TEROAREA STALINISTĂ ÎN RSS MOLDOVENESCĂ
Teroarea stalinistă
în RSS Moldovenească a avut caracteristici specifice Gulagului din URSS, în
care factorul etnic a jucat, direct sau indirect, un rol deloc neglijabil.
O deosebire importantă faţă de România, este că în
Moldova sovietică cetăţenii puteau să se identifice drept ruşi,
ucraineni, evrei, găgăuzi, bulgari etc., dar în niciun caz drept
români. Simplu fapt de a spune că eşti român era
calificată drept acţiune împotriva statului sovietic, etichetată ca
naţionalism, ca atentat împotriva integrităţii teritoriale a
statului sovietic şi pedepsită conform articolului 71 al
Codului Penal al RSS Moldoveneşti. În perioada stalinistă, simplu
fapt de aţi asuma identitatea românească era sancţionat, de
regulă, cu deportarea în Siberia. După moartea lui Stalin, a
fi român în RSSM era considerat în continuare o crimă, dar
susceptibilă de o pedeapsă mai puţin aspră -
ostracizarea din societate. Chiar folosirea alfabetului latin, după cum
se ştie, cădea sub incidenţa acţiunilor antisovietice, inclusiv
după 1953. Cazul cel mai cunoscut este acela al
lui Victor Stratan, când, în 1967, fiind doctorand la catedra
comunismului ştiinţific de la Universitatea din
Chişinău şi membru al comisiei de examen de stat, semnează din
neatenţie câteva diplome în litere latine. Drept urmare, este
exmatriculat de la doctorat şi marginalizat pentru
totdeauna din sistemul de învăţământ. Regimul sovietic
le-a recunoscut dreptul de a se identifica ca atare numai românilor
din Bucovina de Nord, parte întrucât aceştia aveau o
conştiinţă naţională românească ridicată interiorizată la
nivel de masă încă la 1918, datorită moştenirii imperiale
habsburgice care a încurajat crearea identităţilor naţionale moderne
pentru a le contrapune mai lesne una împotriva alteia (împotriva
celei ucrainiene, în cazul Bucovinei). Pe de altă, prin includerea Bucovinei
de Nord în componenţa Ucrainei, se considera
că odată lipsiţi de instituţii naţionale proprii, asimilarea
românilor se va produce de la sine. Prin comparaţie, basarabenii aveau o
identitate modernă românească foarte scăzută la 1918,
datorită realităţilor din Imperiul Țarist, fiind vorba mai
ales de lipsa unor marcheri identitari, precum religia, rusificarea
clerului şi elitelor în general, nivelul redus de
alfabetizare şi urbanizare al populaţiei etc. În acelaşi timp,
anii interbelici, când în provincie a existat o stare aproape
permanentă de asediu, datorată unor factori
externi şi interni, n-a constituit cea mai favorabilă perioadă de
inculcare a unui sentiment modern, transregional, de identificare
naţională. Identificarea premodernă a basarabenilor drept moldoveni a fost
de aceea exploatată de sovietici, şi nu inventată de ei. Cu alte
cuvinte, Moscova a încurajat prin diferite mijloace ridicarea identităţii
regionale moldoveneşti la statutul unei identităţi etno-naţionale. Acest lucru
a devenit mai evident după 1944, când România a intrat în sfera de
influenţă a Moscovei, iar din decembrie 1947 a devenit „democraţie populară” în
stil sovietic. Dacă în perioada interbelică justificarea pretenţiei
asupra Basarabiei era formulată mai des în logica ideologiei
comuniste, în termeni de clasă , după comunizarea integrală a
României, această argumentare este revizuită. Cu alte cuvinte, interesului
geostrategic al Moscovei în regiune, în primul rând accesul la gurile
Dunării şi asigurarea securităţii portului Odesa, i se
acordă o acoperire conceptuală aparent coerentă, potrivit căreia
moldovenii ar constitui o naţiune aparte, mai apropiată prin destin
istoric şi cultură de popoarele rus, ucrainean şi alte
popoare sovietice decât de naţiunea română. De aceea, pentru
basarabeni Cortina de Fier a fost una dublă, una a coincis cu linia
Prutului, iar alta cu cea invocată de Churchill în martie 1946
la Fulton. Despărţirea de Occident a fost astfel resimţită mai acut:
de spațiul românesc, pe de-o parte; şi de Occidentul european,
pe de altă parte. În ciuda moştenirii contradictorii a anilor interbelici
în componenţa statului român şi a tentativei sovietice de
creare a unei naţiuni deosebite de cea românească, în ultimii ani ai
puterii sovietice basarabenii, profitând de glasnost, îşi
afirmă identitatea lor lingvistică,
culturală şi istorică pan-românească. La sfârşitul anilor
1980, înainte de revoluţia română din decembrie 1989, când
România era departe de a fi un model atractiv datorită dictaturii
ceauşiste, basarabenii îşi exprimă în masă ataşamentul lor
faţă de identitatea românească. Argument în acest sens sunt numeroasele
manifestaţii, organizate în special de Frontul Popular din Moldova,
condus la vremea respectivă de poetul Ion Hadârcă, care au
întrunit uneori zeci, alteori sute de mii de persoane (cum este
cazul Marii Adunări Naţionale din 27 august 1989). În anii următori
însă, renaşterea naţională cunoaşte un recul şi
perspectiva unirii cu România este îndepărtată prin concursul unei serii
de factori externi şi interni, printre care
problema Transnistriei şi perpetuarea ocupaţiei ruse a
raioanelor de est ale Republicii Moldova, dezastrul economic, revenirea
neocomuniştilor la putere, atât la Chişinău, cât şi la Bucureşti,
preocuparea ambilor preşedinţi - Mircea Snegur şi,
respectiv, Ion Iliescu - fiind de a menţine status-quo-ul teritorial. În
ceea ce priveşte paradigma centrală a istoriografiei de la Chişinău
după 1989-1990, ea este una care apreciază 1812, 1940 şi
1944 ca ani de ruptură în istoria provinciei, şi nu anii
1918 sau 1941, cum stipula istoriografia sovietică. După declararea
independenţei Republicii Moldova, majoritatea absolută a istoricilor
locali, cu puţine excepţii, au abordat critic şi
au condamnat fărădelegile din perioada anilor 1940-1941 şi
1944-1989, precum şi tentativele sovietice de a crea o naţiune
moldovenească distinctă de cea românească. Primele publicaţii la
tema respectivă apar în anii Perestroikăi, iniţiate mai întâi de
scriitori şi publicişti, cărora li s-au alăturat ulterior şi
istoricii O excepţie notabilă o reprezintă scriitorul Ion
Druţă, care a condamnat foametea din 1946-1947 încă în
plină „stagnare”, în epoca brejneviană, în
romanul său „Povara bunătăţii noastre” din 1968. Cenzurat
iniţial la Chişinău de Ivan Bodiul, prim-secretar al Partidului Comunist
din Moldova, romanul a primit însă „undă verde” la Moscova,
unde apare la editura „Izvestia”, apoi la
altă editură moscovită prestigioasă, „Molodaia Gvardia”. În
romanul respectiv, Druţă arăta că procesul de colectivizare a decurs
cu mari abateri de la „legalitatea socialistă” şi
că foametea din anii 1946-1947 nu a fost cauzată în principal de
secetă, ci de acţiunile autorităţilor sovietice. Mai târziu
însă Druţă îşi va revizui poziţia faţă de puterea
sovietică, perceptibilă încă din 1989 când este unul dintre
reprezentanţii RSSM în comisia Sovietului Suprem al URSS care urma să condamne
Pactul Ribbentrop-Molotov. În consecinţă, prozatorul moldovean s-a
adeverit a fi un critic loial al comunismului sovietic, considerând
că în ciuda unor greşeli, regimul putea fi îmbunătăţit, aşa cum au
considerat unii intelectuali ruşi, precum istoricul Roy
Medvedev sau publicistul
disident Alexandr Zinoviev. Mai mult, prin atitudinea sa
luată la congresul „Casa noastră - Republica Moldova” din
1994, Druţă justifică în mod explicit proiectul sovietic de crearea
a unei naţiuni moldoveneşti diferită de cea românească, subscriind
astfel retrospectiv politicii de deznaţionalizare a moldovenilor pe care
a condamnat-o anterior cu atâta vehemenţă. Eşuând în aventura de a deveni
„părinte fondator” al unei noi naţiuni est-romanice, Ion
Druţă şi-a reformulat în ultimă instanţă viziunea sa despre
lume, decizând să coboare din „căruţa naţiunii” şi să se
declare „de naţionalitate creştin”. După 1989, o
grupare minoritară de istorici de la Chişinău, o parte a lor fiind
inspiratori ai organizaţiei şovine pro-imperiale şi antiromâneşti Interfront Unitate-Edinstvo, a încercat
să perpetueze mai mult sau mai puţin explicit interpretarea
sovietică asupra trecutului. În acelaşi timp este de remarcat
că atunci când se adresează unui public specializat, unii autori
pro-sovietici şi pro-comunişti preferă o abordare mult mai
echilibrată şi documentată. Pe de
altă parte, manualele şcolare de istorie naţională -
Istoria românilor, aflate în circulaţie din 1990 până în 2006,
la elaborarea cărora istoricii pro-sovietici n-au participat -
reflectă paradigma liberală, antitotalitară în abordarea
trecutului sovietic, inclusiv referitor la represiuni,
deportări şi foamete, or ceea ce numim generic Gulagul
basarabean. Bazele noii concepţii despre istoria naţională au fost
puse prin declaraţia conferinţei internaţionale de la
Chişinău din iunie 1991 şi raportul acesteia care condamna
Pactul Ribbentrop-Molotov şi consecinţele acestuia pentru
Basarabia şi Bucovina de Nord. Condamnarea Pactului germano-sovietic
este şi unul din argumentele de bază invocate în declaraţia de
independenţă a Republicii Moldova din 27 august 1991. De aceea, orice încercare
de justificare a crimelor regimului comunist sovietic în RSSM constituie,
dincolo de dimensiunile sale morală şi politică, şi un atentat
la adresa fundamentelor juridice ale declaraţiei de independenţă a
Republicii Moldova. Aceste principii au fost puse la încercare în perioada
2001-2008 de politica promovată de PCRM, partid care se
reclamă continuator al PCUS. În 2006, la ordinul partidului de
guvernământ, s-a introdus manualul de „istorie integrată” pentru
clasa a 9-a, potrivit căruia se încerca acreditarea ideii că victimele
regimului sovietic s-au datorat mai mult stalinismului văzut ca o deviere de la
comunismul „adevărat” decât comunismului ca sistem politic în ansamblu.
Mai mult, manualul respectiv promova concepţia că în ciuda terorii în
masă, ocupaţia sovietică a avut consecinţe pozitive pentru „statalitatea
moldovenească”, care ar fi fost „sugrumată” în 1918 prin Unirea cu România.
Dincolo de retorica pro-europeană a PCRM, se observă o
tentativă de reabilitare a celor mai retrograde concepţii ale ideologiei
sovietice, de natură neostalinistă,
anti-europeană şi anti-românească în egală măsură.
Totodată, majoritatea memoriilor înalţilor demnitari de stat şi de partid
din ex-RSSM, publicate după 1990, tind spre disculparea personal şi
evitarea discutării celor mai dramatice fenomene ale comunismului sovietic,
precum teroarea în masă şi politica „naţională” în Moldova sovietică. Din
alt unghi de vedere, accesul la arhivele epocii era practic neîngrădit în anii
imediaţi după independenţă, inclusiv la dosarele din arhivele
fostului KGB de la Chişinău. Situaţia se schimbă în această privinţă
odată cu victoria Partidului Democrat-Agrar la alegerile
parlamentare din februarie 1994, când accesul la arhivele CC al PCM
devine extrem de redus, iar dosarele KGB-ului local sunt resecretizate.
Este de evidenţiat de asemenea că un număr important de dosare au fost
evacuate, în ultimii ani ai puterii sovietice, la Tiraspol şi apoi la
Moscova, ceea ce poate explica, cel puţin parţial, traseul politic al unor
lideri ai mişcării naţionale după 1990. Din cauza accesului
limitat la arhive, a numărului redus de memorii publicate şi a unei anumite
amnezii a societăţii, nu există încă studii fundamentale despre
elita politică în perioada sovietică, despre rolul KGB-ului
în societatea basarabeană sau o analiză sistematică a
perioadei din perspectivă memorialistică. Spre deosebire de România,
în Republica Moldova după 1989 s-a atras o atenţie mai
redusă recuperării memoriei victimelor regimului sovietic. Dacă în
România există numeroase instituţii şi reviste specializate
consacrate problematicii în cauză, în partea stângă a Prutului
există doar două secţii minuscule de cercetare în istoria postbelică,
una la Institutul de Istorie al Academiei de Ştiinţe şi alta
la Muzeul Naţional de Istorie, ambele instituţii fiind comasate în
2006 cu altele, în aşa fel încât ponderea istoriei contemporane este
încă şi mai diminuată decât anterior. Nu există nicio
revistă specializată exclusiv în istoria contemporană. Iar o
emisiune televizată cu o largă audienţă precum Memorialul
Durerii a Luciei Hossu-Longhin de la TVR1 nu a existat şi
este greu de imaginat că va fi inaugurată în următorii
câţiva ani la televiziunea naţională a Republicii Moldova atât timp
cât PCRM va deţine o influență puternică în Parkamentul de la
Chișinău. Există o Asociaţie a Victimelor Regimului Totalitar
comunist din Moldova, animată iniţial de regretatul
disident Gheorghe Ghimpu şi condusă până 2006 de
răposatul Vadim Pirogan. Memoria victimelor regimului comunist este
întreţinută mai ales în rândurile profesorilor de istorie
din şcoli şi a elevilor datorită acţiunilor întreprinse
de Asociaţia istoricilor din Moldova (preşedinţi din 1990 fiind, pe
rând, Alexandru Moşanu, Ion Ţurcanu,
Pavel Parasca, Anatol Petrencu, Gheorghe Palade şi Sergiu
Musteaţă, ultimul fiind ales în decembrie 2008). Este de
remarcat de asemenea rolul presei de limbă română în informarea
cetăţenilor asupra paginilor „albe” ale istoriei recente. În 2006,
săptămânalul Jurnal de Chişinău a lansat o discuţie publică de
amploare cu privire la adoptarea unei legi a lustraţiei în Republica Moldova,
iniţiativă care s-a soldat cu intervievarea în perioada aprilie
2006-martie 2007 a cca. 200 personalităţi din viaţa politica şi
culturală basarabeană. Majoritatea absolută au negat colaborarea lor
cu KGB-ului, iar puţinii care au recunoscut-o, nu consideră aceasta drept
un fenomen reprobabil. La rândul lor,
ziarele Literatura şi Arta, Timpu şi Flux,
revistele Contrafort, Cugetul, Destin românesc, Caiete de
istorie, Clio, publică frecvent articole despre soarta
victimelor regimului sovietic, contribuind astfel la perpetuarea memoriei
despre represiunile comuniste. Un loc aparte în acest context îl au
emisiunile postului de radio Vocea Basarabiei, în speţă emisiunile
moderate de Andrei Vartic şi Anatol Petrencu, dar şi
de Virgil Pâslariuc, Andrei Cuşco şi Igor Caşu,
precum şi ale Europei Libere, animate de Vasile
Botnaru. Problema diferenţei dintre modul în care are loc recuperarea
memoriei victimelor comunismului în România şi Republica Moldova merită,
la rândul ei, un studiu special. O analiză sumară ar cuprinde durata
terorii comuniste în masă de o parte şi alta a
Prutului, destalinizarea întârziată în România şi adoptarea
modelului chinez de revoluţie culturală la începutul anilor 1970,
dublată de penuria produselor alimentare în următorul deceniu, proporţia
însemnată a agenţilor Securităţii, în comparaţie cu „dezgheţul” sovietic
din anii 1953-1962 de care a profitat şi RSSM, reabilitarea
parţială a victimelor stalinismului în URSS începută. Nu întâmplător,
chiar și în zilele noastre, o parte a basarabenilor mai fac distincţia între
comunismul stalinist, care e condamnabil, şi cel de tip
hruşciovian şi brejnevian, perceput în
memoria colectivă ca o perioadă relativă de prosperitate.
Victoria Partidului Comuniştilor la alegerile parlamentare din februarie
2001 şi martie 2005 poate fi explicabilă, fie doar parţial, şi de
această atitudine a unor basarabeni, cu diferenţe notabile de la un grup
etnic la altul, faţă de comunism. Pe de altă parte, mulţi au suferit
atât de mult şi frica le-a intrat în „oase” pentru totdeauna, în
aşa fel încât spectrul repetării terorii, în special al deportărilor, nu a
dispărut cu desăvârşire nici până astăzi.
RASSM,
1924-1940: „Basarabia în miniatură”: Pe parcursul întregii
perioade interbelice, URSS nu a recunoscut Unirea Basarabiei cu România,
efectuată în urma votului Sfatului Ţării de la Chişinău din 27 martie 1918
în conformitate cu dreptul popoarelor la autodeterminare (aşa
numitul principiu Lenin-Wilson). În următorii ani după Unire, Moscova
întreprinde o serie de acţiuni pentru a redobândi provincia pruto-nistreană,
dar în urma eşecului conferinţei româno-sovietice de la Viena şi a
înăbuşirii de către armata română a rebeliunii de la Tatarbunar,
decide crearea unei republici moldoveneşti dincolo de Nistru, pe
teritoriul Ucrainei. Constituită la 12 octombrie 1924, cu capitala
la Balta, apoi după 1929 la Tiraspol, Republica
Autonomă Sovietică Socialistă Moldovenească avea menirea
să permanentizeze la nivel internaţional „problema basarabeană”. În opinia
unui propagandist din epocă, Vladimir Dembo, RASSM nu era altceva
decât „Basarabia în miniatură”. Basarabia devenea, din acest punct de vedere, o
iredentă a RASSM, hotarul oficial al acesteia din urmă fiind
fixat de altfel pe linia râului Prut, iar capitala - la Chişinău. Cu alte cuvinte,
RASSM trebuia să devină un cap de pod în calea expansiunii sovietice
în România şi Balcani, aşa cum se menţionează chiar în memoriul
comuniştilor români şi basarabeni refugiaţi în URSS, din 4 februarie
1924, prin care se cerea constituirea unei republici moldoveneşti. Noua
republică autonomă nu îşi justifica decât parţial denumirea, întrucât
în 1925 numai 34,3 % din populaţia acesteia era alcătuită din
moldoveni/români, în scădere la 28,5 % la 1939 (cca. 170 000 persoane în
total). Restul populaţiei era alcătuită din ucraineni - 50,5 %, ruşi -
5,5%, evrei - 4,8 %, alte naţionalităţi - 4,7 % (în 1925). Este de asemenea de
remarcat faptul că recensământul sovietic din 1926 este primul şi
ultimul care îi include într-o rubrică unică pe cei care se identifică drept
moldoveni şi români, deci practic recunosc apartenenţa acestora la
o singură naţiune. Factorul politico-propagandistic în
RASSM s-a accentuat ulterior între anii 1932-1938, când s-a operat, cu
acordul personal a lui Stalin, trecerea de la scrierea chirilică la cea
latină. Politica de „românizare” a fost promovată din
două considerente majore: mai întâi, pentru a pregăti spioni
sovietici pentru România care să cunoască limba
literară românească; în al doilea rând, politica lingvistică din
deceniul precedent „a săpat o prăpastie foarte
adâncă între RASSM şi Basarabia încă românească,
două regiuni a căror unire a constituit un obiectiv permanent al politicii
sovietice”. Pe de altă parte, existenţa RASSM nu constituie un caz ieşit din
comun, o strategie similară, legată atât de agenda politicii interne,
cât şi de cea externă, este detectabilă în ceea ce
priveşte RASS Carelă, creată la 1920 sau RASS Buriato-Mongolă,
creată la 1923. Cu alte cuvinte, dacă apariţia RASSM ilustrează într-o
formă mai mult sau mai puţin explicită, pretenţiile teritoriale ale
Uniunii Sovietice faţă de România, constituirea RASS Carelă viza Finlanda,
iar declararea RASS Buriato-Mongolă - este adevărat, doar pentru o
perioadă foarte scurtă - Mongolia (devenită în 1924 al doilea
stat comunist din lume). Ceea ce s-a întâmplat în RASSM
anticipează în multe privinţe politica sovietică după 1940 în Basarabia. În toamna anului
1932-primăvara anului 1933 au fost declarate chiabureşti 3600 familii,
averea lor a fost confiscată, majoritatea ţăranilor respectivi fiind
deportaţi în regiunile Arhanghelsk, Tomsk şi pe insulele Soloveţ din
Marea Albă. RASSM nu este ocolită de marea foamete din anii 30 care a
afectat Ucraina, nici de procesele Marii Terori, a căror victime sunt şi
lideri din primul eşalon al puterii, inclusiv şeful guvernului
local, Grigori Starâi, care este executat. În timp ce elita
ucraineană este învinuită de spionaj în favoarea serviciile secrete
poloneze şi germano-fasciste, elita din RASSM, alcătuită din
reprezentanţi ai diferitor naţionalităţi, precum ruşi, ucraineni, evrei şi
români, este învinuită de colaborare cu spionajul românesc.Una
din acuzaţiile oficiale stipula că naţionaliştii din RASSM „aveau
drept scop să rupă de URSS Moldova Sovietică şi
să ducă poporul moldovenesc în robia
capitaliştilor şi boierilor români. Această bandă burghezo-naţionalistă şi
contrarevoluţionară desfăşura, la indicaţia Siguranţei româneşti, o
activitate duşmănoasă în industrie, agricultură, pe frontul construcţiei
naţional-culturale şi pe alte fronturi ale construcţiei sovietice şi
economice”. Ceea ce se subînţelege prin activitate duşmănoasă pe frontul
construcţiei naţional-culturale nu este altceva decât introducerea alfabetului
latin în 1932 şi renunţarea de a crea o limbă moldovenească,
iniţiativă care fusese coordonată anterior cu Moscova. În total, în
RASSM vor fi executaţi în anii 1937-1938 nu mai puţin de 4 913 persoane. Actualmente, autoproclamata Republică Moldovenească Transnistreană (RMT) se
consideră moştenitoarea de drept a RASSM. Teritoriul celor
două entităţi nu corespunde decât parţial: RMT are o suprafaţă de 4
163 km pătraţi, iar predecesoarea sa prezumtivă - aproape
de două ori mai mult - 7230 km pătraţi. Elementul românesc în
autoproclamata Transnistrie de azi era de cca. 40% în 1989, dar s-a
diminuat la cca. 32% în ultimii ani (recensământul din
2004).
Represiunile
din primul an de ocupaţie sovietică a Basarabiei, 1940-1941: În
articolul de față vom ilustra virulența persecuției staliniste din primii ani
de ocupație. Astfel, în urma semnării Pactului Ribbentrop-Molotov din 23
august 1939, Basarabia este revendicată de sovietici drept zona lor
de influenţă. Ca urmare, la 28 iunie 1940 Armata
Roşie ocupă Basarabia, precum şi Bucovina de
Nord şi ţinutul Herţei. O parte
importantă a intelectualităţii basarabene se refugiază în
România. Printre basarabenii care părăsesc provincia şi nu mai revin
niciodată sau unii abia după 1989, sunt personalităţi marcante ale
culturii şi ştiinţei româneşti, printre care scriitorul Paul
Goma, lingvistul cu renume mondial Eugen Coşeriu, istoricii Ştefan
Ciobanu, Leonid Boicu, Alexandru Boldur, Alexandru Gonţa, Victor Spinei,
Ion Agrigoroaie, slavistul Vasile Harea, fizicianul Eugen
Bădărău etc.. Fostul membru al Sfatului
Ţării Anton Crihan, refugiat în România, apoi emigrat în SUA în
1949, revine pe locurile natale potrivit dorinţei sale ultime, pentru
odihnă veşnică în 1993. În ansamblu, până în luna octombrie 1940
au obţinut repatrierea sau dreptul formal de a se repatria în România 21 000
persoane. Represiunea stalinistă a început în forță! Au fost imediat
acuzaţi de trădare şi condamnaţi la deportare, în ciuda vârstei
lor înaintate, 17 personalităţi de vază ale vieţii politice, dintre
care foşti membri ai Sfatului Ţării, membri ai guvernului basarabean sau
foşti deputaţi în Duma de Stat ţaristă: Alexandru Baltaga, Constantin
Bivol, Vladimir Bodescu, Ştefan Botnarciuc, Teodosie Cojocaru, Ion
Codreanu, Luca Ştirbeţ, Vasile Gafencu, Simeon Galeţchi,
Ion Ignatiuc, Teodor Neaga, Emanuil Cateli, Nicolae Secară, Pantelimon
Sinadino, Grigorie Turcuman, Teodor Uncu. N-au fost
cruţaţi nici foşti membri ai Sfatului Ţării care au votat
împotriva actului Unirii din 27 martie 1918, precum Ştefan Balamez. În
ciuda opţiunii sale din 1918, acesta a lucrat în perioada
interbelică în primăria Chişinăului. Sovieticii îl arestează în
următoarele zile după ocupaţie şi-l condamnă la pedeapsa
capitală. Unul dintre foştii membri ai Sfatului Ţării, Ion Codreanu, a
fost schimbat ulterior cu Ana Pauker. Imediat
după ocupaţia Basarabiei se instaurează un regim de teroare
instituţionalizat. La 2 august 1940, printr-o decizie a Sovietului Suprem
al URSS este creată Republica Sovietică Socialistă Moldovenească (RSSM). La
sesiunea respectivă participă şi o delegaţie basarabeană, care
are menirea să reprezinte „clasa muncitoare” din provincie, printre
aceştia fiind Sofia Ivanovna Gorskaia, sora lui Grigori Ivanovici
Kotovski (un Ceapaev al poporului „moldovenesc”), şi Iustin
Nikolaevici Batişcev, ultimul fiind participant la rebeliunea de la Tatarbunar
din 1924, devenit între timp preşedinte al sovietului sătesc din localitate.
Din totalul delegaţilor la sesiunea a VII-a a Sovietului Suprem al URSS din
partea judeţelor care aveau să intre în componenţa RSSM erau 6 moldoveni,
7 ruşi şi un evreu. Spre deosebire de republicile baltice, decizia
despre crearea RSSM este luată la Moscova, nu în capitala noii
republici unionale. Ziarul „Pravda” din 7 iulie 1940
presupunea că va avea loc o unire a Basarabiei cu Republica
Autonomă Moldovenească, dar liderii bolşevici s-au decis în
ultimă instanţă pentru un alt scenariu. Numai 6 din cele 13 raioane ale
RASSM intră în componenţa RSSM, iar judeţele basarabene -
Ismail şi Cetatea Albă din sud şi o parte a judeţului Hotin din
nord - sunt incluse în cadrul Ucrainei Sovietice. Prin urmare, hotarele
RSSM sunt trasate de o manieră să satisfacă mai
degrabă lobby-ul ucrainean de la Moscova decât comuniştii locali, puţini
numeroşi la acea dată şi în care conducerea sovietică nu avea
încredere. La data anexării, etnicii români nu alcătuiau decât 28,6 % din
populaţia judeţele din sud anexate Ucrainei, dar ei erau mai mulţi decât
ucrainenii cărora le revenea doar 25,4 % din total Ponderea celor din urmă va
creşte ulterior datorită colonizărilor operate de regimul sovietic. Chiar
în următoarele luni după ocupaţia sovietică, în judeţele Ismail şi
Cetatea Albă au fost colonizate peste 6 mii de familii din regiunile
Cernigov, Șumî, Vinniţa, Lvov, Volânia şi Kameneţ-Podolsk. Basarabia
cunoaşte astfel încă din anii 1940-1941 experienţa
sovietizării şi comunizării, unul din elementele centrale ale
acestei experienţe fiind aplicarea terorii în masă faţă de „duşmanul
de clasă” şi „colaboratorii regimului burghezo-moşieresc de ocupaţie”.
Retrospectiv, anexarea Basarabiei de către sovietici
anticipează astfel instaurarea regimului comunist în tot spaţiul românesc
după 1944. Întrucât majoritatea etnică românească din Basarabia
era alcătuită din ţărani, iar această clasă era
vizată în special de măsurile de teroare, represiunea capătă, direct sau
indirect, un pronunţat caracter antiromânesc. În ansamblu, în URSS nu
etno-naţiunile erau vizate exterminării sau reeducării, ci anumite clase
sociale considerate a fi purtătoare a valorilor societăţii burgheze.
Există însă şi câteva excepţii de la regulă, fiind vorba de germanii
de pe Volga, deportaţi imediat după invazia hitleristă din vara
anului 1941; precum şi de ceceni, kalmuci, tătarii din Crimeea,
inguşii, karaceenii, balcari şi turcii meshetinţi, învinuiţi de colaborare
cu regimul de ocupaţie nazist şi deportaţi în masă la sfârşitul celui
de-al doilea război mondial în Kazahstan, Asia Centrală şi
Siberia. Noile autorităţi s-au evidenţiat şi prin politica lor
faţă de biserică şi religie în ansamblu. Facultatea de Teologie a fost
imediat închisă, dar Biserica ortodoxă din Basarabia a fost
supusă Patriarhiei din Moscova abia în decembrie 1940. Atitudinea noilor
autorităţi faţă de religie a fost la început una pragmatică - o
parte dintre biserici erau lăsate să funcţioneze dacă achitau
statului un impozit special, care varia între 3 000 - 5 000 ruble pe an.
Catedrala din Chişinău plătea cel mai mult - 240 000 ruble anual. Pentru
oficierea slujbelor religioase în zilele marilor sărbători au fost stabilite
impozite suplimentare. S-a reintrodus oficierea slujbelor în slavoneşte şi
s-a revenit la stilul vechi. Dintre cele 1090 biserici şi 28
mănăstiri existente în iunie 1940, numai 898 au fost găsite de administraţia
românească în stare relativ normală, în timp ce 27 au fost transformate în
săli de spectacol sau destinate altor activităţi. O parte din preoţi, din
frică faţă de noile autorităţi s-au tuns, şi-au lepădat straiele
bisericeşti şi au început să se îndeletnicească cu comerţul de
lucruri şi haine vechi. S-au înregistrat şi cazuri când soldaţi
sovietici intrau în biserici să se roage, fapt pentru care erau aspru
pedepsiţi, aşa cum s-a întâmplat cu un soldat care a făcut o rugăciune la
biserica mănăstirii Răciula. El a fost împuşcat imediat, la o depărtare
de 200 metri de biserică. Alţi reprezentanţi ai noii puteri, cu riscul de
a avea probleme, chemau preoţii la dânşii acasă pentru
oficierea cununiei sau a botezului. Organizaţia locală de comunişti
era insignifiantă şi dominată de reprezentanţi ai minorităţilor
etnice. Din totalul comuniştilor basarabeni de 285 persoane în august 1940, 186
erau evrei, 28 ucraineni, 21 ruşi şi 21 români. Proporţia redusă a
comuniştilor reflectă faptul că majoritatea populaţiei locale în
ansamblu şi al etnicilor români în particular lor nu apreciau URSS-ul
drept „patria lor adevărată”, cum va afirma propaganda şi istoriografia
sovietică ulterior. Pe de altă parte, prezenţa
disproporţionată a minorităţilor din Basarabia în mişcarea comunistă arată că unii
din reprezentanţii lor - nu comunitatea lor naţională în ansamblu şi
nu ca reprezentanţi ai comunităţilor lor, era o opţiune individuală -
erau mai susceptibili de a îmbrăţişa idealurile marxist-leninste şi
de a vedea în URSS „pământul făgăduinţei”. Majoritatea membrilor PCdR din
Basarabia vor avea însă curând ocazia să constate că noua putere
îi tratează pe toţi localnicii cu mare suspiciune, inclusiv pe
comunişti, indiferent de apartenenţa lor etnică. Criza de cadre locale
loiale partidului comunist se observă şi în primăvara anului 1941. Din cca. 9
000 de comunişti din RSSM, aproape jumătate erau veniţi din alte republici
sovietice. Acest lucru reflectă faptul că populaţia locală era
refractară ideilor comuniste. În acelaşi timp nu se înregistrează acţiuni
violente de amploare împotriva noii puteri sovietice. Cine,
mai exact, a avut de suferit în primul an de ocupaţie sovietică şi cum
iminenţa izbucnirii războiului cu Germania nazistă a influenţat
politica Moscovei în regiune? Primii care au căzut victime ale regimului
comunist au fost 1 122 de persoane, arestate în perioada 28 iunie - 4 iulie
1940, constituind foşti funcţionari ai statului român sau suspecţi de
colaborare cu administraţia română. În următoarele luni au fost arestate
alte cca. 2 000 persoane, majoritateafiind lucrători ai căilor ferate în care
regimul sovietic nu avea încredere. Arestări sumare au avut loc în multe
sate basarabene, unii ţărani fiind deportaţi în Siberia chiar în primele zile
după ocupaţie prin strădania unor consăteni care doreau să obţină favoruri
din partea noii puteri. Un caz aparte a fost în satul Sineşti, locuitorii
săi fiind pedepsiţi pentru că au votat, printre primii din Basarabia,
pentru Unire, în martie 1918. Inamici potenţiali ai puterii sovietice au
fost consideraţi şi germanii din Basarabia, urmaşi ai coloniştilor
din secolul al XIX-lea. Astfel, în lunile iulie-noiembrie 1940 au fost
repatriaţi în Germania cca. 124 mii de germani basarabeni, conform unor
acorduri bilaterale sovieto-germane, semnate la iniţiativa Berlinului. Etnicii
germani nu obţineau nici un fel de compensaţie din partea Moscovei pentru
proprietăţile abandonate, averea lor imobilă şi utilajul agricol trecând
la colhozurile întemeiate în grabă în localităţile repopulate ad
hoc cu ţărani de peste Nistru, deprinşi deja cu munca în folosul
obştesc. Cele mai importante arestări şi deportări ale
populaţiei locale vor avea loc în ajunul atacului german asupra Uniunii
Sovietice din 22 iunie 1941. Deportările din noile teritorii ocupate de URSS în
vara anului 1940 încep la 22 mai şi se încheie la 20 iunie 1941, deci cu
doar două zile înaintea invaziei hitleriste. La 31 mai 1941,
împuternicitul Moscovei pentru arestarea sau strămutarea elementelor
indezirabile - S.A. Goglidze, trimite un raport lui Stalin. Potrivit
acestuia, urmau să fie anihilate cele mai periculoase elemente, cum ar fi
foşti membri ai Gărzii de Fier, caracterizată ca „cea mai
clandestină organizaţie, cu experienţă de ani de zile în activităţi
ilegale”, având „cadre teroriste, organizate în trupe
speciale”. Operaţiunea majoră de arestare şi deportare a fost
stabilită pentru noaptea de 12 spre 13 iunie 1941, fiind vizate 32 423 de
persoane din Basarabia, Bucovina de Nord şi ţinutul Herţei. Dintre
acestea, 6 250 urmau să fie arestate, iar 26 173 - deportate.
În raportul din 14 iunie 1941 despre rezultatele operaţiunii,
prezentat lui Stalin, Beria şi Molotov, se
constată că numărul celor arestaţi şi deportaţi a scăzut de la
cifra iniţială de 32 423 persoane la 31 419. Cum se
explică această diferenţă şi ce relevanţă are
această micşorare a listei iniţiale? Avem date în acest sens numai în
legătură cu Basarabia - 1183 reuşesc să evite tragedia care
îi aştepta. Dintre aceştia, trei persoane au reuşit să se ascundă, 133
n-au fost arestate din motive de boală, 318 şi-au schimbat în ajun
domiciliul, iar 829 au scăpat, retrăgându-li-se
învinuirile ad hoc, „din cauza insuficienţei materialelor
compromiţătoare”. Un alt aspect al terorii comuniste consta în faptul
că familiile erau dezmembrate după bunul plac al NKVD-ului.
Astfel, capii de familii au fost trimişi în lagăre de concentare - 5000
persoane în Kozelişciansk, alte 3000 - în cel din Putivlisk, iar membrii
familiilor lor - în localităţi speciale pentru „strămutaţi” în
regiunile Karaganda (Kazahstan), Omsk şi Novosibirsk (Siberia Centrală).
După un document semnat de M. V. Konradov, şeful
secţiei localităţilor speciale şi de muncă al Gulagului din
cadrul NKVD-ului din 15 septembrie 1941, numai membrii familiilor celor
deportaţi din RSSM (deci în afară de capii familiilor) constituiau în
total 22 648, repartizaţi după cum urmează: Kazahstan - 9 954 persoane,
RASS Komi - 352 persoane, regiunea Krasnoiarsk - 470 persoane, regiunea Omsk -
6085 persoane, Novosibirsk - 5787 persoane. Prin urmare, la data respectivă în
localităţile speciale din Rusia şi Kazahstan se aflau cu mult
mai multe persoane decât numărul celor deportaţi în noaptea de
12 spre 13 iunie, ceea ce confirmă faptul că, și în zilele următoare,
au mai fost efectuate deportări individuale sau de grup ale populaţiei din
RSSM. Rămâne deschisă o întrebare, anume, cea care se
referă la soarta celor care au fost arestaţi în noaptea din 12 spre 13
iunie 1941. Majoritatea celor arestaţi, se pare, au fost executaţi imediat
după deciziile troicilor urmând modelul execuţiilor din
anii 1931-1933 şi 1937-1938 din Uniunea Sovietică, locul
execuţiilor fiind de regulă subsolurile procuraturii din centrul
Chişinăului; ceilalţi au fost deportaţi ulterior în regiuni îndepărtate ale
Siberiei şi Kazahstanului. Tuturor persoanelor deportate din RSSM
în 1940-1941, precum şi celor din ţările baltice, Ucraina de
Vest şi Belorusia de Vest - teritorii noi anexate conform Pactului
Ribbentrop-Molotov - li se va interzice ulterior, printr-o decizie din 6 noiembrie
1952, să revină vreodată în locurile natale. După estimările guvernului antonescian, 97 la sută dintre cei
arestaţi şi deportaţi în 12-13 iunie 1941 erau români, o estimare
evident exagerată, dat fiind contextul vremii - războiul împotriva
bolşevismului. În total, în primul an de ocupaţie sovietică au avut de
suferit - prin arestare, execuţie sau deportare - nu mai puţin de 86 604
persoane din Basarabia, Bucovina de Nord şi ţinutul Herţei.
Această cifră se apropie de cea calculată de istorici ruşi
după documente de arhivă de la Moscova, adică în jur de 90 mii
de persoane represate, fie prin arestare, executare sau deportare în primul an
de ocupaţie sovietică. Arestările au continuat şi după 22 iunie
1941, conform Ucazului din aceiaşi zi a Sovietului Suprem al URSS „Despre
starea de război” care prevedea arestarea, executarea sau deportarea
- în dependenţă de gradul de gravitate stabilit de troică - a celor
mai periculoase elemente antisovietice. În toiul operaţiilor militare, a fost
arestat şi condamnat la 15 ani deportare Nicolae Costenco, fost
redactor şef al revistei interbelice „Viaţa Basarabiei”. Altor
intelectuali, precum Mihail Curicheru, li s-a incriminat conducerea unor
organizaţii antisovietice, drept care au fost deportaţi ad- hoc.
Reluarea
represiunilor în Basarabia şi foametea din anii 1946-1947: Sovietizarea şi
comunizarea Basarabiei este reluată imediat după intrarea Armatei Roşii
în provincie în martie 1944. Capitala este fixată temporar la Soroca,
unde îşi fac loc de reşedinţă organele de stat şi de partid ale RSSM,
evacuate în interiorul Rusiei la începutul războiului. După 23
august 1944, autorităţile Moldovei sovietice se stabilesc, de data această pentru următoarele
aproape 5 decenii, la Chişinău. Naţionalizarea industriei şi
colectivizarea agriculturii după modelul sovietic clasic se
intensifică. Cea mai serioasă sarcină era cea a colectivizării,
întrucât majoritatea populaţiei era rurală, ataşată proprietăţii
private şi nu dorea să intre în colhozuri sau sovhozuri. Iniţial
puterea sovietică a adoptat în aceste scopuri strategii mai mult sau
mai puţin paşnice, prin diferite înlesniri, şantaj sau presiuni. Acestea
însă nu au avutsorţi de izbândă. În iarna anului 1946/1947 puterea sovietică a
declanşat o foamete în masă, care a cuprins tot teritoriul RSS
Moldoveneşti, precum şi unele regiuni ale Rusiei şi Ucrainei.
În total, după estimările făcute de istoricii Mihai Gribincea şi Anatol
Ţăranu pe baza documentelor de arhivă, numărul victimelor foametei
din anii 1946-1947 în RSSM se ridică la cca. 200.000 persoane. Pentru
prima dată în istoria provinciei au fost înregistrate cazuri de
canibalism. În Uniunea Sovietică în ansamblu, foametea din anii
1946-1947 a provocat cca. 2 mil. de morţi, dintre care jumătate de milion numai
în Rusia. În total, cca. 100 milioane, adică mai mult de jumătate
din populaţie sovietică la acea vreme, a suferit de malnutriţie în anii
1946-1948. Tragedia în masă a fost declanşată de ridicarea preţului
la pâine, decisă prin decretul din 16 septembrie 1946 al
Consiliului de Miniştri al URSS, dublată de decizia din 27 septembrie
potrivit căreia era redus drastic numărul celor care primeau anterior
pâine pe cartele. Această măsură a vizat 23 mil. persoane din mediul
rural şi 3,5 mil. din cel urban. Istoriografia sovietică a susţinut
însă că de vină erau condiţiile climaterice, seceta care a bântuit
cele mai productive zone agricole din URSS, inclusiv RSSM.
Responsabilitatea factorului administrativ, al puterii sovietice în
ansamblu, a fost recunoscută într-un tratat de istorie abia în plină Perestroika,
în 1988. Este adevărat că seceta a afectat RSSM în 1946 (ca de
altfel şi cea mai mare parte a URSS şi a Europei ), dar
responsabilitatea pierderilor umane aparţine, aşa cum arată în mod
concludent documentele de arhivă, dar şi mărturiile supravieţuitorilor,
autorităţilor sovietice. În primul rând, numărul mare de victime a fost determinat
de excesul de zel al conducătorilor RSSM, care şi-au propus realizarea cu
orice preţ a planului de livrare a cerealelor către
Moscova şi, mai mult, depăşirea acestuia. În condiţiile în care
recolta în 1946 a fost mult sub media anilor anteriori, volumul planului
de cereale trebuia micşorat, aşa cum se pare că a acceptat să facă conducerea
de la Moscova în urma scrisorilor primite de la cetăţenii de rând, dar
foarte târziu încât tragedia în masă să fie evitată. În realitate,
autorităţile republicane în frunte cu prim-secretarul Nichita Salogor,
moldovean din Ucraina, au considerat apelurile la micşorarea planului
drept îndemnuri anti-partinice şi antisovietice. În ianuarie 1947, Moscova
a alocat Moldovei pentru următoarele 6 luni aproximativ 29 mii tone de produse
alimentare, dar noul prim secretar al Partidului Comunist (bolşevic)
din Moldova, moldovean transnistrean, Nicolae Coval, nu considera necesar
salvarea vieţilor omeneşti. Drept dovadă este faptul că în
perioada foametei din cei doi ani, 1946 şi 1947, au fost înregistrate 389
de mii cazuri de distrofie, dintre care 240 de mii numai în perioada
februarie-martie 1947. În condiţiile în care existau ordine directe
de la Moscova de a ajuta populaţia, este foarte straniu cum autorităţile locale
puteau să acţioneze cu de la sine putere în contră - şi asta în
plină epocă stalinistă. Prin urmare, a existat o complicitate clară a
Chişinăului şi Moscovei în înfometarea oamenilor, autorităţile centrale jucând,
„de ochii lumii”, rolul de salvator, în timp ce puterea locală trebuia
inevitabil să-şi asume rolul de „ţap ispăşitor”. Responsabilitatea autorităţilor
de la Moscova este cu atât mai gravă cu cât existau suficiente
rezerve de stat pentru a evita foametea, în ciuda secetei şi a
exporturilor masive de grâu (2,5 mil. tone) în Europa de Est şi cea de
Vest onorate cu stricteţe în aceşti doi ani. RSSM era singura
regiune a URSS cuprinsă de foame în care domina încă agricultura bazată de
gospodăriile individuale. De aceea, deşi foametea din anii 1946 şi 1947 a
cuprins şi alte regiuni ale URSS, numai în RSSM autorităţile locale
au utilizat tragedia pentru a grăbi ritmul colectivizării agriculturii.
Astfel, cei care intrau imediat în colhoz, erau ajutaţi cu produse alimentare,
iar cei care refuzau - erau lăsaţi să moară de foame. Cu toate
acestea, foametea nu a determinat schimbarea radicală a atitudinii populaţiei
locale faţă de puterea sovietică. A fost nevoie de organizarea unei operaţiuni
de deportare în masă de o amploare mult mai mare decât cea din iunie 1941,
pentru a înfrânge spiritul de rezistenţă al ţăranilor faţă de
procesul de colectivizare al agriculturii. Au fost publicate numeroase
amintiri ale supravieţuitorilor foametei din 1946-1947. Spre exemplu, Alexei
Guzun din satul Chiţcani, raionul Teleneşti, îşi aminteşte: „Pentru ţărani
pământul e sfânt, pentru pământ ţăranul a luptat şi o să lupte
toată viaţa ... În ’46 eu aveam 14 ani. Şi s-a declanşat tragedia cea
mare a poporului moldovenesc, fireşte şi a familiei noastre. Noi am
fost cinci la părinţi, însă doi mai făceau serviciul militar. Acasă rămăsese
mama, tata, sora şi doi fraţi - eu şi Pavel. Pricina care a prăpădit
atâta lume a fost că ne-au curăţit toate rezervele. N-aş da vina pe
nimeni, dar nici adevărul nu-l pot tăinui: soldaţii ne-au măturat ultimele rămăşiţe
de orz din pod. În casa noastră bătrânească s-au încartiruit 12 soldaţi
într-o cameră şi încă 12 - în cealaltă. Apoi iată, ostaşii aceia
- şi numai „ai noştri”, da şi toţi ceilalţi care erau pe la case
- hrăneau caii, da nu se uitau la oamenii din sat. Poate că dacă ne lăsau
cele câteva puduri de orz din pod, mai ieşeam cumva din nevoi, da aşa ni le-au
luat şi când a mai dat şi năpasta asta de secetă, lumea a rămas
fără nimic”. Un alt supravieţuitor, Victor Volcinschi, născut
la Bădrăganii-Vechi, raionul Edineţ, redă încă mai viu drama
perioadei: „La noi, la Bădrăganii-Vechi, raionul Edineţ, au fost cazuri
grave de tot. S-au mâncat frate pe frate şi, peste câţiva ani, cei rămaşi
în viaţă şi-au ieşit din minţi ... Prin martie-aprilie 1946 s-a început
criza. Tata a încercat să ascundă prin grajd la vacă, prin alte părţi,
dar cei cu scuturatul au cotrobăit pretutindeni, cu furca şi cu
viergea de fier ne-au găurit toate acareturile de-a mărunţelul ...
Cel mai tângă îţi era că ne-au „vândut” oamenii de sat, cu care-ai
cununat şi-ai botezat, cei cu care-ai holteit şi ai păscut
bobocii şi vitele - de cei din raion nici nu mai ziceai nimica ... În ’46
s-au suit fără sinchiseală în pod şi au măturat tot puţinul
agonisit cu greu - da, e adevărat, nu se făcuse roada vara şi toamna,
dar, totuşi, ne trăgeam zilele cu ce ne-ar fi lăsat, măcar nişte cioturi
de popuşoi pentru un cir de mămăligă cu un pumn de făină la un ceaun
de apă. Da aşa au pustiit totul, şi nu străinii, da chiar de-ai noştri,
cei de sat, ieşindu-se din piele ca să fie la nivelul cerinţelor
înaintate de raion!” Foametea însă n-a convins ţăranul să intre
în colhoz. Ca şi în alte regiuni anexate recent de Uniunea Sovietică,
în RSSM a fost organizată o nouă deportare în masă, după modelul
celei din iunie 1941. Unul din momentele culminante ale terorii comuniste a
coincis cu operaţiunea lansată în noaptea de 5 spre 6 iulie 1949, la
orele 2 de dimineaţă, fiind încheiată oficial la orele 8 seara a
zilei de 7 iulie. Conform operaţiunii „Iug” („Sud”) era prevăzută deportarea
a 40 850 persoane, dar din diferite motive a fost înfăptuită strămutarea
forţată în Siberia a 35 796 de persoane, dintre care 9 864 bărbaţi, 14 033
femei şi 11 889 copii. Din totalul familiilor deportate, 7 625 erau
considerate „chiabureşti”, restul membrilor acestora fiind acuzaţi de
colaborare cu „ocupanţii germano-fascişti”, dintre care 305 familii sau cca.
1000 de persoane erau din fosta RASSM, de pe malul stâng al Nistrului. Pe drept
cuvânt, evenimentul a fost numit ulterior „cea mai mare deportare a populaţiei
basarabene”. Pe de altă parte, trebuie amintit că, aşa cum s-a
întâmplat cu deportarea în masă din iunie 1941, nu toţi cei care au
fost incluşi iniţial în liste au fost deportaţi. Documentele de arhivă arată în
mod concludent că, de data aceasta, vestea despre planificarea unei operaţiuni
de deportare a făcut înconjurul provinciei cu săptămâni înainte, graţie informaţiei
oferite de anumiţi reprezentanţi ai puterii care şi-au înştiinţat rudele
vizate în acest sens. Autorităţile au încercat, de aceea, săţină în mare
secret măcar data desfăşurării operaţiei şi din această cauză,
unele primării au primit listele abia în ziua operaţiei. Din totalul de 12 860
de familii incluse iniţial în liste, n-au fost ridicate 1 567 familii, şi
acest lucru s-a întâmplat din cauze diferite: 274 familii intraseră între
timp în colhoz; 240 - au prezentat, chiar în timpul operaţiei de „strămutare”,
dovezi documentare care atestau că unii membri ai familiei făceau armata;
35 familii aveau ordine şi medalii sovietice; 508 - îşi schimbaseră domiciliul,
iar 105 familii reuşiseră să se ascundă. Până la 9 iulie n-au
fost găsite cca. 1000 persoane care din diferite motive nu fusese acasă,
dar nu s-au organizat operaţiuni ulterioare de deportare a „fugarilor”.
Ulterior au existat iniţiative de continuare a deportărilor, venite din
partea autorităţilor de la Chişinău. De reţinut, în acest sens, iniţiativa din
16 martie 1951 a lui Leonid Brejnev, prim secretar al PCM, dar conducerea de la
Moscova a fost împotrivă atunci. Ulterior, la 28 mai 1952, colegiul
Ministerului de Interne a URSS a reluat problema organizării deportării
celor care au reuşit să evite strămutarea în noaptea de 12 spre 13 iunie
1949, în total 3120 persoane. La 10 iunie 1952 această recomandare reapare
în raportul adjunctului şefului secţiei a 2-a a direcţiei a 9-a
din cadrul MVD-ului de la Moscova, dar n-a fost materializată până la
urmă. Conform ordinului Ministerului de Interne al URSS din 11 iulie 1949,
întitulat „Despre primirea, transportarea, cazarea şi angajarea în
câmpul muncii a deportaţilor din RSS Moldovenească”, 5000 familii sau 18200
persoane au fost repartizaţi în regiunea Kurgan, 3280 familii sau 11800
persoane - în regiunea Tiumen, 2000 familii sau 7200 persoane - în regiunea
Irkutsk, 1000 familii sau 4000 persoane - în regiunea Habarovsk. În urma
deportării din iunie 1949, impactul dorit de autorităţile comuniste sovietice a
depăşit toate aşteptările, indicatorul principal fiind evoluţia ritmului de
colectivizare în următoarele luni după eveniment. Astfel, numai în lunile
iulie-noiembrie 1949 cota gospodăriilor ţărăneşti care au intrat în
colhozuri s-a majorat de la 32 la sută la 80 la sută din total,
ca să se ridice la 97 la sută în ianuarie 1951. Prin urmare, după operaţiunea
de deportare „Iug” din iulie 1949, cei care alcătuiau majoritatea populaţiei
locale - ţăranii, şi cei care erau cei mai refractari faţă de puterea
sovietică, sunt nevoiţi să-şi schimbe atitudinea. Frica de o nouă operaţiune,
de o amploare şi mai mare, a determinat agricultorii individuali să renunţe
la gospodăriile lor şi să accepte compromisul cu regimul
sovietic, un regim care dăduse de înţeles că nu va cruţa niciun fel
de protestatar ori rebel. Mai ales că cei deportaţi în iunie 1949 erau
incluşi în categoria celor care nu aveau dreptul să mai revină niciodată pe
meleagurile natale, conform unei decizii speciale a autorităţilor de la
Moscova. De data aceasta, baza legală pentru deportări, invocată de
regimul sovietic, îl constituia decretul Prezidiului Sovietului Suprem al
URSS din 8 martie 1941 „Despre obţinerea cetăţeniei sovietice de către
locuitorii din Bucovina şi redobândirea cetăţeniei sovietice de către
locuitorii din Basarabia”. Potrivit acestuia, românii basarabeni, fiind declaraţi
cetăţeni sovietici, erau responsabili de colaborare cu administraţia românească din
timpul războiului şi astfel „trădaseră patria sovietică”. Documentul
în cauză era aplicat şi anterior deportărilor din 1949, el fiind
invocat în privinţa românilor basarabeni care se refugiase în România după 1944 şi
forţaţi să se „repatrieze” în Uniunea Sovietică. De multe ori,
autorităţile române au fost complice la „vânătoarea” basarabenilor, dar
sunt numeroase cazuri când moldoveni, ardeleni, munteni sau bănăţeni şi-au
riscat viaţa lor proprie şi a familiilor lor, adăpostindu-i pe „fugarii
basarabeni”. În 1946, guvernul de la Chişinău înregistrase cca. 40 000 de
„repatriaţi” basarabeni. Ei erau trataţi cu mare suspiciune şi unii au
fost trimişi direct în lagăre de concentrare în Siberia. Ultima deportare în
masă a populaţiei basarabene a avut loc în noaptea de 31 martie spre
1 aprilie 1951 şi a vizat, de această dată, elementele
religioase considerate un pericol potenţial la adresa regimului comunist
stalinist. În cadrul operaţiunii, numită „Sever” („Nord”), au
fost arestate şi deportate 723 de familii, alcătuind 2 617 persoane.
Au fost vizaţi în primul rând membrii „sectelor” religioase, mai cu seamă cei
care se numeau „martorii lui Iehova”. Operaţiuni simultane de strămutare a
altor „sectanţi” au fost efectuate în celelalte regiuni re-anexate recent de
URSS - ţările baltice, Ucraina de Vest şi Bielorusia occidentală. În
total, au fost deportate în acele zile 16 255 persoane din teritoriile sus menţionate.
După unele statistici, la data de 1 ianuarie 1953 în Uniunea Sovietică existau
nu mai puţin de 2 753 356 de persoane deportate, printre care se numărau
1 200 000 germani, 316 000 ceceni, 165 000 tătari din Crimeea, 100 000
lituanieni, 84 000 inguşi, 81 000 kalmâci, 63 000 karaceeni, 52 000 greci,
45 000 moldoveni/români, 40 000 letoni, 20 000 estonieni, precum şi peste
500 000 de persoane aparţinând altor 10 naţionalităţi.
Care
ar fi numărul total al victimelor regimului sovietic în fosta RSSM? Suferinţa
unei societăţi nu poate fi calculată şi redată doar prin numărul
victimelor, dar o estimare se impune, mai ales când anumite categorii sociale,
istorici militanţi sau politicieni nostalgici tind să minimalizeze
amploarea represiunilor comuniste. Valeriu Pasat, care a contribuit poate cel
mai mult la elucidarea problemei, estimează numărul celor deportaţi
din Moldova la cca. 60 mii de oameni. Această estimare ia în vedere
numărul total al celor deportaţi în noaptea de 13 spre 14 iunie 1941, în
noaptea de 5 spre 6 iulie 1949, precum şi din 1 aprilie 1951, dar omite,
în lipsa probelor documentare concludente pentru autor, alte persoane
condamnate şi deportate în Kazahstan şi Rusia în afara celor 3
deportări în masă. Elena Postică, coordonatoarea celor patru volume
a Cărţii memoriei apărute între 1999 şi 2005, estimează numărul
celor care au fost condamnaţi din motive politice de regimul sovietic în
ansamblu, nu numai de cel stalinist, la cca. 80 mii persoane. La rândul său,
istoricul francez Nicolas Werth, autorul capitolului despre URSS
din Cartea Neagră a Comunismului, citând o scrisoare a ministrului de
interne al URSS către Stalin din 17 februarie 1950, menţionează cifra de
94.792 mii deportaţi din Moldova cu statut de spetspereselentsî (deportaţi
cu statut special) în gulagurile sovietice. Acest număr pare a fi
cel mai aproape de adevăr, întrucât provine dintr-un document oficial şi
se apropie de numărul celor identificaţi deja şi incluşi în Cartea
Memoriei, departe de a fi completă, alte volume urmând a fi publicate. În
ceea ce priveşte foametea din anii 1946-1947, Mihai Gribincea şi Anatol
Ţăranu au calculat, pe baza documentelor de arhivă, numărul celor care au
murit la cca. 200 000 persoane. Unii autori au considerat printre victime ale
regimului comunist şi zecile sau chiar sutele de mii de moldoveni
care au fost recrutaţi pentru muncă la şantierele industriale din
alte republici unionale, mai ales din Rusia. Se pare însă că această interpretare
este exagerată. Deşi putem admite că nu toţi cei plecaţi au decis
numaidecât din voinţă proprie, nu putem exclude şi faptul că o
parte a muncitorilor basarabeni au plecat fiind determinaţi de sărăcie şi
îmbiaţi de propaganda oficială în căutarea unui „eldorado
sovietic”. Putem admite, de asemenea, că presiunea autorităţilor
sovietice în recrutarea forţei de muncă pentru Rusia a fost mai puternică sau
chiar determinantă în primul an de ocupaţie sovietică, decât după 1944 şi,
respectiv, mai diminuată după 1953. Prin urmare, dacă excludem
chestiunea muncitorii recrutaţi pentru muncă în diferite întreprinderi ale
URSS, numărul victimelor politice ale regimului comunist sovietic din fosta
RSSM, adică al celor care au suferit, de multe ori cu preţul vieţii, în
urma deciziilor cu caracter politic al autorităţilor sovietice, se ridică la
cca. 340 000 de persoane (la nivelul surselor publicate sau accesibile până în
2017). Dintre aceştia, 3 600 familii din RASSM, adică cel puţin cca. 12
000 persoane deportate în anii 1932-1933, cca. 18 000 răpuşi de foamete în
RASSM în anii 1932-1933; alţi cca. 5 mii - executaţi în timpul Marii
Terori din anii 1937-1938, care a cuprins şi republica autonomă moldovenească din
stânga Nistrului; 200 000 au murit de foamete în anii 1946-1947, cca. 95 mii
erau atestaţi ca deportaţi în gulaguri la 1950, iar alte câteva mii au fost
condamnaţi pentru „naţionalism” sau alte acţiuni antisovietice, din 1953 până în
1989 (estimare făcută pe baza Cărţii Memoriei). În ceea ce priveşte componenţa
etnică a deportaţilor din RSSM, aproape jumătate dintre aceştia
erau români basarabeni, ceea ce constituia în total cca. 45 mii adulţi şi copii
în ianuarie 1953 sau numai 25 873 adulţi la aceiaşi dată. Întrucât numărul
copiilor deportaţi în 1949 se ridică la 11 889 din totalul de 35 796, adică la
o treime, şi nu uităm şi de cei deportaţi în iunie 1941 şi în
mod individual înainte sau după 1944, putem considera ca valabilă cifra
de 45 mii total adulţi şi copii de români basarabeni
pentru începutul anului 1953. Restul erau ucraineni, bulgari, găgăuzi, evrei,
ruşi, reprezentanţi ai altor minorităţi etnice din RSSM, aşa cum reiese
din lista numelor de familie din Cartea Memoriei. Este dificil de stabilit
ponderea aproximativă a minoritarilor deportaţi din RSSM pe fiecare
grup etnic în parte, întrucât statisticile sovietice nu precizează din ce
republică provin. De exemplu, la rubrica bulgari şi găgăuzi,
sunt incluşi atât cei care provin din RSSM şi Ucraina (în special din
Basarabia de sud), dar şi din alte regiuni ale Uniunii Sovietice.
Reabilitarea
victimelor: Reabilitarea în masă a victimelor
represiunilor staliniste a început după anul 1956, când are loc Congresul
al 20-lea al PCUS la care Hruşciov a prezentat faimosul său raport despre
cultul personalităţii şi consecinţele acestuia. Mai exact, drept
urmare a Ucazului Sovietului Suprem al URSS din 19 martie 1958,
au fost anulate restricţiile privind locul de trai al deportaţilor şi
au fost eliberate de sub supravegherea miliţiei câteva categorii de „strămutaţi”,
însă fără ca aceştia să fie reabilitaţi. Reabilitarea
presupunea anumite obligaţii juridice ale autorităţilor sovietice faţă de
deportaţi, inclusiv retrocedarea averilor confiscate, ceea ce explică rezerva
ucazului amintit mai sus. În acelaşi timp, pentru revenirea la locurile natale
era nevoie şi de permisiunea autorităţilor de la Chişinău. În
perioada 1958-1963, acestea au acordat „undă verde” doar pentru 2033
familii, dar nu se ştie exact numărul celor care li s-a refuzat acest
drept. Mulţi dintre cei deportaţi au murit în timpul deplasării,
datorită condiţiilor inumane de transport. Alţii şi-au pierdut viaţa
în „Siberii de gheaţă”, pentru a invoca o expresie utilizată de
intelectualii de la Chişinău în perioada Perestroikăi. Nu se ştie încă până astăzi
numărul celor care au supravieţuit. S-au publicat unele memorii ale
supravieţuitorilor, precum şi o „carte a memoriei” victimelor
totalitarismului comunist, menţionată deja mai sus. Cele patru
volume ale colecţiei „cartea memoriei” constituie o sursă importantă pentru
cercetarea problemei, chiar dacă de multe ori datele publicate nu sunt
complete, lipsind informaţii despre originea socială a victimelor,
iar cea etnică putând fi doar dedusă după numele de familie. Pe
de altă parte, unii basarabeni nu s-au mai întors niciodată acasă pentru
că nu credeau că li se va face dreptate (în ceea ce priveşte
restituirea imobilelor, a utilajului agricol etc.), preferând să rămână pentru
totdeauna acolo unde i-a „strămutat soarta”. Reabilitarea adevărată a
continuat în timpul Perestroikăi. La 10 aprilie 1989, Consiliul de
miniştri de la Chişinău şi-a anulat decizia sa din 28 iunie 1949 potrivit
căreia au fost deportaţi „familii de culaci, foşti moşieri şi
mari comercianţi”. Parlamentul Republicii Moldova adoptă Legea
nr.1225-XII din 8 decembrie 1992 privind reabilitarea victimelor
represiunilor politice, dar care nu prevedea decât reabilitarea juridică şi
morală a victimelor comunismului sovietic. Recompensa prevăzută de
respectiva lege era mizerabilă, de 200 lei moldoveneşti de persoană (cca.
16 $). Procesul reabilitării complete nu s-a încheiat definitiv nici până astăzi.
Concluzii:
Represiunile
sovietice împotriva populaţiei locale din actuala Republică Moldova au
cunoscut mai multe forme: arestări, deportări, foamete, execuţii
individuale sau colective. Deportările de amploare, cu consecinţe tragice
pentru un segment important al societăţii basarabene au avut loc în noaptea de
12 spre 13 iunie 1941, în noaptea de 5 spre 6 iulie 1949 şi în noaptea
de 31 martie spre 1 aprilie 1951. Operaţiunea din 1941 a avut drept scop
eliminarea elementelor sociale potenţial duşmănoase puterii
sovietice şi a fost determinată, din perspectiva autorităţilor sovietice,
mai ales de iminenţa unui atac german asupra URSS. Pe de altă parte,
deportările din iunie 1949 au avut o anvergură mai mare şi scopul
acestora a fost de a elimina la o scară mai ridicată toate
elementele sociale indezirabile mai ales din zonele rurale, inclusiv
„colaboratorii ocupanţilor” din timpul războiului. Ţăranii erau refractari la
ideile comuniste şi ei avut de suferit cel mai mult. Şi, întrucât
majoritatea românească era preponderent una rurală, în proporţie de
peste 80 la sută, este evident că represiunile au avut şi un caracter
antiromânesc pronunţat. În acelaşi timp, au suferit în egală măsură reprezentanţii
altor comunităţi etnice din fosta RSSM - ucraineni, ruşi, evrei, găgăuzi,
bulgari etc.. Foametea din anii 1946-1947 a fost, de asemenea, o alta
metodă de teroare în masă faţă de populaţia locală, care a
provocat moartea a cca. 200 mii în doar câteva luni. După a doua
deportare, cea din 1949, populaţia locală, indiferent de originea etnică,
a preferat să se resemneze în faţa regimului totalitar sovietic. Iluziile
cu privire la o „eliberare” a Basarabiei de către Statele Unite dispar o
dată cu înăbuşirea revoluţiei maghiare anticomuniste din toamna anului
1956. Astfel, după 1956 nu mai constatăm acţiuni sau manifestări de masă cu
caracter antisovietic sau anticomunist, ci doar la nivel individual sau grupuri
restrânse (studenţi, profesori, Uniunea Scriitorilor, Frontul Naţional
Patriotic). Abia în timpul Perestroikăi, societatea basarabeană începe
să cunoască pe larg paginile „albe” ale istoriei. Reabilitarea
victimelor comunismului sovietic nu s-a încheiat definitiv nici până astăzi.
O reabilitare completă trebuie să prevadă nu numai o dimensiune
morală, dar şi una reală, care să includă restituirea proprietăţilor
pierdute şi a altor daune materiale cărora au fost supuşi oameni absolut
nevinovaţi. Prin urmare, se impune o declaraţie a parlamentului Republicii
Moldova care să condamne crimele comunismului din ex-RSSM, care să aibă nu doar
efecte morale, ci şi politice imediate (precum o lege a lustraţiei).
Intrarea adevărată în Europa nu se poate face prin apologia unui regim
care a practicat teroarea în masă, ci prin despărţirea de un trecut care a
reprezentat contrariul valorilor europene şi ale dreptului omului. Exemplul ţărilor
baltice este concludent în acest sens: cu cât sunt mai decise elitele şi
societatea în a condamna ocupaţia şi teroarea comunistă, cu atât mai
mari sunt şansele de a progresa pe calea democraţiei, a prosperităţii şi
a integrării europene.
Notă: articolul de față reprezintă
însumarea celor două părți ale articolului cu același titlu, scrise în 2020.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu