ÎMPĂRĂȚIA
DE O MIE DE ANI. Studiu - Partea a treia
1. Creștinii
și speranța Mileniului Mesianic:
„Vie
Împărăția Ta! Facă-se voia Ta precum în Cer așa și pe Pământ.” - Matei
6:10.
Bisericile Ortodoxă și Romano-Catolică şi
chiar majoritatea marilor confesiuni protestante nu le vorbesc niciodată credincioşilor
lor despre speranţa Mileniului. Dimpotrivă, ele îi dau cu dispreţ acestei
credințe/speranțe numele de „milenarism”, iar pe adepţii săi îi numeşte
„milenarişti.” Personal nu-mi este ruşine de această credinţă, căci fapte
istorice de necombătut dovedesc că şi primii creştini o împărtăşeau!
Primii
creștini au fost numiți „milenariști”! Iată ce spune The
Encyclopedia Americana cu privire la creştinii care cred în
domnia milenară a lui Hristos: „Cei care cred aşa sunt numiţi milenarişti
sau chiliaşti, iar doctrina lor este chiliasmul (din
grecescul chilioi - o mie). Toată lumea este de acord în a recunoaşte
că această opinie era, dacă nu generalizată, atunci cel puţin foarte răspândită
în biserica primară.” Cât despre Encyclopedia Universalis, ea
spune: „În Occidentul creştin, milenarismul a cunoscut o mare vitalitate în
cadrul iudeo-creştinismului şi în cadrul creştinismului primelor trei secole.
Milenarismul era foarte adânc înrădăcinat în creştinismul primelor secole.” Avem toate motivele să credem că
primii creştini nutreau deja speranţa în legătură cu domnia milenară a lui Hristos
înainte ca apostolul Ioan să scrie Revelaţia/Apocalipsa la sfârşitul primului
secol al erei noastre. Într-adevăr, citirea profeţilor evrei le transmisese o
gustare anticipată a minunatei speranţe milenariste pe care Hristos a
prezentat-o în Revelaţia
/Apocalipsa capitolele 20 şi 21. Exact acest lucru îl confirmă The Encyclopedia
Britannica, ediţia 1970, care spune: „Noţiunea de milenarism la primii
creştini provenea în principal din speranţele escatologice ebraice, adică din speranţele referitoare la destinul
final al omenirii şi al lumii.” New Encyclopoedia Britannica (1977
în 30 de volume) ne oferă următorul comentariu: „Cartea Revelaţiei a desăvârşit
înglobarea în creştinism a apocaliptismului ebraic - aşteptarea unei distrugeri definitive a răului
şi a unui triumf al binelui. Pe tot parcursul primilor o sută de
ani ai istoriei creştine între (33 şi 133), această formă de milenarism,
sau chiliasm (din cuvântul grec pentru 1 000) a fost învăţată curent şi
acceptată în sânul bisericii.” Unii
vor replica: „Poate, dar speranţa milenaristă a acelor primi creştini nu se
referă la pământ. Era o speranţă cerească.” Să vedem dar ce ne descoperă
Biblia şi faptele istorice.
Persistența
credinței într-un paradis terestru: După cum confirmă numeroase
dovezi, niciodată primii creştini nu s-au gândit că venirea lui Mesia sau Hristos
ar fi anulat ansamblul de profeţii şi de promisiuni consemnate în Scrierile
ebraice/Vechiul Testament referitoare la restabilirea paradisului pe pământ.
Opera Dictionnaire de Théologie Catholique recunoaşte
următorul fapt: „Originile milenarismului sunt anterioare erei creştine. În
speranţele lui Israel trebuie căutat punctul de plecare al credinţei în
Împărăția terestră al lui Mesia.” În A
History of Christianity istoricul Kenneth Scott Latourette a
scris următoarele în legătură cu primii creştini care aşteptau a doua venire a
lui Hristos: „Mulţi au adoptat opinia că înainte de îndeplinirea
completă a scopului lui Dumnezeu şi de îndeplinirea perfectă a
voinţei sale, lucruri pe care toţi creştinii le aşteptau, Hristos va reveni, va
stabili Împărăția Sa pe pămînt şi va domni
timp de o mie de ani. Ideea despre o epocă mesianică de o mie de ani nu
era specifică doar pentru creştini; era cuprinsă şi în iudaism.” Aşadar ne găsim în faţa unei acumulări
de dovezi care arată că primii creştini erau cu totul „milenarişti,” de vreme
ce se numeau aşa cei ce sperau într-o domnie milenară a lui Hristos Mesia. Iisus
nu a distrus speranţa mesianică iniţială a evreilor, aceea a restabilirii unui
paradis pe pământ în timpul mileniului.
Hristos
nu a distrus speranța Mileniului! În predica Sa celebră de
pe munte Iisus a declarat: „Să nu vă gândiţi că am venit să distrug
Legea sau Profeţii. Eu am venit, nu ca să distrug, ci ca să
împlinesc” (Mat.
5:17).
Versiunea engleză Today’s English Version redă ultima
frază astfel: „N-am venit să le desfiinţez, ci pentru a face să se realizeze
învăţăturile lor.” Întrucât acesta a fost scopul primei veniri a lui Iisus,
această venire constituia o garanţie pentru faptul că acele cuvinte ale
profeţilor referitoare la restabilirea paradisului pe pământ se vor realiza.
Unele din acele profeţii le veţi găsi în pasajele următoare: Ps. 37:11, 2; 72:1-8, 16-19; 115:16
- T.M.; Isaia
9:6, 7; 11:1
10; 45:18; Daniel
2:34, 35, 44, 45; 7:13, 14. Tot în predica de pe munte, Iisus a
arătat foarte clar că pământul trebuie să joace un rol în îndeplinirea voinţei
sau scopului lui Dumnezeu-Tatăl. El i-a învăţat pe discipolii sai să se roage
astfel: „Tatăl nostru care eşti în ceruri, sfințească-se numele tău! Vie
Împărăția Ta! Facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ!” (Mat.
6:9, 10). Prin aceste cuvinte, El aduce îndeplinirea
voinţei lui Dumnezeu-Tatăl pe pământ în legătură cu venirea Împărăției Sale,
care nu este alta decât Împărăția Mesianică de o mie de ani. Aşadar, „Tatăl
nostru”, pe care catolicii, ortodocșii şi protestanţii l-au repetat de milioane
de ori de-a lungul secolelor se dovedeşte a fi, printre altele, o rugăciune în
scopul realizării promisiunilor mesianice legate de speranţa într-un Mileniu!
Speranța
Mileniului apare în mod clar! La un sfert de secol după
distrugerea Ierusalimului de către romani în anul 70 (eveniment care a
micşorat speranţa evreilor într-o eliberare naţională printr-un Mesia politic),
Iisus, adevăratul Mesia, a făcut să apară în mod clar speranţa Mileniului. În
descrierea Revelaţiei pe care a primit-o de la Dumnezeu prin Iisus Hristos,
apostolul Ioan a scris: „Apoi am
văzut venind jos din cer un înger cu cheia abisului şi cu un lanţ mare în mână.
Si el l-a prins pe balaur, pe şarpele cel vechi, care este diavolul şi Satan şi
l-a legat pentru o mie de ani. (…). Apoi
am văzut nişte tronuri şi pe cei ce s-au aşezat pe ele, şi lor li s-a dat
autoritatea de a judeca (…). Fericiţi şi
sfinţi sunt cei ce au parte de prima înviere; asupra lor moartea a doua nu are
nicio putere, ci vor fi preoţi ai lui Dumnezeu si ai lui Hristos, iar ei vor
domni cu el timp de o mie de ani. (…). Apoi
am văzut un cer nou şi un pământ nou. (…). Atunci am auzit dinspre tron o voce
puternică spunând: Iată cortul lui Dumnezeu este cu oamenii şi el va locui cu
aceștia, (…) şi el va şterge orice lacrimă din ochii lor şi moartea nu va mai
fi; nu va mai fi nici doliu, nici ţipăt, nici durere. Lucrurile de odinioară au
trecut.” - Apoc.
20:1-6; 21:1-4.
Explicația
unei taine: Nu observaţi oare asemănarea între această descriere
a domniei milenare a lui Hristos şi speranţa mesianică iniţială a evreilor,
adică, citând The Jewish Encyclopedia „speranţa într-un
viitor mesianic (…), epoca de aur a fericirii paradisiace (…), o lume în care
toate creaturile vor trăi în cea mai deplină pace şi armonie (…), ceruri noi şi
un pămînt nou? Totuşi era clar că
unele aspecte importante ale Împărăției Mesianice le scăpaseră din vedere
evreilor. Chiar şi cei doisprezece apostoli şi primii discipoli ai lui Hristos
aveau dificultăţi în înţelegerea lor. De aceea Iisus le-a spus, cu puţin timp
înainte de a fi rostit predica de pe munte şi de a-i fi învăţat să se roage ca
să vină Împărăția lui Dumnezeu şi voinţa sa să se îndeplinească pe pământ ca şi
în cer: „Vouă va fost dat să cunoașteți taina Împărăției lui Dumnezeu, dar
pentru cei ce sunt în afară de numărul vostru, toate lucrurile le sunt
înfățișate în pilde.” - Marcu
4:11. În tot timpul misiunii Sale pământești,
Iisus i-a învăţat pe discipolii săi multe lucruri privitoare la Împărăția Mesianică.
Chiar după moartea sa şi până în ziua când a urcat la Tatăl ceresc, El a
continuat să le vorbească despre „lucrurile Împărăției lui Dumnezeu”. Totuşi,
faptul acesta nu i-a împiedecat să-i pună această ultimă întrebare: „Doamne, în
aceste timpuri vei restabili regatul lui Israel?” Ei au dovedit prin aceasta că
încă tot mai aşteptau ca Mesia să restabilească regatul uman al lui Israel (Fapte
1:3, 6).
Desigur ei aveau motive să asemene Împărăția lui Dumnezeu cu un guvern, dar se
înşelau când credeau că Mesia ar fi urmat să instaureze o Împărăție exclusive
iudaică. Numai după revărsarea Duhului
Sfânt la sărbătoarea Cincizecimii s-au debarasat discipolii lui Hristos de
această concepţie a unui regat mesianic naţionalist şi au înţeles noi aspecte
importante ale „tainei sacre a Împărăției lui Dumnezeu”. Unul dintre aceste
aspecte era acela că Împărăția Mesianică nu era tot una cu „Cerul Nou și
Pământul Nou”!
2. „Mulți
sunt aduși la dreptate/Vor fi învățați să umble în neprihănire”: „Cei ce îi aduc pe mulți la
dreptate (vor străluci) ca stelele, pentru totdeauna, da, veșnic.” (Dan.
12:3)
Ce minunată va fi ziua când va începe Învierea
în timpul Domniei de O Mie de Ani a lui Hristos! Este o zi mult așteptată de
toți cei care au pierdut pe cineva drag în moarte. Și Dumnezeu așteaptă această
zi. (Iov
14:15). Este adevărat că mulți dintre cei ce vor învia trăiesc
acum în Rai, dar va fi extraordinar momentul când ei vor trăi din nou, cu trup
și suflet, pe Pământul Milenar! Fiecare revedere va fi însoțită de o bucurie de
nedescris. Probabil că mulți dintre cei dragi nouă vor învia la scurt timp după
Armaghedon. În plus, „cei nedrepți”, - adică cei care n-au avut suficiente
ocazii, sau, care n-au avut deloc astfel de ocazii, de a-l cunoaște cu adevărat
pe Dumnezeu și de a-i sluji cu fidelitate în timpul vieții -, vor avea parte de
„o înviere a judecății”. Toți cei „nedrepți” înviați vor avea nevoie de
instruire. (Is.
26:9; 61:11). Prin
urmare, va fi implementat cel mai amplu program educațional din istoria
omenirii. (Isaia
11:9, 10.). După înviere, cei nedrepți vor trebui
să învețe adevărul despre Iisus Hristos, despre răscumpărare/mântuire, practic
vor trebui să învețe în ce constă
adevărata închinare creștină.
„Cei
ce dorm în țărână se vor trezi”: Cartea Daniel dezvăluie ordinea
în care se vor succeda evenimentele impresionante din timpul sfârșitului. De
exemplu, în Daniel
12:1 se
spune că Mihail „stă în favoarea poporului” lui Dumnezeu. În plus, Daniel
prezice că Iisus „se va ridica” într-un „timp de nenorocire cum n-a mai fost de
când a venit în existență un neam până în timpul acela”. Acest „timp de
nenorocire” este „Necazul cel Mare”, menționat în Matei
24:21. Iisus „se va ridica”, adică va trece la acțiune în
apărarea poporului lui Dumnezeu, - evreu -, dar și al celor care vor refuza să
se închine Fiarei/Antihristului, la sfârșitul acestui timp de nenorocire, adică
la Armaghedon. Referindu-se la martirii Marelui Necaz, cartea Apocalipsa
vorbește despre „o mare mulțime care vine din Necazul cel Mare”. (Apoc.
7:9, 14). Ce
eveniment va avea loc după Armaghedon? Profeția din Daniel
12:2
se referă la o înviere propriu-zisă, care va avea loc în lumea nouă. De ce este
corectă o astfel de afirmație? Termenul „țărână” din Daniel
12:2 apare
și în Iov
17:16, unde este folosit ca echivalent al termenului „mormânt”!
Înțelegem, așadar, că profeția din Daniel
12:2 se
referă la o înviere propriu-zisă, care va avea loc după încheierea zilelor din
urmă și după Armaghedon. Totuși, în Daniel
12:2 se
spune că „unii se vor trezi pentru viață veșnică”. Ce înseamnă aceste
cuvinte? Cei care vor învia și îi vor cunoaște sau vor continua să-i
cunoască și să-i iubească pe Tatăl și pe Iisus și se vor dovedi ascultători în
timpul celor 1 000 de ani vor primi în final viață veșnică. (Ioan
17:3)
Aceasta va fi „o înviere mai bună”, comparativ cu învierile din trecut. (Evr.
11:35) De ce? Deoarece acei oameni imperfecți au murit din nou. Însă
nu toți cei care vor învia vor accepta adevărurile despre Dumnezeu. Profeția
lui Daniel spune că unii „se vor trezi pentru batjocură și pentru dispreț
veșnic”. Întrucât vor manifesta un spirit de răzvrătire, numele lor nu vor fi
scrise în cartea vieții și nu vor primi viață veșnică. Dimpotrivă, vor avea
parte de „dispreț veșnic”, adică trimiterea în Iazul de foc, alături de cei care
vor fi înviați, după testul final, pentru a fi judecați și care sunt cei
necredincioși și răi, ce se vor fi aflat în Iad. Prin urmare, Daniel
12:2 arată
ce se va întâmpla în final cu toți „nedrepții” care vor învia, în funcție de
ceea ce vor face după înviere. Unii vor primi viață veșnică, iar
alții nu.
Cine sunt cei care „vor
străluci la fel de tare ca întinderea cerului”? Cuvintele lui Iisus
din Matei
13:43 ne dau un indiciu: „În acel timp, cei drepți vor
străluci ca soarele în Împărăția Tatălui Lor”. Contextul
acestor cuvinte arată că Iisus se referea la „fiii Împărăției”, - cei 144 000
de aleși dintre evrei, care vor sluji împreună cu El în Împărăție,
alături, bineînțeles, de cei ce au avut parte de Răpire (Mat.
13:38). Prin urmare, Daniel
12:3 trebuie
să se refere la cei Sfinți, - Biserica, sfinții Marelui Necaz, cei 144 000 de
evrei, sfinții din toate timpurile -, și la activitatea pe care o vor
desfășura în timpul Domniei de O Mie de Ani. Aceștia vor
colabora strâns cu Iisus Hristos pentru a organiza programul educațional care
se va desfășura în timpul celor 1 000 de ani, pentru a-i aduce pe mulți
dintre cei nedrepți la dreptate/neprihănire. Acești Sfinți nu vor fi doar
colaboratori ai lui Iisus în conducere, ci și preoți. (Apoc.
1:6; 5:10; 20:6). În
această calitate, ei vor contribui la „vindecarea neamurilor”, adică îi vor
ajuta pe oamenii nedrepți înviați să ajungă treptat la perfecțiune. (Apoc.
22:1, 2; Ezec.
47:12). Ce bucurie le va aduce celor sfinți această însărcinare! La
finalul celor 1 000 de ani, toți oamenii de pe pământ vor fi perfecți.
Însă când vor fi scrise numele lor cu cerneală în cartea vieții, rămânând acolo
pentru totdeauna?
Testul
Final: Să ne amintim că a fi perfect nu înseamnă a primi în mod
automat viață veșnică. Adam și Eva erau perfecți. Însă, pentru a primi viață
veșnică, trebuiau să demonstreze că ascultau de Dumnezeu. Din nefericire,
ei s-au dovedit neascultători. (Rom.
5:12). Ce putem spune despre oamenii care vor
trăi pe pământ la sfârșitul celor 1 000 de ani? În acel moment, toți vor
fi perfecți. Dar vor susține cu toții domnia veșnică a lui Iisus și a Tatălui?
Sau unii dintre ei vor fi ca Adam și Eva, care au devenit infideli, chiar dacă
erau perfecți? Cum se va răspunde la aceste întrebări importante? Pe parcursul celor 1 000 de ani,
Satan va fi închis în Abis, astfel că nu va putea induce în eroare pe nimeni.
După încheierea acestei perioade, el va fi eliberat și va încerca să atragă de
partea lui oameni perfecți. Acest test le va da tuturor oamenilor perfecți
ocazia de a arăta fără echivoc de partea cui sunt în controversa referitoare la
suveranitatea lui Dumnezeu și la dreptul său de a-i conduce pe oameni. (Apoc.
20:7-10). Reacția oamenilor la presiunile lui Satan va fi foarte
importantă deoarece, în funcție de aceasta, Dumnezeu va stabili dacă le va
scrie pentru totdeauna numele în cartea vieții. Mulți oameni dintre cei
nedrepți și dintre urmașii acestora vor respinge guvernarea lui Iisus, la fel
ca Adam și Eva. Ce se va întâmpla cu ei? Apoc.
20:15 spune: „Cine n-a fost găsit scris în cartea vieții a
fost aruncat în lacul de foc”. Acești oameni răzvrătiți vor fi trimiși, alături
de cei necredincioși înviați acum, pentru totdeauna în Iazul de Foc - a doua
moarte! Este o mare taină cum de oameni nedrepți cărora li s-a mai dat o
șansă, care au cunoscut binefacerile domniei lui Iisus, să aleagă în cele din
urmă răzvrătirea pe față contra lui Iisus!
3. Despre
ultimele capitole (20-22) din Apocalipsa:
Sunt
capitolele mele preferate. Mă bucur de ele cu bucuria descrisă de
apostolul Petru: „Şi avem cuvântul prorociei făcut şi mai tare; la
care bine faceţi că luaţi aminte, ca la o lumină care străluceşte într-un loc
întunecos, până se va crăpa de ziuă şi va răsări luceafărul de dimineaţă în
inimile voastre” (2 Petru 1:19). De fiecare dată când ajung la Apocalipsa
20 îmi pare rău că evenimentele descrise sunt consemnate parcă „pe scurt” și în
grabă. Gândiți-vă că Apocalipsa a dedicat unei perioade de șapte ani din
Necazul cel Mare toate capitoltele de la 6 la 19, iar perioadei de o mie de ani
îi acordă doar câteva versete din capitolul 20. Mi-ar fi plăcut ca să fie
adunate aici toate elementele acestei perioade și să zăbovim în detaliu asupra
fiecăruia din ele. De ce oare n-a făcut așa Duhul Sfânt? Primul motiv este că
mai toate elementele Împărăției vitoare au fost deja pomenite și prezentate în
celelalte cărți ale Bibliei. Al doilea este că, oricât ni s-ar spune, nu vom
putea pătrunde în realitatea acestor evenimente pentru că ele sunt deasupra
capacității noastre actuale de a înțelege. Vom vorbi despre Împărăția Milenară,
de exemplu. Aici nu i se acordă decât șase versete succinte. Unii le consideră,
așa cum deplângea Beniamin Fărăgău într-unul din studiile sale, drept
„șase versete otrăvite” rătăcite într-o culegere de descoperiri adevărate. M-am
bucurat să-l ascult cu cât dor a vorbit însă el despre ele. Mileniul este
contestat de foarte mulți, iar venirea lui nu este așteptată aproape de nimeni. Mișcarea
„milenaristă” a fost caracterizată pe nedrept „eretică” și oricine încearcă în
România să se mai atingă de acest subiect a pierdut din start. Îmi aduc aminte
că prin anii 90, Jody Dillow, trimisul bisericii păstorite de John
MacArthur, care venea în România pentru a ține cursuri de BEE (Bible
Education by Extension) cu păstori și lideri de biserici, a stârnit o
reacție alergică atunci când a programat una din lecții despre „mia de ani”.
Păstorii români i-au reproșat imediat că este o învățătură bazată doar pe șase
versete dintr-una din cele mai metaforice cărți ale Bibliei. Jody a făcut ochii
mari și le-a promis că a doua zi va vorbi despre Mileniu, fără să pomenească de
loc textul din Apocalipsa. Așa a și făcut. A doua zi a fost una din cele mai
fascinante călătorii prin profețiile Bibliei. Jody a luat ițele profețiilor din
cărțile străvechi și a țesut covorul multicolor al planului minunat promis de
Dumnezeu pentru evrei și nu numai pentru ei. Rând pe rând, cam toate
cărțile profetice au fost arătate ca având în finalul ultimelor capitole sau
versete pasaje cu trimitere directă la gloria viitoare păstrată de Dumnezeu
pentru copiii Săi. Fără venirea Împărăției Milenare, această mulțime de
profeții ar rămâne neîmplinite, neputincioase sau, și mai rău, mincinoase.
Reticiența și reținerea ascultătorilor lui s-a topit repede și au fost
înlocuite cu emoția unei sinteze care arunca dintr-o dată altă lumină asupra
revelației. Totul s-a încheiat cu emoție și anticipație. Mileniul sau Mia de
ani este ținta profețiilor legate de destinul terestru al planului mesianic cu
poporul Israel. Vechiul Testament mustește cu aluzii la el. Așa cum am mai scris,
cartea Apocalipsa nu poate fi pătrunsă decât de cei suficient familiarizați cu
restul Bibliei. Paranteza dintre cea de a patra și cea de a cincea „nimicire” a
dușmanilor lui Dumnezeu cuprinde trei evenimente distincte: legarea lui Satana
(20:1-3), cea dintâi înviere (20:4-5) și împărăția de o mie de ani (20:4).
Pentru unii, acestea sunt concepte stranii și va trebui să ne familiarizăm
puțin cu ele.
1.
Legarea lui Satana pentru o mie de ani: „Apoi am văzut pogorându-se
din cer un înger, care ţinea în mână cheia Adâncului şi un lanţ
mare. El a pus mâna pe balaur, pe şarpele cel vechi, care este Diavolul şi
Satana, şi l-a legat pentru o mie de ani. L-a aruncat în Adânc, l-a închis
acolo şi a pecetluit intrarea deasupra lui, ca să nu mai înşele neamurile, până
se vor împlini cei o mie de ani. După aceea, trebuie să fie dezlegat pentru
puţină vreme” (Apocalipsa 20:1-3). Textul folosește patru nume diferite
care-l identifică pe cel rău: balaur, șarpele cel vechi, Diavolul (pârâșul) și
Satana (împotrivitorul). Din acest fapt și din faptul că această entitate va fi
legată vedem clar că este vorba despre o persoană reală, nu despre o
„influență” sau un „principiu al răului”. Satana nu este omnipotent
(atotputernic) deși este numit în alte părți ale Scripturii „domnul puterii
văzduhului” (Efes. 2:2), „dumnezeul veacului acestuia” (2 Cor. 4:4),
„stăpânitorul întunericului acestui veac” (Efes. 6:11-12). Ioan ne spune că „un
înger”, nici măcar un înger de rang mare a putut pune mâna pe el și l-a legat.
Cred că acest înger este același pe care l-am văzut în Apocalipsa 9:1-2 când a
răsunat pe Pământ cea de a cincea trâmbiță. Se pare că el este responsabil cu
cheia „adâncului”. Dumnezeu și Satana nu evoluează pe același palier
existențial. Dumnezeu este Creator. Satana este o simplă creatură. Nu, istoria
nu este o înfruntare între doi adversari de forțe egale,Yin și Yang, cum cred
orientalii și nici înfruntarea din interiorul unui dumnezeu care poate fi când
bun, când rău, cum spunea misotheismul lui Goethe. Unii au obiectat la textul
din Apocalipsa spunând că nu poți să legi un „spirit” imaterial cu un lanț de
fier. Dar textul nu spune nicăieri că lanțul a fost de fier, ci doar că a fost
„un lanț mare”. Așa ceva mai apare și în alte locuri din Scriptură: „Căci
dacă n-a cruţat Dumnezeu pe îngerii care au păcătuit, ci i-a aruncat în Adânc,
unde stau înconjuraţi de întuneric, legaţi cu lanţuri şi păstraţi pentru
judecată …” (2 Petru 2:4), „El a păstrat pentru judecata zilei celei mari, puşi
în lanţuri veşnice, în întuneric, pe îngerii care nu şi-au păstrat vrednicia,
ci şi-au părăsit locuinţa” (Iuda 6). Cel ce a legat extraordinara putere
creatoare în atom și ține galaxiile suspendate în spațiu îl poate lega și pe
Satana. Nu este important ce fel de natură a avut această restrângere, ci că
Satana a putut fi legat și ținut în adânc pentru o mie de ani. Dumnezeu are
putere asupra lui și și-o exercită când și cum dorește, conform cu planul pe
care-l are cu lumea. Observați că Satana nu este aruncat deocamdată în
„iazul de foc, care arde cu pucioasă” unde au fost aruncați deja Fiara și
Profetul Mincinos (Apoc. 19:20), pentru că Dumnezeu mai are ceva de făcut
pentru el la finalul celor o mie de ani. Ioan ne spune că atunci „va fi
dezlegat” (Apoc. 20:7). Pentru o mie de ani, Diavolul va fi legat în „adânc”,
care este un fel de temniță, de închisoare temporară pentru îngerii căzuți.
Aduceți-vă aminte cu câtă groază au pomenit demonii de „adânc”, atunci când au
avut de-a face cu Domnul Iisus în ținutul gherghesenilor: „Când a văzut pe
Iisus, a scos un strigăt ascuţit, a căzut jos înaintea Lui şi a zis cu glas
tare: Ce am eu a face cu Tine, Iisuse, Fiul Dumnezeului Celui Preaînalt? Te rog
nu mă chinui. Căci Iisus poruncise duhului necurat să iasă din omul acela,
pe care pusese stăpânire de multă vreme; era păzit, legat cu cătuşe la mâini şi
cu obezi la picioare, dar rupea legăturile şi era gonit de dracul prin pustii. Iisus
l-a întrebat: Cum îţi este numele? „Legiune”, a răspuns el; pentru că
intraseră mulţi draci în el. Şi dracii rugau stăruitor pe Iisus să nu le
poruncească să se ducă în Adânc” (Luca 8:28-31). În Apocalipsa 9 am văzut
cum 200 de milioane de demoni au fost eliberați temporar din „adânc” pentru a-i
chinui pe locuitorii Pământului. Toți aceștia, împreună cu căpetenia lor cea
mare, Satana, vor fi trimiși iar în adânc și legați acolo pe durata Împărăției
terestre. Omenirea nu va mai fi infectată cu influența lor pe Pământ. Nu vor
mai exista ideologii satanice, nici filozofii satanice, nici moralitate
satanică, nici teorii juridice satanice, nici teorii sociale satanice, nici
teorii militare satanice, nici teorii economice satanice, nimic din toate
acestea. Pe tot Pământul nu vor exista decât elementele agendei de conducere a
Domnului Iisus Hristos. Dacă am fi deja în Împărăția lui Dumnezeu, cum cred
amileniștii, Satana ar trebui să fie legat și n-ar mai exista influența lui
asupra oamenilor! Nu aceasta este însă realitatea pe care o experimentăm
zilnic. Iată ce ne spune apsotolul Petru: „Fiţi treji şi vegheaţi! Pentru
că potrivnicul vostru, diavolul, dă târcoale ca un leu care
răcneşte şi caută pe cine să înghită” (1 Petru 5:8). Va veni însă o
zi în care Împărăția lui Hristos cu oamenii va debuta pe Pământ, iar pentru
aceasta Satana, marele nostru dușman, va trebui legat cu un lanț mare și trimis
în „adânc”.
2.
Cea dintâi înviere: „Şi am văzut nişte scaune de domnie; şi celor
ce au şezut pe ele, li s-a dat judecata. Şi am văzut sufletele celor ce li
se tăiase capul din pricina mărturiei lui Iisus şi din pricina Cuvântului lui
Dumnezeu şi ale celor ce nu se închinaseră fiarei şi icoanei ei şi nu primiseră
semnul ei pe frunte şi pe mână. Ei au înviat şi au împărăţit cu Hristos o mie
de ani. Ceilalţi morţi n-au înviat până nu s-au sfârşit cei o mie de ani.
Aceasta este întâia înviere. Fericiţi şi sfinţi sunt cei ce au parte de
întâia înviere! Asupra lor a doua moarte n-are nicio putere; ci vor fi preoţi
ai lui Dumnezeu şi ai lui Hristos şi vor împărăţi cu El o mie de ani” (Apoc.
20:4-6). Este pentru prima oară când întâlnim expresia „cea dintâi
înviere” în cartea Apocalipsei. Conceptul, mai puțin băgat în seamă, nu este
nici el nou în Noul Testament. Iată un text complementar din scrierile
apostolului Pavel: „Căci Însuşi Domnul, cu un strigăt, cu glasul unui
arhanghel şi cu trâmbiţa lui Dumnezeu, Se va pogorî din cer şi întâi vor învia
cei morţi în Hristos. Apoi, noi cei vii, care vom fi rămas, vom fi răpiţi
toţi împreună cu ei în nori, ca să întâmpinăm pe Domnul în văzduh; şi astfel
vom fi totdeauna cu Domnul” (1 Thesaloniceni 4:16). Pavel nu-i menționează
în text pe „cei răi”. Învierea despre care vorbește el este rezervată doar
pentru creștini. Revenind la analiza textului din Apocalipsa, remarcăm
două categorii de beneficiari ai celei dintâi învieri. Ele urmează metafora
secerișului anual: adunarea snopilor, adunarea spicelor rămase și pleava de la
urmă care va fi arsă în foc. Adunarea snopilor a început cu „pârga celor
adormiți”, Iisus Hristos și sfinții care au ieșit din morminte odată cu
Învierea Lui: „Şi îndată, perdeaua dinăuntrul Templului s-a rupt în două,
de sus până jos, pământul s-a cutremurat, stâncile s-au
despicat, mormintele s-au deschis şi multe trupuri ale sfinţilor, care
muriseră, au înviat. Ei au ieşit din morminte, după învierea Lui, au
intrat în sfânta cetate şi s-au arătat multora” (Matei 27:51-53). Adunarea
snopilor se va declanșa plenar la Răpirea Bisericii, înainte de Necazul cel
Mare (1 Tes. 4:13-18). La începutul Împărăției de o mie de ani va exista o
strângere a spicelor rămase, iar după Împărăția de o mie de ani vor învia
păcătoșii, pleava care va fi aruncată în foc. În capitolul 20 din Apocalipsa
sunt descrise cele trei cete distincte afectate de înviere. Cea dintâi
este ceata celor descriși așa: „Şi am văzut nişte scaune de domnie;
şi celor ce au şezut pe ele, li s-a dat judecata” (Apoc. 20:4a). Aceștia
nu pot fi decât cei douăzeci și patru de bătrâni care sunt deja în sala
tronului ceresc cu care am făcut cunoștință în Apocalipsa 4:4-5. Ei îi
reprezintă pe cei din Biserica răpită deja la Cer înainte de Necazul cel mare.
Ei sunt snopii marelui seceriș de suflete din vremea Bisericii. Cea de a
doua ceată sunt sfinții din Necazul cel Mare, identificați prin
cuvintele: „Şi am văzut sufletele celor ce li se tăiase capul din pricina
mărturiei lui Iisus şi din pricina Cuvântului lui Dumnezeu şi ale celor ce nu
se închinaseră fiarei şi icoanei ei şi nu primiseră semnul ei pe frunte şi pe
mână” (Apoc. 20:4b). Acești sfinți martirizați pentru credința lor
reprezintă spicele răzlețe rămase în urma secerătorilor. Ni se spune
despre aceste două cete că „au înviat”, adică au fost morți și au fost
readuși la viață. Țineți minte că Ioan a văzut sub altarul din Cer „sufletele
celor ce fuseseră înjunghiați” din pricina Cuvântului și din pricina
mărturisirii pe care o ținuseră sub teribila domnie a lui Antihrist. „Ei
au înviat şi au împărăţit cu Hristos o mie de ani” (Apoc. 20:4). Aceste
două cete de sfinți fac parte din cea dintâi înviere. Următoarele cinci
versete din Apocalipsa 20 vorbește despre o a treia ceată distinctă numită „ceilalți
morți”, despre acare aflăm că: „ … n-au înviat până ce nu s-au
sfârșit cei o mie de ani”. Este clar că avem de a face cu două învieri
ale celor morți, cea dintâi va fi a celor neprihăniți, iar cea de a doua va fi
a celor „răi”, iar intervalul dintre aceste două evenimente distincte va fi de
cel puțin o mie de ani. Unii spun că nu putem face o doctrină bazată doar pe un
singur verset din Biblie. Lor le răspundem că tot așa a fost și cu naștera
Domnului din fecioară, care n-a apărut decât o singură dată în Vechiul
Testament. În Apocalipsa, prima înviere apare de trei ori! În plus, nici
nu trebuie să depindem doar de textul din Apocalipsa 20 ca să vestim că „cei
neprihăniți” vor învia înaintea celor „răi”. Limbajul altor texte din Noul
Testament implică acest lucru. Ele ne vorbesc despre dualitatea învierii: „Îţi mărturisesc
că slujesc Dumnezeului părinţilor mei după Calea pe care ei o numesc partidă;
eu cred tot ce este scris în Lege şi în Proroci şi am în Dumnezeu nădejdea
aceasta, pe care o au şi ei înşişi, că va fi o înviere a celor drepţi şi a
celor nedrepţi” (Fapte 24:14-15). „Nu vă miraţi de lucrul acesta, pentru
că vine ceasul când toţi cei din morminte vor auzi glasul Lui şi vor
ieşi din ele. Cei ce au făcut binele vor învia pentru viaţă, iar cei ce au
făcut răul vor învia pentru judecată” (Ioan 5:28-29). Textul spune clar că
cei ce au făcut binele vor învia pentru viață și nu vor ajunge la învierea
pentru judecată! Aceasta este promisiunea Domnului Iisus: „Adevărat,
adevărat vă spun că cine ascultă cuvintele Mele şi crede în Cel ce M-a trimis
are viaţa veşnică şi nu vine la judecată, ci a
trecut din moarte la viaţă” (Ioan 5:24). Luca folosește aceeași
terminologie a unui dublu caracter al învierii. Există „învierea celor
neprihăniți”, deosebită de învierea celor răi: „Şi va fi ferice de tine,
pentru că ei n-au cu ce să-ţi răsplătească, dar ţi se va răsplăti la
învierea celor neprihăniţi” (Luca 14:14). Luca ne spune că ea va avea un
caracter selectiv, afectându-i doar pe unii „dintre cei morți”, nu pe
toți: „Iisus le-a răspuns: Fiii veacului acestuia se însoară şi se
mărită, dar cei ce vor fi găsiţi vrednici să aibă parte de veacul viitor
şi de învierea dintre cei morţi nici nu se vor însura, nici nu se vor mărita”
(Luca 20:34-35). La fel este și în Evrei 11:35: „ … unii, ca să
dobândească o înviere mai bună, n-au vrut să primească izbăvirea care li se
dădea şi au fost chinuiţi”. Există deci această „înviere mai bună” de care
vor avea parte doar fericiții copii ai lui Dumnezeu! Revenind la Apocalipsa
20, textul continuă cu această afirmație cât se poate de clară și de
limpede: „Fericiţi şi sfinţi sunt cei ce au parte de întâia înviere!
Asupra lor a doua moarte n-are nicio putere; ci vor fi preoţi ai lui Dumnezeu
şi ai lui Hristos şi vor împărăţi cu El o mie de ani” (Apoc. 20:6). Moartea
este separarea sufletului de trup. Aceasta este cea dintâi moarte. După
Judecata de la urmă (descrisă în ultima parte a acestui formidabil capitol),
sufletele celor păcătoși vor fi trimise departe de fața lui Dumnezeu în cea de
a doua moarte. Ei vor ajunge în „iazul de foc și pucioasă” unde vor arde pentru
totdeauna, ca bogatul nemilostiv din relatarea Domnului Iisus (Luca 16:19-31).
Această „a doua moarte” nu are nicio putere asupra celor ce au avut parte
de cea dintâi înviere în Hristos. Conceptele legării lui Satan și a celei
dintâi învieri sunt strict necesare pentru înțelegerea învățăturii despre Împărăția
terestră a Domnului Iisus.
3.
Împărăția lui Hristos: Perioada de o mie de ani în care
Hristos va domni pe Pământul acesta este menționată de șase ori în Apocalipsa
20:1-7 și este cunoscută de majoritatea creștinilor sub numele de „Mileniu”, de
la cuvântul latin „mille” care înseamnă o mie și „annum” care înseamnă ani.
Este regretabil însă că acest nume a fost preferat aceluia de „Împărăție”,
pentru că Domnul Iisus nu ne-a învățat în „Tatăl nostru” să ne rugăm
nu pentru Mileniu, ci pentru venirea „Împărăției” Lui! Da,
oricine rostește rugăciunea „Tatăl nostru”, crede implicit în mia de ani și se
roagă pentru ea! Vă propun să renunțăm în acest studiu la termenul
„mileniu” (care a fost comprimis de așa zisă mișcare a mileniștilor) și să ne
oprim asupra aceluia de „Împărăție“. Durata este secundară, esențială este
Împărăția!
Un caracter dublu așezat în
două faze: Promisiunea despre Împărăția lui Dumnezeu are un
caracter dublu: terestru și ceresc. Cine citește cu atenție va observa că
există în Biblie texte care descriu o Împărăție terestră și există alte texte
care descriu o împărăție cerească. Împărăția terestră este poarta intermediară
care ne poartă spre Împărăția cerească. Aceasta este și succesiunea din
ultimele capitole ale Apocalipsei. În faza Împărăției terestre intră și oameni
muritori care vor avea copii, vor putea alege să I se supună sau să nu I se
supună lui Dumnezeu și vor fi supuși morții. În treapta cerească a Împărăției
vor intra numai oameni în trupuri proslăvite care vor avea acces în multiplele
dimensiuni ale hiperspațiului. În Apocalipsa 20 ne vom întâlni cu Împărăția
terestră, iar în Apocalipsa 21 ne vom întâlni cu Împărăția cerească,
caracterizată sumar prin expresia „ceruri noi și un pământ nou”.
A cincea împărăție mondială: În
cartea profetului Daniel am fost anunțați că vor mai fi pe pământ încă
patru „imperii mondiale”, patru „împărății ale neamurilor” și că acestea vor fi
făcute praf de „împărăția de la urmă”. O „piatră”, care se va desprinde fără
ajutorul vreunei mâini omenești va lovi chipul din vedenia lui Daniel la
nivelul picioarelor, îl va preface în praf împrăștiat de vânt și va instaura pe
pământ o împărăție „care va umple tot pământul”. O putem numi deci fără să
greșim: „Împărăția pietrei”! Cele patru împărății din profeția lui
Daniel au fost împărății reale, așa că n-avem altă alternativă decât să credem
că și această ultimă împărăție va fi tot la fel de reală pe pământ. Am văzut
deja în Apocalipsa 19:11-21) cum Iisus Hristos va reveni cu armata Sa pe Pământ
și va zdrobi pe Antihrist și pe toți aceia care se vor alia cu el. Este evenimentul
anunțat cu atâta precizie de însuși Domnul Iisus: „Când va veni Fiul
omului în slava Sa, cu toţi sfinţii îngeri, va şedea pe scaunul de domnie al
slavei Sale. Toate neamurile vor fi adunate înaintea Lui. El îi
va despărţi pe unii de alţii cum desparte păstorul oile de capre; şi va
pune oile la dreapta, iar caprele la stânga Lui. Atunci, Împăratul va zice
celor de la dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, de
moşteniţi Împărăţia, care v-a fost pregătită de la întemeierea lumii”
(Mat. 25:31-34). Domnul Iisus nu se ține de povești și nici nu minte. El
ne promite că toți cei care sunt ascultători de El vor intra într-o Împărăție
reală, cu toate elementele unei Împărății terestre. Le vom enumera în
continuare pe fiecare dintre ele. Fiți atenți toți, chiar și cei care cred
că, despre Împărăția de o mie de ani scrie „doar în Apocalipsa”!
1. Forma de guvernământ: Împărăția
va fi împlinirea unui anunț străvechi din cartea Genezei: „Toiagul de
domnie nu se va depărta din Iuda, Nici toiagul de cârmuire dintre picioarele
lui, Până va veni Şilo, Şi de El vor asculta popoarele” (Geneza 49:10). Va
fi o teocrație. Dumnezeu va domni în persoana Domnului Iisus Hristos, așa
cum a fost vestit la debutul Noului Testament: Îngerul i-a zis: Nu te
teme, Marie; căci ai căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu. Şi iată că
vei rămâne însărcinată şi vei naşte un fiu, căruia îi vei pune numele
Iisus. El va fi mare, şi va fi chemat Fiul Celui Preaînalt; şi Domnul
Dumnezeu îi va da scaunul de domnie al tatălui Său David. Va împărăţi
peste casa lui Iacov în veci, şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit” (Luca 1:30-33). Promisiunea
făcută Mariei are șase verbe la timpul viitor. Patru din ele s-au împlinit deja
prin faptul că Maria a avut un „fiu”,al cărui nume a fost „Iisus”. El a fost
„mare” și a fost chemat Fiul Celui Preaînalt”. Nu încape nicio îndoială că la
fel de literal vor fi împlinite și celelalte două: „va împărăți peste casa lui
Iacov în veci” și „Împărăția Lui nu va avea sfârșit”.Să ne amintim de mărturia
pe care a depus-o Domnul Iisus înaintea lui Pilat: „Da”, a răspuns
Iisus. „Eu sunt Împărat. Eu pentru aceasta M-am născut
şi am venit în lume” (Ioan 18:37). Destinul lui Iisus
nu s-a schimbat după Înviere. Timp de 40 de zile, El s-a arătat ucenicilor
și a vorbit cu ei „despre lucrurile privitoare la Împărăţia lui Dumnezeu”.
Singurul lucru pe care nu li l-a spus lor a fost data inaugurării acestei
Împărății. De aici și curiozitatea lor: „Doamne, în vremea aceasta ai de
gând să aşezi din nou Împărăţia lui Israel?” (Fapte 1:3-7). Împărăția
terestră este un imperativ în planul lui Dumnezeu cu lumea: „Căci trebuie
ca El să împărăţească până va pune pe toţi vrăjmaşii sub picioarele Sale” (1
Cor. 15:25). Profetul Daniel descrie venirea Împărăției lui Hristos astfel: „M-am
uitat în timpul vedeniilor mele de noapte şi iată că pe norii cerurilor a venit
unul ca un fiu al omului; a înaintat spre Cel Îmbătrânit de zile şi a fost adus
înaintea Lui. I S-a dat stăpânire, slavă şi putere împărătească, pentru ca
să-i slujească toate popoarele, neamurile şi oamenii de toate limbile.
Stăpânirea Lui este o stăpânire veşnică şi nu va trece nicidecum şi Împărăţia
Lui nu va fi nimicită niciodată” (Daniel 7:13-14). Nu este clar dacă Iisus
Hristos în trup proslăvit de om va sta pe tron sau dacă David, reprezentantul
său va ocupa funcția aceasta. Există texte, cam obscure cei drept, care par a
anunța că Dumnezeu îl va învia pe David și-i va da această cinste: „După
aceea, copiii lui Israel se vor întoarce şi vor căuta pe Domnul, Dumnezeul lor,
şi pe împăratul lor David şi vor tresări la vederea Domnului şi a bunătăţii Lui
în vremurile de pe urmă” (Osea 3:5). „Ci vor sluji Domnului, Dumnezeului lor,
şi împăratului lor David, pe care li-l voi scula” (Ieremia 30:9). „Eu, Domnul,
voi fi Dumnezeul lor, şi Robul Meu David va fi voievod în mijlocul lor. Eu,
Domnul, am vorbit!” (Ezechiel 37:24). „Robul Meu David va fi împărat peste
ei şi toţi vor avea un singur păstor. Vor urma poruncile Mele, vor păzi legile
mele şi le vor împlini” (Ezechiel 37:25). Isaia ne spune că … „Luna
va fi acoperită de ruşine şi soarele, de groază, căci Domnul oştirilor va
împărăţi pe Muntele Sionului şi la Ierusalim, strălucind de slavă în faţa
bătrânilor Lui” (Isaia 24:23) … așa că David va fi doar un
reprezentant cu autoritate delegată și va fi chemat uneori „domnitor”: „Domnitorul
va aduce în ziua aceea, pentru el şi pentru tot poporul ţării, un viţel ca
jertfă de ispăşire” (Ezechiel 45:22). Nu cred că există nimeni care
să creadă că Domnul Iisus ar trebui să mai aducă jertfă pentru sine. El s-a
adus deja jertfă „pe Sine”! Din guvernarea Împărăției vor face parte cei uniți
organic cu Hristos, Mireasa care a devenit între timp una cu El. Un rol
distinct îl vor avea cei doisprezece ucenici ai Domnului: „Iisus le-a
răspuns: Adevărat vă spun că, atunci când va sta Fiul omului pe scaunul de
domnie al măririi Sale, la înnoirea tuturor lucrurilor, voi, care M-aţi urmat,
veţi şedea şi voi pe douăsprezece scaune de domnie şi veţi judeca pe cele
douăsprezece seminţii ale lui Israel” (Matei 19:28). Expresia „la
înnoirea tuturor lucrurilor” trebuie să se refere la Împărăția Milenară,
pentru că niciunul din ucenici nu s-a bucurat de această cinste deocamdată. Se
pare că ea a intrat în vocabularul și în nădejdea ucenicilor, pentru că o întâlnim
în predica lui Petru de la templul din Ierusalim: „Pocăiţi-vă dar şi
întoarceţi-vă la Dumnezeu, pentru ca să vi se şteargă păcatele, ca să vină de
la Domnul vremurile de înviorare şi să trimită pe Cel ce a fost rânduit
mai dinainte pentru voi: pe Iisus Hristos, pe care cerul trebuie să-L
primească, până la vremurile aşezării din nou a tuturor lucrurilor - despre
aceste vremuri a vorbit Dumnezeu prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci din
vechime” (Fapte 3:19-21). Unii obiectează spunând că nu văd cum s-ar putea
face ca oameni cu trupuri proslăvite să locuiască alături de oameni în trupuri
muritoare. Ei uită însă că așa ceva s-a întâmplat deja cu Domnul Iisus cel
înviat din morți! El s-a arătat oamenilor de nu mai puțin de unsprezece
ori după patima Sa, iar ucenicii au stat iar împrenă cu El în acea perioadă de
patruzeci de zile menționată în Faptele Apostolilor: „După patima Lui, li
S-a înfăţişat viu, prin multe dovezi, arătându-li-Se deseori, timp de patruzeci
de zile, şi vorbind cu ei despre lucrurile privitoare la Împărăţia lui
Dumnezeu” (Fapte 1:3). Nu vă amintiți că El a mâncat și a băut
împreună cu ei, a mers împreună cu ei fie în drum spre Emaus, fie înspre
Muntele Măslinilor de unde s-a și înălțat la Cer? „El i-a dus până spre
Betania. Şi-a ridicat mâinile şi i-a binecuvântat. Pe când îi binecuvânta,
S-a despărţit de ei şi a fost înălţat la cer” (Luca 24:50-51). Chiar și în
Vechiul Testament, Dumnezeu și îngerii Lui au venit la Avraam și „au mâncat și
au băut” împreună (Gen. 18:1-18). Dacă acei îngeri au mers la Sodoma și au fost
așa de naturali că oamenii nici nu și-au dat seama, nu se va putea ca să fim și
noi așa, că vom fi ca acei îngeri? Vom fi la fel ca ei în „veacul vitor”: „Iisus
le-a răspuns: Fiii veacului acestuia se însoară şi se mărită, dar cei
ce vor fi găsiţi vrednici să aibă parte de veacul viitor şi de învierea dintre
cei morţi nici nu se vor însura, nici nu se vor mărita. Pentru că nici nu
vor putea muri, căci vor fi ca îngerii. Şi vor fi fiii lui Dumnezeu, fiind fii
ai învierii” (Luca 20:34-36). Există un text în Isaia care nu-și are
corespondent în experiența umană și care anunță vremea când oamenii vor
împărtăși ceva din puterea lui Dumnezeu: „Nu ştii? N-ai auzit? Dumnezeul
cel veşnic, Domnul a făcut marginile pământului. El nu oboseşte, nici nu
osteneşte; priceperea Lui nu poate fi pătrunsă. El dă tărie celui obosit
şi măreşte puterea celui ce cade în leşin. Flăcăii obosesc şi ostenesc,
chiar tinerii se clatină, dar cei ce se încred în Domnul îşi înnoiesc
puterea, ei zboară ca vulturii; aleargă, şi nu obosesc, umblă, şi nu ostenesc”
(Isaia 40:28-31). Așa ceva se va putea spune doar de aceia care vor învia
în putere, cum spune apostolul Pavel: „Aşa este şi învierea morţilor.
Trupul este semănat în putrezire şi învie în neputrezire; este semănat în
ocară şi învie în slavă; este semănat în neputinţă şi învie în
putere. Este semănat trup firesc şi învie trup duhovnicesc. Dacă este un
trup firesc, este şi un trup duhovnicesc” (1 Cor 15:42-43).
2. Locul scaunului de domnie: Locul
scaunului de domnie din Împărăția Milenară va fi la Ierusalim. Atunci se vor
încheia „vremurile Neamurilor”, o perioadă de timp în care Neamurile au avut
rolul determinant în istorie: „Vor cădea sub ascuţişul sabiei, vor fi
luaţi robi printre toate neamurile, şi Ierusalimul va fi călcat în picioare de
neamuri, până se vor împlini vremurile neamurilor” (Luca 21:24). Capitala
Israelului va fi reclădită la dimensiuni pe care nu le-a cunoscut până atunci.
Cetatea cea nouă va avea 25 de kilometri pătrați, înconjurată cu un zid înalt
străpuns de câte trei porți pe fiecare parte, cu un total de douăsprezece
porți, câte una pentru fiecare seminție a lui Israel (Ezechiel 48:15-18,
30-35). De fapt, toată țara lui Israel își va schimba înfățășarea. Nu
uitați că lumea va trece printr-un mare cutremur de pământ care va împărți
Ierusalimul și va produce schimbări majore de relief peste tot: „Şi au
urmat fulgere, glasuri, tunete şi s-a făcut un mare cutremur de pământ, aşa de
tare cum, de când este omul pe pământ, n-a fost un cutremur aşa de
mare. Cetatea cea mare a fost împărţită în trei părţi şi cetăţile
neamurilor s-au prăbuşit. Şi Dumnezeu Şi-a adus aminte de Babilonul cel mare,
ca să-i dea potirul de vin al furiei mâniei Lui. Toate ostroavele au fugit
şi munţii nu s-au mai găsit” (Apocalipsa 16:18-20). Templul nu va fi
reconstruit în Ierusalim, ci în mijlocul unei uriașe porțiuni de teren
închinate Domnului (Ezechiel 48:10, 20, 21). Asta îl va plasa cam pe unde a
fost istoric Șilo, locul de odihnă al Cortului întâlnirii după ce evreii au
cucerit țara Canaan. De la templu la Ierusalim va exista un „bulevard” lung cam
de 20 de kilometri, cu pomi pe o parte și pe cealaltă: „Acolo se va croi o
cale, un drum, care se va numi Calea cea sfântă: niciun om
necurat nu va trece pe ea, ci va fi numai pentru cei sfinţi; cei ce vor
merge pe ea, chiar şi cei fără minte nu vor putea să se rătăcească. Pe
calea aceasta nu va fi niciun leu şi nicio fiară sălbatică nu va apuca pe ea,
nici nu va fi întâlnită pe ea, ci cei răscumpăraţi vor umbla pe ea. Cei
izbăviţi de Domnul se vor întoarce şi vor merge spre Sion cu cântece de
biruinţă. O bucurie veşnică le va încununa capul, veselia şi bucuria îi vor
apuca, iar durerea şi gemetele vor fugi!” (Isaia 35:8-10). Profetul
Zaharia ne spune că: „În ziua aceea, vor izvorî ape vii din Ierusalim
şi vor curge jumătate spre marea de răsărit, jumătate spre marea de apus; aşa
va fi şi vara, şi iarna. Şi Domnul va fi împărat peste tot pământul. În
ziua aceea, Domnul va fi singurul Domn şi Numele Lui va fi singurul Nume” (Zah.
14:8-9). Apele acestui râu vor izvorî de fapt de sub noul Templu și
curgerea lui va inversul entropiei de azi, debitul crescând odată cu scurgerea
lui la vale: „M-a adus înapoi la uşa casei. Şi iată că ieşea apă de
sub pragul casei, dinspre răsărit, căci faţa casei era spre răsărit. Apa se
pogora de sub partea dreaptă a casei înspre partea de miazăzi a
altarului. M-a scos pe poarta de miazănoapte, şi m-a făcut să ocolesc pe
dinafară până la poarta de răsărit. Şi iată că apa curgea din partea
dreaptă. Când a înaintat omul acela spre răsărit cu măsura în mână, a
măsurat o mie de coţi şi m-a trecut prin apă; apa îmi venea până la
glezne. A mai măsurat iarăşi o mie de coţi şi m-a pus să trec prin apă, şi
apa îmi venea până la genunchi. A măsurat iarăşi o mie de coţi şi m-a trecut
prin ea, şi apa îmi venea până la şolduri. A măsurat iarăşi o mie de coţi,
şi atunci era un râu pe care nu-l puteam trece, căci apa era atât de adâncă
încât trebuia să înot – un râu care nu se putea trece. El mi-a zis: „Ai văzut,
fiul omului?” Şi m-a luat şi m-a adus înapoi pe malul râului. Când m-a
adus înapoi, iată că pe malul râului era o mulţime de copaci pe amândouă
părţile. El mi-a zis: Apa aceasta curge spre ţinutul de răsărit, se
pogoară în câmpie şi se varsă în mare şi, vărsându-se în mare, apele mării se
vor vindeca. Orice făptură vie, care se mişcă, va trăi pretutindeni pe
unde va curge râul şi va fi o mulţime de peşti, căci pe oriunde va ajunge apa
aceasta, apele se vor face sănătoase şi pretutindeni pe unde va ajunge râul
acesta va fi viaţă. Pescarii vor sta pe malurile lui, de la En-Ghedi până
la En-Eglaim, şi vor întinde mrejele; vor fi peşti de felurite soiuri, ca
peştii Mării celei Mari, şi vor fi foarte mulţi. Mlaştinile şi gropile ei
nu se vor vindeca, ci vor fi lăsate pradă sării. Dar, lângă râul acesta,
pe malurile lui, de amândouă părţile, vor creşte tot felul de pomi roditori.
Frunza lor nu se va veşteji şi roadele lor nu se vor sfârşi; în fiecare lună
vor face roade noi, pentru că apele vor ieşi din Sfântul Locaş. Roadele lor vor
sluji ca hrană şi frunzele lor, ca leac” (Ezechiel 47:1-12 și, așa cum vom
vedea, Apocalipsa 22:2). Templul cel nou va avea cinci sute de prăjini pe
fiecare latură (Ezechiel 42:15-20), mult mai mult decât a fost primul Templu.
Dumnezeu ne dă o descriere amănunțită a Templului în Ezechiel 41:1 până în
Ezechiel 44:31. Ce scrie acolo nu s-a potrivit nici cu Templul micuț rezidit de
Zorobabel, nici cu Templul restaurat de Irod. Cum astăzi nu mai există Templu,
singura concluzie este că descrierea este a unui templu care va exista în
timpul Împărăției de o mie de ani. Descrierea lui Ezechiel nu poate fi nici a unui
templu din creația cea nouă, pentru că în Ezechiel ni se spune despre un rău
care curge în două mari, iar în Apocalipsa se va spune în următorul capitol: „Apoi
am văzut un cer nou şi un pământ nou; pentru că cerul dintâi şi pământul
dintâi pieriseră şi marea nu mai era” (Apocalipsa 21:1). Mai
mult, ni se spune că în noua creație nici nu va mai exista un
templu: „În cetate n-am văzut niciun Templu, pentru că Domnul
Dumnezeu, Cel Atotputernic, ca şi Mielul sunt Templul ei” (Apocalipsa
21:22). Parte din schimbarea de relief din Israel se va întâmpla la
revenirea Domnului. Iată ce scrie profetul Zaharia: „Picioarele Lui vor sta
în ziua aceea pe Muntele Măslinilor, care este în faţa Ierusalimului, spre
răsărit; Muntele Măslinilor se va despica la mijloc, spre răsărit şi spre apus,
şi se va face o vale foarte mare: jumătate din munte se va trage înapoi spre
miazănoapte, iar jumătate, spre miazăzi. … Toată ţara va ajunge ca şesul
Iordanului, de la Gheba până la Rimon, la miazăzi de Ierusalim, iar Ierusalimul
va fi înălţat şi va rămâne liniştit la locul lui” (Zaharia 14:4, 10-11). Ezechiel
ne spune că numele nou care se va da Ierusalimului va fi „Domnul este aici!”
(Ezechiel 48:35). Întreaga țară a lui Israel va suferi transformări remarcabile.
Granițele Israelului se vor extinde la dimensiunile promisiunii pe care i-a
făcut-o Dumnezeu lui Avraam, de la pârâul Egiptului până la răul Eufrat, de opt
ori mai mare decât acela pe care l-a ocupat Israelul în istorie. „În ziua
aceea, Domnul a făcut un legământ cu Avram şi i-a zis: Seminţei tale
dau ţara aceasta, de la râul Egiptului până la râul cel mare, râul Eufrat” (Geneza
15:18). Convertirea evreilor la Mesia-Iisus Hristos va aduce
împlinirea plenară a profeției profetului Ioel, doar parțial împlinită la
Rusalii. Cunoștința de Dumnezeu va umple Pământul și toate Neamurile vor
recunoaște prerogativele lui Israel: „Şi multe popoare şi multe neamuri
vor veni astfel să caute pe Domnul oştirilor la Ierusalim şi să se roage
Domnului. Aşa vorbeşte Domnul oştirilor: În zilele acelea, zece oameni din
toate limbile neamurilor vor apuca pe un iudeu de poala hainei şi-i vor zice:
Vrem să mergem cu voi; căci am auzit că Dumnezeu este cu voi!” (Zaharia
8:22-23). „Slava lui Dumnezeu” care a părăsit Templul înainte de robia
babiloniană (Ezechiel 10:18-20; 11:22-23), se va întoarce și va locui în Templul
cel nou (Ezechiel 43:1-5).
3. Atmosfera din
Împărăție: Foarte multe lucruri vor fi „altfel”:
(1) Satana va fi legat
(Apocalipsa 20:1-3): Omul nu va mai putea să dea vina pe Satana pentru
neascultările lui! Vom vedea atunci dacă „omul este bun de la natură”! Testul
va dura … o mie de ani. Toți locuitorii Pământului se vor afla sub influența
binefăcătoare a Duhului lui Dumnezeu și a Fiului lui Dumnezeu. Sub influența
prezenței lui Hristos, Împărăția se va bucura de pace, așa cum vestește Isaia
într-un mesaj preluat apoi literă cu literă, într-un „plagiarism” biblic și de
profetul Mica: „Se va întâmpla în scurgerea vremurilor că muntele Casei
Domnului va fi întemeiat ca cel mai înalt munte; se va înălţa deasupra
dealurilor şi toate neamurile se vor îngrămădi spre el. Popoarele se vor
duce cu grămada la el şi vor zice: „Veniţi, să ne suim la muntele Domnului, la
Casa Dumnezeului lui Iacov, ca să ne înveţe căile Lui şi să umblăm pe cărările
Lui.” Căci din Sion va ieşi Legea şi din Ierusalim, Cuvântul Domnului. El
va fi Judecătorul neamurilor, El va hotărî între un mare număr de popoare; aşa
încât din săbiile lor îşi vor făuri fiare de plug şi din suliţele lor, cosoare:
niciun popor nu va mai scoate sabia împotriva altuia şi nu vor mai învăţa
războiu” (Isaia 2:2-4; Mica 4:3-4).
(2.) Țara va conoște o
ferilitate și o abundență deosebite: Canaanul care a fost ocupat
prima dată de evrei sub comanda lui Iosua era cunoscut ca o țară unde curge
lapte și miere, cu tot felul de fructe. Dar rămânerea lor într-o țară binecuvântată
a fost condiționată de ascultarea față de Dumnezeu (Deuteronom 11:13-17).
Dumnezeu le-a rânduit anotimpuri cu „ploaie timpurie”, care prefgătea pământul
pentru arătură și „ploi târzii” care hrăneau o recoltă bogată. Împărăția
viitoare va asigura cele mai bune condiții pentru agricultură: „În vremea
aceea, va picura must din munţi şi va curge lapte din dealuri, toate pâraiele
lui Iuda vor fi pline de apă. Un izvor va ieşi, de asemenea, din Casa Domnului
şi va uda valea Sitim” (Ioel 3:18). Vor fi posibile recolte multiple, așa
cum anunță profeția: „Iată, vin zile, zice Domnul, când plugarul va
ajunge pe secerător şi cel ce calcă strugurii, pe cel ce împrăştie sămânţa,
când mustul va picura din munţi şi va curge de pe toate dealurile” (Amos 9:13). „Pustia
şi ţara fără apă se vor bucura; pustietatea se va veseli şi va înflori ca
trandafirul; se va acoperi cu flori şi va sări de bucurie, cu cântece de
veselie şi strigăte de biruinţă, căci i se va da slava Libanului, strălucirea
Carmelului şi a Saronului. Vor vedea slava Domnului, măreţia Dumnezeului
nostru” (Isaia 35:1-2). „În locul spinului se va înălţa chiparosul, în
locul mărăcinilor va creşte mirtul. Şi lucrul acesta va fi o slavă pentru
Domnul, un semn veşnic, nepieritor” (Isaia 55:13). „Nu vă temeţi, fiare de
pe câmp, căci izlazurile pustiei iarăşi vor înverzi, pomii îşi vor da roadele,
smochinul şi viţa îşi vor da rodul lor. Şi voi, copii ai Sionului,
bucuraţi-vă şi veseliţi-vă în Domnul, Dumnezeul vostru, căci El vă va da ploaie
la vreme, vă va trimite ploaie timpurie şi târzie, ca odinioară. Ariile se
vor umple de grâu, vor geme tocitoarele şi teascurile de must şi de
untdelemn, vă voi răsplăti astfel anii pe care i-au mâncat lăcustele
Arbeh, Ielec, Hasil şi Gazam, oştirea Mea cea mare pe care am trimis-o
împotriva voastră. Veţi mânca şi vă veţi sătura, şi veţi lăuda Numele
Domnului, Dumnezeului vostru, care va face minuni cu voi şi poporul Meu
niciodată nu va mai fi de ocară! Şi veţi şti că Eu sunt în mijlocul lui
Israel, că Eu sunt Domnul, Dumnezeul vostru, şi nu este altul afară de Mine. Şi
poporul Meu niciodată nu va mai fi de ocară” (Ioel 2:22-27, de citit și Psalmul
67 - T.M.).
(3.) Vor fi mari schimbări în
regnul animal: În Împărăție vor fi restaurate relațiile dintre animale de
dinaintea potopului, când toate erau ierbivore: „Atunci, lupul va
locui împreună cu mielul şi pardosul se va culca împreună cu iedul; viţelul,
puiul de leu şi vitele îngrăşate vor fi împreună şi le va mâna un
copilaş; vaca şi ursoaica vor paşte la un loc şi puii lor se vor culca
împreună. Leul va mânca paie ca boul, pruncul de ţâţă se va juca la gura
bortei năpârcii şi copilul înţărcat va băga mâna în vizuina basilicului” (Isaia
11:6-8). Nu trebuie să „spiritualizăm” aces text. Nu sunt lucruri
nemaipomenite. Așa a fost întreaga creație în vremea de la începutul istoriei.
În finalul ei, Dumnezeu o va ridica pe culmi încă neatinse. Vom vedea că în
condițiile „noii creații” din capitolele următoare ale Apocalipsei, va fi
desfințată entropia generală care le trage pe toate spre stricare, spre
degenerare. Aduceți-vă aminte de cuvintele aspotolului Pavel: „Căci firea
a fost supusă deşertăciunii - nu de voie, ci din pricina celui ce a supus-o -
cu nădejdea însă că şi ea va fi izbăvită din robia stricăciunii, ca să
aibă parte de slobozenia slavei copiilor lui Dumnezeu. Dar ştim că, până în
ziua de azi, toată firea suspină şi suferă durerile naşterii. Şi nu numai
ea, dar şi noi, care avem cele dintâi roade ale Duhului, suspinăm în
noi şi aşteptăm înfierea, adică răscumpărarea trupului nostru. Căci
în nădejdea aceasta am fost mântuiţi.“ (Romani 8:20-24). Împărăția de o
mie de ani va fi un fel de avampremieră a acestor schimbări totale din noua
creație.
(4.) Va crește durata vieții
oamenilor: „Nu vor mai fi în el nici copii cu zile puţine, nici bătrâni care să
nu-şi împlinească zilele. Căci cine va muri la vârsta de o sută de ani va fi
încă tânăr şi cel ce va muri în vârstă de o sută de ani va fi blestemat ca
păcătos” (Isaia 65:20). Asta înseamnă că vărsta de o sută de ani va
fi vârsta copilăriei. Oamenii vor trăi ca pe vremea patriarhilor câteva sute de
ani: „Nu vor zidi case ca altul să locuiască în ele, nu vor sădi vii
pentru ca altul să le mănânce rodul, căci zilele poporului Meu vor fi ca zilele
copacilor, şi aleşii Mei se vor bucura de lucrul mâinilor lor” (Isaia 65:22). „Cuvântul
Domnului oştirilor a vorbit astfel: „Aşa vorbeşte Domnul oştirilor: Am o
mare râvnă pentru Sion şi sunt stăpânit de o râvnă plină de mânie pentru el.
Aşa vorbeşte Domnul: Mă întorc iarăşi în Sion şi vreau să locuiesc în mijlocul
Ierusalimului. Ierusalimul se va chema: Cetatea cea credincioasă şi muntele
Domnului oştirilor se va chema: Muntele cel sfânt. Aşa vorbeşte Domnul
oştirilor: Iarăşi vor şedea pe uliţele Ierusalimului bătrâni şi femei în
vârstă, fiecare cu toiagul în mână, din pricina marelui lor număr de zile”
(Zaharia 8:1-4). Știm din capitolele precedente ale Apocalipsei că va fi
un enorm cutremur de Pământ care va reașeza relieful planetei. Munții nu
vor mai fi, iar insulele vor dispare. Isaia ne-a spus și el despre vremurile
viitoare: „Un glas strigă: Pregătiţi în pustie calea Domnului, neteziţi în
locurile uscate un drum pentru Dumnezeul nostru! Orice vale să fie
înălţată, orice munte şi orice deal să fie plecate, coastele să se prefacă în
câmpii şi strâmtorile, în vâlcele! Atunci se va descoperi slava Domnului,
şi în clipa aceea orice făptură o va vedea, căci gura Domnului a vorbit” (Isaia
40:3-5). Probabil că cea mai mare schimbare va fi determinată de
refacerea „canopiei de apă” care a acoperit pământul înainte de potop.
Radiațiile cosmice vor fi astfel reduse și tot ecosistemul planetar va fi mult
mai prielnic vieții, cu o temperatură moderată pe toată suprafața globului. Vor
dispare calotele polare care acoperă acum vegetația tropicală de altădată, iar
regiunile de pustie vor fi pline iar de verdeață și flori. „Voi face să
izvorască râuri pe dealuri şi izvoare în mijlocul văilor; voi preface pustia în
iaz şi pământul uscat în şuvoaie de ape; voi sădi cedri, salcâmi, mirţi şi
măslini în pustie; voi pune chiparoşi, ulmi şi merişori turceşti la un loc în
pustie, ca să vadă cu toţii şi să ştie, să priceapă şi să înţeleagă că
mâna Domnului a făcut aceste lucruri şi Sfântul lui Israel le-a zidit” (Isaia
41:18-20). Israelul își va împlini în sfârșit destinul de a fi o
binecuvântare pentru toate Neamurile. Dumnezeu îi va face „cap, iar nu coadă”
(Deuteronom 28:13). Neamurile care vor încerca să fie ostile Israelului vor fi
nimicite: „Porţile tale vor sta veşnic deschise, nu vor fi închise nici
zi, nici noapte, ca să lase să intre la tine bogăţia neamurilor şi împăraţii cu
alaiul lor. Căci neamul şi împărăţia care nu-ţi vor sluji vor pieri şi
neamurile acelea vor fi în totul nimicite. Slava Libanului va veni la
tine, chiparosul, ulmul şi merişorul (cimişirul), cu toţii laolaltă, ca să
împodobească locul sfântului Meu Locaş, căci Eu voi proslăvi locul unde se
odihnesc picioarele Mele. Fiii asupritorilor tăi vor veni plecaţi înaintea
ta şi toţi cei ce te dispreţuiau se vor închina la picioarele tale şi te
vor numi Cetatea Domnului, Sionul Sfântului lui Israel.” (Isaia
60:11-14). Pământul va fi stăpânit de Iisus Hristos „cu un toiag de
fier”, adică cu o autoritate totală care va pedepsi imediat orice neascultare.
De aceea „nu se va face niciun rău pe totă fața pământului”. S-ar putea ca cele
scrise mai sus să nu vă umple de bucurie, dar vă dați seama ce simte un evreu
când citește toate aceste lucruri? Nu, Domnul nu a lepădat pe poporul său, cum
ne explică apostolul Pavel. Alunecarea lor temporară din palnul mesianic a fost
rânduită de Dumnezeu pentru mântuirea Nemurilor și alegerea Bisericii: „Întreb
dar: S-au poticnit ei ca să cadă? Nicidecum! Ci, prin alunecarea lor, s-a
făcut cu putinţă mântuirea neamurilor, ca să facă pe Israel gelos; dacă,
deci, alunecarea lor a fost o bogăţie pentru lume şi paguba lor a fost o
bogăţie pentru neamuri, ce va fi plinătatea întoarcerii lor? V-o spun
vouă, neamurilor, întrucât sunt apostol al neamurilor, îmi slăvesc slujba
mea, şi caut, ca, dacă este cu putinţă, să stârnesc gelozia celor
din neamul meu şi să mântuiesc pe unii din ei. Căci, dacă lepădarea lor a
adus împăcarea lumii, ce va fi primirea lor din nou, decât viaţă din morţi? …
Fraţilor, pentru ca să nu vă socotiţi singuri înţelepţi, nu vreau să nu ştiţi
taina aceasta: o parte din Israel a căzut într-o împietrire care va ţinea până
va intra numărul deplin al neamurilor. Şi atunci, tot Israelul va fi
mântuit, după cum este scris: Izbăvitorul va veni din Sion şi va îndepărta
toate nelegiuirile de la Iacov. Acesta va fi legământul pe care-l voi face cu
ei, când le voi şterge păcatele. În ce priveşte Evanghelia, ei sunt vrăjmaşi,
şi aceasta spre binele vostru, dar în ce priveşte alegerea, sunt iubiţi din
pricina părinţilor lor. Căci lui Dumnezeu nu-I pare rău de darurile
şi de chemarea făcută” (Romani 11:11-15; 25-29). Înțelegeți acum sursa
optimismului evreilor? Și nu doar ei, dar și noi vom avea parte să împărtășim
autoritatea și stăpânirea lui Hristos. Iată ce este scris despre
Hristos: „Ea a născut un fiu, un copil de parte bărbătească. El
are să cârmuiască toate neamurile cu un toiag de fier. Copilul a
fost răpit la Dumnezeu şi la scaunul Lui de domnie” (Apocalipsa 12:5).
„Din gura Lui ieşea o sabie ascuţită, ca să lovească neamurile cu ea, pe care
le va cârmui cu un toiag de fier. Şi va călca cu picioarele
teascul vinului mâniei aprinse a atotputernicului Dumnezeu” (Apocalipsa 19:15). Și
iată ce este scris pentru noi: „Celui ce va birui şi celui ce va păzi
până la sfârşit lucrările Mele, îi voi da stăpânire peste
neamuri. Le va cârmui cu un toiag de fier, şi le va zdrobi ca pe
nişte vase de lut, cum am primit şi Eu putere de la Tatăl Meu” (Apocalipsa
2:27). Și când te gândești că rugăciunea cea mai răspândită pe Pământ,
pe care unii o repetă cu o neatentă inconștință, este cea mai sublimă și cea
mai supremă cerere a copiilor lui Dumnezeu din toate timpurile: „Tatăl
nostru care ești în ceruri … vină/vie Împărăția Ta” (Matei 6:10; Luca
11:2). Perioada milenară va fi caracterizată, așadar, de o conducere
dreaptă, totuși binefăcătoare. La sfârșitul veacurilor de conducere greșită,
păcătoasă a oamenilor, cu toate mizeriile care o însoțesc, se va arăta
perfecțiunea și gloria domniei divine sub Hristos ca Fiu al Omului și Împărat
al lui Israel. Totuși păcatul nu va fi cu totul absent, după cum ne arată Isaia
65.20 și după cum se va vedea, mai ales, în momentul dezlegării lui
Satan!
Notă:
subtitlul 3 face parte din seria „Apocalipsa - chemarea la transcendență”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu