VIAȚA
ȘI OPERA MARILOR COMPOZITORI: FRANZ SCHUBERT
Franz
Schubert (Franz Peter Seraph Schubert, cu numele întreg) a fost un compozitor austriac, fiind al treilea și
ultimul dintre marii muzicieni clasici vienezi, după Joseph Haydn și Mozart.
În 31
de ani de viață, Schubert a compus peste 600 de lieduri, 9 simfonii, 10
uverturi, 22 de cvartete, 120 de lucrări corale și vocal-simfonice, 18 opusuri
dedicate teatrului muzical. În tot ce a compus, el a dat glas gândurilor și
simțurilor compatrioților săi. De aceea în muzică lui predomină poezia duioasă,
simplă și directă, care s-a împletit întotdeauna în viață vienezilor cu
exuberanța dansului și a cântecului de petrecere. În această duioșie însă se
simte aproape mereu o ușoară umbră de melancolie. Schubert a fost plin de setea
de a trăi, dar silit să ducă o existența grea, lipsită de orizont.
Franz
Schubert s-a născut pe dată de 31
ianuarie 1797, într-o mahala din Viena, numită Liechtenthal,
unde tatăl sau, Franz Theodor Florian
Schubert, era învățător și director al școlii parohiale. Mama lui, Elisabeth Vietz, care era poloneză,
fusese bucătăreasă în diferite case din Viena înainte de a se căsători cu tatăl
lui.
Începând
de la 8 ani, Franz a învățat vioara cu tatăl sau și apoi a devenit elevul lui Michael Holzer, care i-a predat lecții
de canto și de orgă și l-a inițiat în noțiunile de baza ale armoniei. A cântat
în corul bisericii, a fost și solist, dar a avut la dispoziție și orgă, pe care
a studiat-o mult, grație bunăvoinței profesorului sau.
Schubert a rămas întotdeauna legat sufletește
de biserica parohială și de primul sau profesor, Michael Holzer, căruia i-a
dedicat prima Messa pe care a
compus-o, iar în anii următori a destinat bisericii copilăriei câteva lucrări. Cam
în aceeași perioada, a început să ia lecții de pian cu fratele mai mare, Ignaz, făcând exerciții pe un
instrument străvechi din casă părintească.
La 30 septembrie 1808, Schubert s-a prezentat
la un concurs, și a fost primit în corul de băieți al capelei imperiale, precum
și că bursier la Stadtkonvikt.
Dirijorul orchestrei, cehul Wenzel
Ruzicka, organist al curții imperiale și violist la Burgtheater (Teatrul Cetății
din Viena), l-a remarcat imediat pe Schubert și i-a încredințat treptat sarcini
tot mai importante, până când l-a lăsat chiar să-l înlocuiască destul de des la
pupitrul de dirijor, ceea ce i-a dat posibilitatea să beneficieze de o
experiență extrem de prețioasă pentru el. Pe vremea aceea, Schubert fusese
cucerit de baladele compozitorului german Johann
Rudolph Zumsteeg, ale cărui lucrări erau foarte gustate. Acesta a exercitat
o influență foarte mare asupra lui Schubert. Atracția pentru genul epic al
baladei, pentru marile scene dramatice, apare evidență în primii ani de creație.
Schubert
îl descoperă pe Schiller, care îi
inspiră liedul Des Madchens Klage (Plângerea
fetei), mărturie remarcabilă a liricii timpurii a
compozitorului. Versurile marelui poet l-au pasionat multă vreme. Peste 40 din
poeziile sale stau la baza unor lucrări ale lui Schubert.
În 1812
scrie primele cvartete de coarde care ne-au rămas. Piesele pentru pian se
succed fără întrerupere. Cam în aceeași perioada, liedul Hagars
Klage (Plângerea Hagarei) și câteva piese instrumentale au ajuns în posesia
compozitorului și dirijorului Antonio
Salieri, care și-a dat imediat seama că băiatul are un mare talent și a hotărât
să se ocupe personal de el. Lecțiile cu Salieri au durat aproape 5 ani. Din
păcate, neînțelegerea între profesor și elev, a dus până la urmă, în 1817, la o
ruptură între ei.
În
1814, s-a înscris la școală normală superioară Sfânta Ana, unde a urmat un curs de pregătire timp de 10 luni, după
care a fost numit ajutor de învățător la școală tatălui sau. Tot în acest an da
la iveală prima să lucrare pentru scenă, feeria muzicală Castelul
de petreceri al Diavolului, după un text de Kotzebue.
Perioada
de glorie:
Anii
1815 și 1816 au fost cei mai prolifici din muncă creatoare a lui Schubert. Este
aproape de necrezut cum a putut să compună un număr atât de mare de lucrări că
cele din anul 1815, când a copus nu mai puțin de 144 de lieduri, două simfonii, Cvartetul de coarde în Sol minor, patru lucrări scenice, precum și două messe, două
sonate pentru pian, dar și numeroase alte piese pentru pian la două și patru
mâini, compoziții corale, laice și religioase. În cele 106 lieduri scrise
în anul 1816, găsim multe din ele scrise pe versuri de Klopstock, Schlegel, Salis și Mayrhofer.
Din acest an datează o serie de capodopere, pe versuri de Schiller, Goethe, Klopstock și Georg Philipp Schmidt.
În 1819, Schubert începe să fie
cunoscut și apreciat pentru liedurile sale în anumite cercuri din Viena. Era o
notorietate întrucâtva limitată dar prețioasă, de vreme ce se întindea în
rândurile unei paturi de intelectuali care juca un rol destul de activ în viață
culturală a capitalei austriece.
În
1823, Schubert a stat în spital mult timp, unde i-a fost administrat un
tratament dureros, care a fost urmat de căderea părului, dar care nu l-a scăpat
de durerile de cap din ce în ce mai violente.
În
1826, compune trei mari lucrări pentru formații instrumentale: Trio-ul cu pian în Și bemol major op. 99, Cvartetul de coarde în Re minor Der Tod und das Madchen (Moartea
și față) și Cvartetul de coarde în Sol major op. 161, la care se adaugă Sonata cu fantezie în Sol major op. 78
pentru pian.
La
începutul lunii noiembrie 1828, medicul constată că este bolnav de tifos și,
din acest moment, starea i se agravează necontenit. Schubert nu mai părăsește
patul, nu mai mănâncă nimic. Încetul cu încetul își pierde cunoștință, începe
să delireze. După o agonie de două zile, moare
la 19 noiembrie 1828, în vârstă de aproape 32 de ani. Peste trei zile, a
fost înmormântat la Cimitirul Wahring,
nu departe de locul de veci al lui Beethoven.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu