DESPRE TALMUD
De-a lungul unui mileniu, în intervalul de timp cuprins între anul 500 î.H. și 500 d.H. s-a cristalizat cea de-a doua carte esențială a spiritualității iudaice: Talmudul (prima carte fiind Biblia/Tanakul - Vechiul Testament). Talmudul este constituit din două cărți distincte, care se completează una pe cealaltă: Mișna și Ghemara. Lumea creștină a fost dintotdeaună curioasă să știe ce reprezintă Talmudul evreiesc. Destui cărturari și prelați creștini, dacă nu l-au putut citi, l-au exorcizat, delegitimându-l ca pe o lucrare a diavolului. Și l-au ars în autodafeuri. Anii Evului Mediu sunt martori ai rugurilor în flăcările cărora au fost aruncate cărțile Talmudului. Astăzi Talmudul nu mai este ars, dar cunoașterea sa a rămas la nivelul Evului Mediu. Lumea creștină nu știe mai nimic despre această operă de căpătâi a Iudaismului.
Talmudul ar fi un text rasist, xenofob:
Metoda utilizată de cei care promovează acest
model narativ constă în preluarea unor citate din Talmud pe baza cărora
fundamentează teza caracterului xenofob şi rasist al poporului evreu. Algoritmul
este construit în trei paşi: Talmudul este cartea sfântă a evreilor; Talmudul
este un text rasist şi xenofob; Evreii sunt rasişti şi xenofobi. Orice
raţionament logic stă în picioare doar atâta timp cât afirmaţiile de la care
pleacă au valoare de adevăr. Nu acesta este cazul nostru. Talmudul este,
într-adevăr un text fundamental al Iudaismului dar el nu reprezintă altceva
decât o interpretare a textului biblic. Exemplele utilizate pentru a
proba caracterul rasist şi xenofob al Talmudului suferă de o triplă
problemă: citare trunchiată, traducere deficitară şi/sau
decontextualizare. Este absurd să afirmi că toţi cei care
aparţin unui popor sunt identici şi preiau într-o manieră nediferenţiată
tradiţia de care aparţin. Iudaismul este singura religie monoteistă care
acceptă mântuirea non-membrilor în absenţa convertirii. Această poziţie este
specifică Iudaismului rabinic a cărei creaţie fundamentală este Talmudul. Adică
tocmai religia aceea acuzată că-i urăşte pe toţi ceilalţi consideră că salvarea
veşnică a acestora este posibilă fără convertire. Dar haideţi să vedem despre
ce vorbeam când afirmam că exemplele preluate din Talmud sunt trunchiate, prost
traduse şi/sau decontextualizate. Pentru a face acest lucru analizăm cele mai
dure trei acuzaţii formulate de cei care împărtăşesc acest tip de
retorică:
A. Talmudul
permite uciderea ne-evreilor: Citatul utilizat pentru a demonstra
această acuzaţie este: „Chiar şi cel mai bun dintre ne-evrei trebuie ucis.”
(Soferim 15:10). Citatul este incomplet şi decontextualizat. În plus, cei care
afirmă că Talmudul îndeamnă la uciderea ne-evreilor nu spun, sau nu ştiu, că în
Talmud este de fapt preluat un fragment din Mechilta (Beshalach 2), un text
rabinic important din secolul II d. H., în care se discută episodul trecerii
Mării Roşii narat în Exod 14:5-7. Ceea ce rabinii discută în Mechilta nu este
dreptul evreilor de a-i ucide pe ne-evrei, ci irelevanţa probităţii morale a
inamicului în război. Cum ajung
rabinii la această concluzie? Practica
rabinică presupune interpretarea rând cu rând a textului biblic. Iată ce ne
spune textul Exodului: „Faraon şi-a
pregătit carul de război şi şi-a luat oamenii de război cu el. A luat şase sute de care de luptă cu
oameni aleşi şi toate carele Egiptului; în toate erau luptători.” Plecând de la acest fragment biblic,
rabinii îşi pun o întrebare surprinzătoare: ale cui erau animalele înhămate la
aceste care de luptă în condiţiile în care textul biblic ne spune că animalele
egiptenilor fuseseră ucise de a cincea plagă trimisă de Dumnezeu asupra
Egiptului (cf. Exod 9:17), iar animalele evreilor nu fuseseră lăsate în urmă la
momentul plecării din Egipt (cf. Exod 10:26)? Un singur răspuns este posibil,
afirmă rabinii, animalele folosite de faraon pentru a-i urmări pe fugarii evrei
aparţineau egiptenilor cu teamă de Dumnezeu, ale căror animalele
supravieţuiseră celei de-a cincea plăgi tocmai datorită credinţei stăpânilor
lor. Mai mult, afirmă rabinii, întrucât animalele nu s-ar fi lăsat conduse de
necunoscuţi, carele utilizate pentru urmărirea fugarilor evrei erau conduse
chiar de stăpânii lor, egipteni cu frică de Dumnezeu. Şi atunci, se întreabă
rabinii, care este comportamentul corect pe timp de război având în vedere că
în componenţa armatei adverse pot exista şi indivizi de bună credinţă? La
această întrebare formulează Rabbi Shimon ben Yochai un răspuns atunci când
afirmă, „chiar şi cel mai bun dintre ne-evrei trebuie ucis.” Rabbi ben Yochai
nu instigă la genocid, ci exprimă o realitate istorică: în orice război sunt
omorâţi şi oameni drepţi.
B.
Talmudul permite furtul de la ne-evrei: Exemplul utilizat pentru a
demonstra această acuzație este preluat din tratatul talmudic Baba Mezia 24a:
„Evreii pot fura de la ne-evrei. Dacă un evreu găsește un obiect pierdut de un
ne-evreu, nu trebuie să-l înapoieze.”
Exemplul are două probleme: 1.
Nu este vorba de furt, ci de returnarea unui obiect pierdut. Talmudul, urmând
linia biblică, interzice furtul şi, cu atât mai mult furtul de la un ne-evreu. J. Baba Metzia 2:5: „Este mai rău să
furi de la un ne-evreu decât de la un evreu pentru că este desacrat şi numele
lui Dumnezeu.” 2. Citatul este incomplet.
Completarea arată aşa: „Unde se
permite furtul de la un ne-evreu? Rabbi Shimon a afirmat că Rabbi Akiva a spus
în drumul de la Zephirin: iată de unde ştim că furtul de la un ne-evreu este
interzis (Levitic 25:48) „el să aibă drept de răscumpărare după ce va fi
vândut (unui străin).”
C. Talmudul
afirmă că ne-evreii nu sunt oameni: Citatul utilizat pentru a
demonstra această acuzație provine din tratatul talmudic Baba Mezia 114a-114b:
„Ne-evreii nu sunt oameni. Doar evreii sunt oameni.” Citatul este incorect și incomplet. În plus, Rabbi Shimon şi Rabbi
Yochan nu vorbesc despre cine este şi cine nu este om, ci despre condiţiile în
care contactul cu un mormânt produce impuritate. În variantă completă și
corectă textul arată aşa: Rabbi
Shimon şi Yochai spun: Mormintele ne-evreilor nu produc impuritate rituală
într-o localitate pentru că aşa cum se spune (Iezechiel 34:31) „Voi sunteţi
oile mele, oile păşunilor mele, sunteţi oameni …” Voi (Israel) sunteţi numiţi
oameni (Adam), ne-evreii nu sunt numiţi oameni.” Una dintre metodele de interpretare rabinică presupunea
relaţionarea textelor biblice pentru a descifra, astfel, voinţa lui Dumnezeu.
Astfel, rabinii pun laolaltă Iezechiel 34:31 cu Numeri 19:14 („Iată legea, când
va muri un om într-un cort, oricine va intra în cort şi oricine se află în cort
va fi necurat şapte zile”) pentru că ambele texte folosesc termenul
ebraic adam pentru om. Concluzia rabinilor: dacă aşa cum afirmă
Iezechiel, termenul om (adam) poate fi aplicat doar lui Israel rezultă că doar
mormântul unui adam (evreu) produce impuritate. Mai merită subliniat un element, în Talmud
termenul adam (om) este asociat doar lui Israel pentru a sublinia
ideea apartenenţei la o comunitate unitară. Pentru ne-evrei, sunt folosiţi
termeni diferiţi dar care provin din aceeaşi rădăcină: beni-adam (fiii
lui Adam) sau haadam (omul). Iată
două exemple: Gittin 47a: „Un
ne-evreu poate să cumpere pământ în Israel pentru a săpa gropi şi grote căci
aşa cum se spune (Psalmi 115:16 - T.M.) „Cerurile sunt ale Domnului dar
pământul le-a dat fiilor oamenilor (beni adam).” Avodah Zarah 3a: „Rabbi Meir spunea: De unde ştim că şi un
ne-evreu care se apucă de studiul Torei este precum un mare preot? Ştim din
versetul (Levitic 18:5) „omul (HaAdam) care le va împlini (legile) va trăi prin
ele.” În ambele exemple este evident
că ne-evreul este considerat a fi parte a comunităţii umane.
Talmudul
- câteva precizări asupra arderii cărților evreiești:
De-a lungul ultimilor 2.000 de ani au fost
arse cărți religioase evreiești, mai ales Talmuduri. Incendierea cărților
sfinte evreiești nu a fost inventată de naziști. Au aplicat-o cu mult succes
grecii și romanii, iar Talmudul a fost combătut de Biserica Romano-Catolică.
Arderile de cărți apar în Mișna, într-o poveste despre Apostamus, un soldat grec
din secolul al II-lea î.H.. Evenimentul este amintit și de marele istoric evreu
Iosephus Flavius. Soldatul grec a găsit o carte din Tora și a ars-o. În Talmud
scrie despre un mare înțelept, Rabi Hanina Ben Teradion (sec. al II-lea d.H.):
romanii l-au văzut cu o carte în mână, propovăduind Tora unei mari mulțimi.
L-au prins, au legat Tora de el și i-au ars împreună. Cunoașteți dictonul „unde
se ard cărți, se vor arde și oameni”? Romanii au făcut-o totul deodată. Talmudul
a fost finalizat nu mult înainte de anul 500 d.H.. El conține (tipărit) 10 000
de pagini în 63 de volume, precum și zeci de cărți ca anexe. Deja în anul 533
împăratul Iustinian s-a opus studiului cărții numite și „a doua tradiție”. În
anul 712 vizigoții din Spania au interzis convertiților la Creștinism să
citească cărți ebraice. Ei înșiși nu erau mari cărturari și nu este de mirare
că cititul nu le era pe plac. În anul 1199 papa Inocențiu al III-lea a stabilit
că scripturile conțin idei prea complicate, de aceea mulțimea trebuie să se
bazeze doar pe comentariile bisericii. Câteva decenii mai târziu, călugărul
franciscan Nicolas Donin, un evreu convertit care a tradus Talmudul, a trimis
papei Gregorius IX o petiție compusă din 35 de puncte despre „aberațiile” din
Talmud și jignirile la adresa creștinilor. El pretinde, printre altele, că Iisus
și Maria Magdalena sunt prezentați în mod jignitor în Talmud. Într-adevăr, Iisus
este prezentat ca un magician, iar Maria Magdalena ca o femeie de moravuri
uşoare care se pricepea la aranjarea părului semenelor sale. Talmudul își
întreabă cititorii cum ar defini o persoană care printr-o simplă poruncă
reușește să-i facă să se mişte pe ologii ţintuiţi de pat?! Numele Mariei Magdalena nu vine de la orașul Magdal, cu care
ea nu avea nicio legătură. În limba aramaică Megadela înseamnă „face să
crească”, „are grijă de păr”, adică ceea ce în termenii moderni este o coafeză.
Papa și alți conducători ai bisericii erau foarte mirați de atitudinea evreilor
față de creștini, care - după părerea lor - a suferit o schimbare în răstimpul
dintre Tora și Talmud. În 1240 a avut loc un „proces al Talmudului” la curtea
regelui Ludovic al IX-lea, care nu era mare iubitor de evrei, suportându-i doar
pentru câștigurile pe care i le aduceau. Din partea evreilor au participat patru
rabini renumiți, în frunte cu Yechiel din Paris, creștinii fiind reprezentați
de Nicolas Donin. Chiar dacă unii dintre participanți au fost convinși de
argumentele rabinilor, până la urmă rezultatul a fost falsificat. Efectele au
fost uriașe. S-a hotărât arderea cărților sfinte evreiești. În 25 iunie 1244
(mai nou s-a dovedit că era 13 iunie 1242) în Place de Grève din Paris (în fața
primăriei de azi) au fost aduse 24 de căruțe pline cu cărți evreiești, și o
torță enormă s-a ridicat deasupra orașului. Elevul lui Rabi Yechiel scrie că au
fost arse 1.250 de cărți de Talmud, Midraș și Hagada. Și nu erau tipărite, ci
manuscrise. Rezultatul este că astăzi mai există un singur Talmud în manuscris,
Talmudul din München, din sec. XIV. Cărți evreiești au fost arse în Franța și
mai înainte. În 1233, la Montpellier au fost arse cărțile lui Maimonide. Mai
târziu arderea cărților evreiești a devenit un ritual permanent în aproape
toată Europa. Din Franța ea s-a răspândit în Anglia, în Italia, inclusiv
Sicilia și mai târziu în estul Europei, mai ales în Polonia Disputele au
continuat. Foarte renumită a fost cea din Barcelona, din 1263. În fruntea
creștinilor se afla un călugăr dominican, Pablo Christiani, (alt evreu
convertit), iar în fruntea evreilor era marele înțelept Nahmanides. Bineînțeles
că dominicanii au revendicat victoria, cu toate că nu a fost așa. Nahmanides a
fost nevoit să se ascundă, apoi a fugit în Ereț Israel. Disputele au avut încă
o consecință foarte gravă: cenzura Talmudului. Biserica Romano-Catolică în
frunte cu papii a cerut evreilor să scoată din Talmud toate fragmentele unde
apar creștinii. Evreii înfricoșați au aplicat aceste reguli și cel puțin zece fragmente
lungi și zeci de fragmente scurte au fost eliminate. Când a apărut tiparul,
aceste fragmente au fost lăsate goale în text, ele fiind adunate și păstrate în
cărți necunoscute de creștini. Cele mai renumite ediții ale Talmudului, cele
din Veneția și Vilnius, conțin aceste „găuri negre”. În edițiile israeliene ale
Talmudului toate aceste fragmente au fost puse la loc. Pe de altă parte în
bibliotecile din Vatican și din nenumărate mănăstiri, Biserica Romano-Catolică
păstrează adevărate comori, manuscrise și cărți evreiești inedite pe care
nimeni nu poate nici măcar să le vadă. Și în alte biblioteci se ascund asemenea
cărți, de exemplu la Sankt Petersburg se află zeci de manuscrise provenite din
Gniza din Cairo și care nu pot fi văzute. Trebuie amintit că au existat și creștini
cu o altă atitudine față de Talmud. De-a lungul istoriei ei au studiat în
profunzime Talmudul, fără să-l combată. Erau printre ei chiar oameni ai
bisericii. Un exemplu este Athanasius Kircher, preot catolic german și mare om
de știință, considerat ca urmașul lui Kepler. S-a interesat de domeniile cele
mai felurite: geologie, egiptologie, istoria limbii chineze și câte altele, dar
era și un ebraist și cabalist serios. În tinerețe a învățat limba ebraică și
Talmudul cu un rabin.
O
… glumă:
Gluma de mai jos prezintă, de
fapt, adevărul mai multor teorii, nu doar religioase, ci și politice.
- Rabbi, vreau să studiez
Talmud-ul.
- Vorbești aramaică?
- Nu.
- Ebraică?
- Nu.
- Ai studiat vreodată Torah?
- Nu, Rabbi, dar am absolvit
Harvard cu summa cum laude în filozofie și mi-am luat doctoratul la Yale. Aș
dori să-mi completez educația cu puțin Talmud.
- Mă-ndoiesc că ești pregătit
pentru Talmud. Este cea mai cuprinzătoare și adâncă dintre cărți. Dacă dorești,
te voi testa în domeniul logicii, iar dacă treci testul, te voi învăța
Talmud-ul.
- Bine. Sunt foarte bine
pregătit în domeniul logicii.
- Prima întrebare: doi
spărgători coboară printr-un coș. Unul dintre ei iese cu fața curată, celălalt
cu fața murdară. Care dintre ei își spală fața?
- Spărgătorul cu fața murdară.
- Greșit. Cel cu fața curată.
Fii atent la logică: Spărgătorul cu fața murdară se uită la cel cu fața curată și
se gândește că fața lui este curată. Cel cu fața curată se uită la cel cu
fața murdară și se gândește că fața lui este murdară. Așadar, cel cu fața
curată se spală.
- Foarte isteț. O altă
întrebare, te rog.
- Doi spărgători coboară
printr-un coș. Unul dintre ei iese cu fața curată, celălalt cu fața
murdară. Care dintre ei își spală fața?
- Am stablit asta. Spărgătorul
cu fața curată se spală.
- Greșit. Amândoi se spală. Fii
atent la logică: Cel cu fața murdară crede că fața lui este curată. Cel cu
fața curată crede că fața lui este murdară. Așadar, spărgătorul cu fața
curată se spală. Când cel cu fața murdară îl vede spălându-se, își dă seama că
și fața lui trebuie să fie murdară. Așadar, amândoi se spală.
- Nu m-am gândit la asta. Te
rog, încă o întrebare.
- Doi spărgători coboară
printr-un coș. Unul dintre ei iese cu fața curată, celălalt cu fața
murdară. Care dintre ei își spală fața?
- Ei bine, știm că amândoi se
spală.
- Greșit. Niciunul nu se spală.
Fii atent la logică: Cel cu fața murdară crede că fața lui este curată.
Cel cu fața curată crede că fața lui este murdară. Dar când cel cu fața
curată nu se obosește să se spele, nici el nu se spală. Prin urmare, niciunul
nu se spală. După cum vezi, nu ești pregătit pentru Talmud.
- Rabbi, te rog, mai supune-mă
unui test.
- Doi spărgători coboară
printr-un coș. Unul dintre ei iese cu fața curată, celălalt cu fața
murdară. Care dintre ei își spală fața?
- Niciunul!
- Greșit. Poate acum vei
recunoaște de ce nici Harvard nici Yale nu te pot pregăti pentru
Talmud. Spune-mi, cum este posibl ca doi bărbați să coboare prin
același horn iar unul iese cu fața curată în timp ce celălalt are fața
murdară?
- Dar tocmai mi-ai dat patru
răspunsuri contradictorii la aceeași întrebare. Este imposibil!
- Nu, fiule, acesta-i
Talmud-ul. Îți doresc o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu