TEROAREA STALINISTĂ ÎN RSS MOLDOVENEASCĂ - PARTEA A DOUA
Reluarea represiunilor în Basarabia şi foametea din
anii 1946-1947:
Sovietizarea
şi comunizarea Basarabiei este reluată imediat după intrarea
Armatei Roşii în provincie în martie 1944. Capitala este fixată temporar la Soroca, unde îşi fac loc de reşedinţă organele de stat şi de partid ale RSSM, evacuate în interiorul Rusiei la începutul războiului. După 23 august 1944, autorităţile
Moldovei sovietice se stabilesc, de data această pentru următoarele aproape 5 decenii, la Chişinău.
Naţionalizarea industriei şi colectivizarea agriculturii
după modelul sovietic clasic se
intensifică. Cea mai serioasă sarcină
era cea a colectivizării, întrucât majoritatea populaţiei era rurală, ataşată proprietăţii private şi nu dorea să intre în colhozuri sau
sovhozuri. Iniţial puterea sovietică a adoptat în aceste scopuri strategii mai mult sau mai puţin paşnice, prin diferite
înlesniri, şantaj sau presiuni.
Acestea însă nu au avutsorţi
de izbândă. În iarna anului
1946/1947 puterea sovietică a
declanşat o foamete în masă, care a cuprins tot teritoriul RSS Moldoveneşti, precum şi unele regiuni ale Rusiei şi
Ucrainei. În total, după estimările
făcute de istoricii Mihai Gribincea
şi Anatol Ţăranu pe baza
documentelor de arhivă, numărul
victimelor foametei din anii 1946-1947 în RSSM se ridică la cca. 200.000 persoane. Pentru prima dată
în istoria provinciei au fost înregistrate cazuri de canibalism. În Uniunea Sovietică în ansamblu, foametea din anii 1946-1947 a
provocat cca. 2 mil. de morţi,
dintre care jumătate de milion numai
în Rusia. În total, cca. 100 milioane, adică mai mult de jumătate din populaţie sovietică la acea vreme,
a suferit de malnutriţie în anii
1946-1948. Tragedia în masă a fost declanşată de ridicarea preţului la pâine, decisă prin
decretul din 16 septembrie 1946 al Consiliului de Miniştri al URSS, dublată de decizia din 27 septembrie potrivit căreia era redus drastic numărul
celor care primeau anterior pâine pe cartele. Această măsură a
vizat 23 mil. persoane din mediul rural şi 3,5 mil. din cel urban. Istoriografia sovietică a susţinut
însă că de vină
erau condiţiile climaterice, seceta
care a bântuit
cele mai productive zone agricole din
URSS, inclusiv RSSM. Responsabilitatea factorului
administrativ, al puterii sovietice în ansamblu, a fost recunoscută într-un tratat de istorie abia în plină Perestroika, în 1988. Este adevărat că seceta a afectat RSSM
în 1946 (ca de altfel şi cea mai mare parte a URSS şi
a Europei ), dar
responsabilitatea pierderilor umane aparţine,
aşa cum arată în mod concludent documentele de arhivă, dar şi
mărturiile supravieţuitorilor, autorităţilor sovietice. În primul rând, numărul mare de victime a fost determinat
de excesul de zel al conducătorilor
RSSM, care şi-au propus realizarea
cu orice preţ a planului
de livrare a cerealelor către
Moscova şi, mai mult, depăşirea
acestuia. În condiţiile în care recolta în 1946 a fost mult sub media anilor
anteriori, volumul planului de cereale trebuia micşorat, aşa cum se pare că a acceptat să facă conducerea de la
Moscova în urma scrisorilor primite de
la cetăţenii de rând, dar foarte târziu încât tragedia în
masă să fie evitată. În realitate,
autorităţile republicane în frunte
cu prim-secretarul Nichita Salogor, moldovean din Ucraina, au considerat apelurile la micşorarea planului drept îndemnuri anti-partinice şi antisovietice. În ianuarie 1947, Moscova a
alocat Moldovei pentru următoarele 6
luni aproximativ 29 mii tone de produse
alimentare, dar noul prim secretar al Partidului Comunist (bolşevic) din Moldova, moldovean transnistrean, Nicolae Coval, nu
considera necesar salvarea vieţilor
omeneşti. Drept dovadă
este faptul că în perioada foametei
din cei doi ani, 1946 şi 1947, au
fost înregistrate 389 de mii cazuri de
distrofie, dintre care 240 de mii numai în perioada februarie-martie 1947. În condiţiile în care existau ordine directe de la Moscova
de a ajuta populaţia, este foarte
straniu cum autorităţile locale puteau să acţioneze
cu de la sine putere în contră - şi asta în plină epocă stalinistă. Prin urmare, a existat o complicitate clară a Chişinăului şi
Moscovei în înfometarea oamenilor, autorităţile centrale jucând, „de
ochii lumii”, rolul de salvator, în timp ce puterea locală trebuia inevitabil să-şi asume rolul de „ţap ispăşitor”. Responsabilitatea autorităţilor
de la Moscova este cu atât mai gravă
cu cât existau suficiente rezerve de stat pentru a evita foametea, în
ciuda secetei şi a exporturilor
masive de grâu (2,5 mil. tone) în Europa de Est şi cea de Vest onorate cu stricteţe în aceşti doi ani. RSSM era singura
regiune a URSS cuprinsă de foame în
care domina încă agricultura bazată
de gospodăriile individuale. De
aceea, deşi foametea din anii 1946 şi 1947 a cuprins şi alte regiuni ale URSS,
numai în RSSM autorităţile locale au utilizat tragedia pentru a grăbi ritmul colectivizării agriculturii. Astfel, cei care intrau imediat în colhoz, erau ajutaţi cu produse alimentare, iar cei care refuzau -
erau lăsaţi să
moară de foame. Cu toate acestea, foametea nu a determinat
schimbarea radicală a atitudinii
populaţiei locale faţă de puterea
sovietică. A fost nevoie de
organizarea unei operaţiuni de
deportare în masă de o amploare mult mai mare decât cea din iunie 1941, pentru a
înfrânge spiritul de rezistenţă al ţăranilor faţă de procesul de colectivizare
al agriculturii. Au fost publicate
numeroase amintiri ale supravieţuitorilor
foametei din 1946-1947. Spre exemplu, Alexei Guzun din satul Chiţcani, raionul Teleneşti, îşi
aminteşte: „Pentru ţărani pământul e sfânt,
pentru pământ ţăranul a luptat şi o să lupte toată viaţa
... În ’46 eu aveam 14 ani. Şi s-a
declanşat tragedia cea mare a
poporului moldovenesc, fireşte şi a familiei
noastre. Noi am fost cinci la părinţi, însă
doi mai făceau serviciul militar.
Acasă rămăsese mama, tata, sora şi doi fraţi - eu şi Pavel. Pricina
care a prăpădit atâta lume a fost că
ne-au curăţit toate rezervele. N-aş da vina pe nimeni, dar nici adevărul nu-l pot tăinui: soldaţii ne-au măturat ultimele rămăşiţe de orz din pod. În casa
noastră bătrânească s-au încartiruit 12 soldaţi
într-o cameră şi încă
12 - în cealaltă. Apoi iată, ostaşii
aceia - şi numai „ai noştri”, da şi toţi ceilalţi care erau pe la case - hrăneau
caii, da nu se uitau la oamenii din sat. Poate că dacă ne lăsau cele câteva puduri de orz din pod, mai ieşeam cumva din nevoi, da aşa ni le-au luat şi când a mai dat şi năpasta
asta de secetă, lumea a rămas fără
nimic”. Un alt supravieţuitor,
Victor Volcinschi, născut la Bădrăganii-Vechi,
raionul Edineţ, redă încă
mai viu drama perioadei: „La noi, la Bădrăganii-Vechi,
raionul Edineţ, au fost cazuri
grave de tot. S-au mâncat frate pe frate şi, peste câţiva ani, cei rămaşi
în viaţă şi-au ieşit din minţi ... Prin martie-aprilie 1946 s-a început criza. Tata a încercat să ascundă prin grajd la vacă, prin alte părţi, dar cei cu scuturatul au
cotrobăit pretutindeni, cu furca şi cu viergea de fier ne-au găurit toate acareturile de-a mărunţelul
... Cel mai tângă îţi era că
ne-au „vândut” oamenii de sat, cu care-ai cununat şi-ai botezat, cei cu care-ai holteit şi ai păscut
bobocii şi vitele - de cei din raion
nici nu mai ziceai nimica ... În ’46 s-au suit fără sinchiseală în pod şi au măturat tot puţinul agonisit cu greu - da, e adevărat, nu se făcuse roada vara şi toamna,
dar, totuşi, ne trăgeam zilele cu ce ne-ar fi lăsat, măcar
nişte cioturi de popuşoi pentru un cir de mămăligă
cu un pumn de făină la un ceaun de apă. Da aşa - au pustiit totul, şi nu străinii,
da chiar de-ai noştri, cei de sat,
ieşindu-se din piele ca să fie la nivelul cerinţelor înaintate de raion!” Foametea însă n-a convins
ţăranul să intre în colhoz. Ca şi în alte regiuni anexate recent de Uniunea Sovietică, în RSSM a fost organizată
o nouă deportare în masă, după
modelul celei din iunie 1941. Unul din momentele culminante ale terorii comuniste
a coincis cu operaţiunea lansată
în noaptea de 5 spre 6 iulie 1949, la orele 2 de dimineaţă, fiind încheiată oficial la orele 8 seara a zilei de 7 iulie. Conform operaţiunii „Iug” („Sud”) era prevăzută
deportarea a 40 850 persoane, dar din diferite motive a fost înfăptuită
strămutarea forţată în
Siberia a 35 796 de persoane, dintre care 9 864 bărbaţi,
14 033 femei şi 11 889 copii. Din totalul familiilor deportate, 7 625 erau
considerate „chiabureşti”, restul
membrilor acestora fiind acuzaţi de colaborare
cu „ocupanţii germano-fascişti”, dintre care 305 familii sau cca. 1000 de
persoane erau din fosta RASSM, de pe malul stâng al Nistrului. Pe drept cuvânt,
evenimentul a fost numit ulterior „cea mai mare deportare a populaţiei basarabene”. Pe de altă parte, trebuie amintit că, aşa cum s-a întâmplat cu deportarea în masă din iunie 1941, nu toţi cei care au fost incluşi
iniţial în liste au fost deportaţi. Documentele de arhivă arată
în mod concludent că, de data aceasta, vestea despre planificarea unei
operaţiuni de deportare a făcut înconjurul provinciei cu săptămâni
înainte, graţie informaţiei oferite de anumiţi reprezentanţi ai puterii care şi-au înştiinţat
rudele vizate în acest sens. Autorităţile au încercat, de aceea, săţină în
mare secret măcar data desfăşurării operaţiei şi din această cauză,
unele primării au primit listele
abia în ziua operaţiei. Din totalul de 12 860 de familii incluse iniţial în liste, n-au fost ridicate 1 567 familii, şi acest lucru s-a întâmplat din cauze diferite:
274 familii intraseră între timp în
colhoz; 240 - au prezentat, chiar în timpul operaţiei de „strămutare”, dovezi documentare care atestau că unii membri ai familiei făceau armata; 35 familii aveau ordine şi medalii sovietice; 508 - îşi schimbaseră domiciliul, iar 105 familii reuşiseră
să se ascundă. Până
la 9 iulie n-au fost găsite cca. 1000 persoane care din diferite motive nu
fusese acasă, dar nu s-au organizat
operaţiuni ulterioare de deportare a „fugarilor”. Ulterior
au existat iniţiative de continuare
a deportărilor, venite din partea autorităţilor
de la Chişinău. De reţinut,
în acest sens, iniţiativa din 16
martie 1951 a lui Leonid Brejnev, prim secretar al PCM, dar conducerea de la
Moscova a fost împotrivă atunci. Ulterior, la 28 mai 1952, colegiul
Ministerului de Interne a URSS a reluat problema organizării deportării celor care au reuşit să evite strămutarea în noaptea de 12 spre 13 iunie 1949, în total 3120 persoane. La 10 iunie 1952 această recomandare reapare în raportul adjunctului şefului secţiei a 2-a a
direcţiei a 9-a din cadrul MVD-ului
de la Moscova, dar n-a fost materializată până la urmă. Conform ordinului Ministerului de Interne al URSS din 11 iulie 1949,
întitulat „Despre primirea, transportarea, cazarea şi angajarea în câmpul muncii a deportaţilor din RSS Moldovenească”,
5000 familii sau 18200 persoane au fost repartizaţi în regiunea Kurgan, 3280 familii sau 11800
persoane - în regiunea Tiumen, 2000
familii sau 7200 persoane - în
regiunea Irkutsk, 1000 familii sau 4000 persoane - în regiunea Habarovsk. În
urma deportării din iunie 1949, impactul dorit de autorităţile
comuniste sovietice a depăşit toate aşteptările, indicatorul
principal fiind evoluţia ritmului de
colectivizare în următoarele luni
după eveniment. Astfel, numai în
lunile iulie-noiembrie 1949 cota gospodăriilor ţărăneşti
care au intrat în colhozuri s-a majorat de la 32 la sută la 80 la sută din total, ca să se ridice la 97 la sută în ianuarie 1951. Prin urmare, după operaţiunea
de deportare „Iug” din iulie 1949, cei care alcătuiau majoritatea populaţiei
locale - ţăranii, şi cei care erau
cei mai refractari faţă de puterea sovietică, sunt nevoiţi să-şi schimbe atitudinea.
Frica de o nouă operaţiune, de o amploare şi mai
mare, a determinat agricultorii individuali să renunţe la gospodăriile
lor şi să accepte compromisul cu regimul sovietic, un
regim care dăduse de înţeles că
nu va cruţa niciun fel de
protestatar ori rebel. Mai ales că
cei deportaţi în iunie 1949 erau incluşi în categoria celor care nu aveau dreptul să mai revină niciodată pe meleagurile
natale, conform unei decizii
speciale a autorităţilor de la Moscova. De data aceasta, baza legală pentru deportări, invocată de regimul sovietic, îl constituia decretul
Prezidiului Sovietului Suprem al URSS din 8 martie 1941 „Despre obţinerea cetăţeniei sovietice de către locuitorii din Bucovina şi redobândirea cetăţeniei sovietice de către locuitorii din Basarabia”. Potrivit acestuia,
românii basarabeni, fiind declaraţi
cetăţeni sovietici, erau responsabili de colaborare cu administraţia românească din timpul războiului şi astfel „trădaseră patria sovietică”. Documentul în cauză era aplicat şi anterior deportărilor din
1949, el fiind invocat în privinţa
românilor basarabeni care se refugiase în România după 1944 şi
forţaţi să se „repatrieze”
în Uniunea Sovietică. De multe ori,
autorităţile române au fost complice la „vânătoarea” basarabenilor, dar sunt numeroase cazuri când moldoveni,
ardeleni, munteni sau bănăţeni şi-au
riscat viaţa lor proprie şi a familiilor lor, adăpostindu-i pe „fugarii basarabeni”. În
1946, guvernul de la Chişinău înregistrase cca. 40 000 de „repatriaţi” basarabeni. Ei erau trataţi cu mare suspiciune şi unii au fost trimişi direct în lagăre de concentrare în Siberia.
Ultima deportare în masă a populaţiei basarabene a avut loc în noaptea de 31 martie spre 1 aprilie 1951 şi a vizat, de această dată, elementele religioase considerate un pericol
potenţial la adresa regimului comunist stalinist. În cadrul
operaţiunii, numită „Sever” („Nord”), au fost arestate şi
deportate 723 de familii, alcătuind
2 617 persoane. Au fost vizaţi în
primul rând membrii „sectelor”
religioase, mai cu seamă cei care
se numeau „martorii lui Iehova”. Operaţiuni
simultane de strămutare a altor
„sectanţi” au fost efectuate în celelalte
regiuni re-anexate recent de URSS - ţările
baltice, Ucraina de Vest şi
Bielorusia occidentală. În total, au
fost deportate în acele zile 16 255 persoane din teritoriile sus menţionate. După unele statistici, la data de 1 ianuarie 1953 în Uniunea Sovietică existau nu mai puţin de 2 753 356 de persoane
deportate, printre care se numărau 1
200 000 germani, 316 000 ceceni, 165
000 tătari din Crimeea, 100 000
lituanieni, 84 000 inguşi, 81 000
kalmâci, 63 000 karaceeni, 52 000
greci, 45 000 moldoveni/români, 40 000 letoni, 20 000 estonieni, precum şi peste
500 000 de persoane aparţinând altor
10 naţionalităţi.
Care ar fi numărul total al victimelor regimului sovietic în fosta RSSM? Suferinţa unei societăţi nu
poate fi calculată şi redată
doar prin numărul victimelor, dar o
estimare se impune, mai ales când anumite categorii sociale, istorici militanţi sau politicieni nostalgici tind să minimalizeze amploarea represiunilor comuniste.
Valeriu Pasat, care a contribuit poate cel mai mult la elucidarea problemei, estimează numărul celor deportaţi din Moldova la cca. 60 mii de oameni.
Această estimare ia în vedere numărul total al celor deportaţi în noaptea de 13 spre 14 iunie 1941, în noaptea
de 5 spre 6 iulie 1949, precum şi
din 1 aprilie 1951, dar omite, în lipsa probelor documentare concludente pentru autor, alte persoane condamnate
şi deportate în Kazahstan şi Rusia în afara celor 3 deportări în masă. Elena Postică, coordonatoarea celor patru volume a Cărţii memoriei apărute între 1999 şi 2005, estimează numărul celor care au fost condamnaţi din motive politice de regimul sovietic în
ansamblu, nu numai de cel stalinist, la cca. 80 mii persoane. La rândul său, istoricul francez Nicolas Werth, autorul
capitolului despre URSS din Cartea Neagră a Comunismului, citând o scrisoare a ministrului de interne al URSS către Stalin din 17 februarie 1950, menţionează
cifra de 94.792 mii deportaţi din Moldova cu statut de spetspereselentsî (deportaţi cu statut
special) în gulagurile sovietice. Acest număr pare a fi cel mai aproape de adevăr, întrucât provine dintr-un document oficial şi se apropie
de numărul celor identificaţi deja şi
incluşi în Cartea Memoriei, departe de a fi completă, alte volume urmând a fi publicate. În ceea ce
priveşte foametea din anii
1946-1947, Mihai Gribincea şi Anatol
Ţăranu au calculat, pe baza documentelor de arhivă, numărul
celor care au murit la cca. 200 000 persoane. Unii autori au considerat printre victime ale regimului comunist şi zecile sau chiar sutele de mii de moldoveni care au fost recrutaţi pentru muncă la şantierele industriale
din alte republici unionale, mai ales din Rusia. Se pare însă că
această interpretare este exagerată. Deşi
putem admite că nu toţi cei plecaţi au decis numaidecât din voinţă proprie,
nu putem exclude şi faptul că o parte a muncitorilor basarabeni au plecat fiind determinaţi de sărăcie şi îmbiaţi
de propaganda oficială în căutarea unui „eldorado sovietic”. Putem
admite, de asemenea, că presiunea
autorităţilor sovietice în recrutarea forţei de muncă pentru Rusia a fost mai puternică sau chiar determinantă în
primul an de ocupaţie sovietică, decât
după 1944 şi, respectiv, mai diminuată după
1953. Prin urmare, dacă excludem chestiunea muncitorii recrutaţi pentru muncă în diferite întreprinderi ale URSS, numărul victimelor politice ale regimului comunist sovietic din fosta RSSM,
adică al celor care au suferit, de
multe ori cu preţul vieţii, în urma deciziilor cu caracter politic al
autorităţilor sovietice, se ridică la cca. 340 000
de persoane (la nivelul surselor publicate
sau accesibile până în 2017). Dintre
aceştia, 3 600 familii din RASSM,
adică cel puţin cca. 12 000 persoane deportate în anii
1932-1933, cca. 18 000 răpuşi de foamete în RASSM în anii 1932-1933; alţi cca. 5 mii - executaţi în timpul Marii Terori din anii
1937-1938, care a cuprins şi republica autonomă moldovenească din stânga Nistrului; 200 000 au murit de foamete în anii 1946-1947,
cca. 95 mii erau atestaţi ca deportaţi în gulaguri la 1950, iar alte câteva mii au
fost condamnaţi pentru „naţionalism” sau alte acţiuni antisovietice, din 1953 până în 1989 (estimare făcută
pe baza Cărţii Memoriei). În ceea
ce priveşte componenţa
etnică a deportaţilor
din RSSM, aproape jumătate dintre
aceştia erau români basarabeni,
ceea ce constituia în total cca. 45
mii adulţi şi copii în ianuarie 1953 sau numai 25 873 adulţi la aceiaşi dată.
Întrucât numărul copiilor deportaţi în 1949 se ridică la 11 889 din totalul de 35 796, adică la o treime, şi nu uităm
şi de cei deportaţi în iunie 1941 şi în mod individual înainte sau după 1944, putem considera ca valabilă cifra de 45 mii total adulţi şi
copii de români basarabeni pentru începutul
anului 1953. Restul erau ucraineni, bulgari, găgăuzi, evrei,
ruşi, reprezentanţi ai altor
minorităţi etnice din RSSM, aşa cum reiese din lista numelor de familie din Cartea Memoriei. Este dificil de stabilit ponderea aproximativă a minoritarilor deportaţi din RSSM
pe fiecare grup etnic în parte, întrucât
statisticile sovietice nu precizează
din ce republică provin. De exemplu,
la rubrica bulgari şi găgăuzi,
sunt incluşi atât cei care provin
din RSSM şi Ucraina (în special din Basarabia de sud), dar şi din alte regiuni ale Uniunii Sovietice.
Reabilitarea
victimelor:
Reabilitarea în masă a victimelor represiunilor staliniste a început după anul 1956, când are loc Congresul al 20-lea al
PCUS la care Hruşciov a prezentat
faimosul său raport despre cultul personalităţii şi consecinţele acestuia. Mai exact, drept urmare a Ucazului Sovietului Suprem al URSS din 19 martie 1958, au fost anulate restricţiile privind locul de trai al deportaţilor şi
au fost eliberate de sub
supravegherea miliţiei câteva
categorii de „strămutaţi”, însă
fără ca aceştia să
fie reabilitaţi. Reabilitarea
presupunea anumite obligaţii
juridice ale autorităţilor sovietice faţă de deportaţi, inclusiv retrocedarea averilor confiscate, ceea ce explică rezerva ucazului amintit mai sus. În acelaşi timp, pentru revenirea la locurile natale era nevoie şi de permisiunea autorităţilor de la Chişinău. În perioada 1958-1963,
acestea au acordat „undă verde” doar
pentru 2033 familii, dar nu se ştie
exact numărul celor care li s-a
refuzat acest drept. Mulţi
dintre cei deportaţi au murit în
timpul deplasării, datorită condiţiilor
inumane de transport. Alţii şi-au pierdut viaţa în „Siberii de gheaţă”, pentru a invoca o expresie utilizată de intelectualii de la Chişinău
în perioada Perestroikăi. Nu se ştie încă
până astăzi numărul
celor care au supravieţuit. S-au publicat unele memorii ale supravieţuitorilor,
precum şi o „carte a memoriei”
victimelor totalitarismului comunist, menţionată deja mai sus. Cele patru volume ale colecţiei „cartea memoriei” constituie o sursă importantă pentru
cercetarea problemei, chiar dacă de multe
ori datele publicate nu sunt complete, lipsind informaţii despre originea socială a victimelor,
iar cea etnică putând fi doar dedusă după
numele de familie. Pe de altă parte,
unii basarabeni nu s-au mai întors
niciodată acasă pentru că nu credeau că li se va face
dreptate (în ceea ce priveşte restituirea imobilelor, a utilajului agricol
etc.), preferând să rămână
pentru totdeauna acolo unde i-a „strămutat
soarta”. Reabilitarea adevărată
a continuat în timpul Perestroikăi. La 10 aprilie 1989, Consiliul de miniştri de la Chişinău şi-a anulat decizia sa din 28 iunie 1949 potrivit
căreia au fost deportaţi „familii de culaci, foşti moşieri şi
mari comercianţi”. Parlamentul Republicii Moldova adoptă Legea nr.1225-XII din 8 decembrie 1992 privind reabilitarea
victimelor represiunilor politice, dar care nu prevedea decât reabilitarea juridică şi morală a victimelor
comunismului sovietic. Recompensa
prevăzută de respectiva lege era mizerabilă, de 200 lei moldoveneşti de persoană (cca. 16 $). Procesul reabilitării complete nu s-a încheiat definitiv nici până astăzi.
Concluzii:
Represiunile sovietice împotriva populaţiei locale din actuala Republică Moldova au cunoscut mai multe forme: arestări, deportări, foamete, execuţii
individuale sau colective. Deportările
de amploare, cu consecinţe tragice
pentru un segment important al societăţii basarabene au avut loc în noaptea de 12 spre
13 iunie 1941, în noaptea de 5 spre 6 iulie 1949 şi în
noaptea de 31 martie spre 1 aprilie 1951. Operaţiunea din 1941 a avut drept scop eliminarea elementelor sociale potenţial duşmănoase
puterii sovietice şi a fost
determinată, din perspectiva autorităţilor
sovietice, mai ales de iminenţa unui
atac german asupra URSS. Pe de altă
parte, deportările din iunie 1949 au
avut o anvergură mai mare şi scopul acestora a fost de a elimina la o scară mai ridicată toate
elementele sociale indezirabile mai
ales din zonele rurale, inclusiv „colaboratorii ocupanţilor” din timpul războiului. Ţăranii erau
refractari la ideile comuniste şi
ei avut de suferit cel mai mult. Şi,
întrucât majoritatea românească era
preponderent una rurală, în proporţie de peste 80 la sută, este evident că represiunile au avut şi un
caracter antiromânesc pronunţat.
În acelaşi timp, au suferit în egală măsură reprezentanţii altor comunităţi etnice din fosta RSSM - ucraineni, ruşi,
evrei, găgăuzi, bulgari etc.. Foametea
din anii 1946-1947 a fost, de asemenea,
o alta metodă de teroare în masă faţă de populaţia locală, care a provocat
moartea a cca. 200 mii în doar
câteva luni. După a doua deportare, cea din 1949, populaţia locală, indiferent de
originea etnică, a preferat să se resemneze în faţa
regimului totalitar sovietic. Iluziile cu privire la o „eliberare” a Basarabiei de către Statele Unite dispar o dată cu înăbuşirea revoluţiei maghiare anticomuniste din toamna anului 1956. Astfel, după 1956 nu mai constatăm acţiuni
sau manifestări de masă cu caracter antisovietic sau anticomunist, ci
doar la nivel individual sau grupuri restrânse (studenţi, profesori, Uniunea Scriitorilor, Frontul Naţional Patriotic). Abia în timpul Perestroikăi, societatea basarabeană începe să cunoască pe larg paginile „albe”
ale istoriei. Reabilitarea victimelor comunismului sovietic nu s-a încheiat
definitiv nici până astăzi. O reabilitare completă trebuie să prevadă nu numai o
dimensiune morală, dar şi una reală, care să includă restituirea proprietăţilor
pierdute şi a altor daune materiale
cărora au fost supuşi oameni absolut nevinovaţi. Prin urmare, se impune o declaraţie a parlamentului Republicii Moldova care să condamne crimele comunismului din ex-RSSM, care
să aibă nu doar
efecte morale, ci şi politice
imediate (precum o lege a lustraţiei).
Intrarea adevărată în Europa nu se poate face prin apologia unui regim care a practicat teroarea în masă, ci prin despărţirea de un trecut
care a reprezentat contrariul valorilor europene şi ale dreptului omului. Exemplul ţărilor baltice este concludent în acest sens: cu
cât sunt mai decise elitele şi
societatea în a condamna ocupaţia şi
teroarea comunistă, cu atât mai
mari sunt şansele de a progresa pe calea
democraţiei, a prosperităţii şi a integrării europene.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu