sâmbătă, 6 mai 2023

DESPRE CREȘTINII NECREȘTINI!

 

DESPRE CREȘTINII NECREȘTINI!

 Există, în imaginarul colectiv, modelul, unanim acceptat, al „bunului creștin”. Bunul creștin este smerit, evlavios, blând, cu atât mai „bun” cu cât este mai „creștin”. Dacă urăște ceva, urăște păcatul. Niciodată pe păcătos. Își iubește aproapele până-ntr-atât, încât este gata să-și răsfrângă iubirea și asupra dușmanului. Nu judecă, nu aruncă cel dintâi piatra, nu se lasă inflamat de mânie, nu vrea răul nimănui și nu face nimănui rău. Decât să riposteze vehement când este pălmuit, preferă să întoarcă și celălalt obraz. Este  iertător, absorbit în efortul lepădării de sine, bine-voitor și bine-făcător.  De asemenea, dată fiind prezența fermă a Veștii Celei Bune („Evanghelia”) în inima sa, este mereu binedispus, plin de curaj și de speranță. Una peste alta, bunul creștin este, în comunitatea sa, o prezență iradiantă, un reper tonic, dătător de pace și de înțelepciune. Evident, sunt foarte puțini aceia care ajung să se contopească, fără rest, cu acest model, sublim, dar greu de împlinit pentru ființa „căzută” care suntem. Ni se spune, este drept, că nu suntem lăsați singuri în strădania noastră, că suntem asistați de îngeri, de har, de Dumnezeu însuși. Pe de altă parte, mi s-ar părea necreștinește să propun evaluarea acră a tuturor semenilor mei printr-o inflexibilă confruntare a comportamentului lor cu modelul de mai sus. Nimeni nu are dreptul să dea note nimănui. Și nu ne putem aștepta ca, de jur împrejurul nostru, să vedem înflorind o grădină de zâne. Creștinismul este mai „realist” decât se crede îndeobște. El știe că locul desăvârșirii („Împărăția”) nu este din lumea aceasta, că lumea aceasta este doar „cale”, loc de trecere, episod tulbure al „războiului nevăzut”. „Angelismul” poate fi un păcat, dacă încurajează ficțiunea unor vietăți destrupate, fără dramă, fără dubii, fără evoluție. Mi se pare însă legitim ca, atunci cînd cineva mi se recomandă apăsat, aproape răstit, ca fiind creștin, creștin adevărat, aflat zi și noapte în slujba Creatorului, să mă smintesc dacă vorbele și faptele sale reușesc nu să aspire către, ci, dimpotrivă, să se orânduiască împotriva exigențelor impuse de idealul bunului creștin. Este ceea ce constat adesea, mai cu seamă în cercurile unor militanți riguroși, pe care „convertirea” la credință pare să-i fi radicalizat (= împuținat) până la schemă. Erau neliniștiți, fragezi, întrebători și au devenit, brusc, autoritari, asfixiați de certitudini tăioase, nemiloși, gata să mânuiască sabia judecății până la suprimarea „adversarului”, fie el ateu, insuficient „îmbisericit”, neconform politic sau, pur și simplu, antipatic. Întâlnesc supărător de des creștini care se răfuiesc, drapați în suficiență dogmatică, cu cei care nu le cântă în strună sau care nu le recunosc îndreptățirea. Îi văd mobilizându-se, răzbunători, împotriva câte unui „netrebnic” care i-a dezamăgit. Au mereu la îndemână arsenalul unei teologii „penale”: îți numără relele, îți exaltă vinovăția, ba chiar se oferă să-și asume rolul gâdelui, pentru a ușura sarcina lui Dumnezeu la Judecata de Apoi. În orice caz, te judecă aspru și sumar, te sermonizează încruntat, te amenință. Au dreptate și își savurează impudic convingerea că au dreptate, că „îl au pe Dumnezeu” de partea lor, că, la sfârșitul vremurilor, se vor uita la tine de sus, din fotoliul de orchestră al unui Paradis rezervat cumințeniei lor militante și apropiaților lor. Inși pe care nu-i cunoști și cu care nu ai nimic de împărțit dau cu tine de pământ prin presă și mai ales pe blog-uri (creștine, evident). Alții, pe care îi cunoști și cărora, din întâmplare, le-ai făcut, la un moment dat, numai bine, te detestă mărunt, cu manifestări de furie golănească: vor să te bată (la propriu!), să te evacueze, dacă se poate, de pe scena publică, să te nimicească. Creștini plini de ură, gata să mintă, să calomnieze, să practice, stilistic, necuviința de periferie, să te batjocorească. Mulți - puși pe căpătuială (culturală sau politică, sau măcar financiară) - încep să se coloreze politic, să-și caute oareșce „coledzi”, să ia cu asalt, de dragul cauzei, firește, eventuale poziții publice. Alții, nemulțumiți de opacitatea lumii față de talentele lor, otrăviți de gândul că nu sunt apreciați la adevărata lor valoare, se umplu de resentimente, devin sumbri, prizonieri ai conspiraționismelor de tot soiul, campioni ai bombănelii, ținând minte, clipă de clipă, răul, certăreți, supărați pe mai toată lumea, neînduplecați. Nu poți să nu te întrebi: ce Evanghelie au citit ei? Pe ce nisipuri (luate drept stâncă) își construiesc casa? Cum cred că se pot salva printr-o grijulie roboteală „dogmatică”, dublată de slavă deșartă, parapon și dispreț față de aproapele? Îmi știu prea bine defectele, demisiile, nevrednicia, ca să îmi acord dreptul de a-i judeca. Încerc, uneori, să mă rog, neipocrit, pentru ei. Dar să mi se îngăduie, în același timp, și această publică spovedanie: le reproșez o (cel puțin) blasfematoare lipsă de respect pentru valorile pe care pretind că le apără. Și - vai mie! - nu pot să-i sufăr! Ca să fiu mai concret - nu pot să-i sufăr pe acei „creștini” care au certitudinea că vor fi răpiți la Cer, care au convingerea fermă că doar ei și cei din confesiunea lor sunt „născuți din nou” și mântuiți etc..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE.

  DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE  „În numele Sfintei şi nedespărţitei Treimi, noi, Petru, împăratul şi suveranul întregii Rusii, tutur...