TEOLOGIA
ÎNLOCUIRII - ESTE CORECTĂ BIBLIC?
Ce
este teologia înlocuirii (Israelului cu Biserica) și cum s-a ajuns la aceasta?
Pe parcursul acestui articol voi căuta să ofer
răspunsuri la întrebarea: Este
compatibilă cu Sfintele Scripturi teologia înlocuirii, de către Dumnezeu, a
Israelului cu Biserica? Problematica în discuție este una de un interes cu
totul special în lumea creștină și nu numai, și sunt convins că vine în
întâmpinarea și a unor întrebări pe care și mulți dintre dumneavoastră vi le
puneți. În contextul evoluției vulcanice a evenimentelor mondiale care au
Israelul în epicentru, poziționarea corectă vis-à-vis de acest popor și față de
acestă bătălie pe viață și pe moarte este deosebit de importantă în ochii lui
Dumnezeu. Voi aborda această tematică, nu cu gândul vreunei polemici, ori
replici, și nici din dorința incriminării gratuite a susținătorilor teologiei
înlocuiri, ci cu dorința sinceră de a scoate în evidență, înainte de orice,
atitudinile și relațiile neschimbate, de îndurare și de dragoste, ale lui
Dumnezeu vis-à-vis de poporul ales al Vechiului Testament, Israelul, dar și cu
dorința de a fi motivați să-L imităm pe Tatăl nostru ceresc în această
atitudine față de Israel, care este mai izolat și mai periclitat ca oricând. Fac
de la bun început observația că prin susținerea validității teologiei
înlocuirii, adică prin contestarea faptului că Dumnezeu Își menține în
totalitate promisiunile făcute Israelului, se pune sub semnul întrebării însăși
siguranța Bisericii în raport cu promisiunile divine care i-au fost făcute
acesteia. Dar, cel mai grav, se atentează la însăși caracterul și persoana
Ființei Supreme, fapt care este extrem de primejdios.
A.Prezentarea
esenței teologiei înlocuirii (substituirii). Diversele
perspective despre relația dintre Biserică și Israel pot fi împărțite în două
mari concepții, tabere ori școli de gândire. O perspectivă afirmă că Biserica
este continuatoarea lui Israel, înlocuindu-l pe acesta în planurile divine,
cunoscută ca fiind teologia înlocuirii/substituirii, concepție la care mă voi
referi, după cum spuneam. Conform teologiei înlocuirii, de la Avraam până la
Jertfa Domnului Iisus Hristos au fost două entități moral-spirituale diferite
pe pământ: Israel - poporul lui Dumnezeu vechi testamentar și neamurile
înstrăinate de Dumnezeu. După „Cruce”, după momentul Golgota, au rămas, - se
susține -, tot două colectivități, fără
vreo importanță în ceea ce privește apartenența etnică, ci în
funcție doar de statutul spiritual înaintea lui Dumnezeu și anume:
colectivitatea celor care cred în Iisus Hristos, respectiv „Israelul spiritual”
sau Biserica și „cei care nu cred”, indiferent, după cum spuneam, dacă aceștia
fac parte dintre neamuri sau din națiunea Israel. Teologia înlocuirii declară
că Israelul, după ce L-a respins pe Mântuitorul Iisus și L-a condamnat la
moartea prin răstignire, a fost înlocuit de către Biserică. Astfel că Biserica
este acum adevăratul „Israel al lui Dumnezeu”, continuatorul Israelului
national, al cărui viitor sau destin special este compromis pentru totdeauna.
Promisiunile făcute Israelului național, în V.T., sunt împlinite „în”, „pentru”
și cu privire la Biserică. Deci, spre exemplu, profețiile din Scriptură cu
privire la binecuvântarea și restaurarea Israelului în Țara Promisă sunt
„spiritualizate”/„alegorizate” devenind promisiuni de binecuvântare divină față
de Biserică. Desigur, o problemă majoră în această perspectivă este continuarea
existenței miraculoase a poporului evreu de-a lungul secolelor și, în mod
special, restaurarea statului modern
Israel. Dacă Ereț Israel a fost condamnat de Dumnezeu și nu mai există viitor
pentru această națiune, cum putem explica supraviețuirea fenomenală,
supranaturală, a poporului evreu de-a lungul ultimilor 2000 de ani, în pofida
numeroaselor încercări de a-l distruge? Cum explicăm de ce și cum a reapărut Israelul
ca națiune în secolul XX, după ce aceasta nu a existat timp de 1900 de ani? Dar
revenirea la limba ebraică, limba profeților din V.T.? Dar incredibila revigorare
geografico-economică? Dar câștigarea biruințelor împotriva unor
inamici incomparabil mai numeroși și mai bine înarmați? etc.. Conform teologiei
înlocuirii, restaurarea și prosperarea Statului Israel este doar un accident al
istoriei, un joc al conjurațiilor conspiraționiste, fără nicio justificare
biblică sau vreun ajutor divin supranatural. Aderenții teologiei înlocuirii
cred că evreii, nemafiind popor ales al lui Dumnezeu, nu mai beneficiază de
planuri de viitor specifice, decât doar atât cât are Dumnezeu pentru oricare
altă națiune de sub soare. Mai mult, unii ideologi susțin că locuitorii actuali
ai Statului Israel nici măcar nu sunt evrei veritabili! În sfârșit, cu privire
la cei care cred că restaurarea Israelului este un act al lui Yahveh, în
fidelitate față de legământul făcut cu Avraam cu aproximativ 4000 de ani în
urmă, se adoptă o poziție de superioritate, chiar de dispreț sau/și de
compătimire. Teologia înlocuirii, îmi pare rău, dar trebuie să o spun cu claritate încă de la început, și voi aduce
dovezi consistente în acest sens, este o abordare teologică extrem de
înșelătoare și dăunătoare, care nu numai că a deviat milioane de creștini de la
adevărul biblic, dar a și provocat mult rău, de proporții inimaginabile.
Această teologie și-a adus din plin aportul la persecutarea evreilor de către
Biserică de-a lungul secolelor, dar, mai mult, a fost folosită și de către
Hitler pentru a justifica Holocaustul. Pentru legitimarea „morală” a „soluției
finale”, naziștii au făcut permanent trimitere la refomatorul german Martin
Luther, cunoscut pentru poziția sa antisemită. Dar, înainte de aceasta, am
rămas dator să prezint, foarte pe scurt, și conținutul școlii de gândire opusă
teologiei înlocuirii, anume dispensaționalismul.
Dispensationalismul, sau premilenismul, afirmă că Biserica este
complet diferită de Israel, și că Dumnezeu are planuri fundamental diferite cu
fiecare din aceste două colectivități. Biblic vorbind, Biserica fiind distinctă
față de Israel, cele două colectivități nu trebuie confundate și nici folosite
interschimbabil. Suntem învățați din Scriptură că Biserica este o creație
complet nouă, care a luat ființă în ziua Cincizecimii și va continua până când
va fi luată la ceruri, prin răpire (Ef. 1:9-11; 1 Tes. 4:13-17, etc.). Biserica
nu are legătură cu blestemele și binecuvântările Israelului. Legămintele,
promisiunile și avertizările specific din V.T. făcute pentru Israel sunt valabile
doar pentru Israel, desi, evident, și Biserica trebuie să învețe din acestea.
Israel a fost pus temporar deoparte în programul lui Dumnezeu în ultimii 2.000
de ani de Diasporă, așa cum rezultă și din celebra profeție a celor 70 de
săptămâni a lui Daniel, profeție care este cheia escatologică indicată de
Însuși Mântuitorul pentru a înțelegerea corectă evenimentelor finale, viitoare.
După răpire, Dumnezeu va restaura Israelul, acesta redevenind principala
focalizare a planului Său, dar nu înainte de a trece prin urgiile Necazului lui
Iacov, strâmtorare care-l va pregăti pentru a doua venire a lui Mesia. Așa că,
atunci când Hristos Se va întoarce pe pământ, la sfârșitul Necazului celui Mare,
Israelul va fi pregătit să-L primească, să spună: „Binecuvântat este Cel ce
vine în Numele Domnului!” Rămășița supraviețuitoare a lui Israel va fi
mântuită, iar Domnul Își va instaura Împărăția pe pământ, cu capitala la
Ierusalim. Avându-L pe Hristos ca Rege, Israelul va fi națiunea conducătoare și
reprezentanți din toate națiunile vor veni la Ierusalim pentru a-L onora și a
se închina Regelui - Iisus Hristos. Biserica Se va întoarce cu Hristos și va
domni împreună cu El timp de 1.000 de ani (cf. Apoc. 20:1-5). Există suficiente
dovezi asupra faptului că atât Vechiul cât și Noul Testament susțin
interpretarea premilenistă /dispensaționalistă a planului lui Dumnezeu pentru
Israel și nicidecum teologia înlocuirii Israelul de către Biserică. În prezent,
în vreme ce Dumnezeu Își focalizează atenția în principal asupra Bisericii, El
nu a uitat de Israel, iar într-o zi va restaura și ridica această națiune la
rolul intenționat și promis pentru ea.
B.Scurtă
prezentare privind nașterea și evoluția teologiei înlocuirii.Teologul
Derek Prince, în lucrarea „Destinul Israelului și Biserica”,
apărută la Editura Neemia, în 1992, la pagina 10, afirmă: „O înțelegere
greșită, ignoranța și o deformare aproape nelimitată, referitoare la identitatea
Israelului, a cuprins Biserica timp de multe secole. Acest fapt mie mi se pare
extraordinar, deoarece afirmațiile Bibliei referitoare la Israel sunt atât de
clare! Cu toate acestea mintea unei mulțimi întregi de creștini pare să se fi
întunecat referitor la aplicarea numelui Israel … Originea confuziei
referitoare la Israel, poate fi găsită deja la primii Părinți ai Bisericii,
care au dezvoltat o doctrină care spune că Biserica a înlocuit Israelul în
scopurile lui Dumnezeu și că, din acest motiv, Biserica ar trebui să fie numită
Noul Israel. O învățătură de acest fel a fost publicată oficial, în jurul
anului 150 d.H., de către Iustin
Martirul și a fost mai târziu adoptată și amplificată de persoane celebre
cum ar fi: Irineu, Origen și Augustin.” (încheiat citatul din Derek
Prince). Pe de altă parte, teologul Dr. Thomas
McCall a explicat că teologia substituirii a existat în realitate încă dela
sfâșitul primului secol, dar n-a reprezentat poziția oficială a doctrinei
creștine. Abia Augustin a răspândit
această ideee la sfârșitul sec. al IV-lea în lucrarea sa „Despre Cetatea lui Dumnezeu”. Sf. Augustin a mărturisit cum inițial
a fost hiliast, adică credea într-o viitoare Împărăție de 1000 de ani pe care
Hristos urma să o instituie pe pământ după revenirea Sa, dar văzând progresul
nemaipomenit al Creștinismului a ajuns la concluzia că prin acesta urma să fie
instaurată împărăția în discuție, aceasta urmând a fi nu de natură fizică
(politico-socială), ci de natură spirituală. Problema era, într-o astfel de
concepție, că Israelul trebuia să fie „distrus” din punct de vedere teologic,
anihilat, pentru a nu încurca planurile unui gen de împărăție „aici” și „acum”.
Soluția problemei, este explicată în termeni moderni, de către Colin Chapman, un susținător al acestui
punct de vedere, care și-a permis să spună, cum spunem noi, verde-n față
următoarele: „Venirea Împărăției lui Dumnezeu prin Iisus Hristos a modificat și
a reinterpretat toate promisiunile din Vechiul Testament.” (citat din „Țară promisă cui?”, Colin Chapman, pag.
285). Foarte interesant, însă, că și
Mahomed, un dușman pe față al Creștinismului, a făcut același lucru,
reinterpretând promisiuni ale V.T. și redirecționând totul către arabi, prin
Islam. Și mai există cel puțin o confesiune de orientare creștină, pe care n-o
voi menționa, care se consideră singura înlocuitoare și continuatoare a
Israelului, cea care a preluat făgăduințele date inițial lui Israel. Iată că,
dacă deschidem „cutia Pandorei”, permițându-ne să reinterpretăm după bunul plac
ceea ce a spus Dumnezeu se putem ajunge foarte, foarte departe. Evident, în
direcția greșită! Un gânditor evreu ortodox își punea întrebarea, pe care
ne-o punem și noi: „Cum este posibil acest lucru, adică ca unii ideologi să
schimbe destinatarul de drept al promisiunilor biblice, din moment ce aproape
90 % dintre cărțile profetice vechi-testamentare vorbesc clar și fără echivoc
despre salvarea națională a Casei lui Israel/a poporului Israel?” Într-adevăr,
greu de înțeles și de explicat! Problema a pornit de la principala „verigă
slabă” a teologiei înlocuirii, și anume de la faptul că, din ce în ce mai mult,
Vechiul Testament ajunsese să fie interpretat alegoric, sens care nu mai era
fidel înțelesului adevărat, original. Începând din anul 400 d.H., cuvântul
Israel a fost folosit în mod regulat de către învățători ai Bibliei,
comentatori și chiar și de către traducători, ca fiind un sinonim pentru
Biserică. „Mult mai târziu”, ne spune Derek Prince în lucrarea citată anterior,
„ într-o ediție frumoasă a versiunii King James, unele pasaje au anumite
titluri total diferite de conținutul verselor la care se referă. Astfel,
capitolul 43 din Isaia începe cu cuvintele: Acum așa vorbește Domnul care
te-a creat, Iacove, și Cel care te-a întocmit, Israele! Nu te teme…” (etc.).
Dar titlul pasajului este următorul: „Dumnezeu mângâie Biserica prin promisiunile
Lui” (încheiat citatul).” O incredibilă libertate pe care și-au luat-o
traducătorii/editorii textului sacru cu un efect puternic în subconștientul a
mii și zeci de mii de cititori ai unor asemenea BIBLII, până în zilele noastre.
Biserica Romano-Catolică introdusese un fel de „monopol în unicitatea
salvării”, spunând: „Nu pot exista două popoare ale lui Dumnezeu, și Biserica
și Israelul!” Iar tratamentul lipsit de orice menajamente împotriva ereticilor
ajunsese să reflecte atitudinea de maximă fidelitate față de Dumnezeu. „Trebuie
să iubim ceea ce iubește Dumnezeu și să urâm ceea ce urăște Dumnezeu. Dumnezeu
urăște Israelul, deci este de datoria creștinilor să trateze ca atare
Israelul!” - era o înlănțuire logică, pornită însă de la premisa falsă că
Yahveh și-ar urî poporul pe care l-a creat pentru a-Și descoperi în acesta
propria-I glorie și îndurare! Eliminarea Israelului din planurilor viitoare ale
lui Dumnezeu a determinat poziția antisemită incredibilă, de mulți nebănuită și
neștiută a marelui reformator german Martin
Luther. Iată ce spune Adolf Hitler, în lucrarea „Mein Kampf”, despre impactul poziției
lui Luther față de evrei asupra propriei sale „lupte”, nu doar în domeniul
ideilor: „Luther a fost un mare om, un uriaș. El a străpuns dintr-o lovitură
întunericul, l-a văzut pe evreu așa cum noi abia acum începem să îl vedem. Eu
fac ceea ce Biserica face de o mie cinci sute de ani, însă mult mai temeinic.”
Iar un alt hitlerist, Julius Streicher,
în editorialul săptămânalului antismit „Der
Sturmer”, a spus în apărarea sa, în instanța constituită pentru a judeca
faptele naziștilor: „Dr. Martin Luther s-ar afla astăzi în locul meu pe banca
acuzaților dacă această carte ar fi luată în considerare de acuzare. Pentru că,
în cartea „Von den Juden und ihren Lugen”
(Despre Iudei și minciunile lor) dr.
Martin Luther a scris că evreii sunt pui de năpârci, că sinagogile lor ar
trebui arse, iar ei nimiciți. Exact aceasta am făcut noi!” Așadar
antisemitismul lui Hitler poate fi explicat lejer din punct de vedere teologic
pornind de la convingerile lui Luther, ambii considerând poporul evreu drept un
„cancer al omenirii”, care trebuie stârpit. Naziștii considerau că evreii ar fi
inventat conștiința și ca atare simțământul de vinovăție, de care rasa superioară,
ariană, nu avea anevoie. Un biograf al elitelor hitlerismului a spus: „Naziștii
nu au inventat niciun cuvânt nou. Părinții Bisericii din primele secole au
urmat aproape cu toții sfatul lui Ioan
Crisostom/Gură de Aur (sec. V), care arăta că este de datoria creștinilor să-i
urască pe evrei, spunând: „Dacă Îl iubim pe Hristos, trebuie să luptăm
împotriva evreilor, care Îl urăsc.” În concluzie, teologi și istorici renumiți
au ajuns la convingerea că Holocaustul este recolta groaznică a unei semințe
cultivate cu perseverență de-a lungul timpului. Fără antiiudaismul creștin,
anitisemitismul rasist și, implicit, Holocaustul n-ar fi fost posibile. Nu ne
determină această îngrozitoare concluzie să fim foarte atenți, în calitate de
creștini, la ceea ce credem și afirmăm vis-à-vis de poporul evreu?
C.Cine este Israel?/Ce trebuie să se înțelegem prin termenul „Israel”? Derek Prince, în lucrarea „Destinul Israelului și Biserica”, pentru a ajunge la sensul corect al termenului Israel, așa cum a fost folosit acesta de către apostolii și de credincioșii primelor veacuri, prezintă, într-o anexă, 77 de exemple din N.T. în care apar cuvintele Israel și israelit, spunând cu privire la aceste sintagme (citat): „După ce le-am examinat pe toate, am ajuns la concluzia că apostolii n-au folosit niciodată cuvântul „Israel” ca un sinonim pentru Biserică. Nici expresia Noul Israel nu apare nicăieri în Noul Testament … Din păcate, Biserica a adoptat un principiu „creștin” de interpretare, care arareori este afirmat explicit, și anume: „Toate binecuvântările (din V.T.) se aplică pentru Biserică și toate blestemele i se aplică Israelului.” (încheiat citatul) În spatele acestui principiu de interpretare este afirmația, în care este mult adevăr, că Israel a avut șansa lui, dar a fost necredincios lui Dumnezeu. De aceea, continuând această linie de raționament, Dumnezeu S-ar fi răzgândit și a reaplicat promisiunile Sale, cândva păstrate pentru Israel, în favoarea Bisericii. Dar o astfel de concluzie, în mod evident, contestă credincioșia lui Dumnezeu. Iată ce spune apostolul Pavel, analizând consecințele necredincioșiei Israelului, în Romani 3: vv.3 și 4: „Și ce dacă unii s-au îndoit? Necredința lor va anula ea credincioșia lui Dumnezeu? Nicidecum! Dimpotrivă, Dumnezeu să fie găsit adevărat și orice om să fie găsit mincinos.” Pe dealtă parte, în profetul Ieremia, capitolul 31:35-37, Dumnezeu spusese: „Aşa vorbeşte Domnul, care a făcut soarele să lumineze ziua, care a rânduit luna şi stelele să lumineze noaptea, care întărâtă marea şi face valurile ei să urle, El, al cărui Nume este Domnul Oştirilor: Dacă vor înceta aceste legi dinaintea Mea, zice Domnul, şi neamul lui Israel va înceta pe vecie să mai fie un neam înaintea Mea! Aşa vorbeşte Domnul: Dacă cerurile sus pot fi măsurate şi dacă temeliile pământului jos pot fi cercetate, atunci voi lepăda şi Eu pe tot neamul lui Israel, pentru tot ce a făcut”, zice Domnul.” Iar în Romani 11.29-33, făcându-se distincția clară între Biserică și Israel, se afirmă: „Căci lui Dumnezeu nu-I pare rău de darurile și de chemarea făcută. După cum voi odinioară n-ați ascultat de Dumnezeu, și după cum prin neascultarea lor ați căpătat îndurare acum, tot așa, ei acum n-au ascultat, pentru ca, prin îndurarea arătată vouă, să capete și ei îndurare. Fiindcă Dumnezeu a închis pe toți oamenii în neascultare, ca să aibă îndurare de toți. O adâncul bogăției, înțelepciunii și științei lui Dumnezeu! Cât de nepătrunse sunt sunt judecățile Lui și cât de neînțelese sunt căile Lui!” (încheiat citatul). Cine are urechi de auzit să audă; minte să înțeleagă; inimă să simtă și voință să cedeze adevărurilor clare ale Sfintelor Scripturi: Biserica nu a înlocuit Israelul!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu