CE
ESTE HANUCA?
În fiecare an, în ajunul datei de 25 Kislev,
evreii din toată lumea aprind o lumânare în cinstea unui eveniment petrecut
acum 2.200 de ani, care a salvat poporul evreu de la asimilare și dispariție și
a făcut posibilă reluarea ritualului din Templul purificat. Fiecare sărbătoare
evreiască amintește despre evenimente importante care au format poporul evreu
și care au jucat un rol capital în istoria lui: de Pesah se sărbătorește
ieșirea din robia egipteană, de Șavuot primirea Torei pe Muntele Sinai,
de Sucot se amintește de traiul din pustiu, iar de Purim de salvarea poporului
din mâinile celui care voia să-l extermine. Iar de Hanuca se sărbătorește
salvarea poporului evreu de la primejdia exterminării spirituale, de pierdere a
credinței, a culturii, a limbii și istoriei, a existenței ca un popor. Este
războiul fiilor luminii (beni or) împotriva fiilor întunericului (beni
hoșech). În secolul al II-lea î.H. Iudeea era, ca de atâtea ori în istorie,
miza a două mari puteri rivale. Ambele erau urmașele imperiului lui Alexandru
Macedon: Imperiul Seleucid cu capitala la Damasc și Imperiul Ptolemaic cu
capitala la Alexandria, în Egipt. În anul 200 î.H. Seleucizii au cucerit Iudeea
de la Ptolemaici, care stăpâniseră țara până atunci. Regele seleucid, Antiochus
III cel Mare, le-a garantat evreilor dreptul de a trăi potrivit cutumelor lor
strămoșești. Urmașul lui la tron, Antiochus IV Epiphanes, fiind în lipsă de
fonduri din cauza obligațiilor sale față de romani, a adunat bunuri din
statele cucerite. Iudeea era o pradă bună, mai ales comorile din Templu.
El a dus o politică de elenizare a popoarelor cucerite și mulți evrei elenizați
din Iudeea îl susțineau. El a prădat vasele de aur din Templu și a pângărit
altarul, jertfind porci. Faptele lui au dus la izbucnirea unei revolte populare
în anul 167 î.H., condusă de un cohen (preot) din orașul Modiin, pe
nume Matitiahu Hacohen și cei cinci fii ai săi. Revolta urmărea eliberarea și
purificarea Templului și înlăturarea evreilor elenizați, dar și eliberarea Iudeei
de sub jugul grecilor. În anul 164 î.H. Ierusalimul a fost eliberat și Templul
a fost purificat și reinaugurat. Însă războiul a mai continuat peste 20 de ani,
Matitiahu și fiii lui căzând unul câte unul în lupte. După căderea Imperiului
Seleucid, evreii au încheiat un pact cu Republica Romană, primind
semi-autonomie, aproape independență. În Iudeea a început o perioadă de belșug
și pace, o perioadă de reînnoire a evreilor după măcelul și exilul care a urmat
distrugerii primului Templu, o perioadă de independență de care poporul evreu
nu s-a bucurat nici măcar după reconstruirea celui de al doilea Templu. Au fost
restaurate multe embleme din perioada biblică, de exemplu folosirea alfabetului
biblic, care fusese schimbat după exil. Iudeea era singurul stat din Orientul
Mijlociu care a reușit să țină piept Imperiului Seleucid, devenind o putere
importantă. Urmașii lui Matitiahu au format dinastia Hașmoneilor, care a condus
țara până în anul 40 î.H., fiind urmată de Irod, soțul (neevreu) al unei fiice
a familiei. Războiul de independență a încetinit procesul de elenizare a
majorității poporului evreu, mai ales în zona rurală. Perioada de prosperitate
a ținut cca. 80 de ani, până în anul 63 î.H., când romanii au ocupat Iudeea.
Eroismul celor puțini împotriva celor mulți a fost un exemplu pentru apărătorii
Ierusalimului de romani în anul 70 d.H. și mai mult, în epoca modernă. Interesant
că această istorie nu apare în sursele evreiești oficiale. Avem numai materiale
în limba greacă. Cele mai cunoscută sunt cele două Cărți ale Macabeilor. A doua
sursă, nerecunoscută de lumea evreiască, este istoricul evreu Iosephus Flavius,
care a scris în limba greacă. Există și alte surse mai puțin importante. Este
fascinant că toate aceste fapte glorioase nu ocupă niciun loc în panteonul
evreiesc, fiind amintite doar în câteva fraze. Bineînțeles că povestea nu apare
în Vechiul Testament, ea s-a petrecut mai târziu. Dar ea nu este amintită nici
în textele de după distrugerea celui de al doilea Templu. Hanuca este singura sărbătoare
evreiască fără un tratat propriu în Mișna și Talmud, poruncile în legătură cu
această sărbătoare, cum ar fi aprinderea lumânărilor, fiind împrăștiate în alte
tratate. Aceste cărți se referă numai la purificarea Templului și la minunea
care s-a petrecut atunci: în Templu era doar o cană de ulei cașer, însă
flacăra a ars opt zile. În mod clar a fost o minune. În plus sunt doar câteva
fraze despre luptele crunte ale familiei Hașmoneilor. Un singur midraș,
foarte târziu, Sulul Antiochus sau Sulul Hanuca, scris în
limba aramaică, redă o variantă a poveștii. Oare de ce au ignorat înțelepții
această istorie glorioasă? Răspunsul poate fi găsit la o citire atentă a
puținelor descrieri. Familia Hașmoneilor nu era bine văzută de înțelepții din
Talmud, mai ales pentru că mulți dintre ei începeau treptat să se elenizeze.
Familia care a pornit un război eroic contra elenizării, a căzut ea însăși în
plasa unei false emancipări și modernizări. Nu era doar o chestiune de limbă
sau imitare a străinilor, ci un mod de viață care încălca toate legile
evreiești: idolatrie, desfrânare, depravare. În Talmud sunt amintite orașe
(Haifa, Cezarea, Tivon, Bet Șean) unde locuitorii nu mai știau ebraica, nu mai
știau nici măcar rugăciunile. Un alt exemplu de idolatrie este cultul zeului Mercur/Hermes
care era foarte popular în Iudeea. Figura zeului Mercur era reprezentată de
trei pietre puse una peste alta, pe marginea drumului, iar trecătorii aruncau o
piatră în cinstea zeului. Era un obicei păgân, chiar dacă unii aruncau cu
pietre în semn de ură și de scârbă. Talmudul interzice să arunci pietre pe o
statuie sau pe un locaș de cult păgân, chiar și în semn de sfidare. Și totuși
până astăzi unele obiceiuri sacre evreiești sunt copiate de la greci: spălarea
mâinilor (netila), felul în care se stă rezemat (mesubin) la masa de Seder
etc.. Culmea elenizării a fost atinsă de regele Irod, care pe de o parte a
reconstruit Templul, dându-i o frumusețe, eleganță și măreție unică. Pe de altă
parte a construit cel mai mare amfiteatru din Orient, în care aveau loc jocuri
strict interzise de iudaism. Mai sunt și alte motive pentru care înțelepții din
Talmud i-au disprețuit pe Hașmonei. Pe vremea lor au apărut în Iudeea diferite
secte, în afară de farisei și saduchei, care au adus multe nenorociri poporului
evreu. Extremiștii precum sicarii (cuțitarii) au grăbit distrugerea
Templului și cucerirea Ierusalimului. Se mai remarca și secta esenienilor. Timp
de sute de ani, povestea eroică a celor puțini care au ținut piept celor mulți
nu a fost povestită. Doar spre mijlocul primului mileniu, în
cartea Josippon (sau Josifun) se află o descriere a acestor
evenimente. Ca și în cazul lui Iosephus Flavius, este o carte care nu a intrat
în panteonul religios evreiesc. Prima descriere modernă a acestor evenimente a
fost făcută în sec. al XIX-lea de câțiva scriitori din curentul Hascala.
Probabil primul care a descris evenimentele în mod aproape științific a fost
scriitorul Isaak Baer Levinsohn în cartea Teuda BeIsrael, (Document
israelian) apărută în 1828. El a fost atacat de hasidimul din aceea
perioadă. Instituțiile sioniste au transformat sărbătoarea de Hanuca într-un
simbol al eroismului evreilor, al vitejiei, sănătății, determinării și
perseverenței. Pe acești luptători, Macabeii, se bazează numele multor
instituții: echipe de sport Macabi, olimpiada evreiască Macabia, casa de
asigurări de sănătate Kupat Holim Macabi, mișcarea de tineret Macabi Hațair
etc., etc.. Pe parcursul celor opt zile de sărbătoare se organizează excursii
în toate colțurile țării, dar mai ales la meleagurile Macabeilor și la
așa-numitele „Morminte ale Hașmoneilor” și se fac marșuri cu torțe. În anul
1895, socrul lui Ben Iehuda, proaspăt venit de la Moscova, a publicat în
ziarul Hașkafa un articol în care chema tineretul să sărbătorească
Hanuca pe Muntele Templului. El nu-și dădea seama de implicațiile acestei
inițitiatve. Nici Ben Iehuda, redactorul, nu a fost destul de vigilent, sau
poate traducerea articolului pentru cenzura otomană a fost greșită, ori
schimbată intenționat. Oricum ar fi, cenzorul a înțeles că Ben Iehuda a
publicat un îndemn ca evreii să vină cu miile și să ocupe moscheile de pe
munte. Ben Iehuda a fost arestat. După câteva zile i s-a permis să facă arest
la domiciliu, fiind grav bolnav de tuberculoză. A durat aproape un an până când
adevărul a ieșit la lumină: nu era decât dorința de a face o mare adunare de
Hanuca, doar că locul era nepotrivit. Hanuca este sărbătoarea evreiască cea mai
cunoscută în lumea creștină, probabil din cauza adiacenței cu Crăciunul, însă
locul ei în ierarhia sărbătorilor evreiești este mult mai scăzut, fiind
considerată una dintre sărbătorile minore. În cele opt zile ale sărbătorii nu
se ține doliu, așa cum se face cu ocazia altor sărbători și de Șabat; dacă
moare cineva în aceste zile, este înmormântat, dar ritualurile de doliu se
amână până după sărbătoare. Cea mai importantă poruncă legată de această
sărbătoare este aprinderea lumânărilor pentru a face publică minunea pe care a
făcut-o Dumnezeu când uleiul pentru o singură zi a ars opt zile. În prima zi se
aprinde o singură lumânare și se adăugă câte una în fiecare zi până la a opta
zi. Acest ritual se petrece acasă și toți membrii familiei participă. Zilele de
Hanuca sunt zile lucrătoare. O altă cauză a popularității enorme a sărbătorii
este faptul că ea vine să lumineze cele mai întunecate zile ale anului,
aproape, sau chiar exact la solstițiul de iarnă. Frica de întuneric îi face pe
oameni să caute lumina care îi bucură în aceste zile. Mâncărurile speciale de
Hanuca sunt preparate cu ulei: sufganiot (gogoși), iar jocurile,
cadourile și alte ritualuri și obiceiuri i-au adunat pe evrei în jurul lor de-a
lungul anilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu