EPISTOLA
CĂTRE EVREI - COMENTARIU; CAPITOLELE 1-2
Capitolul
1: Gloriile lui Hristos - Evrei 1 şi 2:
Numele autorului acestei epistole nu este
menţionat şi putem să deducem că este puţin important pentru noi să ştim cine a
scris-o. Aluzia făcută de apostolul Petru la o epistolă pe care Pavel ar fi
scris-o iudeilor, o epistolă pe care o plasează printre „alte scripturi“ este
unul din motivele pentru care putem presupune că Pavel este autorul (2. Petru
3:15,16 ). Caracterul special al epistolei poate să explice bine omiterea
numelui autorului, pentru că, între alte scopuri, ea a fost scrisă pentru a
arăta că Dumnezeu nu mai vorbeşte prin mesageri, ci, în harul Său minunat, El
este în contact direct cu oamenii prin Persoana Fiului. Mai mult, această
epistolă Îl prezintă pe Hristos Însuşi care a venit ca Apostolul prin care
Dumnezeu a vorbit oamenilor. În consecinţă, El îi eclipsează pe toţi aceia care
ar putea să poarte titlul de apostoli. Scopul principal al epistolei este să-i
întemeieze pe credincioşi în caracterul ceresc al creştinismului şi să-i
elibereze de o religie pământească a formelor exterioare. Totul în creştinism -
atât gloria adusă lui Dumnezeu, cât şi binecuvântarea asigurată celor
credincioşi - depinde de Persoana şi de lucrarea lui Hristos. Epistola începe
deci prin a prezenta gloriile Persoanei Sale. Gloria divină a lui Hristos ca
Fiu este dezvoltată în capitolul 1, autoritatea Cuvântului Său, în versetele
1-4 din capitolul 2, iar gloria umanităţii Sale, în versetele 5-18 din
capitolul 2.
Gloria
Fiului - Evrei 1:
Versetele
1-3. Dumnezeu
a vorbit în vechime în multe rânduri şi în multe feluri poporului Israel. A
vorbit prin Moise, revendicând prin Lege drepturile Sale asupra omului. În alte
rânduri, Dumnezeu a vorbit prin îngeri, prin căi providenţiale faţă de poporul
Său. Mai târziu, Dumnezeu a vorbit prin profeţi pentru a aduce înapoi la El un
popor răzvrătit. Profeţii sunt menţionaţi în mod expres ca precedând venirea
Fiului. Fiul a venit la sfârşitul acestor zile - la sfârşitul zilelor
profeţilor. Mărturia pe care Dumnezeu a dat-o în trecut este continuată în
Persoana Fiului. Profeţii au vorbit ca instrumente utilizate de Duhul lui Dumnezeu.
Când Fiul a venit, Dumnezeu Însuşi vorbea. În Fiul, Dumnezeu S-a apropiat de
oameni şi omul se putea apropia de Dumnezeu fără intermediul vreunui profet sau
preot. Importanţa unui mesaj anume depinde într-o largă măsură de măreţia şi de
gloria persoanei care vorbeşte. Dumnezeu ne-a vorbit în Persoana cea mai
glorioasă care există: Fiul etern. Pentru ca noi să descoperim măreţia Aceluia
care vorbeşte şi, în consecinţă, să înţelegem importanţa a ceea ce este spus,
Duhul lui Dumnezeu aşază înaintea noastră şapte aspecte ale gloriei Fiului. Mai
întâi, Fiul a fost rânduit moştenitor al tuturor lucrurilor. Calităţile de fiu
şi de moştenitor sunt totdeauna strâns legate în Scriptură. Oamenii încearcă să
domine pământul, să stăpânească asupra mărilor şi chiar să cucerească spaţiul;
luptă pentru a căpăta putere, bogăţie, înţelepciune, tărie, onoare, glorie,
binecuvântare. Hristos, fiind Fiul, va moşteni toate acestea pentru că El este
rânduit moştenitor a toate şi El singur este vrednic pentru aceasta. Lunga istorie
a lumii nu face decât să dovedească faptul că omul este cu desăvârşire nedemn
să moştenească aceste lucruri. Atunci când pune mâna pe ele - într-o măsură
anume - nu le foloseşte decât pentru a se înălţa pe el însuşi şi a-L exclude pe
Dumnezeu. Se serveşte de puterea sa pentru a-şi afirma propria voinţă; de
bogăţii, pentru a încerca să fie fericit fără Dumnezeu; de înţelepciune, pentru
a-L exclude pe Dumnezeu din propria Sa creaţie; de putere, pentru a lucra în
independenţă faţă de Dumnezeu; de onoare, pentru a se înălţa pe sine; de
glorie, pentru a se scoate pe el în evidenţă, şi de binecuvântare, dacă aceasta
este acordată pentru a o folosi pentru el însuşi; iar pe Moştenitorul rânduit
al tuturor lucrurilor omul L-a respins în întregime şi L-a răstignit pe o
cruce. Şi totuşi, cerul găseşte plăcere în a proclama: „Vrednic este Mielul cel
înjunghiat să primească puterea şi bogăţii şi înţelepciune şi tărie şi onoare
şi glorie şi binecuvântare!” Atunci când Hristos va lua în posesie toate aceste
lucruri, El le va folosi pentru gloria lui Dumnezeu şi pentru binecuvântarea
oamenilor. În creştinism, noi suntem identificaţi cu acest Moştenitor al
tuturor lucrurilor. Ce mângâiere pentru cei care, aşa cum erau şi credincioşii
evrei, sunt lipsiţi de bunurile lor pământeşti! În al doilea rând, Fiul este
Acela prin care a fost creat întreg universul. El a făcut „lumile”, nu numai
lumea aceasta, ci şi toate aceste vaste sisteme care-şi urmează cursul în
întinderile fără măsură ale spaţiului. Privim la ceea ce va urma şi înţelegem
că este Moştenitor al tuturor acestor lucruri. Privim în urmă şi vedem că este
Creator al tuturor lucrurilor, mari şi mici. Fiul Şi-a pus amprenta asupra
întregii creaţii. În al treilea rând, Fiul este strălucirea gloriei Sale - este
manifestarea deplină a gloriei lui Dumnezeu. Fiul a venit în trup şi a
prezentat gloria lui Dumnezeu în toată plinătatea ei. Această glorie a lui
Dumnezeu este manifestarea tuturor atributelor lui Dumnezeu. Fiul S-a apropiat
de noi într-o manieră care ne permite să-L vedem pe Dumnezeu manifestat în
toate atributele Lui. În al patrulea rând, Fiul este expresia Fiinţei lui
Dumnezeu. El este mai mult decât strălucirea gloriei, este manifestarea lui
Dumnezeu Însuşi: expresia propriei Sale Fiinţe. Fiul a devenit Om şi a fost
prin aceasta reprezentarea vizibilă a Aceluia care este nevăzut. Poţi însă să
porţi atributele unei persoane fără să fii reprezentantul ei, dar în Fiul nu
numai că atributele lui Dumnezeu s-au văzut strălucind, ci El era
reprezentantul lui Dumnezeu în creaţie. Toate faptele Sale arătau limpede că
Dumnezeu Însuşi era prezent în mijlocul nostru. În al cincilea rând, Fiul este
Cel care susţine toate prin Cuvântul puterii Lui. Chiar dacă oamenii admit că
trebuie să existe o cauză primordială în actul creaţiei, ei încearcă să-L
excludă pe Dumnezeu din orice activitate prezentă în ea. Îşi imaginează o
creaţie, cum a spus cineva, suficientă în ea însăşi, o maşină perfectă
concepută să meargă etern fără mâna care a creat-o. Adevărul este că universul
nu numai că a fost creat prin Fiul, ci este de asemenea susţinut de El. Nicio
stea nu-şi menţine cursul, nicio pasăre nu cade pe pământ, fără voia Lui. În al
şaselea rând, Fiul a făcut curăţirea păcatelor. El nu este numai Creatorul
lumii, ci este Răscumpărătorul unei lumi căzute. El a făcut prin El Însuşi o
lucrare prin care păcatele pot fi iertate şi îndepărtate dinaintea lui
Dumnezeu. În al şaptelea rând, gloria Fiului este şi mai mult subliniată prin
locul de înălţare pe care-l ocupă acum la dreapta Măririi în cele preaînalte.
De mai multe ori în cursul epistolei vom găsi menţionarea faptului că El S-a
aşezat la dreapta lui Dumnezeu. Aici este aşezarea Lui la dreapta lui Dumnezeu
în virtutea gloriei Sale personale. În capitolul 8, aşezarea este în relaţie cu
slujba actuală de Mare Preot pe care o îndeplineşte pentru noi. În capitolul
10, poziţia Sa la dreapta lui Dumnezeu este rezultatul lucrării pe care a
împlinit-o la cruce, iar în capitolul 12 este ca poziţie la sfârşitul drumului
credinţei. După ce a prezentat astfel gloriile Fiului în trecerea Sa prin timp
şi în poziţia Sa actuală la dreapta lui Dumnezeu, Duhul lui Dumnezeu aşază în
faţa noastră toată excelenţa Numelui pe care Hristos îl moşteneşte în
manifestarea Sa în trup. Numele în Scriptură prezintă gloria care distinge o
persoană de altele. Şapte pasaje ale Vechiului Testament sunt citate pentru a
arăta că Hristos are un Nume mai frumos decât toate lucrurile sau făpturile
create.
Versetele
4 şi 5. Mai întâi, Hristos are un loc şi un Nume mai minunat
decât îngerii. Psalmul 2 este citat pentru a dovedi că, venind în
lume, Hristos a luat un loc cu mult mai înalt decât acela al celor mai înalte
făpturi create. Oricât de binecuvântată ar fi poziţia lor, îngerii nu sunt decât
slujitori, dar Hristosul este Fiul. Niciodată nu i s-a spus unei făpturi
angelice: „Tu eşti Fiul meu, Eu astăzi Te-am născut”. Hristos este prezentat în
Scriptură ca fiind Fiul din toată eternitatea. El este aici salutat ca Fiu
pentru că S-a născut în timp. Cineva a spus, pe drept cuvânt: a fost
întotdeauna Fiu şi va fi Fiu pentru totdeauna. El era Fiul aici ca Om şi va fi
la fel în eternitate. Şi nu putea să existe nici cea mai mică diferenţă între
Fiul etern şi Fiul născut în timp decât condiţia umilă în care El S-a găsit
aici pe pământ. Pentru a sublinia din nou faptul că gloria lui Hristos o
depăşeşte pe cea a îngerilor este citat un verset din 2. Samuel 7:14,
arătându-ne că Hristos Se afla nu numai în relaţie de Fiu cu Dumnezeu, ci că în
umblarea Sa prin această lume El S-a bucurat întotdeauna de privilegiile
caracteristice acestei relaţii, după cum este scris: „Eu Îi voi fi Tată şi El
Îmi va fi Fiu”.
Versetul
6. Un
alt pasaj este citat de asemenea pentru a arăta că locul pe care Fiul îl ia
este mai înalt decât acela al îngerilor; la venirea Sa în lumea aceasta, se
spune despre El: „Şi toţi îngerii lui Dumnezeu să I se închine!” (Psalmul
97:7 - T.M.). Nu numai că El era obiectul laudei şi adorării cerului, dar,
intrând în lume, venind în lumea aceasta, fie în smerirea din trecut, fie în
gloria milenială viitoare, El este în toate acestea obiectul de închinare al
oştirilor angelice. Această închinare face să iasă la iveală gloria Sa, pentru
că, dacă n-ar fi fost o Persoană divină, o astfel de adorare ar fi fost cu
totul deplasată.
Versetele
7 şi 8. În al doilea rând, tronul pe care îl ocupă intrând în
lumea aceasta este deasupra oricărui alt scaun de domnie. Îngerii sunt duhuri
şi sunt creaţi, făcuţi. Fiul nu este creat, nici nu este făcut ceva, ci este
recunoscut ca Dumnezeu. Şi, în contrast cu tronurile împăraţilor acestei lumi,
„Tronul Tău, Dumnezeule, este în vecii vecilor”. Citatul este luat
din Psalmul 45 - T.M. care, aşa cum ştim, este „pentru Împăratul”.
Din această epistolă învăţăm că acest Împărat care va domni peste Israel nu
este altul decât Fiul, şi anume, o Persoană divină. Tronurile oamenilor dispar,
pentru că nu au ca temelie dreptatea, dar tronul Fiului este un tron care
rămâne, pentru că guvernarea Sa va fi în dreptate.
Versetul
9. În
al treilea rând, în harul Său, El Îşi asociază tovarăşi, însă citatul
din Psalmul 45 ne aminteşte de asemenea faptul că are un loc deasupra
tovarăşilor Săi. Persoană divină, El este numit Dumnezeu de către Cel care-I
vorbeşte. Dar în acelaşi timp El este văzut ca Om perfect pe pământ, despre
care se poate spune: „Dumnezeul Tău Te-a uns”. Datorită perfecţiunii Sale
morale, a dragostei şi a dreptăţii şi a faptului că a urât nelegiuirea, El este
înălţat mai presus de toţi cei pe care Şi i-a asociat în har.
Versetele
10 şi 11. În al patrulea rând, toată creaţia păleşte în faţa
acestei Persoane glorioase care este numită Creatorul. Psalmul 102 - T.M. este
citat aici pentru a dovedi că Cel care S-a coborât până la a deveni Om al
durerilor şi al lacrimilor nu este altul decât Stăpânul creaţiei prin care
pământul şi cerul au fost create. El rămâne, în timp ce creaţia va îmbătrâni şi
va pieri.
Versetul
12. În
al cincilea rând, timpul va avea sfârşit. Dar aflăm din Psalmul
102 că această Persoană glorioasă nu Se schimbă şi că anii Săi nu se vor
sfârşi.
Versetul
13. În
al şaselea rând, niciun vrăjmaş nu poate să reziste în faţa Lui. Să mai
remarcăm cuvintele: în versetele 7 şi 8, tron; în versetul 9, tovarăşi; în
versetul 11, creaţie; în versetul 12, timp; în versetul 13,
vrăjmaşi. Psalmul 110 - T.M. este citat pentru a ne aminti că toţi
vrăjmaşii Îi vor fi puşi sub picioare. În zilele vieţii Sale pământeşti,
vrăjmaşii L-au răstignit pe o cruce. În zilele gloriei Sale, ei vor fi aşternut
al picioarelor Sale.
Versetul
14. În
al şaptelea rând, Hristos, luând poziţia de Om, este totuşi mai mare decât toţi
îngerii, prin aceea că, aşa cum arată Psalmul 110, El este aşezat pe un
tron pentru a guverna, în timp ce îngerii sunt trimişi pentru a sluji ca duhuri
slujitoare sau, administratori în favoarea acelora care vor moşteni mântuirea.
Așadar, fiindcă Fiul a venit în trup, gloria
Sa este menţinută şi este prezentată cu toată grija. Excelenţa Numelui Său este
văzută în ansamblul acestor glorii ale Sale. El este mai minunat decât îngerii.
Tronul Său este deasupra oricărui tron. Creaţia va pieri, dar El rămâne. Timpul
poate să ia sfârşit, dar anii Săi nu se vor sfârşi. Vrăjmaşii Săi sunt făcuţi
aşternut al picioarelor Sale. El este aşezat la dreapta lui Dumnezeu pentru a
dirija şi pentru a conduce, în timp ce ceilalţi slujesc. Iar dacă intră în
lume, toate făpturile universului sunt eclipsate înaintea Lui.
Capitolul
2: Autoritatea Cuvântului Fiului - Evrei 2:1-4:
Versetul
1. Primul
capitol al Epistolei către Evrei a prezentat măreţia Fiului atunci când El a
venit în lume. Recunoscând gloria excepţională a Aceluia care vorbea, se
cuvenea ca cei care ascultau să ia aminte la cele spuse. Simpla auzire urmată
de neglijarea marii mântuiri vestite de Domnul, neglijare dovedită prin întoarcerea
la iudaism, era fatală. Capcana nu consta doar în a lăsa să treacă pe lângă
urechile lor lucrurile auzite, ci pericolul şi mai mare era ca cei care
mărturisiseră creştinismul să se întoarcă la iudaism. Aceasta ar fi însemnat
apostazie. Pe parcursul întregii epistole, scriitorul se adresează iudeilor
care mărturisiseră creştinismul, în rândul cărora se include şi pe el. În
primul capitol spune: „Dumnezeu ne-a vorbit”, iar aici noi „trebuie să luăm
aminte”. Au spus şi alţii că în această epistolă adresarea nu se face către
adunare ca atare, ci către credincioşi în mod individual. Ei sunt priviţi ca
unii care au făcut o mărturisire de credinţă presupusă a fi reală, mărturisire
care s-ar fi dovedit doar exterioară în cazul în care ei s-ar fi întors de la
Hristos.
Versetul
2. Dumnezeu
a menţinut autoritatea cuvântului comunicat prin îngeri pedepsind orice
încălcare şi neascultare a lui. Cu cât mai mult va menţine El autoritatea
cuvântului Fiului Său! Dacă nu exista scăpare de consecinţele neascultării
legii date prin îngeri, cu atât mai puţin va fi scăpare pentru cineva care,
mărturisind creştinismul, tratează apoi cuvântul lui Hristos cu indiferenţă
şi-l abandonează pentru a se întoarce la iudaism.
Versetele
3 şi 4. Interpretată strict, mântuirea de care vorbeşte
scriitorul nu este evanghelia harului lui Dumnezeu, cum este ea prezentată
astăzi; şi nu este vorba în aceste versete nici de indiferenţa unui simplu
păcătos faţă de această evanghelie. Totuşi se poate face, cu siguranţă, o
aplicaţie în acest sens, deoarece este întotdeauna adevărat că, pentru cine
respinge evanghelia până la sfârşit, nu mai este nicio cale de scăpare. Dar
aici este mântuirea care a fost predicată de Domnul către iudei şi prin care
rămăşiţei credincioase i se deschidea o uşă de scăpare din faţa judecăţii care
urma să cadă asupra neamului. Această mântuire a fost ulterior predicată de
Petru şi de ceilalţi apostoli, în primele capitole din Fapte, atunci când
spuneau: „Mântuiţi-vă din mijlocul acestei generaţii stricate”. Această
mărturie a fost întărită de Dumnezeu cu „semne şi minuni şi felurite lucrări de
putere”. Evanghelia Împărăţiei va fi predicată din nou după răpirea Adunării/Bisericii.
Încălcarea legii este un lucru rău; respingerea harului propovăduit este însă
şi mai rău. Dar cea mai gravă situaţie ar fi să mărturiseşti că tu crezi
Cuvântul, iar apoi să-l tratezi cu dispreţ prin întoarcerea la iudaism sau la
altă religie necreştină. Aceasta înseamnă apostazie, iar pentru cei apostaţi,
Scriptura nu oferă nicio speranţă.
Gloria
Fiului Omului - Evrei 2:5-18:
După ce prezintă autoritatea cuvântului Fiului
şi ne avertizează cu privire la neglijarea cuvântului Său, scriitorul ne
dezvăluie gloriile lui Hristos. Deja el ne-a înfăţişat pe rând gloriile Sale ca
Fiu veşnic al lui Dumnezeu, glorii divine, manifestate în trup. Acum vom privi
la gloriile Sale ca Fiu al Omului.
Versetul
5. Gloriile
Sale ca Fiu al Omului vor fi manifestate deplin într-o lume viitoare, deşi
chiar şi acum credinţa Îl poate vedea pe Iisus încununat cu glorie şi onoare. „Lumea
viitoare” nu poate fi o descriere a cerului. Nu putem vorbi despre cer ca
despre ceva care va veni: cerul există şi a existat dintotdeauna, numai că noi
urmează să ajungem în el. Scriptura vorbeşte despre trei lumi: lumea de
dinainte de potop, numită de Petru „lumea de atunci”; lumea prezentă, „cerurile
şi pământul de acum” (2. Petru 3:6,7); şi „lumea viitoare”, amintită în acest
pasaj. „Lumea viitoare” face referire la Împărăţia de o mie de ani, introducând
o stare de binecuvântare care nu a existat până atunci. Această nouă lume
binecuvântată va fi supusă Fiului Omului şi, ca urmare, va fi scena pentru
manifestarea gloriei Sale. Într-un sens, lumea prezentă este aşezată în
supunere faţă de îngeri, care sunt folosiţi ca instrumente de către Dumnezeu
pentru împlinirea guvernării Sale providenţiale, pentru protecţia celor care
vor moşteni mântuirea, în timpul călătoriei lor spre glorie. În lumea viitoare
îngerii vor face loc guvernării Fiului Omului.
Versetele
6-9. Pentru
a evidenţia această mare glorie a lui Hristos, scriitorul citează din Psalmul
8, unde David întreabă: „Ce este omul, ca să Te gândeşti la el?” Întrebarea
scoate în relief micimea omului, iar răspunsul evidenţiază măreţia lui Hristos,
Fiul Omului. David, când contempla luna şi stelele, se simţea nesemnificativ în
comparaţie cu imensitatea lor, astfel că exclamă: „Ce este omul?” Omul căzut
este, într-adevăr, foarte mic, dar omul potrivit gândurilor lui Dumnezeu, aşa
cum este el văzut în Persoana lui Hristos, Fiul Omului, este nespus de mare.
Condus de Duhul lui Dumnezeu, scriitorul epistolei Îl vede pe Hristos în acel
fiu al omului din Psalmul 8 şi de aceea spune: „Îl vedem pe Iisus”. „Ai
pus toate sub picioarele lui”, scrisese David, iar Duhul lui Dumnezeu explică
faptul că este vorba de Iisus domnind peste lumea viitoare şi că expresia
„toate” include nu numai lucrurile de pe pământ, ci şi întregul univers şi
toate făpturile create, pentru că „nu I-a lăsat nimic nesupus”. Psalmistul
adaugă: „L-ai făcut cu puţin mai prejos decât îngerii”. Duhul lui Dumnezeu
adaugă că „a fost făcut cu puţin mai prejos decât îngerii din pricina morţii pe
care a suferit-o”. Într-o lume în care Dumnezeu a fost dezonorat, Fiul Omului
L-a glorificat în mod perfect şi a satisfăcut pe deplin caracterul Său sfânt,
trecând prin moarte. Omul gustă moartea ca rezultat al păcatului, dar Fiul
Omului a gustat moartea prin harul lui Dumnezeu. El a gustat moartea pentru
toate, astfel ca harul să se poată revărsa către toţi. David spune: „L-ai
încununat cu glorie şi cu onoare”. Duhul lui Dumnezeu conduce credinţa la a
spune: Acesta este Iisus, şi „Îl vedem ... încununat cu glorie şi onoare”. Este
deci planul lui Dumnezeu ca, în Persoana lui Hristos, Omul să fie Domn peste
toate. Creatorul şi Susţinătorul tuturor lucrurilor, devenit Om, va fi centrul
şi Capul întregului univers. Aceasta este o glorie care o eclipsează pe cea a
îngerilor. Niciun înger nu a avut şi nu va avea poziţia de dominaţie
universală. Astfel sunt trecute prin faţa ochilor noştri gloriile trecute,
prezente şi viitoare ale Fiului Omului. În trecut, El a gustat moartea pentru
fiecare; în prezent, El este încununat cu glorie şi onoare; în viitor, întregul
univers Îi va fi supus.
Versetul
10. Versetele
5-9 au prezentat gloriile lui Hristos în legătură cu lumea viitoare. De la
versetul 10 până la sfârşitul capitolului vedem gloria viitoare şi
binecuvântările lui Hristos în legătură cu mulţi fii care sunt aduşi la glorie.
Citatul din Psalmul 45 - T.M. pe care l-am văzut în primul capitol
ne-a arătat deja că, în planul lui Dumnezeu, Hristos trebuie să-Şi asocieze
tovarăşi în gloria Sa viitoare. În finalul acestui capitol, aceştia sunt numiţi
„fii” ai lui Dumnezeu şi „fraţi” ai lui Hristos. Vedem de asemenea tot ceea ce
Hristos a suferit pentru a-i elibera pe ai Săi de puterea morţii, de diavol şi
de păcate, precum şi slujba Lui prezentă în a-i ajuta şi susţine pe cei pe care
îi conduce la glorie. Dacă este ca mulţi fii să fie aduşi la slavă, atunci
lucrul acesta trebuie să se facă într-un mod care să se potrivească sfinţeniei
caracterului lui Dumnezeu. Citim așadar: „I se cuvenea Aceluia” - lui Dumnezeu
- „pentru care sunt toate şi prin care sunt toate”, ca Hristos nu numai să
guste moartea, ci, pentru a putea fi Căpetenia poporului Său, să intre în toate
împrejurările şi suferinţele lor şi să fie făcut desăvârşit prin aceste
suferinţe. Întotdeauna perfect în Persoana Sa, El a fost făcut potrivit pentru
a ocupa poziţia de Căpetenie a poporului Său în umblarea lor prin pustie, cu
toate suferinţele ei. Astfel El devine „Căpetenia mântuirii lor”. El poate să-i
mântuiască de orice pericol în drumul lor către glorie.
Versetul
11. De
la versetul 11 înainte aflăm rezultatele binecuvântate care se revarsă asupra
celor credincioşi datorită faptului că Hristos a intrat în poziţia în care ei
se aflau, a luat asupra Sa consecinţele acestei poziţii şi, în ea, a satisfăcut
gloria lui Dumnezeu. Mai întâi, „Cel care sfinţeşte”, Hristos, „şi cei sfinţiţi”,
credincioşii, sunt priviţi ca fiind „toţi dintr-unul”. Această expresie
minunată pare a indica faptul că Hristos, după ce a intrat în poziţia noastră
şi i-a purtat consecinţele, ne-a adus atât de deplin în poziţia Sa ca Om
înaintea lui Dumnezeu, încât El şi ai Săi - Sfinţitorul şi cei sfinţiţi - sunt
priviţi ca fiind un singur grup de persoane înaintea lui Dumnezeu. Este
important însă să remarcăm în acelaşi timp că nu se spune niciodată în Cuvântul
lui Dumnezeu că Iisus şi oamenii sunt una, ci că „Cel care sfinţeşte şi cei
care sunt sfinţiţi, toţi sunt dintr-unul”. Şi, din acest motiv, al poziţiei
prin care i-a adus prin lucrarea Sa sfinţitoare, Lui nu-I este ruşine să-i
numească „fraţi”. Credincioşii sunt sfinţiţi; fiind astfel, sunt aduşi în
aceeaşi poziţie ca şi Hristos înaintea lui Dumnezeu - toţi dintr-unul. Şi,
fiind toţi dintr-unul, Lui nu-I este ruşine să-i numească fraţi. Ştim din
Evanghelii că Hristos nu i-a numit pe ucenicii Săi „fraţi” decât după înviere.
Cât despre Domnul, El a umblat întotdeauna într-o relaţie cu Dumnezeu ca Tată
al Său. Niciodată în timpul vieţii Sale nu-L auzim spunând: „Dumnezeul Meu”, ci
întotdeauna: „Tatăl Meu”. Numai pe cruce, când este făcut păcat, spune:
„Dumnezeul Meu”. Noi suntem introduşi în aceeaşi relaţie ca a Lui, dar nu prin
întrupare, ci prin răscumpărare. De aceea, numai după înviere Domnul a putut să
spună: „Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul
vostru” (Ioan 20:17), numindu-i imediat după aceea pe ucenici: „fraţii Mei”.
Versetele
12 şi 13. Trei citate din Vechiul Testament vin să dovedească în
ce măsură binecuvântată Sfinţitorul S-a identificat cu cei sfinţiţi - fraţii
Săi. Întâi în Psalmul 22:22 - T.M., Domnul declară: „Voi vesti numele
Tău fraţilor Mei, Te voi lăuda în mijlocul adunării”. El Se identifică astfel
cu fraţii Săi: dinspre Dumnezeu pentru a vesti numele Tatălui Său şi dinspre
noi pentru a ne conduce în lauda către Tatăl. Ceea ce s-a profeţit
în Psalmul 22 este exprimat istoric în Ioan 20 şi expus
doctrinar în Evrei 2. Al doilea text, în Isaia 8:17, este redat în Septuaginta
astfel: „Îmi voi pune încrederea în El”. Luând poziţia de om, Domnul S-a
identificat cu ai Săi în singurul fel în care se cuvine să trăiască omul: în
dependenţă deplină de Dumnezeu. Al treilea text, din Isaia 8:18, spune:
„Iată, Eu şi copiii pe care Mi i-a dat Domnul”. Vedem aici din nou
identificarea lui Hristos cu cei mai aleşi de pe pământ - nu cu fiii oamenilor
- ci cu copiii pe care Dumnezeu I i-a dat.
Versetele
14 şi 15. Versetele 12 şi 13 ne-au arătat în ce mod binecuvântat
ne-a identificat Hristos cu Sine Însuşi în poziţia Sa înaintea lui Dumnezeu.
Acum vom vedea un alt adevăr, anume că El S-a identificat cu noi în poziţia
noastră de slăbiciune şi moarte, înaintea lui Dumnezeu. Deoarece copiii sunt
părtaşi cărnii şi sângelui, a luat şi El parte la ele. Dacă ei se aflau sub
puterea morţii şi a diavolului, El, fiind părtaş la carne şi sânge, a intrat în
moarte şi a nimicit pe cel care avea puterea morţii, izbăvindu-i pe cei care,
prin frica de moarte, erau supuşi robiei toată viaţa lor. Diavolul ştie că
plata păcatului este moartea şi foloseşte acest adevăr solemn pentru a-l ţine
pe păcătos, întreaga sa viaţă, sub teama morţii şi a consecinţelor ei. Domnul,
asupra Căruia moartea nu avea nicio putere, intră în moarte, primeşte pedeapsa
morţii care ni se cuvenea nouă şi îi răpeşte astfel diavolului putinţa de a-l
înspăimânta cu moartea pe cel credincios. Chiar dacă ar fi să trecem prin
moarte, aceasta nu ar însemna pedeapsa pentru păcat, care este urmată de
judecată, ci doar trecerea dinspre tot ce înseamnă suferinţă înspre plinătatea
binecuvântării.
Versetele 16-18. Domnul nu a venit în ajutorul îngerilor, ci al seminţei lui Avraam. Pentru a face aceasta, se cuvenea ca El să fie făcut asemenea fraţilor Săi în toate. El intră astfel deplin în poziţia lor, dar nu şi în starea lor de păcat. Aici, pentru prima dată în epistolă, aflăm despre lucrarea Sa în har, pentru noi, ca un Mare Preot milos şi credincios. Pentru a exercita această slujbă atât de necesară, El a trebuit, în timpul vieţii Sale de smerire şi de încercare, să intre în toate dificultăţile şi ispitele noastre. Apoi, când această viaţă desăvârşită ajunge la capăt, El intră în moarte pentru a face ispăşire pentru păcatele noastre, ca să fim iertaţi. Marea lucrare fiind împlinită, El poate acum, din locul Său în glorie, să-Şi exercite harul preoţesc şi, cu milă şi credincioşie, să-i sprijine pe cei ispitiţi, pentru că El Însuşi a suferit fiind ispitit. Suferinţa apare atunci când nu cedezi ispitei. Dacă cedăm, carnea nu suferă, ci, dimpotrivă, se complace în ispită şi găseşte plăcere în lucrul care o ispiteşte. Se bucură pentru un moment de plăcerea păcatului, deşi, în cele din urmă, suferă din pricina lui. Domnul a fost ispitit numai pentru a se dovedi perfecţiunea Sa care nu a cedat nicio clipă ispitei. Iar aceasta I-a adus suferinţă. El a îndurat mai degrabă foamea, decât să cedeze tentaţiei diavolului. Suferind astfel în ispită, El este acum în stare să-i ajute pe ai Săi şi să-i facă să rămână şi ei tari în ispită. Cu o inimă de o tandreţe desăvârşită, El intervine atunci când suntem ispitiţi şi ne ajută cu milă şi credincioşie. Noi prea adesea suntem înclinaţi să scoatem în evidenţă mila, uitând credincioşia, sau să ne purtăm cu credincioşie, lăsând mila deoparte. Dar El, în desăvârşirea caracterului Său, poate manifesta mila fără să compromită credincioşia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu