TITULARIZARE
ISTORIE 2023 - variantă de rezolvare a subiectelor
SUBIECTUL
I (30 de puncte): A. Citiţi, cu atenţie, sursa de mai jos:
„În momentul în care izbucnește
războiul, toate guvernele consideră că acesta va fi scurt: câteva săptămâni cel
mult. Marea capacitate de distrugere a armelor moderne, testate cu ocazia
Războaielor Balcanice, alimentează ideea că este imposibil ca acest conflict să
se prelungească. Ca urmare, fiecare dintre țările angajate își aruncă toate
resursele în bătălie, cu aprobarea aproape unanimă a populației, care crede că
luptă pentru o cauză dreaptă. În ceea ce privește imperiile centrale, aceeași
stare de spirit animă atât pe conducători cât şi populația. Viața economică
este subordonată practic exigențelor operațiunilor militare şi nimeni nu se
gândește să o reorganizeze atâta timp cât se crede cu tărie că războiul va fi
scurt.” (S. Berstein, P. Milza, Istoria Europei).
Pornind de la sursa dată, răspundeți
următoarelor cerințe:
1. Scrieți o relație istorică
de cauzalitate stabilită între două informații selectate din sursa dată,
precizând rolul fiecăreia dintre aceste informații (cauză, respectiv efect).
2. Menţionaţi o cauză și două
consecințe ale mișcării revoluționare spartakiste din Germania.
3. Prezentați o asemănare și o
deosebire dintre două fapte istorice referitoare la Franța, desfășurate în
primul deceniu după Primul Război Mondial.
4. Prezentați două consecințe
politice ale declanșării Războiului Civil din Spania în 1936. 5. Analizați,
prin prezentarea a două fapte istorice, rolul măsurilor adoptate în plan
intern, în perioada 1922-1930, pentru evoluția URSS.
B. Citiţi afirmaţia următoare:
„Din 1789 până în 1791,
revoluția franceză apare ca o concretizare [...] a ideilor popularizate de
filosofi şi aplicate, la sfârșitul secolului al XVIII-lea, de «revoluționarii
din America».“ (S. Berstein, P. Milza, Istoria Europei).
Argumentaţi, în aproximativ
două pagini, opinia dumneavoastră referitoare la afirmația dată, prin
prezentarea a trei fapte istorice.
Notă! Se punctează formularea
opiniei, precizarea faptelor istorice şi menționarea a câte două caracteristici
ale fiecăruia, utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea şi concluzia,
utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii
cronologice/logice, structurarea argumentării și respectarea limitei de spaţiu.
13 puncte
Rezolvare:
Subiectul
I. A:
1. Relația de cauzalitate se
poate stabili înre următoarele informații: Cauza: „În momentul în care
izbucnește războiul, toate guvernele consideră că acesta va fi scurt; câteva
săptămâni cel mult.” Efectul: „Ca urmare, fiecare dintre țările angajate
își aruncă toate resursele în bătălie, cu aprobarea aproape unanimă a
populației, care crede că luptă pentru o cauză dreaptă.” Rolul acestor
informații este: cauza aleasă de noi pune în evidență convingerea generală că,
armele de distrugere moderne puteau anihila foarte rapid forțele inamice și,
astfel, războiul nu ar fi avut cum să dureze prea mult. Efectul - pune în
evidență faptul că, datorită convingerii că războiul va fi scurt, chiar și
populația civilă a fost de acord, în marea-i majoritate, ca aproape toate
resursele economice și militare să fie
folosite în război, populația acceptând sacrificiile necesare având
certitudinea că nu va trebui să suporte pentru prea mult timp aceste
sacrificii.
2. Cauza - radicalizarea
aripii de stânga a Partidului Social Democrat German, sub influența revoluției
bolșevice din Rusia. Spartakiștii, conduși de Karl Liebknecht și Rosa
Luxemburg, considerau măsurile luate de PSD în favoarea populației germane,
puternic afectată de consecințele războiului, ca fiind prea moderate și
ezitante. Consecințe: prima
- după înfrângerea spartakiștilor, ai căror conducători au fost
lichidați, forțele democratice din Germania au hotărât să se coalizeze. Se
remarcă mai ales PSD-ul și Centrul catolic. Aceste forțe hotărau coalizarea
pentru a evita alte mișcări revoluționare radicale și pentru a instaura un
regim democratic de tip republican parlamentar - „Republica de la Weimar”. A
doua - aceste forțe politice coalizate au părut în ochii unei mari părți a
poporului german ca fiind gata să accepte condițiile impuse de învingători, indiferent
de costuri, doar pentru a fi la putere. Să nu uităm că vreme de multe decenii,
deși fusese partidul cu cel mai mare număr de voturi, PSD-ul nu putuse
influența prea mult politica germană, datorită faptului că Parlamentul avusese
prerogative limitate.
3. Imediat după război Franța
s-a confruntat cu mari dificultăți ale revenirii la o economie normală în timp
de pace. Pierderea prosperității și a bunăstării de dinainte de război a
alimentat mari nemulțumiri sociale. Se mai adăuga și existența unui număr
important de „profitori” de război care se îmbogățiseră peste măsură, în vreme
ce tinerii care luptaseră în război constatau că ei și familiile lor se confruntau
cu mari lipsuri și privațiuni. Această situație a dus la declanșarea unor
revolte sociale cu tentă radical-anarhistă. Aceste revolte au determinat vechile
partide coalizate în „Blocul Național” să ia măsuri dure de represalii pentru a
salva regimul parlamentar. Așadar, un prim fapt istoric - mișcările
anarhiste au încercat să speculeze nemulțumirile sociale pentru a instaura un
regim totalitar, neclar totuși ca orientare ideologică. Blocul Național a
încercat să disipeze nemulțumirile sociale prin abaterea atenției populației
spre Germania, care nu-și îndeplinea obligațiile financiare din Tratatul de la
Versailles, și, astfel, Franța avea dificulțăți în depășirea crizei
post-război. S-a trecut la ocuparea Ruhrului, inima industrială a Germaniei. Ulterior,
pe parcursul perioadei 1924-1929, Franța cunoaște și ea o dezvoltare economică spectaculoasă,
dezvoltare care a caracterizat cam toate statele occidentale. Însă, această
dezvoltare economică nu a avut și o piață de desfacere pe măsură. În Franța
această retaliate este cumva mai surprinzătoare deoarece țara a fost condusă
începând cu anul 1924 de o coaliție de stânga - „Cartelul”. Acest Cartel a
încercat să mărească puterea de cumpărare a francezilor, dar n-a „reușit” decât
o creștere accelerată a inflației. Așadar, un alt fapt istoric -
politica populistă a Cartelului. Pentru a-și justifica eșecul politicii sociale,
și această coaliție a căutat vinovați externi, anume, politica SUA față de
despăgubirile financiare care trebuiau plătite de către Germania, a căror
reeșalonare afecta puternic economia Franței. Între cele două fapte istorice
există o asemănare - clasa politică a găsit vinovatul pentru
dificultățile Franței - Germania. Dar există și o deosebire: dacă Blocul
Național avea o oarecare legitimitate în a acuza Germania, Cartelul de Stânga
făcea același lucru pe fondul eșecului politicii sale populiste.
4. Războiul civil din Spania a
izbucnit pe fondul evoluțiilor politice care au avut loc în această țară după
căderea dictaturiii lui Primo de Rivera. Războiul s-a declanșat în 1936,
opunând o coaliție republicană, în care intrau și comuniștii, unei coaliții
fasciste dominată de „Falanga Spaniolă”. Războiul s-a încheiat în 1939 cu victoria
forțelor fasciste conduse de generalul Franco. Războiul a avut o serie de
consecințe: prima - instaurarea puterii
fasciste conduse de Franco. Acesta va reuși să-și mențină regimul dictatorial
până la moartea sa, în 1975. O a doua consecință: având în vedere urmările
dezastruase ale intervenției militare din partea Germaniei și a Italiei, Franco
a hotărât adoptarea unei politici de neutralitate, surprinzând pe toată lumea.
Această neutralitate a contribuit, în fapt, la menținerea regimului fascist
franchist atât de mult timp la putere.
5. Regimul sovietic a adoptat o
serie de măsuri în plan intern pentru a-și consolida puterea politică dictatorială.
Remarcăm două fapte istorice importante prin urmările lor pentru consolidarea
regimului. Primul - adoptarea Constituției din 1924. Aceasta consacra
caracterul dictatorial al regimului. Se definea regimul ca reprezentând
„dictatura proletariatului”. Comuniștii se considerau „avangarda”
proletariatului, singurii în măsură să ia măsurile „obiective” în favoarea
clasei muncitoare. Prin constituție se specifica în mod clar rolul conducător
al Partidului Comunist-Bolșevic al Uniunii Sovietice. În acest fel, orice tip
de opoziție la adresa regimului nu putea fi tolerată pentru simpla rațiune că numai comuniștii
cunoșteau „legile obiective ale evoluției istoriei” și doar ei le puteau aplica.
Al doilea fapt: instaurarea dictaturii staliniste. I.V. Stalin a reușit
să-i îndepărteze pe toți potențialii concurenți la conducerea PCUS după moartea
lui Lenin. Printre aceștia îi putem aminti pe: Troțki, Kamenev, Zinoviev, Buharin.
Pentru a-i îndepărta Stalin i-a acuzat c-ar fi „deviaționiști” de dreapta sau
de stânga, complotiști și trădători ai „luptei de clasă”. Devenind stăpânul absolut
al partidului și al statului, Stalia a declanșat programul de „construire a
socialismului într-o singură țară”, abandonând ideea de revoluție proletară
mondială. Programul urma să se bazeze pe industrializarea forțată cu accent pe
industria grea și pe colectivizarea agriculturii. În numele acestor obiective
au fost lichidați milioane de oameni considerați „dușmani ai poporului”.
B. Revoluția franceză din 1789
a constituit forma clasică a revoluțiilor burgheze. Societatea franceză a
„Vechiului Regim” era caracterizată de existența marilor privilegii ale
înaltului cler și ale nobilimii. Era o societate a privilegiului împotriva
căreia s-a ridicat Starea a treia formată din burghezie, muncitorime și
țărănime - 96% din populație după cum susținea abatele Sieyes în broșura „Ce
este Starea a Treia?” În prima sa fază, 1789-1791, revoluția a concretizat
ideile marilor filozofi iluminiști și, într-adevăr, s-a inspirit și din
acțiunile revoluționarilor americani. De altfel, în revoluția americană/războiul
de independență au participat și mulți voluntari francezi, exemplul cel mai
cunoscut fiind cel al lui La Fayette. Așadar, suntem de acord cu opinia celor
doi istorici, S. Bernstein și P. Milza. Vom argumenta această susținere prin
prezentarea a trei fapte istorice concludente. Primul - adoptarea „Declarației
drepturilor omului și ale cetățeanului” de către Adunarea Națională
Constituantă, la 26 august 1789. Aici sunt cuprinse și definite drepturile
fundamentale/naturale ale omului: libertatea, proprietatea, siguranța
persoanei, rezistența la opresiune etc. Aceste drepturi au fost formulate de
marii filozofi iluminiști, mai ales de către J.J. Rousseau. În formulări
asemănătoare, aceste drepturi au fost incluse și de revoluționarii americani în
„Declarația de Independență” și apoi în Constituția SUA. Se cosfințea prin
Declarație desfințarea privilegiilor feudale, - hotărâre deja luată de aceeiași
Adunare la 4 august. Se proclama egalitatea tuturor cetățenilor în fața legii. Al
doilea fapt - secularizarea averilor Bisericii și „Constituția civilă a clerului”,
- adoptată în 1790. Filozofii iluminiști, ca de pildă Voltaire, au formulat
clar ideea separării Bisericii de stat și au susținut libertatea de conștiință
a individului. La rândul lor, revoluționarii americani înscriseseră în
Constituție o serie de amendamente. Primul se referea la interdicția pentru guvern
de a impune locuitorilor SUA vreo religie obligatorie, deci se introdusese
libertatea exercitării religiei. Secularizarea averilor Bisericii a favorizat
burghezia iar „Constituția civilă a clerului” a prevăzut organizarea Bisericii
ca o instituție națională, independentă de
Papalitate. Al treilea fapt - adoptarea Constituției din 1791. Adoptarea
Constituției a fost opera principală a Adunării Constituante. Constituția avea
ca preambul „Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului”. Stabilea
suveranitatea poporului și separarea puterilor în stat. Principiul
suveranității poporului a fost clar formulat de filozoful englez John Locke,
iar separarea puterilor în stat a fost definită de către filozoful Montesquieu
și fusese înscrisă și în Constituția SUA. Conform Constituției, puterile erau
împărțite astfel: regele și guvernul exercitau puterea executivă, Adunarea
Legislativă, - aleasă pe doi ani -, exercita puterea legislativă iar
judecătorii aleși și tribunalele exercitau puterea judecătorească. Este clar,
așadar, că în perioada 1789-1791 revoluția a concretizat principiile filozofiei
iluministe. Această realitate a determinat o largă participare a cetățenilor la
viața politică și solidarizarea lor cu Adunarea Națională Constituantă.
Împotriva acestor acțiuni s-au îndreptat nobilimea, înaltul cler și,
bineînțeles, regele Ludovic al XVI-lea, - acesta a și fost suspendat temporar din
funcțiile sale. Pe fondul opoziției interne și a intervenției externe contra
revoluției, regele va fi executat iar revoluția franceză va trece în faza ei radicală,
- iacobină. Din acest moment, revoluția se va îndepărta tot mai mult de
principiile iluministe, promovând teroarea ca formă de guvernare pentru
îndepărtarea „suspecților”. Dar aste este o altă poveste.
SUBIECTUL
al II-lea (30 de puncte): Elaborați, în trei - cinci
pagini, o sinteză referitoare la evoluția spațiului intra- și extracarpatic în
secolele al II-lea – al XIV-lea, având în vedere:
- menționarea a două acțiuni
politice din secolul al II-lea care vizează provincia Dacia și a câte unei
cauze specifice fiecăreia dintre acestea;
- menționarea a două fapte
istorice care au loc în spațiul dintre Carpați și Dunăre în secolele al IV-lea
– al VIII-lea și a câte unei consecințe a fiecăruia dintre acestea;
- prezentarea evoluției
spațiului intracarpatic în secolele al IX-lea – al XII-lea, respectiv a
spațiului românesc extracarpatic în secolul al XIII-lea, utilizând câte două
fapte istorice pentru fiecare spațiu;
- menționarea a două acțiuni
referitoare la spațiul românesc est-carpatic, desfășurate în deceniile cinci -
opt ale secolului al XIV-lea și a câte două caracteristici ale fiecăreia dintre
acestea;
- precizarea a două fapte
istorice referitoare la Țara Românească în a doua jumătate a secolului al
XIV-lea și prezentarea unei asemănări și a unei deosebiri dintre acestea.
Notă: Se punctează și
evidenţierea relaţiei de cauzalitate, respectarea succesiunii
cronologice/logice a faptelor istorice, utilizarea limbajului istoric adecvat,
structurarea sintezei elaborate, respectarea limitei de spaţiu.
Rezolvare: De la etnogeneză la apariția
statelor medievale românești:
Pentru istoria poporului român perioada
cuprinsă între secolele II-XIV este foarte importantă deoarece aceasta cuprinde
procesul de etnogeneză și apariția primelor formațiuni prestatale românești și,
ulterior, a statelor medievale propriu-zise.
În provincia romană Dacia, în secolul II. au
loc două acțiuni politice foarte importante: prima - numirea
guvernatorilor romani. S-a început cu Iulius Sabinus, s-a continuat cu Decimus
Terentius Scaurianus. Aceștia au luat primele măsuri pentru organizarea
stăpânirii romane și începuturile colonizării în provincie. Titlul oficial al
guvernatorilor era legatus Augusti propaetore Daciarum trium, - un trimis al
împăratului de rang consular. Capitala provinciei a fost Colonia Ulpia Traiana
Augusta Sarmisegetuza. Organizarea relativ rapidă a administrației provinciei
s-a datorat importanței strategice a acesteia pentru Imperiul Roman - era o
provincie-frontieră care asigura întărirea stăpânirii romane în S-E Europei
împotriva atacurilor barbare dar și a acelor daci ce nu fuseseră cuceriți. De
remarcat că, provincia romană Dacia avea ca scut Carpații Orientali. Următorul
guvernator a fost Caius Avidius Nigrinus, care a desăvârșit organizarea
provinciei. O a doua acțiune politică foarte importantă a avut loc în
timpul împăratului Hadrian, Astfel, pentru a apăra mai bine provincia dar și
pentru a preîntâmpina răscoale ale populației autohtone, împăratul împarte provincia
în Dacia Inferior și Dacia Superior. Această împărțire avea caracter strict administrativ
și de apărare și nu punea în discuție unitatea politică a provinciei romane
Dacia, condusă pe mai departe de un singur guvernator.
În procesul de etnogeneză românească remarcăm
două fapte istorice din perioada secolelor IV-VIII. Primul - răspândirea
creștinismului în limba latină. Cea mai importantă parte a vocabularului care
desemnează termeni creștini din limba română provine din limba latină. În acest
sens, o deosebită importanță o are păstrarea în limba română a latinescului „basillica”
sub forma „biserică”. Termenul nu s-a păstrat în limbile neoletine apusene, cu
excepția limbii retroromane vorbite de un mic grup de oameni din Elveția.
Răspândirea creștinismului în limba latină a contribuit din plin la continuarea
romanizării la nord de Dunăre, după retragerea aureliană, aspect care a
constituit una dintre cele mai importante consecințe ale sale. Al doilea -
apariția slavilor la nord de Dunăre. Aceștia au zăbovit timp îndelungat în
spațiul nostru, astfel încât, influența limbii slave vechi asupra viitoarei limbii
române va fi importantă, acest aspect reprezentând cea mai importantă
consecință a prezenței slavilor. Limba română are un bogat repertoriu de cuvine
slavice - dragoste, prieten, nădejde, vreme, ceas, duh, maică taică, nevastă,
bucurie, biruință, popă etc.
Pentru evoluția istorică a spațiului nostru,
remarcăm constituirea în Transilvania a primelor formațiuni prestatale și,
apoi, apariția ungurilor și cucerirea spațiului transilvan de către aceștia, -
evoluții din secolele IX-XII. Așadar, primul fapt istoric important l-a
reprezentat apariția primelor formațiuni prestatale. Cele mai importante sunt
pomenite în cronica lui Annonymus - „Gesta Hungarorum”: voievodatele conduse de
Menumorut, Glad și Gelu/Gelou. Cel din urmă este prezentat explicit ca fiind
„un oarecare blach/român”. Aceste voievodate vor fi cucerite, rând pe rând, de
către maghiari. De exemplu, după înfrângerea lui Gelu, voievodatul acestuia
trece sub conducerea căpeteniei maghiare Tuhutum. Al doilea fapt istoric
- îl reprezintă chiar apariția ungurilor și cucerirea spațiului transilvan de
către aceștia. Odată cucerită Transilvania va fi organizată, la început, ca
Principat iar, ulterior, ca Voievodat care dispunea de o largă autonomie în
cadrul Regatului Ungariei.
În secolul XIII au loc importante evoluții
și-n spațiul extracarpatic. Un prim fapt istoric - invazia mongolă și
consecințele ei dezasturoase, - 1241. În ciuda urmărilor negative, totuși
această invazie și prezența mongolilor în zonă au împiedicat sate ca Ungaria,
Halici-Wolhinya și Imperiul Bizantin să-și impună controlul politic în regiune.
Al doilea fapt - consolidarea formațiunilor prestatale existente.
Unele dintre acestea sunt menționate în „Diploma cavalerilor ioaniți” din 1247.
Avem astfel: Țara Severinului, voievodatele lui Litovoi și Seneslau, cnezatele
lui Farcaș și Ioan. Pe teritoriul viitoarei Moldove existau, printre altele,
Țara Bolohovenilor și Țara Brodnicilor, amintite în vechea cronică rusească a
lui Nestorie de Kiev, - „Povestea vremurilor de demult”.
În continuarea evoluției istorice a spațiului
românesc remarcăm două acțiuni politice, care au avut loc pe teritoriul
est-carpatic, desfășurate în deceniile cinci-opt ale secolului XIV. Prima
- în urma campaniilor antitătărești ale regelui maghiar Ludovic I de Anjou, -
1245-1256 -, s-a creat o marcă de apărare în nordul teritoriului condusă de
Dragoș de Bedeu/Baden. Această marcă trebuia să faciliteze extinderea
dominației maghiare în întregul spațiu carpato-nistrian și să permită Ungariei
să controleze gurile Dunării, - foarte importante pentru dezvoltarea comerțului
cu porturile genoveze din nordul Mării Negre. A doua acțiune - voievodul
maramureșan Bogdan I pleacă din Maramureș
datorită presiunilor coroanei maghiare și, împreună cu oamenii săi,
ocupă marca de apărare ungară. Astfel se formează statul medieval al Modovei.
Bogdan I a fost cel care a eliminat prezența maghiară în zonă și a reușit să-și
întindă stăpânirea până la Nistru. Totuși partea de S-E a teritoriului era
ocupată în continuare de către mongoli. Deplina unitate a teritoriului
carpato-nistrian va fi realizată de către voievodul Roman I.
Și pe teritoriul dintre Carpați și Dunăre
cunoaștem importante evoluții în a doua jumătate a secolului XIV. Se remarcă, în mod deosebit, două fapte
istorice. Primul - întărirea organizării independente a Țării Românești,
după domnia lui Basarab I. Acesta reușise să unifice teritoriul dintre Carpați
și Dunăre și să obțină independența țării față de Ungaria. Politica de
consolidare a statului va fi continuată de domnitorii Nicolae Alexandru Basarab
și Vladislav Vlaicu. Al doilea fapt - domnia lui Mircea cel Bătrân. În
perioada de timp care ne interesează, el desăvârșește unitatea teritorială a
țării, ajungând la gurile Dunării. De asemena, unește Dobrogea/Podunavia cu
Țara Românească. Între cele două fapte istorice există o asemănare - acținile
de întărire și organizare ale Țării Românești. Dar avem și o deosebire -
Basarab I, Nicolae Alexandru, Vladislav Vlaicu și antecesorii imediați ai lui
Mircea au avut relații foarte reci cu Ungaria, în timp ce, datorită primejdiei
otomane, Mircea cel Bătrân s-a văzut nevoit să încheie un tratat de alianță cu
regele maghiar Sigismund de Luxemburg.
După cum se poate observa, și din această
prezentare succintă, perioada secolelor II-XIV este foarte bogată în fapte
istorice și acțiuni politice determinante pentru istoria noastră națională.
SUBIECTUL
al III-lea (30 de puncte):
Următoarele secvențe fac parte din programele
școlare pentru disciplina istorie:
A. Competenţe specifice 4.2.
Aprecierea valorilor trecutului prin raportarea la actualitate
OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA
IDEILOR: Umanismul. Renaşterea artistică (Programa școlară pentru clasa a IX-a
– Istorie, OMECT nr. 3458/ 09.03.2004)
B. Competenţe specifice 2.1.
Folosirea surselor istorice în vederea descoperirii elementelor de continuitate
şi schimbare în procesele istorice;
3.1. Determinarea relaţiilor
dintre personalităţile şi grupurile umane în desfăşurarea faptelor istorice.
Domenii de conţinut: Conţinuturi şi studii de
caz: 3. Lumea în război - Al Doilea Război Mondial: [...] fronturile de luptă
(1939-1945), România şi Al Doilea Război Mondial, Conferinţa de pace Studii de
caz: Noile mijloace de distrugere în
mas㧠Viaţa pe
front şi în frontul de acas㧠Holocaustul§ (Programa
școlară pentru disciplina Istorie, clasa a VII-a, OMENCȘ nr. 3393 / 28.02.2017)
1. Prezentați activitatea
didactică desfășurată pentru secvența A, având în vedere:
- precizarea a două metode
didactice pe care le considerați adecvate pentru această secvență și a câte
unui motiv al opțiunii pentru fiecare dintre aceste metode;
- exemplificarea
formării/dezvoltării competenței specifice prin una dintre metodele pentru care
ați optat (menționarea modului de organizare a clasei, a două resurse didactice
și a trei sarcini de lucru date elevilor, utilizând informație istorică din
Conţinuturi);
- menționarea a două avantaje
ale utilizării probei scrise ca metodă de evaluare.
2. Evaluați competențele
specifice din secvența B, având în vedere:
- proiectarea unui item
semiobiectiv care evaluează ambele competențe specifice, precizând tipul
itemului din această categorie și utilizând informație istorică din Conţinuturi
şi studii de caz;
- proiectarea unui item
subiectiv care evaluează ambele competențe specifice, precizând tipul itemului
din această categorie și utilizând informație istorică (diferită față de aceea
folosită la itemul anterior) din Conţinuturi şi studii de caz;
- menționarea a câte unui
avantaj și a câte unei limite ale utilizării fiecărui tip de item proiectat.
Notă: Se punctează şi corectitudinea ştiinţifică a informaţiei istorice
utilizate la subpunctele 1. și 2., respectiv răspunsurile corespunzătoare
itemilor.
Rezolvare: 1. Pentru secvența A considerăm a
fi adecvate două metode: metoda celor patru cadrane și metoda cubului. Metoda
Cadranelor permite esențializarea și înțelegerea unui conținut prin patru
sarcini. În cazul de față, aceste patru sarcini pot fi:
1. Apreciați valorile estetice
ale Renașterii prin raportarea la cultura zilelor noastre;
2. Alcătuiți o sinteză cu
titlul „Antichitatea clasică greco-romană - model demn de urmat pentru
umaniști”;
3. Evidențiați câteva valori
ale culturii renascentiste care sunt valabile și astăzi;
4. Alcătuiți un eseu cu titlul
„Perenitatea culturii renascentiste.
Metoda Cubului este una dintre metodele
cele mai clar orientate spre dezvoltarea gândirii critice. Prin cele șase
sarcini, corespunzătoare celor șase fețe ale cubului, se analizează și se
înțelege în mod global orice conținut și orice competență din programa școlară
la Istorie.
Pentru formarea/dezvoltarea competenței
specifice 4.2 putem utiliza, așadar, metoda Cubului. Mai întâi,
profesorul împarte clasa în trei grupe de elevi cărora la va solicita să
rezolve câte două sarcini din cele șase. Le prezintă elevilor două categorii de
resurse didactice, anume: resurse bibliografice cum sunt: „Ascensiunea
Occidentului - 5000 de ani de istorie a comunității umane și un eseu
retrospectiv”, autor William H McNeill, „Istoria Europei”, autori S.Bernstein
și P. Milza, „Istoria lumii”, autor J.M. Roberts; resurse on-line -
lecții despre Renaștere de pe Didactica.ro și platformele E-Learning și Prezi, Wikipedia, documentare despre Renaștere
etc. Le poate sugera elevilor să folosească și Chat GPT. Cele șase sarcini pot
fi formulate astfel:
1. Descrieți trăsăturile
principale ale artei renascentiste!
2. Comparați valorile estetice
ale Renașteriii cu cele ale culturii contemporane!
3. Asociați cunoștințele despre
Renaștere și Umanism într-un eseu cu tema „Valorile Umanismului și ale
Renașterii - valori perene ale civilizației umane”!
4. Aplicați cunoștințele despre
Antichitatea clasică greco-romană asupra Renașterii și apreciați constatările
desprinse!
5. Argumentați, - pro sau
contra -, afirmația: „Subcultura de azi ne îndeamnă să ne reîntoarcem la
valorile clasice ale Renașterii”!
6. Analizați trăsăturile
științei umaniste! - exemplu: folosirea metodei experimentale, observarea,
analiza matematică a diverselor fenomene etc.
Grupele de elevi pot alege liber două sarcini
din cele șase sau aceste sarcini pot fi distribuite de către profesor.
Proba scrisă, ca metodă de evaluare,
prezintă diverse avantaje. Iată două dintre ele: primul - evaluează un
număr mare de elevi/întreaga clasă într-un interval relativ convenabil de timp, obținându-se, astfel,
importante economii de timp, mai ales în situația în care Istoria are la
dispoziție, în cele mai multe cazuri, 1h/săptămână. Al doilea -
conține diverse tipuri de itemi care pun în evidență capacitățile de sinteză,
gândire și creativitate ale elevilor. Pentru stabilirea clară a tipurilor de
itemi utilizați și a eficienței acestora este bine ca profesorul să aibă în
vedere o matrice de specificație detaliată și descriptori de performanță, -
aceștia sunt formulări calitative ale capacităților elevilor în raport
cu competențele specifice din programa școlară la Istorie.
2. Pentru
evaluarea ambelor competențe din secvența B putem utiliza, ca tip de item
semiobiectiv, itemul întrebări structurate. Astfel:
Citiți următorul text:
„Izbucnirea celui de-al Doilea
Război Mondial nu a fost o surpriză pentru nimeni. El fusese pregătit intens de
gruparea statelor agresoare, - Japonia, Italia, Germania -, printr-o serie de
acțiuni agresive contra Chinei, Etiopiei/Abisiniei, Spaniei, Cehoslovaciei. Față
de aceste acțiuni, Marea Britanie și Franța s-au complăcut în nafasta politică
de conciliatorism, iar SUA erau departe în izolarea lor. În ceeea ce privește
Uniunea Sovietică, aceasta nu prezenta încredere și, mai mult, va încheia un
pact de neagresiune cu Germania.”
Rezolvați următoarele cerințe:
1. În ce a constat politica de
conciliatorism dusă de Marea britanie și Franța? - 10 puncte;
2. Pe baza diverselor surse, -
exemplu: „Ascensiunea și căderea puterilor globale”, autor John Darwin -,
desprindeți câteva caracteristici ale politicii externe americane și sovietice din
perioada interbelică. - 20 puncte;
3. Caracterizați activitatea
unora dintre politicienii din tabăra conciliatoristă, - exemplu: Neville
Chamberlain -, și emiteți aprecieri asupra acestei actiivtăți. - 20 puncte;
4. Plecând de la afirmația „Al
Doilea Război Mondial este fantoma care ne bântuie și astăzi!”, analizați
aspecte din acest război care au implicații până în zilele noastre. - 20
puncte;
5. Analizați afirmația „Al
Doilea Război Mondial a fost mai mult decât un război total!” și exprimați-vă
opinii asupra ei. - 20 puncte.
Total - 100 de puncte. Se
acordă 10 puncte din oficiu.
Pentru a evalua cele două competențe din
secvența B se poate utiliza, ca item subiectiv, itemul eseu-structurat.
Astfel:
Alcătuiți un eseu, în maxim
două pagini, cu titlul „Al Doilea Război Mondial - falimentul moral absolut al
civilizației umane”, având în vedere următoarele cerințe:
1. Prezentarea caracterului
războiului. - 10 puncte;
2. Impactul utilizării
diverselor mijloace de distrugere în masă. - 20 puncte;
3. Evidențierea aspectelor care
au contribuit la „falimentul moral absolut al civilizației umane”. - 30 puncte;
4. Prezentarea participării
României la război. - 20 puncte;
5. Politica „sferelor de
influență” și impactul ei asupra evoluției ulterioare a lumii. - 10 puncte.
Total - 100 de puncte. Se acordă
10 puncte din oficiu.
Eseul de control: Al
Doilea Război Mondial a avut caracter de război total, folosind pe o scară cu
mult superioară Primului Război Mondial toate mijloacele umane și materiale ale participanților. A depășit chiar definiția
de „război total”, devenind război de nimicire în masă! Se pot cita, în acest
sens, ca exemple: distrugerea completă a unei lungi liste de orașe,
exterminarea unor grupuri întregi de oameni, bombardamentele nucleare.
Utilizarea mijloacelor de distrugere în masă a căpătat proporții apocaliptice -
sute de mii de bombe aruncate asupra orașelor Varșovia, Manila, Dresda, Tokyo,
utilizarea diverselor tipuri de arme chimice fără opreliști „morale”,
asasinarea în masă a civililor și, bineînțeles, bombele atomice aruncate asupra
orașelor Hiroshima și Nagasaki. Războiul este considerat, pe drept cuvânt,
„falimentul moral absolut al civilizației umane”. Iată câteva argumente în
acest sens: conciliatorismul rușinos al Marii Britanii și al Franței, - de
exemplu, premierul britanic Neville Chamberlain declara după încheierea
„Pactului de la Munchen” că „de acum încolo, pacea este garantată pentru o
întreagă generație” -, care a înlesnit politica agresivă a Germaniei naziste,
holocaustul evreilor în care au fost cuprinși și 1,5 milioane de copii,
colaboraționismul multor grupuri de oameni cu forțele Axei, utilizarea tuturor
cuceririlor științei și tehnologiei pentru distrugere. Lumea a fost zguduită
din temelii de război, unele consecințe simțindu-se până astăzi, - în multe
țări nu se acceptă în totalitate colaborarea cu Axa, participarea la holocaust.
Mulți lideri din timpul războiului sunt considerați în diverse țări eroi
naționali, deși comunitatea internațională i-a condamnat ca fiind creiminali de
război. În aceste împrejurări, unii se și întreabă, - mai în glumă, mai în
serios -, dacă acest război s-a încheiat cu adevărat! În ceea ce privește
România considerăm că, după cedările teritoriale teribile din anul 1940, când
nu s-a încercat niciun fel de rezistență militară, fie ea chiar și simbolică,
totul a mers prost și catastrofal, - implicarea în conflictul contra Uniunii
Sovietice a determinat ca, în cele din urmă, în ciuda participării după 23
august 1944 la războiul contra Axei, țara noastră să fie declarată stat învins.
Războiul a însemnat și împărțirea sferelor de influență între învingători, unul
dintre aspectele extrem de controversate ale războiului. Ideea împărțirii și
reîmpărțiririi sferelor de influență domină, din păcate, și azi, politica Marilor
Puteri!
Ambele tipuri de itemi prezintă atât avantaje
cât și dezavantaje. Astfel:
- itemul
întrebări-structurate prezintă ca avantaj cert dezvoltarea gândirii
divergente, în situația în care cuprinde și sarcini de tip rezolvare de probleme.
Astfel, elevii deprind tehnici euristice și algoritmice necesare rezolvării
problemelor. Dezavantajul - itemul poate cuprinde cerințe care nu au
legătură cu textul/textele support iar libertatea de exprimare și gândire a
elevilor nu este deplină.
- itemul eseu-structurat - avantaj: este tipul de item cel mai clar orientat spre evaluarea competențelor elevilor de a-și structura logic ideile în conformitate cu cerințele formulate, de a utiliza limbajul de specialitate al Istoriei, de a-și afirma gândirea critică, imaginația, creativitatea. Dezavantajul - subiectivitatea profesorului este foarte ridicată, de aceea elevilor trebuie să le fie clar formulate cerințele de atins pentru a se evita divagațiile; de asemenea, li se poate impune o limită de spațiu, - 2 pagini, de exemplu -, care îi poate forța, însă, pe elevi să fie prea generaliști, chiar reducționiști în elborarea eseului. Li se poate prezenta elevilor din partea profesorului, la finalul elborării eseurilor, un eseu de control ca bază pentru evaluarea acestora pentru ca elevii să vadă cum ar fi trebuit să elaboreze un eseu de nota 10.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu