S.F.-UL
NOSTRU CEL DE TOATE ZILELE!
1. SF-ul
ne-a schimbat viaţa! Tehnologiile din filmele science-fiction:
Multe dintre tehnologiile din ziua de azi au
fost imaginate încă din secolul trecut. De la telefoanele mobile, la tablete,
internet, realitatea virtuală şi viruşii informatici, toate au apărut mai întâi
în imaginaţia scriitorilor science-fiction.
Internetul:
Ideea World Wide Web datează încă din 1964,
atunci când Arthur C. Clarke publica „Dial F For Frankenstein”, o scurtă
povestire în care îşi imagina o lume science-fiction în care
calculatoarele erau legate într-o reţea. În 1997, într-un interviu publicat în
Time, Tim Berners-Lee, omul creditat drept inventatorul WWW, a recunoscut că
s-a inspirat din această idee.
Ecranele
touchscreen:
Cel mai vechi concept de tabletă apare cu peste
cinci decenii în urmă. În celebrul film science-fiction „2001: A Space
Odyssey”, realizat de regizorul Stanley Kubrick în 1968, într-una dintre
scenele din film, doi astronauţi mănâncă în timp ce folosesc nişte obiecte ce
seamănă cu tabletele din ziua de azi. Inclusiv căpitanul Picard, din celebrul
serial de televiziune Star Trek, se laudă, în episodul 4 din sezonul 6, cu un
asemenea gadget.
Telefoanele
mobile:
Primele telefoane mobile au apărut în serialul
de televiziune Star Trek, din anii ’60. De acolo s-a inspirat şi Martin Cooper
atunci când a inventat telefonul mobil, în 1973.
Viruşii
informatici:
În 1975, autorul britanic John Brunner publica
o poveste science fiction intitulată „The Shockwave Rider” în care descria un
program de calculator capabil să se extindă în toată lumea. În 1982,
cercetătorii John F. Shoch şi John A. Hupp, de la Xerox, au creat primul
virus de calculator.
Realitatea
virtuală:
În 1999, expertul Phillip Rosedale, de la
Linden Labs, a creat jocul „Second Life”, prima platformă de realitate virtuală
din lume. Într-un interviu, Rosedale a recunoscut că s-a inspirat din nuvela
science-fiction „Snow Crash”, scrisă de Neal Stephenson. Aceasta spune povestea
„Metaverse”, o lume în care oamenii interactionează cu avatarurile, o lume
tridimensională imaginată ca o oglindă a celei reale.
2. 10
idei din filmele și serialele SF care au devenit realitate, în câțiva ani:
De la Jules Verne încoace, scriitorii de SF au
reușit adesea să își imagineze, cu mult înainte, tehnologii pe care le folosim
azi. De-a lungul timpului, SF-urile, - cărți, benzi desenate, seriale sau filme
-, au reușit să ne înfățișeze modul în care ar putea arăta tehnologia din
viitor. Acest gen a dat naștere multor nume importante ale literaturii, dintre
aceștia, Jules Verne reușind să combine un stil de scris facil cititorilor, cu
o imaginație vizionară, fără limite, care a prevăzut chiar și aselenizarea - în
cartea „De la Pământ la Lună”. Dezvoltarea radioului și a televiziunii a oferit
apoi posibilitatea mai multor scriitori și scenariști să își împărtășească ideile
vizionare publicului larg și să ofere o imagine cât se poate de clară a modului
în care va arata tehnologia pe care, mulți ani mai târziu, am ajuns să o
folosim. Revista „Space” a creat o listă cu 10 idei, cândva SF,
care între timp au devenit realitate.
1. Telefonul
mobil:
Telefonul mobil a apărut prima dată în
serialul „Star Trek”, seria originală, în 1966. Primul telefon mobil real a
fost inventat de Motorola șapte
ani mai târziu, în 1973, și avea o greuate de 1,1 kilograme. De-a lungul
timpului, oamenii de știință au reușit să scadă constant greutatea acestor
dispozitive și, mai important, să le crească numărul de funcții. Dacă primul
telefon mobil, Motorola DynaTAC, oferea doar 35 de minute pentru apeluri, telefoanele
din prezent pot funcționa chiar și câteva zile fără a fi încărcate, iar unele
dintre ele pot descărca în doar câteva secunde o cantitate de informații care
la începutul telefoniei mobile ar fi
părut astronomică.
2. Traducătorul
universal:
Ideea unui traducător universal a apărut tot
în Star Trek, seria originală - personajele foloseau un dispozitiv care
permitea comunicarea cu diferite specii de extratereștrii. În prezent, nu avem
un dispozitiv pentru asta, dar avem un algoritm, precum cel oferit de Skype,
care permite traducerea vocii dintr-o limbă în alta. Tehnologia actuală nu se
ridică încă la standardele din Star Trek, dar cu siguranță e pe drumul cel bun
și e doar o chestiune de timp până va ajunge la performanțe uimitoare.
3. Teleportarea:
Ideea a fost lansată pentru prima oară tot în
Star Trek, seria originală, din 1966. Teleportarea se realiza, în serial, prin
„descompunerea” și „recompunerea”, într-un alt spațiu, a celui teleportat.
Oamenii noștri de știință nu au reușit, deocamdată, să teleporteze ființe, însă
au reușit să teleporteze fotoni, cele mai mici forme de materie, aflate la
granița dintre energie și materie. Chiar dacă, cel mai probabil, mulți dintre
noi nu vom apuca astfel de vremuri, și călătoriile în spațiu prin teleportare
sunt o chestiune de timp.
3. Hologramele
3D:
Ideea hologramelor a fost imaginată prima oară
de scenariștii filmului Star Wars, în 1977. În universul Star Wars, o parte
dintre comunicații se realizează cu ajutorul
hologramelor tridimensionale, o astfel de transmisiune fiind cea care îl scoate
pe Obi-Wan Kenobi din izolarea sa pe planeta deșertică Tatooine. În viața
reală, abia în 2018, cercetătorii de la Universitatea Bringham Young, Statele
Unite ale Americii, au reușit să creeze o astfel de hologramă, tehnologia
folosind particule rapide.
4. Membrele
bionice:
Confruntarea dintre Luke Skywalker și Darth
Vader, din același vizionar Star Wars, a oferit prima idee despre modul în care
ar putea arăta și funcționa o mână artificială. Acest scenariu pare a fi mai
aproape de realitate acum, față de cât era în anii 70, când a fost lansată
seria - cercetătorii de la Institutul Tehnologic din Georgia, SUA, au reușit să
producă un braț care poate fi controlat cu ajutorul senzorilor.
5. Panouri
digitale:
În filmul Blade Runner (1982) a fost
prezentată o versiune a unui Los Angeles din viitor, care 23 de ani mai târziu
a devenit realitate. În film, pe unele dintre clădirile orașului sunt o serie
de panouri publictare gigantice, digitale. În anul 2013, a fost înființată compania
Digital Out Of Home (DOOH), care a dezvoltat o tehnologie
similară.
6. Inteligența
artificială:
În prezent, inteligența artificială are o
multitudine de aplicații, de la
artă, la medicină și industria farmaceutică. Se poate spune că cercetătorii din
mai toate domeniile muncesc neîncetat pentru a adapta algoritmii să-i ajute în
munca lor - potențialul algoritmilor este aproape nelimitat. Tot filmul Blade
Runner prezenta, în 1982, ideea de oameni sintetici care au nevoie de
inteligență artificială pentru a funcționa, iar existența algoritmilor juca și
acolo un rol important.
7. Stațiile
Spațiale:
În filmul „2001: A Space Odyssey”, din 1968,
este prezentată ideea unei stații spațiale, aflate pe orbita joasă a
Pământului, unde astronuții experiementează microgravitația. Începând cu anul
1998, această idee a devenit realitate, odată cu construirea Stației Spațiale
Internaționale, un laborator dedicat studiilor în microgravitație.
8. Tabletele:
Creatorii „2001: A Space Odyssey”, film apărut
în 1964, prezentau pentru prima oară conceptul de „newspads”. 46 de ani mai
târziu, în anul 2010, au apărut tabletele pe care le folosim și astăzi.
9. Hoverboard-urile
(skateboarduri zburătoare):
În „Back to the Future, Part II” (Înapoi în viitor,
partea a doua), film apărut în 1989, era prezentat viitorul din anul 2015. Este
drept, filmul a prezis un 2015 mult mai extraordinar de cât a fost, dar un
lucru a devenit realitate: hoverboardul, skateboardul zburător, asemeni celui împrumutat
de personajul principal, Marty McFly, pentru a scapa rapid de cei care îl urmăreau.
Deși nu sunt atât de răspândite ca în film, hoverboard-urile există acum, iar
primul a fost a fost creat în … 2015, de Arx Pax, o companie cu sediul în
California. Compania a inventat Arhitectura Câmpului Magnetic (MFA), folosită
pentru a genera levitația unui hoverboard.
10. Mașinile
fără șofer:
În „Total Recall”, film apărut în 1984, era prezentat un concept la care, mai apoi, oamenii de știință din institute de cercetare și companii private au început să lucreze asiduu: mașinile fără șofer. În prezent, se caută crearea unui algoritm care să permită deplasarea mașinilor prin trafic, în siguranță, fără a fi nevoie de un șofer. NASA pare foarte interesată de aceste cercetări, pentru că le-ar permite construirea unor roboți mai eficienți care să exploreze spațiul cosmic.
3. Cine citeşte SF
astăzi?
Curios faţă de lumile posibile, amator de
aventuri cu idei, tânăr şi mai puţin tânăr. Aceasta este schiţa de portret a
consumatorului de literatură SF din România anului 2024. Planetele se luptă
între ele, spiritul se mută dintr-un corp omenesc într-un computer, orgasmul
electronic este o realitate şi catastrofe greu de imaginat se întâmplă şi în
ceea ce numim realitate, şi în literatura ştiinţifico-fantastică. În România,
aceasta continuă să atragă un public variat, asupra căruia nu există nici
statistici, nici analize recente. De la tinerii fascinaţi mai degrabă de
romanele fantasy la modă la oamenii de ştiinţă educaţi înainte de 1989 şi
cunoscători ai clasicilor genului, cititorii de SF se manifestă mai ales în
publicaţii de specialitate online şi pe bloguri pe care se vorbeşte aceeaşi
limbă.
Deschidere
şi poftă de reverie:
Care este profilul cititorului de SF în
România, din aceste prime decenii ale mileniului III, un timp imaginat, acum
decenii, de mulţi scriitori SF? În linii generale, portretul amatorului de
literatură ştiinţifico-fantastică, din ce în ce mai dezvoltată în subgenuri ca
horror, spaceopera etc., include apetenţa pentru imaginaţia aplicată, care nu
lasă nimic la întâmplare, dorinţa firească de a descoperi un adevăr şi
deopotrivă un mecanism, dar şi nevoie de a visa, privind spre alte teritorii. Dan Mihai Pavelescu este unul dintre
cei mai cunoscuţi specialişti în domeniu şi coordonează Colecţia „Nautilus” de
la Editura Nemira, adresată cititorilor de SF. Potrivit expertului, vârsta este
un criteriu important în privinţa publicului. Dan Mihai Pavelescu explică:
„Există, pe de o parte, cititorii trecuţi de 35 de ani, educaţi înainte de
1989, cu o cultură mai vastă în toate domeniile, deci şi în ştiinţe. Pe ei îi
interesează mai ales partea ştiinţifică din aceste cărţi. Avem, pe de altă
parte, şi categoria tinerilor foarte atraşi de SF, dar mai ales datorită
cinematografiei şi benzilor desenate. Ambele categorii au în comun dragostea
faţă de imaginar, extrapolată la modul oarecum „ştiinţific””. Mileniul III a
adus un nou tip de cititor, este de părere Aurel
Cărăşel, traducător, editor şi scriitor SF, care a publicat relativ recent
romanul „Dumnezeule de dincolo de burta universului”. Până la jumătatea anilor
'90, afirmă autorul, România avea un public neprofesionalizat, care pur şi
simplu iubea aventura şi o găsea din plin în SF, gen agreat de sistemul
comunist, gen care îi permitea „să viseze şi să divagheze în voie”. „După
jumătatea anilor '90, cititorii au început să se specializeze, mai ales în
subgenuri ca space-opera, fantasy şi horror. După 1995, şi literatura SF a
făcut un fel de desprindere, iar subgenurile s-au despărţit, fiecare axându-se
pe publicul lui”, afirmă Aurel Cărăşel.
Ficţiunea,
învinsă de propriile premoniţii?
În prezent, genul se confruntă cu o dificultate
venită tocmai din avansul tehnologic pe care şi l-a imaginat decenii de-a
rândul, susţine jurnalistul Cristian
Tudor Popescu, iubitor şi fost practicant al genului, care a debutat în
literatură în 1987, cu volumul „Planetarium”, distins cu Premiul Congresului
European de Science Fiction. În ce sens s-a întors progresul tehnologic
închipuit împotriva literaturii SF? Ziaristul explică: „Acum ceva ani am văzut
o ştire despre orezul sintetic, hrana care va rezolva problema foametei care se
anunţă în următoarele decenii, în special în Asia. Ceea ce mi-a adus aminte de
filmul „Soylent Green”/„Hrana verde”, din 1973, regizat de Richard Fleischer.
Vedeam acolo un viitor suprapopulat şi înfometat, în Los Angeles, în care
mâncarea principală era un produs din soia. În anii '70-'80, cititorul de SF
avea impresia că astfel de lucruri se vor întâmpla într-un viitor îndepărtat.
Dar acum această distanţă a scăzut considerabil. Nu mai poţi trăi fascinaţia
încă neîntâmplatului. Acum lucrurile se întâmplă cu o viteză fantastică, chiar
înainte să-ţi imaginezi. Se concretizează mai toate ideile vehiculate în SF-ul
sfârşitului de secol XX.” Potrivit aceluiaşi jurnalist, într-o epocă în care
tehnologia imaginii este din ce în ce mai performantă, literatura SF este ameninţată:
„Oamenii vor consuma mai mult SF, dar în imagine - 3D. La cinema şi acasă ni se
vor proiecta holograme. Cum să concureze litera scrisă cu această năvală a
imaginilor? Literatura SF e sufocată de propriile premoniţii”.
4. Casa
viitorului, controlată din telecomandă și ... alte idei:
Astăzi totul este tehnologie. Viaţa fără
telefonul mobil sau internet a devenit, deja, aproape imposibilă pentru foarte
mulţi oameni. Nu putem comunica fără ajutorul digitalizării, nu ne putem
deplasa la serviciu, nu putem să facem cumpărături sau să plătim facturi.
Tehnologiile continuă să evolueze într-un ritm incredibil de accelerat, că nici
nu le mai putem ţine numărul. Dacă o persoană care a trăit în urmă cu 30-40 de
ani ar reuşi, cumva, să ne viziteze planeta în zilele noastre, probabil că ar
avea extrem de serioase probleme de adaptabilitate la noul ritm de viaţă. În
ritmul în care inovăm, probabil că, în 30-50 de ani, nimic nu va mai semăna cu
ceea ce noi astăzi considerăm ultra-performant. Cum vom trăi peste 50 de ani?
Cum vom locui? Sunt întrebări la care S.F.-ul și chiar tehnologia încearcă să
ne ofere răspunsuri încă de pe acum.
Locuinţa viitorului, adaptată celor mai
excentrice tehnologii apărute în lume, nu va semăna cu nimic din ceea ce nouă
ni se pare normal şi firesc acum. De la case care se rotesc după soare (au
apărut deja primele prototipuri), până la mobilier şi utilităţi care îşi
schimbă structura şi forma în funcţie de anotimp sau de starea pe care o are
proprietarul într-o anume zi, toate vor fi accesibile, într-un viitor, se pare,
nu foarte îndepărtat. Sufrageria viitorului va fi reprezentată de un
digital-complex media, acolo unde totul va fi interconectat. Ecranele uriaşe
îşi vor face apariţia în mijlocul casei şi cu ajutorul lor vom putea să navigăm
pe internet, să ne jucăm, să vizionăm filme, să citim, să plătim facturi sau să
facem cumpărături de la supermarket. Televizorul va fi şi computer, sistem
audio, cinematograf, bibliotecă digitală, supermarket, ghişeu de bancă sau de
trezorerie. Totul se va putea face stând pe canapea, din
telecomandă. Camerele de zi vor dispune, de asemenea, de geamuri tactile şi
reglabile, care vor lăsa lumina şi zgomotul să intre în funcţie de necesităţi
sau dorinţe. Totodată, covoarele şi mobilierul vor dispune de caracteristici
autoreglatoare, care vor uniformiza temperaturile şi le vor adapta în funcţie
de anotimp şi condiţiile meteorologice. Lumina va putea fi interconectată cu
televizorul, astfel încât intensitatea acesteia să scadă sau să crească în
funcţie de agitaţia şi zgomotul din cameră. Dormitorul va fi tot o încăpere
multimedia, un paradis al confortului, dacă se vor concretiza proiectele
companiilor care vor să dezvolte un astfel de concept. De exemplu, „Daily Mail”
relatează că în dormitorul generaţiilor viitoare vom beneficia de materiale
rezistente la bacterii, cu capacităţi de autosterilizare şi rezistente la
murdărie. De asemenea, mobilierul camerei va beneficia de sisteme de
autoclimatizare, în funcţie de condiţiile meteo, anotimp sau starea persoanei
care doarme. Patul inteligent va monitoriza somnul şi va avertiza în cazul
descoperirii vreunei infecţii, a unui posibil atac de inimă sau a unei
eventuale viitoare răceli. Printre proiectele companiilor dezvoltatoare de
tehnologie descoperim inclusiv covoare şi carpete care au puterea de a atrage
lumina şi a refolosi energia în alte scopuri. Pătuţul copilului va beneficia de
un calculator propriu, care va oferi date informative despre starea de sănătate
a celui mic şi despre comportamentul acestuia pe timpul nopţii. Bucătăria va
reprezenta, peste 50 de ani, un mix perfect între tehnologie, ştiinţă şi artă
decorativă. Potrivit publicaţiei „Freshome”, compania germană Miele, care se
ocupă cu producerea echipamentelor electrocasnice, a conceput o bucătărie unde,
la intrare, mâinile sunt scanate de un dispozitiv 3D. Acesta măsoară, pe loc,
toate nevoile nutriţionale şi stabileşte meniul potrivit. De asemenea, la o simplă
scanare a palmei, aparatul afişează nivelul grăsimilor din organism, pulsul,
greutatea persoanei respective, nivelul glicemiei şi cel al colesterolului. Tot
în funcţie de aceste date, computerul poate sugera diverse tipuri de regimuri
şi mâncăruri sănătoase, astfel încât valorile să fie corectate. În bucătăria de
peste 50 de ani, ferestrele încăperii vor fi „inteligente”, acestea funcţionând
ca un ecran tactil şi putând fi utilizate în diverse scopuri, iar energia
solară va fi captată de acestea, astfel încât încăperea va funcţiona pe baza
energiei regenerabile. Prepararea efectivă a mâncării se va face cu un aparat
cu aburi, reprezentanţii Miele considerând că acesta este viitorul în materie
de gătit. Şi cum nimic nu se pierde, aburul nefolosit va fi reîntrebuinţat, cu
ajutorul unui sistem special, pentru udatul florilor sau pentru apa de la
chiuvetă. Compania a conceput bucătăria cu acvarii imense încorporate în
pereţi, care vor avea atât funcţie estetică, cât, mai ales, practică. Acestea
vor produce vegetaţie marină, condiţiile similare cu cele din mări oferind
şansa pescuitului peştilor în propria bucătărie. Sistemele vor beneficia şi de
aparate inteligente, care nu vor lăsa mirosul neplăcut să pătrundă în casă.
Privitor la ustensilele folosite pentru gătit, grija lor va fi uitată, întrucât
totul se va face robotizat, automat, imediat. Compania Dornbracht a prezentat,
anul trecut, un nou concept de baie, care include duşul orizontal. Acest tip de
duş dispune de aşa-numiţii senzori ambientali, care ne vor permite să stăm
culcaţi în timpul duşului şi care ne vor permite să personalizăm intensitatea
curgerii apei. Senzorii vor calcula cu exactitate temperatura apei de care avem
nevoie şi cu ajutorul lor vom putea programa coregrafii ale fluxului de apă şi
ale temperaturii acesteia, pentru crearea unor adevărate ritualuri. De
asemenea, baia viitorului va beneficia de toalete inteligente, care vor dispune
de internet, televizor, telefon. Sistemul de iluminat va fi proiectat astfel
încât să nu deranjeze noaptea.
Google
vrea internet pe tot Globul şi viaţă foarte îndelungată pentru oameni!
Compania Google, prin departamentul său de
cercetare şi dezvoltare, vrea cu orice preţ să revoluţioneze viaţa pe Pământ.
Compania a anunţat, în luna iunie a anului trecut, Project Loon (n.r. loon =
nebun), un proiect-pilot care presupune construcţia propriei sale reţele
wireless, la care să aibă acces populaţia care nu dispune, în prezent, de
internet. Proiectul se bazează pe o reţea extinsă de baloane, lansate în
stratosferă, care vor emite semnal de internet pe întreaga suprafaţă a Terrei.
Potrivit reprezentanţilor Google, conectivitatea va avea viteze similare cu
cele oferite de reţelele 4G-5G.
Boşii Google şi Apple vor să extindă viaţa,
aceasta urmând să fie cât mai îndelungată. Conform publicaţiei „The Telegraph”,
compania Calico, dezvoltată şi condusă de Google şi preşedintele Apple, Art
Levinson, are drept ţintă ca, prin intermediul biotehnologiei, să încetinească
procesul de îmbătrânire a oamenilor.
Mania
imprimantelor 3D:
Din casa viitorului vor face
parte, fără doar şi poate, şi imprimantele 3D. Ele deja există şi, odată cu
apariţia pe piaţă a acestora, a fost atins un nou nivel în ceea ce priveşte
evoluţia tehnologiei şi a importanţei acesteia în vieţile oamenilor. Conform
ediţiei nemţeşti a publicaţiei „The Local”, compania Twinkind din Hamburg a
cucerit imaginaţia clienţilor săi prin comercializarea unor mini-figurine 3D
ale acestora. Persoane din întreaga lume cheltuiesc câteva sute de euro şi se
lasă fotografiate din nu mai puţin de 100 de unghiuri pentru a fi „printate”
sub forma unor figurine din plastic. Dar, pe lângă rolul său de a distra
oamenii şi de a pune la încercare imaginaţia artiştilor, imprimanta 3D poate fi
utilizată şi în domenii dintre cele mai serioase, precum industria sau
medicina. Chiar dacă pare de
domeniul ştiinţifico-fantasticului, ştiinţa care a stat la baza dezvoltării
acestei adevărate maşinării a ajuns atât de departe, încât a apărut un prototip
de imprimantă a ţesuturilor umane. Astfel, cu ajutorul imprimantei 3D, se pot
„printa” organe, cu ajutorul unei instalaţii revoluţionare care foloseşte
celule umane. Obiectele care pot fi
create cu ajutorul imprimantei 3D sunt dintre cele mai diverse, de la jucării
şi obiecte vestimentare, până la carcase de telefoane, ceasuri, chitare,
proteze, chei, biciclete şi piese auto. Totul depinde de imaginaţia fiecăruia. Tehnologia folosită de imprimantele 3D
are la bază un proces destul de simplu. Cu ajutorul unui aparat foto special,
sunt făcute mai multe fotografii obiectului respectiv, din toate unghiurile.
Astfel se va forma imaginea tridimensională a obiectului respectiv, care este
transmisă imprimantei. Aceasta poate funcţiona cu plastic sau diverse alte
materiale precum fibră de sticlă, diverse pulberi sau chiar zahăr. Preţul unei imprimante 3D pleacă de la
câteva sute de euro şi poate atinge peste 2.000 de euro, în funcţie de mărime
şi performanţe.
5. Știința
voioasă a filmelor SF: Note de
lectură despre volumul „(Pseudo)știința din spatele filmelor” de Rick Edwards
și Dr. Michael Brooks, Ed. Niculescu, 2020 (versiunea originală în lb. engleză
din 2017).
Am putea supraviețui pe Marte cu cartofi
hrăniți cu propriile … reziduuri? Putem să readucem la viață dinozaurii sau
măcar niște mamuți? Dar ar putea cimpanzeii să devină la fel de deștepți precum
oamenii și la un moment dat să prea controlul în mod violent asupra Pământului?
Trăim oare într-o simulare și dacă da, cum am putea să ne dăm seama de asta? E
posibilă călătoria în timp? Ce pățești dacă intri într-o gaură neagră și chiar
este iubirea forța universală care le rezolvă pe toate? etc.. Da, sunt teme pe
care le exploatează filme SF cu buget și succes imens care au pus întrebări și
curiozități științifice pe agenda opiniei publice populare. Și care de data
asta au constituit pretextul pentru ca doi jurnaliști celebri în Marea Britanie
deja specializați în popularizarea științei prin podcasturile Science(ish)
disponibile la https://www.radiowolfgang.com/s/scienceish să
scrie un volum de popularizare a științei. Iar dacă îl citești vei afla chiar
colecția celor mai hot teme ale științei - mă rog, de la 2017, când a apărut
volumul. Călătoria interstelară, găurile de vierme, teoria relativității, mult
evoluționism cât să-l priceapă cele mai obtuze minți, teoria cuantică și teoria
unificată a universului, tehnologia CRISPR de editare genetică, ș.a. își găsesc
toate explicații aparent ușor de înțeles în volum, sau măcar justificări hazlii
pentru faptul că unele dintre aceste teme nu le înțelege nimeni. Serios, putem
să ne imaginăm că pricepem ce sunt superstringurile sau modelul multivers al
universului, dar matematica din spatele lor e chiar ermetică pentru majoritatea
celor care zic că, chiar, se pricep. Nu, nu vă speriați că am folosit cuvinte
așa de grele. Volumul e foarte prietenos, chiar hazliu până peste poate. Nu
doar pentru dialogurile imaginare sarcastice dintre autori dar și datorită
detaliilor anecdotice care condimentează din abundență textul. E o bună
practică, cu potențialul de a face jurnalele științifice mai interesante pentru
publicul larg. Glumeam. Standardul actual de scriere științifică este as dull
as possible iar orice deviere de la el e inacceptabilă și anulează șansele de a
avea publicat un articol ISI. Știați că în 1982 doi cosmonauți (nu astronauți!)
de pe stația Soiuz 7 au stat fără să-și vorbească aproape 7 luni pentru că nu
se plăceau? Gândiți-vă bine dacă mai vreți să mergeți în expediția aia
spațială. Sau știați că în spatele filmului Interstellar este un celebru
astrofizician, Kip Thorne care a folosit resursele de calcul de la studiourile
din Hollywood pentru a simula o gaură neagră și chiar a publicat câteva
articole în jurnale științifice prestigioase pe această temă pe baza acestor
simulări? Se pare că o gaură neagră arată chiar ca în film. Kip a făcut o
grămadă de bani din calculele alea și a și făcut punctaj ISI, spre deosebire de
alți academicieni amărâți care dau câte un salariu pentru a li se publica
articolul într-o revistă cu factor de impact. Aici am fost răutăcios. Pe de
altă parte, vă vine să credeți că toată echipa filmului Matrix a fost obligată
să citească înainte de filmări „Simulacre și simulări” de Jean Baudrillard? Și
multe altele care o să facă această lectură plăcută. Unde mai pui că o să le
puteți explica copiilor una alta despre știință.
6. LA
MARGINILE ABSOLUTE ALE ȘTIINȚEI DE AZI:
DINCOLO DE SF - Intrăm în
domenii în care nimeni nu a mai fost înainte!
Să privim, ami întâi, în urmă, la vremea când practic toate predicțiile-etalon ale lui Jules Verne au devenit realitate. Plus, ca bonus, „mantia invizibilității”. Veche de când cele mai vechi legende. Ea a fost realizată în 2006 în domeniul microundelor, pentru ca astăzi să fie „disponibilă” și în lumină obișnuită, în acustică și chiar - bonus la bonus! - în timp (2013, Universitatea Purdue) permițând „ascunderea” unor evenimente într-un flux continuu de lumină. Noul etalon îl constituie în zilele noastre, covârșitor, serialul Star Trek. Trecând peste faptul că 10 dintre gadget-urile din film sunt deja funcționale, mai rămân încă de neatins două: motorul warp-drive și teleportarea. Am spus cu grijă „încă”. Pentru că în 2012 NASA anunța oficial finanțarea primului, deschizând astfel drumul spre adevăratele deplasări cosmice („saltul în hiperspațiu” al lui Isaac Asimov), adică parcurgerea distanțelor de mii și milioane de ani-lumină într-un interval de timp rezonabil la scara vieților noastre. În ceea ce privește teleportarea, ea va rămâne pentru încă mult timp domeniu SF rezervat - să ne gândim că există sute și sute de miliarde de atomi în corpul uman - cum să-i „distrugi” pe toți și să-i recreezi la o altă destinație, refăcând fără erori „călătorul” care trebuie să ajungă „acolo”? -. Dar, iată că, de curând (mai exact, iulie 2015), începe să se vorbească nu doar despre teleportarea cuantică a informației pure, - imaginată încă de acum 90 de ani de Einstein ca un exemplu că „așa ceva nu se poate” -, și realizată deja experimental, ci despre cum se poate deschide drumul spre … teleportarea Star Trek. Într-un mod pe care SF-ul nu l-a imaginat (nici nu avea cum) și care e așteptat într-un viitor îndepărtat (deși orice predicție privind orizonturi de timp devine absolut riscantă la ora actuală). Totul are legătură cu Proiectul ELI și, într-un fel, cu „visul ultim” despre care a vorbit mereu Gérard Morou, cel de la care a pornit ideea ELI-ului: „spargerea vidului”. Cum? Tot de la Einstein pornind, masa și energia pot fi tranformate fiecare în celalaltă. Teoretic, s-ar putea „sfărâma” un corp în energie pură, pe care o poți transmite la distanțe atât de mari cât ai nevoie, iar la „capătul celălalt” să recreezi, fidel corpul respectiv. Cum ar fi posibil așa ceva? Vidul „clasic”, așa cum îl înțelegem noi în lumea obișnuită, este … gol. Dar există și vidul cuantic, și acesta nu este gol, ci plin de … perechi particulă-antiparticulă. Dar perechile acestea sunt virtuale, trăiesc perioade infime de timp (mai puțin de 10 la puterea minus 21 de secunde), după care, ciocnindu-se între ele, se anihilează pentru a redeveni energie. Par deci inutilizabile, nu ai cum „să le scoți” din vid și să faci, de exemplu, un fascicul de electroni. Da, doar că, la Turnu-Măgurele a început, de puțin timp, marea aventură a ELI-ului, odată cu inaugurarea pilonului său de fizică nucleară. Aici vom dispune (și vom învăța cum să le folosim!) de puteri de 20 PW. „Bombardând” vidul cu un asemenea fascicul de energie, teoretic apare posibilitatea de a separa particule generate în vid înainte ca acestea să se ciocnescă cu antiparticulelor lor și să dispară și de a le „extrage” astfel din vid. Sigur, veți spune că este pură fantezie. Așa este, dar nu e primul pas spre a face un lucru posibil să arăți că NU ESTE IMPOSIBIL? Celebrul Arthur C. Clarke, de la care a pornit Odiseea Spațială 2001, este mereu citat spunând că „any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic”. Dar, de fapt, eu cred că lucrurile ar putea fi privite și altfel, „inversând” ceea ce spune el: „magia este indistinctibilă de orice tehnologie suficient de avansată”. „Nu știu cum pot să par eu în fața lumii, dar eu mă văd ca un copil jucându-se pe malul apei și bucurându-se când găsește o piatră mai netedă sau o scoică mai frumoasă decât de obicei, în timp ce marele ocean al adevărului se întinde, nedescoperit, în fața mea …” „Și dacă am văzut mai mult decât alții este pentru că m-am ridicat pe umerii unor uriași (Isaac Newton). Am legat între ele aceste două „ziceri”, - dintre cele mai celebre -, ale lui Newton pentru că ele rezumă poate cel mai bine și „starea științei” actuale și tot ce înseamnă Măgurele și întreaga sa istorie pentru știința românească. Pentru că, vedeți dumneavoastră, lumii savanților îi place uneori, - sau chiar de mai multe ori -, să se „joace” cu asemenea scoici și pietricele frumoase. Printre care „strălucesc” într-un mod aparte ideile și poveștile SF. Care ajung la noi fără să fie (auto)cenzurate sau să aibă nevoie de „pair review”-uri. Și care au reușit din când în când să „zgândărească” imaginația și mintea oamenilor și, în final, să le dea curajul nu doar de a merge mai departe, ci de a zbura. Cu avantajul că, ridicându-te, vezi de sus și vezi întregul actual, îi vezi frontierele și, dacă știi cum să privești, reușești să vezi și dincolo de ele. Dincolo de SF, acolo unde se află, de fapt, știința. Cea mare și adevărată. La Măgurele, începând cu IFA acum 60 de ani, continuând astăzi cu IFIN-HH și toate marile institute de aici, am fost „antrenați” să privim foarte departe pentru că s-a întâmplat cu noi ca și pentru Newton: am putut urca de la început pe umerii uriașilor care au creat fizica adevărată în România. Și, undeva, într-un viitor care nu este prea departe, începem să întrezărim, spre mulțumirea și liniștea noastră sufletească, uriașii care se vor oferi generației următoare pentru ca, privind de pe umerii lor, ea să poată pătrunde dincolo de frontiere pe care noi, deocamdată, poate, doar le bănuim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu