sâmbătă, 6 mai 2023

ACTUALITĂȚI.

 

ACTUALITĂȚI

1. Vin vremuri grele!

 Execuția bugetară prevestește vremuri grele pentru români. „Ne așteaptă taxe mai mari în 2023. Economia încetinește semnificativ.” Execuția bugetară după primele trei luni din an indică o încetinire a economiei, dar și o scădere semnificativă a încasărilor Scăderea puternică a încasărilor la bugetul de stat, asociată cu o creștere a cheltuielilor publice, ce au dus deja la un deficit bugetar de 1,5% din PIB după doar primele trei luni din an, ar putea obliga Executivul la creșterea taxelor și impozitelor pentru firme și populație, sunt de părere analiștii financiari. Ministerul Finanțelor Publice a publicat datele privind execuția bugetară după primele trei luni din an. Sunt primele date oficiale ce vin de la MFP după ce ministrul Adrian Câciu a anunțat „gaura bugetară de 20 de miliarde” ce a determinat discuțiile din cadrul coaliției pentru reducerea cheltuielilor publice și chiar majorarea unor impozite și taxe pentru firme și populație. Datele de la Ministerul Finanțelor arată că pe partea de venituri, veniturile fiscale au crescut cu doar 7,9% față de începutul anului 2022, un procent mult sub rata inflației și, mult mai grav, mult sub procentul de creștere a cheltuielilor publice, acolo unde creșterea a fost de 14,3%! MF subliniază în analiza publicată odată cu execuția bugetară că, față de anul 2022, veniturile bugetului general consolidat au crescut în termeni nominali cu 9,7%, iar ca procent în PIB s-au redus cu 0,3 puncte procentuale la 7,1% din PIB. Veniturile din economia internă, fără fondurile UE, au crescut cu 9,6% (6,6% din PIB), totuși, indicatorul cel mai important, veniturile fiscale „au însumat 57,64 miliarde lei și s-au realizat în proporție de 93%. Acestea au reprezentat 3,6% din PIB, fiind cu 7,9% mai mari comparativ cu încasările primului trimestru al anului 2022”. Cea mai importantă scădere în ceea ce privește sursele de venit o reprezintă încasările din impozitul pe profit, în scădere față de anul precedent cu 43,9% (!) (-0,44 miliarde lei), unde gradul de realizare față de ținta stabilită a fost de 50%. Ministerul Finanțelor spune că această scădere majoră se datorează modificării termenului legal de plată a impozitului și de depunere a declarației anuale privind impozitul pe profit aferent anului fiscal 2022 de până la data de 25 iunie, dar și din cauza instituirii măsurii prin care operatorii economici au redirecționat din impozitul pe profit suma de 0,18 miliarde lei pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private. Pe de altă parte au fost înregistrate scăderi și în ceea ce privește impozitele pe venit și câștigurile din capital (-11,1%), dar și în ceea ce privește veniturile din accize (-2,2%) și impozitele pe bunuri și servicii (-8%). „Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în perioada 1.I-28.II.2023, comparativ cu perioada 1.I-28.II.2022, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,9%, datorită creșterilor vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+5,9%) și vânzărilor de produse nealimentare (+5,4%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,7%”, se mai arată în comunicatul Ministerului Finanțelor.

Dovadă că economia încetinește: Economiștii sunt de părere că aceste cifre ne arată o încetinire clară a economiei, încetinire începută încă din a doua jumătate a anului trecut. Scăderea veniturilor bugetare vine și în contextul încetinirii ratei de creștere a inflației, proces ce a favorizat și o creștere a cheltuielilor. Ca imagine de ansamblu, vedem cum cheltuielile publice cresc mult mai repede decât veniturile publice. Trendul pe care l-am văzut de la începutul anului se menține. Avem creșterea veniturilor fiscale cu 8% - ne uităm la acest capitol pentru că statul va contabiliza venituri în creștere în perioada următoare și anul următor din fonduri europene. Ritmurile datorate infuziei de fonduri europene sunt cam aceleași, pe partea de cheltuieli și venituri. Și atunci, ceea ce contează sunt veniturile fiscale. În vreme ce acestea au crescut cu doar 8%, cheltuielile au crescut cu 14%. Pe măsură ce ritmul de creștere al PIB-ului încetinește, pe măsură ce inflația se domolește, statul nu mai are puterea de a colecta taxe în ritmul în care a făcut-o anul trecut.

2. Imposibila reformă teritorială:

 Ideea reformei administrativ-teritoriale, o necesitate veche de 30 de ani pentru dezvoltarea României, nu are nicio șansă. O știu partidele politice, administrația, serviciile secrete și baronimea. Doar mediul de afaceri, exasperat de birocrație și de cheltuirea aiuristică a banului public, mai speră într-o minune. Dar chiar și așa, te întrebi din ce cotloane (Camera de Comerț, fost imperiu al lui Vlasov- Păcănele, condusă acum de traseistul Mihai Daraban, nu este chiar cea mai credibilă instituție) răsare sistematic inițiativa, cu atât mai mult acum, când anul electoral se apropie cu pași repezi. Pur și simplu nu face sens decât dacă cineva cu epoleți vrea să acapareze dezbaterea publică, lansând un subiect mort din fașă. Dezbaterea pe această temă este o culme a ipocriziei, tocmai pentru că reforma este atât de necesară, aproape obligatorie, cum au arătat diversele studii făcute în acești ani, dar nimeni nu o vrea. Își poate imagina oare cineva întreg la cap că PSD, PNL sau UDMR vor da din mână găina cu ouă de aur în prag de alegeri locale? Păi pe cine se bazează partidele mari ca să scoată oamenii la vot, să le facă propagandă cu „mărețe realizări” și viitorul luminos, dacă nu pe baroni, primari, consilieri locali și județeni, pe familiile și prietenii acestora, o întreagă clientelă de partid care își trage seva exact din actualul sistem politico-administrativ. Mii de oameni se hrănesc din el și dau parandărăt la partide voturi, comisioane și sponsorizări. Nu mai departe de luna septembrie 2022, Parlamentul a votat mărirea salariilor în administrația publică locală, iar pensiile speciale pentru primari așteaptă după colț să treacă valul cu cerințele Comisiei Europene pentru PNRR.  Își imaginează cineva că toți aceștia vor renunța de bunăvoie și fără scandal la privilegii? Să fim serioși! Fără acest sistem, PSD nu ar fi stăpânit țara atâta amar de ani și PNL/PDL ar fi dispărut cu certitudine din panoplia „partidelor tradiționale”. O Românie cu doar 15 județe în loc de 41, cu 12% dintre comune și jumătate dintre orașe dispărute, ar însemna apocalipsa pentru marile partide care funcționează pe modelul rețelelor locale, dependenței de clienții politici. O analiză realizată de g4media pe cele  3.189 de unități administrativ-teritoriale din România arată că din cele 318 orașe din România, doar 170 au mai mult de 10.000 de locuitori (53,50%), în timp ce din cele 2.862 de comune, doar 12,40% se încadrează între 5.000 și 10.000 de locuitori. În România sunt 375 de comune cu o populație sub 1.500 de locuitori, peste jumătate din localități au sub 3.000 de locuitori, iar 75% au sub 5.000. Mai mult, există trei județe - Tulcea, Brăila și Mehedinți - care ar rămâne cu un singur oraș, reședința de județ, iar 38 de orașe nu ar putea aspira nici măcar la statutul de comună. Ca să nu mai vorbim de acele sate rămase aproape pustii, populate de doar câteva zeci de oameni, și aceia bătrâni. Asta este realitatea, una tristă, cunoscută de toți decidenții politici nu de ieri, de azi și despre care vorbesc demagogic atunci când vor să arate că n-au somn de grija țărișoarei. Toți știu că reforma administrativ-teritorială este esențială pentru dezvoltarea României, că ar debloca miliarde de euro prin scăderea birocrației și micșorarea pe verticală a numărului direcțiilor de soiul așa-ziselor deconcentrate. Știu că ea ar duce la scăderea taxelor, ar elibera mii de angajați de la stat care ar putea lua drumul privatului, în lipsă acută de forță de muncă. Eficiența reformei administrative este dincolo de orice dubiu, dar tocmai de aceea nu are șanse. Să ne amintim de încercarea din 2011 a lui Traian Băsescu de a face reforma teritorială - în loc de 40 de județe rămâneau 8 - un eșec răsunător datorat opoziției baronilor PDL. „Gigi și Nelu” (Gheorghe Ștefan și Ioan Oltean) s-au opus, mărturisea atunci Băsescu. Dacă o mână de fier precum Băsescu nu i-a putut convinge, vă dați seama cam care sunt șansele unora precum Ciucă, Ciolacu, ei înșiși un soi de baroni. Cu reorganizarea, dar în sens invers, a mai cochetat și Victor Ponta în 2013 - nu desființa județele, dar înființa 8 regiuni - ceea ce nu făcea decât să mărească birocrația și clientelimea. Anul trecut, Coaliția a scos pe țeavă un proiect de lege prin care se puteau înființa voluntar consorții formate din mai multe localități învecinate. De fapt, afară era vopsit gradul, iar înăuntru se plimba agale leopardul fără dinți al așa-zisei reforme administrative. Dacă este vreo reformă de-a dreptul imposibilă în România, aceasta este cea administrativ-teritorială, actualii politicieni nu vor avea suficient curaj nici acum, cu doar un an înainte de locale, nici după 2024 să miște fie și un centimetru în direcția asta. Este simplu: și-ar tăia craca de sub picioare. Într-o situație relativ asemănătoare sunt mai toate reformele din România, chiar dacă s-a mai încercat câte ceva în Educație, Sănătate, Justiție etc., în final au fost un eșec. De ce? Clasa politică, indiferent de coloratură, judecă exclusiv prin prisma intereselor pe termen scurt, al calculelor electorale și financiare. Interesul public, dezvoltarea țării sunt ultimele găini de la Aprozar, cum se spunea pe vremea Împușcatului. Chiar dacă Aprozarele s-au desființat, mentalitatea, fricile și interesele oculte sunt aceleași. Să nu ne facem iluzii, șansele să se schimbe ceva fundamental în următorii ani sunt extrem de reduse. PSD și PNL se pregătesc pentru marele blat, nu știm cum va arăta el, dacă va presupune susținerea reciprocă a candidaților în marile orașe sau a celui la prezidențiale. Ceea ce știm cu certitudine este că vor să-și împartă țara pentru următorul ciclu electoral, iar asta înseamnă stagnare. Nu vor și nu pot mai mult!

3. Liberalii (în fapt pedeliștii mascați în liberali) își sapă groapa!

 PNL plătește din greu alianța cu PSD, a cărui slugă umilă a ajuns, precum și îndelungata abdicare de la valorile liberale și subordonarea partidului tătucului de la Cotroceni. Coaliția de la putere intră în anul alegerilor cu un imens bagaj negativ la capitolele esențiale în funcție de care electoratul își dă, de regulă, votul. Scandalurile sunt atât de multe și se țin lanț, încât este de mirare cum de PNL și PSD au reușit până acum să iasă basma curată. Este greu de înțeles pe ce se bazează cele două partide, care domină fără drept de apel scena politică, atunci când pun pe agendă subiecte cu un potențial exploziv garantat, cum sunt refuzul de a da curs cerințelor Comisiei Europene în ce privește pensiile speciale și OUG 13, ca să dăm ca exemplu doar ultimele două tărășenii. Sunt oare PNL și PSD prea sigure pe ele, având convingerea că nu există alternativă la formula pe care o reprezintă și că vremea protestelor care le pot pune sub semnul întrebării succesul electoral, așa cum li s-a întâmplat lui Ponta și Dragnea, a trecut? Probabil. Mizează pe dezinformare, dominație mediatică, apatie, ascensiunea suveranismului și naționalismului? Cu certitudine. Coaliția USL 2.0 are însă toate șansele să facă exact aceeași greșeală ca surata ei de acum câțiva ani: întinde coarda, crezând că memoria socială s-a șters. Ignoră puterea negativă a emoțiilor, pune, iarăși, în ecuație privilegiile unora față de nevoile celor mulți. Cum altfel se poate explica scoaterea de la naftalină a infamei OUG 13? Socoteala politrucilor de rang înalt a fost cât se poate de simplă și de veche: toți cei care pot aduce voturi la alegeri trebuie să primească semnalul că puterea îi sprijină și îi va sprijini să‑și umple buzunarele fără să mai privească peste umăr cu teama că vor fi călcați de procurori. Cu o elementară lipsă de intuiție politică, USL 2.0  a aruncat pe piață o enormă sfidare, apăsând butoanele revoltei, cele care i-au  adus lui Dragnea o înfrângere usturătoare, pe care și-a consumat-o parte la pușcărie, parte, mai nou, prezentând rețete culinare (nu de spălare a banilor) în direct. Butoanele revoltei, contrar socotelilor Coaliției, au funcționat și acum, desigur, nu prin proteste, ca în 2017, ci prin poziționări ferme ale societății civile. Și ale Bruxelles-ului, ceea ce a luat pe nepregătite puterea de la București, care a crezut că ridicarea MCV este echivalentă cu ieșirea de sub radar și o undă verde dată corupției. După izbucnirea scandalului, mai marii Coaliției au cedat (pragul a fost scăzut, tot din pix, la 9.000 de lei) și au găsit și țapul ispășitor: Cătălin Predoiu, șoricelul cu un caracter cât bobul de mazăre, care nu a cutezat să pună în proiect un prag valoric la abuzul în serviciu, deși știa prea bine că CCR impunea asta, dar care l-a propus în spatele ușilor închise. Dar Predoiu efectiv nu contează în ecuație, ci faptul că PNL și PSD și-au dat mâna într-o infamie și că așa vor face mereu atunci când interesele le-o vor cere! Mai mult, însuși președintele Johannis le-a dat binecuvântarea: „Sunt mulțumit de funcționarea Coaliției”. Fostul căutător de „elefanți” tropăind prin guvern, acolo unde PSD emana OUG 13, nu a suflat nicio vorbuliță despre pragul de 50.000 de euro pentru abuzul în serviciu, fabricat acum de PSD & PNL, în loc să le dea cu capul de el. Cât privește pensiile speciale, aici lucrurile sunt clare de mai mult timp: Coaliția se încăpățânează să nu îndeplinească cerințele Comisiei Europene pentru reforma pensiilor speciale: contributivitate și sustenabilitate, riscând trei miliarde de euro din PNRR pentru a satisface niște categorii socio-profesionale de ale căror privilegii nu vor să se atingă. Motivul? Politicienii înșiși, cum este premierul Ciucă, dar și mulți alții, profită de pensiile speciale ale militarilor, iar magistrații este bine să fie ținuți dependenți de stat și de politic, cu ciocul mic și simbolica balanță înclinată în partea care trebuie, căci, nu-i așa?, o justiție independentă este ultimul deziderat. „Depopularea” instituțiilor este o altă gogoriță: în 2015 când a avut loc o plecare (pensionare) masivă din armată și alte instituții de forță, nu s-a prăbușit nici sistemul, nici țara, iar magistrații se pensionează periodic „pe capete” și justiția nu merge mai prost decât înainte. De fapt, problema esențială nu este că va rămâne România fără militari, sereiști, judecători sau procurori, ci că perpetuând sistemul privilegiilor, generații întregi vor fi condamnate să plătească din buzunar pensii tot mai multe și mai mari, până când sistemul va crăpa. Asta spune în esență Comisia Europeană: rupeți pisica până nu-i prea târziu. Dar cine s-o rupă? Ciucă, premierul care și-a îngropat dosarul de plagiat exact cu ajutorul corupt al unui judecător? Ciolacu, falsul revoluționar de Buzău, al cărui dosar a fost tărăgănat de justiție până la prescriere? Desigur, există deciziile Curții Constituționale, ai căror magistrați sunt ei înșiși beneficiari ai pensiilor speciale, există cutume europene, există incompatibilitățile pe care magistrații le au și mai există ideea că salariile mari vor alunga corupția din sistem. Românii pot înțelege toate astea, dar nu pot pricepe nici în ruptul capului de ce raportul dintre pensia specială a unui magistrat și cea a unui profesor, de pildă, trebuie să fie de 7 la 1, cea mai mare din UE. De ce același profesor trebuie să muncească până la 65 și magistratul (sau, mai corect spus, așa-zisul magistrat, pentru că în categoria „specialilor” intră și juriștii de tot soiul) până la 45 de ani, după care se poate reangaja (eventual tot la stat) și câștiga bani și mai frumoși. Nu principiul în sine este problema, ci nesimțirea discrepanței! Exemplar, de manual, am putea spune, este cum au reușit liberalii să-și dea cu stângul în dreptul în acest an de guvernare comună cu PSD. Nu doar că au ratat tot ce putea fi ratat, dar au și scos din manșetă (mulți bănuiesc, dintr-una de la Cotroceni sau de pe la servicii) tot felul de subiecte care contrazic flagrant politicile anterioare. Să ne amintim de antidemocraticul proiect de lege care sugruma libertatea și activitatea ONG-urilor, de pe care PSD și-a retras strategic semnăturile, lăsând PNL în ofsaid, de legea Ciucă-Bode care înăsprește pedepsele pentru tulburarea liniștii și ordinii publice sau de amendamentele prin care instituțiile de forță își puteau secretiza declarațiile de avere. OUG 13 Bis este doar ultima pe firmament și ea a fost votată în bloc de toți senatorii liberali. Este un  dezastru de imagine, dar se înscrie într-o logică a prostiei și lipsei de valori. Un dezastru pe care PSD l-a evitat și pentru că propriul electorat este mult mai puțin interesat de subiect, dar și pentru că a știut să se replieze rapid, pasând pisica la PNL. Dacă până și Frans Timmermans, unul dintre cei mai vehemenți lideri UE care au denunțat abuzurile din perioada Dragnea, a spus că PSD și Ciolacu și-au demonstrat profilul proeuropean, vă dați seama în ce situație a ajuns PNL! Ce să mai discutăm despre legile Educației, emanate de Ligia Deca și care produc mai mult haos și nemulțumire decât a reușit pe vremuri Ecaterina Andronescu! Ratarea aderării la spațiul Schengen tot la PNL s-a decontat, prin eminențele cenușii Bode și Aurescu. Iar cedarea în ce privește supraimpozitarea contractelor part-time a făcut ca unica redută păstrată de PNL să fie cota unică de impozitare, pe care o va pierde fără nicioo opoziție notabilă după ce Ciolacu va prelua cu totul frâiele guvernării.

Suplimentar: Evoluția pragului la abuzul în serviciu: În 2017, guvernul PSD propunea, prin OUG 13, un prag de 200.000 de lei pentru abuzul în serviciu, care l-ar fi scăpat pe Liviu Dragnea de acuzații. Ordonanța a fost abro­gată. Tot în 2017, CCR a decis că Parlamentul trebuie să stabilească pragul. În 2023, Coaliția PSD-PNL a propus un prag de 250.000 de lei, iar după scandal acesta a fost coborât la 9.000 de lei. Discuțiile acum sunt în jurul sumei de 6.000 de lei.

4. Eșecul moral ca politică națională!

 Colaborarea lui George Simion cu serviciile secrete rusești nu scandalizează marile partide, nu îl preocupă pe președinte, nu generează nici măcar o dezbatere publică semnificativă. Știrea condamnării jurnalistului rus Vladimir Kara-Murza la 25 de ani de închisoare de către un tribunal din Moscova pentru criticile aduse lui Putin și războiului din Ucraina făcea înconjurul lumii, iar discursul jurnalistului în fața judecătorilor era reprodus in extenso și comentat admirativ. În România, însă, s-a vorbit prea puțin despre Kara-Murza, cum se vorbește puțin și de Alexei Navalnîi, cel care s-a întors în Rusia din exil știind că va deveni un martir al luptei democratice și care este supus acum unui regim de detenție menit, se pare, să-i pună capăt vieții. Asemenea exemple de curaj moral sunt privite cu atâta indiferență în România, încât te poți întreba în mod legitim dacă mai există conștiință civică în țara noastră. Ea pare redusă la câteva ONG-uri, iar lideri cu statură morală și discurs puternic - precum Kara-Murza, de pildă - nu găsești  oricât ai căuta. Din partea puterii auzim un discurs rudimentar și în cel mai bun caz șmecher, iar din partea opoziției, prin care înțeleg exclusiv USR, auzim critici bine articulate pe chestiuni concrete, dar nu și un discurs de forță, care să ne scoată la luptă. În ce mai cred deci politicienii români? Registrul discursurilor, când nu este penibil, ca la PSD, PNL și UDMR, este minor, iar lideri de anvergură națională nu mai generăm. De sacrificii pentru o cauză nobilă nu are rost să vorbim. Este adevărat, nu trăim într-un regim totalitar, ci într-un sistem, de bine, de rău, democratic, în UE. Nu ne închide nimeni pentru opiniile noastre, doar se taie microfonul celor care nu sunt pe lista aprobată de comentatori. Dar această situație care amorțește gândirea critică prezintă riscuri majore, cum ar fi absența unui antidot la propaganda putinistă. Fenomenul este perfect ilustrat, de pildă, de „lideri ai politicii naționale”, care au devenit megafonul propagandei ruse, dar și chineze. În discursul său rostit în instanță, Vladimir Kara-Murza afirma că singurul său regret este că „nu am reușit să conving un număr suficient de mare de compatrioți, dar și de politicieni din țările democratice de pericolul  pe care actualul regim de la Kremlin îl reprezintă pentru Rusia și pentru întreaga lume. Astăzi, toată lumea a aflat acest lucru, dar cu un preț înfiorător - prețul războiului!”. Ca țară care știe ce înseamnă asuprirea sovietică, România ar fi trebuit să fie vigilentă față de asemenea pericole, dar iată că nu este - am putea spune chiar că joacă un joc murdar și periculos, pentru că este greu de înțeles ușurința cu care s-a trecut peste informațiile prezentate de un fost ministru al Republicii Moldova și un general ucrainian cu privire la colaborarea lui George Simion cu serviciile secrete rusești și, se pare, cu oamenii lor de legătură de la Chișinău. Vorbim despre liderul unui partid care crește în sondaje, totodată senator al României, care are interdicție de a intra în Republica Moldova și în Ucraina. Și totuși, faptul nu scandalizează marile partide, nu îl preocupă pe președinte, nu generează nici măcar o dezbatere publică semnificativă. În mod normal, elitele politice erau obligate să forțeze o clarificare din partea serviciilor de informații românești, care aveau datoria să lămurească faptele. Dar, nederanjate, serviciile au tăcut, astfel încât avem doar două variante de concluzie: 1. Nu știu nimic, deci nu merită plătite din bani publici; 2. Știu exact ce se întâmplă, cine este și ce face George Simion, dar le convine, poate sunt chiar complice cu el, ceea ce înseamnă că fac jocuri politice contrare politicii oficiale a statului român, membru al UE și al NATO. Să taci într-un asemenea caz este însă iresponsabil, cum tot iresponsabil, chiar lipsit de inteligență pentru opoziție, este să nu forțezi o lămurire oficială din partea autorităților. Ambiguitatea în care a rămas suspendat cazul Simion și tăcerea suspectă a factorilor responsabili ne vulnerabilizează pe plan internațional, căci nu vă imaginați că situația trece neobservată în marile capitale occidentale. Se știe deja că serviciile românești au o slăbiciune pentru oligarhul fugar Plahotniuc și pentru partidul său, partener de dialog al PSD, de altfel. Ce se ascunde în spatele acestor atitudini? Ce riscăm lăsându-ne duși de val și guvernați de oameni aleși pentru loialitatea față de interesele unor personaje dubioase din politică și din servicii? Respingerea interferenței Kremlinului în viața noastră publică nu este o chestiune desuetă, o atitudine revanșardă, cum ar zice Ion Iliescu, ci o necesitate stringentă mai ales acum, când lumea devine tot mai conștientă de caracterul infracțional și mafiot al statului rus, când ambasadele Rusiei au devenit centre de spionaj electronic în capitalele europene. Nu vreau să fac vreo tentativă de a schița psihologia poporului român, nici să reiau trista sa istorie postdecembristă, dar nici nu mă pot opri să mă întreb dacă nu cumva acesta privește inconștient și nepăsător la debutul decăderii sale, prezidat de o elită politică pentru care eșecul moral este un deziderat politic! După cum a scris mai de mult poetul T.S. Eliot, într-un poem intitulat sugestiv „Găunoșii” (The Hollow Men), lumea nu se sfârșește neapărat cu o explozie, ci cu un simplu scâncet.  Sau, în spațiul carpato-danubiano-pontic, cu o simplă ridicare din umeri și un rictus zeflemitor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE.

  DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE  „În numele Sfintei şi nedespărţitei Treimi, noi, Petru, împăratul şi suveranul întregii Rusii, tutur...