„REVRĂJIREA” SOCIETĂȚII
- DE LA GUTENBERG LA ZUCKERBERG!
Mijloacele de comunicare de masă
au început dezvrăjirea lumii încă de la jumătatea secolului al XV-lea. Un nou
tip de societate s-a născut odată cu apariția și răspândirea tiparului. Mai
precis, o nouă fază culturală a societății s-a dezvoltat începând cu practica
lecturii individuale, cu interacțiunea directă cu textul. Este ușor de înțeles amploarea efectelor dacă ne
gândim la promovarea Reformei protestante în spațiul german ca efect al
scoaterii Bibliei de sub controlul direct al Bisericii. Această dezvrăjire,
conștientizată mult mai târziu, abia de Max
Weber, are un neajuns în proiecția actuală: componenta științifică a
organizării sociale (a adevărurilor testabile), validă la începutul secolului
XX, a început să pălească în detrimentul post-adevărurilor. Nu mai putem vorbi
despre o prevalență a cunoașterii științifice asupra credințelor religioase, ci
despre un amestec nestructurat al cunoașterii prin raportare la fragmente neierarhizate.
Această dezordine în ierarhiile ideilor a dat peste cap încă o societate, cea
modernă și secularizată a lui Max Weber, supunând-o judecăților soft, gândirii
slabe a postmodernității. Dar până să ajungem la amestecul postmodern
nestructurat, la pierderea în greutate a gândirii filozofice, la consumarea
ființei în valoare, la dizolvarea sartriană a sensului istoriei în oameni, ceea
ce a condus la necesitatea introducerii termenului gândire slabă (il pensiero
debole) pentru a interpreta societatea contemporană, să înțelegem ce a șubrezit
organizarea rigidă a modernismului secular, a adevărului științific unic. Însă,
pentru a nu da conceptului un înțeles mai rigid decât l-ar putea propune
modernismul însuși, să luăm în considerare cauza exactă a slăbirii conform
autorului Gianno Vattimo: „Postmodernitatea este epoca unei gândiri nu atât a fragmentării,
cât a pluralității; chiar trecerea de la unitate la pluralitate e o formă de
slăbire”. Iar această pluralitate a punctelor de vedere s-a datorat în mare
măsură mijloacelor de comunicare de masă. Cunoașterea științifică a fost
slăbită ca urmare a faptului că a fost prezentată în diferite fațete
interpretative prin intermediul mijloacelor de comunicare de masă, că a ajuns
să fie percepută ca „articulare” a înțelesului. Iar pe acest fond al proiecției
plurale și al pierderii interesului pentru continua raportare la adevăruri, tot
mijloacele de comunicare de masă cultivă reinventarea interesului pentru
naivitate, fenomen postmodern per se
în accepțiunea aceluiași Vattimo.
Să revenim, însă, la arhitectura
înțelesurilor construite social și răspândite prin intermediul mijloacelor de
comunicare de masă. Două sunt momentele în istorie când, producându-se
schimbări importante în reorganizarea societății, ierarhiile s-au aplatizat iar
relațiile constituite au descris mai degrabă rețele. În opinia lui Niall Ferguson, două au fost momentele
în care rețelele au reușit să răstoarne monopolul puterii oficiale și să
dețină, măcar pentru un timp, supremația. Primul
a fost marcat de apariția tiparului
și a durat până în secolul al XIX-lea. Al
doilea a debutat undeva în anii 1970, reprezentând un cumul de fenomene și
procese: globalizarea relațiilor comerciale, emergența unor rețele globale mai
presus de ierarhiile statale, dezintegrarea ierarhiei pe care o reprezenta
Uniunea Sovietică și descătușarea, odată cu apariția Internetului, a unor
posibilități tehnologice nemaiîntâlnite. Dar, privind cu atenție factorii
activatori, vom constata că cele două
momente coincid cu marile tranziții: de la societatea preindustrială (agrară)
la cea industrială (modernă), respectiv de la aceasta din urmă la cea
postindustrială (postmodernă) și că aceste tranziții au fost posibile datorită
mijloacelor de comunicare de masă. În termenii teoriei haosului, mijloacele de comunicare în masă au jucat în
istorie rolul atractorilor stranii, stabilind comportarea ulterioară a
sistemului (societatea umană, în ansamblu). În perioadele tranzitorii (cele în
care ierarhiile se aplatizează), rețelele dominante, ascund ierarhii potențiale
în adâncime. Ierarhii invizibile, camuflate în rețea, dau naștere noilor
organizări ierarhice rigide. Dar pentru a se organiza ierarhic, este nevoie de
criterii de ierarhizare. Adevărul dezvrăjirii de după prima aplatizare a
ierarhiei nu mai are aceeași tărie. Perspectiva plurală îl slăbește. Un nou
factor ordonator pare să câștige în importanța reorganizării societale, tot sub
influența modelării mediatice. Prin situarea în post-adevăr - în înțelesul lui
de erodare a factualității obiective în detrimentul implicării personale în
percepere - mijloacele de comunicare de masă produc actualmente fenomenul
invers celui din urmă cu peste cinci secole, și anume „revrăjirea lumii”. Iar
această „revrăjire” constă în interpretarea forțată, în manieră rigidă, a unor
fapte obiective în raport cu o realitate subiectivă convenabilă (în grupuri
reale sau virtuale). Nu adevărul contează în lumea actuală, ci consistența cognitivă.
Dacă mijloacele clasice de
comunicare în masă proiectau o „revrăjire” în înțelesul pe care universitarul
bucureștean Alina Bârgăoanu îl punea
sub semnul „dezinformării 1.0”,
noile media, platformele digitale, propun o variantă upgradată a
subiectivizării și relativizării adevărului, înțeles ca „dezinformare 2.0”. Vechile teorii ale comunicării de masă devin
simple cazuri particulare ale unor teorii mai complexe, upgradate și ele ca
urmare a complexificării produse de noile tehnologii. Determinismul tehnologic al lui M. McLuhan, de pildă, devine caz particular în studiile unui A. Keen, care pune bazele
reierarhizării sociale pe fundamente comunicaționale, în „metropole digitale și
periferii analogice”. Fluxul comunicării în doi pași al lui Paul Lazarsfeld, care statuase faptul
că oamenii sunt puși în mișcare de alți oameni, este reinterpretat în contextul
noilor media, prin punerea în mișcare de algoritmi, dar și de influenceri. Cele
două momente de cotitură în istoria umanității, modelate comunicațional (în
principal prin instrumentarul mass-media), au produs „dezvrăjirea” și „revrăjirea”.
O societate așezată pe fundamentul triadic Dumnezeu
- știință - om a pierdut încrederea în explicațiile religioase după „dezvrăjirea” Gutenberg, respectiv
încrederea în adevărul științei după „revrăjirea”
Zuckerberg. Societatea a rămas să-și reconstruiască idolii, singurul reper
fiind omul (cu toată fragilitatea și necunoașterea lui, dar cu puterea
consistenței cognitive cultivate de new media). „Revrăjirea lumii” a început,
iar revenirea la adevăr, principii și elite pare tot mai îndepărtată de posibilitățile
noastre de proiectare și de gândire.
Notă: analiza este realizată într-un limbaj oarecum sofisticat! Această „sofisticalizare” a limbajului este menită să atragă atenția asupra unor așa-ziși „filozofi” și „intelectuali” care, cred că, dacă se exprimă într-un astfel de mod, par mai „savanți” decât sunt! Cu acestă ocazie, m-am surprins pe mine însumi, observând cât de „sofisticat” pot fi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu