DESPRE NOUA STRATEGIE DE REFORMĂ A
EDUCAȚIEI DIN ROMÂNIA – „EDUCAȚIA NE UNEȘTE”! INTERCONEXIUNEA DINTRE REALITATEA
ROMÂNEASCĂ ȘI CEA INTERNAȚIONALĂ!
1. Problematica
reformei învățământului din România:
În cei
aproape 30 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, în România au tot avut
loc „reforme” ale învățământului care au dus, per global, la scăderea uluitoare
a calității învățământului românesc! O simplă comparație cu ce exista înainte de
1989, duce aproape inevitabil la concluzia că, în materie de învățământ,
regimul comunist, mai ales în perioada 1974 – 1989, a avut performanțe net
superioare perioadei postdecembriste!
Cum s-a
ajuns aici? Foarte simplu! Orice așa-zisă reformă din acești 30 de ani nu a
ținut cont de realitățile sistemului românesc, de necesitățile lui reale, ci a
încercat să copieze mecanicist sisteme din afară, fără a copia și fondul
acestor sisteme străine! Ce dorim să evidențiem mai exact? Toate reformele au copiat
doar forma! Fondul a rămas tot cel autohton!
Nu s-au schimbat mentalitățile împământenite, nu s-a pus accentul pe investiții
serioase în școli, mai cu seamă în mediul rural - avem și acum enorm de multe
școli cu „toalete” în fundul curții și noi vorbim de smart-table -, nu s-a
eliminat politizarea învățământului! Ba dimpotrivă, aceasta a căpătat forme
hidoase, mai urâte decât în timpul regimului comunist! Implicarea politicului
este o catastrofă! Numiri în funcții de conducere, posturi didactice acordate
pe criteriul slugărniciei față de „stăpân”, așa-zise concursuri naționale de
titularizare care nu sunt accesibile opiniei publice pentru control - ar trebui
ca toate tezele de la titularizări, concursuri de ocupare a diverselor posturi
de conducere să fie scanate și făcute publice! Acest fapt este obligatoriu
pentru a elimina suspiciunile privitoare la notele luta e de candidați!
Mai
trebuie oare să amintim că, așa-zisele reforme s-au făcut fără minima
consultare a celor din educație!? Este de prisos! Punctul cel mai înalt al
arbitrariului a fost reprezentat de „reforma” lui Funeriu - cel care calcula
„viteza pumnului” lui Băsescu! Legea lui Funeriu a legalizat de-a dreptul
implicarea politicului în viața școlilor, desființase examenului de
titularizare, înlocuindu-l cu niște„examene” pe școală! Bine că regimul politic
care a asumat această (fără de)lege a căzut!
Sigur, nu negăm
faptul că orice reformă a educației trebuie să implice și factorul politic! Dar
până la un punct! Politicul nu are căderea să impună el reglementări până în
cele mai mici detalii, mai ales că, mulți politicieni ce s-au implicat în
educație, habar n-aveau de necesitățile sistemului, nu cunoșteau și nu cunosc
aspecte de bază ale pedagogiei, ale problemelor legate de învățământul centrat
pe competențe, dar ne-au înnebunit cu laudele acestor competențe de parcă ar fi
descoperit un fel de mecanism magic de modernizare și „eficientizare” a
sistemului de învățământ! Reforma adevărată a sistemului trebuie să plece de
jos, de la fond!! Nu se poate să vorbești despre competențe, smart-table,
lecții digitale, învățământ diferențiat, învățământ dual etc., etc., fără să
rezolvi problemele infrastructurii școlare, a transparenței concursurilor de
ocupare a posturilor, a depolitizării etc.! Altfel, orice proiect de reformă va
eșua lamentabil, așa cum s-a întâmplat până acum!
Considerăm că este nevoie de o reformă a sistemului de educație
românesc, dar o reformă reală, de profunzime, care să readucă echilibrul în
relația profesor - elev - părinte, să repună profesorul în locul care i se
cuvine în cadrul sistemului educațional, prin respectarea demnității sale, prin
înlăturarea libertății excesive acordate elevilor, care pot să facă apropae tot
ce doresc, regulamentul școlar punându-l actualmente pe profesor în situația de
accepta jigniri, violențe din partea elevilor fără ca el să aibe posibilități
reale de acțiune, mai ales în contextul actual „al finanțării per capita” și să
înlăture eșafodajul politic din educație. Așa numita viziune sistemică „Educația ne unește”, prezentată de ministrul Ecaterina Andronescu, pare a
fi mai degrabă o reformă de dragul reformei, fără să abordeze problemele mari,
de esență, care au făcut ca România să fie campioană europeană la analfabetism
funcțional și la abandon școlar.
Ceea ce propune doamna Andronescu este același gen de reformă care se
discută de 30 de ani încoace, acela în care nu se întâmplă nimic. Ne facem că
facem ceva, sunt învârtite doar cuvinte frumoase, goale de conținut. Mai punem
o evaluare, mai scoatem o materie, dar atât. Limbile străine sunt eliminate din ciclul primar,
matematica este eliminată de la BAC-ul tehnologic filiera economică. Nu se știe
ce și cum evaluăm. În plus, ministrul Educației vrea să traseze foarte dur și
restrictive parcursul absolventului. Astfel, un elev de la filologie, de
exemplu, nu va mai putea să studieze medicina. Ministrul Educației propune și
eliminarea de la BAC a evaluării competențelor lingvistice după Cadrul European
de referință. Ceea ce înseamnă că ne întoarcem cu 10 ani în urmă și facem doar
evaluări superficial.
Observăm că, nicăieri în
viziunea prezentată de ministrul Ecaterina Andronescu, aflată pentru a patra
oară la cârma acestui domeniu esențial pentru societatea românească, nu se
vorbește despre depolitizarea sistemului de învățământ, adevăratul călcâi al
lui Ahile din Educație. Ani la rând, directorii de școli și inspectorii școlari
au fost înregimentați politic și au condiționat nu de puține ori cariera
corpului profesoral de favoritisme politice, ceea ce a dus la situația
dramatică de astăzi. Nu în ultimul rând, Ecaterina Andronescu, aflată la al
patrulea mandat de ministru, ar trebui să răspundă pentru angajamentele
neonorate din programul de guvernare, să spună unde sunt cele 2.500 de creșe și
grădinițe promise și de ce România mai are încă mii de școli cu toalete în
curte, fără apă și canalizare.
2. DOCUMENT: „Educaţia
ne uneşte”:
Documentul de poziție lansat de
Ecaterina Andronescu are 22 de pagini şi a fost publicat pe site-ul ministerului Educaţiei, edu.ro. Numit “Educatia ne uneste – Viziune asupra viitorului
educatiei in România”, documentul
este însoţit de un comunicat de presă la finalul căruia există o învitaţie la
dezbatere: „să dezvoltăm împreună cadrul unui dialog constructiv”, însă nu este
precizată nicio adresă de email sau modalitate prin care cineva poate trimite
opinii, păreri, analize. Documentul nu are formă de act legislativ şi a fost
catalogat de Ecaterina Andronescu drept „o propunere”.
În
document sunt enumerate valorile fundamentale pe care sistemul de învăţământ ar
trebui să le cultive. Acestea sunt cinci la număr: încredere, echitate,
solidaritate, eficacitate și autonomie.
Pe
lângă acestea, apar enumerate şi cinci principii ale unei viitoare legi a
educaţiei: centrarea pe elev,
flexibilitate, calitate măsurabilă, colaborare, subsidiaritate.
Iată
ce presupun aceste principii, pe scurt, în explicaţia autorilor:
Centrarea pe elev. În plan
concret, acesta presupune consiliere pentru orientare școlară și profesională
bazată pe aptitudini și talent, precum șisprijin socioeducațional pentru toți
copiii, în funcție de nevoile fiecăruia.
Flexibilitatea. Există rute
flexibile care asigură un parcurs școlar
pentru fiecare, cu posibilități de revenire și de modificare a acestuia pentru a atinge obiectivele dorite. În plan individual, rezultatul demersului educațional va fi un adult flexibil și adaptabil la dinamica societății.
pentru fiecare, cu posibilități de revenire și de modificare a acestuia pentru a atinge obiectivele dorite. În plan individual, rezultatul demersului educațional va fi un adult flexibil și adaptabil la dinamica societății.
Calitatea măsurabilă. Există
standarde de calitate transparente pentru toți actorii și fiecare etapă a
parcursului educațional are obiective clare asumate pentru fiecare copil în
parte. Impactul pozitiv al procesului de predare-învățare asupra elevului este
indicatorul principal de calitate a unei școli, iar succesul serviciului public
de educație, în ansamblu, se măsoară prin intrarea calificată a tânărului pe
piața muncii.
Colaborarea. Serviciul public de educație colaborează activ cu sectorul
economic și asociativ, iar școala sprijină și, la nevoie, dirijează familia în
rolul său de educator principal. Cadrele didactice lucrează
interdisciplinar, în beneficiul elevilor, sprijinindu-se reciproc și împărtășind modele de bune practici. Învățarea se bazează pe participarea beneficiarilor (elevi, familie, comunitate) la elaborarea conținuturilor și la definirea traseului educațional.
interdisciplinar, în beneficiul elevilor, sprijinindu-se reciproc și împărtășind modele de bune practici. Învățarea se bazează pe participarea beneficiarilor (elevi, familie, comunitate) la elaborarea conținuturilor și la definirea traseului educațional.
Subsidiaritatea. Deciziile
care afectează progresul copilului se iau cât mai aproape de acesta, iar
asigurarea calității demersului educațional și atingerea obiectivelor de
învățare pentru fiecare copil sunt în responsabilitatea fiecărui actor
implicat, de la familie la școală și comunitate. Școlile sunt încurajate, prin
instrumente speciale, să își suplimenteze finanțarea și să îmbunătățească
performanța demersului
educațional în modul cel mai potrivit contextului în care funcționează.
educațional în modul cel mai potrivit contextului în care funcționează.
PRODUSUL
ŞCOLII ROMÂNEŞTI: ADULTUL AUTONOM:
„La finalizarea
învățământului obligatoriu, beneficiarul este capabil să aplice practic, în
viața de zi cu zi, cunoștințele dobândite în domeniul comunicării, al
matematicii, al științelor și în cel digital. Are un set de abilități
profesionale transferabile, precum și atitudinea și instrumentele necesare
pentru intrarea calificată pe piața muncii. Are, de asemenea, un set de
competențe care să-i permită gestionarea aspectelor economice și financiare ale
vieții independente, crearea și gestionarea unei familii, participarea la
comunități de interese și crearea acestora, asumarea răspunderii pentru sine și
pentru acțiunile grupurilor din care
face parte. Are cunoștințele și
atitudinile necesare pentru a folosi sustenabil resursele existente în viața
personală și în societate în general“, susţine documentul citat.
Parcursul școlar se construiește pe principiul
flexibilității, este centrat pe nevoile și aptitudinile beneficiarului și duce
la autonomizarea acestuia
ca membru al societății, din punct de vedere personal și profesional, potrivit
documentului.
3.
O privire asupra
situației din afara României (dacă tot suntem „experți” în a-i copia pe
alții!);
CELE MAI PERFORMANTE
SISTEME DE EDUCAȚIE – SECRETUL SUCCESULUI!
a. De la
analfabetism la performanță:
România se află mai tot timpul la coada clasamentelor
atunci când vine vorba despre educaţie, despre sistemul de învăţământ, iar
rezultatele examenelor naţionale vin mereu să întărească acest fapt. Recent, un
amplu top mondial realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare
Economică arăta chiar că ţara noastră are cel mai prost sistem de educaţie din
Uniunea Europeană. Potrivit realizatorilor studiului, educaţia românească
suferă din cauza lipsei de reforme radicale şi mai ales de finanţare, de
investiţii în sistem. Ţări din Asia care au început mult mai târziu decât noi,
dar s-au organizat mai bine, se regăsesc acum pe primele locuri în clasamentele
referitoare la educaţie. Un exemplu despre care auzim des este Singapore,
o ţară cât un oraş, care a început reforma în urmă cu aproximativ 10 ani, iar
acum e fruntaşă la acest capitol, ca şi la dezvoltarea
economică. Singapore înregistra în 1960 cel mai ridicat nivel de
analfabetism, iar învăţământul primar a devenit obligatoriu abia în anul 2000.
Oraşul-stat din Asia are 4, 3 milioane de locuitori, împrăştiaţi pe circa 700
de kilometri pătraţi, pe insule. Au ajuns, însă, la una dintre cele mai mari
rate de alfabetizare din Asia: 95%. Cum au reuşit? Prin prioritizarea acestui
sector – investiţii masive în învățământ, în infrastructură, şi o selectare
foarte atentă a profesorilor, a educatorilor.
b. Profesori
competenți:
Un alt exemplu asiatic este Japonia, ţara care de
obicei apare pe locul doi în clasamentele referitoare la educaţie. Un astfel de
clasament a fost realizat în 2016 de firma Pearson, care
deţine Financial Times şi The Economy Group. Topul
a fost realizat pe baza rezultatelor elevilor din 40 de state la testele
internaţionale de cunoştinţe generale, adică la competenţe lingvistice,
matematică şi ştiinţe, dar şi pe baza statisticilor referitoare la gradul de
alfabetizare şi de absolvire a cursurilor de către elevi. Iar dacă pe locul doi
s-a clasat Japonia, primul loc a fost ocupat de Finlanda, o ţară ce
mereu apare în fruntea acestor topuri. Potrivit unei analize realizate
de BBC, finlandezii preţuiesc foarte mult meseria de profesor, iar
cei care şi-au asumat această meserie sunt foarte bine pregătiţi. Nimeni nu
predă, nici măcar la şcoala primară, fără să aibă măcar studii de masterat. Pe
lângă profesori competenţi, finlandezii au pus la punct programe educaţionale
competitive şi nu sunt foarte stricţi cu programa şcolară naţională – aceasta
poate fi schimbată la nivel de municipalitate sau chiar de şcoală, în funcţie
de nevoile care există în comunitatea respectivă. Acest lucru este posibil
tocmai pentru că există o foarte mare încredere în profesori, toată lumea este
încredinţată că ei ştiu cel mai bine cum trebuie să procedeze. Mai nou,
manualele școlare sunt tot mai rare, iar tabletele le-au luat locul în
școli.
c. Școala
în Finlanda:
Chiar dacă au fost declaraţi ani la rând cei mai buni din
lume, finlandezii caută în continuare să îmbunătăţească sistemul, astfel că s-a
anunţat, pentru următorii ani, o reformă profundă în educaţie. Astfel, până în
anul 2020, Finlanda va renunţa la împărţirea programei şcolare în materii
clasice, precum istoria sau matematica, şi va trece la studiul unor teme
interdisciplinare sau a unor fenomene complexe. Pe scurt, elevii se vor pregăti
pentru ceea ce doresc ei să devină, studiind teme generale, ce combină elemente
din mai multe discipline, toate potrivite pentru scopul urmărit. În plus,
autorităţile se gândesc să desfiinţeze sălile clasice de clasă, iar grupul de
studiu să fie mai mic, pentru a încuraja colaborarea între profesor şi elevi. De
exemplu, un elev finlandez care doreşte să devină ospătar, va urma cursuri care
includ elemente de matematică, tehnici de comunicare şi limbi străine. Cei care
se pregătesc pe teme generale, precum Uniunea Europeană, vor avea cursuri
combinate de istorie, limbi străine, economie sau geografie.
Acum, înainte de reformă, sistemul de învăţământ
din Finlanda este deja considerat cel mai bun din lume, datorită rezultatelor
obţinute de elevi. Rata de promovare a examenului de final de liceu este de peste
90%, iar peste 65% dintre absolvenţii de liceu urmează cursurile unei
facultăţi.
Profesorii finlandezi sunt respectaţi şi foarte bine
pregătiţi, fiind şi remuneraţi pe măsură – salariile lor se încadrează între
2.000 şi 6.000 de euro. Nu oricine poate ajunge să predea într-o şcoală din
Finlanda: doar circa 10% dintre doritori ajung la catedră.
d. Școala
în Japonia:
La fel de respectați sunt profesorii și în Japonia,
chiar dacă nu au salarii foarte mari; și au un sistem performant, chiar dacă i
se alocă puține fonduri, în comparație cu alte țări. Întreaga societate și
cultură japoneză este cunoscută pentru valorile sale, pentru onoare,
responsabilitate, cinste. Acestea se deprind încă din primii ani de viață, iar
la școală se consolidează. Elevii japonezi își fac singuri curățenie în școli,
servesc masa și participă activ la toate activitățile, de la cele educative, la
cele administrative. Profesorii japonezi, la rândul lor, și-au asumat o
datorie, aceea de a pregăti cetățeni-model. Și își iau această datorie foarte
în serios. Totuși, Japonia anunță, la rândul său, că începe să
implementeze o reformă majoră în educație, una pe care au numit-o „schimbarea
vitejească”. Aceasta presupune studiul în școli a materiilor principale, cu
adevărat importante pentru dezvoltarea ulterioară a elevilor: matematica de
afaceri (operaţii de bază şi folosirea calculatoarelor în afaceri), lectura
(obligatoriu o carte citită săptămânal), educație civică (respectarea legilor,
spiritul civic, etică, respect pentru regulile de convieţuire, toleranța,
altruismul și respectul pentru ecologie), informatică (programe office,
internet, rețele sociale și de afaceri online) și, nu în ultimul rând, patru
limbi străine, fiecare cu alfabetul, cultura și religia sa.
e. Examene
- evenimente naționale:
Coreea de Sud apare,
de asemenea, în topurile internaționale, cu un sistem educațional performant.
Această țară pune foarte mare accent pe examene, iar programa şcolară este
structurată în așa fel încât să răspundă strict cerinţelor de la examenele
naţionale. Interesant este faptul că examenele sunt considerate evenimente
foarte importante în societate, la nivel național. Există zile speciale,
stabilite clar, în care se dau anumite examene. Iar atunci când se dau,
spre exemplu, testările de admitere la facultate, traficul în zona
universităţii este oprit, iar avioanele sunt deviate pentru a reduce la minimum
zgomotul care i-ar putea deranja pe studenţi. În zilele de examen, elevii au
transportul gratuit și se suplimentează numărul mijloacelor de transport în
comun, pentru ca nimeni să nu întârzie. Pe aceleași considerente, există firme
care își încep programul mai târziu în zilele respective, pentru ca angajații
să nu aglomereze drumul, lăsând mai mult loc elevilor și studenților.
La fel de importantă este educația și în Shanghai,
unde învățământul este, de asemenea, foarte lăudat. Temele elevilor sunt
importante și sunt tratate cu atenție, în familie – toți membrii participă la
educația celor mici și își dedică o mare parte din timp în acest scop. În
Shanghai s-a început reforma în educaţie la începutul anilor ’80, când s-a
dezvoltat foarte mult învăţământul profesional şi în anii ’90, care au adus
reforma în programa școlară.
f. Accent
pe profesori:
Treptat, sistemul s-a schimbat și nu se mai
concentrează pe examenele naţionale, ci pe învăţământul de calitate. Profesorii
urmăresc să dezvolte capabilităţile elevilor, în loc să-i oblige să acumuleze
foarte multă informaţie teoretică. Se străduiesc foarte mult să-i implice și
să-i stimuleze pe elevi, astfel ca aceștia să nu se plictisească niciodată la
ore. În acest fel, educația din Chinaa început să apară în topurile
și în analizele internaționale, precum cele realizate de Pearson –
cu toate că există voci care atrag atenția că reforma s-a făcut în Shanghai, nu
în întreaga țară. Oricum ar fi, cert este că s-a investit foarte mult și în
infrastructură, foarte multe școli au fost reabilitate, renovate și dotate la
cele mai înalte standarde.
„Decât o mie de zile de studiu, mai bine o zi cu un profesor
bun”. (proverb japonez)
Chinezii s-au inspirat foarte mult din sistemul finlandez
de învățământ, aplicând multe dintre reformele acestuia. De exemplu, au
eliminat, asemenea finlandezilor, mai multe examene și testări, despre care
considerau că nu sunt relevante și stresează inutil elevii. Clasele sunt mixte,
iar copiii nu sunt ierarhizați ca fiind slabi, mediocri sau foarte buni, cel
puțin până la finalul ciclului primar. La fel ca și în Finlanda,
profesorii din China trebuie să fie foarte bine pregătiți – cei care predau la
școala primară trebuie musai să fie absolvenți de universitate, iar de la
gimnaziu în sus, toţi profesorii trebuie să aibă şi o calificare profesională
suplimentară. Mulţi dintre ei au studii masterale şi fiecare profesor trebuie
să facă în jur de 240 de ore de formare profesională pe o perioadă de cinci
ani.
Tot la capitolul dascăli, trebuie să remarcăm faptul că
cele mai multe sisteme performante de învățământ din lume nu cuprind
conceptul de „profesor titular”, așa cum este la noi! De ținut minte
acest fapt! De multe ori se fac schimburi de profesori între școli, pentru
a evita să se adune cei mai buni într-un singur loc. Se fac parteneriate între
școli, cele mai bune le ajută pe cele mai slabe. Totul se face în interesul
elevului, cu gândul la el și la binele lui.
g. Sistemul
britanic:
Regatul Unit al Marii
Britanii, Olanda, Noua Zeelandă şi Elveţia,
uneori și Canada, sunt alte țări care se disting cu sistemele lor
de educație.
Sistemul britanic pune
accent pe dezvoltarea creativității copiilor, pe formarea și exprimarea
părerilor proprii – spre deosebire de școlile românești, care încă promovează
predarea după dictare și memorarea lecțiilor. Atât la britanici, cât și la
celelalte țări civilizate din acest punct de vedere, teoria nu vine niciodată
spre a fi memorată, ci este tot timpul pusă în practică. Elevii învață din
exemple concrete și pot vedea imediat, în timpul lecției, în ce fel vor putea
folosi mai târziu informațiile primite la școală. Astfel se evită situațiile în
care un elev de nota 10 iese din școală fără nicio pregătire practică și
incapabil să se descurce pe piața muncii și în societate, în general. Tot
din respect pentru elevi și pentru capacitățile sau interesele lor diferite, în
majoritatea țărilor copiii își pot alege materiile de studiu, nu sunt obligați
să învețe o grămadă de lecții care nici nu le plac, nici nu le sunt utile.
Acest lucru îi ajută să își dezvolte respectul pentru propria persoană și
încrederea în capacitățile proprii. Trebuie precizat și faptul că materiile
sunt mult mai puține decât în școala românească, unde elevii, se știe, își
petrec majoritatea timpului la ore, meditații și făcând teme. În sistemele
educaționale performante, elevii nu mai lucrează după ce vin acasă, de la
școală, ci petrec timp de calitate în familie, se ocupă de sport și de
hobby-uri. Nici notele nu sunt la fel de importante ca și în România, deci
elevii britanici, să zicem, sunt mult mai relaxați din acest punct de vedere.
h. Concluzii:
Iată cât de mult mai are de parcurs România și
sistemul nostru educațional, ca să se compare măcar cu cele mai bune din lume.
Iată de ce ne aflăm mereu în coada clasamentelor, la acest capitol. Și asta cu
toate că auzim mereu de olimpicii români, care se întorc de la competiţiile
internaţionale încărcaţi de medalii – din păcate, sunt doar excepţii, iar
succesul lor se datorează exclusiv ambiţiei proprii, inteligenţei şi muncii
lor.
l. Ce fac alţii mai bine
decât noi?
1.
Investiţiile în educaţie. Sunt ţări care alocă chiar şi 20-25%
din PIB învăţământului, spre deosebire de nici 4%, în cazul României.
2.
Sunt ţări care au sisteme foarte performante, cu rezultate bune,
dar încă fac eforturi să le îmbunătăţească, să ţină pasul cu timpurile, cu
elevii, cu societatea. Aceste ţări demonstrează că sistemul de învăţământ şi
calitatea acestuia determină calitatea vieţii, a societăţii, dezvoltarea ţării.
3.
Respect pentru profesori. Potrivit specialiștilor
internaționali, sistemele educaţionale de succes au în comun faptul că acordă
un statut important profesorului şi că au „cultura” educaţiei. Foarte
importantă este finanţarea educaţiei, însă nu la fel de importantă precum
atitudinea societăţii faţă de educaţie.
4.
Respect pentru meseria de dascăl. Într-un sistem performant,
numai profesorii foarte bine pregătiți ajung la catedră. În consecință, se
bucură de încredere atât din partea autorităților, cât și din partea elevilor
și părinților.
5.
Competiția nu îi ajută cu absolut nimic pe elevi. Școala
finlandeză a eliminat sistemul de notare care îi ierarhizează pe copii. În
schimb, îi încurajează pe cei care se descurcă mai bine într-un domeniu să îi
ajute și pe ceilalți să înțeleagă mai bine. Nici notele nu îi ajută pe elevi să
învețe mai bine, sau să se auto-perfecționeze.
SUPLIMENTAR: Școala în
Suedia:
Aici se dau note
elevilor abia începând din clasa a VI-a, iar până la facultate, nu prea există
nici examene. Temele pentru acasă sunt puține – copiii nu trebuie să studieze
mai mult de 30 de minute pe săptămână la o materie. Școlile sunt finanțate din bugetul
local și sunt gratuite. Profesorii au o libertate foarte mare la clasă,
„jonglând” cu programa; iar elevii își pot alege școala unde vor să studieze.
Totuși, sistemul suedez nu este considerat foarte performant, pentru că elevii
sunt prea relaxați și nu obțin rezultate grozave la testele internaționale.
4.
Roluri și relații între
actorii implicați în educație: școală - familie - comunitate:
În societatea de astăzi școlii îi
revine dificila sarcină de a dezvolta relații firești cu alți actori foarte
importanți pentru educația copiilor. Spunem că, această sarcină este dificilă
deoarece, de multe ori, familia aruncă pe spinarea școlilor responasabilitatea
educației copiilor. De asemenea, alți actori din comunitate neglijează
problemele școlilor. Nu doar școala, așadar, are responsabilități majore în
formarea copiilor! Pentru formarea și dezvoltarea armonioasă a copiilor se
impune implicarea familiei, bisericii, diverselor organizații (culturale,
nonguvernamentale , palate ale copiilor etc.), cu alte cuvinte, este nevoie de
implicarea agenților educației nonformale și informale.
Această
cooperare se poate face sub forma parteneriatelor educaționale sau prin
contacte directe profesori – familie. Sesizăm, din păcate, în multe locuri
din România, dezinteresul familiilor pentru educația școlară a copiilor,
implicarea arbitrară a politicului – în special al primăriilor – în viața
școlii prin angajarea diverselor „pile”, intervenții ale inspectoratelor
școlare prin „diverse” acțiuni și „programe” educaționale care sfârșesc prin a
cere profesorilor completarea unor maldere de hârtii fără sens! Să ne gândim la
idea organizării unor excursii - se cere completarea unei hârțogării absurde,
care-i determină, în cele din urmă, pe mulți profesori să abandoneze astfel de
inițiative. Mai mult, chiar pentru încheierea unor parteneriate educaționale cu
alte instituții și organizații este nevoie de „proiectarea” unei hârțogării
„complexe” care să prevadă „totul” - de la participanții la parteneriat până la
scopul parteneriatelor, etapele respectivelor parteneriate de parcă totul ar
urma să se desfășoare strict ca la „carte”, fără schimbări și ajustări pe
parcurs! Absurd! În ce altă țară civilizată a lumii se mai întâmplă astfel de
lucruri!? De ce trebuie atâta hârțogărie!?
Alt aspect foarte important - școala trebuie
să răspundă necesităților comunității, să pregătească elevii în domenii cerute
pe piața muncii, să-i formeze pe elevi în spiritul cerut de educația globală
– ei trebuie să fie capabili de a se integra în circuitul internațional al
muncii -! Și aici întâlnim mari probleme - multe instituții de învățământ
pregătesc sau se fac că pregătesc elevi în domenii fără căutare pe piața
muncii! Este una dintre cele mai acute lipsuri ale învățământului românesc.
Nimeni n-a reușit să facă corelare necesară între școală și nevoile comunității
în acești 30 de ani! Personal nu cred nu s-a putut, ci, pur și simplu, nu s-a
dorit! Avem astfel și acum în funcțiune licee, pretențios numite „licee tehnologice”
care nu-și mai justifică demult existența! Singura lor menire este aceea de a
păstra „până la pensie” catedrele unor profesori titular! România „mustește” de
grupuri școlare agricole, licee tehnologie auto etc, etc.! În aceste condiții
ce rost are să vorbești în România de învățământ dual!? Ce rost are să plângi
după școlile profesionale!? Învățământul dual, școlile profesionale nu pot
funcționa eficient fără sprijinul unor agenți economici interesați! Orice
școală profesională, liceu tehnologic trebuie să fie susținute de agenți
economici dispuși să-și asume pregătirea unor viitori meseriași, și, care să
investească masiv în dotarea materială a respectivelor instituții de învățământ,
și, apoi să-i și anagajeze pe absolvenți în muncă! Nu vedem o implicare de
proporții a agenților economici într-o astfel de acțiune! Astfel, învățământul
profesional și tehnic are șanse minime să se dezvolte cu adevărat în România!
Relația
școală-familie rămâne, însă, în România o mare problemă, agravată și de plecarea
masivă a părinților multor elevi la muncă peste hotare! Astfel, de multe ori
elevii rămân de capul lor, ca să ne exprimăm plastic, sau în seama unor bunici
bătrâni și bolnavi care nu mai pot avea grijă eficient de respectivii copii!
Este una dintre problemele cele mai acute ale societății românești de astăzi
care va avea grave repercursiuni pentru viitor! Se cunosc multe cazuri de copii
care s-au sinucis de dorul părinților! Se pare că, factorii politici sunt TOTAL
dezinteresați de această problemă!
Un
apel! „Părinţi - Sprijiniţi-vă copiii!”:
Părinții vor pentru copiii lor tot ce este mai bun. Prin urmare, ce rol joacă şcoala în cadrul
măsurilor luate de părinţi în vederea instruirii copiilor? Şi care ar trebui să
fie relaţia dintre părinţi şi profesori?
a.
Rolul părinţilor şi al profesorilor
„Părinţii sun cei mai importanţi
educatori ai copiilor lor“, afirmă Doreen
Grant, autoarea unui studiu referitor la influenţa exercitată de şcoală
asupra mediului familial. Dar, dacă sunteţi părinte, această idee poate fi greu
de acceptat.
Poate că mulți părinți au observat că,
metodele de instruire s-au schimbat mult de când au terminat ei şcoala. La ora
actuală se predau la şcoală materii până nu demult necunoscute, ca de exemplu
discipline care s ereferă la mijloacele de comunicare în masă, educaţia
sanitară şi microelectronică. Acest lucru i-a determinat pe unii părinţi să
reducă la minimum contactul cu şcoala. „Când stă de vorbă cu profesorul
copilului său, chiar şi adultul cel mai sigur de sine se poate simţi ca un
copil de cinci ani, înalt de un metru şi douăzeci de centimetri“, scrie Dr. David Lewis în cartea „Help
Your Child Through School” (Ajutaţi-vă copilul în anii de
şcoală). „În loc să discute cu profesorii de la egal la egal despre problemele
sau temerile lor, unii părinţi recurg la un comportament infantil.” Într-adevăr, unii părinţi iau legătura cu
profesorii copilului lor doar atunci când se ivesc probleme grave. Şi chiar şi
atunci, de cele mai multe ori, o fac numai pentru a se plânge. Cu toate
acestea, părinţii pot contribui în foarte mare măsură la instruirea copiilor
lor colaborând cu profesorii. Există mulţi părinţi care fac acest lucru.
În calitate de părinţi aceștia
au responsabilitatea să analizaţi cu interes ceea ce învaţă copiii lor la
şcoală. De ce? Deoarece profesorii, în calitatea lor de cadre didactice, îi
reprezintă pe adulți din punct de vedere moral. Valorile pe care ei le susţin
îi influenţează pe elevi, deoarece, pentru copii, profesorii constituie un
model. În ceea ce-i priveşte, majoritatea profesorilor sunt dispuşi să
colaboreze cu părinţii elevului. Directorul unei şcoli din sudul Germaniei, de
exemplu, le-a scris părinţilor: „Noi, profesorii, ne-am dat acum seama mai bine
decât în anii trecuţi că o întreagă serie din elevii noştri, îndeosebi cei care
au început şcoala (în Germania, la şase ani), sunt şi acum în mare măsură
insensibili, cruzi şi, efectiv, prost crescuţi. Mulţi sunt total nestăpâniţi şi
nu cunosc nici o limită; nu au niciun simţ al vinovăţiei; sunt extrem de
egoişti şi antisociali şi devin agresivi fără niciun motiv evident,
strângându-i pe alţii de gât şi lovindu-i cu picioarele”. Dacă în Germania se
întâmplă astfel de lucruri, să ne mai întrebăm cum este situația în România
unde „copii au doar drepturi!” Același cadru didactic a continuat: „Deşi, ca
urmare a acestui fapt, noi, profesorii, ne confruntăm cu greutăţi mult mai
mari, nu vrem să ne plângem. Dar trebuie să recunoaştem că, în ciuda tuturor
eforturilor depuse, şcoala nu poate de una singură să-i
instruiască şi să-i educe pe copii. Am vrea să vă îndemnăm
pe dumneavoastră, dragi părinţi, să faceţi mai mult
pentru copiii dumneavoastră, nelăsând pe seama televizorului sau a străzii ceea
ce în realitate vă revine dumneavoastră: (responsabilitatea) de a le dezvolta
personalitatea, învăţându-i cum să se comporte”. - sublinierea noastră.
Nici chiar atunci când profesorii
fac astfel de apeluri mulţi părinţi nu sunt dispuşi să colaboreze. „Nu pentru
că le-ar lipsi interesul, timpul sau încrederea - susţine David Lewis -, ci pentru că sunt ferm convinşi că succesul
sau insuccesul pe care îl are un copil la şcoală depinde mai puţin de
modul în care este crescut şi foarte mult de bagajul lui genetic.” Dar această
concepţie este, indiscutabil, eronată.
Aşa cum problemele familiale influenţează deseori randamentul şcolar al
copilului, în mod asemănător, o atmosferă plăcută în familie îl poate ajuta să
beneficieze din plin de şcoală. În urma unui sondaj a reieşit că „succesul sau
insuccesul de la şcoală depinde mai mult de familie decât de şcoală“. Iată, în
acest sens, ce spune cartea „How to Help Your Child Through School”: „Chiar
şi cei mai ocupaţi părinţi trebuie să recunoască faptul că atitudinea lor -
interesul pe care îl arată, încurajările şi sprijinul pe care îl acordă, fie şi
de la distanţă - poate fi hotărâtoare pentru progresul copilului“.
b. Sprijiniţi-vă copiii!
1. Interesaţi-vă în mod activ de ceea ce
învaţă copilul dumneavoastră la şcoală. Cel mai
potrivit moment pentru aceasta este acela când copilul dumneavoastră începe să
meargă la şcoală. În general, copiii mici acceptă mai uşor ajutorul oferit de
părinţi decât adolescenţii. Citiţi împreună cu copiii dumneavoastră.
„Aproximativ 75% din instruirea formală se realizează prin intermediul
cititului”, spune David Lewis. Astfel, părinții pot avea un rol primordial în
a-i ajuta pe copii să citească fluent. Conform opiniei unor cercetători, se
pare că, copiii care sunt ajutaţi acasă de părinţi să citească, progresează
deseori mai bine decât cei care învaţă să citească la şcoală, ajutaţi de profesori specializaţi.
În mod asemănător, părinții își
pot ajuta copilul să scrie şi chiar să socotească. „Nu trebuie să fii un geniu
în matematică pentru a-l ajuta să înţeleagă noţiunile matematice de bază”,
spune educatorul Ted Wragg.
2. Consultaţi-l pe profesorul copilului
dumneavoastră cu privire la programa şcolară. Cercetând
programa, părinții pot afla ce anume va învăţa copilul lor. Dacă vor face acest
lucru înainte de începerea anului şcolar, părinții vor fi în măsură să cunoască
ce anume ar putea crea probleme. Evident,
presupunem că, avem de-a face cu
părinți destul de bine instruiți și nu cu părinți care au mulți copii „de dragul
alocației școlare a acestora”! Părinții trebuie să profite de şedinţele pe
care le organizează şcoala pentru a le oferi profesorilor posibilitatea de a-i
cunoaşte. În cazul în care şcoala le permite părinţilor ca, în anumite zile, să
asiste la ore, aceștia trebuie să stea de vorbă cu profesorii copilului lor.
Astfel de contacte sunt de mare valoare, îndeosebi atunci când se ivesc
probleme.
3. Ajutaţi-vă copilul să facă anumite opţiuni. Părinții
trebuie să se străduiască să cunoască ce
anume îi place şi ce anume îi displace copilului lor. Dacă există posibilitatea
de a alege anumite materii opţionale,părinții trebuie să se consulte cu profesorii
pentru a cunoaşte toată gama de opţiuni. Ei vor şti să le spună dacă, în cadrul
programei, există anumite aspecte care condiţionează alegerea unei anumite
materii.
Suplimentar: a. Şcolile - în criză!
Părinţii îşi trimit copiii la şcoală pentru a
învăţa mai mult decât să citească, să scrie şi să socotească. Ei se aşteaptă ca
şcolile să furnizeze o instruire multilaterală, o instruire care să-i facă pe
tineri capabili să devină nişte adulţi de care părinţii lor să poată fi mândri.
Dar aşteptările lor rămân deseori nerealizate. De ce? Deoarece şcolile de
pretutindeni se află în criză.
În multe ţări, lipsa banilor şi a profesorilor pune în
pericol instruirea copiilor. De exemplu, în Statele Unite, recesiunea
financiară din ultimii ani a forţat unele şcoli să dea la legat „manualele
vechi, să lase tavanele cu tencuiala căzută, să scoată din programă orele de
desen, de lucru manual şi de sport sau să închidă zile întregi şcoala”, remarcă
revista Time. Dacă aceasta este situația în cea m,ai puternică și
dezvoltată țară a lumii, ce să mai spunem despre situația din România!?
Alte exemple: În Africa, posibilităţile de instruire sunt la fel de
insuficiente. Potrivit ziarului Daily Times ce apare în
Lagos, în Nigeria nu există decât un profesor la fiecare 70 de elevi, „cu certa
probabilitate ca din trei profesori unul să fie necalificat”. În Africa de Sud,
pe lângă lipsa de profesori, sălile de clasă supraaglomerate şi frământările
politice contribuie la ceea ce South African Panorama numeşte
„haosul din şcolile pentru negri”. Aș fi răutăcios dacă aș aduce în discuție
situația școlilor din România unde cei mai elevi sunt romi!?
În Austria, de exemplu,
aproximativ o treime din copiii de 14 ani se pare că nu ştiu să efectueze
operaţiile elementare de aritmetică sau să citească bine. În Marea
Britanie, elevii care au luat examenele de matematică, ştiinţele naturii şi
limbă maternă „sunt mult mai puţini comparativ cu cei din Germania, Franţa şi
Japonia“, notează ziarul londonez The Times.
În Statele Unite, profesorii
se plâng că, deşi elevii obţin note mari la teste, mulţi dintre ei sunt
incapabili să facă o compunere bună, să rezolve probleme de matematică sau să
efectueze o sinteză pe marginea mai multor lecţii sau informaţii. De aceea, pretutindeni pe glob, cadrele
didactice reanalizează cu obiectivitate atât programa şcolară, cât şi metodele
folosite pentru evaluarea progresului realizat de elev.
b.
Violenţa din şcoli:
Rapoartele indică o creştere
ameninţătoare a violenţei din şcoli. Cu ocazia unei conferinţe a profesorilor
ţinută în Germania s-a spus că 15% din elevi sunt „gata să recurgă la violenţă
- iar 5% dintre ei nu se reţin nici chiar de la acte de extremă brutalitate,
cum ar fi, de exemplu, să lovească cu piciorul o persoană lipsită de apărare
care zace pe podea“. - Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Părinţii sunt îngrijoraţi din
cauza frecvenţei agresiunilor sexuale, a şantajului şi a violenţei psihologice.
Astfel de incidente nu se petrec numai în Europa, ci devin, pretutindeni, din
ce în ce mai obişnuite. Ministerul Învăţământului din Japonia. De exemplu,
raportează o creştere a violenţei atât în rândul elevilor din clasele mici de
liceu, cât şi a celor din clasele mari. Potrivit ziarului londonez The
Guardian, oraşul New York a devenit şi mai renumit în ce
priveşte violenţa când o firmă care asigură securitatea persoanei a anunţat că
a primit o avalanşă de comenzi pentru o îmbrăcăminte antiglonţ destinată
elevilor”. Şi Marea Britanie suferă de plaga pe care o reprezintă violenţa din
şcoli. „În ultimii zece ani”, remarcă reprezentantul unui sindicat al
profesorilor, „am observat o tendinţă crescândă de a face uz de arme. Recurg la
ea persoane din ce în ce mai tinere, atât băieţi, cât şi fete.” Nu este de
mirare, aşadar, că un număr relative mare de părinţi hotărăsc să-şi retragă
copiii de la şcoală şi să-i şcolarizeze acasă. Cei care consideră această
metodă ca fiind nepractică sunt îngrijoraţi deseori din cauza efectului negativ
pe care-l exercită şcoala asupra copiilor lor şi se întreabă cum să-l
contracareze. La capitolul violenței în școli i-au „copiat” din nou pe străini!
În multe licee tehnologice multor profesori le este teamă să intre la ore!
Deoarece valorile morale se
află pretutindeni în declin, limbajul murdar devine, de asemenea, un lucru din
ce în ce mai obişnuit. În multe ţări, el poate fi auzit în mod frecvent la
emisiunile TV transmise la orele de vârf, poate fi citit și auzit pe rețele de
socializare! Astfel, pe terenurile şcolilor, pe coridoare şi în sălile de clasă
se pot auzi mereu obscenităţi. Ce să mai spunem de imoralitae, de consumul de
droguri – acesta se dezvoltă vertiginous chiar în licee cu „ștaif”, cu „pretenții”!
De
reținut! – Educația - o responsabilitate a părinţilor!
Părinţii au obligaţia de a se îngriji să le
asigure copiilor lor o instruire adecvată. Uneori sistemul educaţional poate fi
ineficient din cauza numărului prea mare de elevi, a fondurilor insuficiente
sau a unor cadre didactice nemulţumite sau prost plătite. Prin urmare, este
important ca părinţii să fie interesaţi de ceea ce învaţă copiii lor la şcoală. Este înţelept ca ei să discute cu
profesorii, mai ales la începutul fiecărui semestru, şi chiar să-i întrebe cum
şi-ar putea ajuta copiii să devină elevi mai buni. Astfel, profesorii se vor
simţi apreciaţi şi impulsionaţi să le ofere copiilor o instruire cât mai bună. Instruirea
este o parte esenţială a dezvoltării copilului.
5.
Scopul
parcursului școlar obligatoriu:
Scopul
parcursului școlar obligatoriu este unul dintre cele mai importante finalități ale educației școlare. El
derivă din idealul educațional,
având rolul de-al explicit ape acesta, de-al face inteligibil pentru profesori
dar și pentru toți cei implicați în desfășurarea activității educaționale
școlare.
Idealul educațional al societății românești, ca și
al altor societăți democratice, este formarea individului autonom, capabil să se cunoască pe sine și să înțeleagă
societatea în care trăiește. Scopul traduce acest ideal pentru a putea
căpăta un caracter concret.
Scopul se poate define pe ani de studiu, pe
discipline școlare, pe lecții și pe cicluri educaționale – exemplu: ciclul achizițiilor fundamentale (clasele 0
– a doua, a treia).
În atenția noastră se află
exact acest tip de scop. El se subîmparte în mai multe cicluri,
conform etapelor dezvoltăii stadiale a
inteligenței. Etapele acestea au fost fundamentate de către celebrul
pedagog Jean Piaget.
Formarea peronalității autonome
(scopul parcursului școlar obligatoriu) impune realizarea unei
educații școlare care să cuprindă atât componenta
tehnică – în sensul capacității tânărului de a se orienta pe piața muncii
și aș alege conștient un parcurs profesional -, dar și componenta umanistă – înțeleasă ca fiind capacitatea tânărului de a
înțelege realitatea lumii într-un mod propriu, trecând prin filtrul gândirii
proprii realitățile lumii, ale societăți de astăzi. Fără această componentă,
educația riscă să ia o formă mecanicistă, pur profesională, ceea ce constituie,
în opinia noastră, un pericol. Educația trebuie să se adreseze interiorității
ființei umane, să-l ajute pe acesta să gândească liber, să interpreteze
realitatea prin filtrul propriei sale subiectivității! Această idee poate părea
de neînțeles pentru mulți contemporani care cred sincer că educația școlară
trebuie să se orienteze spre ceea ce dorește tânărul și să nu-l mai bombardeze
cu o serie de informații, cunoștiințe din domenii care „nu-i sunt folositoare”!
Un tânăr format doar în acest spirit „tehnic” poate ajunge în situația de a fi
bun meseriaș într-o societate, într-o lume pe care nu este în stare să o
înțeleagă și să o interpreteze în mod propriu. Sigur, este de discutat cât la
sută trebuie să fie educație profesională și cât la sută educație umanistă!
În general, proiectarea unui
curriculum școlar trebuie să țină seama de etapele dezvoltării inteligenței și
ale interacțiunii psihosociale. Aceste etape au fost dezvoltate și fundamnetate
de Jean Piaget. Dar, este de discutat dacă ele mai sunt valabile, în forma
afirmată de respectivul pedagog, în societatea de astăzi! Este de nivelul
evidenței că, noile generații se dezvoltă, se maturizează mult mai repede decât
în trecut! Tinerii de astăzi au acces liber, aproape neîngrădit la foarte multe
informații, încât ei încep mult mai devereme să emită judecăți
ipotetico-deductive, să analizeze societatea în care trăiesc. Acest aspect nu
era valabil în timpul vieții lui Jean Piaget! De aceea trebuie reflectat foarte
serios asupra acestei dezvotări timpurii a copiilor și asupra consecințelor pe
care ea le poate avea asupra viitorului societății. România, pare-se, continuă
să trăiască într-o dulce ipocrizie și autopăcăleală! Se continuă în țara noastră
cu proiectarea unui curriculum care nu ia în considerare deloc acestă
realitatea de parcă ea nu ar exista! De aici, apar multe lamentări ale elevilor
legate de ceea ce trebuie sau sunt obligați să învețe, și multe afirmații de
genul: „chestiile astea mă plictisesc!”
Proiectarea unei
noi programe școlare este o chestiune complexă care nu se face peste noapte! Ea
trebuie să țină seama de relitățile lumii de astăzi și să lase „în istorie”
anumite principii „sacrosante” dezvoltate de clasicii pedagogiei. Altfel, și
noua programă va avea de întâmpinat reacții de genul: „la ce-mi trebuie mie
chestiile astea?”, „ideile astea le știam deja”, „de ce trebuie să mai știm noi
aceste aspecte care, oricum, nu ne folosesc la nimic” etc.! Și ca lucrurile în
România să fie și mai complicate – nici n-a început bine aplicarea noilor
programee, că deja Doamna ministru a ținut să ne informeze că noile programe
vor fi înlocuite cu altele „și mai noi”! Uluitor și absurd!! În această
situație mai are sens să vorbim despre scopul parcursului școlar obligatoriu
când societatea nu reușește să stabilească o programă școlară care să dureze
ceva mai mulți ani și care să nu fie schimbată imediat cu un nou ministru la
educație care dorește să promoveze și el o „nouă reformă”?
Subliniem aici
două aspecte pe care orice reformă educațională trebuie să le aibă în vedere: motivația învățării și
valorizarea/revalorizarea meseriei de profesor! Că am adus discuția în
acest punct, este necesar să ne întrebăm foarte serios - care ar mai fi
motivația învățării din partea elevilor? - raportată această motivație la
„modelele” de succes oferite de către societatea românească! Elevii observă și
ei că, în societatea românescă de astăzi nu este încurajat meritul, nu este
încurajată reușita socială prin muncă ci, dimpotivă, prin pile și amestec
politic! Ei observă cum în multe poziții de conducere în societate ajung oameni
fără o minimă competență în domeniul respective! Și, atunci, cum îi poți motiva
să învețe? În orice caz, nu-i vom motiva schimbând foarte des programele
școlare!
Cât privește
meseria de profesor – trebuie să ne punem problema în ce măsură este prețuită
această meserie la noi dar și în alte țări. Nu doar România se confruntă cu
devalorizarea (și nu mă refer aici la chestiunea salariilor) acestei profesii,
ci și țări dezvoltate ale lumii!
6.
O
problemă a lumii contemporane – meseria de profesor!
„Se aşteaptă foarte mult de la
profesori, însă de cele mai multe ori profesorii din şcolile noastre dedicaţi
meseriei lor primesc din partea societăţii prea puţine laude pentru eforturile
lor.“ – Ken Eltis, Universitatea din
Sydney (Australia). Trebuie să recunoaştem că această „profesie
extrem de importantă“, cum s-au exprimat unii, prezintă o mulţime de probleme –
de la salarii mici la condiţii necorespunzătoare în sălile de clasă, de la o
grămadă de formulare şi rapoarte la clase cu prea mulţi elevi, de la lipsa de
respect şi acte de violenţă la părinţi indiferenţi. Cum reuşesc unii profesori
să depăşească aceste probleme?
LIPSA DE
RESPECT:
O serie de profesori
din New York au
afirmat că, principala problemă a lor este lipsa de respect(Times, nr. din 2016). William, din Kenya, consideră
că lucrurile s-au schimbat în această privinţă şi în Africa. Iată ce a spus el:
„Copiii sunt tot mai indisciplinaţi. Pe vremea când eram copil (el are acum
peste 40 de ani), profesorii erau unii dintre cei mai respectaţi oameni din
societatea africană. Profesorul era considerat întotdeauna atât de cei mici,
cât şi de cei mari un exemplu demn de urmat. Respectul faţă de ei scade.
Cultura occidentală îi influenţează încetul cu încetul pe tinerii din Africa,
chiar şi pe cei din zonele rurale. Filmele, rețele sociale şi
literatura prezintă lipsa de respect faţă de autoritate drept un act de eroism“
(Africa Today, nr. din 2015). Giuliano, care predă la o
şcoală din Italia, se plânge: „Copiii sunt influenţaţi negativ de acest spirit
de răzvrătire, nesupunere şi neascultare care predomină în întreaga
societate“( La
Repubblica, nr. din 2016)
DROGURILE ŞI
VIOLENŢA:
Din nefericire, drogurile
au ajuns să constituie o problemă în şcoli – şi încă una atât de gravă, încât
scriitoarea americană Lou
Anne Johnson, ea însăşi profesoară, a scris: „Prevenirea
consumului de droguri face parte din aproape orice programă şcolară, începând de la grădiniţă (sublinierea
noastră). Copiii ştiu mult mai multe lucruri despre droguri decât majoritatea
adulţilor“. Ea a spus în continuare: „Elevii care se simt neajutoraţi,
neiubiţi, singuri, plictisiţi sau cărora le lipseşte sentimentul siguranţei vor
ajunge, foarte probabil, să consume droguri“. – Two Parts Textbook, One Part Love. Ken, un profesor din Australia, a pus următoarea
întrebare: „Cum să educe profesorii noştri un copil de 9 ani care a ajuns în
contact cu drogurile ajutat chiar de propriii lui părinţi, iar acum este
dependent de droguri?“ Michael,
care are peste 30 de ani, predă la o şcoală comprehensivă din Germania. El a
scris: „Suntem siguri că în şcoală se vând şi se consumă droguri; însă acest
lucru se descoperă foarte rar“. El a vorbit şi despre lipsa disciplinei,
spunând că aceasta „se manifestă printr-o tendinţă generală de a distruge
bunurile şcolii“, după care a adăugat: „Catedrele şi pereţii sunt murdăriţi,
iar mobilierul e stricat. Unii dintre elevii mei au ajuns pe mâna poliţiei
pentru că furau din magazine sau pentru alte delicte de acest gen. Nu e de
mirare că şi la şcoală se înregistrează multe cazuri de furt!“ Amira predă la o şcoală
din statul Guanajuato (Mexic).
Ea spune: „Avem cazuri în care chiar în familiile elevilor au loc acte de
violenţă şi se consumă droguri, ceea ce îi afectează în mod direct pe copii.
Aceştia trăiesc într-un mediu în care învaţă un limbaj obscen şi ajung să aibă
tot felul de vicii. O altă problemă gravă e sărăcia. Deşi învăţământul este
gratuit, părinţii trebuie să cumpere caiete, pixuri şi alte rechizite. Totuşi,
hrana trebuie să aibă prioritate“. (sursă: cartea „The World in crisis”, pag.
311).
ARME DE FOC
ÎN ŞCOLI?
Recentele incidente din
Statele Unite când în unele şcoli s-au tras focuri de armă au arătat cât
se poate de clar că actele de violenţă în care se folosesc arme de foc nu
constituie în nici un caz o problemă minoră în această ţară. Într-un raport se
spune: „Potrivit unor estimări, în cele 87 125 de şcoli publice din ţara
noastră se introduc zilnic 135 000 de arme de foc. Pentru a reduce numărul
de arme în şcoli, conducerea şcolilor a apelat la detectoare de metal, la
videocamere pentru supraveghere, la câini dresaţi pentru a depista armele de
foc adulmecându-le şi la controlarea dulapurilor elevilor şi a cărţilor de identitate
şi a interzis să se mai intre în şcoală cu serviete“ (Teaching in America). Asemenea
măsuri de siguranţă ne fac să ne întrebăm: Este oare vorba de şcoli sau de
închisori? Raportul mai precizează că peste 6 000 de elevi au fost
exmatriculaţi pentru că au introdus în şcoală arme de foc! Iris, o profesoară din oraşul
New York, a declarat ziarului „The
New YorkTimes”: „Elevii
aduc pe ascuns arme la şcoală. Detectoarele nu pot opri introducerea lor în
şcoală. O altă problemă gravă o constituie vandalismul din şcoli“. În acest
mediu anarhic, profesorii dedicaţi muncii lor se străduiesc să le insufle
elevilor valori morale şi să-i instruiască. Nu e de mirare că mulţi profesori
suferă de depresie şi surmenaj. Rolf
Busch, preşedintele Asociaţiei Profesorilor din Thuringia
(Germania), a declarat: „Aproape o treime dintre cei un milion de profesori din
Germania se îmbolnăvesc din cauza stresului. Şcoala îi epuizează“.
COPIII AU
COPII:
Altă problemă gravă o
reprezintă raporturile sexuale în rândul adolescenţilor. George S. Morrison, autorul
cărţii Teaching in America, spune referitor la Statele
Unite următoarele: „În fiecare an rămân însărcinate aproximativ 1 milion de adolescente
(11% dintre fetele cu vârsta cuprinsă între 15 şi 19 ani)“. Dintre ţările
dezvoltate, Statele Unite înregistrează cea mai ridicată rată a gravidităţii în
rândul adolescentelor. În sprijinul celor arătate mai sus vin cuvintele lui
Iris, amintită mai sus: „Toţi adolescenţii nu vorbesc decât despre sex şi
petreceri. E o obsesie. Iar acum calculatoarele din şcoala noastră sunt legate
la Internet! Asta înseamnă spaţii de discuţii şi pornografie“. Angel, din Madrid (Spania), a
precizat: „Promiscuitatea sexuală este o realitate în rândul elevilor. Avem
cazuri când eleve foarte tinere au rămas însărcinate“.
„BABY-SITTERI
PROMOVAŢI ÎN GRAD”:
Alt lucru de care sunt
nemulţumiţi unii profesori este faptul că mulţi părinţi nu se achită de responsabilitatea
lor de a-l educa pe copil acasă. Profesorii consideră că părinţii ar trebui să
fie primii educatori ai copiilor lor. Bunele maniere şi eticheta trebuie
învăţate acasă. Nu e de mirare că Sandra
Feldman, preşedinta Federaţiei Americane a Profesorilor, a
spus că „profesorul trebuie să fie privit la fel ca orice altă persoană
calificată din celelalte domenii de activitate, nu ca un baby-sitter promovat
în grad“. De multe ori, părinţii nu cooperează când profesorii îi disciplinează
pe copii la şcoală. Leemarys,
a declarat ziarului „The
New York Times” următoarele:
„Dacă îi aduci la cunoştinţă directorului că anumiţi copii sunt delincvenţi,
trebuie să te aştepţi la atacuri din partea părinţilor acestora!“ Vorbind
despre problema elevilor dificili, Rolf
Busch, citat mai înainte, a spus: „Există foarte puţini copii
care sunt educaţi acasă. Nu mai poţi presupune că majoritatea copiilor provin
din familii cu o bună educaţie“. Estela,
din Mendoza (Argentina), a mărturisit: „Nouă, profesorilor, ne e frică de
elevi. Dacă le dăm note mici, aruncă cu pietre după noi sau ne atacă. Dacă avem
maşină, o distrug“. Ne mai miră faptul că în multe ţări sunt prea puţini
profesori? Vartan Gregorian,
preşedintele Corporaţiei
Carnegie din New York, a atras atenţia asupra următorului
lucru: „Pe parcursul deceniului viitor, în şcolile noastre (din Statele Unite)
va fi nevoie de până la 2,5 milioane de noi profesori“. În marile oraşe „se
caută încontinuu profesori din India, Antile, Africa de Sud, Europa şi din
orice ţară unde se pot găsi profesori buni“. Bineînţeles, acest lucru înseamnă
că în acele zone ar putea să se înregistreze o lipsă de profesori.
DE CE
ACEASTĂ LIPSĂ DE PROFESORI?
Yoshinori, un profesor japonez care a lucrat 32 de
ani în învăţământ, a declarat că „meseria de profesor e o meserie nobilă, la
baza căreia stau motivaţii frumoase şi pe care societatea japoneză o preţuieşte
foarte mult“. Din nefericire, nu aşa stau lucrurile în toate ţările. Vartan
Gregorian, ale cărui cuvinte le-am citat mai înainte, a spus că profesorilor
„nu li se acordă respectul, recunoaşterea şi remuneraţia cuvenite acestei
profesii. În cele mai multe state (din SUA), meseria de profesor este mai slab
plătită decât orice altă meserie pentru care trebuie să obţii o diplomă sau
să-ţi iei masteratul“. Ken
Eltis, citat la începutul acestei părții a studiului nostru, a
scris: „Ce se va întâmpla când profesorii îşi vor da seama că o mulţime de
meserii care necesită mult mai puţină pregătire sunt plătite mult mai bine
decât meseria de profesor? Sau ce se va întâmpla când vor afla că elevii cărora
le-au predat cu numai un an înainte câştigă mai mult decât ei sau chiar mai
mult decât vor câştiga probabil în următorii cinci ani? Când îşi vor da seama
de acest lucru, sentimentul propriei lor valori va avea cu siguranţă de
suferit“. William Ayers a
scris: „Profesorii sunt prost plătiţi. Câştigăm, în medie, cam un sfert din cât
câştigă un avocat, o jumătate din cât primeşte un contabil şi mai puţin decât
un şofer de camion sau decât un muncitor de pe un şantier naval. Nu există altă
profesie care să te solicite atât de mult şi pentru care să primeşti un salariu
atât de mic“ (To Teach – The Journey of a Teacher).
În aceeaşi ordine de idei, Janet
Reno, fost procuror general al SUA, a declarat următoarele în
noiembrie 2015: „Trimitem oameni în spațiu. Le dăm sportivilor salarii mari. De ce
nu suntem în stare să-i plătim mai mult pe profesorii noştri?“ „Profesorii sunt, în general, prost
plătiţi“, a spus Leemarys.
„Cu atâţia ani de studii şi nu primesc pe an decât un salariu mic în acest
oraş, în New York, unde e atâta stres şi atâta bătaie de cap, ceva tipic vieţii
din marile oraşe.“ Valentina,
profesoară în St. Petersburg (Rusia), a
spus: „Munca unui profesor nu e apreciată dacă judecăm după venit. Salariul de
profesor a fost întotdeauna sub salariul minim pe economie“. Marlene, din Chubut(Argentina), este de
aceeaşi părere: „Salariile mici ne obligă să lucrăm la două sau trei şcoli,
alergând de la o şcoală la alta, şi aceasta în detrimentul eficienţei“. Arthur, un profesor din Nairobi (Kenya), a
declarat: „Gândindu-mă la declinul din economie, pot spune că viaţa mea ca
profesor nu e uşoară. Salariile mici i-au descurajat întotdeauna pe oameni să
aleagă această profesie, lucru pe care mulţi dintre colegii mei l-ar putea
confirma“. Diana, o
profesoară din New York, s-a plâns că profesorilor le ia o grămadă de timp să
se ocupe de o mulţime de formulare şi rapoarte. Alt profesor a scris: „Cea mai
mare parte a zilei o pierdem cu cei trei
R: Ritual, Repetare şi Rutină“. Iată cum şi-au
exprimat nemulţumirea mulţi profesori: „Cât e ziua de lungă stai şi completezi
formulare care n-au nici un rost“. (sursă cartea: „The World in crisis”, pag.
342).
PREA PUŢINI
PROFESORI, PREA MULŢI ELEVI:
Berthold, din Düren (Germania), a dat glas unei
alte nemulţumiri frecvent auzite: „Sunt prea mulţi elevi într-o clasă! Unele
clase au până la 34 de elevi. Asta înseamnă că nu le putem acorda atenţie
elevilor cu probleme. Ei trec neobservaţi. Necesităţile personale sunt
neglijate“. Iată ce a explicat Leemarys:
„Anul trecut, cea mai mare problemă pe care am avut-o, în afară de părinţi
indiferenţi, a fost faptul că în clasă am avut 35 de elevi. Imaginaţi-vă ce
înseamnă să încerci să lucrezi cu 35 de copii de şase ani!“ Iris a spus: „Aici, în
New York, sunt puţini profesori, mai ales de matematică şi de ştiinţele
naturii, şi asta pentru că găsesc posturi mai bune în alte părţi. Prin urmare,
în oraş au fost angajaţi mulţi profesori străini“.
Este cât se poate de clar că meseria de
profesor te solicită foarte mult. Aşadar, ce îi ajută pe profesori să-şi
păstreze motivaţia? De ce nu renunţă ei la această profesie? De ce perseverează
ei?
MESERIA DE
PROFESOR: SATISFACŢIILE ŞI BUCURIILE EI:
„Ce anume mă ajută să nu
renunţ? Deşi meseria de profesor poate fi grea şi epuizantă, când îi văd pe
copii cum se entuziasmează când învaţă ceva şi cum progresează, reuşesc să
găsesc motivaţia necesară să merg mai departe.“ – Leemarys, profesoară în
oraşul New York.
În pofida tuturor
greutăţilor, a obstacolelor şi a dezamăgirilor, milioane de profesori din lumea
întreagă perseverează în această profesie pe care şi-au ales-o. Dar ce anume îi
determină pe mii de elevi să depună eforturi pentru a deveni profesori când
ştiu că s-ar putea să nu aibă parte de respectul ce li se cuvine? Ce îi face să
nu renunţe? Inna, o
profesoară din Rusia, a explicat: „E plăcut să-i vezi pe foştii tăi elevi
deveniţi adulţi, să-i auzi spunându-ţi că ceea ce au învăţat de la tine le-a
fost util. Te simţi atât de încurajată când îţi spun că îşi aduc aminte cu drag
de anii petrecuţi împreună“. Giuliano,
un profesor citat mai sus, a spus: „Una dintre cele mai mari satisfacţii o
simţi atunci când îţi dai seama că ai reuşit să stimulezi interesul elevilor
faţă de un anumit subiect. De exemplu, după ce am explicat un anumit subiect la
ora de istorie, unii elevi mi-au zis: „Continuaţi! Mai spuneţi-ne şi altceva!”
Aceste cuvinte spontane sunt ca o rază de soare într-o dimineaţă mohorâtă,
deoarece îţi dai seama că ai stârnit în copii sentimente până atunci
necunoscute de ei. E extraordinar să le vezi feţele radiind de bucurie pentru
că au înţeles un anumit subiect“. Elena,
o profesoară din Italia, a declarat: „Cred că găseşti satisfacţie mult mai des
în lucrurile mici, de zi cu zi, în micile realizări ale elevilor, decât în
rezultatele impresionante, care rareori se întâmplă să le obţii“. Connie, o australiană care are
peste 30 de ani, a spus: „Te simţi răsplătit din plin când un elev de care eşti
legat ca profesor îşi face timp să-ţi scrie câteva rânduri prin care îşi
exprimă recunoştinţa pentru eforturile tale“. Oscar, din Mendoza (Argentina), e întru totul de
acord cu această opinie: „Când mă întâlnesc pe stradă sau oriunde altundeva cu
elevi de-ai mei şi aceştia îşi exprimă aprecierea pentru ceea ce i-am învăţat,
simt că eforturile mele n-au fost zadarnice“. Angel, din Madrid (Spania), a
mărturisit: „Cea mai mare satisfacţie pe care mi-o aduce această frumoasă, dar
dificilă profesie căreia i-am dedicat o parte din viaţă este, fără nici o
îndoială, aceea de a-i vedea pe tinerii cărora le-am predat că au ajuns, într-o
anumită măsură şi datorită eforturilor mele, oameni onorabili“. Leemarys a spus: „Am
deplina convingere că profesorii sunt oameni deosebiţi. Suntem şi puţin
ieşiţi din comun deoarece ne asumăm o responsabilitate extraordinar de mare.
Dar, dacă reuşeşti să schimbi lucrurile în bine – indiferent că e vorba de zece
copii sau doar de unul -, ţi-ai făcut meseria şi e cel mai frumos sentiment pe
care îl poţi avea. Îţi faci meseria cu bucurie“.
LE-AŢI
MULŢUMIT PROFESORILOR VOŞTRI?
Indiferent că sunteţi elev
sau părinte, i-aţi mulţumit vreodată unui profesor pentru timpul acordat, pentru
efortul depus şi pentru interesul arătat? Sau i-aţi trimis o scrisoare ori
câteva rânduri de mulţumire? Arthur,
din Nairobi (Kenya), a făcut următorul comentariu pertinent: „Şi profesorii
„înfloresc” când sunt lăudaţi. Guvernul, părinţii şi elevii ar trebui să-i
preţuiască mult şi să preţuiască munca lor“.
Scriitoarea Lou Anne Johnson, citată
mai sus, a scris: „La o sută de scrisori de apreciere primesc, poate, şi o
scrisoare critică la adresa unui profesor, ceea ce îmi întăreşte convingerea că
sunt mult mai mulţi profesori buni decât profesori incompetenţi“. E interesant
că mulţi oameni chiar au angajat un detectiv particular ca „să-i ajute să-l
găsească pe un fost profesor. Oamenii vor să-i găsească pe profesorii lor şi să
le mulţumească“.
Profesorii pun temelia
instruirii pe care o are o persoană. Până şi cei mai buni profesori de la cele
mai prestigioase universităţi le sunt îndatoraţi profesorilor care şi-au făcut
timp şi au depus eforturi să le stimuleze şi să le cultive dorinţa de a învăţa,
de a cunoaşte şi de a înţelege lucrurile. Arthur, din Nairobi, spune: „Toate
personalităţile din sectorul public sau privat au fost cândva învăţate de un
profesor“.
*„O zi cu un profesor bun face mai mult decât o mie de zile de
studiu sârguincios.“ – Proverb japonez.*
7. Evaluarea:
a.
Sistemul „Bologna”; evaluarea de tip
„PISA”:
O declarație ministerială și
un program de testare internațională au răvășit învățământul universitar și
preuniversitar din țările europene. O seamă de organizări tradiționale, care au
durat până la nivelul anilor nouăzeci, reclamau, neîndoielnic, reforma. Aceasta
a fost concepută și lansată în multe țări în anii 1990. După 2001, însă,
reforma propriu-zisă a fost practic părăsită, într-un context nou, al
globalizării, pentru o aventură ideologizată ce își dezvăluie pe zi ce trece
riscurile.
S-au înregistrat numeroase
împotriviri la această aventură. Recent, pare să se fi intrat într-o fază nouă,
în care cei mai buni cunoscători ai educației pun în joc o alternativă la
cursul pe care a apucat învățământul european în secolul actual. Să ne oprim
asupra faptelor istorice verificabile.
În 1999,
miniștrii educației din țările europene semnau Declarația de la Bologna,
care își propunea două obiective: compatibilizarea sistemelor de învățământ
superior și mărirea competitivității universităților. Declarația cuprindea șase măsuri: adoptarea unui sistem de
diplome comparabil, pe succesiunea licență– master – doctorat; aplicarea unui
sistem de credite de studii transferabile; crearea mecanismelor de asigurare a
calității; lichidarea obstacolelor la mobilitățile studenților; crearea
dimensiunii europene a universităților; cooperarea europeană.
Întrucât în societatea
mediatică multe zvonuri circulă fără verificare, unii oameni cred că
această Declarație ar
fi redus durata studiilor, ar fi modificat specializările, ar fi schimbat
programele de studii, ar fi creat birocrația evaluărilor, cu un cuvânt, ar fi
desfigurat învățământul superior. Nici vorbă! În fapt, cum se poate observa
ușor citind direct, pe site-uri, cele două pagini ale Declarației, aceasta nu se
referă nici la durata studiilor, nici la curriculum, nici la altceva decât la
condițiile amintite ale cooperării. Declarația nici nu
putea modifica învățământul superior din vreo țară, căci educația este,
inclusiv în Uniunea Europeană de la ora actuală, domeniu de suveranitate
națională, autoritățile țării respective fiind răspunzătoare de măsurile ce se
iau.
Este adevărat
însă că, din 2001, au intervenit decizii necalificate și aventuroase ale
miniștrilor educației și guvernelor, care au dus Declarația de la Bologna la o aplicare
străină de intenții, îngustă și incultă, ce a generat situația de astăzi. În
consecința acestor decizii, universitățile nu numai că și-au modificat durata
studiilor, curricula specializărilor, dar terorizează cu măsuri și idei strâmbe
comunitățile de studenți și cadre didactice, induc în eroare societățile și împiedică
normalizarea, cel puțin prin inerție și interesul profitorilor ce apar de
obicei în contexte tulburi.
În 2000, s-a pus în aplicare Programme for International Student
Assessement (PISA), care este cel mai amplu program de evaluare
internațională a pregătirii elevilor. Programul îi vizează pe cei care
ating vârsta de 15 ani și se referă la citire, lectură, matematică, științe.
Se evaluează în ce măsură elevii care încheie educaţia obligatorie stăpânesc
cunoştinţele şi deprinderile pentru participarea la viaţa societății. Se au în
vedere nu atât cunoștințe conform curriculumului şcolar, ci cunoştinţe şi
deprinderi necesare în viaţa adultă. În 2003, a fost introdusă testarea prin
rezolvarea de probleme, pentru a evalua competenţele transdisciplinare.
Numeroase țări participă la PISA, iar ministerele și școlile recurg tot
mai mult la schimbări ale organizărilor pe scară mare pentru a întruni
punctajele. Învățământul preuniversitar s-a transformat pe nesimțite într-un instrument
de obținere a punctajelor PISA, iar unii oameni chiar cred că s-a ajuns la
ultima fază a evoluției învățământului pe Pământ. Așa cum în cazul Bologna unii refuză
orice reflecție, tot astfel, în cazul PISA, se descurajează orice îndoială.
Încă din 2004, o serie de
specialiști români dar și străini au arătat că legislația aplicării Declarației de la Bologna în România este eronată,
iar în 2005 și 2006, s-a argumentat de către aceeiași specialiști că hotărârile
de guvern privind masteratul și
doctoratul sunt greșite conceptual și vor avea consecințe nefericite.
Ceea ce se vede astăzi din plin!
Recent, în Franța, sunt nemulțumiri explicite
privind aplicarea programului PISA, care afectează, între altele, învățarea
limbii. În Germania, a reizbucnit,
cu o vigoare nouă, discuția în jurul programelor Bologna și PISA.
Ceea ce se discută în
Germania - principala forță educațională, științifică și tehnologică din
Uniunea Europeană - merită luat aminte. Aceasta cu atât mai mult cu cât în
dezbatere au intrat intelectualii de prim plan din această țară - personalități
cu cultură completă și cu concepții sistematice în domeniul educației. Am în
vedere aici volumul lui Julian
Nida-Rümelin și Klaus Zierer, Auf dem Weg in eine neue deutsche
Bildungskatastrophe. Zwölf unangenehme Wahrheiten (Herder,
Freiburg im Breisgau, 2015). Printre altele, în volum se scrie: „În Germania lipsesc toate premisele pentru
a copia sistemul din Statele Unite ale Americii, care funcționează excelent la
vârf, dar, în lărgime, prezintă rezultate mai puțin mulțumitoare. Înainte de
toate, însă, tradițiile educației sunt diferite, ceea ce face ca preluarea
(eclectică) de elemente izolate din alte sisteme de educație să fie condamnată
mai mult la eșec. În cazul reformei Bologna, aceasta se poate observa deja
astăzi” (p.200).
Desigur că PISA pune problema „competențelor”,
ceea ce este un merit. Sunt însă competențe și competențe. Fapt este
că, de pildă, „competența puterii de judecată”, „competența deciziei”,
„competența cooperării” sunt implicit depreciate și sacrificate de
program. Curricula sub controlul PISA
sau Bologna face ca examinarea elevului
și studentului să se refere tot mai mult la ceea ce memorează din manual și tot
mai puțin la restul.
Ceea ce se testează în PISA
sunt, incontestabil, ținte importante ale educației. „A înțelege texte utile
este important”; „a putea aplica
cunoștințe matematice în rezolvarea de problem” este, de asemenea, important.
Iar a dezvolta în științele naturii o înțelegere a corelațiilor este cu totul
esențial. „Ceea ce eu critic - scrie Julian Nida-Rümelin - este că acest
fragment mic, hotărâtor, care este totuși un fragment limitat al țelurilor
importante ale educației, este considerat măsura unui succes în educație al
unor țări întregi. Cu aceasta se deșteaptă impresia că tot restul ar fi
neimportant și se contribuie astfel la dezvoltarea greșită a sistemului de
învățămînt” (p.102). Nu ar trebui ca elevii să învețe doar pentru teste,
în vreme ce sistemul de învățământ a devenit dependent de PISA. Între ceea ce
grecii antici numeau „idiotes”, adică
inșii absorbiți de ei înșiși, și „polymates”,
inșii care se risipesc în multe, dar fără a le putea sistematiza, ar fi de
preferat persoanele care ajung la a judeca cu capul propriu faptele (p.124). De
aceea, educația ar trebui reamplasată nu în serviciul „creșterii”, în
înțelegerea restrictivă a acesteia, care domină astăzi, ci în cadrul „dezvoltării”.
Julian Nida-Rümelin este de acord că
declarația de la Bologna a fost salutară. „Marea reformă Bologna a avut scopuri
bune. Punctul ei de plecare a fost Erasmus,
programul de educație al UE” (p.140-141), ce prevedea înlăturarea barierelor în
fața mobilității studenților. La rândul său, el consideră că aplicarea
ulterioară a Declarației, cu noi decidenți, s-a făcut subordonând
universitățile față de economia momentului și deformând organizările într-o
optică mărginită”. Altfel spus, în aplicarea Declarației de la Bologna s-a
ajuns la un „amestec” improvizat de idei din tradițiile franceză, germană,
americană și engleză. Acesta, argumentează el, a adus deja serioase „daune”
pregătirii în științele naturii și științele sociale (p.141-142). Norocul a
fost că multe universități din Germania nu s-au grăbit să aplice hotărârile
miniștrilor europeni de după 2001.
Cât de gravă este situația se
observă în corelările confuze ale diplomelor, discrepanța relevanței lor,
acutizarea disparităților dintre țări și universități, carențele pregătirii
pentru competiția de pe piață și, înainte de orice, în operarea arbitrară cu „competențele”. „PISA și Bologna conțin
o normativitate ascunsă - cea a unei societăți fără persoane, lipsită de alte
inovații, afară de cele tehnice.” Autorii vorbesc pe față de „eșecul” celor
două inițiative, remarcând că nu s-au realizat țintele, ci se înaintează spre
un nou „feudalism” în educație și în societate și o sporire a irelevanței.
Dar dacă în Germania se reclamă astfel de erori ale PISA și Bologna, ne
dăm seama ce s-ar cuveni să se facă în țări în care învățământul are anvergură
mai mică și în care - așa cum se observă și la noi, în legea din 2004, apoi în
hotărârile de guvern din 2005 și 2006, în legea din 2011 și în abordările
actuale - mimetismul domină, oportunismul este pe față, în vreme ce gândirea cu
capul propriu a cam abdicat. Nu este vorba nicidecum de a nu promova
operaționalizări ale stăpânirii cunoștințelor la elevi sau ale performanței
studenților și profesorilor universitari. Sincronizarea organizărilor și
procedurilor rămâne necesară. Este nevoie de a folosi instrumentele de măsurare
elaborate între timp, dar nu de a le transforma în doctrină a dezvoltării. Una
dintre confuziile săvârșite în educație, inclusiv în România, este tocmai
considerarea măsurării drept dezvoltare - ceea ce evident nu este și nu poate
fi. Dezvoltarea educației este imperativă, doar că nu se poate atinge punând în
paranteză, ca nerelevant, ceea ce gândesc și spun dascălii, cetățenii despre
situație, inclusiv despre situația în care se află.
b.
Evalarea în
sistemul educațional românesc, în contextual „reformei”:
Datele oficiale atestă că
abandonul școlar, insuficiența pregătirii, șomajul în rândul tinerilor au
crescut, iar lectura, formarea continuă a populației au dat înapoi în România
ultimei decade. În fața realității, decidenții transmit ca noutăți tot felul de
măsuri (precum școala celei de a doua
șanse, trecerea viitorului cadru didactic printr-o pregătire aparte, curriculum
la dispoziția școlii ș.a.m.d.) adoptate deja începând cu 1998. Cum se știe,
însă, măsurile punctuale, oricare ar fi, nu capătă sens decât înăuntrul unui
întreg bine gândit, încât, la drept vorbind, problema nu mai este astăzi de
ameliorare într-un loc sau altul, ci de schimbare cuprinzătoare a educației.
Punctul de plecare al
discuției despre învățămînt este, desigur, evaluarea. Să o spunem pe șleau: și
dacă elevii români ar trece testele PISA pe primele locuri între țări sau dacă
universitățile din țară ar fi între primele din lume în ierarhizările ce se
fac, tot rămân probleme grele în educație. De altfel, ar trebui părăsit
obiceiul nefast ca instituțiile publice să se autoflateze, raportând
îndeplinirea cu brio a misiunii, în timp ce rezultatul general înseamnă
mediocritate, pierderi și continua plasare în urma tuturor țărilor europene.
Rapoartele sunt pline de emfază, dar oamenii rămân în necazuri elementare,
într-o societate care nu se scutură de nepricepere, sărăcie și proastă funcționare
a instituțiilor.
S-au încercat, cum se știe,
modelări ale educației. Din păcate, s-a instalat astfel o vastă birocrație a „măsurării rezultatelor educaței”, pe
care legea învățământului din 2011 a instituționalizat-o și cu, care
autoritățile stau dezorientate în brațe, plătind cu rămânerea în urmă a țării.
Ce observăm astăzi în sistemul educațional românesc? Tabloul este
izbitor: debusolare, cadre didactice resemnate, elevi și studenți
demotivați, un sistem plin de autoflatări, dar străin de creație, o birocrație
înfloritoare, preferința pentru învățare în afara țării, impactul redus
al cercetării științifice asupra societății, înțelegerea plină de clișee a
lumii din jur. S-a crezut că oricând, oricum, oricine este obligat să facă
reformă și o poate face. Tot felul de măsuri (selecția viciată a manualelor
alternative prin prețuri, mutarea după capricii a unor ore în curriculum,
cumpărarea de computere, plantarea de puieți etc.), uneori de escrocherii
(invazia cu licențe de care nu era nevoie sau obligarea profesorilor să
folosească anumite teste) au fost date ca reforme. Apoi, a venit confuzia
între găselnițe, mai ales financiare (trecerea
la finanțarea per capita la elevi, bunăoară, care este o aberație recurentă!) și ceea ce este propriu-zis
reforma. Sunt și acum unii care nu
înțeleg că reforma - în situația României - este doar atunci când se schimbă
sistemul.
Economia țării mergând rău
(lipsesc, în continuare, investițiile, iar legislația este, de fapt,
instrumentată de interese), mulți blamează ce apucă. Este adevărat că valoarea
unui sistem de educație se măsoară, până la urmă, în anvergura economiei, dar
orice preluare simplistă a acestui adevăr este contraproductivă. Se acuză, de
exemplu, că nu se corelează educația cu piața forței de muncă, fără a se
înțelege că educația nu se raportează doar la un moment al pieței. Pe de altă
parte, piața nu spune ceva univoc și peremptoriu despre calificările de care
este nevoie.
În România, s-a cedat orientarea
educației unor pretinși „experți”, care au stârnit senzația că reprezintă „nivelul
internațional”. Iluzia s-a întărit când respectivii au pus mâna pe programe
europene. Excelente oportunități de asanare a educației, aceste programe au dat
la noi, după 2005, în materie de „formare a resurselor umane”, mai mult
socializări, reuniuni zise „științifice” și bani în buzunare private.
Fiind mai ușor să te ocupi de evaluare decât de organizare, s-a instalat
confuzia dintre măsurare și strategii de dezvoltare. Încă se mai crede că
făcând verificări dese și păzite de poliție ale elevilor, vin rezultate, că
punând în calea tinerilor examene cât mai multe și pretinzând profesorilor
prestații standardizate, vine calitatea, că birocratizând activitatea, vine
competitivitatea. Nu se înțelege că măsurătorile rezultatelor nu dispensează de
organizări sănătoase ale educației. Nu se înțelege testarea Pisa, referitoare la
cunoștințele durabile ale elevilor, câtă vreme aproape totul se face în stil de
campanile, scoțându-se în evidență, vezi Doamne, „extraordinarele” calități ale
acesteia, de parcă ar fi cea mai evoluată formă de evaluare din istorie!
Confuziile, în materie de
așa-zisă reform a educațieie, au luat forma legii din 2011. Lacunele de
concepție și soluțiile păguboase ale acesteia, care au dus la situația de acum,
sunt cunoscute, încât nu le amintesc aici. Mă opresc doar asupra învățăturilor
ce rezultă din situație. Bunăoară, nu se
fac reforme ale educației împotriva dascălilor, ci împreună cu ei. Nu se restrânge autonomia cadrului didactic, ci -
dacă se doresc inițiative și inovații - aceasta se consolidează prin lege. Nu
se obține mare lucru birocratizând rețeaua școlilor, liceelor și
universităților, ci dezvoltând cultura răspunderii instituționale. Scopul
educației nu se reduce la formarea de competențe, câtă vreme chiar competențele
se formează într-un mediu dat de abilități de bază și educația pentru valori.
Peste toate, nu se fac reforme ale educației fără cultură și reflecție asupra
implicațiilor în largul societății. Totdeauna este nevoie de o idee coagulantă,
dar aceasta nu rezolvă ceva dacă ocolește restabilirea ierarhiei valorilor și
relansarea gândirii cu capul propriu.
Din nefericire, în zilele
noastre se prefigurează o nouă îndepărtare de meritocrație. „Activiști”, care
au aprobat confuziile din legea
învățământului din 2011, vor să dea din nou tonul în educație, sperând că lumea
uită. Poate că uită, dar cui folosește specularea uitării cuiva? Se înțelege
anevoie că o confuzie, făcută la nivelul unei țări, costă enorm - timp, bani,
energii. Nu este, totuși, prea mult?
Notă: acest articol nu este unul obișnuit, ci un studiu. De aici, provine și dimensiuinea sa! De asemenea, studiul cuprinde și două articole publicate mai demult pe blog!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu