CLANURI
ȘI FAMILII ÎN SOCIETATEA GETO-DACĂ
În societatea autohtonă din Dacia Magna, atât
în epoca preclasică cât şi în perioada următoare, a dominat familia nucleară.
Poate cel mai important argument care susţine această aserţiune este
dimensiunea locuinţelor descoperite în acest spaţiu: cu rarisime excepţii,
acestea au suprafeţe mici sau medii, corespunzătoare unei structuri familiale
reunind, ca regulă generală, doar două generaţii, cea a părinţilor şi cea a
copiilor. Rarele excepţii puse în evidenţă sunt susceptibile de a
reprezenta, mai degrabă, reşedinţe de funcţii palaţiale - respectiv,
construcţii în care se desfăşurau, indistinct, activităţi private şi publice. Nu
trebuie, totuşi, să ne imaginăm că familia extinsă (clanul, ginta) nu mai
exercita niciun rol în societate - ci doar că nu mai deţinea rolul dominant în
formarea coeziunii sociale, parte din rolurile sale arhaice fiind cedate fie
către familia nucleară, fie către comunitatea teritorială, care apare o dată cu
înlocuirea graduală a relaţiei de înrudire prin cea de vecinătate. De altfel,
este greu de făcut o diferenţă între clan şi comunitatea de vecinătate în cazul
aşezărilor mici şi relativ izolate, întrucât acestea, dacă nu constituie de la
început familii extinse, tind să dobândească acest statut în generaţia
următoare, prin înrudire. Şi unele configuraţii de tip „cuib de locuinţe” din
aşezările extinse pot fi considerate ca reprezentând, cu mare probabilitate,
expresia habitaţională a clanului. Puţine sunt familiile lumii geto-dacice care
reuşesc să iasă din anonimatul istoriei - şi nu este deloc surprinzător că
acestea aparţin, fără exepţie, celui mai înalt palier al clasei aristocratice,
casa regală. Izvoarele literare menţionează explicit doar câteva cazuri. Unul
dintre acestea este cel al regelui get Kothelas (personaj
în care noi vedem un descendent, de sânge ori adopţie politică, este mai puţin
relevant, al ultimului suveran pantracic, Kotys
cel Mare), despre care ni se spune că avea o fiică, prinţesa Meda, care va deveni una din soţiile
regelui macedonean Filip al II-lea,
ca parte a unui angajament de alianţă matrimonială. O generaţie mai târziu, în
episodul celebru al ospăţului pe care Dromichetes
îl oferă regelui prizonier Lisimah,
cel dintâi îşi apelează oaspetele cu formula „tată”, care pare să indice, de
asemenea, un acord diplomatic de tip matrimonial, petrecut ori cel puţin
proiectat. Un alt caz de o oarecare notorietate este cel al regelui Rhemaxos, protectorul întregului Pont
Stâng, despre care o inscripţie histriană ne dezvăluie că avea un fiu, Phradamon, căruia regele i-a
încredinţat o misiune de poliţie militară. Nu în ultimul rând, o altă
inscripţie, de data aceasta dionysopolitană, face amintire la un anumit „tată”
din Argedava, la reşedinţa căruia s-a ostenit să meargă magistratul Acornion. Toate aceste exemple ne sugerează
că, în societatea geto-dacică (ori cel puţin în componenta sa getică), chiar şi
atunci când ocupă o demnitate privilegiată în stat, individul nu dispune decât
de o autonomie redusă în raport cu propria familie, care este tratată şi se
manifestă ca o prelungire organică a condiţiei titularului puterii. Delegarea
de competenţe executive către un membru al familiei, coexerciarea autorităţii
ori asumarea rolului de „monedă de schimb” în jocul alianţelor matrimoniale
sunt comportamente care nu se diferenţiază nici de cele prezumabile pentru
perioada anterioară, prestatală, nici de cele manifeste (şi mai generos
documentabile) în formaţiunile statale mai elaborate din vecinătatea apropiată.
Similar, între familia regală (atipică prin poziţia sa privilegiată în
societate) şi familiile „de normă comun” din lumea geto-dacică pare să fi
existat o diferenţă sensibilă în ceea ce priveşte gradul de interdependenţă a
membrilor grupului familial - care era cu atât mai relaxat, cu cât poziţia
familiei în ierarhia socială era mai joasă. Cu sau fără asemenea semnale, nu ne
putem îndoi de faptul că, asemenea tuturor celorlalte societăţi din arealul
elenistic (traco-elenistic), în societatea autohtonă din Dacia Magna exista o
specializare de tip „străeuropean” în interiorul familiei, femeia exercitând
rolul decizional dominant în chestiunile domestice, iar bărbatul, în cele
eminamente sociale. De asemenea, nu ne putem îndoi că familia era, în
eşafodajul instituţional al statului getic (sau geto-dacic), înainte de orice
altceva, un subiect pasiv al exercitării autorităţii politice, care utiliza
această unitate socială ca bază de impunere social-economică, de recrutare
militară, de obligaţii sacerdotale etc.. În cadrul discuţiei privitoare la
poziţia pe care o avea familia în eşafodajul politico-juridic al statalităţii
geto-dacice, un interes special prezintă statutul familiilor/clanurilor
aristocrate. Influenţa deosebită pe care acestea o aveau în formarea deciziei
şi exercitarea suveranităţii politice a fost semnalată încă în primele relatări
asupra organizărilor politice din societatea autohtonă - şi e de ajuns să
evocăm, aici, nota herodotiană despre „fruntaşii/bărbaţii de seamă” de la
curtea regală, care au facilitat demersul civilizator al lui Zalmoxis/Zamolxis şi ascensiunea ca
rege a acestuia, ori, pentru o etapă mult mai apropiată de orizontul cronologic
de interes pentru noi, episodul despre negocierea dintre Dromichetes şi
fruntaşii săi, în legătură cu soarta pe care urma s-o aibă prizonierul regal
Lisimah - negociere care probează că, cel puţin până în generaţia diadohilor,
familia regală nu era acceptată, în statalitatea autohtonă, ca izvor exclusiv
al legitimităţii politice. Este adevărat, „vârsta de aur” a articulării
regatului getic prin mecanismul frăţiilor princiare, pe care trebuie să-l
prezumăm pentru lunga serie de generaţii în care aceşti principi au fost
onoraţi cu funeralii fastuoase, era deja la zenit în zilele lui Dromichetes -
dar trebuie să acceptăm că lumea clanurilor aristocratice autohtone n-a
dispărut pur şi simplu, ci s-a transformat dintr-un suport al mecanismului de
delegare a suveranităţii într-o bază de recrutare a elitei politico-juridice a
statului. Credem că am identificat, cu inevitabila marjă de probabilitate,
patru sau chiar cinci asemenea clanuri aristocratice, toate intim conectate cu
casa regală - de menţionat fiind că, poate cu excepţia celui dintâi, toate
acestea sunt active şi în orizontul de timp pe care-l analizăm nemijlocit.
Reconstrucţia noastră a pornit de la observaţia că un număr important de
suverani geţi atestaţi de sursele literare antice au antroponime care par
a face parte dintr-o aceeaşi categorie semantică cu cel puţin un altul din
aceeaşi clasă. O asemenea observaţie a mai fost făcută, însă ea a fost fie
ignorată, - eventual în temeiul prezumţiei că ne aflăm în faţa unor simple
consonanţe onomastice -, fie interpretată într-un sens care intră în coliziune frontală
cu izvoarele literare, aşa cum este cazul cu interpretarea, - pe care nu o
acceptăm -, potrivit căreia Rubobostes
ar fi identic cu Burebista, iar Oroles cu Rolles. Cele patru-cinci grupuri politonimice care ne-au atras
atenţia sunt Zalmoxis - Zalmodegikos, Kotys - Kothelas - Cotiso,
Dromichetes Lisymacheianul - Dromichetes Mithridaicul şi, respectiv, Oroles
- Rolles. Nu am considerat că perechea Rubobostes
- Burobostes/Burebista poate prezenta interes relativ la această
problematică, întrucât elementul de legătură este, în acest caz, doar un sufix
(bostes), care face trimitere explicită la un termen cu certe funcţii
social-politice, cel de tarabostes,
distinct atestat în izvoare. Reţinem, însă, ca posibilă, dar cu un grad mai
scăzut de probabilitate, şi o a cincea relaţie: cea între suveranul pantracic Seuthes/Zeuta şi strategul Seuthes din vremea confruntării lui
Dromichetes cu Lisimah. Câteva lămuriri se impun, însă, cu privire la
identitatea celorlaţi opt-nouă suverani. Cel dintâi - Zalmoxis - este, vădit, eroul civilizator al geţilor, considerat
multă vreme şi, în opinia noastră, fără temei, figura centrală a unui nedovedit
panteon divin exclusivist al geto-dacilor, pentru care am reconstituit ca
interval probabilistic de domnie perioada post 508 î.H.-ante 468 î.H.. Asociat
acestuia, prin onomastică, este Zalmodegikos,
suveranul atestat într-o inscripţie de la Histria, cetate cu care-şi negociază
interesele economice - a cărui domnie poate fi datată în prima treime a
secolului III î.H.. În ceea ce-l priveşte pe Kotys, îl avem în vedere, evident, pe Kotys cel Mare, a cărui
domnie este destul de precis datată în intervalul anilor 380-360 î.H. şi a
cărui exercitare de autoritate asupra geţilor (directă sau mijlocită printr-un
act de vasalizare) nu poate constitui obiect de îndoială, mai ales datorită
atestării prezenţei sale prin inscripţiile gravate în piesele de tezaur de la
Agighiol sau Borovo. Asociat acestuia este regele traco-get Kothelas/Rex Histrianorum, cel devenit
în 340/339 î.H., socrul regelui macedonean Filip al II-lea - tot aici având
destule temeiuri să-l încadrăm şi pe regele dac Cotiso, de la cumpăna secolelor I î.H. - I d.H., succesorul imediat
al lui Deceneu pe tronul de la
Sarmizegetusa. O situaţie mai specială avem în cazul celor doi Dromichetes, dat find că istoriografia noastră nu şi l-a
adjudecat, până acum cel puţin, decât pe adversarul lui Lisimah din perioada
300-290 î.H.. Spre deosebire de acest Dromichetes
Lisimacheianul, a cărui mare notorietate se datorează mai ales atribuirii
celebrei fabulei a ospăţului, Dromichetes
Mithridaicul a trăit şi - în interpretarea noastră - a domnit asupra
geţilor în perioada celui de-al doilea război mithridaic, participând cu un
important contingent la bătălia de la Cheroneea din 85 î.H., în cursul căreia
se pare că şi-a pierdut viaţa. Rezumăm, aici, argumentele acestei interpretări.
Potrivit lui Appian, cea de-a doua
armată trimisă de Mithridates în
Peninsula Balcanică (după ce legiunile lui
Sylla au distrus prima armată, condusă de Archelaus), a reunit sub comanda fiului lui Mithridates, Archatias, 120.000 de luptători, dintre
care tracii au dat cea mai importantă parte, sub comanda acestui Dromichetes
secund. Considerăm cu totul improbabil ca acest contingent să fi fost furnizat
de Tracia propriu-zisă: după înfrângerea de la Pella din 168 î.H. şi
transformarea Macedoniei vecine în provincie romană, regatul Traciei devenise
un stat clientelar Romei, condus de o casă regală obedientă acesteia şi (mai
ales în condiţiile conflictelor mithridatice!) bine supravegheată de
dispozitivul militar roman, care utiliza acest stat, mai mult chiar decât
provincia Macedonia, într-o bază logistică pentru amplele sale operaţiuni.
Posibilitatea ca tracii de la Cheroneea să fi provenit din micile formaţiuni
tracice neintegrate regatului de la sud de Haemus - precum eneţii, dardanii şi
sintii, explicit menţionaţi în evenimente - este de exclus, din trei
considerente: întâi, pentru că naratorul îi menţionează distinct; apoi, pentru
că dimensiunea foarte redusă a acestor formaţiuni etno-politice nu le-ar fi
permis să furnizeze un contingent atât de însemnat încât să propulseze un
vicecomandant al coaliţiei; nu în ultimul rând, pentru că, după dezastrul de la
Cheroneea (unde au supravieţuit numai 10 mii din cei 120 de mii de luptători),
nu ar mai fi avut resurse să susţină ulterior, micile hărţuiri la frontiera
macedoneană, explicit menţionate în relatare. Singurul actor politico-militar
care are şi resursele, şi motivarea, şi oportunitatea de a interveni astfel în
evenimente este regatul geţilor dunăreni, traci şi ei, domeniu statal în care
(în afara coincidenţei onomastice dintre liderul momentului şi adversarul lui
Lisimah), mai găsim încă un argument al acestei interpretări: perfectul
sincronism cu procesele şi evenimentele care urmează. Criza declanşată de
dispariţia cvasicompletă a unei armate şi a suveranului care a comandat-o este
ilustrată de misiunile pe care şi le asumă doi dintre cei mai importanţi
sacerdoţi ai momentului şi regiunii: grecul Acornion de la Dionysopolis (care se deplasează tocmai în urma
acestor evenimente la acel „tată” de la Argidava) şi Deceneu al geţilor, care porneşte spre Egipt (unde - deloc
întâmplător - domneşte în acel moment Ptolemeu
al IX-lea Soter, rudă şi aliat
necombatant al lui Mithridates), iar mai apoi (sincron cu momentul în care
adversarul tuturor, Sylla, preia comanda absolută a statului roman), spre Dacia
lui Burebista. În ceea ce-i priveşte
pe Oroles şi Rolles/Rholes, contextele în care au domnit aceştia sunt mult mai
limpezi. Cel dintâi este cel care a făcut faţă invaziei bastarne din anii
179-175 î.H.,, în vreme ce Rolles este suveranul separatist al geţilor moesi, care
se aliază în anii 29-28 î.H. cu generalul roman Licinius Crassus împotriva lui conaţionalului Dapyx. În fine, o situaţie interesantă avem şi în cazul celor doi Seuthes pe care-i prezumăm, cu o rezervă mai mare decât în cazul
celorlalţi, a reprezenta acelaşi clan aristocratic. Dacă cel dintâi este regele Seuthes/Zeuta,
care - deşi odrys de neam - comandă în Chersonesul tracic o oaste care
înglobează şi un contingent de 2.000 de pedestraşi geţi şi pe care posteritatea
îl reţine ca unul din regii-sacerdoţi ai neamului getic, cel de-al doilea este un strateg al armatei lui Dromichetes
Lisimacheianul, care reuşeşte în misiunea de a-l atrage pe diadoh la nordul
Dunării. Ceea ce pare a complica, în acest caz, contextul, este faptul că, în
chiar generaţia anterioară, asupra tracilor odryşi domnea un rege cu acelaşi
nume, reţinut în istoriografie drept Seuthes
al III-lea, care intervine la rândul său în evenimente, îndemnându-i la
răscoală pe odrysii săi, după înfrângerea suferită de Zopyrion în faţa geţilor. Este foarte probabil ca între cei doi
tizi cvasicontemporani, regele odrys şi strategul get, să existe o legătură de
rudenie, un membru al familiei regale odryse avându-şi loc la curtea vecinului
şi aliatului getic. Deşi nu excludem cu totul posibilitatea ca unele dintre
aceste consonanţe onomastice să reprezinte simple coincidenţe (antroponime „la
modă” sau asumate în baza unor norme cutumiare, dintr-o paletă restrânsă
de opţiuni), credem că mult mai probabilă este ca ele să reprezinte identitatea
câtorva clanuri care s-au alternat la conducerea regatului getic, de-a lungul
celor cinci secole care au precedat desfiinţarea de facto a regatului
sub presiunea şi cucerirea romană. Zalmoxienii,
Seuthienii, Cotisonii, Dromichetanii şi Orolesii ne oferă acelaşi set de
elemente caracteristice care definesc şi marile familii aristocratice din alte
societăţi ale contemporaneităţii lor, inclusiv cele din spaţiul politic roman.
Ei coexistă unii cu alţii, îşi adjudecă puterea supremă în stat în detrimentul
celorlalţi (atunci când pot), fac pate din cercul imediat al puterii atunci
când nu pot sau nu-şi doresc funcţia supremă - precum în cazul strategului
Seuthes), se concurează (poate până la nivelul hărţuirilor armate reciproce),
dar formează şi alianţe care dau conţinut puterii decizionale şi executive,
asigură baza de cadre pentru curtea regală, comandamentele militare, elita
davensă etc.. Dar, spre deosebire de perioada „frăţiei princiare”, aceste
clanuri nu mai sunt depozitarii suveranităţii nici în nume propriu (în numele clanului),
nici laolaltă, prin înţelegerea tuturor clanurilor, decizia politică aparţinând
acum - ne-o sugerează şi incidentul de la capturarea lui Lisimah de către
Dromichetes, şi autoritatea necontestată a lui Oroles în raport cu mercenarii
daci, şi autoritatea fermă a comandantului Cloilios
la Pydna - nici măcar persoanei regelui, ci instituţiei regale, legată să
procedeze într-un fel sau altul de diferite contracte de natură diplomatică,
sacerdotală, strategică sau de politică internă. Deloc surprinzător, aceste
clanuri aristocratice nu sunt ferm ancorate în ansamblul etnocultural pe care-l
domină: Seuthienii descind dintr-o veche casă regală odrysă care-şi întinde
conexiunile în spaţiul eminamente getic, iar Cotisonii aparţin unei
încrengături genealogice panregionale, cu ramuri în întregul bazin
traco-ponto-dunărean. Longevitatea dovedită de aceste clanuri este şi ea
un fapt comun în epocă şi regiune: ca să dăm un singur exemplu, în celebra
familie romană a Scipionilor, avem
atestat un consul cu acest nume, Lucius
Cornelius Scipio Barbatus, la anul
298 î.H., pentru ca, în anul 52 î.H., în această demnitate să acceadă Quintus Caecilius Mettelus Pius Scipio,
după ce cel puţin o duzină de alţi Scipioni, efectiv înrudiţi, au exercitat
aceeaşi funcţie - iar exemple similare pot fi identificate cu uşurinţă şi în
structurile aristocratice ale spaţiului grecesc, egiptean ori microasiatic. Dacă,
inevitabil, identificările celor cinci clanuri aristocrate din lumea getică
(geto-dacică) pe baza consonanţelor onomastice menţine această reconstrucţie
doar în domeniul ipotezelor (dar a unora, totuşi, de probabilitate ridicată),
existenţa în sine a acestei categorii a familiilor nobiliare şi a rolului lor
dominant în plan social-politic nu poate fi pusă la îndoială. Ştim că
societatea căreia îi aparţineau aceste clanuri avea pentru desemnarea lor un
termen specializat: tarabostes,
ceea ce oferă deja un indiciu al conştientizării (şi, poate, a instituţionalizării)
acestei poziţii privilegiate chiar înăuntrul societăţii respective. Un alt
indiciu al existenţei unei „conştiinţe de statut” la nivelul clanurilor
aristocratice autohtone îl constituie practica înmormântărilor tumulare,
practică menită, deopotrivă, să marcheze solidaritatea de clan şi,
respectiv, diferenţa de status faţă de celelalte categorii sociale. La acest
aspect al problemei, nu putem să trecem cu vederea faptul că societatea
geto-dacică pare a cunoaşte, într-un sincronism elocvent cu deja invocata incrementa
Dacorum, o mutaţie revoluţionară de comportament funerar, manifestată printr-o
drastică şi încă neelucidată scădere a mormintelor (fenomen în vădită
discordanţă cu creşterea semnificativă a densităţii de locuire, detectată
arheologic) şi, totodată, printr-o vizibilă sărăcire a inventarului mormintelor.
În ce ne priveşte, fără să ne propunem să abordăm problematica în ansamblul ei,
ne exprimăm opinia că această incontestabilă mutaţie de atitudine în domeniul
funerar a avut un caracter mai puţin revoluţionar decât se presupune - pe de o
parte, întrucât schimbarea de atitudine pare a se petrece pe durata a cel puţin
două-trei generaţii, pe de altă parte, întrucât substituirea inventarului de
prestigiu (reflectat în tezaurele de tip princiar din epoca arhaică) cu un
inventar mai auster, de tip războinic, nu constituie o modificare de rituri şi
credinţe, ci dimpotrivă, o continuare a celor precedente, care sunt însă
practicate cu resurse materiale vădit restrânse, dar la o scară socială
semnificativ lărgită. Esenţial rămâne faptul că practicile funerare din această
epocă continuă să aibă o amprentă distinctă a elitei aristocratice, probând o
solidaritate de uz social a clanului, eventual chiar o codificare mai
cuprinzătoare a manifestărilor publice ale acestuia, dar şi o succesiune
acceptată social a generaţiilor înăuntrul aceluiaşi clan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu