CELE 7 TIMPURI - AU ÎNCEPUT
ÎN 607 Î.H ȘI S-AU TERMINAT ÎN OCTOMBRIE 1914?
În
publicaţile Societăţii Watch Tower
(WTS), se susţine că în anul 607 î.H. Ierusalimul a fost distrus de babilonieni
şi atunci a fost detronat Zedechia, ultimul rege care a stat pe scaunul lui
Iehova, iar de atunci urmau să treacă şapte timpuri conform cu Daniel 4,
din 607 î.H. până când Regatul avea să fie restabilit. Calculul
învăţat de WTS este că cele 7 timpuri din Daniel 4, fac 2520 de zile, căci
cu Apocalipsa 12:6,Apocalipsa 12:14, trei timpuri şi jumătate fac 1260 de
zile, iar 7 timpuri, 2520 de zile, iar conform cu principiul un an pentru o zi,
rezultă 2520 de ani din 607 î.e.n până în 1914 e.n/d.H.. Astfel se susţine că
în „octombrie” 1914, Iisus a fost întronat ca rege şi,
atunci și-a început prezenţa, iar Diavolul a fost aruncat din cer, ca urmare a
începutului domniei lui Hristos (vezi: W 1980 1/11, p.26-30; W 1984 1/11,
p.12-17; W 1986 1/7, p.15-20; W 2000 1/4 p.17-22). Însă adevărul
este că: doctrina WTS cu privire la 607 î.e.n. şi la 1914, nu corespunde cu:
Biblia, cu istoria, cu aplicarea visului profetic, cu realitatea despre Regatul/Împărăția
lui Dumnezeu. Societatea
Watchtower a creat ceea ce poate fi numit ‚un cadru teologic şi istoric pentru
Martorii lui Iehova. Aşa după cum vom observa, acest cadru se bazează pe anul
1914. Actualmente Martorii lui Iehova susţin că în 1914, Iisus Hristos s-a
aşezat pe tron în ceruri şi a început să „domneasca în mijlocul vrăşmaşilor
Săi” (Psalm 110:2 - T.M.). În acel an a început ‚„timpul sfârşitului” acestei
lumi! WTS susţin
ca anul 1914 a fost prezis de Charles
Taze Russell, fondatorul
mişcării, începând din anii 1870, iar acest lucru este folosit ca un argument
major pentru a dovedi ca Russell a fost condus de Dumnezeu! Ce dovezi
cronologice a folosit Carles Taze Russell? Argumentul său cronologic, a fost
împrumutat în totalitate de la adventistul Nelson
Barbour. Adventiștii aveau o lista lunga cu date, una dintre ele fiind anul
1914. Barbour a spus ca Ierusalimul a fost distrus în 606 î.e.n. Socotind 2.520
de ani din 606 î.e.n. ne dă 1914, corect? Nu, greşit! Atât
Barbour, cat şi Russell, erau necunoscători în privinţa cronologiei şi
istoriei. Când s-a format calendarul pe care-l folosim noi (iulian, mai târziu
îmbunătăţit - gregorian), nu a existat anul zero, deci 1 î.e.n. a fost urmat de
1 e.n.. 2.520 de ani de la 606 î.e.n. ne duce la 1915, ceea ce Russell a
folosit de fapt în loc de 1914 timp de câţiva ani!! Însă în 1914 a început
Primul Război Mondial, iar Russell a prezis ceva pentru 1914; ceva s-a
întâmplat într-adevăr, astfel Russell a crezut că a avut dreptate. El a „uitat”
de anul zero şi a schimbat cronologia înapoi la 1914. Însă mai devreme sau mai
târziu acest lucru trebuia sa fie corectat. Cum? Mutând distrugerea
Ierusalimului cu un an, din 606 la 607 î.e.n.! WTS susţine că Ierusalimul a
fost distrus în 607 î.e.n.. WTS apelează la câteva versete biblice. Astfel, în
cartea: „Să vină regatul Tău”, se spune următoarele la paginile
187-188: „Profetul Ieremia a
anunţat că babilonienii vor distruge Ierusalimul şi că vor face acest oraş ca
şi întreaga ţară o pustietate (Ieremia 25:8‚ 9). El a adăugat: „Şi toată
această ţară trebuie să devină un loc devastat‚ un obiect de stupefacţie‚ şi va
trebui ca aceste naţiuni să servească regelui Babilonului şaptezeci de ani”
(Ieremia 25:11). Cei 70 de ani s-au sfârşit când‚ în primul an al domniei sale‚
Cirus cel Mare a eliberat pe evrei‚ permiţându-le astfel să se întoarcă în ţara
lor (2Cronici 36:17-23). Credem că după citirea cea mai literală a
lui Ieremia 25:11 şi a altor texte‚ cei 70 de ani trebuie număraţi
începînd din momentul când babilonienii au distrus Ierusalimul şi au
transformat ţara lui Iuda într-o pustietate. - Ieremia
52:12-15‚24-27; Ieremia 36:29-31.” Cei 70 de
ani ai lui Ieremia sunt aplicaţi aici la perioada de la distrugerea
Ierusalimului de către Nebucadneţar, până când iudeii au primit permisiunea să
se întoarcă din Babilon înapoi în tara lor. Căderea Babilonului în mâinile lui
Cirus a avut loc în 539 î.e.n. WTS susţine ca iudeii s-au întors acasă în 537
î.e.n.. Pasajul
din Ieremia 25:11, nu spune ceea ce pretinde WTS că spune. Ieremia
25:11 NW: „Toată ţara aceasta va ajunge un loc devastat şi o
pricină de uimire, şi aceste naţiuni vor trebui să-i slujească regelui
Babilonului şaptezeci de ani”. Observam ca Ieremia nu spune
nicăieri că Ierusalimul va fi devastat timp de şaptezeci de ani; ci, aceşti
şaptezeci de ani reprezintă un
timp de supunere
a naţiunilor faţă de împăratul Babilonului şi nu de
devastare a Ierusalimului. Chiar daca contextul vorbeşte despre devastare, cei
şaptezeci de ani sunt aplicaţi doar la supunere naţiunilor. Textul din „Să
vină regatul Tău”, citat mai sus, ignoră acest lucru. În plus, supunerea nu
se limitează la israeliţi; ci, la „aceste naţiuni”. Astfel se
includ în mod firesc multe naţiuni, daca nu toate naţiunile/neamurile din această
zonă Syro-Palestiniană. Dintre toţi împăraţii străini, Nebucadneţar este cel mai
des pomenit în Biblie, Nebucadneţar a fost fiul lui Nabopolassar, rege al
Babilonului, el a fost făcut părtaş la domnie, coregent cu tatăl său. El
conduce lupta de la Carchemiş în 607 î.e.n. împotriva Faraonului Neco al
Egiptului. Ieremia vorbeşte de această luptă în cap. 46:1,2. Ioiachim,
împăratul lui Iuda, îl ajutase pe faraon împotriva lui Nebucadneţar.
Nebucadneţar a fost biruitor, a luat pradă de la egipteni, dar nu l-a cruţat
nici pe Ioiachim. Trupele lui au trecut pe la Ierusalim şi un prim lot de
prizonieri sunt duşi în captivitatea Babilonului, împreună cu vasele sfinte de
la templu. Printre cei duşi a fost şi Daniel cu ceialalţi trei tineri
credincioşi (Daniel 1:1-4). Astfel, popoarele acestea, la
care face referire Ieremia 25:11, au început să servească lui Nebucadneţar
din 607 î.e.n., când aşa după cum am văzut, el a luat şi prizonieri şi pradă
din Ierusalim. În acest an Nebucadnetar a învins pe Faraonul Neco (Ieremia
46:2) şi naţiunile din aceasta zona au plătit tribut regelui Babilonului
începând din acel an. Israelul a ieşit din captivitatea babiloniană în anul 537
î.e.n., când naţiunea Israel s-a întors în ţara ei! Astfel ele au servit
regelui Babilonului timp de 70 de ani. Trebuie precizat, că începutul
acestor 70 de ani nu are nicio legătura cu distrugerea Ierusalimului; ci,
cu supremaţia Babilonului peste naţiuni. Ieremia menţionează cei
şaptezeci de ani şi într-un alt verset: Ieremia 29:10 NW: „Când
se vor împlini cei şaptezeci de ani în Babilon, îmi voi aduce aminte de voi şi
voi împlini cuvântul meu bun pentru voi, aducându-vă înapoi în locul
acesta”. În acest verset Traducerea lumii noi, dovedeşte favorizarea
interpretării WTS. Doar cu
excepţia traducerii King James Version (sau Authorized Version) din 1611,
împreună cu traducerile mai noi care derivă din ea, NW este singura traducere
care susține această formulare a versetului de mai sus, când spune „în
Babilon”. Pentru că, în multe alte traduceri, versetul spune „ai
Babilonului” (BCR); „pentru Babilon” (BB.2001), sau o
formă similară. Care este traducerea corectă? Dr. Avigdor Orr, spune: „Sensul
textului ebraic original poate fi redat şi în felul următor: „După ce şaptezeci
de ani ai (dominaţiei) Babilonului s-au împlinit, etc.” Cei şaptezeci de ani de
aici se referă evident la Babilon şi nu la iudei sau captivitatea acestora. Ei
se refera la şaptezeci de ani de dominaţie babiloniană, la sfârşitul cărora vor
fi eliberaţi cei exilaţi”. Însă chiar dacă traducerea
corectă ar fi: „în Babilon”,
de la prima deportare în Babilon din 607 î.e.n. când au fost luaţi primi evrei
în captivitate, după bătălia de la Carchemiş (vezi: Ieremia
46:1-2; Daniel 1:1-2), până în 537 î.e.n. când evreii au fost eliberaţi şi
a început repatrierea lor, sunt 70 de ani. Un al doilea
argument biblic adus de WTS este Daniel 9:2, unde se spune: „În primul
an al domniei lui, eu, Daniel, am înţeles din cărţi numărul anilor despre care
Iehova îi vorbise profetului Ieremia: că Ierusalimul avea să fie lăsat
pustiu şaptezeci de ani” (NW). Pe baza
acestui text martorii susţin că cei 70 de ani au început de la distrugerea
Ierusalimului, atunci când Ierusalimul a devenit pustiu şi nu de la prima
invazie asupra lui. Însă, o traducere exactă a lui Daniel 9:2 ar
fi: „în primul an al domniei sale, eu, Daniel, am înţeles din cărţi
numărul de ani care, după cuvântul DOMNULUI către Ieremia profetul că trebuie
să treacă înainte să se sfârşească devastările Ierusalimului, anume, şaptezeci
de ani.” (Revised Standard Version - RSV). Observaţi că
RSV foloseşte pluralul: „devastările”. În limba română, traducerea
din Biblia Bucureşti 2001 şi Biblia Fidelă 2009, redă cu: „pustiirilor”.
Astfel, Daniel vorbeşte la plural, despre câteva devastări. Cuvântul
pentru „devastări” este „chorbah”. El nu înseamnă,
aşa după cum vom vedea: distrugere completă. Am văzut că Nebucadneţar a luat
prizonieri şi pradă din Ierusalim deja în 607 î.e.n., anul ascensiunii sale. În
fiecare an, după aceea, armatele sale au trecut prin ţară, cauzând fără
îndoială mai multe distrugeri şi Biblia vorbeşte chiar despre bande din
diferite ţări care provocau dezastru în această perioadă. (Vezi 2Regi
24:2; Ieremia 35:11). Dacă ne uităm la modul în care este folosită această
expresie şi în alte părţi ale Bibliei, argumentul WTS cade. Profetul
Ezechiel vorbeşte despre „cei ce trăiesc în locurile cele pustiite” (Ezechiel
33:24,Ezechiel 33:27 - Versiunea Bratolomeu Anania), ceea ce înseamnă
destul de clar că expresia nu se referă neapărat la locuri complet golite de
locuitori. Aceiaşi expresie o găsim şi în Neemia 2:17, după întoarcerea
iudeilor în Ierusalim, când erau un anumit număr de evrei în Ierusalim; astfel,
ne dăm seama că aplicarea acestui cuvânt din Daniel 9:2, de către WTS, la
cea de-a treia invazie babiloniană, când a fost distrus Ierusalimul este
eronată. Am văzut, că
textul din Daniel 9:2, nu spune nicăieri că cei şaptezeci de ani au
început când Ierusalimul a fost distrus complet, deoarece expresia în sine, se
poate referi la devastările succesive ale Ierusalimului, care au început în 607
î.e.n., cu mulţi ani înainte de distrugerea lui completă din 588 î.e.n.. Concluzia
celor de mai sus, este că distrugerea complectă a Ierusalimului nu a avut loc
în 607 î.e.n.. Ci prima invazie a avut loc atunci; căderea finală a
Ierusalimului a avut loc în al 19-lea an al lui Nebucadneţar. (Ieremia
52:12; 2Regi 25:1-4; 2Cronici 26:11,2Cronici 26:19), în 588 î.e.n.. Astfel,
adevărul este că Ierusalimul a căzut în mâinile babilonienilor în 588 î.e.n.,
nu în 607 î.e.n.. Ignoranţa lui Barbour şi Russell în domeniul cronologiei şi
istoriei a creat o problema imensa pentru WTS. The Encyclopedia
Britanica (versiunea online), o sursa pe care WTS o citează adesea,
spune următoarele: „În 587/586
oraşul şi templul au fost complet distruse de către Nebucadneţar şi a început
captivitatea. Aceasta a luat sfârşit în 538 î.e.n. când Cirus cel Mare al
Persiei, care a cucerit Babilonul, a permis iudeilor sub conducerea lui
Zorobabel din seminţia lui David sa se întoarcă în Ierusalim.” Desigur că
WTS admite, că ei sunt cam singurii din lume, care susţin că Ierusalimul a
căzut in 607 î.e.n.. Ei spun ca aceasta se datorează faptului că numai ei
susţin cu adevărat Biblia mai presus de sursele laice. Folosesc ei
Biblia ca unitate de măsura? Biblia nu conţine niciun an absolut, întrucât
calendarul nostru nu a fost inventat încă pe vremea când a fost scris
Scripturile. Aşadar, nu este posibil să datăm evenimentele direct. Însă Biblia
oferă date relative. Am văzut că argumentele aduse de WTS şi anume Ieremia
29:10; Daniel 9:2, nu susţin că cei şaptezeci de ani încep de la distrugerea
competă a Ierusalimului. Prima invazie are loc în 607
î.e.n, şi este descrisă în Daniel 1:1-4; a doua invazie a avut loc în 600
î.e.n, descrisă în Ieremia 52:28; a treia invazie a avut loc în 588,
descrisă în Ieremia 52:1-27, Ieremia 52:29, atunci fiind distrus Ierusalimul
(2Cronici 36:17-21); iar a patra invazie şi deportare a evreilor în Babilon şi
ultima, are loc în 584 î.e.n, descrisă în Ieremia 52:30. Însă chiar
dacă toate datele şi tot calculul ar fi după cum susţine WTS (singur în
opoziţie cu toţi istorici şi cu textele biblice analizate), şi aşa există o
discrepanţă, ca dată! De ce spun asta? Deoarece conform cu învăţătura WTS,
Primul Război Mondial face parte din semnul descris de Iisus în Matei
24:6, şi Apocalipsa 6:4; Apocalipsa 12:7, însă Primul Război Mondial
a început în iulie-august şi nu în octombrie.
Cum de au început „vaiurile” (războaiele), înainte de aruncarea lui Satan, care
conform cu WTS a avut loc în octombrie 1914? (vezi cartea „Regatul lui
Dumnezeu s-a născut” - 2006; p.177-186; W 2004 1/2 p.18-22). În Enciclopedia Wikipedia se
spune: „Primul Război
Mondial (cunoscut şi ca Marele război, Războiul
naţiunilor sau Războiul menit să pună capăt războaielor) a
fost un conflict la scară mondială. În 28 iulie 1914, Austria a atacat Serbia (în 23 iulie 1914 Serbia primise ultimatum de la Austria), în 3 august 1914 Germania a invadat Belgia.” Dacă mergem
pe interpretarea WTS, războiul din cer şi întronarea lui Iisus, ar fi trebuit
să aibă loc în octombrie 1914! De ce atunci, „vaiurile”, adică Primul Război Mondial
a început încă din 28 iulie şi nu în octombrie? O a doua
problemă de fond a interpretării WTS este: incompatibilitatea doctrinei
WTS, cu interpretarea dată de Daniel, visului profetic avut de Nebucadneţar. Astfel
fără a şti istorie, fără a ne complica cu date, cu calcule, cu lupte asupra
unor cuvinte, cum trebuie traduse sau înţelese, motivul simplu şi de fond
pentru care interpretarea WTS este falsă este tocmai Daniel 4, de unde a
plecat toată această interpretare. Doctrina WTS, nu stă în picioare din
următorul simplu motiv, acel vis cu copacul din Daniel 4, nu are cum
susţine Turnul de veghe „o dublă împlinire” şi asupra lui Nebucadneţar şi
asupra Regatului lui Dumnezeu, căci nu reiese de nicăieri, că, copacul
reprezintă Regatul lui Dumnezeu; ci, copacul este DOAR - Nebucadneţar! Acest lucru
este precizat clar în textul din Daniel 4:24-25, NW unde se spune: „IATĂ INTERPRETAREA, o, rege, şi iată
decretul Celui Preaînalt, care trebuie să se împlinească asupra domnului
meu, regele (asupra lui Nebucadneţar cu care vorbea Daniel,
v.18,19): Vei fi alungat dintre oameni şi vei locui cu
animalele câmpului. Ţi se va da să mănânci iarbă ca la tauri
şi vei fi udat de roua cerului. Şapte timpuri vor trece
peste tine (peste Nebucadneţar), până vei recunoaşte că Cel
Preaînalt stăpâneşte peste regatul oamenilor şi că îl dă cui vrea.” Deci
Biblia ne dă visul, dar şi interpretarea visului; noi nu trebuie să speculăm,
să ne chinuim să găsim interpretarea, aceasta este simplă şi clară, şi se
aplică doar asupra lui Nebucadneţar: „IATĂ INTERPRETAREA, o, rege, şi iată decretul Celui
Preaînalt, care trebuie să se împlinească asupra domnului meu, regele (asupra
lui Nebucadneţar cu care vorbea Daniel, v.18,19). Iar despre
copac se spune clar în v.20-22: „Copacul pe care l-ai văzut... eşti tu,
o, rege...” NW (cu referire la Nebucadneţar)”. De fapt
cum poate Regatul lui Dumnezeu să aibă inimă, şi aceasta să devină o inimă de
fiară, căci despre copac se spune în v.14-16 NW: „Inima lui de om să
se schimbe şi să i se dea o inimă de animal. Şapte timpuri
să treacă peste el”. Deci nici vorbă de Regatul lui Dumnezeu în acest
vis profetic! Iar
argumentul care se mai aduce, cum că v.17,25,34 (BCR), s-ar referi la Regatul
lui Dumnezeu prin cuvintele: „…că Cel Prea Înalt stăpâneşte peste
împărăţia oamenilor, că o dă cui îi place şi pune peste ea pe cel mai de jos
dintre oameni … Acela a cărei stăpânire este o stăpânire veşnică şi a cărei
împărăţie este din generaţie în generaţie.” Deci, după cum vedem din
text, nu o împărăţie sau o domnie care se opreşte în 607 î.e.n, şi începe în
1914, ci „o stăpânire veşnică”, care se manifestă chiar şi prin
regii păgâni, chiar prin copiii lui Nebucadneţar care au trăit după anul 607
î.e.n (compară cu Ieremia 26:6-7; vezi şi Romani 13:1; Proverbe
8:15-16). Cum poate
regatul lui Dumnezeu să fie tăiat, căci copacul a fost tăiat pentru şapte
timpuri, dacă regatul, domnia lui Dumnezeu este veşnică (Daniel
4:14-15; Psalm 145:13; Daniel 6:26)?!? În plus,
cuvintele: „o dă cui îi place
şi pune peste ea pe cel mai de jos dintre oameni”, nu se
aplică la întronarea lui Iisus în 1914, din două motive: 1) În primul rând,
acesta este un principiu universal valabil nu o învăţătură specifică la
întronarea pretinsă din 1914, 2). Chiar dacă acest principiu se aplică la Iisus,
care s-a smerit foarte mult, această umilinţă a lui Iisus descrisă
în Filipeni 2:6-8, prin care încearcă să facă legătura martorii
cu Daniel 4, nu se referă la venirea lui ca rege în 1914; ci, la umilirea
lui când a fost om pe pământ. Apoi gândiţi-vă, de unde ştim
că în acest caz, cele 7 timpuri se aplică regula un an pentru o zi? Căci în
Biblie 7 timpuri sunt 7 ani (o dată cei trei timpuri şi jumătate fac 1260 de
azi, adică trei ani şi jumătate profetici, un an profetic fiind de 360 de zile
- Apocalipsa 12:6,Apocalipsa 12:14), şi nu există niciun alt exemplu că ar
fi mai mult? Deci, tot
calculul cu 7 timpuri, pleacă de la nişte premize greşite, căci dacă ne-am fi
întrebat: de unde reiese din Daniel 4, că tăierea copacului are o dublă
împlinire, ne-am fi dat seama, că tot calculul este o invenţie omenească
preluată de Russell. Ca urmare, avem milioane de pagini tipărite în zadar, şi
milioane de oameni îndoctrinaţi cu un calcul fals şi care pleacă de la mai
multe premize false. În
ceea ce privește Ezechiel 21:25-27, - pe baza acestui text, martorii
susţin că, coroana lui Zedechia care a domnit pe tronul lui Iehova a fost dată
jos, iar apoi a fost dată lui Iisus în anul 1914 e.n., însă prinţul lui Israel
la care face referire textul se referă mai degrabă la Ioiachim, care a suferit
înfrângere din partea Babilonului (comp. Ezechiel
21:19-23 cu 2Cronici 36:5-7), decât Zedechia care a fost numit rege
de către Nebucadneţar (2Cronici 36:11-21). Apoi lucrul cel mai important este
că acest text nu specifică când cel ce are drept la coroană o
va primi, astfel în acest text nu găsim nicio referire la vreun an specific.
De unde provine această interpretare cu cele 7 timpuri? John Aquila Brown este iniţiatorul interpretării celor „şapte timpuri” din Daniel capitolul 4, interpretare care produce cei 2.520 de ani prin formula o zi pentru un an, care nu este decât o forţare a Bibliei, ca Biblia să spună ceea ce ea nu spune. Aceste corelări de versete după bunul plac, nu sunt altceva decât o stricarea a Cuvântului lui Dumnezeu (2Corinteni 4:2; 2Timotei 2:15), căci de unde a ştiut Brown şi de asemenea WTS, că trebuie aplicat o zi pentru un an?! Cine le-a dat acest drept de a face astfel de corelări de versete fără nicio legătură între ele? Brown a publicat mai întâi această interpretare în anul 1823, iar „metoda” sa privitoare la convertirea celor „şapte timpuri” în 2.520 de ani, reprezintă exact „metoda” utilizată astăzi în publicaţiile Watch Tower. Acest lucru s-a întâmplat cu douăzeci şi nouă de ani înainte de naşterea lui Charles Taze Russell, cu patruzeci şi şapte de ani înainte ca acesta să pună bazele grupului său de studiu al Bibliei şi cu mai mult de jumătate de secol înainte de apariţia cărţii „The Three Worlds”. Nu exista niciun fragment în niciuna din publicaţiile Societăţii Watch Tower care să recunoască aceste fapte, că ei au preluat acestă interpretare de la John Aquila Brown. Nu se menţionează nicăieri numele lui John Aquila Brown. Doar în anul 1993, Societatea Watch Tower a recunoscut pentru prima oară, adevărata origine a calculului celor 2.520 de ani şi anume - în 1823 de către John Aquila Brown - cu 50 de ani înainte ca Russell să apară în scenă. Regatul lui Dumnezeu nu se întrerupe în 607 î.e.n., ca să-şi revină în anul 1914; Regatul/Împărăția lui Dumnezeu este etern/eternă, stăpânirea lui Iehova/Yahwe este veşnică chiar pe pământ, pentru că El este Cel care rânduieşte autorităţile care conduc pe pământ (Romani 13:1,Romani 13:2). Această „învăţătură” este o blasfemie la adresa lui Dumnezeu, la adresa atributului Său etern de Stăpânitor, o defăimare a Regatului lui Dumnezeu! Cei ce iubesc adevărul vor spune împreună cu Psalmistul care declară despre Regatul lui Dumnezeu: „Împărăţia Ta este o împărăţie veşnică şi stăpânirea Ta dăinuieşte din generaţie în generaţie” (NTR 2007).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu