ÎMPĂRĂȚIA DE O MIE DE
ANI. Studiu - Partea a cincea
1. RĂZVRĂTIREA
DE LA SFÂRȘITUL MILENIULUI:
Capitolul 20 din
Apocalipsa lui Ioan este de departe cel mai controversat capitol din carte. Cei
1000 de ani ai Împărăției Mesianice sunt considerați de către unele Biserici
creștine, în special de către cele istorice, drept simbolici. Părerea noastră
fermă, în această chestiune, este clară - Mileniul
Mesianic este absolut real! Altele sunt, cu adevărat, problemele legate de
acest capitol. Astfel, o problemă fundamentală este: Cum va fi posibil
ca oamenii, după 1000 de ani de domnie efectivă a lui Iisus, să se
revolte, într-un număr foarte mare, - „ca nisipul mării” -, împotriva Domnului? Răspunsul
simplu este acesta - Satan, eliberat din Abis, îi va instiga la revoltă! Să fim
serioși!! Este greu, dacă nu de-a dreptul imposibil, ca oamenii să i se supună
lui Satan, după ce-au trăit un Mileniu Paradiziac! Cum ar putea Satan să-i
convingă pe oameni să-l urmeze? Venind în fața lor ca un Diavol grotesc de care
mai degrabă fugi de mănânci pământul sau crapă, pur și simplu, inima în tine de
groază, nicidecum să i te închini? Este posibil ca eliberarea lui Satan din
Abis să aibă loc la un anumit moment, fără ca oamenii să cunoască acest fapt.
Astfel, Satan deghizat într-un „înger de lumină” sau, de ce nu, într-un lider
carismatic, ar putea avea argumente și o oarecare credibilitate pentru a putea
să-i determine pe oameni să se revolte contra lui Iisus. Pentru a reuși acest
lucru, credem că Satan ar putea profita de anumite îndoieli pe care mulți
oameni s-ar putea să le dezvolte față de Iisus chiar pe parcursul Mileniului!
De ce afirmăm așa ceva? Chiar și în rândurile multor creștini există destule
îndoieli privitoare la dumnezeirea lui Iisus, nu la calitatea lui de Mesia. Cu
alte cuvinte, este posibil ca oamenilor să nu li se dezvăluie complet taina
ființei lui Iisus, anume: cum este posibil să fie și Dumnezeu și om în același
timp, și, astfel, oamenii să fie nevoiți în continuare, și pe parcursul
Mileniului, să aleagă între a crede și a nu crede acest fapt! Mai mult, este
posibil ca, pe parcursul Mileniului, societatea umană să progreseze atât de
mult, încât oamenii să caute diverse răspunsuri la problemele privitoare la
persoana lui Iisus și să ajungă chiar să se îndoiască total de El! O să spuneți
că așa ceva n-ar mai fi cu putință și că cele scrise aici de mine reprezintă o
adevărată blasfemie! Nu vă grăbiți! Să nu uităm că este vorba de un răstimp de
1000 de ani, în care oamenii vor ajunge să cunoască atât de multe lucruri, de
neînchipuit astăzi, mai ales că și capacitățile lor intelectuale, fizice vor fi
cu mult superioare oamenilor de azi, încât, s-ar putea să-și explice diversele
aspecte legate de Armaghedon, Antihrist, a doua venire a lui Iisus etc., altfel
decât în momentul de început al Mileniului. S-ar putea să ajungă să creadă că
au fost martorii unei uriașe înșelătorii și că Iisus, - de ce nu? -, ar fi
chiar El cel mai mare înșelător al oamenilor!! Și, astfel, înarmați cu aceste
convingeri, foarte mulți oameni, - „ca nisipul mării” -, se pot revolta în masă
contra lui Iisus și a „slugilor” Săi, - sfinții Bisericii, sfinții din toate
timpurile și martirii Marelui Necaz. S-ar putea chiar să creadă că Iisus și
aleșii/sfinții săi sunt un fel de superființe, sau, un fel de extratereștrii
care i-au supus pe pământeni sub aparențe binevoitoare, orchestrând întreg
desfășurătorul apocaliptic! Fără astfel de „certitudini”, Satan n-ar avea cum
să-i convingă pe oameni să-l urmeze în ultima sa revoltă contra lui Dumnezeu, o
revoltă de mari proporții - al doilea război al lui Gog din Magog!
Altă problemă foarte delicată: la această revoltă finală participă doar
oameni care au trăit numai în Mileniu sau și dintre cei care au trăit și
înainte de Mileniu și care au făcut parte dintre cei „nedrepți” înviați? Precizăm
că nu au cum să participe la această revoltă cei care vor fi înviați la
sfârșitul Mileniului, pentru simplul fapt că aceștia sunt înviați pentru a fi
părtași la Mare Judecată Finală. Așadar, este posibil ca dintre cei nedrepți
înviați, mulți, în cele din urmă, să nu accepte adevărurile care le-eu fost
dezvăluite și să participe la revoltă! Un lucru este sigur - nu vor participa
la revoltă evreii!! Este cu adevărat incredibil faptul că oameni care au
cunoscut binefacerile Mileniului se pot revolta în final contra lui Iisus!! Trebuie
încă o dată să afirmăm că, în timpul
Mileniului, un fapt uluitor trebuie să se întâmple și care trebuie să fie legat
de persoana Mântuitorului, pentru a duce la stârnirea pe o scară foarte mare a îndoielilor
în ceea ce privește ființa lui Iisus și identitatea Lui adevărată!! Mai
ales că Iisus va conduce „cu un toiag de fier”, adică va autoritatea absolută,
iar mulți oameni probabil se vor întreba de ce nu conduce cu bunăvoință, în mod
democratic, așa cum ar face „adevăratul” Mesia! Cum ar putea să conducă Mesia
atât de autoritar? - se vor întreba aceștia cu toată convingerea. Se teme de
ceva? Satan va ști să exploateze la maxim aceste îndoieli și întrebări! Mai
trebuie să luăm în calcul și alte aspecte, anume:
1. În timpul Mileniului
progresele omenirii vor fi uriașe, de neimaginat astăzi! S-ar putea chiar ca
oamenii să aibă posibilitatea să exploreze alte lumi, să intre în contact cu
alte civilizații cu propriile lor religii! Își vor pune, mai mult ca sigur, o
serie de întrebări privitoare la Iisus și calitatea sa de Mântuitor al tuturor
civilizațiilor! Vor constata cum a mântuit sau n-a mântuit Iisus alte
civilizații, cum alte lumi poate n-au cunoscut păcatul sau au căzut mai puțin
decât omenirea. Vor exista vii controverse la care Iisus s-ar putea să nu dea
nicio explicație. Până la urmă Universul este al lui Dumnezeu nu al omului și
ce face Dumnezeu în Univers și … Multivers este strict problema Lui! Totuși,
mulți oameni își vor pune … întrebări. Pe de altă parte, Satan în rebeliunea
lui a atras o treime din îngeri - este posibil ca unii dintre acești îngeri să
fi corupt dramatic alte lumi care vor … râde de oameni, de „poveștile” lor
despre legarea lui Satan în Abis, despre Iisus care este Dumnezeu!
2. Este posibil ca în timpul
Mileniului, Iisus să nu fie permanent prezent fizic pe Pământ! S-ar putea ca în
astfel de momente să apară … dezbateri despre Iisus, despre capacitatea lui
de-a mântui atâtea lumi etc.. Nici membrii Bisericii și nici sfinții din orice
categorie s-ar putea să nu fie capabili să ofere răspunsuri sau să li se ceară
să păstreze tăcerea asupra unor astfel de chestiuni!
3. Cum doar Biserica și Sfinții
vor putea fi și pe Pământ și în Rai, acest fapt ar putea duce la stârnirea de …
gelozii și ură!
4. Nemulțumirile nu vor putea să
se „aprindă” în timpul Mileniului dar, odată cu eliberarea lui Satan, „vântul”
revoltei să se facă simțit! Cum se va prezenta Satan oamenilor? Probabil ca un
lider de opinie charismatic care va da „glas” nemulțumirilor și nelămuririlor
de orice fel și va reuși astfel să convingă un număr uriaș, - „ca nisipul mării
-, din păcate, de oameni ce îi se vor alătura ferm convinși că au dreptate și
că trebuie să elibereze omenirea de jugul acestui … Iisus.
Totuși, trebuie să ne punem următoarele
întrebări - oamenii care vor participa la revoltă chiar nu vor ști că sunt
conduși de Satan? Biserica și Sfinții nu le vor atrage atenția? Nu se vor
întreba oamenii de unde a apărut acest lider charismatic și convingător? Unde a
fost el atâta „amar de vreme”? Ar fi posibil ca acest „lider” să le pară
oamenilor revoltați un extraterestru plin de bunăvoință și care știe el tainele
ascunse oamenilor de Biserică și Sfinți! S-ar putea ca aceasta să fie
realitatea deși pare un scenariu SF! Dar având în vedere realitățile de la
sfârșitul Mileniului, pe care nici nu ni le putem închipui în momentul de față,
acest … scenariu să fie foarte plauzibil! Putem
spune, în concluzie, că acest capitol 20
este cu adevărat o Apocalipsă a Apocalipsei, adică o Revelație a Revelației!!
Notă:
subtitlul 1 este o revizuire a articolului care se găsește în seria „Apocalipsa
– invitație la transcendență”!
2. Împărăția
de o mie de ani (20:1-10) - alte chestiuni:
Acest pasaj a dat naștere la multe dezbateri
și controverse teologice. Din păcate unii creștini au ajuns să se certe din
pricina acestui text. Sunt doar 10 versete. Poate că i s-a acordat o importanță
prea mare în dezbateri. În cele din urmă cel mai importat lucru pentru toți
creștinii este să trăiască o viață curată și în dragoste și să-L aștepte pe
Domnul. Nu putem să spunem însă nici că acest pasaj nu are nicio importanță. El
conturează principalele abordări escatologice în teologie. Or perspectiva
escatologică pentru care optăm ne afectează așteptările cu privire
la cursul viitor al istoriei neamurilor, înțelegerea planurilor și a
inimii lui Dumnezeu. Deci, o miză tot există! Înainte să prezentăm principalele
trei interpretări ale miei de ani, să enumerăm din text elementele care compun
această mie de ani: legarea lui Satan în adânc pentru o mie de ani ca să
nu mai înșele neamurile; învierea martirilor creștini și a celor ce nu
s-au închinat fiarei pentru a împărăți cu Hristos o mie de ani; după cei o mie
de ani, Satan va fi dezlegat și va înșela neamurile ca să le adune pentru
război și să înconjoare cetatea preaiubită; focul lui Dumnezeu se coboară din
cer și-i mistuie, iar diavolul este aruncat în iazul cu foc.
Cum spuneam, sunt trei mari abordări:
a) Interpretarea
amilenistă - Mileniul de fapt nu există ca perioadă escatologică
distinctă ci este doar o prezentare simbolică a istoriei Bisericii. Satan este
legat în Adânc la cruce (sau la finalul primului secol, respectiv după anul 70,
sau al primelor secole, respectiv după creștinarea Imperiului Roman). Învierea
către domnie, este o înviere spirituală (nașterea din nou) în Hristos spre o
împărățire spirituală pe pământ. Este vorba de lucrarea spirituală a Bisericii
pe pământ. La finalul acestei perioade are loc o scurtă răzvrătire a Neamurilor
împotriva Bisericii urmată de a doua venire a lui Hristos.
b) Interpretarea
post-milenistă - Mileniul reprezintă ultima etapă
istorică din lucrarea Bisericii pe pământ. Evanghelia lui Hristos prin mărturia
Bisericii va câștiga inima neamurilor (Apoc.19b) și atunci are loc legarea lui
Satan în adânc. Conducătorii ostili Evangheliei (fiara) și religiile false
(prorocul mincinos) vor dispărea de pe pământ (Apoc.19:20). Pământul va fi
transformat în bine prin Evanghelie. În acest mod va domni Hristos prin
Biserică o mie de ani pe pământ. La finalul acestei perioade are loc o scurtă
răzvrătire a Neamurilor împotriva Bisericii urmată de a doua venire a lui
Hristos.
c) Intrepretarea
pre-milenistă - Mileniul reprezintă o perioadă de timp de DUPĂ
a doua venire a lui Hristos (prezentată în Apoc.19b), eveniment care produce
legarea lui Satan în adânc. Creștinii, în frunte cu martirii, vor învia în
trupuri de slavă și vor domni pe pământ împreună cu Hristos o mie de ani. Ei
vor avea în relația cu pământul de atunci un rol similar cu cel al îngerilor
pentru pământul de azi. Pe pământ rămășița lui Israel va conduce un proces al
vindecării spirituale a tuturor neamurilor și în această etapă se vor împlini
sutele de profeții vechi-testamentare care anunță o domnie a binelui pe pământ
prin Israel, dar în care răul nu este încă eradicat total. La finalul perioadei
va avea loc o ultimă răzvrătire a neamurilor împotriva Ierusalimului. Apoi are
loc judecata de apoi și inaugurarea unui cer și pământ nou.
Interpretarea
amilenistă mi se pare cea mai puțin susținută de text. A fost Satan
legat la cruce (sau în primele secole) ca să nu mai înșele neamurile? Noul
Testament ne arată că războiul spiritual se amplifică chiar după cruce și sunt
multe din evanghelii și din epistole care ne spun că neamurile vor rămâne sub
amăgirea celui rău până la a doua venire a lui Hristos. Oare mulțimea păcatelor
din ultimii 2000 de ani ne arată că neamurile nu mai sunt înșelate de cel rău?
Realitatea istorică ne contrazice flagrant. Originea acestei interpretări
(popularizată foarte mult prin scrierile lui Augustin) este legată de perioada
de creștinare (forțată) a Imperiul Roman. Faptul că Biserica a căpătat putere
în Imperiu și a dus-o bine este un motiv să spunem că a început deja mia de
ani? Și cei care vor domni în mia de ani în text sunt martirii care vor învia.
Cum să se refere doar la o înviere în Hristos când acestora li s-a tăiat deja
capul din pricina lui Iisus? Interpretarea post-milenistă este ceva
mai susținută de text decât cea amilenistă. Însă și aici sunt multe
probleme. Am arătat deja că este nepotrivit să interpretăm Apocalipsa 19b ca
biruința Evangheliei asupra neamurilor și NU ca a doua venire a lui Hristos în
slavă. O altă mare problemă a acestei interpretări este lipsa altor texte din
Noul Testament care să anunțe această mare perioadă de triumf a Bisericii în
lume. Cum am precizat deja mai sus, Evangheliile și epistolele ne prezintă
perioada Bisericii până la a doua venire a lui Hristos, o perioadă în care
neamurile vor continua să rămână în marea lor parte în împietrire, în care
vremurile vor fi grele și cei mai mulți oameni (chiar din Biserică) vor fi
neiubitori de Dumnezeu (vezi 2 Timotei cap.3-4), și în care din pricina
înmulțirii fărădelegii dragostea celor mai mulți se va răci! Fără existența
unor texte explicite clare din Noul Testament care să anunțe o astfel de
perioadă de glorie a Bisericii, interpretare post-milenistă rămâne pură
fantezie. O altă problemă majoră a ambelor interpretări de mai sus o
reprezintă scoaterea definitivă a poporului Israel din planul lui Dumnezeu.
Vechiul Testament abundă de profeții care anunță o perioadă mare de timp
în care binele va domni printre neamuri prin Israel, perioadă în care răul nu
va fi încă eradicat definitiv și care se va finaliza cu o ultimă răzvrătire a
Neamurilor prin Gog și Magog. Ce să facem cu aceste sute de profeții? Răspunsul
teologilor amileniști și post-mileniști este simplu: Israel a fost lepădat
definitiv, Biserica l-a înlocuit pe Israel pentru totdeauna și deci, toate
promisiunile adresate în vechime lui Israel despre această minunată perioadă de
timp se împlinesc în sens spiritual în Biserică (mia de ani amilenistă) sau
chiar în sens fizic în Biserică (mia de ani post-milenistă). Toate bune și
frumoase, dar ce facem cu Romani cap.9-11? Trebuie să le tăiem cu foarfeca din
Scriptură, căci în aceste capitole Pavel ne spune cât se poate de clar, negru
pe alb, că Dumnezeu nu a lepădat pentru totdeauna pe Israel, că acesta rămâne
poporul ales, că Biserica nu l-a înlocuit ci a fost altoită în măslin tocmai cu
rolul de a-l revigora pe Israel și de a-l face gelos, că Israel mai are un rol
important în istorie, că acesta se va întoarce ca întreg la Dumnezeu la finalul
perioadei Bisericii și că tocmai întoarcerea lor va declanșa pentru neamuri un
bine și un har și mai mare decât cel reprezentat de istoria Bisericii. Și
Pavel afirmă toate acestea citând din Vechiul Testament exact textele care
vorbesc despre restaurarea deplină a lui Israel. Deci el confirmă că aceste
texte nu se referă doar la Biserică, ci așteaptă încă o împlinire chiar prin
Israelul istoric. Teologia paulină face astfel necesară o perioadă de timp
între a doua venire a lui Hristos și inaugurarea cerului și pământului nou,
perioadă în care să se împlinească promisiunile lui Dumnezeu pentru
Israel. Astfel apariția miei de ani în Apocalipsa 20 nu ne surprinde,
și nu trebuie să-i găsim interpretări fanteziste, ci se potrivește ca o mănușă
cu teologia Noului Testament. Este adevărat că Israel este menționat
doar aluziv în textul din Apocalipsa cap.20a (cetatea
preaiubită menționată în v.9) și se insistă mai mult pe rolul martirilor
din mia de ani. Aceasta poate fi din pricină că Apocalipsa este adresată
Bisericii și vrea să sublinieze în primul rând destinul glorios al acesteia
după a doua venire a lui Hristos. Dar o corelare cu Romani cap.9-11 și cu
escatologia Vechiului Testament ne arată și rolul lui Israel cu privire la
această perioadă. De ce se insistă că cei care vor învia vor fi martirii și cei
ce nu s-au închinat fiarei? Poate că doar aceștia vor avea un rol privilegiat
în mia de ani. Sau poate că ei sunt în text reprezentanții tuturor creștinilor.
Pavel ne explică în 1 Tes. cap.4 că la doua venire a lui Hristos nu vor învia
doar martirii ci toți cei credincioși. Într-adevăr, par a fi doar două învieri:
prima a celor neprihăniți (ferice de ei căci nu vor fi atinși de moartea a
doua) și, după mia de ani, cea a celor nelegiuiți spre judecată și pierzare
eternă. A doua venire a lui Hristos este un eveniment măreț a cărei importanță
ar explica legarea celui rău în Adânc. Dar de ce este nevoie de această
perioadă de o mie de ani? Și mai ales de ce TREBUIE (cum spune v.3) ca diavolul
să fie dezlegat pentru puțină vreme la finalul miei de ani? Și de ce diavolul
este aruncat în iazul cu foc doar după mia de ani? În primul rând mia de ani
face posibilă împlinirea promisiunilor istorice pentru poporul Israel. Ni se
arată astfel inima lui Dumnezeu pentru acest popor, dar și credincioșia
Domnului față de Avraam, David și față de propriile promisiuni. De asemenea
pare o etapă necesară în biruința binelui asupra răului. Pare o etapă necesară
din revelația divină, din discursul lui Dumnezeu față de problema răului. Ea ne
arată că oamenii, fără un Ispititor, aleg mai degrabă binele. De asemenea ne
arată împietrirea iremediabilă a Ispititorului și de ce acesta NU mai poate fi
iertat sau recuperat. Când i se dă drumul, după o mie de ani de pedeapsă, el
alege din nou să facă răul și să lupte împotriva planurilor lui Dumnezeu. De
asemenea se arată și slăbiciunea oamenilor și pământului din care răul NU este
extras definitiv. Textele despre mia de ani din Vechiul Testament ne arată că
oamenii, deși nu vor mai avea un ispititor din afară, vor trăi încă în firea
pământească și vor mai face păcate, deși imens mai puține. Însă când apare
Ispititorul surprinzător de multe Neamuri (ca nisipul mării - vezi v.8)
vor fi înșelate și se vor aduna împotriva cetății preaiubite. Soluția rămâne o
transformare totală, un cer nou și un pământ nou, și oameni doar în trupuri de
slavă (vezi cap.21 din Apocalipsa). În contrast cu Neamurile care se lasă
înșelate, Israel rămâne credincios până la finalul miei de ani. Este marea
victorie a lui Dumnezeu în istorie. El a pariat pe acest popor. În primă fază
părea că a pierdut pariul, însă în cele din urmă îl câștigă. În Eden, cel rău
capătă drept de acțiune asupra pământului prin neascultarea lui Adam și prin
neascultarea Evei. Se pare că el poate fi dat definitiv afară din creație prin
luarea testului pierdut de primii oameni, adică printr-un act total de
ascultare al OAMENILOR. Și în acest act este nevoie și de ascultarea
lui Adam dar și de ascultarea Evei. Testul picat de Adam este luat de al doilea
Adam, de Mesia, de Omul Iisus Hristos. Dar ascultarea Sa nu-L alungă pe cel rău
din creație. Este nevoie și de ascultarea Evei. Aceasta are două faze:
ascultarea de Domnul a Bisericii, și ascultarea de Domnul al lui Israel.
Ascultarea Bisericii culminează cu biruința acesteia asupra fiarei! Ascultarea
lui Israel străbate mia de ani și culminează la finalul miei de ani! Doar când
Eva își ia pe deplin testul pierdut în Eden, cel rău poate fi aruncat pentru
totdeauna din Creație. Este logic să fie astfel. Așa se explică întreaga
rațiune a planului istoric al lui Dumnezeu. El nu este un Tiran care face tot
ce vrea. Variabila este credința oamenilor. Iată de ce nu-l judecă el pe Satan
de la început ci vrea ca acesta să fie judecat prin ascultarea oamenilor,
după cum ne spune și Pavel: „Dumnezeul păcii va zdrobi în curând pe satan
sub picioarele voastre.” (Romani 16:20). Cel rău este învins prin discurs,
iar în acest discurs ascultarea oamenilor are un rol esențial. Cel care a
intrat în creație prin neascultarea Evei, este dat afară definitiv tocmai prin
ascultarea acesteia de Domnul! Observăm, așadar, că această mie de ani nici nu
apare din senin și nici nu este fără rost. Ea este vestită de profeții din
vechime și de apostolul Pavel și are un rol important în discursul divin față
de problema răului.
Judecata de apoi (20:11-15): observăm
că de-abia după această mie de ani, cerul și pământul infectat de păcat, dispar
(v.11). Acum are loc a doua înviere care este în principal spre judecată și
pierzare eternă. Morții sunt judecați după faptele lor. Oricine nu este găsit
scris în cartea vieții este aruncat în iazul cu foc. Se pare că cei ce au parte
de această judecată sunt sortiți pieirii. Există și teorii care susțin că
nu toți cei ce au parte de această judecată sunt aruncați în moartea a doua. De
prima înviere ar beneficia în primul rând Biserica și sfinții Vechiului
Testament. Dar sunt unii oameni neprihăniți din istorie (atât din Vechiul și
Noul Testament) care, deși nu au fost expuși revelației speciale prin Legea lui
Moise sau Evanghelia lui Iisus Hristos au avut credință în Creator și au ales
binele. Numele lor ar fi scris în cartea vieții și cu toate că au parte de
judecata de apoi, NU sunt aruncați în iaz de foc, ci sunt mântuiți pentru
veșnicie. Apoi, cum am amintit, este vorba și de învierea „nedrepților”. Este
adevărat, mulți dintre aceștia vor participa la revolta finală, dar cei care
vor rămâne fideli, vor fi mântuiți! Cum va fi exact nu știm. Ce știm însă
este că trebuie să fim neprihăniți și credincioși până la capăt pentru a avea
numele scris în cartea vieții.
Notă:
subtitlul 2 face parte, de asemenea, din seria „Apocalipsa - invitație la
transcendență!”
3. VOR
FI ARUNCAȚI ÎN INFERN ȘI, APOI, LA SFÂRȘITUL MILENIULUI, ÎN IAZUL DE FOC, CEI
CARE N-AUZIT NICIODATĂ DESPRE IISUS ȘI DESPRE ADEVĂRATA CREDINȚĂ ÎN DUMNEZEU?
FERICIRILE:
Începem prin a spune: a
Domnului Iisus Hristos este judecata (Ioan
5:22).
Iar a noastră trebuie să fie pocăința și smerenia. Cum judecă El și ce
hotărăște, este în totalitate decizia Lui. Ce urmează să citiți
sunt câteva indicii despre cum vor fi judecați cei care n-au auzit de
Hristos. Cele scrise aici costituie și un posibil răspuns în dificila chestiune
dacă în urma Judecății Finale de la Tronul Alb, unii oameni mai pot fi salvați și
trecuți în Cerul Nou și Pământul Nou. Așadar, vor fi aruncați în iad,
ulterior, în iazul de foc, oamenii care au avut moralitate, dar n-au auzit de
Iisus? Biblia spune că, în afară de credincioși, mai sunt trei categorii
de oameni: (1) cei care au auzit Cuvântul Veștii Bune și l-au
abandonat (trei soluri nepotrivite din Pilda
Semănătorului), (2) cei care nu l-au auzit dar au
trăit în dezmăț și corupție, iar ultima categorie este (3) a celor
care nu au auzit Vestea Bună, dar L-au căutat pe Dumnezeu trăind moral. În
prima categorie intră cei care au abandonat Calea Îngustă (2 Tim.
4:10)
și cei care au ascultat cu superficialitate Vestea Bună. În a doua categorie,
păgânii care s-au dedat la violență, plăceri carnale și corupție. Iar în
ultima, cei care s-au opus prin neprihănire lumii desfrânate în care trăiau,
deși nu le-a spus nimeni de Dumnezeu. Despre aceștia din ultima categorie
este vorba în acest studiu. Despre ceilalți este destul de limpede care le este
statutul: pedeapsă veșnică. Iată ce spune Apostolul Pavel despre cei din
categoria a treia: „Toți cei ce au păcătuit fără lege vor pieri fără lege,
și toți cei ce au păcătuit având lege vor fi judecați după lege. Pentru
că nu cei ce aud Legea sunt neprihăniți înaintea lui Dumnezeu, ci cei ce
împlinesc Legea aceasta vor fi socotiți neprihăniți. Când Neamurile,
măcar că n-au lege, fac din fire lucrurile Legii, prin aceasta ei, care n-au o
lege, își sunt singuri lege, și ei dovedesc că lucrarea Legii este scrisă
în inimile lor, fiindcă despre lucrarea aceasta mărturisește cugetul lor și
gândurile lor, care sau se învinovățesc, sau se dezvinovățesc între ele. Și
faptul acesta se va vedea în ziua când, după Evanghelia mea, Dumnezeu va
judeca, prin Iisus Hristos, lucrurile ascunse ale oamenilor.” (Romani
2:12-16). Neștiind Legea, dar ținând-o, îți dă
neprihănire! Așadar, chiar dacă n-au avut Legea, chiar dacă n-au auzit de
Dumnezeu, dacă au păcătuit, vor muri, adică vor fi osândiți. Iar Apostolul
Pavel continuă să spună că Legea este scrisă în inima oamenilor, chiar și
în inimile păgânilor (Neamurile, pe atunci). Deci și păgânii din categoria a
doua știu a deosebi binele de rău. Iar dacă au făcut răul, vor fi osândiți
pentru că au avut acel discernământ între bine și rău și, totuși, au ales să
facă răul. Ce situație ar putea exista ca un om să fie mântuit, deși nu a
auzit de Vestea Bună? Probabil cineva care a fost crescut într-un trib de
canibali, dar refuză să mănânce oameni, oricâte presiuni fac cei din jurul lui,
iar în cele din urmă este omorât. Dar acesta ar fi doar un caz
extrem fiindcă noi știm că Dumnezeu nu stă pasiv la omul în căutarea
Lui: „Pe la ceasul al nouălea din zi, a văzut lămurit într-o vedenie pe un
înger al lui Dumnezeu că a intrat la el și i-a zis: „Cornelie!” Corneliu s-a
uitat țintă la el, s-a înfricoșat și a răspuns: „Ce este, Doamne?” Și îngerul
i-a zis: „Rugăciunile și milosteniile tale s-au suit înaintea lui Dumnezeu, și
El Și-a adus aminte de ele. Trimite acum niște oameni la Iope și cheamă pe
Simon, zis și Petru.”(Faptele Apostolilor 10:3-4).
Excepțiile din Fericiri,
predica de pe munte: poate ne întrebăm ce se va întâmpla cu
sufletul cuiva care nici măcar nu știe că trăiește. O asemenea persoană ar fi
cineva care s-a născut cu boli psihice sau surd, mut și orb. Ce se întâmplă cu
cineva care s-a născut handicapat psihic? Sau ce se întâmplă cu cineva care a fost
chinuit și omorât pentru dreptate, precum eroii de neam? Oare n-are nicio
importanță să fii patriot sau să te opui nedreptății într-un stat (fără
violență fiindcă nici Hristos n-a participat la răscoale în Imperiul Roman)?
Da, nu tot ce este lege într-un stat este și un lucru bun; sclavia a fost
legală în SUA până în 1865 (destul de recent!). Oare n-a avut nicio importanță
că anumiți oameni s-au opus acestei legi a sclaviei și au suferit din cauza
asta? Pentru aceste situații excepționale, Hristos a dat Fericirile.
Desigur, există mai mult de 9 Fericiri, unele sunt în Psalmi (1:1, 32:1, 41:1 -
T.M., etc.), dar aici ne vom referi la Predica de pe
Munte. Prin Fericiri, Hristos explică hotărârile
suverane luate de Dumnezeu pentru oamenii aflați în situații excepționale.
Hotărâri divine suverane: adică decizia a fost strict la latitudinea lui
Dumnezeu, nu se trage din Legea lui Moise. În asta greșeau fariseii,
crezând că Legea este totuna cu Dumnezeu, dar nu este, fiindcă Dumnezeu este o
persoană (trei, de fapt, într-o singură ființă), nu o Lege. Iar o persoană
poate lua hotărâri fiindcă are voință proprie, or pe Dumnezeu nu îl la nimeni
la rost (Iov 9:12 și Daniel
4:35). Dumnezeu,
fiindcă are voință proprie, a putut hotărî, în mod suveran, să ierte păcatele
celor pe care îi vindeca (Mat.
9:2).
Legea nu are voință proprie. Fariseii nu concepeau așa ceva, pentru ei Dumnezeu
era doar o idee sau o forță impersonală, ceva abstract, precum Legea.
1. Ferice de cei săraci în duh,
căci a lor este Împărăția cerurilor! Există persoane sărace,
la propriu, în duh. Adică este vorba de cineva care are probleme psihice sau un
retard care îi diminuează capacitatea de a discerne. Un copil poate avea retard
chiar dacă, la naștere, are sistemul nervos sănătos, însă nu îi funcționează
bine tiroida. Boala se numește cretinism. Alți copii se nasc fără o parte din
creier. Ce se va întâmpla cu sufletul unei asemenea persoane? Hristos spune că
aceia care au boli psihice sunt aleși de Dumnezeu în mod suveran. Aceste
persoane vor moșteni Împărăția Cerurilor. Fără îndoială, în categoria asta nu
intră cei care și-au făcut rău intenționat sistemului nervos și au devenit
bolnavi psihic. Abuzul de droguri poate duce la boli psihice, chiar și la
schizofrenie. Iată că autorul Sfintei Scripturi, Dumnezeu, nu se comportă
ca și cum aceste probleme nu există. Da, există problema bolilor psihice, unii
copii se nasc cu handicapuri, să se arate slava lui Dumnezeu (Ioan
9:3).
Iar Dumnezeu îi consideră fără păcat pentru asta (vezi
Ioan 9:41). Slava lui Dumnezeu se arată prin orbii din naștere; prin
contrast, noi, cei care putem vedea, să înțelegem că trebuie să prețuim văzul
ca pe un dar, nu că Dumnezeu ar fi obligat să ni-l dea. În același fel, să
prețuim sănătatea psihică. Desigur, expresia „săraci în duh” se referă, în
primul rând, la cei conștienți de nevoile lor spirituale și care îl caută pe
Dumnezeu cu sinceritate. Însă, din motive diverse, mulți dintre ei sunt
victimele unor credințe religioase false, și, cu toate acestea, sunt persoane
sincere! Să nu țină seama Dumnezeu la Judecată de acest fapt? Greu de crezut!
Neajunsuri materiale extreme:
Evanghelistul Luca mai notează și o fericire despre sărăcia materială și una
despre foamea trupească din cauza lipsurilor (Luca
6:20-21). Adică aceia care sunt săraci lipiți, precum se moare
de foame în Africa: Dumnezeu a îngăduit acele neajunsuri pentru a-i cuprinde în
excepțiile Fericirilor pe cei afectați (pe lângă multe alte motive nepătrunse),
excepții care duc la moștenirea Împărăției lui Dumnezeu. Asta dacă acei săraci
nu i-au omorât/mâncat pe apostolii care s-au dus să le spună Vestea Bună a
mântuirii fiindcă atunci vor fi chemați la Judecată. Nu este așa cum spun
ateii, că Dumnezeu nu ia în seamă faptul că unii se nasc flămânzi și mor
flămânzi. Despre săracul Lazăr, Hristos nu spune că a făcut vreo faptă vrednică
de neprihănire, dar nici nu spune că ar fi cârtit împotriva lui Dumnezeu. Biblia
spune doar că a fost sărac, iar după ce a murit, a ajuns în sânul lui Avraam (Luca
16:23). Dumnezeu nu este nedrept, El a văzut că pentru
săracul Lazăr viața nu a fost decât un chin continuu în neajunsuri și boli.
Pragul bogăției și sărăciei se schimbă cu timpul, în funcție de loc - când
ești sărac, nici nu prea trăiești mult, poți muri chiar și de la o carie
netratată sau de la o aprindere de plămâni fiindcă ai dormit afară; de aceea ar
trebui să avem mai multă milă de săraci. Ați putea spune că sărăcia este un
concept relativ și ați avea dreptate, dar aveți dreptate cum nu vă așteptați.
Aveți dreptate pentru că dacă societatea crește, și Dumnezeu consideră altfel
pragurile de sărăcie și bogăție! Pe când locuia David în casa lui, a zis
prorocului Natan: „Iată, eu locuiesc într-o casă de cedru, și chivotul
legământului Domnului este într-un cort.” Natan a răspuns lui David: „Fă tot
ce-ți spune inima, căci Dumnezeu este cu tine.” În noaptea următoare, Cuvântul
Domnului a vorbit lui Natan: „Du-te și spune robului Meu David: Așa vorbește
Domnul: Nu tu Îmi vei zidi o casă de locuit. (…). Când ți se vor împlini zilele
și când te vei duce la părinții tăi, voi ridica sămânța ta după tine, și anume
pe unul din fiii tăi, și-i voi întări domnia. El Îmi va zidi o casă și-i voi
întări pe vecie scaunul lui de domnie.”(1
Cronici 17:1-4, 11-12). Sigur că Dumnezeu ar fi putut avea mai
dinainte o locuință mai bună pentru Chivotul Său și n-a cerut niciodată o altă
locuință. Cortul Întâlnirii a fost făcut în deșert din resursele pe care le
aveau atunci oamenii. Totuși, Dumnezeu acceptă propunerea din partea
lui David, că există o diferență mare între locul frumos în care oamenii
locuiesc și locul în care stă Chivotul. Dumnezeu acceptă propunerea, dar
însărcinarea i-o dă fiului lui David, Solomon, amintindu-i lui David că El l-a
ridicat de la dosul oilor… Așadar, Dumnezeu acceptă în dar un Templu, nu
îl cere. Însă putem trage concluzia de ce l-a acceptat: că a locui în corturi
era deja considerat un lucru sărăcăcios față de momentul în care a fost făcut
Cortul Întâlnirii, care era cel mai frumos lucru făcut de israeliți, în deșert,
la vremea respectivă. Tot așa este și cu ceea ce este considerat acum sărăcie
și ce a fost considerat în urmă cu 100 de ani. Dumnezeu este conștient de toate
aceste schimbări, mai ales fiindcă toate lucrurile bune vin de la El (Iacov
1:17),
inclusiv averea, precum a fost a lui Iov.
2. Ferice de cei ce plâng, căci
ei vor fi mângâiați! Pot lacrimile de pe obraz să aducă
neprihănirea care dă viața? Nu, neprihănirea nu se cumpără cu lacrimi, ci se
primește prin credință (Rom.
1:17).
Atunci oare se referă la cei care plâng la înmormântări? Nu, fiindcă și oamenii
răi pot plânge pentru copiii care le-au murit. Atunci la ce se referă? La
oamenii care își chinuie sufletul în mijlocul unui popor de nelegiuiți! Este
vorba de cei care nu calcă Legea dragostei care le-a fost pusă în inimă. Am
vorbit despre Legea din inimă când am citat din Romani
2:12-16. Este vorba de cei care plâng precum profetul Ieremia. Este
vorba de cei care trăiesc în neprihănire precum Lot în mijlocul sodomiților. Ei
plâng în mijlocul societății nelegiuite în care trăiesc și nu se lasă pătați de
ea. „Dacă a osândit El la pieire și a prefăcut în cenușă cetățile Sodoma
și Gomora, ca să slujească de pildă celor ce vor trăi în nelegiuire. Și dacă a
scăpat pe neprihănitul Lot, care era foarte întristat de viața destrăbălată a
acestor stricați căci neprihănitul acesta care locuia în mijlocul lor își
chinuia în toate zilele sufletul lui neprihănit din pricina celor ce vedea și
auzea din faptele lor nelegiuite înseamnă că Domnul știe să izbăvească din
încercare pe oamenii cucernici și să păstreze pe cei nelegiuiți ca să fie
pedepsiți în ziua judecății.” (2 Petru
2:6-8). Dacă există cineva care plânge din cauză că secțiile
de maternitate au devenit temple ale lui Moloh, în care copiii sunt ciopârțiți
de vii, dacă este cineva care plânge că sodomiții se cunună în catedrale, dacă
este cineva care plânge că oamenii îl hulesc pe Dumnezeu, dacă este cineva care
plânge cu cei ce plâng, acea persoană va fi mângâiată. Nu, nu este vorba de cei
care plâng la căderea unui sistem corupt, ca aceia din Apoc.
18:19.
3. Ferice de cei blânzi, căci
ei vor moșteni pământul! Blândețea de care se vorbește este o
virtute pe care numai cei care își iubesc aproapele o au. Este limpede că nu
există blândețe cu tine însuți fiindcă fiecare își iubește trupul încât să-l
îngrijească (Efes.
5:29).
Așadar, este vorba de blândețea cu aproapele nostru. Ceea ce oamenii văd ca
fiind slăbiciune, Dumnezeu vede ca fiind tărie de caracter. Cei cărora oamenii
le spun blegi sau molâi pentru că mai bine rabdă decât să
perpetueze violența, Dumnezeu le promite o moștenire aparte. „Și am văzut
sufletele celor ce li se tăiase capul din pricina mărturiei lui Iisus și din
pricina Cuvântului lui Dumnezeu și ale celor ce nu se închinaseră fiarei și
icoanei ei și nu primiseră semnul ei pe frunte și pe mână. Ei au înviat și au
împărățit cu Hristos o mie de ani.” (Apocalipsa
20:4).
4. Ferice de cei flămânzi și
însetați după neprihănire! Cei flămânzi și însetați după
neprihănire vor fi săturați în Împărăția lui Dumnezeu fiindcă pe pământ nu poți
să fii săturat de neprihănire: păcatul este în lume. Din punctul de vedere al
lui Dumnezeu, un om este socotit neprihănit prin credință. Și ce este acea
neprihănire? Un neprihănit este un om drept (Iov
29:14). Ești tu însetat după dreptate? Pentru a înțelege mai bine
neprihănirea, iată un exemplu negativ, urmat de Voia Domnului privind
neprihănirea: „La ce ne folosește să postim, zic ei, dacă Tu nu vezi? La
ce să ne chinuim sufletul, dacă Tu nu ții seama de lucrul acesta? Pentru că,
zice Domnul, în ziua postului vostru vă lăsați în voia pornirilor voastre și
asupriți pe simbriașii voștri. Iată, postiți ca să vă ciorovăiți și să vă
certați, ca să bateți răutăcios cu pumnul; nu postiți cum cere ziua aceea, ca
să vi se audă strigătul sus. Oare acesta este postul plăcut Mie: să-și
chinuiască omul sufletul o zi? Să-și plece capul ca un pipirig și să se culce
pe sac și cenușă? Aceasta numești tu post și zi plăcută Domnului? Iată
postul plăcut Mie: dezleagă lanțurile răutății, deznoadă legăturile robiei, dă
drumul celor asupriți și rupe orice fel de jug; împarte-ți pâinea cu cel
flămând și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost; dacă vezi pe un om gol,
acoperă-l și nu întoarce spatele semenului tău! Atunci lumina ta va răsări ca
zorile și vindecarea ta va încolți repede; neprihănirea ta îți va merge înainte
și slava Domnului te va însoți.” (Isaia
58:2-8). Dacă simți că te mânii când vezi nedreptate,
trebuie, totuși, să lucrezi cu înțelepciune. Dreptatea nu se face cu pumnul.
Hristos a trăit în Imperiul Roman, apogeul corupției umane de până atunci, dar
nu a intervenit în forță. Există oameni care au apărat neprihăniți și au primit
răsplata unor neprihăniți (Iosua 2, Matei
10:41).
5. Ferice de cei milostivi,
căci ei vor avea parte de milă! Există oameni care și-au
dedicat întreaga viață ajutorării celorlați. Au făcut voluntariate în zonele
afectate de cutremure, au strâns ajutoare umanitare și le-au distribuit etc.,
dar n-au auzit Cuvântul lui Dumnezeu. Versetul nu spune că Dumnezeu socotește
faptele lor demne de mântuire (fiindcă mântuirea este prin credință, iar
credința vine în urma auzirii Evangheliei, Romani
10:17). Dar spune că faptele lor de caritate vor fi luate în
considerare la Judecata de Apoi. Iar dacă au făcut destulă milă, Biblia zice că
Dumnezeu va avea milă: „Căci judecata este fără milă pentru cel ce n-a
avut milă; dar mila biruiește judecata.” (Iacov
2:13).
6. Ferice de cei cu inima
curată, căci ei vor vedea pe Dumnezeu! În Biblie, inima curată
reprezintă intențiile bune și transparente. Unul din episoade este cel în care
Iehu îl cheamă pe Ionadab în armata sa și îl întreabă dacă are inima curată.
Când răspunsul lui Ionadab a fost afirmativ, Iehu l-a primit în carul său. Un
alt episod este cu Simon vrăjitorul, care nu avea inima curată,
prefăcându-se că vrea să fie creștin pentru a primi puterea Duhului Sfânt.
Simon vrăjitorul își imagina că va fi faimos și bogat după ce va face vindecări
miraculoase în schimbul banilor: atâta să îl coste pe om să fie vindecat de
orbire, atâta de surzenie și atâta să ți se prefacă apa-n vin. El nu avea inima
curată. „Tu n-ai nici parte, nici sorț în toată treaba aceasta, căci inima
ta nu este curată înaintea lui Dumnezeu.” (Faptele Apostolilor 8:21).
Copiii sunt speciali în ochii
lui Dumnezeu! Am putea spune că în
această Fericire, a celor cu inima curată, sunt cuprinși și copiii. Domnul
Iisus spune că Împărăția Cerurilor este a celor care au caracter ca al lor. Și
cine are caracterul unui copil? Un copil, în primul rând. „Atunci I-au
adus niște copilași, ca să-Și pună mâinile peste ei și să Se roage pentru ei.
Dar ucenicii îi certau. Şi Iisus le-a zis: Lăsați copilașii să vină la Mine și
nu-i opriți, căci Împărăția cerurilor este a celor ca ei. După ce Şi-a pus mâinile
peste ei, a plecat de acolo.” (Matei
19:13-15). „Iisus a chemat la El un copilaș, l-a pus în
mijlocul lor și le-a zis: Adevărat vă spun că, dacă nu vă veți întoarce la
Dumnezeu și nu vă veți face ca niște copilași, cu niciun chip nu veți intra în
Împărăția cerurilor.” (Matei
18:2-3). Asta ar răspunde întrebării: ce s-a întâmplat cu
nou-născuții aflați în Sodoma și Gomora la distrugerea celor două cetăți?
Dumnezeu a distrus cele două cetăți prăpădind peste ele foc și pucioasă, din
cer. Însă există orașe fără copii? Desigur că nu. Ce s-a întâmplat cu sufletele
acelor copii? Dumnezeu a ales copii în mod suveran. Uneori, Dumnezeu face
alegeri suverane fiindcă are voință proprie și autoritatea să o facă (Iov
9:12 și Daniel
4:35).
Cei care contestă Biblia spun că Dumnezeu ar fi nedrept: după ce a distrus
Sodoma și Gomora, pe lângă sodomiți ar fi aruncat în focul veșnic și copii,
doar pentru că s-a întâmplat să se fi născut în Sodoma. Probabil dacă
ar fi trăit, ar fi călcat pe urmele părinților, însă ei n-au apucat să facă
asta, - nu poți fi acuzat de ceea ce nu ai făcut. Ceea ce a spus Domnul Iisus
despre alegerea suverană a lui Dumnezeu lămurește acest aspect: a celor care
sunt precum copiii este Împărăția Cerurilor, iar copiii sunt precum copiii,
așadar este a lor. Alții susțin greșit că acei copii nu puteau ajunge în
rai după moarte fiindcă nu aveau tăierea împrejur, dar tăierea împrejur nu are
nimic de a face cu mântuirea (Romani
4:10-12) fiindcă asta ar însemna că fetițele care mureau nu puteau
ajunge în rai din moment ce tăierea împrejur nu se făcea decât
băieților. Este raiul plin de băieței tăiați împrejur și iadul plin de
fetițe? Ar fi absurd! Dumnezeu este bun și drept și a ales copiii în mod
suveran, indiferent că sunt băieți sau fete.
7. Ferice de cei împăciuitori,
căci ei vor fi chemați fii ai lui Dumnezeu! Există vreun
exemplu scriptural care ne atestă faptul că un om care nu a fost profet,
apostol sau conducător, dar a fost împăciuitor, a fost plăcut lui Dumnezeu?
Desigur. Este cazul Ebed-Melec, etiopeanul, prieten al profetului Ieremia, care
dorea să fie împăciuitor, anume împăratul să nu îl mai prigonească pe profet.
Ebed-Melec ajunse acolo după primul asediu al Ierusalimului și a fost pus ca
reprezentant al babilonienilor la curtea împăratului, dar Zedechia s-a
răzvrătit contra lui Neducadnețar și a urmat un al doilea asediu, profețit de
Ieremia. Profetul a fost aruncat într-o groapă fiindcă lui Zedechia nu i-a
plăcut să audă că Nebucadnețar va distruge Ierusalimul. „Ebed-Melec,
etiopianul, famen dregător la curtea împăratului, a auzit că Ieremia fusese
aruncat în groapă. Împăratul stătea la poarta lui Beniamin. Ebed-Melec a ieșit
din casa împăratului și a vorbit împăratului astfel: Împărate, domnul meu,
oamenii aceștia au făcut rău că s-au purtat așa cu prorocul Ieremia aruncându-l
în groapă; are să moară de foame acolo unde este, căci în cetate nu este
pâine!” (Ieremia 38:8-9). Pentru asta, etiopeanul
a primit de la Dumnezeu propria viață ca pradă de război din asediul
Ierusalimului. Etiopeanul se temea că va muri el însuși în învălmășeala
războiului, în primul rând fiindcă nu era un războinic. Era doar un dregător
castrat, obișnuit cu diplomația, nu cu armele. Dumnezeu nu uită binele făcut de
împăciuitori. „Du-te de vorbește lui Ebed-Melec, Etiopianul, și spune-i:
Așa vorbește Domnul oștirilor, Dumnezeul lui Israel: Iată, voi aduce peste
cetatea aceasta lucrurile pe care le-am vestit în rău, și nu în bine; în ziua
aceea ele se vor întâmpla înaintea ochilor tăi. Dar pe tine te voi izbăvi în
ziua aceea, zice Domnul, și nu vei fi dat în mâinile oamenilor de care te temi.
Te voi scăpa și nu vei cădea sub sabie, ci viața îți va fi prada ta de război,
pentru că ai avut încredere în Mine, zice Domnul.” (Ieremia
39:16-19).
8. Ferice de cei prigoniți din
pricina neprihănirii căci a lor este Împărăția Cerurilor! Am
ajuns din nou acele vremuri în care oamenii stricați își bat joc de
neprihăniți. Nici noi nu suntem de acord cu căsătoriile homosexuale. Am ajuns
din nou acele vremuri în care oamenii suferă pentru dreptate și nu mai auzi de
ei. Vedem cu ochii noștri că știința a fost mereu în mâinile oamenilor și orice
este în mâinile oamenilor devine un instrument corupt. Fie aceea virusologie,
fie studiul apariției vieții pe pământ. Pandemia de Covid 19 a fost ce-au vrut ei să fie, așa cum, pe vremea
dictaturilor, unii erau mai egali decât alții, așa cum voiau ei. Există eroi ai
neamului, care au suferit în închisori și și-au dat viața pentru dreptate. Nu
spunem că faptele aduc mântuire, dar spunem că Dumnezeu va lua în considerare
suferința lor pentru dreptate deoarece Iisus Hristos a spus: „Nu este
dragoste mai mare decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi.” (Ioan
15:13). Să nu uităm că în această categorie specială intră
și mulți evrei și rromi care au murit în Holocaust, ei au fost omorâți doar
pentru că s-au născut evrei sau rromi. Imaginați-vă: aveți vârsta de 11 ani,
sunteți luat cu forța, dus în lagăr, în condiții mizerabile, unde supraviețuiți
5 ani și muriți acolo de extenuare. N-ar fi absurd să vi se spună la Judecata
de Apoi că nu sunteți primit în rai/Cerul Nou și Pământul Nou că nu mai sunteți
copil, iar suferința dvs. nu are nimic de a face cu faptul că nu ați auzit și
acceptat Evanghelia și de aceea trebuie să mergeți în iad sau iazul de
foc? Hristos a spus această Fericire tocmai pentru această categorie
aparte de oameni. Să nu vă imaginați niciun moment că Dumnezeu ar fi nedrept și
rău sau că îi scapă vreo situație din vedere.
9. Ferice va fi de voi când,
din pricina Mea, oamenii vă vor prigoni! Vedem că această Fericire
este diferită de cea anterioară, este vorba de prigoana creștinului. Aceasta
este destul de limpede: creștinii prigoniți ajung în rai cu o răsplată imensă.
Vedem că în această Fericire nu se vorbește de mântuire, ci de
răsplată. Mântuirea înseamnă doar să ajungi în rai, răsplata înseamnă să
ți se dea dregătorie în rai (Luca
19:17). Iisus Hristos le spune creștinilor că prigoana în Numele
Lui le va aduce o răsplată imensă, nu amintește „a lor este Împărăția
Cerurilor” fiindcă este limpede că este din moment ce sunt deja creștini.
Concluzie: nu
există om care să nu știe că nu trebuie să facă răul, în afară de cei
handicapați psihic, dar care sunt cuprinși în prima Fericire. Da, până și
păgânii barbari știau asta. Am vorbit despre Legea din inimă când am citat
din Romani 2:12-16. Cu toții știu că există,
undeva, o Dreptate și că nu este bine să faci răul (în citat fiind vorba de
faptul că știau că nu este bine să ucizi): „Pavel strânsese o grămadă de
mărăcini și-i pusese pe foc; o năpârcă a ieșit afară din pricina căldurii și
s-a lipit de mâna lui. Barbarii, când au văzut năpârca spânzurată de mâna
lui, au zis unii către alții: Cu adevărat, omul acesta este un ucigaș, căci
Dreptatea nu vrea să-l lase să trăiască, măcar că a fost scăpat din
mare. Pavel a scuturat năpârca în foc și n-a simțit niciun rău. Oamenii
aceia se așteptau să-l vadă umflându-se sau căzând deodată mort, dar, după ce
au așteptat mult și au văzut că nu i se întâmplă niciun rău, și-au schimbat
părerea și ziceau că este un zeu.” (Faptele Apostolilor 28:3-6). Încheiem prin a
spune așa cum am început: a Domnului Iisus Hristos este judecata (Ioan
5:22).
Iar a noastră trebuie să fie pocăința și smerenia. Cum judecă El și ce
hotărăște, este în totalitate decizia Lui. Noi nu cunoaștem în detaliu viața
nimănui, cu toate aspectele ei, doar Dumnezeu le știe și le va judeca.
Am scris acest studiu
în ideea că, poate la Judecata Finală din cap. 20, unii dintre cei înviați vor
fi mântuiți! Este posibil, ca mulți oameni să facă fapte bune, fără a
urmări fala personală sau pentru a fi lăudați de alți oameni, dar, să nu fi
auzit despre Iisus Hristos sau, dacă au auzit, poate li s-a prezentat o
credință creștină denaturată, plină de tradiții păgâne „încreștinate”. Acești
oameni au fost sinceri în faptele sau credința lor. Este posibil ca Dumnezeu la
Judecata Finală să-i răsplătească! Mai mult, credem că este posibil ca mulți
dintre ei să fie înviați în timpul Mileniului pentru a li se da șansa de a
cunoaște adevărul despre Iisus. Se pune totuși întrebarea: sufletele acestor
persoane sunt în Rai? Posibil. Nu știm. Poate că într-adevăr există ceva de
tipul Purgatoriului unde sufletele acestor oameni au o a doua șansă la
mântuire!
Notă:
subtitlul 3, cu o mică revizuire, face parte și el din seria „Apocalipsa - invitație
la transcendență!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu