CUGETĂRI
DESPRE LUMEA DE AZI
Cu toate că suntem după schimbări ale lumii,
iar pandemia și războiul o vor schimba în continuare, destui speculează asupra
trecutului, fără să vadă ceea ce trăiesc oamenii astăzi și fără să aibă de fapt
soluții. Alții își fac chiar iluzia că istoria s-a încheiat în realitățile
de azi, odată cu ei. Unele instituții vor să proiecteze viitorul, dar rămân
prizoniere conjuncturii. Apar, ca de obicei, politruci de diverse extracții în
joburi cu nume pompos, care promit orice, dar cât mai puțină schimbare. Atitudinea
este punct de pornire pentru multe în viață. Fiecare dintre atitudinile
menționate mai are, însă, mult până la normalitate. De altfel, ele antrenează
optici viciate - de suficiență, de oportunism, respectiv de egoism și
amatorism, de care s-au și umplut instituțiile de azi. În opinia primilor, am
ajuns în societăți moderne, care procură avantaje de naturi diverse, ce ar
trebui să liniștească. Suntem mai liberi, piața diversifică bunurile, șefii se
schimbă, societatea ar fi „concurențială”, iar concurența ar fi suficientă
pentru viața bună. Știm prea bine că nu dă rezultate societatea care
subestimează nevoia economiei de piață, libertățile și drepturile omului,
pluralismul și democrația, statul de drept, deschiderea. Fiecare dintre acestea
este condiție a vieții civilizate. Numai că, - așa cum se vede în evoluțiile de
azi -, condițiile civilizației nu sunt cucerite o dată pentru totdeauna. Ele
pretind preocupare continuă pentru a le asigura. În plus, cei interesați pot
observa ușor că în situația în care trecutul nu este lămurit de o istorie cu
bază factuală, iar științele sociale nu clarifică în ce societate s-a intrat,
se irosesc energii uriașe în vorbe fără acoperire, aproximări și dispute
sterpe. Se stă prea puțin în arhive pentru a scrie istoria. Se lucrează infim
la clarificări privind societățile de azi. Ca rezultat, se iau decizii cu vaste
implicații pe cunoștințe sumare și clișee. Fapt este că multiplele crize, -
economice, de legitimare, de motivare -, și, mai nou, pandemia și războiul, au
zdruncinat încrederea în organizările lumii de azi. Bunăoară, altădată,
economia inducea orientări în politică; azi, societatea este surclasată de
decizii politice fără legitimare. Se aruncă țări întregi în război fără
consultarea cuiva; nu doar cetățenii, dar înseși parlamentele sunt ignorate!
Până și regula rațională a competiției economice se suspendă: nu se mai
concurează, ci se distrug conducte, nu se mai creditează libera circulație a
mărfurilor, ci se taie căile de transport, nu se mai asumă unitatea ființelor
umane, ci se lucrează la antagonizare. Inflația și tipărirea de monedă au
devenit condiție a economiei. Hoțiile la nivel înalt, corupția organizată,
segregarea pe față a cetățenilor, transformarea demagogiei în profesie, lovirea
celor de altă părere sunt parte a realității. Se recurge la opriri de
activități și sancțiuni ce nu rezolvă ceva, dar dăunează tuturor.
Viruși „scăpați” din laboratoare sau transportați de „turiști” sunt
noile arme. Sărăcia, fie și relativă, urcă din nou, așa cum ne spun economiștii
principali, spre mijlocul societăților actuale. Nu lipsesc
involuțiile. „Societatea sigură” a devenit atât de nesigură încât
oportunismul, ușor sesizabil, este acum cvasiregulă. Heidegger anticipa cu decenii în urmă „uniliniarizarea”
conștiințelor, Marcuse „unidimensionalizarea”
lor. S-a ajuns, oricum, la „paralizarea” conștiințelor ce dau tonul în
politică și media. La pupitre de comandă se fac confuzii între deținerea
puterii și adevăr, cugetare și aliniere, adevăr și propagandă. Până
și „minciuna”, pare a fi intrat în obișnuințe. Unii cred că am fi după
„sfârșitul istoriei”, încât ne mai rămâne doar administrarea cu mijloace uzuale
a ceea ce este. Aceia privesc tacit lumea ca fiind una închisă spre
viitor, cu un prezent definitiv, și propun jubilația, fie și resemnată. Diagnoza
aceasta stă însă doar pe autoconfirmări. În fapt, inegalitățile, faliile și
conflictele care se lărgesc în societățile de azi împiedică stabilizări
durabile. Tehnologiile, ştiinţa modernă, orientările religioase, „marea
politică” de care vorbea Nietzsche,
și, desigur, presiunile la legitimarea deciziilor duc la schimbări pe întreaga
scară a realităților. Nu există ceva „ultim” în istorie! După schimbarea scenei
mondiale din anii 1980, lumea a intrat, în jurul anului 2010, sub controlul
unei geometrii variabile a supraputerilor. Confruntarea între globalism și
reorganizarea pe baza suveranității naționale pune în mișcare lumea actuală. Nu
suntem la sfârșitul, ci mai curând la o cotitură a modernității. Deocamdată,
ies în față amenințări: schimbarea climatului, penuria în energie și
alimentație, recesiunea, slaba integrare socială a noilor generații, tensiunile
geopolitice, terorismul, spectrul confruntării nucleare. Ies în față, tot mai
evident, pericolele ce rezultă din slaba forță anticipatoare a deciziilor! Se
întreprind azi, desigur, tot mai multe încercări de pregătire a viitorului. Majoritatea
rămân însă prizoniere unor interese circumstanțiale, de grup. Programele
„dezvoltării sustenabile” asigurate de instituții sunt frecvent lipsite de
realism în materie socială, încât rămân pe hârtie. Programul Next Generation (2021), al Uniunii
Europene, este elaborat nu de „generația următoare”, ci de o birocrație în care
media de vârstă este de peste cincizeci de ani, care își proiectează în viitor
interesele. Nedepășind orizontul intereselor de grup, nu se poate ajunge la
viitor. În societățile de înaltă complexitate de astăzi, abia o privire ce vine
din înălțimea culturii umanității mai poate contura viitorul. Între politrucii
zilei sunt activiști gomoși, de calibru îndoielnic, care invocă fragmente din
futurologi cu priză și perorează pentru voturi: că ar urma înlocuirea
industriei cu comerțul, a creierelor cu computerele, a bărbaților cu femeile, a
moralei cu gestionarea. Ei nu au idei, decum soluții, dar vântură clișee. În
fond, toate aceste situații îngrijorează. Unele pot să epateze, dar nu au cum
să ducă înainte. S-au multiplicat cei care imaginează, plecând de la datele
științei și tehnnologiei, viitorul. Ei leagă fapte incontestabile din prezent
cu anticipări în imagini care alarmează. Recent, o editură din Italia a și avut
excelenta idee de a monografia diagnozele viitorului, într-un volum remarcabil
(Il Futuro. Storia di un’idea, Gius.
Laterza & Figli Spa, Bari-Roma, 2021). Au fost inventariate optici
clasice: „republica” lui Platon, „apocalipsa” după Ioan, „cetatea
divină” a lui Augustin, „comedia divină” a lui Dante, „principele”
lui Machiavelli, „utopia” lui Thomas Morus, manifestul comunist al
lui Marx și Engels, reflecțiile lui Max Weber, Mein Kampf-ul lui Hitler,
anticiparea lui Keynes, manifestul lui Altiero Spinelli, etc.. Dar au fost
aduse în discuție, pe urmele „Ultimelor zile ale umanității” (1915-1922), cunoscuta
dramă a lui Karl Kraus, și anticipările „artei noi”. Ca exemplu,
filmul Matrix (1999) ne spune că „pentru a garanta docilitatea
ființelor umane, în conștiința lor vine recreată o realitate fictivă, în
interiorul căreia credem a trăi o viață liberă și normală, până la moartea
corpului fizic (de care nu suntem însă conștienți)” (p.324). Din filmul „Big
Brother” (1998), al lui John De Mol, se poate reține „invazia în viața
oamenilor, omniprezent și manipulator, a unor forțe malefice, într-o lume
transparentă, dar, paradoxal, opacă”. Din filmul „Black Mirror” al
lui Charlie Brooker se pot extrage anticipări ale viitorului, precum „îmbinări
neașteptate între mediatizare, politică, tehnologie”, continua „supraveghere
reciprocă prin social media” și „manipularea memoriei”. Cu rezultanta generală:
în lumea de azi proliferează „un individ tot mai izolat, la dispoziția unei
societăți automatice și de neoprit în fond” (p. 337). Arta își dovedește din
nou forța de pătrundere în straturile adânci ale realității. Atenționările ei
sunt inteligente și justificate. Sunt, însă, ele și de ajuns pentru a ieși de
sub primejdii? Nu cumva s-a creat obișnuința cu ele, în timp ce declinul în jur
continuă netulburat? Față de reacțiile la ceea ce trăim, de genul închiderii
ochilor la prezent, fabulației despre „sfârșitul istoriei”, proiectării
înguste și mentalităților propagandistice, este nevoie azi de altceva. Spus
simplu, abia cu o abordare lucidă a întregului faptelor se face față noii
situații a societăților. Cu o asemenea abordare, Hegel a privit istoria universală ca succesiune a „lumilor”. Un
istoric (Eric Hobsbawn, The Age of
Extremes, Abacus, London,
1996) a și vorbit de „lumile” ce s-au succedat în istoria contemporană. „Civilizației
occidentale clasice”, - cu capitalism economic, liberalism politic,
dezvoltare științifico-tehnică, europocentrism, sistem politic mondial -, i-a
pus capăt Primul Război Mondial. S-a intrat apoi în „lumea dominației
viziunilor”. Modernitatea a fost înțeleasă în „termenii opoziției binare”, -
dintre un capitalism, ce intra, de altfel, în criza din 1929, și un socialism,
mai curând impus de sus, într-o țară înapoiată -, care a și pregătit Al Doilea
Război Mondial. Acestuia i-a urmat „lumea reconstrucției postbelice”, -
cu „douăzeci și cinci sau treizeci de ani de extraordinară creștere economică
și transformare socială, care a schimbat societatea umană probabil mai profund
decât orice altă perioadă de scurtime comparabilă” (p. 6). Aceasta s-a încheiat
cu „o criză generală nu doar în sens economic, ci la fel de generală în
politică. Colapsul regimurilor comuniste între Istria și Vladivostok nu numai
că a generat o zonă enormă de nesiguranță politică, instabilitate, haos și
război civil, dar a și distrus sistemul internațional care a stabilizat
relațiile internaționale în jur de patruzeci de ani. El a dezvăluit, de
asemenea, caracterul precar al sistemelor politice interne care s-au bazat în
esență pe această stabilitate. Tensiunile unor economii în turbulență au
subminat sistemele economice ale democrației liberale, parlamentare sau
prezidențiale, care au funcționat atât de bine în țările capitaliste dezvoltate
de la Al Doilea Război Mondial încoace” (p.10). În jurul anului 1990, s-a
intrat în „lumea unipolară”. Preocuparea dominantă a fost găsirea de
echilibre înăuntrul societăților, prin democrație liberală, și, în relațiile
internaționale, prin acceptarea statu quo-ului. Lumea promitea să se
organizeze pe baza libertăților și drepturilor fundamentale ale individului și
cetățeanului și în multe locuri autoritarismul a fost dislocat. Să continuăm în
timp delimitarea lumilor istoriei contemporane. Să o aducem la zi. Din anii
nouăzeci, a intervenit „globalizarea economică”. Asociată cu neoliberalismul,
aceasta a antrenat financializarea economiilor, concentrarea de bogății enorme
în mâini puține, slăbirea multor state, tensiuni internaționale. În multe
locuri, s-a atins dezvoltare, dar bogăția și sărăcia s-au polarizat din nou.
Frontierele s-au deschis, dar mulți oameni s-au pus în mișcare disperați,
într-o nouă migrație a popoarelor. Deslimitarea benefică a circulației de
bunuri și servicii a mers la braț cu criza democrației și a instituțiilor
publice. Interesul public a fost dizolvat în interese de grup, iar legitimarea
democratică a slăbit. După 2010, s-a pășit în ceea ce aș numi „lumea noii
multipolarități”. Se formează noi centre economice și de raliere în lume, a
căror competiție mișcă forțe pe glob. Nicio problemă majoră nu se mai poate
rezolva fără conlucrare. Dezvoltarea se dovedește a fi dependentă de eforturi
interne, iar statul național revine în rol. Democrația s-a diversificat din
nou, cu efecte variate. Efortul de a păstra democrația în condiții de
concentrări de putere (economică, administrativă, mediatică) fără precedent,
formarea „industriei culturale”, a „societății mediatice” și obsesia
„resetării” pe baza digitalizării și a geneticii, disting, de asemenea, lumea
în care ne aflăm. Fapt este că societățile au făcut progrese în era postbelică,
cu deosebire dincoace de anii optzeci. Aproape nimeni nu a stat pe loc. Peste
tot, oamenii și-au pus în valoare libertățile, atâtea câte erau. De aceea,
clișeele „înapoiat”, „premodern”, „răsăritean”, „asiatic” etc., nu se mai
acoperă. Suntem într-o lume în care entitățile naționale și politice au
organizări diverse și află încă greu un modus vivendi, de care este, de
altfel, stringentă nevoie. De lucrat este acum pretutindeni. La drept vorbind,
nu este de jubilat când se acuză tocmai în Franța „epuizarea democrației”, în
Italia „erodarea democrației”, în Anglia „trecerea la postdemocrație”, în
Polonia „crepusculul democrației”, în SUA și Germania „sfârșitul democrației”.
Țările rămân diferite sub aspectul întruchipării democrației, dar nimeni nu
poate sta cu brațele încrucișate. La noi, a rămas din deceniile socialismului
oriental cugetarea „adaptată”, comodă, pe care Adrian Marino o stigmatiza pe drept, încât se poate jubila și mai
puțin. Realitatea s-a umplut iarăși de propagandiști, deși „regimul
prostocratic” și „democrația cu vătaf” împiedică vizibil dezvoltarea țării și
produc drame. Iar diagnoze, precum cea a lui Constantin Brâncuși (maladia „camelotei”), Virgil Bărbat („oportunismul bizantin”), Liviu Rebreanu (incapacitatea decidenților), Hugh Seton Watson (demisia civică a vârfurilor), Tudor Arghezi („lipsa de caracter” la
cei care decid), D. R. Popescu
(băltirea în mediocritatea „pârțăgăriei”) sunt, din nefericire, tot mai
actuale. Mai nou, precum în anii treizeci, se și întocmesc liste de către
hitlerei renăscuți pentru a împiedica indispensabile schimbări. Inși refuzați
de valoare și fără merite, dar puși în mișcare de partide și regimuri ce nu se
pot legitima prin realizări și vot, caută vizibil să deturneze cetățenii de la
a-și spune cuvântul. Nu există societate civilizată fără libertățile
fundamentale și drepturile omului. Nimeni nu are dreptul să împiedice vocea
unei persoane, cu deosebire a unui concetățean, oricare ar fi el. De la acest
reper este de plecat în orice situație. S-a dovedit însă și că libera
inițiativă demantelează autoritarismul, dar nu poate, singură, construi
democrație. Azi, din capul locului, democrația se apără și promovează doar
lămurindu-ne asupra societăților existente și, firește, revenind la interesul
public în decizii. Pentru ca apoi să se treacă, se înțelege, la alte schimbări.
În ce societăți trăim de fapt? Cine, printre forțele disponibile, asigură
revenirea la interesul public?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu