraice, fiecare cu propriile ei
variaţii. Nu toate sulurile sunt identice cu textul masoretic în ce priveşte redarea sau exprimarea. Unele
sunt mai apropiate de versiunea greacă Septuaginta. Mai
înainte, erudiţii credeau că deosebirile dintre textul masoretic şi Septuaginta puteau fi consecinţa greşelilor sau chiar rodul
imaginaţiei traducătorului. Acum, erudiţii arată că multe dintre aceste
deosebiri se datorau, de fapt, variaţiilor din textul ebraic. Aceasta poate
explica unele situaţii în care creştinii primitivi citau versete din
Scripturile ebraice exprimându-se diferit de textul masoretic. - Exodul 1:5; Faptele 7:14. Astfel,
acest tezaur de suluri şi fragmente biblice furnizează o bază extraordinară
pentru studierea modului în care a fost transmis textul biblic ebraic. Sulurile
de la Marea Moartă confirmă atât valoarea Septuagintei, cât şi valoarea Pentateuhului samaritean în efectuarea unei analize comparative a
textelor. Pentru traducătorii Bibliei, ele constituie încă o sursă cu ajutorul
căreia pot analiza eventualele îmbunătăţiri ale textului masoretic. Sulurile care vorbesc despre regulile şi
convingerile sectei de la Qumran arată foarte clar că pe timpul lui Iisus nu a
existat o singură formă de iudaism. Tradiţiile sectei de la Qumran erau
diferite de cele ale fariseilor şi ale saducheilor. Aceste deosebiri au
dus, după cât se pare, la retragerea membrilor sectei în pustie. Ei considerau
în mod greşit că Isaia 40:3, unde se
vorbeşte despre o voce în pustie care netezeşte calea Domnului, se împlinea în persoana lor. Câteva
fragmente de sul vorbesc despre Mesia, a cărui venire scriitorii o considerau
iminentă. Acest aspect prezintă un interes deosebit, deoarece Luca spune că „poporul
era în aşteptarea” venirii lui Mesia. - Luca 3:15. Sulurile de
la Marea Moartă ne ajută într-o anumită măsură să înţelegem contextul vieţii
iudaice din perioada în care a predicat Iisus. Ele furnizează informaţii
necesare efectuării unui studiu comparativ al limbii ebraice vechi şi al
textului biblic. Cu toate acestea, textul multor Suluri de la Marea Moartă
necesită o analiză mai aprofundată. Aşadar, se mai pot obţine şi alte
informaţii. Într-adevăr, pe măsură ce înaintăm, tot mai mult, în
secolul al XXI-lea, cea mai mare descoperire arheologică a secolului al XX-lea
va continua să-i uimească atât pe erudiţi, cât şi pe cercetătorii Bibliei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu