ANUL
1848
1. Prezentare
generală/de ansamblu:
„Primăvara popoarelor” a reprezentat un moment
istoric excepțional în cursul istoriei umanității. Ca o uriașă reacție în lanț,
de la Oceanul Atlantic la Marea Nordului, de la Marea Mediterană la Marea
Neagră, fluxul revoluționar a cuprins succesiv națiunile, care s-au ridicat la
luptă, răsturnând sechelele Vechiului Regim restaurat și punând definitiv capăt
erei Sfintei Alianțe. Întreaga Europă a fost direct sau indirect sub semnul
revoluției. Cronologic, cu caracteristici proprii, marile răsturnări au început
să se manifeste în Elveția și în sudul Italiei, încă de la sfârșitul anului
1847. Dar, așa cum se întâmplase și în cele două mari izbucniri anterioare, în
1789 și în 1830, începutul real al procesului continental s-a desfășurat în
Franța. Încheierea acestui mare proces revoluționar a avut loc, la sfârșitul
verii și la începutul toamnei anului 1849, în Ungaria și la Veneția.
Motivațiile
revoluțiilor europene:
Motivații social-politice dar și motivații
naționale, deseori împletite, au stat la temeiul ridicării popoarelor.
Ridicându-se împotriva sechelelor Vechiului Regim, revoluționarii au urmărit
aproape pretutindeni o restatornicire a relațiilor sociale, în sensul
acceptării tuturor categoriilor la masa comună a fiecărei societăți,
respingându-se discriminările și privilegiile. Națiunile s-au afirmat deosebit
de puternic; revoluția din 1848 a reprezentat, de fapt, un moment culminant în
secolul naționalităților! În realitate, era vorba cu prioritate de
naționalitățile oprimate. Revoluționarii au urmărit obținerea de drepturi
naționale, realizarea unificării ori dobândirea independenței. Dar a fost și un
moment în care, în cursul proceselor revoluționare, națiunile moderne și-au
găsit și și-au definit mai pregnant identitatea. Pentru unele, revoluția a
deschis drum către unificarea lor statală. Bastide, succesor al lui Lamartine,
și-a exprimat neliniștea, în vara anului 1848, față de constituirea unei
„puteri de temut” prin probabilitatea strângerii laloaltă a 40 de milioane de
germani! De la lupta de eliberare la un naționalism agresiv nu era pentru unii
decât un pas și revoluția ungară a demonstrat acest lucru prin neînțelegerea și
neacceptarea revendicărilor naționale ale celorlalți, decât atunci când
sentința ei de moarte fusese dată!
Solidaritatea
inter-revoluționară:
Solidaritatea între națiuni s-a manifestat cu
putere. S-a asistat la o luare de conștiință colectivă. Această solidaritate a
fost manifestată, încă din zilele următoare izbânzii revoluției pariziene din
februarie, atunci când delegați ai diferitelor națiuni s-au înfățișat noilor
autorități republicane exprimându-le solidaritate și adeziune. La rândul său,
Lamartine, ministrul afacerilor externe, a evidențiat funcțiile internaționale
ale Republicii Franceze și la 5 martie 1848 el va declara țara sa drept „aliata
intelectuală și cordială a națiunilor care doresc să trăiască după aceleași
principii ca ale sale”. Parlamentul de la Frankfurt strângând la un loc pe
germani s-a arătat totodată și el deschis și interesat de celelalte națiuni și
a avut într-un fel un caracter european, dacă nu și universal. Trimiși ai
diferitelor națiuni au luat parte la lucrările sale, de la un reprezentant
diplomatic al Statelor Unite la Ioan Maiorescu, trimis al regimului
revoluționar din Țara Românească, care și-a asumat sarcina reprezentării românității
în integralitatea ei. Legăturile inter-revoluționare s-au manifestat și au
asigurat interconexiuni, dar și transferul de experiență în luptele ce erau în
curs de desfășurare. Pornind de la starea obiectivă a națiunii în cauză, de la
exemplele altora, dar și de la prezența în zonă a unor puteri represive,
desfășurarea proceselor revoluționare a luat un curs sau altul. Interesant a
fost și cazul polonezilor. Înzestrați cu experiență revoluționară, încă de la
sfârșitul veacului al XVIII-lea, ei au fost în slujba revoluției în multe
locuri, în Italia și în Ungaria și de asemenea și în Principatele Române
Intensitățile proceselor revoluționare au fost diferite, impuse ca atare de
cauzalități proprii, dar și de intervenții ale forțelor represive externe. Oricum,
a fost vorba de un fenomen european, mai ales că influența sa a fost exercitată
și în spații unde n-au avut loc evenimente revoluționare ori, în perioade
ulterioare, contribuind la radicalizări politice. Unele revoluții au fost de
durată mai lungă, altele au fost efemere. În ceea ce privește revoluția română,
ea s-a desfășurat un an și jumătate în Transilvania, ceva peste trei luni în
Țara Românească și câteva zile în Moldova, datorită acțiunii represive a
domnitorului Sturdza și apoi a proximității și intervenției Rusiei.
1848
- un nou model revoluționar:
Ideologic, pe plan european, revoluția din
1848 a luat locul celei din 1789, marcând pe deoparte succesiunea celei din
urmă, pe de alta însă modernitatea ei a impus-o, pentru cea de-a doua jumătate
a secolului al XIX-lea și chiar pentru secolul XX, ca noul model, care reflecta
mersul înainte al omenirii între 1789 și 1848. Va fi noul model care va schimba
sensul evoluțiilor istorice. Libertățile omului au fost din nou proclamate și
s-au impus ca principii fundamentale ale vieții politice a continentului, deși
deplina lor răsfrângere asupra vieții curente a oamenilor avea să mai întârzie.
Proclamarea repetată a libertăților (individuală, de întrunire, de asociere, a
presei etc.), a egalității în fața legii, măsurile destinate remedierii unor
probleme sociale (mai ales, când a fost cazul, abolirea privilegiilor feudale),
înlesnind o mai bună cuprindere în viața publică - din păcate încă
neîndestulătoare - a categoriilor muncitoare, constituirea și afirmarea gărzii
naționale ca apărătoare a poporului și a intereselor sale, instituirea
juriului, organizarea modernă a statului, independența justiției, autonomia
comunală, iată cele mai importante dintre aceste prevederi comune
social-politice ale programelor revoluționare. În Occident a existat cu
acuitate o problemă muncitorească, muncitorii participând la revoluții, dar
apoi, față doar de o parțială împlinire a aspirațiilor lor, nemulțumiți, s-au
manifestat ca atare, insurecția muncitorilor parizieni din iunie 1848 schimbând
chiar sensul evolutiv al regimului instaurat în februarie și indirect
deschizând drum ascensiunii prințului Ludovic Napoleon Bonaparte, viitorul
Napoleon al III-lea. În Europa de Est și de Sud-Est problema agrară s-a impus
cu stringență, iar țăranii au reprezentat una din forțele de șoc principale în
procesele revoluționare. Eliberarea țăranilor și chiar înzestrarea lor cu
pământ a fost la ordinea zilei. Prevederile programelor au circulat printr-un
proces de osmoză ideologică pe vasele comunicante ale revoluției, contribuind
la evidențierea trăsăturilor comune pe plan continental ale momentului istoric
evocat.
Bonjuriștii
și revoluțiile din Țările Române:
Revoluția din februarie a fost punctul de
interferență, exemplul ce se cerea urmat! Evenimentele de la Paris au fost
totodată declanșatorul reacției în lanț mai înainte amintite, la scară
europeană. Viena, Praga, Berlinul, Pesta au marcat apoi, succesiv, la scurte
intervale, propagarea incendiului revoluționar pe continent. El n-a fost stăvilit
decât la hotarele Rusiei autocrate, unde sistemul represiv puternic a putut
exercita această funcție de „extinctor”, pentru ca apoi tot țarul să-și trimită
armatele pentru a înăbuși revoluția în Principatele Române, în Transilvania și
mai ales în Ungaria. Modelul „revoluției din februarie” din Franța a avut un
deosebit impact asupra a ceea ce a avut loc în Țara Românească. Au contribuit
la acest lucru bonjuriștii formați social-politic în Franța, în timpul anilor
pe care-i petrecuseră acolo, unii dintre ei fiind și participanți la
răsturnarea regelui Ludovic Filip. Exceptând nobilimea conservatoare, toate
celelalte categorii sociale au fost cuprinse în vârtejul marei răsturnări. De
la nobilii liberali, - foarte prezenți mai ales în Europa centrală și de
sud-est -, la orășenime, - direct interesată -, la muncitori și la țărani,
puțini au fost cei ce au stat deoparte. Intelectualii s-au implicat și ei,
ocupând deseori și poziții-cheie în sânul guvernelor provizorii impuse în
procesul revoluționar. O categorie aparte au reprezentat-o și studenții,
prezenți mai ales în marile centre ale continentului, în primele rânduri,
constituind - ca la Viena - unități de luptă revoluționară și situându-se, de
obicei, pe poziții radicale. Neîndoielnic, valul revoluționar a cuprins toate
categoriile societății, dar motivațiile și obiectivele acestora nu erau
totdeauna similare, uneori chiar contrazicându-se în domeniul social-politic,
întâlnindu-se însă în cel național.
Modernizarea
Europei:
Revoluția a contestat pretutindeni monarhia
absolută, urmărindu-se transformarea acesteia în monarhie constituțională sau
republică - unii radicali aveau în vedere și republica socială, inclusiv dintre
fruntașii revoluționari români. Unii monarhi au fost înlăturați, în alte părți
au fost alungați miniștri de tipul lui Metternich. Importanța Constituției, -
garanta schimbărilor! -, ca și a Parlamentului s-au vădit pretutindeni. Un
singur monarh, țarul Nicolae I a rămas intransigent pe pozițiile sale, adevărat
„jandarm al Europei”, pe care nu avea să-l înfrângă decât moartea, șapte ani
mai târziu. Scenariile revoluției au fost asemănătoare, găsindu-se în general,
în această privință, sub impactul revoluțiilor franceze din 1789, 1830 și 1848.
Ridicări populare, manifestații, cortegii, explozia publicațiilor periodice și
a broșurilor politice se reîntâlnesc pretutindeni, orașul - și mai ales
capitala - afirmându-se puternic ca scenă de desfășurare a marilor momente.
Garda națională, legiunile de studenți sau cele ale ostașilor țărani din Munții
Apuseni, generali din rândul celor ridicați la luptă - un Garibaldi, generalii
polonezi de la Bem la Dembinski sau Mieroslawski, dar și un Avram Iancu ori un
Magheru - se afirmă cu putere intrând în legendă. An al marilor speranțe, anul
1848 n-a adus imediat împlinirile așteptate decât în puține locuri. Represiunea
a acționat succesiv, înăbușind procesele revoluționare. Dar, de fapt, revoluția
era marea biruitoare. Au urmat, în deceniul următor, acțiunile contrarevoluționare,
„liniștea” părea a fi restatornicită, dar, în realitate zăgazurile fuseseră
rupte. Europa Sfintei Alianțe fusese definitiv îngropată. Nici cancelarul
Metternich nu a fost rechemat să-și reia funcțiile! În anii 6o ai secolului al
XIX-lea în marile imperii ale Franței și Austriei aveau să se instaureze
regimuri liberale și chiar și în Rusia avea să se efectueze reforma agrară și
să se instituie zemstvele. A doua jumătate a secolului naționalităților a avut
cu totul altă înfățișare decât cea dintâi. Românii, italienii și germanii și-au
realizat succesiv unitățile statale și modernizarea și liberalizarea s-au
afirmat aproape pretutindeni. În perspectiva istoriei umanității și mai ales a
proceselor de devenire ale continentului european anul 1848 rămâne o piatră de
hotar și un moment inaugural al unei noi etape istorice.
2. Cauzele și desfășurarea revoluțiilor de la 1848 din Europa:
Putem vorbi de mai multe categorii de cauze, diferite de la regiune la regiune. Totuși, putem nota că au fost cinci cauze principale: naționale, politice, economice, apariția societăților secrete de tip masonic, modelele parlamentar britanic și republican american.
În statele germane, elita dorea să
realizeze unificarea acestora (numărul lor scăzuse de la 380 la 38, prin
implicarea lui Napoleon) în jurul Prusiei, dar Imperiul Habsburgic dorea să le
păstreze sub influența Vienei. În statele italiene, dorința de unificare, de
eliberare a teritoriilor italiene ocupate de habsburgi a predominat. În Franța,
monarhia revenise la absolutismul care fusese înlăturat de Revoluția
Franceză urmărindu-se instaurarea unei republici democratice. În Imperiul
Habsburgic, desființarea Imperiului Romano-German în 1809 și decăderea puterii
de la Viena fuseseră pretextul pentru cancelarul Klemmens von Metternich
(„stâlpul reacțiunii europene”) de a introduce măsuri dure care au afectat
societatea austriacă, drepturile politice, depărtându-se de viziunea liberală
de conducere politică. În Ungaria, parte a Imperiului Habsburgic, se dorea
autodeterminare și acapararea Transilvaniei, prin nerecunoașterea drepturilor naționale al românilor. În Țara Românească și
Moldova după Tratatul de la Adrianopol din 1829, Imperiul Otoman era putere
suzerană iar Imperiul Rus era putere protectoare. Rușii introduseseră
Regulamentele Organice care în ciuda unor reforme, - reînființarea
Armatei naționale, reglementarea educației naționale, organizarea
administrativ-judiciară, economic -, frânau progresul, pregătind Principatele
pentru o anexiune (vor fi sub ocupație militară rusă între 1829 și 1834).
Elita românească formată în Iași, București, sub influența unor profesori
francezi (Victor Cuenim, J.A. Vaillant), dar și la Paris, Viena, Berlin a
pregătit revoluția, în scopul autodeterminării naționale, al obținerii
independenței politice și economice. În Banat, Transilvania, Bucovina,
înglobate în Imperiul Habsburgic, revoluțiile de la 1848 au avut o importantă
componentă națională.
Anii 1846, 1847 fuseseră ani secetoși, o mare
foamete a cuprins Irlanda (recolte slabe de cartofi) precum și Marea Britanie
(penurie de grâu). Britanicii au importat masiv grâu din Imperiul Otoman (grâu
din Principate tranzacționat în porturile Brăila, Galați prin cumpărarea la
prețuri mici de către negustorii otomani), ceea ce a dus la nemulțumiri în
spațiul românesc și în statele care au exportat grâu în Marea Britanie în
defavoarea cetățenilor. Societățile cu profil masonic, societăți secrete cu
origini în Marea Britanie, Franța au atras elita intelectuală din statele
italiene, Franța, Austria, Principate, ducând și la crearea de societăți
secrete naționale, precum „Frăția”, în Țara Românească formată de Ion Ghica,
Christian Tell și Nicolae Bălcescu. Reformele fundamentale care au perfecționat
sistemul parlamentar britanic dar și sistemul republican american nu au rămas
fără urmări nici pe continetnul european. Un rol esențial l-a avut lucarea lui
Alexis de Tocqueville, „Despre democrație în America”. Revoluțiile
de la 1848-1849 s-au desfășurat din 12 ianuarie 1848 (Palermo, Sicilia) până la
31 august 1849 (Șiria, lângă Arad). Au avut aspecte diverse de la adunări
naționale plebiscitare (Palamentul de la Frankfurt, Adunarea de la Islaz,
Adunarea de la Blaj), la ciocniri cu armata trimisă împotriva revoluționarilor
(intervenția generalului Windsichgratz în Viena), la confruntări între trupe
revoluționare din cauza scopurilor diferite (lupta dintre Avram Iancu și Iosef
Bem, Lajos Csany, Lajos Kossuth), lupte contra armatelor de ocupație (lupta
dintre revoluționarii maghiari și trupele ruse la Șiria, lupta dintre români și
otomani pe Dealul Spirii). Revoluțiile de la 1848 au fost înfrânte din cauza
insuficienței resurselor revoluționare, a neînțelegerilor dintre grupările
revoluționare, a intervenției Rusiei în sprijinul Austriei. Totuși, momentul
1848 marchează demisia lui Klemmens von Metternich și finalul aranjamentelor
politice ale Congresului de la Viena din 1814.
Însemnătatea anului revoluționar din 1848 în Europa:
Spre deosebire de alte revoluții europene,
revoluțiile de la 1848-1849 au avut avantajul că a existat o unitate de vederi,
o camaraderie între revoluționari. Cele mai cunoscute figuri ale anilor
1848-1849 au fost: Louis Blanc, Alphonse de Lamartine, Louis Napoleon
Bonaparte, Friedrich Wilhelm IV, Giuseppe Mazzini, Giuseppe Garibaldi, Nicolae
Bălcescu, Vasile Alecsandri, Alexandru Ioan Cuza, Avram Iancu, Eftimie Murgu,
Lajos Kossuth etc.. Momentul 1848-1849 a reprezentat crearea elitei care până
la 1878, a reușit să realizeze unificarea Italiei, Germaniei, României,
dualismul austro-ungar, dar și independența României. Momentul 1848 a
influențat și dezvoltarea unor mișcări naționale în spațiul polonez, în Serbia
sau Bulgaria, chiar și în Rusia (anarhiștii, narodniciștii, socialiștii),
Imperiul Otoman (Tanzimatul, Junii Turci).
3.
Suplimentar: 1848 - anul revoluțiilor din Europa:
Secolul al XIX-lea este caracterizat de istorici și economiști drept una dintre cele mai agitate perioade istorice ale Europei. Revoluțiile de la 1848 o afectează aproape în întregime, cu excepția Rusiei, Marii Britanii, Spaniei și țărilor scandinave. După cum declara un istoric din acel timp, aceste revoluții au constituit o „surpriză minunată a vremurilor”, o primăvară a popoarelor europene. Și totuși, acumulările unor dezechilibre și tensiuni între generații, între păturile sociale, prevesteau aceste mari mișcări cu caracter revoluționar: mutațiile populațiilor, care deveneau din ce în ce mai urbane, conservatorismul majiorității guvernelor, nerecunoașterea aspirațiilor naționale ale popoarelor, duritatea condițiilor sociale, subestimarea gravității crizei economice care se manifesta încă din anul 1845. Europa de vest se găsea în plin proces de industrializare și căuta noi căi de descătușare a barierelor vechi, pentru extinderea piețelor de desfacere și găsirea de noi resurse pentru dezvoltare. Economia medievală dădea semne de slăbiciune, curentul liberalismului se manifesta cu putere în unele țări din vestul Europei, astfel încât apar primele tentative de reorganizare a autorității statale pe principii democratice și naționale. Se înființează partide politice, liberale și conservatoare care, prin alternanța la putere, vor încerca să mențină pacea socială în statele respective. Rolul conducător în cadrul Revoluţiei de la 1848 a fost atribuit burgheziei care a ridicat popoarele la luptă. Statele care au acceptat reformarea pe principiile liberale constituiau un nucleu de mică întindere în vestul Europei, având în frunte Franța. Regimurile Europei Centrale și de Est erau mai autoritariste. Confederația Germanică avea un simulacru de organizare politică. Italia părea și mai puțin avansată decât Germania, pe calea unității și liberalismului. În Austria exista o monarhie după modelul unui stat multinațional, intersecție a raselor germanice, latine, slave și maghiare, însă primatul germanilor din Austria era cert, supunând după această caracteristică, cu legile ei, celelalte popoare pe care le stăpânea. Austria încerca să păstreze Ungaria ca pe o provincie cu caracteristica dominantă agrară, cu un regim conservatorist, de tip medieval. Puterea autorității feudale se întindea și asupra țăranilor din Slovacia și din Transilvania. În aceste condiții, o reformă politică a statului austriac era greu de conceput, care era o monarhie în care aristocrația își conservase toate privilegiile. În Est, Rusia a introdus măsuri protecționiste pentru limitarea curentului liberalist, izolându-se de lumea occidentală. Țara Românească și Moldova erau țări autonome și se aflau sub protecția Rusiei, având regimuri autoritare, cu caracteristici preponderent feudale, conservatoriste. Ideile revoluționare pătrund tot mai adânc în Franța, determinând intensificarea miscărilor revoluționare pentru înfăptuirea unor reforme de reorganizare politică cu caracteristici liberale. Parisul a devenit capitala liberalismului european, refugiul persecutaților politici polonezi, germani, italieni, români, școala unde se formează o trupă de profesori și studenți străini; franceza, încă limba lumii bune, vehiculează până în Țările Române ideile liberale. În Europa Centrală mișcarea revoluționară tinde către o revoluție națională și liberală, mai mult decât republicană și socială. Criza de natură agricolă, financiară și industrială, care se manifesta în preajma anului 1848, a provocat grave dezordini sociale în Europa și punea imperios în fața guvernelor chestiunea unor reforme în sectorul vamal, pentru crearea unui cadru de liber schimb între state. Era o dovadă că regimul economic nu răspundea condițiilor noi ale industriei. Această criză a contribuit puternic la explozia revoluției din anul 1848. Sub integritatea ei aparentă, Europa veche era condamnată în instituțiile ei politice și în ierarhia ei socială, ca și în structura ei economică: la cel mai mic șoc ea se va prăbuși. Italia este țara în care debutează mișcarea revoluționară, dar se amplifică foarte mult la Paris. Aceste mișcări au la bază idei liberale, naționaliste și socialiste, însă cu ideologii diferite. Conducătorii naționali ai mișcărilor revoluționare nu au înțeles sensul unei asocieri pentru a obține efectul scontat la nivel global. Conducătorul revoluției din Italia urmărea constituirea unei națiuni italiene puternice, dar îndemna și la o solidaritate a revoluțiilor la nivel global. Până la urmă acestea s-au limitat la orizontul lor inițial. Franța a refuzat să joase rolul de organizatoare a unei cruciade în Europa contra guvernelor conservatoriste. Începând din 14 februarie 1848, Parisul intră în efervescența revoluționară, antrenând atât masele populare cât și instituțiile statului. Masele s-au organizat împotriva regelui Ludovic Filip şi a ministrului său, Guizot. Opoziţia cerea reforme economice, votul universal şi înlocuirea monarhiei cu republica. Situația se radicalizează după 22 februarie, datorită exceselor exercitate de regimul monarhic, când se înregistrează și primele victime, în urma mișcărilor de stradă. Guvernul a încercat să împrăştie cu armata mulţimea adunată la protest. Dar revoluţionarii s-au baricadat pe străzi, au cerut abdicarea regelui, au ocupat Palatul regal şi au incendiat tronul. Regele Ludovic Filip, după încercări eșuate de a salva vechea orânduială statală, părăsește tronul în grabă, în ziua de 24 februarie, lăsând terenul liber pentru instaurarea republicii, eveniment petrecut în următoarea zi, 25 februarie 1848. Tot în această zi s-a format guvernul provizoriu, care avea în componență printre alții și pe poetul Alphonse de Lamartine, socialistul Louis Blanc, muncitorul Albert. A fost aleasă o Adunare Constituantă în martie 1848, care a emis constituția republicii. Puterea executivă era exercitată de guvernul provizoriu, iar puterea legislativă de adunarea națională. Se introducea votul universal pentru bărbați și drepturile și libertățile cetățenești. Atunci când adunarea națională a hotărât desființarea atelierelor naționale create cu scopul asigurării de locuri de muncă pentru muncitorime, s-a ajuns la confruntări de stradă între muncitori și burghezie. Acestea au fost câștigate de burghezie. Președinte al Franței a fost ales Louis-Napoléon Bonaparte, care va profita de situația politică și, în decembrie 1852, se va proclama împărat sub numele de Napoleon al III-lea, iar Franța va intra în al doilea imperiu. În Țările Germane curentul revoluționar avea la bază cerințe progresiste: libertăţi economice, sociale, politice, dar şi din dorinţa de a participa la conducerea ţării şi unificarea Germaniei. Faţa de Franţa, apare pentru prima dată scopul naţional. Revoluţia a pornit din statele din sud şi a ajuns în 15 martie la Berlin, capitala Prusiei. Pe fondul demonstraţiilor populare regele Frederic Wilhelm al IV-lea aduce armata, dar masele se apără pe baricade. După 3 zile de lupte grele, regele cedează. Se formează o Adunare Naţională Constituantă. În aceeaşi perioadă are loc şi revoluţia polonezilor din regiunea Poznan, care se afla sub stăpânirea Prusiei. Pentru a se înfăptui unificarea Germaniei, se constituie o adunare a reprezentanţilor poporului german, care a fost denumită Parlamentul de la Frankfurt, după oraşul unde şi-a desfăşurat lucrările. Acesta votează Constituţia pentru întreaga Germanie şi oferă coroana regelui Prusiei, care o refuză, pentru că nu vrea să domnească conform unor principii democratice. Muncitorii din Berlin nemulţumiţi la aflarea veștii că burghezia începuse să se înţeleagă cu monarhia şi aristocraţia, încep din nou lupta în iunie 1848. Guvernul burghez, împreună cu regele aduc trupe care înăbuşesc sângeros insurecţia. Este dizolvată Adunarea Naţională Constituantă. Regele Frederic Wilhelm al IV-lea trimite trupe şi spre alte zone din Prusia cu populaţie răsculată. Polonezii sunt înfrânţi de trupele prusace cu ajutorul trupelor ţariste. În primăvara lui 1849 o serie de revoluţionari au încercat să reaprindă scânteia revoluţiei. După lupte anevoioase pe baricade, în mai multe oraşe, şi acestă încercare este înfrântă. Parlamentarii de la Frankfurt sunt împrăştiaţi cu forţa şi burghezia se mulţumeşte cu dreptul de a participa la formarea guvernului şi cu unele avantaje economice. În Imperiul Habsburgic mișcarea revoluționară a avut un caracter mult mai complicat, deoarece cuprindea popoare și naționalități diverse: italieni, cehi, polonezi, slovaci, unguri, sârbi, croaţi, ucrainieni şi români, care se simţeau asuprite naţional de habsburgi şi de nobilimea austriacă sau maghiară şi suportau tot mai greu greutăţile economice şi sociale. Revoluţia izbucneşte pentru prima dată la Viena în 13 martie 1848, când populațiile cereau cu prioritate înlăturarea dominaţiei absolutiste. Cancelarul Metternich este nevoit să fugă din faţa revoluţionarilor. În alte părţi din imperiu se înregistrează răzvrătiri şi împăratul este nevoit să promită libertăţi şi o Constituţie. Se retrage la Innsbruck, unde pregăteşte cu pricepere o contrarevoluţie. Ca un prim pas aţâtă naţiunile, una împotriva alteia, pentru a le slăbi forţa revoluţionară, apoi trimite trupe împotriva lor. În iunie 1848 armata imperială a bombardat Praga şi a înfrânt revoluţia cehilor. În octombrie 1848 trupele asediază Viena şi pentru că sunt mai bine dotate reuşesc să câştige. În Ungaria, mişcarea revoluţionară cuprindea în rândurile sale nobilimea mijlocie şi intelectualii patrioţi, iar printre conducători se număra și Ludovic Kossuth. Revoluţionarii desfiinţează iobăgia atrăgând astfel de partea lor și pătura ţărănimii. Cu ajutorul acesteia crează o armată revoluţionară care va îndepărta stăpânirea habsburgică. Se formează un stat independent maghiar, Republica liberală. Însă conducătorii maghiari ai revoluției au acționat unilateral, fără a ține seama și de revendicările celorlalte popoare: români, sârbi și slovaci. Disensiunile majore dintre conducătorul maghiar Kossuth și ceilalți lideri revoluționari ai acestor popoare au permis împăratului Franz Iosef să înfrângă mișcările lor. Când maghiarii au trebuit să ţină piept trupelor ţariste şi habsburgice, Kossuth a realizat că greşise şi a aceptat să se înţeleagă cu revoluţionarii români. Dar era prea târziu, pentru că, atacată din toate părţile, armata maghiară a capitulat la Şiria în 13 august 1849 şi Ungaria a căzut din nou sub stăpânirea Habsburgilor. În Italia, scânteia care a aprins revoluția se producea la Milano şi la Veneţia, de unde sunt alungate trupele imperiale. Revoluţionarii au creat Republica de la Roma, al cărui conducător desemnat a fost Giuseppe Mazzini, care avea puternice idealuri democratice. Programul revoluției italiene cuprindea ca doleanțe: libertăţile economice şi sociale, drepturile politice, înlăturarea asupririi străine şi unitatea naţională. Curentul de unificare a Italiei era predominant. Regele din statul Piemon, dorea acest lucru şi a pornit un război împotriva habsburgilor, cu teama că revoluţionarii puteau să facă din Italia o Republică. Nesigur şi lipsit de ajutorul populaţiei, regele este învins. Preferă să facă o înţelegere cu împăratul Franz Iosif, gest care a avut drept urmări, cucerirea Veneției de către trupele austriece. Împotriva Republicii romane sunt trimise trupe habsburgice, franceze şi ale regelui din Sudul Italiei. Deşi au apărat eroic Roma, revoluţionarii lui Garibaldi sunt înfrânţi. În Țările Române și în provinciile românesti aflate sub stăpânire habsburgică, spiritul revoluționar se manifestă sub impresia evenimentelor revoluționare europene, începând din luna martie 1848. Evenimentele revoluționare s-au declanșat succesiv în Ţarile Române, începând cu mișcarea din Moldova, de la sfârsitul lunii martie 1848. Revoluțiile din provinciile românești aveau cauze profund interne, revoluția europeană, cum aprecia N.Bălcescu, fiind numai „ocazia, iar nu cauza revoluției române”. Mânați de dorința schimbărilor din propria lor patrie, tinerii români, moldoveni și munteni, aflați la Paris la începutul anului 1848, au aderat la spiritul revoluției franceze, participând la luptă pe baricadele Parisului, așa cum relata N.Bălcescu. La Paris, în cercul tinerilor organizați în „Societatea studenților români”, s-a pus la punct primul proiect de declanșare a unei revoluții comune moldo-muntene. Printre tinerii revoluționari și patrioți români, aflați la Paris s-au remarcat Nicolae Bălcescu, frații Ion și Dumitru Brătianu, C.Negri, V.Mălinescu ș.a. Nicolae Bălcescu considera că revoluția română putea fi realizabilă doar printr-o solidaritate și conlucrare desăvârșite, mai întâi la nivelul Principatelor dunărene, iar apoi se avea în vedere și o solidarizare cu românii din celelalte provincii românesti - aflate în cu totul alte situații politice. La Paris, după izbucnirea revoluției din Viena, la 20 martie, N.Bălcescu a convocat o întrunire, la locuința sa, cu fruntașii revoluționari munteni și moldoveni, schițând un program minimal de revendicări și hotărând declanșarea simultană a revoluției în Ţara Românească și Moldova, în acest scop stabilindu-se reîntoarcerea imediată în țară. Proiectul unei revoluții românești unitare nu s-a putut realiza, deoarece, între timp, liderii moldoveni aflați în țară declanșaseră deja mișcarea, 27 martie 1848. Patrioții moldoveni de la Iași procedau la acțiune în raport cu situația specifică din țară, cunoscând-o mai bine decât cei aflați în străinătate. Între fruntașii revoluției din Moldova se disting: Gh.Cuza, Lascăr Rosetti, C. Rolla, Al.I. Cuza, Vasile Ghica, frații Moruzzi, poetul Vasile Alescsandri, cel care a avut un rol principal în redactarea programului de revendicări, denumit „Petiție-proclamațiune”, care cuprindea 35 de articole si avea un evident caracter moderat. În Țara Românească frământările de tip revoluționar se resimțeau încă din luna martie 1848. S-a format un Comitet revoluționar, compus din primii români întorși în țară de la Paris: N.Bălcescu, Al.G.Golescu-Negru, frații Dumitru și Ion Brătianu, la care s-au alăturat C.A.Rosetti, I.Ghica, I.Heliade Rădulescu, dar și Nicolae Kretzulescu, frații Golești, Christian Tell, Gh. Magheru. O Comisie executivă formată pentru conducerea revoluției, constituită din: N.Bălcescu,Al.G.Golescu-Negru,C.A.Rosetti,a procedat la definitivarea programului revoluției, care avea să fie încorporat ulterior de Ion Heliade Rădulescu în binecunoscuta Proclamație de la Islaz. În răstimpul acestor pregătiri, evenimentele din Transilvania sunt urmărite cu un viu interes, cu atât mai mult cu cât autoritățile, mai ales după Adunarea de la Blaj din 3-5 mai, intensifica măsurile de izolare a Ţarii Românești. Înainte de Adunarea de la Blaj, cu prilejul plecării lui August Tr. Laurian în Transilvania, acesta primea „instrucțiuni” din partea lui I.Ghica și N.Bălcescu, mai exact recomandări, privind comportarea românilor din Transilvania, în sensul unei coordonări cu românii de la sud, pe de alta, în vederea realizării unei alianțe cu revoluționarii maghiari („să nu rupă cu ungurii, țiind însă pentru drepturile românilor și să caute a aduce pe unguri să înțeleagă că în unirea lor cu românii este salvarea amândurora naționalităților de către nemți și de către slavi, oprindu-i d-a se uni”). Autoritățile de la București au refuzat lui N.Bălcescu pașaportul pentru Transilvania, precum și dascălilor ardeleni - Laurian și Axente Sever. În Transilvania mișcarea românească a avut un caracter preponderent național. O parte din români au aderat la revoluția burgheză maghiară. S-a constituit Dieta de la Cluj, dominată de maghiari. Burgezia maghiară revoluționară, care a pus pe picioare o armată bine organizată, a căutat să-și impună controlul asupra întregului Ardeal. În acest context au fost reprimate toate mișcările de împotrivire ale românilor, sașilor și ungurilor rămași fideli Casei de Habsburg. La 29 mai 1848 Dieta de la Cluj a proclamat unirea Transilvaniei cu Ungaria, fapt care a nemulțumit deopotrivă pe românii transilvani, dar și pe sași. Ideea de libertate și de unitate națională era înțeleasă de burghezia maghiară în sensul formării unei națiuni civice maghiare după modelul preconizat de Revoluția franceză, adică neținând seama de componența etnică eterogenă a țării, ba tocmai prin asimilarea etniilor diferite de cea maghiară și omogenizarea forțată a specificului diferitelor regiuni și prin impunerea unei singure limbi oficiale, adică maghiarizare. Liderii românilor din Transilvania nu au împărtășit ideea creării unui stat național maghiar de acest tip unde românii ardeleni, majoritari în Ardeal, ar fi urmat să rămână mai departe fără drepturi politice egale cu ale maghiarilor, minoritari în Transilvania și au convocat o adunare proprie în care să discute problemele care îi preocupau. Adunarea românilor transilvăneni a avut loc la Blaj pe 15 mai 1848, fiind cunoscută istoriografic, ca Adunarea de la Blaj. Printre fruntașii revoluției românilor din Transilvania se disting: Avram Iancu, Alexandru Papiu Ilarian, Ioan Axente Sever, Simion Bărnuțiu, Timotei Cipariu, August Treboniu Laurian, Eftimie Murgu, Andrei Șaguna, Simion Balint, Ioan Buteanu, Petru Dobra, Ioan Dragoș, Ioan Sterca-Șuluțiu, David Urs de Margina. Se formează în Munții Apuseni o armată de voluntari români condusă de avocatul Avram Iancu. Aceștia reușesc două victorii importante împotriva armatelor revoluționare maghiare, la Abrud și Mărișel. Nicolae Bălcescu a fost desemnat drept mediator între revoluționarii români conduși de Avram Iancu și cei maghiari, conduși de Kossuth. Acesta s-a deplasat la Budapesta pentru a încerca aplanarea conflictului revoluționar româno-maghiar, dar Kossuth și membrii nobilimii maghiare au refuzat în context să acorde drepturi egale românilor transilvani, încercând doar să câștige timp trimițându-l pe Bălcescu să negocieze pacea cu moții lui Avram Iancu, în numele revoluționarilor unguri și încercând să-l convingă pe acesta din urmă să se alăture defensivei maghiare împotriva forțelor austro-ruse. În lupta de la Șiria lângă Arad, armatele revoluționare ungurești au fost cu totul zdrobite de ruși, iar Ungaria și Transilvania vor fi predate de ruși austriecilor potrivit prevederilor Sfintei Alianțe. Declanșarea separată a revoluției, în Moldova și Ţara Românească, precum și în provinciile românești aflate sub stăpânire habsburgică, nu anulează semnificația proiectului de solidaritate moldo-muntean gândit de patrioții români la Paris, ca și semnificația altor proiecte sau idei de solidaritate românească existente la acea dată, unele dintre ele vizând chiar unitatea națională deplină. În martie 1848 se discuta un proiect politic patronat de domnitorul Gh.Bibescu, vizând constituirea unui stat românesc, încorporând nu numai Principatele dunărene, ci și provinciile românești aflate sub stăpânire habsburgică și țaristă. Real sau nu, acest proiect se facea, în orice caz, ecoul unei anumite stări de spirit. Situația specifică din provinciile românești nu a permis desfășurarea simultană a mișcărilor revoluționare, Ţara Românească și Moldova se aflau sub suzeranitatea Porții Otomane și protectoratul Rusiei, acesta din urmă fiind obstacolul principal în calea emancipării românilor, inclusiv, în calea revoluției. Transilvania, Banatul și Bucovina, în modalități diferite, se aflau sub stăpânirea Imperiului Habsburgic, și în lupta lor pentru libertate socială și națională românii din aceste provincii urmau să acționeze în raport de această situație specifică. În ceea ce privește Basarabia, încorporată de Imperiul Rus, nici măcar nu putea fi vorba de posibilitatea unei mișcări revoluționare. Pe de altă parte, desfășurarea separată, în linii generale, a revoluției în Ţarile Române, nu a exclus, în același timp, existența acțiunilor de solidaritate, de colaborare și într-ajutorare între revoluționarii români, de o parte și de alta a Carpaților, pe linia obiectivelor finale, în anumite momente, în raport de evoluția concretă a situațiilor, asemenea acțiuni putând să ia aspectul unor tentative de transformare într-o revoluție unitară. În acest context s-au desfășurat numeroase acțiuni: participarea unor fruntași revoluționari moldoveni la Adunarea de la Blaj din mai 1848; solidarizarea revoluționarilor moldoveni cu lupta revoluționarilor munteni, în faza triumfului acesteia din urmă; participarea unor revoluționari munteni, după reprimarea revoluției din Ţara Românească, la lupta românilor transilvăneni ș.a.. Dacă se ține seama de aceste acțiuni, ca și de dezideratele fundamentale comune, se poate considera că a avut loc o revoluție unitară în spirite, care prevestea înfăptuirea, mai devreme sau mai târziu, a statului național român. În ciuda unor desfășurări separate a evenimentelor revoluționare, existau aspirații generale comune pe linie națională și a libertăților epocii, care se exprimau în diferite programe de la 1848, elaborate într-o provincie sau alta. Popoarele europene au încercat între 1848 şi 1849 să îşi dobândească libertatea sau unitatea naţională. Deşi nu au reuşit, a fost un prim strigăt pentru ceea ce a urmat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu