ECOURI
ARDELENE DESPRE IDEALULROMÂNIEI MARI
De la anul 1918 încoace, în fiecare primăvară,
românii ar trebui să sărbătorească, să aniverseze, să dea cinstirea cuvenită
actului patriotic săvârșit de românii de peste Prut, care în 27 martie au
hotărât unirea lor și a ținuturilor locuite de ei - istorica Basarabie - cu
patria-mamă, România, declanșând avalanșa care va rotunji „bulgărele național”
și va materializa „cea mai mare zi din istoria României”, după aprecierea lui
Dimitrie Onciul, sau „clipa de fericire care a răscumpărat veacurile întregi de
suferință ale românilor”, în aprecierea lui Nicolae Iorga, România Mare. Măcar
acum, în climatul agitat și tragic al zonei, să recunoaștem că gestul
Basarabiei vine ca un adevărat balsam pe o rană morală și teritorială pentru
țara aflată într-una din cele mai grele situații, cu un prezent sfârtecat, cu
un viitor nesigur, o „Românie ciopârțită”, cum plastic o numea Nicolae Iorga
la acea dată și care numai o garanție nu constituia atunci pentru o evoluție
ascendentă ulterioară. Însuși regele Ferdinand I de România, retras în Moldova
și trăind calvarul poporului român, cel care la sfârșitul anului își va adăuga
meritat și supranumele de „Întregitorul” sau „Unificatorul”, va remarca cu
sinceritate: „V-ați unit în timpuri grele pentru țara-mumă, ca un copil tânăr,
însă cu inima adevărat românească. Salutăm în voi o parte frumoasă a unui vis
care niciodată nu se va șterge”. Se înfăptuia, astfel, un prim pas spre
realizarea testamentului de unitate națională românească, scris cu sânge și
pecetluit cu capul marelui voievod Mihai Viteazul și care a animat generațiile
de bărbați însemnați ai neamului, care l-au urmat. „Unirea a fost visul de aur,
țelul isprăvilor marilor bărbați ai României”, avea să concluzioneze revista
„Steaua Dunării” pe prima pagină la 1 octombrie 1856, îmbărbătându-i în
realizarea unui deziderat legitim, slujit de toți fiii țării.
Ieri
Ardealul, azi Basarabia. Promisiunile aliaților și sângele românilor:
Marea Unire, stropită cu sângele ostașului
român, a fost cimentată prin credința nestrămutată a unor întregi generații de
apostoli și martiri ai idealului național, dar slujită și edificată prin truda
și jertfa anonimă a unei întregi națiuni. Împotriva evidenței, voit sau
fortuit, subiectul unirii Basarabiei cu România a fost „tabu” decenii de-a
rândul, a fost negat sau blamat, iar acum, când vocea ne este liberă, nu mai
știm sau nu mai vrem să repunem în drept, în adevăr, actul de început de
primăvară calendaristică și mai ales națională a anului 1918, deși de aici
s-au pregătit, moral și nu numai, hotărârile istorice de la Cernăuți și Alba
Iulia. În perioada 1917-1919, la Chișinău apare ziarul „Basarabia”,
transformat ulterior în „România nouă”, care trata cu predilecție problema
renașterii Basarabiei românești, reliefând în conținutul său lupta românilor
dintre Prut și Nistru pentru întregirea națională. De subliniat este faptul că
redactorul ziarului era doctorul Ion Mateiu, ardeleanul care la 1920 va ocupa
funcția de director general al „Învățământului primar și normal” din
Transilvania și care ori de câte ori avea prilejul nu pregeta să facă legătura
între tematica majoră a gazetei și soarta celor înrobiți de dincolo de Carpați,
acolo unde-și avea obârșia, de unde-și trăgea rădăcinile și unde-i erau
îndreptate perpetuum dorul, speranța și credința în libertate și unitate, în
drepturi și armonie în împlinirea familiei române, unice și indivizibile. Încă
la octombrie 1917, în articolul „Mama noastră România” răzbătea obida
sufletului românesc din Ardeal, aflat sub jug străin, dar și nădejdea în mântuirea
ce trebuia să vină numai de la București, adeverind afirmația că după alegerea
lui Cuza Vodă „soarele tuturor românilor numai de la București răsare”. Spre
edificarea cititorului reproducem din articol: „De multă vreme noi, românii din
împărăția austro-ungară, suferim apăsările unei cârmuiri pline de nedreptăți.
Căci ungurii, în oarba lor trufie, mai curând s-ar fi lepădat de Arpad,
strămoșul lor, decât să lase pe români să răsufle și ei mai ușor și să trăiască
în slobozeniile pe care le aveau celelalte popoare din imperiu. Cu toate că au
plătit întotdeauna cele mai grele biruri muncind pământul pentru toate liftele
străine, cu toate că în lungul șir de războaie românii și-au vărsat sângele
pentru unguri, noi nu am avut parte de răsplată și de omenie. Școlile de la
sate ni le închideau, birăul ungur își bătea joc de necazul țăranului, județul
aducea judecată strâmbă ca să-l sărăcească pe bietul om necăjit, jandarmul
umbla din sat în sat stâlcind în bătăi pe feciorii cu brâiele tricolore.
Austro-Ungaria nu mai era pentru noi o mamă, ci o ciumă. Și atunci, nădejdile
noastre s-au întors spre România. Ea era țara în care sufletul nostru, copleșit
de atâtea suferințe, căuta o alinare și o mângâiere. Ne-am plâns durerea și ea
ne-a ascultat cu dragoste.” Și autorul argumentează astfel opțiunea României
pentru intrarea în vâltoarea primei conflagrații mondiale: „Gândul ei sfânt a
fost să ne scape din robia austro-ungară și să ne alipească la sânul ei cald de
mamă dulce. Și Dumnezeu a învrednicit-o să pășească la îndeplinirea acestui
gând mare. Ea s-a folosit de marele război al lumii și și-a pornit oastea
vitează în lupta grea și înălțătoare pentru izbăvirea noastră. Și România avea
dreptul să se apuce de acest lucru mare. Căci ea este o țară liberă. Nicăieri
în lume nu sunt libertăți mai mari ca aici. România are tot felul de școli
pentru luminarea poporului pe limba lui, are universități unde se află
profesorii atât de învățați încât numele lor a străbătut, cu cinste, toate
meridianele lumii. Dar ea are, mai presus de toate, o oaste națională, adică
alcătuită numai din cetățeni ai României despre care străinii spun că sunt cei
mai viteji ostași din toată lumea. Cum să nu se topească sufletele noastre
pentru această țară unde fețele împărătești se bucură și plâng împreună cu
poporul? Numai în cuprinsul ei poate fi nădejde de viață mai bună și fericită
pentru noi. Căci ea ne-a iubit mai mult decât pe sine atunci când pentru
mântuirea noastră a hotărât să jertfească viețile scumpilor săi ostași. De
aceea ne închinăm ție, o, Românie, mamă dulce, acoperământul și scăparea
noastră!”
Austro-Ungaria, un
imperiu nemilos și crud ca URSS:
În articolul „Mucenicii dreptății” din 15
octombrie 1917 se evocă și ridicările românești din Transilvania, dar
amărăciunea răzbătea printre rânduri pentru că românii „n-au avut norocul să
dobândească cu răscoalele lor dreptățile după care suspinau după atâta amar de
vreme”. Sunt elogiați cei „trei țărani dezghețați și pricepuți la toate”,
Horea, Cloșca și Crișan, care în anul 1784 au chemat satele la răscoală, dar
care n-au putut aduce totuși dreptatea pentru români, ci au îngroșat rândurile
martirilor neamului în lupta pentru dreptate. La execuțiile lor „exemplare” în
popor a fost „multă plângere”, căci „dreptatea pierise din nou, dar a rămas în
inima frântă de durere a țăranilor icoana celor trei mucenici. Candela lor
ardea necontenit în toate colibele, ținând trează amintirea dureroasă a acestor
luptători pentru dreptate”. Și revenind în realitate autorul concluziona:
„Dumnezeu s-a milostivit de poporul său credincios și, astăzi, vedem cu ochii
cum se prăbușesc scaunele asupritorilor, înălțându-se prin jertfe grele
dreptatea neamului românesc. În veci blagoslovite să fie aceste vremuri mari
spre libertate pe care le văd ochii noștri înlăcrimați. Orfani am fost,
chinuiți și oropsiți am trăit, batjocoriți și jefuiți de toți ne-am dus viața
noastră necăjită. Dar ne-am ținut sufletul fără a ni-l vinde. Și dacă astăzi,
mântuirea noastră se apropie de îndeplinire, să nu uităm că între cei care au
sângerat pentru această lucrare sfântă se numără și Horea, Cloșca și Crișan. La
22 octombrie 1917, în articolul „Viforul asupriților”, tratând momentul 1848 pe
meleagurile ardelene, autorul arată că, deși ne-am câștigat libertatea „prin
jertfa sângelui”, hoția împăratului a adus jale în sufletele norodului și a
tulburat mințile Craiului Munților, iar în jalea doinei lui Iancu „ne-am
învelit nădejdile noastre. În oftatul ei scăldăm dorința noastră după
libertatea furată”, iar astăzi „doina nenorocirii noastre se preface în cântec
de biruință prin jertfa nemăsurată și iubitoare a mamei noastre: România”. Dorind
să justifice plonjonul făcut de România în vâltoarea celei mai mari
conflagrații cunoscute până atunci pe planetă, articolul din 29 octombrie 1917
„Cine sunt românii?” consemna că din „multele popoare care astăzi se războiesc
cu atâta înverșunare puține se pot lăuda cu un trecut vrednic de prețuire și de
cinste” și de aceea această nație „este vrednică să poarte lupta pentru apărare
și întărirea vieții în viitor” și autorul continua pledoaria sa astfel: „Căci
mult este a fi român cum spunea un înțelept cronicar ardelean. Abia cinci
națiuni sunt în toată lumea care se pot mândri cu originea romană. Sunt
francezii, italienii, spaniolii, portughezii și românii. Aceste națiuni sunt
surori bune pentru că toate cinci se trag de la romani, cel mai viteaz și
înțelept popor din câte pomenește istoria lumii. Și cum a orânduit Bunul
Dumnezeu, ca în războiul cel grozav de astăzi aceste alese vițe ale gintei
latine să se întâlnească, să-și dea mâna și să lupte împreună pentru dreptate
și libertate! În tovărășia lor neamul nostru, hulit și asuprit de alții, se
simte mândru că-și poate dovedi iarăși vitejia și credința aprinsă, moștenită
din bătrâni. Fii mândru neam român de rudenia aceasta cu cele mai luminate
neamuri de pe fața pământului! Căci astăzi brațul lor e tare și dreptatea pentru
care luptă este sfântă. Din uriașa încăierare a popoarelor, ginta latină va
ieși biruitoare și neamul românesc va prăznui cu bucurie sărbătoarea libertății
și a înfrățirii sale naționale. Atunci vor fi pe pământ pace și între oameni
bună înțelegere.” Abordând necesitatea organismului militar național în
articolul „Oastea ardelenească” din 10 decembrie 1917, autorul sublinia: „De
sute de ani, noi, românii din Ardeal, am stăruit să ne facem o oaste națională
care să ne apere viața și moșia împotriva dușmanilor. Dar silințele noastre au
fost zadarnice. Cel dintâi regiment s-a și alcătuit și el a primit numele de
„Turda”, acel târg vestit din Ardeal unde înainte cu trei sute și mai bine de
ani a fost ucis mișelește de către străini Mihai Viteazul. Regimentul Turda
este comandat de către colonelul Marcel Olteanu, un vrednic strănepot al
vestitului scriitor ardelean Petru Maior. Colonelul Olteanu a săvârșit și în
acest război mari fapte de vitejie pentru care a fost răsplătit din partea
regelui cu ordinul „Mihai Viteazul”, cea mai înaltă decorație pe care o poate
dobândi un ofițer. Al doilea regiment al oștirii ardelene este și el aproape
gata și poartă numele „Alba Iulia” și este comandat de maiorul Dragalina, fiul
neuitatului general Dragalina care în toamna anului 1916 a nimicit pe Valea
Jiului îngâmfata oaste inamică ce îndrăznise să calce pământul României”.
Germania, o
țară fără scrupule:
Deplângând soarta României la sfârșitul anului
1917 în articolul „O țară de jertfă: ROMÂNIA”, din 4 ianuarie 1918, autorul
evocă durerea românească pentru situația creată, dar mai ales credința în
viitorul favorabil celor îndreptățiți la dezrobire și unitate astfel: „Ai
încercat dureri fără nume. Stropșită de mitraliere, lipsită de ajutorul
îndepărtaților prieteni, vândută de rușii vecini, tu ai rămas singură împotriva
unor jivini năprasnice, ce te cotropeau din toate părțile. Mare să fi fost,
năzdrăvană să fi fost și nu puteai opri năvala turbată ce se revărsa în valuri
negre spre oștile tale chinuite. Și totuși nu te-ai lăsat zdrobită. Și astăzi,
România stă părăsită în mijlocul valurilor dușmane. Zările sunt întunecate, de
nicăieri nu lucește nicio rază de ajutor. Și-a jertfit pacea și bogăția ei,
și-a jertfit cinstea și fala ei întrupată în oștirea vitează, dar fără noroc.
A pierdut tot ce-i vestea strălucirea. Iată acum o țară de cumplită suferință,
cum nu mai este alta pe fața pământului. Scumpă țară de jertfă, idealul tău de
a împreuna pe toți fiii tăi răzleți este sfânt și drept. Noi credem în el și-l
stropim cu lacrimile noastre de rugă fierbinte. Nu este cu putință ca el să
cadă, dacă mai este o dreptate în lume. Dumnezeu din ceruri îți cunoaște
suferințele și ascultă plângerea poporului românesc. Dreptatea va veni și în
anul 1918 ne va vedea pe toți alergând la sânul tău, o Românie iubită și
sfântă!” În aceste momente grele, când iarna din sufletul românilor, din țară
și mai ales din afara fruntariilor ei este mai rece și mai apăsătoare chiar
decât cea din natură, autorul nu-i uită nici pe prizonierii și pribegii
Ardealului „care rătăcesc prin pustietățile Rusiei”, pe care în articolul din 4
ianuarie îi îndeamnă să fie „tari în suferinți” și să creadă „fără șovăire că
în curând Dumnezeu ne va învrednici să vedem mântuirea neamului românesc” și
încheie cu această viziune optimistă și profetică: „România mare se va
înfăptui, iar noi vom săruta atunci, cu lacrimi fierbinți, țărâna scumpului
nostru Ardeal”, căci drumul de scăpare nu putea fi decât „steagul tricolor care
strălucea la București, iar mântuirea noastră era România”. Analizând rolul
Bisericii din Basarabia, autorul aprecia că aceasta a fost lipsită de
caracterul național și democratic, pe când Biserica din Ardeal a fost o torță
vie care i-a luminat pe români și i-a „scăpat de pieire”, precizând că „ea a
fost nu numai păstrătoarea credinței strămoșești, ci și mângâietoarea caldă în
suferințele ce le-am îndurat de-a lungul veacurilor și povățuitoare înțeleaptă
pe cărările vieții noastre istorice”. Pentru ca în încheiere autorul să concluzioneze
în articolul ce apărea la 8 februarie 1918 astfel: „Dacă poporul român a fost
în stare să trăiască neîntrerupt de două mii de ani fără a fi nimicit,
vrednicia este a Bisericii, care ne-a fost totdeauna scut și acoperământ
nebiruit. Fără biserică sau cu o biserică înstrăinată neamul nostru era osândit
la pieire”. Mi se pare foarte analitic, profund, dar și crud, prin valoarea
adevărului reliefat, articolul din 25 februarie, intitulat „Politica păcilor
germane” și din care redăm următoarele: „De câteva luni încoace am avut
prilejul să deslușim lămurit înfrigurarea cu care Germania aleargă după pace.
Având în vedere faptul că afară de Verdun și Mărășești, armatele sale, în
decurs de trei ani, au fost aproape pretutindeni biruitoare ori cel puțin
neînfrânte, este cât se poate de firesc să ne întrebăm pentru ce caută ea
astăzi pacea cu orice preț, chiar și față de țările mici? Care sunt cauzele
apropiate ale acestei stări și, pe deasupra, principiile conducătoare ale
politicii nemțești? Ele se pot cuprinde în două cuvinte scurte: foamea și
imperialismul. Germania nu mai are pâine, iar cu armatele flămânde nu se poate
câștiga războiul oricâte mașini ucigătoare ar aduce pe câmpul de luptă” și
continuă: „Astăzi Germania este convinsă că războiul va continua încă multă
vreme. De aceea îi trebuie pâine. Și o caută pretutindeni, în Rusia, Ucraina și
România. Iată motivul adevărat al politicii de pace pe care o face Germania sub
ochii noștri. Pentru a se putea apăra de înfrângere are neapărată nevoie de
hrana căreia, după cum se știe, niciun ostaș din lume, afară de „tovarășii”
ruși, nu i se închină cu mai multă smerenie flămândă. Având asigurat acest
important factor în luptă, Germania se crede în stare de a continua războiul
până la victoria idealului său politic: imperialismul mondial. Întreg
catehismul politic al Germaniei se cuprinde în această formulă. Ea a fost
provăduită cu îndârjire de cei mai mari cugetători și bărbați de stat, iar
diplomații și militarii au căutat cu răbdare mijloacele practice pentru
coborârea ei pe câmpul realităților. Stăpânirea politică a lumii întregi, iată
ce vrea ideologia nemțească. Cultură germană, industrie și comerț german în
toate țările și la toate popoarele. Dreptul națiunilor la viață liberă nu
poate fi recunoscut decât în măsura în care acestea primesc hegemonia lor sau
pot să reziste forței germane”. Concluzionând, autorul previne asupra imensului
pericol al politicii germane: „Nimic nu zugrăvește mai limpede aceste tendințe
decât definiția profetului german Foerster, când zice: Politica noastră este de
a înșela pe toată lumea, de a sta la tocmeală cu toată lumea și de a nu ne ține
de cuvânt. Iată lumina adevărată în care trebuie privită politica păcilor mici
pe care o face astăzi Germania. Ea este numai o etapă în drumul pe care stăruie
să ajungă la domnia universală. Oricine înțelege că această domnie nemțească
înseamnă ruina statelor și moartea popoarelor”. La 8 martie, autorul revine cu
efectele „păcii de la București” asupra Ardealului și cuvintele sunt mărturie a
suferinței, dar și a credinței neclintite în biruința dreptății românești,
astfel: „Dacă această dreptate este astăzi îngropată de brutalitatea
germano-ungurească, Ardealul, statornic în credința adevărurilor sfinte, știe
că, întocmai ca și trupul lui Hristos, va învia în toată strălucirea lui.
Ardealul plânge astăzi în umbra răstignirii de la București, dar, ca și
pelerinii Evangheliei, el așteaptă cu credință apostolică realizarea
dumnezeiască a Emausului nostru național”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu