ISTORIA
BISERICII - PARTEA A ȘAPTEA
68. Istoria
internă a Bisericii:
Aici păşim încă odată pe un teren nesigur. Avem, totuși, privilegiul şi satisfacţia de a ne referi la scrierile sacre. S-a îngăduit ca
multe dintre erorile, atât în doctrină cât şi în practică, care au tulburat şi
rupt în bucăţi Biserica mărturisitoare să apară înainte de a se fi încheiat
Scriptura canonică. În înţelepciunea harului lui Dumnezeu, acestea au fost
detectate şi expuse de apostolii inspiraţi. Dacă avem în minte aceasta, atunci
nu vom fi surprinşi să întâlnim în istoria internă a Bisericii multe lucruri
total contrare Scripturii şi nu vom avea nicio dificultate în a le înţelege,
fiind înarmaţi de apostoli cu cele necesare pentru aceasta. Iubirea de funcţii
şi întâietate s-a manifestat în Biserică de la început şi au fost adăugate
multe rânduieli inventate de oameni. „Grăuntele de muştar” a devenit un copac
mare - simbol al puterii politice pe pământ: acesta era şi este aspectul
exterior al creştinătăţii, dar în interior este la lucru aluatul cu lucrarea
lui rea „până dospeşte toată plămădeala”. Cei care citesc cu atenţie Matei 13
şi alte pasaje din Faptele Apostolilor şi din epistole cu privire la mărturia
pentru numele lui Hristos ar trebui să-şi facă o idee foarte corectă atât cu
privire la istoria timpurie a Bisericii, cât şi la istoria ei ulterioară. Ea
îmbrăţişează întreaga perioadă de la semănarea seminţei de către Fiul Omului
până la seceriş, deşi sub alegoria împărăţiei cerurilor. Aceasta este o mare
uşurare pentru cuget şi ne pregăteşte pentru multe scene întunecate şi
tulburătoare, pentru fapte rele comise în numele creştinismului. Vom cerceta
acum câteva din aceste pasaje. Domnul nostru binecuvântat, în parabola cu grâul
şi neghina, a prezis ceea ce urma să se întâmple. „Împărăţia cerurilor,” spunea
El, „se aseamănă cu un om care seamănă sămânţă bună în ogorul lui; dar, în timp
ce oamenii dormeau, vrăjmaşul lui a venit şi a semănat neghină printre grâu şi
a plecat”. Cu timpul, grâul a răsărit şi a rodit - aceasta este răspândirea rapidă a
creştinismului pe pământ. Dar, citim că „atunci s-a arătat şi neghina” -
aceştia sunt mărturisitori falşi ai numelui lui Hristos. Domnul Iisus a semănat
sămânţa bună. Satan, profitând de neglijenţa şi de slăbiciunea omului, a
semănat neghina. Deci, ce este de făcut? Să fie neghina smulsă din rădăcină ca
să nu mai fie în împărăţie? Domnul a spus: „Nu, ca nu cumva, adunând neghina,
să smulgeţi şi grâul odată cu ea. Lăsaţi-le să crească amândouă împreună până
la seceriş” (v. Mat. 13.24-30). Adică să fie lăsate până la sfârşitul veacului
sau al dispensaţiunii Bisericii, când Domnul va veni în judecată. Atunci unii
pot să întrebe: „Adică Domnul doreşte ca grâul şi neghina să crească împreună
în Bisecică?” Sigur că nu. Neghina nu trebuie să fie smulsă de pe câmp, ci acei
oameni trebuie să fie excluşi din Biserică atunci când se manifestă ca persoane
rele. Biserica şi Împărăţia sunt lucruri destul de deosebite unul de altul,
deşi se poate spune că Biserica este inclusă în Împărăţie. Câmpul este lumea şi
nu Biserica. În hotarele Împărăţiei sunt cuprinse multe lucruri care nu fac
parte din Biserica lui Dumnezeu. Hristos zideşte Biserica, iar oamenii sunt
aceia care extind hotarele creştinătăţii. Dacă expresia „împărăţia cerului” ar
însemna acelaşi lucru ca „biserica lui Dumnezeu”, atunci nu ar trebui să se aplice
niciun fel de disciplină. Dar apostolul, când le scria corintenilor, spunea
direct: „acela care a făcut lucrul acesta să fie dat afară din mijlocul vostru”
(a Cor 5.2). Dar acela nu trebuia să fie eliminat din împărăţie, ceea ce se
putea face numai luându-i viaţa. Grâul şi neghina trebuie să crească împreună
până la seceriş. Atunci, în providenţa Lui, Domnul se va ocupa personal de
neghină, care va fi legată în snopi şi arsă în foc. Nimic nu poate fi mai clar
decât învăţătura pe care o dă Domnul prin această parabolă. Neghina trebuie să
fie exclusă de la masa Domnului dar nu smulsă de pe câmp. Biserica nu trebuia
să aplice pedepse lumeşti pentru cei care încălcau disciplina ecleziastică. Dar
vai! După cum o arată atât de clar lunga listă a martirilor, s-au întâmplat
chiar lucrurile asupra cărora Domnul căuta să-i prevină pe ucenici prin acest
cuvânt. S-au aplicat pedepse judiciare ca măsuri de disciplinare şi cei
împotrivitori au fost predaţi puterii civile pentru a fi pedepsiţi cu sabia. În
capitolul 20 din Faptele apostolilor citim despre „lupi răpitori” care aveau să
vină în Biserică după plecarea apostolului. În epistola către Tesaloniceni, -
care se presupune a fi prima din epistolele inspirate ale apostolului -, ni se
spune că „taina fărădelegii” era deja la lucru şi că aveau să vină şi alte
lucruri rele. Când le scria filipenilor, Pavel a spus, cu lacrimi, că mulţi „umblă
ca vrăjmaşii crucii lui Hristos, al căror sfârşit este pieirea, al căror
dumnezeu este pântecele, şi gloria lor este în ruşinea lor, care gândesc la
cele pământeşti”. Mulţi se ziceau a fi creştini dar erau preocupaţi în
principal de lucruri pământeşti. O asemenea stare a lucrurilor nu se putea să
treacă neobservată de privirea spirituală a aceluia al cărui obiect era Hristos
în glorie şi să fie în mod practic asemenea Lui în căile lui pe pământ. În cea
de-a doua epistolă către Timotei, - probabil ultima pe care a scris-o -,
apostolul compară creştinătatea cu o „casă mare”, în care sunt tot felul de
vase, din care „unele sunt spre onoare, altele spre dezonoare”. Aceasta este
imaginea vizibilă a Bisericii universale. Totuşi, creştinul nu poate părăsi
această Biserică, iar responsabilitatea individuală nu poate înceta vreodată. Însă
creştinul trebuie să se despartă de tot ce este în dezacord cu numele Domnului.
Aceste îndrumări sunt cât se poate de clare şi de preţioase pentru cel cu o
gândire spirituală, indiferent de epocă. Creştinul nu trebuie să aibă niciun
fel de legături cu ceea ce este fals. Acesta este modul în care el se poate
curăţi de vasele pentru dezonoare. El trebuie să se despartă de tot ce nu este
spre onoarea Domnului. Ioan şi ceilalţi apostoli spun aceleaşi lucruri şi dau
aceleaşi îndrumări divine. Nu este necesar să urmărim mai departe aceste desfășurări.
Considerăm că am spus îndeajuns pentru a-l pregăti pe cititor pentru ceea ce
ajungem să întâlnim în ceea ce se numeşte creştinism.
Cei care au urmat imediat după apostoli:
Ajunși aici, se naşte o întrebare importantă, pe care
au pus-o mulţi: „În ce epocă şi pe ce cale a ajuns clericalismul, - sistemul clerului
-, să fie prindă rădăcini atât de puternice în Biserica mărturisitoare?” Pentru
a da un răspuns complet ar trebui să scriem, în detaliu, întreaga istorie
internă a Bisericii. Componenţa şi caracterul Bisericii s-au schimbat complet
prin introducerea sistemului clerului, dar dezvoltarea şi organizarea acestuia
a avut loc treptat. Au fost aduse argumente din Vechiul Testament, şi, în scurt
timp, creştinismul a fost remodelat după tipare iudaice. În consecinţă,
deosebirea dintre episcopi şi presbiteri, dintre un ordin preoţesc şi preoţia
comună a tuturor credincioşilor şi înmulţirea funcţiilor în Biserică au urmat
rapid. Dar, oricât de dificil ar fi să urmărim acum evoluţia clericalismului,
sinagoga a constituit un model pentru aceasta. Pe tot parcursul Noului
Testament aflăm că iudaismul era vrăjmaşul neobosit al creştinătăţii în toate
privinţele. Pe de-o parte, el s-a străduit necontenit să-şi introducă în
creştinism riturile şi ceremoniile, iar pe de altă parte să-i persecute până la
moarte pe toţi cei care erau credincioşi lui Hristos şi principiilor adevărate
ale Bisericii lui Dumnezeu. Aceasta vedem în special din Faptele Apostolilor şi
din epistole. Dar, când în biserici au încetat darurile extraordinare şi după
ce nobilii apărători ai credinţei, în persoanele apostolilor, şi-au încheiat
calea pe pământ, ne putem imagina uşor cum a biruit iudaismul. Pe lângă
aceasta, bisericile de la început erau compuse în principal din oameni convertiţi
din sinagoga iudaică, care mult timp au păstrat prejudecăţi iudaice. Avem deci
convingerea fermă că din iudaism a răsărit clericalismul. Din zilele
apostolilor şi până acum, toată ţesătura şi principiile dominante ale
clericalismului îşi au originea în iudaism. Filozofia şi heterodoxia au avut,
fără-ndoială o contribuţie semnificativă în coruperea Bisericii şi au făcut-o
să se asocieze cu lumea, dar rânduielile clerului şi tot ce ţine de acestea
provin din religia iudaică. Totuşi, este foarte probabil că mulţi din acea
vreme, după cum tot mulţi şi de atunci încolo, au fost convinşi că,
creştinismul este o continuare a iudaismului şi nu ceva în contrast total cu
iudaismul. Învăţătorii iudaizanţi afirmau cu îndrăzneală că, creştinismul nu
este nimic altceva decât un altoi pe trunchiul iudaismului. Dar, din toate
epistolele, pe tot parcursul lor, aflăm că iudaismul era pământesc, iar
creştinismul ceresc; că unul ţinea de vechea creaţie, iar celălalt de cea nouă;
că legea a fost dată prin Moise, iar harul şi adevărul au venit prin Iisus
Hristos. Revenim la cei care au urmat imediat după apostoli. Părinţii
apostolici, cum sunt ei numiţi, printre care Clement, Policarp, Ignaţius şi
Barnaba, au urmat imediat după apostoli. Ei auziseră învăţăturile lor, lucraseră
împreună cu ei pentru evanghelie şi probabil fuseseră în relaţii apropiate cu
ei. Dar, cu toate că s-au bucurat de privilegii deosebite ca discipoli ai
apostolilor, foarte curând ei s-au abătut de la învăţăturile care le fuseseră
încredinţate, mai ales în ceea ce priveşte guvernarea în Biserică. Judecând
după epistolele care le sunt atribuite, ei pare să fi uitat complet marele
adevăr nou testamental cu privire la prezenţa Duhului Sfânt în adunare/biserică.
Este cert că atât Ioan cât şi Pavel vorbesc mult despre prezenţa Lui, de faptul
că Duhul Sfânt locuieşte în adunare, că este suveran şi are autoritate în
biserică. Ioan 13-16, Faptele apostolilor 2.1, 1 Corinteni 12.14, şi Efeseni
1-4 dau îndrumări şi învăţături clare cu privire la acest adevăr fundamental al
Bisericii lui Dumnezeu. Dacă acest adevăr ar fi fost păstrat, potrivit cu îndemnul
apostolului: „străduiţi-vă să menţineţi” - deci nu să formaţi - „unitatea Duhului”, atunci clericalismul nu
şi-ar fi găsit loc în creştinism. Noii învăţători ai Bisericii au uitat
frumoasa simplitate a ordinii divine în Biserică. Erau doar două rânduieli ca
slujbe: bătrânii şi diaconii. Unii erau puşi să se ocupe de problemele
temporale, iar ceilalţi de cele spirituale ale sfinţilor. Bătrân (presbiter)
sau episcop înseamnă pur şi simplu supraveghetor, deci unul care supraveghează
aspectele spirituale. Se poate ca episcopul să fie capabil să dea învăţătură
sau nu, pentru că nu este vorba ca să fie rânduit ca învăţător, ci ca
supraveghetor. Iar, în ceea ce priveşte instituţiile rânduite în mod divin, în
Noul Testament găsim doar botezul şi masa Domnului. Nimic nu poate fi mai
simplu, mai clar şi mai uşor de înţeles ca îndrumări date pentru o practică a
credinţei, iar acestea nu lasă loc pentru înălţarea şi glorificarea omului în Biserica
lui Dumnezeu. Duhul Sfânt a venit jos pentru a conduce adunarea, potrivit cu
cuvântul Domnului şi cu promisiunea Tatălui, şi niciun creştin, indiferent cât
de înzestrat cu daruri de la Dumnezeu, dacă crede aceasta, nu poate ocupa o
poziţie de lider, prin care practic ar lua locul Duhului Sfânt. Dar, imediat ce
a fost pierdut din vedere acest adevăr, oamenii au început să se lupte pentru o
poziţie de autoritate, şi atunci, în mod firesc, Duhul Sfânt nu a mai avut
locul cuvenit în adunare. Abia a încetat să se mai facă auzită în Biserică
vocea inspiraţiei divine, că s-au şi înălţat vocile noilor învăţători, strigând
tare şi cu patos pentru a reclama cele mai mari onoruri pentru episcop şi ca
acestuia să i se acorde poziţia supremă. Nu s-a mai auzit atunci niciun cuvânt
despre locul Duhului Sfânt în calitate de conducător suveran în Biserică.
Aceasta reiese în mod evident din epistolele lui Ignaţius, care se spune că au
fost scrise prin anul 107 după Hristos. Cunoaştem faptul că multe nume mari au
pus sub semnul întrebării autenticitatea lor şi, tot aşa, multe nume mari au
susţinut că există suficiente dovezi pentru autenticitatea lor, dar dovezile de
o parte şi de alta nu fac parte din obiectul scrierii noastre. Biserica Angliei
le-a accceptat demult ca fiind autentice şi le consideră ca fiind baza şi
argumentul final în favoarea antichităţii episcopatului. În cele ce urmează dăm
câteva exemple din îndemnurile pe care le adresa el bisericilor. Ignaţius, pe
parcursul călătoriei sale de la Antiohia la Roma, a scris şapte epistole: către
efeseni, către magnezieni, către tralieni, către romani, către filadelfieni,
către smirneeni şi către prietenul lui, Policarp. Fiind scrise în ajunul
martiriului său şi cu mult patos şi vehemenţă, Ignaţius fiind fost discipol al
Sf. Ioan, care a fost atunci şi episcop de Antiohia, probabil cel mai renumit
episcop din creştinătate, epistolele lui au produs o puternică impresie asupra
bisericilor, asta pe lângă funcţia, autoritatea şi puterea care au prezentat dintotdeauna
mult farmec pentru natura umană. Scriind bisericii din Efes, el spunea: „Să fim
atenţi, fraţilor, să nu ne punem în contra episcopului, ca să ajungem sub
judecata lui Dumnezeu ... Este deci evident că se cuvine să privim la episcop
aşa cum privim la Domnul Însuşi”. În epistola către magnezieni spunea: „Vă
îndemn să căutaţi să faceţi toate lucrurile într-un acord divin, episcopii
voştri conducând în locul lui Dumnezeu; presbiterii voştri fiind în locul
consiliului apostolilor, iar diaconii voştri, atât de scumpi mie, având în
sarcină slujba pentru Iisus Hristos”. Asupra aceloraşi lucruri insistă şi în
epistola către tralieni: „Cât timp sunteţi supuşi episcopului vostru ca lui Iisus
Hristos, voi păreţi a trăi nu în felul oamenilor, ci în acord cu Iisus Hristos,
care a murit pentru noi ... Păziţi-vă de asemenea persoane, şi aşa veţi şi face
dacă nu cumva v-aţi îngâmfat, ci continuaţi nedespărţiţi de Iisus Hristos,
Dumnezeul nostru, şi de episcopul vostru şi de poruncile apostolilor”. Trecând
peste multe din epistolele lui către biserici, am mai adăuga un singur exemplu
din epistola lui către filadelfieni: „Cât timp am fost printre voi am strigat,
am spus cu glas tare: „Puneţi-vă în slujba episcopului şi a presbiteriului şi a
diaconilor”. Unii consideră că am spus acestea prevăzând diviziunile care vor
apărea între voi. Dar El, pentru care eu sunt în lanţuri, îmi este martor
că nu am aflat nimic de la vreun om, ci Duhul mi-a vorbit spunându-mi: „Nu
faceţi nimic fără acordul episcopului; păstraţi-vă trupurile ca temple ale lui
Dumnezeu, iubiţi unitatea, fugiţi de dezbinări, urmaţi pe Hristos a pe Acela
care este de la Tatăl””. În ultimul citat este extrem de evident că venerabilul
părinte dorea să dea teoriilor sale greutatea inspiraţiei divine. Totuşi, oricât
de neîntemeiată ar fi această idee, se cuvine să considerăm că el chiar credea
ceea ce spunea şi că era un creştin devotat şi plin de zel religios, - lucru de
care nimeni nu se poate îndoi -, dar se înşela mult în această privinţă, ca şi
în alte chestiuni. Ideea de bază în toate epistolele lui este supunerea
perfectă a poporului faţă de conducătorii lor, sau a laicilor faţă de cler. El
era, fără-ndoială, preocupat de bunul mers al Bisericii, şi, temându-se de
dezbinările la care se referă, probabil că a gândit că o guvernare autoritară a
conducătorilor ar fi mijlocul pentru a preveni introducerea şi progresul
erorilor. „Străduiţi-vă,” spunea el, „să fiţi întemeiaţi în învăţătura Domnului
nostru şi a spostolilor, împreună cu espiscopul vostru cel mai vrednic şi cu
diaconii voştri evlavioşi. Fiţi supuşi episcopului vostru şi unii altora, cum Iisus
Hristos este supus Tatălui, potrivit cărnii; cum şi apostolii erau supuşi lui
Hristos şi Tatălui şi Duhului Sfânt, ca să fie unitate între voi, atât în trup
cât şi în duh”. Astfel, mitra a fost aşezată pe capul celui mai înalt demnitar,
ea devenind de atunci obiectul ambiţiilor ecleziastice, şi nu de puţine ori
motivul pentru cele mai rele conflicte, cu toate consecinţele lor
demoralizante.
Clericalismul, slujirea şi
responsabilitatea individuală:
Se consideră, printre altele, că aceste
epistole au fost scrise la numai câţiva ani după moartea Sf. Ioan, că,
scriitorul trebuie să fi cunoscut îndeaproape gândurile lui şi că el a
continuat să ducă mai departe punctele lui de vedere. De aceea se spune că
episcopatul îşi are începutul odată cu creştinismul. Dar nu contează prea mult
de cine anume au fost scrise epistolele, nici în ce perioadă, ci contează
faptul că ele nu sunt Scriptură, iar cititorul trebuie să le aprecieze
caracterul în lumina Cuvântului lui Dumnezeu şi a influenţei pe care au avut-o
în istoria Bisericii. Gândul Domnului cu privire la Biserica Lui şi la
responsabilitatea alor săi îl putem afla din cuvântul Lui şi nu din scrierile vreunui
Părinte, indiferent de vrednicia lui. Şi, odată ajunşi aici, ar fi bine,
înainte de a trece mai departe, să punem înainte cititorului nostru câteva
pasaje din Cuvânt, pe care ar face bine să le compare cu extrasele prezentate
mai sus. Ele se referă la slujirea creştină şi la responsabilitatea
individuală. Astfel aflăm că este o mare diferenţă între slujire şi funcţia
oficială, între a fi preţuit pentru lucrarea făcută şi a fi preţuit doar pentru
că deţii o anumită funcţie oficială. În evanghelia Sf. Matei, de la versetul 45
din capitolul 24 până la versetul 31 din capitolul 25 ne sunt prezentate trei
parabole, în care Domnul li s-a adresat ucenicilor pentru a le vorbi despre
purtarea lor în absenţa Lui. Subiectul primei parabole este responsabilitatea
pentru slujirea în casă - adică în Biserică. „A cărui casă suntem noi” (v. Evr.
3.6). Astfel, citim, „Cine este atunci robul credincios pe care l-a pus
stăpânul său peste servitorii săi, ca să le dea hrana la timp? Ferice de robul
acela pe care stăpânul lui, când va veni, îl va găsi făcând aşa. Adevărat vă
spun că îl va pune peste toată averea lui” (Mat. 24.45-48). Adevărata slujire
este încredinţată de Domnul şi este numai de la El. Aceasta trebuie să reţinem
pentru a putea aprecia ceea ce a avut loc pe terenul creştinismului. La Domnul
contează mult fidelitatea sau infidelitatea în casa Lui. Ai săi sunt scumpi
inimii Lui. Aceia care vor fi fost smeriţi şi credincioşi în timpul cât El este
absent vor fi puşi să administreze toate lucrurile Lui la venirea Lui.
Adevăratul slujitor al lui Hristos are a face direct cu Hristos; el nu este
angajat al vreunui om sau al vreunei asociaţii de-a oamenilor. „Ferice de robul
acela pe care stăpânul lui, când va veni, îl va găsi făcând aşa”. „Dar, dacă
robul acela rău va zice în inima lui: Stăpânul meu întârzie să vină, şi va
începe să-i bată pe cei împreună-robi cu el şi va mânca şi va bea cu beţivii ...”
Aceasta este partea întunecată a tabloului. Caracterul slujirii este afectat
mult de modul în care slujitorul susţine sau respinge adevărul despre venirea
Domnului. În loc de slujire a casei cu devotament, având în inimă gândul la
aprobarea stăpânului atunci când va veni, vedem aroganţă, tiranie şi caracter
lumesc. La venirea Domnului, soarta unor asemenea oameni va fi mai rea decât
cea a lumii. El „îi va rândui partea împreună cu ipocriţii” (v. Mat. 24.48-51)
- va avea partea lui Iuda, acolo unde va fi „plânsul şi scrâşnirea dinţilor”.
Acestea sunt consecinţele groaznice ale neglijării venirii Domnului. Nu este
numai o greşeală doctrinară sau o diferenţă de opinii cu privire la venirea
Domnului, ci în acele manifestări este implicată „inima” lui şi voinţa lui. În
inima lui, el doreşte ca Domnul să fie departe, de vreme ce venirea Lui îi
strică planurile şi pune capăt măreţiei lui lumeşti. Oare nu reste aceasta o
imagine foarte veridică a ceea ce s-a întâmplat? Şi ce lecţie solemnă este
aceasta pentru cei care îşi asumă poziţii în slujirea în Biserică! Numirea în
funcţie de către suveran sau alegerea poporului nu vor fi suficiente în acea zi
dacă ei nu vor fi fost şi aleşi de Domnul şi nu vor fi fost credincioşi în casa
Lui. În cea de-a doua parabolă, creştinii mărturisitori sunt reprezentaţi ca
nişte fecioare care au ieşit să-l întâmpine pe mire şi să-i lumineze drumul
spre casă. Aceasta era atitunea primilor creştini: ei ieşiseră din lume şi din
iudaism pentru a-L întâmpina pe Mire. Dar ştim ce s-a întâmplat: El a zăbovit
şi toate au adormit. „Dar la miezul nopţii a fost un strigăt: Iată mirele,
ieşiţi-i în întâmpinare!” (v. Mat. 25.1-13). Din primul secol până în secolul
XX nu se aude aproape deloc de venirea Domnului. Din când în când, ici-colo, se
mai aude câte o voce slabă vorbind despre acest subiect, dar până la începutul
secolului XX nu s-a auzit acel strigăt de la miezul nopţii. Acum avem
multe broşuri şi multe volume pe această temă şi mulţi o predică în toate
ţările de pe pământ. A trecut miezul nopţii şi se apropie dimineaţa. Redescoperirea
adevărului despre venirea Domnului marchează o epocă deosebită în istoria Bisericii,
şi, ca orice trezire, aceasta a fost lucrarea Duhului Sfânt, făcută prin
instrumentele pe care le-a ales El şi cu mijloacele pe care El le-a considerat
potrivite. Şi cât de mult se potriveşte cu îndelunga răbdare a Domnului faptul
că este un timp între strigăt şi venirea Mirelui, eveniment care va arăta
starea fiecăruia. Cinci din cele zece fecioare nu aveau untdelemn în candelele
lor. Adică nu-L aveau pe Hristos şi nu aveau Duhul Sfânt locuind în ele, ci
aveau doar candela reprezentând mărturia exterioară. Cât de grav este aceasta
când privim la creştinătate! Cinci din fiecare zece mărturisitori nu sunt
adevăraţi, aşa că lor li se va închide uşa pentru totdeauna. Acestă parabolă ar
trebui să ne însufleţească în eforturile pentru evanghelizare! Să folosim cu
înţelepciune timpul care ne-a fost acordat între strigătul de la miezul nopţii
şi venirea Mirelui! În prima parobolă este vorba de slujire în casă, iar în cea
de-a treia de slujire în afara casei, adică de evanghelizare. În cea de-a treia
parabolă este vorba despre aşteptarea personală a venirii Domnului,
credinciosul având ceea ce este necesar pentru a merge cu El la nunta Fiului
Împăratului. „Este ca un om care, plecând din ţară, i-a chemat pe robii săi şi
le-a încredinţat averea lui; şi unuia i-a dat cinci talanţi, altuia doi şi
altuia unul: fiecăruia după puterea lui; şi îndată a plecat din ţară” (v. Mat.
25.14-30). Aici Domnul este prezentat părăsind lumea aceasta şi plecând înapoi
în cer, şi, cât timp El este acolo, slujitorii Săi au de folosit în lucrare
talanţii care le-au fost încredinţaţi. „Şi cel care primise cei cinci talanţi
s-a dus, a lucrat cu ei şi a câştigata alţi cinci talanţi. Tot astfel şi cel
care primise cei doi a câştigat alţi doi”. Aici ne sunt prezentate principiile
adevărate şi caracterul adevărat al slujirii creştine. Domnul Însuşi i-a chemat
pe slujitori şi le-a dat talanţii, iar fiecare slujitotor este răspunzător
înaintea Domnului pentru împlinirea chemării lui. Exercitarea darului, fie în casă,
fie în afara casei, deşi este influenţată de mersul lumii şi trebuie să fie
întotdeauna cu dragoste şi spre binecuvântare, nu este deloc dependentă de
voinţa suveranului, nici a preotului, nici a poporului, ci depinde numai de
Hristos, adevăratul Cap al Bisericii. A schimba aceasta înseamnă a înlătura
responsabilitatea faţă de Hristos şi a desfiinţa principiul fundamental al
slujirii creştine. Preoţia era caracteristica distinctivă a dispensaţiunii iudaice,
iar slujirea potrivit voii lui Dumnezeu caracterizează perioada creştină. De
aici vine eşecul total al Bisericii mărturisitoare când a căutat să imite
iudaismul sub atât de multe aspecte, atât în ceea ce priveşte preoţia cât şi în
ritualism. Dacă mai este nevoie de un ordin preoţesc şi de ritualuri şi
ceremonii, atunci eficacitatea lucrării lui Hristos este pusă sub semnul
întrebării. De fapt, chiar dacă nu în cuvinte explicite, aceasta subminează
temelia creştinismului. Totul este lămurit de cuvântul lui Dumnezeu: „El, după
ce a adus o singură jertfă pentru păcate, S-a aşezat pentru totdeauna la
dreapta lui Dumnezeu, de acum aşteptând până când vrăjmaşii Lui vor fi puşi ca
aşternut al picioarelor Lui. Pentru că, printr-o singură jertfă i-a desăvârşit
pentru totdeauna pe cei sfinţiţi ... Iar unde este iertare de acestea, nu mai
este jertfă pentru păcat” (v. Evr. 10.1-25). Slujirea este deci o înaltă
demnitate şi ceva vrednic de cel mai profund interes. Ea dă mărturie despre
lucrarea, victoria şi gloria lui Iisus, arătând că aceia care sunt pierduţi pot
fi salvaţi. Este activitatea iubirii lui Dumnezeu care se manifestă faţă de o
lume înstrăinată de El şi stricată, stăruind cu toată seriozitatea pe lângă
suflete ca să se împace cu Dumnezeu. „Dumnezeu era în Hristos, împăcând lumea
cu Sine, nesocotindu-le greşelile lor şi punând în noi cuvântul împăcării” (v.
2 Cor. 5.19-21). Preoţia iudaică menţinea poporul în legătură cu Dumnezeu, iar
prin slujirea creştină, Dumnezeu, în har, prin slujitorii Săi, salvează
sufletele de păcat şi distrugere şi le face să se apropie de El ca închinători
fericiţi în locul preasfânt. Revenind la parabola noastră, avem de remarcat în
mod special ceva care arată suveranitatea şi înţelepciunea Domnului în legătură
cu slujirea, şi anume că El a dat în mod diferit, fiecăruia potrivit cu
capacităţile lui. Fiecare avea o capacitate naturală care îl făcea potrivit
pentru slujba pentru care era angajat şi darurile erau date potrivit cu măsura
darului lui Hristos pentru împlinirea lor. „El a dat pe unii apostoli şi pe
unii profeţi şi pe unii evanghelişti şi pe unii păstori şi învăţători” (Efes.
4.11). Slujitorul trebuie să aibă anumite aptitudini naturale pentru lucrare în
afară de puterea Duhului lui Dumnezeu. Dacă Domnul îl cheamă pe cineva să
predice evanghelia, atunci acela va avea şi anumite abilităţi naturale pentru
aceasta. Apoi Domnul, prin Duhul Sfânt, va crea în inima lui o iubire reală
pentru suflete, care este cel mai bun dar al unui evanghelist. Apoi el se
cuvine să-şi înflăcăreze şi să-şi exercite darul potrivit cu capacitatea lui,
spre binecuvântarea sufletelor şi gloria lui Dumnezeu. Să ne aminitim că avem o
responsabilitate pentru aceste două lucruri: pentru darul care ne-a fost dat
prin har şi capacitatea prin care darul trebuie exercitat. Când Domnul va veni
să le ceară socoteală slujitorilor Săi nu va fi suficient să spui: „Eu nu am
fost educat pentru slujire sau nu am fost numit în funcţie”, ci atunci se va
pune problema: „Am fost eu dependent de Domnul ca să pot fi folosit de El
potrivit cu ceea ce a pregătit El pentru mine? Sau mi-am îngropat talantul în
pământ?” Atunci se va cerceta fidelitatea sau infidelitatea faţă de El. Ceea ce
îl deosebeşte pe slujitorul credincios de cel necredincios este încrederea în
stăpân. Cel necrdincios nu-L cunoştea pe Domnul şi acţiona motivat de teamă şi
nu de dragoste, fapt pentru care a ascuns în pământ talantul. Cel credincios Îl
cunoştea pe Domnul, avea încredere în El şi Îi slujea din dragoste, aşa că a
fost răsplătit. Iubirea este unica sursă pentru slujirea lui Hristos, fie că
este o slujire în Biserică, fie în lumea de afară. Fie ca nicioadată să nu fim
în situaţia de a ne scuza ca acel „rob rău şi leneş”, ci întotdeauna să contăm
pe iubire, har şi pace şi pe puterea binecuvântatului nostru Mântuitor şi Domn.
Efectul noii ordini a clerului:
Este drept să presupunem că aceia prin care
noua ordine a lucrurilor a fost introdusă în Biserică, aceea prin care a fost
exclusă slujirea liberă a Duhului Sfânt prin membrele trupului, au avut pe
inimă binele adunării. Este evident că, prin aranjamentele lui, Iganţius a
urmărit să evite dezbinările. Dar, oricât de bune ar fi motivele noastre, în
cel mai bun caz, intervenţia pentru a schimba ordinea lui Dumnezeu dă măsura
deplină a nebuniei omeneşti. Aceasta a fost greşeala Evei, şi ştim cu toţii
care au sunt consecinţele ei. Acesta a fost şi păcatul originar al Bisericii,
de unde a rezultat suferinţa acestor nouăsprezece secole. Duhul Sfânt trimis
din cer este unica putere pentru slujire, iar Domnului trebuie să I se acorde
toată libertatea de a-i alege şi a-i angaja pe slujitorii Săi. Aranjamentele şi
numirile omeneşti ştirbesc din libertatea Duhului şi sting Duhul. Numai el ştie
unde există capacităţi şi unde şi cum să distribuie darurile. Cu privire la Biserică,
aşa cum era ea în zilele apostolilor, s-a spus: „Dar toate acestea le lucrează
unul şi acelaşi Duh, împărţind fiecăruia în parte cum vrea” (v. 1 Cor. 12). Şi,
de asemenea, citim: „sunt deosebiri ale darurilor, însă este acelaşi Duh; şi
sunt deosebiri ale slujbelor, şi acelaşi Domn; şi sunt deosebiri ale
lucrărilor, dar este acelaşi Dumnezeu, care lucrează toate în toţi. Dar
fiecăruia i se dă arătarea Duhului spre folosul tuturor”. Aici totul este în
mâini divine. Duhul Sfânt dă darul care trebuie să fie exercitat recunoscându-L
pe Hristos ca Domn, şi atunci Dumnezeu dă eficacitate slujirii. Așadar,
adevărata slujire, îşi are sursa, puterea şi caracterul dat de Duhul Sfânt, de Domnul
Iisus şi de Dumnezeu-Tatăl! Cât de tistă este schimbarea care face ca slujirea
să depindă de rege, de prelat sau de popor! Oare nu este apostazie? Dar, vai!
Nu peste mult timp Biserica a descoperit că prin împiedicarea slujirii aşa cum
a fost prezentată în cuvântul lui Dumnezeu nu poate evita apariţia
diviziunilor, ereziilor şi a învăţătorilor falşi. Chiar şi în cel mai înzestrat
cu daruri creştin se poate manifesta carnea, dar, atunci când Duhul lui
Dumnezeu lucrează cu putere şi când este recunoscută autoritatea cuvântului,
atunci remediul este la-ndemână şi răul va fi judecat cu smerenie şi cu
fidelitate faţă de Hristos. Din acest momen, - începutul celui de-al doilea
secol, şi chiar înainte de aceasta -, Biserica a fost tulburată mult de erezii,
şi, cu trecerea timpului, lucrurile nu s-au ameliorat deloc, ci întotdeauna
s-au înrăutăţit. Irineu, un creştin celebru, care i-a urmat lui Pothinus ca
episcop de Lyon, în 177 d. H., ne-a lăsat multe informaţii cu privire la
primele erezii. Se presupune că el a scris prin anul 183. Cartea lui, „Împotriva
ereziilor”, se spune că ar cuprinde o apărare a credinţei sfinte catolice
(universal) şi o examinare şi respingere a învăţăturilor false susţinute de cei
mai de seamă eretici.
Originea deosebirii dintre cler şi laici:
La început, creştinismul nu avea un ordin
preoţesc deosebit, ci primii convertiţi Îl predicau pe Domnul Iisus
pretutindeni. Ei au fost primii care au răspândit vestea bună a mântuirii,
chiar înainte ca apostolii să fi părăsit Ierusalimul (Fapte 8.4). Cu timpul,
când cei convertiţi erau în număr suficient de mare ca să formeze o adunare, ei
s-au strâns laolaltă în numele Domnului în prima zi a săptămânii pentru a
frânge pâinea şi pentru a se zidi unii pe alţii în dragoste (v. Fapte 20.7).
Când apostolul a avut ocazia de a vizita acele adunări, el a ales bătrâni care
să supravegheze mica turmă; diaconii erau aleşi de adunare. Aceasta era toată
organizarea primelor biserici. Dacă Domnul ridica un evanghelist şi suflete se
întorceau la Dumnezeu, ei erau botezaţi în numele Tatălui, al Fiului şi al
Duhului Sfânt. Aceasta era, desigur, ceva care avea loc în afara adunării, şi
nu era un act al adunării. După o examinare de către cei spirituali a
autenticităţii lucrării evanghelistului, cei convertiţi erau primiţi în
comuniune. Din această scurtă schiţă a ordinii divine în biserici se poate
vedea că nu existau „clerul” şi „laicii” ca nişte categorii deosebite. Toţi
aveau aceeaşi poziţie în ceea ce priveşte preoţia, închinarea şi apropierea de
Dumnezeu. După cum spuneau apostolii Petru şi Ioan: „şi voi, ca nişte pietre
vii, sunteţi zidiţi o casă spirituală şi o preoţie sfântă, ca să oferiţi jertfe
spirituale primite de Dumnezeu, prin Iisus Hristos” (1 Pet. 2.5). Astfel,
întreaga adunare putea cânta: „A Lui, a Celui care ne-a spălat de păcatele
noastre în sângele Lui, a Lui fie gloria şi stăpânirea în veci de veci. Amin”
(Apoc. 1.5-6 ). Pe atunci singura preoţie era preoţia comună a tuturor celor
credincioşi. Cel mai umil servitor din palatul arhiepiscopului, dacă este
spălat în sângele lui Hristos, este mai alb decât zăpada şi potrivit să intre
în locul presfânt pentru a se închina dincolo de perdea. Acum nu mai există
închinare în curtea de afară. În Noul Testament nu mai există o separaţie a
unei clase privilegiate. Deosebirea dintre cler şi laici a fost sugerată de
iudaism, şi, în scurt timp, născocirile omeneşti au făcut ca aceasta să fie
privită ca fiind ceva măreţ, iar ordinarea episcopală a stabilit deosebirea şi a
făcut-o şi mai accentuată. Treptat, episcopul şi-a asumat titlul de Pontif.
Presbiterii, şi, treptat, şi diaconii, au devenit, ca şi episcopii, ordine
sacre. Poziţia mediatorială şi de apropiere mai mare de Dumnezeu a fost asumată
de casta preoţească, care şi-a asumat şi o poziţie de autoritate faţă de laici.
În loc ca Dumnezeu să vorbească direct inimii şi conştiinţei prin Cuvântul Său
şi ca inima şi conştiinţa să fie aduse direct în prezenţa Lui, înre om şi
Dumnezeu se interpunea preoţia. Astfel, Cuvântul lui Dumnezeu a fost pierdut
din vedere şi credinţa a ajuns să fie întemeiată pe opiniile oamenilor.
Binecuvântatul Domn Iisus ca Mare Preot şi Mijlocitor între Dumnezeu şi oameni
a fost practic dat laoparte şi înlocuit. Astfel, vai, vedem şi în Biserică ceea
ce este valabil cu privire la om de la Adam încoace: tot ce i-a fost
încredinţat omului a eşuat. Din vremea în care responsabilitatea de a menţine Biserica
în calitate de stâlp şi temelie a adevărului i-a fost încredinţată omului au
fost numai eşecuri. Totuşi, Cuvântul lui Dumnezeu rămâne acelaşi şi autoritatea
Lui nu dă greş, binecuvântat fie numele Lui. Unul dintre obiectivele principale
ale acestei scurte istorii este acela de a-i atrage cititorului atenţia la
principiile şi ordinea în Biserică aşa cum sunt prezentate în Noul Testament. „Dumnezeu
este Duh, iar cei care I se închină trebuie să I se închine în Duh şi în
adevăr” (Ioan 4.24). Adică, noi trebuie să ne închinăm Lui şi să-I slujim
potrivit cu adevărul şi sub îndrumarea şi având ungerea Duhului Sfânt dacă
dorim să glorificăm numele Lui şi închinarea şi slujirea noastră să fie
acceptate de El. Aproape toţi scriitorii ecleziastici afirmă că nici Domnul
Însuşi şi nici apostolii Săi nu au dat în vreun fel rânduieli certe cu privire
la ordinea şi guvernarea în biserică, că aceste lucruri au fost lăsate în seama
înţelepciunii celor care deţineau funcţii şi a caracteristicilor vremurilor.
Cunoaştem care sunt consecinţele. Omul a căutat propria lui glorie. Simplitatea
Noului Testament, calea smerită a Domnului şi a apostolilor Săi, zelul şi
lepădare de sine a unui Pavel, toate acestea au fost neglijate, şi măreţia
lumească a ajuns curând obiectivul ambiţiei clerului. O scurtă schiţă a
funcţiei de episcop va pune în mod clar în lumină aceste lucruri, şi, nu
ne-ndoim, va fi foarte interesantă pentru cititori.
Ce era un episcop în vremurile de
la-nceput?
Cel mai umil ţăran ştie despre măreţia şi
faima lumească a unui episcop, dar se poate să nu ştie cum un slujitor al lui
Hristos şi un succesor al pescarilor smeriţi din Galileea a ajuns la o asemenea
demnitate. În zilele apostolilor şi ceva mai bine de o sută de ani după aceea,
funcţia de episcop era una care cerea eforturi şi era o „lucrare bună”. El se
îngrijea de o singură biserică, iar aceea era de obicei găzduită într-o casă
privată. Pe atunci el nu „domnea peste moştenirea lui Dumnezeu”, ci era
slujiorul dând învăţătură oamenilor şi îngrijindu-se personal de cei bolnavi şi
săraci. Presbiterii, fără-ndoială, ajutau în gestionarea problemelor bisericii
în general, ca şi diaconii, dar episcopului îi revenea cea mai mare parte a
lucrării. Totuşi el nu avea autoritatea de a decreta sau sancţiona ceva fără
aprobarea presbiterilor şi a poporului. Pe atunci nu exista ideea ca în subordinea
lui să fie un „cler inferior”. Şi, pe atunci, bisericile nu aveau niciun fel de
venituri în afară de acelea oferite prin contribuţiile benevole ale poporului,
fără-ndoială, modeste, din care, după ajutorarea săracilor abia de mai rămânea
ceva care să îi revină episcopului ca un fel de răsplată. Iar, în acele timpuri
de început, cei care aveau funcţii în biserică, cel mai probabil, continuau
să-şi desfăşoare vechea meserie pentru a se întreţine pe ei înşişi şi familiile
lor, ca mai înainte. Apostolul Pavel spunea că un episcop trebuie să fie „primitor
de oaspeţi”, ceea ce el nu ar fi putut fi dacă venitul lui ar fi fost dependent
de câştigul celor săraci. Până în anul 245 clerul nu a primit salariu şi nu i-a
fost interzis să aibă meserii în lume. La sfârşitul secolului al doilea au
apărut situaţii care au afectat mult smerenia şi simplitatea originară a
episcopilor şi au dus la coruperea castei preoţeşti. Această schimbare a
început spre sfârşitul celui de-al doilea secol şi este cert că în acea
perioadă găsim primele reclamaţii cu privire la corupţia incipientă a clerului.
Din momentul în care interesele slujitorilor au ajuns să se deosebească
întrucâtva de interesele creştinismului, au început multe schimbări mari în
rău. Vom nota câteva dintre aceste împrejurări. Mai întâi:
Episcopii din oraşe erau, fie prin predicile lor,
fie prin predicile altora, - presbiteri, diaconi sau oameni din popor -, aceia
prin intermediul cărora se formau noi biserici în satele şi oraşele din
vecinătate. Aceste adunări nou formate, în modul cel mai firesc, continuau sub
protecţia bisericii din oraş, prin intermediul căreia au primit evanghelia,
ajungând să se formeze ca biserici. Astfel s-au format treptat provincii
ecleziastice, pe care grecii le-au numit mai apoi dioceze. Atunci episcopii
oraşelor au pretins să aibă privilegiul de a numi în funcţii slujitori în
bisericile rurale, iar aceia cărora ei le-au încredinţat instrucţiunile au fost
numiţi episcopi zonali. Aceştia au format o nouă clasă, ceva ierarhic între
episcopi şi presbiteri, fiind consideraţi inferiori episcopilor dar superiori
presbiterilor. Astfel au apărut deosebiri şi diviziuni şi s-au înmulţit
funcţiile.
Originea episcopului metropolitan:
Bisericile astfel constituite s-au răspândit
rapid în tot imperiul. În gestionarea problemelor interne, fiecare biserică era
esenţial deosebită de celelalte, deşi era în comuniune spirituală cu toate
celelalte şi era considerată ca fiind parte a unicei Biserici a lui Dumnezeu.
Dar, odată cu creşterea numărului de credincioşi şi cu extinderea bisericilor,
au apărut diferenţe în doctrină şi cu privire la disciplină, care nu
întotdeauna au putut fi rezolvate în interiorul adunărilor locale. Aceasta a
făcut să se constituie consilii sau sinoduri, care erau compuse în principal din
cei care erau angajaţi în slujire. Dar, când se strângeau laolaltă delegaţii
bisericilor, s-a ajuns curând la concluzia că trebuia cineva să prezideze acele
adunări. Dacă nu este recunoscută lucrarea suverană a Duhului Sfânt în Biserică,
atunci fără un preşedinte se ajunge la anarhie. În general era pus să prezideze
episcopul capitalei provinciei, el căpătând titlul înalt de episcop
metropolitan. La întoarcerea lui acasă îi era greu să lepede acele onoruri
ocazionale, astfel încât curând a ajuns să pretindă a avea personal demnitatea
permanentă de mitropolit. Până atunci, episcopii şi presbiterii erau
consideraţi ca având rang la fel de înalt, cei doi termeni fiind folosiţi ca
sinonime, dar, de atunci, s-a ajuns ca episcopul să fie considerat ca investit
cu puterea supremă pentru conducerea Bisericii şi episcopii au fost hotărâţi să
se menţină în acea poziţie de autoritate. Presbiterii au refuzat să accepte
acea demnitate pe care şi-o asumaseră singuri episcopii şi au căutat să fie
independenţi. Din aceasta s-a născut marea controversă dintre sistemele
presbiterian şi episcopal, care a continuat până astăzi şi despre care vom
spune mai mult în cele ce urmează. Consider că am spus destul pentru a-i
prezenta cititorului începuturile multor lucruri care sunt încă înaintea
noastră în Biserica mărturisitoare. În ordinul consacrat al clerului vom găsi
germenul din care au răsărit întreaga preoţie medievală, păcatul simoniei,
legile celibatului şi corupţia groaznică a evului întunecat. După ce am aruncat
o privire peste ceea ce se petrecea în interiorul Bisericii de la început, şi
mai ales printre conducătorii ei, vom relua, în următoarea parte a acestui
studiu, istoria generală a Bisericii de la moartea lui Marcus Aurelius.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu