DESPRE CĂDEREA LUI ADAM - prima parte
1.
Cuvânt introductiv:
Căderea lui Adam! Numai când rosteşti
cuvintele acestea, şi ţi se pare că toată lumea se ridică împotriva ta; din
toate părţile se aud strigăte, suspine şi reproşuri; pretutindeni se
înfăţişează pâraie de sânge şi de lacrimi, vărsate de înaintaşi; toate relele
şi nenorocirile din trecut, din prezent şi din viitor vin de faţă şi cer să dăm
răspuns pentru ele; cerul şi pământul, soarele şi stelele, plantele şi
animalele te trag la judecată şi zic: tu ne-ai lipsit de desăvârşirea cea
dintru început! În adevăr oare nu acea nefericită cădere a strămoşilor noştri a
aruncat din înălţimea asemănării cu Dumnezeu şi a fericirii şi a cufundat în
pulbere şi stricăciune tot neamul omenesc? Nu ea oare a întunecat podoaba şi a
tulburat rânduiala în toată lumea aceasta văzută? Nu ea oare a schimbat
hotărârea ce fusese luată la început pentru noi de către Făcătorul? Nu ea oare
a lipsit toate făpturile pământeşti de desăvârşirile lor cele de la început şi
a făcut în sfârşit să fie de neapărată trebuinţă ca pământul şi toate lucrurile
de pe dânsul (II Petru 3, 10) să ardă cândva, soarele şi luna să se întunece,
stelele să cadă din cer ca nişte frunze şi însele puterile cerurilor să se
mişte (Matei 24, 29)? Nu ea oare, în sfârşit, a tulburat întrucâtva până şi
odihna măreaţă a zilei a şaptea, a deşteptat pe Cel Atotputernic pentru noi
minuni ale iubirii şi înţelepciunii şi oarecum la noi acte de creaţie? Nu ea
oare a făcut pe Fiul lui Dumnezeu să se pogoare din cer pe pământ, să se
îmbrace cu sărăcăciosul trup omenesc, să sufere înjosiri şi chinuri şi să moară
pentru noi pe cruce? Grozavă a fost căderea îngerilor! Dar căderea omului, după
urmările sale nefericite pentru toată lumea, putea fi şi mai grozavă dacă în
adâncurile înţelepciunii şi iubirii dumnezeieşti nu s-ar fi găsit mijloace de a
ne ridica din cădere. Dar oricât de nefericită a fost căderea lui Adam din rai,
ea este în acelaşi timp căderea mea. În zadar aş voi eu să mă despart de astă
dată de strămoşul meu; legăturile firii mă leagă de dânsul în chip de
nedezlegat. În zadar aş voi eu să pun la îndoială părtăşia mea la păcatul cel
din Eden, sub motivul că am venit în lume cu multe veacuri mai târziu.
Pedeapsa, pe care o port necontenit, îmi spune că sunt părtaş. Care pedeapsă?
Vai, însăşi întrebarea aceasta arată adâncimea nemăsurată a căderii noastre! Va
să zică noi am căzut într-o aşa de mare şi întunecată prăpastie, încât nu mai
vedem acea înălţime sfântă şi fericită, în care fusesem puşi cândva de mâna
Făcătorului, şi suntem atât de surzi şi orbi din pricina căderii, încât nu mai
simţim nici chiar durerea pricinuită de ea şi nici nu bănuim adâncimea în care
ne aflăm. Care pedeapsă? Dar oare răsplată este aceea că noi toţi venim în
lumea aceasta în chipul cel mai jalnic? Plângând părăsim pântecele mamei, ca să
ne ivim pentru puţină vreme pe faţa pământului, şi în mijlocul bocetelor
deschidem sânul pământului, ca să îngropăm într-însul trupul nostru putregăios
dinaintea ochilor celor vii. Care pedeapsă? Dar oare răsplată este aceea că
oamenii ca fraţi se sfâşie unii pe alţii ca jigăniile sălbatice, că naţiuni şi
ţări întregi stau faţă în faţă cu arma în mână şi nu cunosc altă metodă sau
iscusinţă mai înaltă decât aceea de a lovi şi a omorî şi asupri pe semenii lor?
Care pedeapsă? Dar ce-i în inima fiecăruia din noi? Război şi luptă necontenită
a binelui cu răul, a duhului cu trupul, a minţii şi cugetului cu patimile! Şi
unde-i biruinţa? De cele mai multe ori este de partea păcatului şi a trupului.
Aşa se plâng contra lor înşişi cei mai buni dintre oameni. Dar ce trebuie să zică
cei mai răi? Vai, ori încotro mă întorc, pretutindenea văd urmele căderii mele:
le văd şi în lupta stihiilor oarbe ale naturii, dăunătoare pentru mine, şi în
duşmănia nesfârşită faţă de mine a fiinţelor însufleţite; le văd şi în
fenomenele groaznice ale cerului de deasupra mea şi în nerodirea pământului
lucrat de mine; le văd şi în neputinţa minţii mele şi în lipsa de trăinicie a
lucrărilor mele; le văd şi în sălbăticia patimilor omeneşti şi în prisosinţa
îndoielilor; le văd în colibă ca şi în palat, la altar ca şi la coarnele
plugului, în clipe de bucurie şi de întristare, aievea ca şi în vis … Este
greu, este foarte greu jugul care apasă pe fiii lui Adam. Este groaznică
puterea stricăciunii, sub care geme toată făptura (Romani 8, 22) ! Dar cine
este vinovat de toate acestea? De unde şi cum s-a ivit răul, care mă împresoară
pe mine şi lumea toată? Nu cumva Făcătorul meu nu a avut destule mijloace, ca
să mă facă curat şi drept, nemuritor şi fericit? Dar o singură privire cât de
simplă asupra lumii celei nemărginite, asupra rânduielii şi frumuseţii ei îmi
arată clar că dreapta care m-a zidit a fost atotputernică şi întru totul bună;
căci ea nu a uitat şi a înzestrat cu tot ce trebuie până şi pe cea mai mică
făptură. Şi cu toate acestea eu sufăr şi pătimesc; sufăr aşa, încât eu singur
nici nu pot zări sfârşitul durerilor mele. Deci, nu-s eu oare pricina tuturor
acestor rele? Eu şi astăzi am în mine putinţa de a-mi desăvârşi starea, sau de
a mă învoi cu ea şi a-mi pricinui pieirea. Aşadar libertatea mea este pricina
răului. În ea deci, în libertatea voinţei mele trebuie să fie pricina stării
mele nefericite aici pe pământ. Dar a fost cândva o clipă nenorocită în care
eu, abuzând de libertatea mea, am rupt cu mână cutezătoare legătura, care mă
unea pe mine şi pe toată lumea cu Izvorul adevăratei vieţi şi fericiri; a fost
o clipă grozavă, în care eu m-am aruncat nebuneşte din înălţimea desăvârşirilor
mele fireşti şi am târât după mine în prăpastia răului făptura cea supusă mie.
Dar când şi cum s-a petrecut această nefericită cădere? În zadar m-aş apuca să
întreb de aceasta natura ce mă înconjoară; ea în cazul acesta este mută, ca şi
câmpul de bătaie după luptele desfăşurate pe dânsul. Pretutindeni se văd urmele
înfrângerii; se aud chiar ecouri ale gemetelor şi plânsului, dar cine şi cum
s-a bătut? Nu se ştie. Un lucru observ din toate cele ce se văd în natură: că
toată nenorocirea aceasta trebuie să se fi petrecut nu chiar aşa de demult,
încât să se fi uitat cu totul, şi nici chiar aşa de curând, încât să se fi putut
păstra o vie amintire despre dânsa. De alerg la istorie şi la cele mai vechi
tradiţii, aud din toate părţile lumii că neamul omenesc nu a fost aşa cum îl
vedem noi astăzi; că pe pământ nu au fost atâtea rele şi nenorociri de care
suferă astăzi tot ce-i viu; că rânduiala sau mai bine spus neorânduiala de
astăzi a lucrurilor este din cauza căderii în păcat a oamenilor celor de la
început. Dar dacă nu mă mulţumesc numai cu atâta şi am curiozitatea să aflu cum
anume s-a petrecut căderea mea, atunci găsesc în vechile tradiţii atâta
nepotrivire, contrazicere şi întuneric, încât nu ştiu la care să mă opresc, nu
văd unde sfârşeşte mărturia adevărată şi de unde începe născocirea. Singură,
numai cosmogonia sau istorisirea despre facerea lumii, insuflată de Dumnezeu lui
Moise, explică asemenea unui far luminos pe marea ce se ridică deasupra apelor
tulburi ale vechilor istorisiri şi a întunericului ce acoperă starea de la
început a neamului omenesc. Cu toată scurtimea acestei istorisiri a lui Moise
despre facerea lumii, într-însa este atâta lumină, încât toate problemele de
căpetenie despre ieşirea răului în lume se dezleagă cu ajutorul ei, pe cât de
înţelepţeşte, tot pe atât de clar. Această istorisire sfântă despre căderea în
păcat a strămoşilor noştri am de gând, să o cercetăm împreună. Nu-i deloc
îmbucurător tabloul ce ni se aşază înainte. Şi înaintea noastră, ca oarecând
înaintea proorocului, se deschide o carte în care este
scris plângere, cântare şi vai (Iezechiel 2, 10). Vom vedea că
şarpele clevetitor este ascultat, iar Ziditorul şi Binefăcătorul, cu sfânta Lui
poruncă, lepădat; vom vedea pe strămoaşa tuturor celor vii cu câtă uşurinţă
întinde mâna la fructul oprit şi osândită apoi, din această neascultare, să
nască fii în durere; vom vedea pe strămoşul nostru care fuge de la faţa lui
Dumnezeu, aruncând vina asupra Însuşi Făcătorului şi de aceea osândit pentru
toată viaţa ca întru sudoarea feţei să-şi mănânce pâinea şi apoi să se întoarcă
în pământul de unde a fost luat; vom vedea pe amândoi strămoşii ruşinându-se de
goliciunea lor, iar nu de păcatul din pricina căruia a urmat goliciunea şi
moartea; îi vom vedea apoi izgoniţi din raiul desfătării şi târându-şi rămăşiţa
zilelor în mijlocul blestemului a tot pământul; vom vedea în sfârşit heruvimul
cu sabia de foc, pus la poarta raiului şi păzind calea spre pomul vieţii,
pierdut pentru totdeauna pentru aceia care nu au ştiut să se folosească de
roadele lui. În acelaşi timp vom auzi grozava osândă dată vrăjmaşului nostru
care ne-a târât în păcat şi osândă, care ne arată că avem un Izbânditor, că nu
suntem lipsiţi de apărare, vom auzi făgăduinţa îmbucurătoare despre sămânţa
femeii care avea să sfărâme capul şarpelui, acea făgăduinţă în care, ca într-un
sâmbure de măr, se cuprindea toată taina mântuirii noastre. Astfel, cartea
zilelor noastre a celor dintru început, deşi este scris în
ea plângere, cântare şi vai, va fi la urma urmelor ca acea carte a
lui Iezechiel, dulce în gura noastră şi poate să ne hrănească ca o mâncare
nepieritoare. Căci învăţătura cuvântului lui Dumnezeu despre căderea lui Adam,
pe lângă că ne lămureşte taina stării noastre de astăzi, ne arată începutul şi
cauza nenorocirilor şi suferinţelor noastre, care prin nimic altceva nu ni s-ar
putea lămuri, şi prin aceasta ne împacă cu soarta noastră grea şi ne reţine de
la cârtire şi de la hula împotriva proniei. Tot această învăţătură serveşte de
temelie acelei vestiri de viaţă dătătoare, care alcătuieşte miezul credinţei
creştine, adică a învăţăturii despre răscumpărarea noastră prin Fiul lui
Dumnezeu, care de aceea S-a îmbrăcat în trupul nostru, ca să biruiască pe
vrăjmaşul nostru şi să desfiinţeze toate urmările căderii în păcat cea din
Eden. Să înălţăm dar glasul nostru cu o gură şi cu o inimă către Domnul ca,
precum a luminat cândva pe robul Său Moise să scrie pentru noi sfânta istorie
despre căderea în păcat a strămoşilor noştri, să ne dăruiască şi nouă
nevrednicilor robilor Săi har de a ne folosi de ea cum se cuvine, să pricepem
cu ajutorul ei toată ticăloşia firii noastre celei căzute, să cunoaştem ticăloşia
noastră cea păcătoasă, ca apoi cu credinţă şi smerenie să alergăm la Acela care
numai El singur este în stare să ridice toate cele căzute şi să ne ridice şi pe
noi la vrednicia noastră cea dintâi, la care să dea Dumnezeu să ajungem fiecare
din noi cu harul Său cel sfânt. Amin!
2.
Porunca dată de Dumnezeu în rai:
Nefericita cădere a strămoşilor noştri din
Eden a fost, după cum se ştie, urmarea călcării de către ei a poruncii pe care
le-o dăduse Dumnezeu de a nu mânca din pomul oprit. De aceea, înainte de a păşi
la desfăşurarea acestei nefericite împrejurări, se cuvine să ne întoarcem cu
luare aminte asupra acestei porunci şi să arătăm ce anume cuprinde ea şi pentru
ce a fost dată. Trebuie să pătrundem în înţelesul acestei porunci, pentru că
există o mulţime de opinii în ce-o priveşte care, pe lângă că sunt greşite, mai
slujesc încă şi ca prilej de cârtire împotriva proniei dumnezeieşti. Unii zic:
la ce trebuia să se dea această poruncă? Alţii zic: de ce nu a fost ferit omul
de a o călca? Împotriva acestora noi trebuie să arătăm că porunca era de
neapărată trebuinţă şi că au fost luate toate măsurile necesare pentru a-l feri
pe om de călcarea ei. Nu mai rămăsese decât doar să se lege libertatea omului,
dar atunci virtutea ar fi pierdut tot preţul ei, iar omul ar fi fost lipsit de
toată vrednicia sa morală. Porunca din Eden ni se înfăţişează de Moise
astfel: „Şi au poruncit Domnul Dumnezeu lui Adam, zicând: din tot
pomul, care este în Rai să mănânce; iar din pomul ştiinţei binelui şi a răului
să nu mâncaţi dintr-însul, că ori în ce zi veţi mânca din el cu moarte veţi
muri.” (Facerea 2, 16-17). Vedeţi în ce se cuprindea porunca? În aceea ca
să nu mănânce din fructele unui anumit pom. Din aceasta se vede numaidecât
toată uşurinţa de a se îndeplini porunca dată. Căci ce greutate poate fi în a
nu mânca din roadele unui singur pom, când în rai erau mii de pomi şi încă de
toate felurile? Strămoşii noştri şi fără să fi fost opriţi n-au apucat, de bună
seamă, să mănânce din roadele multor pomi din rai; cu atât mai uşor era să se
înfrâneze de la rodul cel oprit. A ne închipui că pomul oprit ar fi fost după
roadele sale cel mai bun dintre toţi nu se poate, căci fără îndoială cel mai
bun era pomul vieţii. Este adevărat că Evei i s-a părut după aceea că pomul
oprit este bun la mâncare şi plăcut ochilor la vedere şi de dorit, pentru că dă
pricepere; dar el i s-a părut astfel atunci abia când în nefericita noastră
strămoaşă, în urma sfătuirii amăgitoare ce avusese cu şarpele, se aţâţase prea
mult curiozitatea şi pofta de a gusta din roadele acelui pom. În asemenea caz
şi lucrul cel mai obişnuit se pare omului foarte atrăgător. Pe lângă aceasta
înseşi cuvintele Evei, dacă pătrundem mai bine în înţelesul lor, exprimă nu
atât o laudă a calităţii deosebite a roadelor pomului, ci mai degrabă o apărare
faţă de mustrarea şi învinuirea ce i se făcea, adică cum că acele roade nu s-au
părut ochilor Evei aşa de respingătoare încât să nu poată dori să guste din
ele, nici aşa de urâte încât să nu se poată uita la ele fără dezgust şi, în sfârşit,
nici aşa de nimica încât să nu trezească curiozitatea de a afla cum sunt ele şi
pentru ce sunt oprite. Astfel din orice parte priveşti la porunca de a nu mânca
din pom, vezi unul şi acelaşi lucru, că a o îndeplini era foarte uşor şi prin
urmare şi a o călca era un lucru cu totul ruşinos şi nechibzuit. Dar ce
înseamnă această oprire? Pentru ce nu s-a dat voie a mânca şi din acest pom?
Întrebarea este foarte însemnată şi noi trebuie să o cercetăm cu toată
amănunţimea cuvenită, ca să putem înlătura toate părerile greşite asupra
acestei chestiuni. Pomul a fost oprit nu pentru că Domnul ar fi avut vreo
nevoie de această oprire, cum a clevetit apoi şarpele, amăgitorul. Căci ce
nevoie putea să aibă Domnul de această oprire? Aceea oare ca Adam şi Eva să nu capete
prin mâncarea din acest pom niscaiva însuşiri noi şi să ajungă asemenea Lui?
Aşa a răstălmăcit-o şarpele. Dar ce poate fi mai mincinos decât această idee?
Căci ce putea împiedica pe Dumnezeu să nu facă un pom primejdios pentru Sine,
dacă acesta ar fi fost astfel cu adevărat? Toate acestea atârnau întru totul de
El, de voinţa Făcătorului. De aceea numai singur şarpele sau, mai bine zicând,
numai diavolul a putut să scornească din mintea sa o asemenea idee
necredincioasă, că pomul a fost oprit pentru că de această oprire ar fi avut
nevoie şi interes Însuşi Cel ce a dat porunca. Aceasta-i o minciună şi o hulă
diabolică. Va să zică mâncarea roadelor din pomul cunoştinţei a fost oprită
pentru folosul şi nevoile strămoşilor noştri. Dar pentru care folos şi nevoie?
Nu cuprindeau oare roadele acelea ceva omorâtor? Nu cumva roadele lui erau
otrăvite? Asemenea idee se naşte numaidecât, când ne aducem aminte de
ameninţarea strămoşilor noştri de către Dumnezeu, că îndată ce vor mânca din
acel pom, vor muri. În cazul acesta însăşi oprirea ni se înfăţişează nu numai
ca ceva firesc, dar şi ca ceva de neapărată trebuinţă; căci cum să nu opreşti
de a se mânca nişte roade otrăvite? Şi cu toate acestea nicio asemenea idee nu
se poate primi oricât de dreaptă s-ar părea ea. Căci judecaţi singuri, ce aţi
crede voi de un tată, care având în grădina sa un asemenea pom otrăvit, s-ar
apuca să se servească de dânsul pentru încercarea ascultării copiilor săi?
N-aţi socoti voi oare că expune în chip uşuratic pe copiii săi la cea mai mare
primejdie? Căci prin însăşi această oprire, de a nu mânca din pom, s-a atras
luarea aminte a omului asupra lui şi prin urmare s-a apropiat primejdia de om.
Să nu credem dar despre Tatăl ceresc ceea ce nu putem socoti despre un bun şi
înţelept tată pământesc! Roadele pomului oprit au adus moartea omului, dar ele
au adus-o nu prin însuşirile lor fireşti, ci pentru că mâncarea din ele era o
călcare a voii lui Dumnezeu. Păcatul ar fi făcut ca orice pom să fie otrăvitor
pentru om. Se mai poate ridică o părere despre pomul oprit, stârnită de însăşi
numirea lui. Căci cum se numea oare pomul acesta? El se numea pomul cunoştinţei
binelui şi a răului. Oare nu de aceea a fost oprit el, pentru că mâncarea
dintr-însul, adică din roadele lui putea împărtăşi omului vreo cunoştinţă prea
timpurie pentru el şi deci nefolositoare? Dar cu privire la această părere este
de ajuns să ne aducem aminte că nu era în firea pomului puterea de a împărtăşi
vreo ştiinţă, precum nici în însuşirea ştiinţei nu-i cu putinţă de a fi împărtăşită
prin mâncarea din roadele vreunui pom. Hrana şi mâncarea sunt menite pentru
gură şi pentru pântece, după cum ştiinţele sunt treaba minţii şi a cugetării.
Se întreabă însă: pentru ce dar pomul acesta s-a numit aşa? De bună seamă, din
pricina urmărilor ce au avut loc pentru om prin mâncarea din roadele lui, de la
ceea ce s-a săvârşit în om după mâncarea lor; căci strămoşii noştri cu adevărat
au cunoscut atunci de fapt ce este bine şi ce este rău; au cunoscut preţul
acelui bine, pe care l-au pierdut prin călcarea voinţei dumnezeieşti, precum şi
puterea acelui rău, pe care mai înainte nu-l ştiau şi căruia s-au supus acum
prin călcarea poruncii. Dar, în sfârşit, pentru ce a fost oprită mâncarea
roadelor lui? Pentru că era neapărată nevoie să fie ceva oprit pentru om. Dar
de ce era neapărată nevoie de aceasta? Pentru încercarea libertăţii lui şi
pentru întărirea voinţei lui în supunerea şi ascultarea de voia lui Dumnezeu.
Şi aceasta pentru ce? Pentru ca să se vadă, în sfârşit, de este omul vrednic de
a sta în acea cinste şi vrednicie înaltă, la care avea să fie ridicat după
încercare. Să lămurim mai amănunţit. Pentru ce a fost făcut omul şi care era
menirea lui? Pentru aceea oare ca să fie stăpânul şi păzitorul grădinii celei
minunate a Edenului celui de la răsărit (Facerea 2, 8)? Dacă ar fi fost aşa,
atunci nu era nevoie ca viitorul grădinar să fie înzestrat şi împodobit cu
asemenea însuşiri mari şi neobişnuite cum este chipul şi asemănarea
Făcătorului. Măreţiei chipului dumnezeiesc se cuvine nu o grădină, ci un
templu, înaintea lui trebuiau să se plece cu timpul nu numai arborii Edenului
cu roadele lor, ci toate făpturile, ba chiar toate stihiile pământeşti cu toată
minunata lor felurime. Purtând în sine chipul lui Dumnezeu, omul avea să fie şi
el un fel de dumnezeu pământesc. O astfel de fiinţă nu putea să aibă altă
menire decât să fie cel mai apropiat prieten al lui Dumnezeu, să-L reprezinte
în chip văzut şi să slujească ca organ şi locţiitor al său pentru toate
făpturile inferioare care, după însuşirile firii lor şi după locul ocupat de
ele, nu pot vedea pe Făcătorul lor şi să vorbească cu El gură către gură.
Potrivit cu o asemenea menire înaltă, omul trebuia să aibă şi o putere
corespunzătoare, precum şi o împuternicire peste toată făptura văzută. Dar dacă
este aşa, atunci judecaţi singuri: se putea oare ca omul cel abia creat să fie
ridicat deodată la o asemenea înălţime şi să i se dea în mână atâta putere,
fără să i se dea timp să se dezvolte mai întâi într-însul capacitatea pentru
aceasta şi fără să fie condus prin ajutorul încercărilor la credincioşia prin
nimic neclintită în exercitarea marilor prerogative şi puteri ce aveau să-i fie
încredinţate? Deşi omul fusese creat nevinovat şi prin însăşi firea sa
predispus la bine; însă prin libertatea sa, prin acest dar înalt, care alcătuia
însăşi temelia tuturor celorlalte desăvârşiri duhovniceşti şi care mai mult
decât toate îl aseamănă cu Dumnezeu, - după libertatea lui zic, - omul putea
face din sine orice. Putea să rămână pentru totdeauna în cea mai strânsă legătură
cu Făcătorul său, şi în supunere de bunăvoie a tuturor lucrărilor Lui, voinţei
Lui celei prea sfinte şi bune; dar putea, asemenea îngerului celui căzut, să
apuce şi pe calea potrivnică, să-şi abată voia sa de la voia lui Dumnezeu, să
înceapă a lucra împotriva planurilor Făcătorului. Şi ce ar fi fost în cazul din
urmă cu ceata făpturilor supuse lui? Potrivnicul lui Dumnezeu unde ar fi târât
după sine toată împărăţia sa? De aceea, înainte ca omul să fie ridicat la
înălţimea cinstei şi a puterii care-l aşteptau, trebuia să fie supus, ca la un
examen, să se exercite în întrebuinţarea libertăţii sale. În acest scop trebuia
să i se arate ceva potrivnic voinţei lui Dumnezeu, ca să poată face alegerea şi
să-şi arate sau deplina sa conglăsuire cu voia lui Dumnezeu şi deplina supunere
Făcătorului, sau să se arate neascultător şi, prin urmare, incapabil de domnia
ce avea să i se încredinţeze asupra lumii celei de jos. Şi aşa s-a şi făcut cu
strămoşul nostru. Domnia lui a fost mărginită la început numai asupra Edenului;
apoi s-a adus înaintea viitorului stăpânitor al pământului toate dobitoacele,
ca să-şi primească nume de la dânsul. Dar o stăpânire deplină peste toate cele
de jos nu o vedem încă în mâinile lui Adam. Aceasta avea să i se dea după
terminarea examenului, atunci când omul, prin păzirea poruncii lui Dumnezeu, ar
fi dovedit că avea să fie credincios în îndeplinirea pe pământ a legilor
Stăpânului ceresc. De aceea strămoşul nostru a fost pus în aşa stare, în care
voinţa lui Dumnezeu şi a lui i se înfăţişează nu numai ca deosebite cu totul
una de alta, ci şi în oarecare împotrivire, aşa încât din supunerea voinţei lui
faţă de Dumnezeu, el, omul, trebuie să uite oarecum voinţa sa cu toate
dorinţele ei. Şi iată izvorul poruncii date lui: ea servea omului ca încercare,
pentru dezvoltarea puterilor sale lăuntrice şi pentru cârmuirea libertăţii lui.
În ce priveşte obiectul poruncii, el putea fi luat de oriunde. Dreptatea
dumnezeiască putea cere de la omul cel înzestrat cu toate darurile cea mai grea
nevoinţă şi jertfă, asemenea aceleia, de pildă, care s-a cerut lui Avraam,
adică ar fi putut cere să-şi jertfească însăşi viaţa sa; dar aceasta nu s-a
făcut. Dimpotrivă, încercarea şi examinarea s-au mărginit la un lucru foarte
neînsemnat şi foarte obişnuit, adică la o jertfă care nu preţuia nimic. I s-a
poruncit să nu mănânce din roadele unui singur pom. Dar prin aceasta, porunca
nu pierde nimic din însemnătatea sa şi nu se depărtează nicidecum de scopul ei.
Nu avea însemnătate a rupe sau a nu rupe roade din pom, ci aceea de a asculta
sau de a nu asculta pe Făcătorul care a oprit aceasta. Pentru Fiinţa cea
atotputernică şi atotștiitoare era totuna; rupe-va omul un măr din pom
sau soarele de pe cer. Cu prilejul dării poruncii n-au fost uitate nici
măsurile de prevenire. Pentru ca Adam, primind porunca, să nu poată fi atras şi
pus în împotrivire cu ea prin vreo insuflare vicleană sau, oprindu-şi cugetul
numai la suprafaţa lucrului, să socotească că cele poruncite nu sunt aşa de
însemnate şi să sufere astfel din pricina uşurătăţii sale. Pentru aceasta i s-a
arătat cu toată limpezimea acea grozavă urmare, care avea neapărat să se
producă prin călcarea voinţei lui Dumnezeu. Ori în ce zi veţi mânca din el
cu moarte veţi muri (Facerea 2, 17). Mai mare ameninţare şi mai mare prevenire
nu se putea da. Astfel de strajă la pomul oprit stăteau nu numai recunoştinţa
datorată lui Dumnezeu, ci şi frica de moarte. Ni se va zice poate că Adam, care
nu văzuse încă moartea înaintea ochilor săi, nu şi-a putut-o închipui în acea
înfăţişare grozavă, cum ni se înfăţişează ea nouă. Să zicem că-i aşa. Dar nici
aceasta nu a putut să lipsească ameninţarea de tărie, căci după aceste cuvinte
ale lui Dumnezeu, Adam trebuia să-şi închipuie că pentru călcarea poruncii avea
să-l ajungă un mare rău şi inima noastră este astfel că frica de o nenorocire
necunoscută, care ne ameninţă, ne tulbură şi ne înspăimântă încă mai mult. Dar
lucrul cel mai neîndoielnic este că dacă înţelepciunea dumnezeiască a găsit cu
cale să ferească pe strămoşul nostru de păcat prin ameninţarea cu o pedeapsă,
apoi fără îndoială, s-a îngrijit ca această ameninţare şi această pedeapsă să
fie pricepută de dânsul, deşi astăzi noi nu putem să arătăm hotărât cum anume
s-a făcut aceasta. După o asemenea ameninţare grozavă pentru păcat, omul trebuia
să privească la pomul oprit nu numai ca la un lucru deosebit al voii lui
Dumnezeu, ci şi ca la un duşman al său, ca la moartea sa. Ceea ce spune Eva în
vorbirea sa cu şarpele, când zice că şi de a se atinge de acel pom le este
oprit, ceea ce în poruncă nu se cuprinde, ne dă a înţelege că pomul oprit a
fost nu numai o singură dată prilej de vorbire cu bărbatul ei şi că în urma
unor astfel de sfătuiri se întărise în ei hotărârea nu numai de a nu se atinge
de el aşa din curiozitate, dar nici de a nu se apropia de dânsul prea tare,
pentru a înlătura orice ispită. Dar vai, ce însemnează hotărârile şi toate
făgăduinţele noastre! Se iveşte şarpele cu vorbele lui amăgitoare şi este
uitată imediat porunca; se aruncă o privire pofticioasă asupra rodului oprit şi
piere din amintire însăşi moartea. Dacă omul s-ar fi arătat tare în această
încercare, şi-ar fi întărit şi voinţa lui în bine şi s-ar fi făcut nebiruită de
alte noi ispite. Acum puteţi vedea şi nevinovăţia însăşi a pomului oprit: el a
pricinuit moartea nu prin vreo otravă ce ar fi fost în roadele lui, ci pentru
că omul nu a păzit porunca; el însă în sine putea şi, după planul lui Dumnezeu,
trebuia să servească spre viaţă, dând la iveală desăvârşirile omului dacă
acesta ar fi rezistat ispitei. Atunci de bună seamă ar fi fost ridicată
opreliştea şi de la acest pom şi el la rând cu toţi ceilalţi pomi din rai ar fi
fost dat spre întrebuinţare. Astfel şi în cazul acesta este prea adevărat ceea
ce a zis apostolul, despre legea lui Moise: Legea sfântă este şi porunca
sfântă şi dreaptă şi bună (Romani 7, 12). Să zicem cu cuvintele
aceluiaşi apostol: Deci oare ce era bun, mie mi s-a făcut moarte? Să nu fie. Ci
păcatul ca să se arate păcat, prin ce era bun lucrându-mie mie moarte; ca să se
facă preste măsură păcătos păcatul prin poruncă (Romani 7, 13). Pe noi
ne-a pierdut nu pomul, nu porunca, ci noi înşine, libertatea noastră, adică
întrebuinţarea rea a ei. Să ne închipuim că n-ar fi fost nici porunca, nici
pomul oprit; oare omul nu ar fi putut şi fără acestea să abată voia sa de la
voia lui Dumnezeu şi să se facă păcătos? În el însuşi, în mintea şi cugetul
său, era nu numai o singură poruncă, ci toată legea; fiecare din aceste porunci
putea fi călcată, şi călcarea oricăreia din ele aducea moartea. Căci roada
păcatului, a oricărui păcat lăuntric sau exterior, este moartea (Romani 6, 23).
Pentru a ne încredinţa deplin de aceasta şi a părăsi pentru totdeauna cârtirea
asupra poruncii şi pomului oprit din Eden, să ne aducem aminte de soarta lui
Lucifer şi de căderea lui. Înaintea lui, în ceruri, nu a fost nici pomul cu
roadele oprite, nici şarpele cu ispita, cu toate acestea el a căzut în chipul
cel mai grozav, ispitit de sine însuşi. Asemenea lucru se putea petrece şi cu
omul. Aceasta-i soarta fiinţelor libere, că ele din voinţa lor pot face ce
voiesc. Dar dacă ni s-ar fi lăsat să ne alegem felul căderii, apoi mult mai
bine era să cădem printr-o ademenire dinafară, oarecum nevrând şi fiind târâţi
prin înşelăciune, decât a deschide în noi înşine izvorul răului. Căci atunci şi
cu noi, poate, s-ar fi întâmplat ceea ce s-a întâmplat cu duhurile lepădate,
adică am fi pierdut însăşi putinţa de a mai fi ridicaţi din cădere.
3.
Şarpele ispititor - I:
În cele expuse mai sus,
fraţilor, ne-am plimbat cu cugetul nostru prin împărăţia plantelor, printre
pomii raiului; căci acolo între ei se afla obiectul poruncii, ce s-a dat pentru
încercarea noastră. Astăzi trebuie să intrăm în cuprinsul împărăţiei
animalelor, căci din cetele lor a luat ispititorul unealta pentru amăgirea
strămoşilor noştri. Astfel în marea încercare prin care avea să treacă omul cel
dintâi pentru desăvârşirea sa, le-a fost dat să ia parte toate părţile naturii
- fiecare în felul său - ca o dovadă şi expresie vădită a faptului că în
persoana omului, ca stăpân, se rezolva soarta întregii lumi de jos, supusă lui.
Dacă ieşea biruitor din încercare, adică dacă rămânea credincios voinţei
Făcătorului său, Adam nu numai că s-ar fi întărit el însuşi în bine, dar ar fi
ridicat împreună cu sine şi bunătatea şi frumuseţea tuturor făpturilor
inferioare, apropiindu-le prin sine de Izvorul tuturor desăvârşirilor, de
Dumnezeu. Căzând însă din înălţimea asemănării cu Dumnezeu în prăpastia şerpească
a minciunii şi păcatului, strămoşul nostru nu a suferit numai el singur din
pricina căderii, pierzând astfel o mulţime de desăvârşiri, ci ca unul ce era
cap şi centru al lumii celei de jos, a pus în neorânduială cu sine şi prin sine
întocmirea tuturor părţilor ei şi a oprit toate făpturile din mersul lor firesc
spre desăvârşire. De aceea, cum spune Apostolul Pavel, de la căderea
strămoşilor noştri nu numai că suferim şi pătimim noi, urmaşii lor, dar
şi toată zidirea împreună suspină şi împreună are durere până
acum (Romani 8, 22). Pentru ce suspină împreună cu noi ? Pentru aceea,
răspunde tot el, pentru că din acea vreme şi zidirea, lipsită de nevinovăţia şi
libertatea fiilor lui Dumnezeu, a căzut sub deşertăciunea şi puterea
stricăciunii. Dar să ne întoarcem la istorisirea lui Moise. „Şarpele însă era
mai înţelept decât toate fiarele de pe pământ pe care le făcuse Domnul
Dumnezeu. Şi a zis şarpele către femeie: ce este, că au zis Dumnezeu să nu
mâncaţi din tot pomul Raiului?” (Facerea/Geneza 3, 1). Aşadar ispititorul
nostru a fost şarpele, nu o pasăre, nu o fiară oarecare, ci o târâtoare, chiar
aceea care şi astăzi numai prin înfăţişarea ei insuflă dezgust, şi aceasta ca
semn al vătămării ce ne-a pricinuit ea cândva. Se naşte întrebarea: în ce chip
animalul acesta a putut să se facă potrivnicul voinţei lui Dumnezeu şi
vrăjmaşul omului ? După cum firea unui pom nu avea însuşirea de a fi izvorul
cunoştinţei şi al înţelepciunii pentru om, tot aşa firea animalului nu avea
însuşirea de a se face izvorul şi începutul păcatului în lume. Păcatul se poate
arăta în forma sa adevărată numai acolo unde este minte şi voinţă, deoarece el
nu este altceva decât reaua întrebuinţare a minţii şi a voinţei şi, cu
adevărat, la şarpele din Eden vedem şi una şi alta: el va întreba şi va judeca,
va da sfaturi şi va face propuneri, va cleveti şi va ispiti. Mai mult încă:
convorbirea şarpelui cu Eva ne arată că interlocutorul ei nu este numai
înzestrat cu minte, dar este şi aşa de şiret şi încercat, încât îşi ia sarcina
să fie povăţuitor pentru om însuşi şi aşa de rău povăţuitor, încât îndrăzneşte
să meargă făţiş împotriva Făcătorului Însuşi. Se potrivesc oare toate acestea
şarpelui, care este un simplu animal? Este clar că nu. Deci pe acest temei
trebuie să bănuim că în şarpe se află vreo fiinţă cugetătoare, dar rea, care în
cazul acesta a voit să întrebuinţeze şarpele numai ca o unealtă a sa, pentru ca
să-şi acopere adevărata sa fiinţă şi înfăţişare. Moise nu ne spune nimic despre
aceasta, pentru că se înfăţişează ispita, aşa cum a fost, după înfăţişarea sa
de dinafară, ca noi să putem înţelege mai uşor cam cât de greu i-a fost Evei să
reziste ispitei şarpelui. Dar în alte locuri ale Scripturii ni se arată lămurit
acel vrăjmaş vechi, acel pierzător al nostru. Sub lumina acelor locuri ale
Scripturii, vedem limpede că acel vrăjmaş nu a fost altcineva decât tot acel
duh rău şi lepădat de Dumnezeu, care încă în cer a îndrăznit să se ridice
împotriva Atotputernicului, şi pentru aceasta a fost aruncat în iad. Iată,
acesta lucrează acum în şarpele din Eden şi-l face să săvârşească ceea ce
singur de sine nici şarpele, nici altă vietate oarecare nu putea şi nu ar fi
putut să facă niciodată. Dar ce-a îndemnat pe acest duh al răutăţii să caute
căderea noastră? De bună seamă mulţimea răutăţii ce se sălăşluia în el. După
cum o fiinţă cu adevărat bună simte bucurie să răspândească împrejurul său
binele, care sălăşluieşte în sine, aşa şi fiinţa cea rea se bucură când poate
să lăţească răutatea sa. Pe lângă aceasta, aici a mai lucrat răzbunarea.
Neavând putinţa de a răni însăşi persoana cea neajunsă de nimeni a lui Dumnezeu
şi a se atinge de tronul Atotputernicului, heruvimul cel aruncat din cer, care
fierbea de ura răzbunării, încearcă cel puţin să întunece şi să schimonosească
măcar chipul cel preţios al lui Dumnezeu, care strălucea în omul cel dintâi, ca
prin pierzarea acestui nou favorit al lui Dumnezeu să pricinuiască amărăciune
Făcătorului. Putea de asemenea să împingă pe diavolul la pierzarea omului şi
interesul său: căci vânând neamul omenesc în mrejele sale, el îşi înmulţea prin
aceasta numărul tovarăşilor şi al slugilor sale; ba supunea influenţei sale
celei rele şi tot ceea ce avea să fie stăpânirea viitoare a lui Adam. Toate
aceste pricini şi chiar numai una din ele era de ajuns ca să ridice tot iadul
împotriva noastră împreună cu stăpânitorul lui, şi iată Luceafărul cel mândru,
pentru atingerea scopului său, uită de căderea sa, intră în biata târâtoare şi
prin gura ei începe vorba cu Eva. Pentru ce a ales el ca unealtă şarpele, şi nu
alt animal oarecare? Răspunsul la această întrebare ni-l dau înseşi cuvintele
lui Moise, prin care acesta ne zugrăveşte pe şarpele-ispititorul. „Iar
şarpele era” - zice el - „mai înţelept decât toate fiarele cele de pe
pământ.” În adevăr, şarpele şi acum întrece în şiretenie aproape pe toate
animalele; iar înainte de căderea omului, înainte de blestemul care a lipsit pe
toate fiinţele de o parte din desăvârşiri, el a putut să aibă încă şi mai multe
însuşiri. Tocmai de aceasta şarpele era mai potrivit decât alte animale să
slujească drept unealtă pentru duhul cel ispititor, care neîndrăznind să se
înfăţişeze sub propriul chip, a căutat să aibă ca unealtă o astfel de fiinţă,
care ispitind, să se pară că lucrează singură de sine, iar nu sub influenţa
cuiva. Căci în cazul din urmă cel ispitit ar fi bănuit numaidecât ceva, şi nu
s-ar fi lăsat înşelat aşa uşor. Toate bune, va zice cineva. Dar de ce trebuia
să se îngăduie acestei fiinţe grozave, adică duhului răutăţii, să influenţeze
omul într-un chip aşa de hotărâtor, când soarta lui atârna între cer şi iad? Să
fi ispitit pe om numai pomul oprit şi libertatea lui proprie; pentru firea
noastră cea slabă erau de ajuns şi numai aceste două ispite. În schimb vezi tu,
iubite cititor, cât de mărginită este această îngăduinţă! Dacă însuşi duhul
răutăţii vine să ne ispitească, apoi vine ca un făcător de rele, legat de mâini
şi de picioare, cu legături nevăzute. Lui i s-a îngăduit să lucreze, dar nu cu
toate adâncimile răutăţii şi vicleşugului; vicleşugurile şi intrigile lui sunt
scurtate, micşorate, înjosite până la felul de lucrare a unui animal târâtor; i
s-a îngăduit să întrebuinţeze numai o singură însuşire, care este peste
însuşirile unui animal, şi anume cuvântul sau limba omenească. Dar această
însuşire, care a sporit (după cum se pare) puterea ispitei, putea în acelaşi
timp să o lipsească de orice putere, stârnind prin însuşi caracterul său
nefiresc bănuiala Evei şi frica de primejdie. Cu toate acestea un ispititor
dinafară nu era fără folos pentru om, chiar în caz de cădere; căci el, ca autor
nemijlocit al păcatului, avea să servească, cum a şi slujit, ca un fel de
apărător împotriva săgeţilor trăsnetelor dreptăţii cereşti, care avea să
pedepsească pe călcătorii poruncii. Ispititorul, cum vom vedea, le va primi cel
dintâi asupra capului său, iar strămoşilor noştri le va rămâne ca parte nişte
săgeţi aproape stinse. În orice caz prin îngăduirea de a veni asupra
strămoşilor noştri ispita dinafară s-a împiedicat grozava posibilitate de a se
naşte din interiorul lor, din însuşi duhul şi inima lor, după cum se întâmplase
cândva cu însuşi ispititorul. Atunci răul, de bună seamă, ar fi pătruns mai
adânc în firea lor, şi vindecarea ei de otrava păcatului ar fi ajuns poate de
100 ori mai grea, sau chiar cu neputinţă. Dar nu se poate ca Atotştiutorul - va
mai zice poate cineva - să nu fi prevăzut că omul nu va putea rezista ispitei
diavolului. Fără îndoială că a prevăzut. Dar ce urmează de aici? Să presupunem
că El ar fi prevăzut tot aşa că omul va cădea şi fără ispititor, numai din
pricina sa. În cazul acesta tocmai de aceea trebuia să îngăduie ispitirea şi
căderea omului printr-un ispititor, ca prin aceasta să împiedice de a-i veni
căderea de la el însuşi; după cum şi doctorii iscusiţi, prevăzând o boală
ucigătoare lăuntrică, se silesc să o împiedice prin producerea unei răni pe
faţa trupului (printr-o operaţie). Pe lângă aceasta, prevăzând şi îngăduind
căderea printr-un ispititor, Atotştiutorul a prevăzut în acelaşi timp, sau mai
bine spus a presupus şi îndreptarea noastră prin ajutorul unui Răscumpărător.
Îndeobşte, noi putem fi cu totul liniştiţi, pentru că nu am fost supuşi
zadarnic pedepsei în Eden şi nu ni s-a cerut la pomul vieţii mai mult decât
putem duce. Dimpotrivă, ni s-a cerut mult mai puţin: căci, hotărând de mai
înainte ca în caz de cădere să ne trimită pe Unul-Născut Fiul Său, şi nu numai
să ne cerceteze, cum a cercetat Iosif pe fraţii săi, ci ca să şi sufere pentru
noi crucea şi moartea, de aceea iubirea Tatălui nu se poate - îndrăznim a zice
- să nu se fi gândit îndoit la soarta noastră, adică nu se poate să nu se fi
gândit la ea nu numai pentru noi, ci şi pentru Fiul Său. Căci straşnica
hotărâre este dată nu numai pentru noi, ci şi pentru Fiul Său. Căci straşnica
hotărâre dată pentru călcarea poruncii, şi anume: „Cu moarte vei muri”, în
puterea tainei răscumpărării, trebuia să cadă nu numai asupra noastră, ci şi
asupra Lui şi încă asupra Lui mai mult decât asupra noastră. Deoarece, murind
ca jertfă pentru păcatele a toată lumea, El a murit de moartea cea mai
înjositoare şi cea mai dureroasă. Dar credeţi oare, fraţilor, că vicleanul şi
prea răul nostru ispititor ne va lăsa în pace şi va îngădui ca pocăinţa şi
spovedania noastră să se săvârşească cum trebuie? Nu, căci ucigătorul de
oameni cel din început (Ioan 8, 44) de nimic nu se teme aşa de rău din
partea omului căzut ca de adevărata pocăinţă, şi nimic nu se sileşte el să
împiedice mai mult decât mărturisirea păcatelor; căci el ştie bine că aceasta
este moartea lui, alungarea lui din noi. De aceea, când conştiinţa noastră ne
va vorbi de greutatea păcatelor noastre şi ne va face să vedem mânia lui
Dumnezeu şi muncile cele veşnice, el va şopti înlăuntrul nostru cu totul
dimpotrivă; de pildă, că păcatul este un lucru neînsemnat, că Fiinţa cea
preaînaltă nu ar avea nicio treabă cu faptele noastre, că Dumnezeu este
milostiv, că este prea curând pentru noi să ne lăsăm de plăceri, că acum înseşi
împrejurările nu sunt prielnice pentru ca să ne schimbăm felul de trai, că mai
avem destulă vreme pentru aceasta în viitor, când ne vom putea pocăi şi mai
bine şi mai cu folos. Păziţi-vă fraţilor de asemenea şoapte: acestea sunt
uneltirile şarpelui; din pricina lor au pierit strămoşii noştri; din pricina
lor, de nu vom lua măsuri, vom pieri şi noi, şi vom pieri pentru totdeauna. Să
nu alergăm ca strămoşii noştri, după păcat, sub umbra pomilor; să nu ascundem
rănile cugetului, necurăţia inimii, când Domnul, Cel ce ne caută, ne va zice
prin glasul slujitorului bisericii: „Adame, unde eşti?” Să lăsăm la
pragul bisericii toate „argumentele” pentru dezvinovăţirea de nedreptăţile
noastre. Să ne înfăţişăm înaintea Celui Atoateştiutor în toată goliciunea şi
sărăcia noastră şi să zicem: „Iată eu şi păcatele mele! Nu am pe cine să
învinuiesc pentru ele, decât pe mine însumi. Cu toată slăbiciunea firii mele şi
cu toate ispitele ce vin de la lume şi trup, simt că la fiecare din ele aş fi
putut rămâne în curăţenie şi dreptate, dacă aş fi voit şi m-aş fi păzit cum se
cade cu harul Tău. Dar eu nu am luat seama de sufletul meu şi de cugetul meu şi
nu numai că nu am abătut răul de la mine, ci adesea chiar l-am căutat. Şi iată,
vin la Tine, Doamne, doctorul sufletelor şi al trupurilor, vin necurat,
întunecat şi rănit, cu semnele lepădării în toată fiinţa mea. Nu am niciun
drept la îndurarea Ta, căci sunt fiul gheenei şi al blestemului! Şi dacă ar
trebui să mă înfăţişez la Tine ca la Făcătorul şi Domnul meu, ca la Judecătorul
şi Răsplătitorul, atunci aş fi osândit şi lepădat de însuşi cugetul meu; atunci
ar trebui să alerg la munţi şi la dealuri şi să le rog să mă ascundă din faţa
dreptăţii şi a slavei Tale! Dar eu văd în mijlocul pământului semnul mântuirii
pentru toţi şi vin la Tine! Primeşte-mă pe mine cel rătăcit, necurat, întinat
şi omorât de păcat şi de fărădelegi, care mă pocăiesc şi doresc să fiu curat,
sănătos şi credincios Ţie, Domnului meu! Acoperă Tu singur goliciunea mea,
Însuţi mă curăţeşte de întinăciunea sufletului şi a trupului meu; împrăştie
întunericul ce mă împresoară, ridică de pe mine legăturile păcatului ce mă
apasă; atinge-te de duhul meu şi-l înnoieşte cu puterea darului Tău; întăreşte
paşii mei şovăielnici pe piatra poruncilor Tale, păzeşte-mă pe mine cu frica
judecăţii Tale, ca fiind miluit, curăţit şi sfinţit, să nu mă mai întorc
niciodată pe căile întortocheate ale păcatului şi ale fărădelegii. Amin!”
4.
Şarpele ispititor - II:
„Şi a zis şarpele către
femeie: ce este, că a zis Dumnezeu să nu mâncaţi din tot pomul Raiului? Şi a
zis femeia către şarpe: din tot pomul care este în Rai mâncăm. Iar din rodul
pomului, care este în mijlocul Raiului a zis Dumnezeu: să nu mâncaţi
dintr-însul, nici să vă atingeţi de dânsul, ca să nu muriţi. Şi a zis şarpele
către femeie: nu veţi muri cu moarte. Că ştie Dumnezeu, că ori în ce zi veţi
mânca dintr-însul, se vor deschide ochii voştri şi veţi fi ca nişte dumnezei cunoscând
binele şi răul.” (Facerea 3, 1-5). Vai, cât de puţin a trebuit ca să
pierim! Căci atâta este tot aceea prin care diavolul a prăbuşit în adânc pe
strămoşii noştri! Pentru amăgirea noastră nu s-au întrebuinţat nici semne, nici
minuni, ci s-au spus numai câteva vorbe, şi noi n-am putut să ne ţinem
împotriva lor! Şi ce fel de vorbe au fost acelea? Astfel încât s-ar părea că ar
fi putut fi respinse şi de un copil. Într-adevăr, cine va crede astăzi că
Făcătorul ar fi putut, cum cleveteşte şarpele, să oprească pe om de la ceva din
răutate şi de teamă ca acesta să nu ajungă desăvârşit ca şi El? La asemenea
clevetire oricine este gata să răspundă că preabunul Dumnezeu nu poate fi
stăpânit de răutate şi că, pe de altă parte, omul nu poate să fie un alt Dumnezeu,
căci nu este cu putinţă să fie doi Dumnezei. Tot aşa de ciudat era de cugetat
că o astfel de desăvârşire nemărginită, ca cea dumnezeiască, s-ar putea dobândi
prin mâncarea din roadele unui pom, oricum ar fi fost ele. Şi în cazul acesta
mulţi din noi ar fi răspuns numaidecât că rodul niciunui pom din lume nu poate
să facă asemenea lucru. Cu toate acestea strămoaşa noastră, deşi nu numai de
aceste idei şi făgăduinţe, ci şi din propria curiozitate şi de însăşi
înfăţişarea roadelor pomului, va fi mişcată şi ademenită, cum vom vedea, până
întru atâta încât, uitând porunca lui Dumnezeu şi frica de moarte, îşi întinde
mâna la rodul oprit! Nu este oare acesta un semn, va cugeta poate cineva, că
strămoşii noştri se aflau, în ce priveşte mintea, nu în stare de deplină
desăvârşire şi că de aceea nici n-au fost ei cu totul în stare să suporte
biruitor acea ispită la care au fost supuşi? Nu, categoric nu, căci dacă am
judeca astfel, ar însemna să învinuim pronia dumnezeiască că a scos la război
un ostaş fără să-l fi dotat cu puteri şi arme corespunzătoare. În felul acesta
nu fac nici oamenii cuminţi, cu atât mai vârtos nu a putut să facă Dumnezeu cel
preabun şi preaînţelept. Dacă omul a fost supus ispitei, apoi numai pentru că
putea să o biruiască. Dar pentru ce nu a biruit-o? Pentru că nu a voit s-o
biruiască. Şi pentru ce nu a voit ? Pentru că era înzestrat cu libertate şi a
îngăduit senzualităţii să-i întunece mintea. În vremea unor asemenea întunecări
şi astăzi până şi oamenii cei cu minte mai înaltă ajung câteodată mai
nepricepuţi decât copiii mici şi fac aşa fapte, încât fiecare fără să vrea se
întreabă cum a putut să facă asemenea ciudăţenie un om aşa de înţelept? Dar vei
zice poate, cu toată întunecarea minţii de către senzualitate, cum se puteau
crede asemenea nerozii, ca cele ce le spunea şarpele? O asemenea credulitate nu
se împacă cu presupusa desăvârşire a celor dintâi oameni. Dar spune-mi, în ce
se cuprindea această desăvârşire şi până unde se întindea? Noi nu trebuie să
micşorăm, dar nu trebuie nici să exagerăm, şi una şi alta deopotrivă ne-ar duce
la idei nedrepte. Dar în ce consta desăvârşirea primilor oameni, dacă este să
nu o exagerăm? În aceea, întâi, că într-înşii nu se afla niciun neajuns şi
nicio stricăciune firească; că ei erau înzestraţi cu minunate însuşiri
sufleteşti şi trupeşti; în aceea, de asemenea, că toată natura lor era
predispusă către bine şi în chip firesc le era dezgustător orice rău; şi, în
sfârşit, că în sufletul lor, ca în templul său firesc de pe pământ, pururea era
de faţă harul lui Dumnezeu, care-i umplea de sentimentul mulţumirii şi al
bucuriei. Dar cu toată această curăţenie şi dispunere spre bine, strămoşii
noştri nu numai că nu erau întăriţi în bine, asemenea îngerilor, dar nu aveau
încă nici acea tărie morală pe care o au astăzi oamenii cei sfinţi care,
cunoscând urâciunea păcatului din experienţă, fug de el ca de un rău deja
gustat. Din acest punct de vedere puterea dăunătoare a păcatului este de 100
ori mai cunoscută chiar şi pentru fiecare din noi decât cum era ea cunoscută strămoşilor
noştri: avantaj amar pentru noi şi trist, dar până la un punct oarecare şi
foarte important. Omul cel dintâi, neavând acest avantaj, şi nici nu putea să-l
aibă fără experienţă, credea până şi în cele mai improbabile lucruri. Cu el,
până la un punct, s-au adeverit cele zise de Apostolul Pavel despre iubire, că
ea toate le primeşte cu încredere; pentru că ea, iubirea, vorbind totdeauna
adevărul, nu poate nici să-şi închipuie că cineva ar putea să spună neadevărul.
Asemenea privire asupra stării lui Adam în rai o avea Apostolul Pavel când a
scris către corinteni: „Mă tem, ca nu cumva precum şarpele a amăgit pe Eva
cu vicleşugul său, aşa să se strice şi înţelegerile voastre de la adeverinţa
cea întru Hristos.” (II Corinteni 11, 3). Şi în Eden era acest fel de
adeverinţă - bună, dorită, curată, sfântă -, dar care nu avea însă simţurile
deprinse prin obişnuinţă multă de a deosebi binele de rău (Evrei 5, 14).
Această adeverinţă putea deci ca trecând prin experienţă să se transforme în
iscusinţă duhovnicească şi neînclinare raţională spre rău, iar târâtă de
senzualitate putea de asemenea, deşi fără intenţie rea, să primească sfatul
şarpelui şi, uitând de porunca lui Dumnezeu, să mănânce din pomul oprit. În
cazul acesta, ni se va zice, era mai bine să se mai întârzie cu ispitirea. Dar
până când să se mai întârzie? Din această stare de adeverinţă nici nu se putea
ieşi altfel decât cu ajutorul experienţei şi a ispitei. Peste o sută, peste mai
multe sute de ani ea ar fi fost aceeaşi, până când se făcea experienţa. Şi
îngerii din cer, dacă s-au întărit în bine, apoi tot în urma unei experienţe,
adică după răzvrătirea lui Lucifer, când având prilej de scandalizare şi
ispită, l-au biruit şi astfel s-au depărtat pentru totdeauna de acel hotar
fatal, care pentru fiecare fiinţă desparte, aşa zicând, cerul de iad. După
aceste lămuriri premergătoare, vom pricepe mai bine, fraţilor, pentru ce
şarpele ispititor îşi îngăduie să spună de-a dreptul minciuni şi să dea drept
adevăruri nişte lucruri născocite şi de ce strămoaşa noastră Eva nu-şi astupă
auzul chiar de la început. Acum să ne strămutăm cu mintea în Eden şi să luăm
aminte la vorbirea strămoaşei noastre cu ispititorul. Din toate se vede că
această nefericită discuţie a avut loc chiar la pomul cunoştinţei; căci după ce
femeia, ademenindu-se, s-a hotărât să calce porunca, îndată se zice: „şi luând,
a mâncat din acela”, adică din pomul oprit, care se afla chiar lângă dânsa şi
la care nu avea decât să-şi întindă mâna. Va să zică Eva şi înainte de vorbirea
sa cu şarpele venea pe la pomul cunoştinţei. De ce şi pentru ce? Pentru aceea
oare că acesta era în cale sau foarte aproape de sălaşul strămoşilor? Lucrul
din urmă nu se vede şi nici pe cel dintâi nu avem cum să-l bănuim. Aceasta se
petrecea cu Eva poate din pricina unei curiozităţi, care este aşa de firească
naturii noastre şi din pricina căreia şi astăzi se întâmplă o mulţime de ispite
şi nenorociri. Aşadar strămoaşa noastră era acum înaintea pomului oprit. Iar
şarpele era şi el de mult şi poate nu o dată se pregătise el de atac, numai că
nu găsise prilejul potrivit. Acum acest prilej se ivi, şi vrăjmaşul cel rău se
foloseşte de el cu toată şiretenia. „Şi a zis şarpele către femeie: ce este, că
a zis Dumnezeu să nu mâncaţi din tot pomul Raiului?” În vorbele acestea este
vicleşug peste vicleşug. El nu i-a vorbit de-a dreptul despre poruncă şi despre
pomul oprit care este înaintea ochilor Evei; nu, şarpele pare că nu are nicio
treabă cu aceasta; ci el, numai folosindu-se întâmplător de întâlnirea cu Eva,
voieşte să afle un lucru pe care de mult îl are pe inimă şi care îl
nelinişteşte; nu pentru interesul său, ci pentru interesul lui Adam şi al Evei;
şi anume, ce-ar fi însemnând faptul acela că Dumnezeu i-a oprit pe aceştia să
mănânce roade din vreun pom din Rai? A cruţa aceste roade s-ar părea că nu are
niciun sens; ele sunt aşa de multe! Şi apoi ce preţuiesc ele la Dumnezeu? A le
socoti vătămătoare iarăşi nu se poate; ele par aşa de frumoase şi bune la
mâncare! A pedepsi apoi pe Adam şi pe Eva astfel, încă nu era pentru ce: ei nu
făcuseră încă nimic împotriva legii. Şi cu toate acestea, starea lor devenise
din pricina aceasta, chiar şi pentru celelalte fiinţe, ciudată şi jalnică. Să
fii în grădină, să te numeşti stăpânul Edenului şi să nu îndrăzneşti să-ţi
ridici mâna ca să rupi un fruct dintr-un pom! Aici, este clar, se ascunde vreo
taină şi vreun plan: ce să însemne oare toate acestea? „Ce este, că a zis
Dumnezeu să nu mâncaţi din tot pomul Raiului?” Astfel, începutul vorbirii
este, se pare, cu totul nevinovat şi firesc, şarpele se arată „preocupat”
pentru Adam şi Eva, ca şi către stăpânii săi; crede că starea lor este mai rea
decât este de fapt şi întreabă. Se înşală, adevărat în presupunerea sa; dar se
înşală, aşa zicând, din prisosul de osârdie ce-l are pentru ei. Cum deci să nu
lămureşti pe cel ce se înşală aşa de nevinovat şi să nu-i spui că în zadar
consideră el că Dumnezeu ar fi oprit pe Adam de a mânca din toţi pomii raiului
şi că unei asemenea opriri a fost supus numai un singur pom? O astfel de
lămurire o cerea şi recunoştinţa pentru osârdie şi însăşi onoarea lui Dumnezeu,
Făcătorul prea aspru şi prea puţin iubitor. Un singur lucru se pare că trebuia
să împiedice pe Eva de a discuta cu şarpele, şi anume însuşirea lui de a vorbi
care nu era firească unui animal. Acest lucru neobişnuit s-ar fi părut că
trebuie să o mire şi s-o facă să cheme pe bărbatul său; sau cel puţin, înainte
de orice răspuns, să întrebe pe şarpe de unde are el darul cuvântului? Dar mai
întâi, ceea ce-i neobişnuit astăzi pentru noi nu era poate aşa de neobişnuit în
Eden; adică acesta poate nu era primul caz când fiinţe nevăzute se îmbrăcau
înaintea omului în chip de fiinţă văzută, ca prin aceasta să intre mai uşor în
contact cu el, ca fiinţă, deşi nestrăină de natura lor, totuşi deocamdată
aparţinând mai mult lumii văzute şi simţite. Şi chiar dacă arătarea aceasta ar
fi fost neobişnuită, apoi însăşi această neobişnuinţă la rândul ei a putut
imediat să stârnească curiozitatea şi dorinţa de a continua vorba începută cu
şarpele, spre a afla ce are să fie mai departe. Ba putea chiar să stârnească
ideea: această însuşire neobişnuită şi înaltă a şarpelui nu este oare ca o
urmare a mâncării din pomul cunoştinţei? În cazul acesta devenea şi mai
firească dorinţa de la urmă, vorba cu şarpele, spre a afla cât mai curând taina
pomului oprit. Şi iată Eva fără zăbavă răspunde ispititorului. „Şi a zis femeia
către şarpe: din tot pomul care este în Rai mâncăm. Iar din rodul pomului, care
este în mijlocul Raiului a zis Dumnezeu: să nu mâncaţi dintr-însul, nici să vă
atingeţi de dânsul, ca să nu muriţi.” Cuvintele acestea încă sunt aşa de
nevinovate încât le putea rosti chiar un înger. Căci ce face Eva? Lămureşte
adevărul, lămureşte pe şarpele cel neştiutor, apără, deşi nu direct, de
clevetire pe Făcătorul şi Binefăcătorul său. Căci a zice ceea ce zice ea acum
înseamnă a zice: În zadar te nelinişteşti tu, şarpe, pentru noi; întrebarea ta
nu este la locul ei; Dumnezeu nu a dat o hotărâre aşa de aspră şi de stranie,
cum consideri tu. Un singur lucru este neaşteptat în cuvintele Evei: porunca
lui Dumnezeu despre pomul cunoştinţei apare în gura ei cu un adaos, pe care
acea poruncă nu-l cuprindea; şi anume, Dumnezeu nu a oprit a se atinge de pom,
cum zice Eva, ci numai să nu mănânce roade din el. De unde dar a luat ea
vorbele acestea? Nu vom greşi, cred, dacă împreună cu învăţătorii Bisericii vom
spune că ele au fost însuşite de Eva din frica de moarte ce o avea în inimă,
iar frica aceasta venea din înclinaţia tainică către pomul oprit. Şi acest simţ
prevenitor al fricii l-ar fi dat Dumnezeu, ca noi măcar de frică să rămânem
credincioşi poruncilor Domnului. Dar se pare că era de aşteptat ca în inima
Evei să domnească alt simţământ mai bun şi mai înalt, adică simţământul iubirii
şi al respectului faţă de Făcătorul şi Binefăcătorul ei. De aceea prin aceste
puţine cuvinte adăugate pare că se dă la iveală, fără să vrea şi fără să bage
de seamă însăşi Eva, taina stării ei sufleteşti. Şarpele a prins îndată de
veste că pe strămoaşa noastră o ţine în supunere către Dumnezeu mai mult frica
de moarte şi îndată s-a năpustit cu toată puterea asupra acestei îngrădituri,
ca dărâmând-o, să pună stăpânire pe femeia cea aşa de uşor de amăgit. „Şi
a zis şarpele către femeie: nu veţi muri cu moarte. Că ştie Dumnezeu, că ori în
ce zi veţi mânca dintr-însul, se vor deschide ochii voştri şi veţi fi ca nişte
dumnezei cunoscând binele şi răul.” A vorbi astfel înseamnă nici mai mult, nici
mai puţin decât a arunca toate măştile; căci cine vorbeşte astfel, acela se
arată făţiş nu ceea ce se părea cu puţin înainte, adică nu o fiinţă care
cunoaşte puţin lucrurile şi deci avea nevoie să întrebe, ci una aşa de
atoateştiutoare încât cunoaşte toată inima pomului şi a poruncii mai mult decât
însuşi Adam şi Eva, care s-ar fi aflând oarecum chiar în sfatul lui Dumnezeu şi
ar fi ştiind adevărata pricină pentru care Dumnezeu a oprit pe Adam şi Eva să
mănânce din acele roade. Şi care era acea pricină? Nu mila de el, din pricină
că l-ar fi ameninţat vreo primejdie din partea roadelor pomului oprit; căci,
dimpotrivă, ele au o însuşire minunată de a deschide ochii celor ce mănâncă din
ele şi a-i face asemenea cu Dumnezeu, ci teama şi invidia ca nu cumva Adam,
gustând din această mâncare minunată, să afle toate şi să se facă întocmai cu
Făcătorul său. Adică, după cum în vorbele de mai înainte ale şarpelui era
şiretenie peste şiretenie, numai pentru ca să înceapă vorba cu Eva fără a
stârni vreo bănuială, aşa şi în cuvintele acestea din urmă este clevetire peste
clevetire spre a o mânia de-a dreptul şi a o face să mănânce din pomul oprit;
după cum acolo, aşa şi aici, totul lasă să se înţeleagă o pretinsă bunăvoinţă
către om şi o mare osârdie pentru ridicarea stării lui. Şi credeţi voi acestea
- pare a zice şarpele -, socotiţi voi oare că pomul este oprit din pricina
primejdiei morţii? Ce simpli şi scurţi la vedere sunteţi voi! Să mori din
pricina acestor roade! Dimpotrivă, cine gustă din ele, aceluia i se deschid
ochii şi el ajunge asemenea cu Dumnezeu, căpătând o însuşire rară şi minunată
de a cunoaşte binele şi răul. Dumnezeu ştia aceasta şi iată cauza opririi. El
nu vrea ca voi să vă faceţi ca Dânsul. Judecaţi acum: bine este să păziţi o
asemenea poruncă şi să vă lipsiţi de bunăvoie de asemenea desăvârşire?
Dumnezeul meu – va striga cineva la auzul acestor vorbe -, se poate oare asculta
în linişte asemenea minciună şi asemenea clevetire? Şi femeia nu şi-a astupat
urechile? Nu a lovit pe şarpe? Nu a alergat îndată la bărbatul ei? Unde-i
iubirea către Făcătorul şi Binefăcătorul? Unde este credinţa în cuvintele Lui?
Unde este ruşinea şi conştiinţa? Unde-i frica de moarte? De bună seamă nu era
în suflet nici această frică mântuitoare, nici această ultimă ancoră în această
furtună de cugete ce se ridica în suflet. Unde pierise ea ? Dispăruse în
valurile îndoielilor ridicate de vorbele ispititorului, care ca un nour negru
cuprinse îndată tot sufletul, nelăsând să se vadă nimic decât numai pomul
fatal. Din fiecare cuvânt al şarpelui se năşteau o mulţime de gânduri, unul mai
negru decât altul, şi fiecare ascundea sub faldurii săi chipul Tatălui ceresc
din suflet. Aşadar iată taina poruncii - cugeta femeia cea înclinată spre cele
de jos, care încă nu căzuse cu totul. Cine din voi a putut să pătrundă aceasta?
Va să zică înaintea noastră, în mâinile noastre, stă de mult mijlocul de a fi
ca nişte dumnezei; şi noi din neştiinţă nu ne-am folosit de acest mijloc
preţios! Celelalte fiinţe, chiar şarpele, ne jelesc; numai noi nu ne cunoaştem
starea! Ce-ar fi fost cu noi chiar până acum dacă nu am fi fost aşa de proşti!
Dacă ispititorul, după ce a rostit grozavele cuvinte, va fi făcut pe şarpe să
şi guste chiar atunci din roadele acestui pom, apoi aceasta încă mai mult a
putut dispune pe Eva către ideea că şarpele are deplină dreptate, că zadarnic a
spus Dumnezeu cum că mâncând din acel pom vor muri; dimpotrivă, probabil că în
roadele pomului aceluia se ascunde însuşirea minunată de a da ştiinţă; căci
şarpele care a mâncat din el nu numai că este viu, dar a căpătat de la el darul
înţelepciunii. După mersul discuţiei, era de aşteptat ca strămoaşa noastră Eva să
spună ceva, ca răspuns şi la aceste de pe urmă cuvinte ale şarpelui, să le
respingă deocamdată cu ceva, sau să dorească a auzi dovezi la clevetirile lui;
dacă însă ele au influenţat asupra ei în chip hotărât, atunci să ia îndată
roade şi să le mănânce. Şi cu toate acestea nu s-a întâmplat niciuna, nici
alta. Eva nu zice nimic şarpelui – semn că, cuvintele lui n-au întâlnit
împotrivire la dânsa, dar nu ia îndată nici din roadele pomului oprit – semn că
ea se afla în stare de nehotărâre. O stare sufletească asemenea stării corabiei
când furtuna i-a rupt deodată catargurile şi apa pătrunde din toate părţile
într-însa, dar cârma este încă în mâinile cârmaciului, rămâne numai ca acesta
să nu-şi piardă cumpătul, să-şi îndoiască puterile, să ia măsuri împotriva spărturilor,
să temporizeze până trece primejdia şi scufundarea este înlăturată. Cum a rămas
în nelucrare această preţioasă putinţă de mântuire şi cum s-a săvârşit pieirea
noastră şi triumful vrăjmaşului, vom vedeamai târziu, acum însă să tragem din
cele văzute vreun învăţământ spre întărirea noastră. Vedeţi cu ce s-a început
primejdia? Cu aceeaşi cu care şi pe mare, în miezul unei zile de vară, se
începe furtuna cea mai primejdioasă. Pe cerul senin se iveşte în depărtare un
mic punct negru. Marinarii încercaţi, văzând această pată, dau îndată corabiei
altă direcţiune decât cea de până acum. Altfel în câteva minute punctul acela
creşte şi se face un nour uriaş, se năpusteşte asupra corabiei şi poate să o
nimicească. Tot aşa şi aici. Pe sufletul senin al Evei s-a ivit întrebarea
întunecată a şarpelui: „ce este, că a zis Dumnezeu …?” Întrebare care
după cum am văzut era nevinovată. Dar aţi văzut cum ea a crescut repede şi s-a
prefăcut într-un nor negru de îndoieli! Aşa de primejdioase sunt întotdeauna
până şi cele mai nevinovate, în aparenţă, întrebări în ale credinţei. Începi cu
gând bun, se pare, cu o cercetare, şi termini cu o vădită hulă împotriva
providenţei; căci calea îndoielilor este ca pogorâşul abrupt de pe un munte;
primii paşi sunt cadenţaţi şi liniştiţi, dar apoi se îndesesc fără să vrei
mereu până acolo încât, chiar să vrei să te opreşti, nu mai poţi. Cu deosebire
de primejdioasă este calea îndoielilor pentru cei fără experienţă, cum era şi
strămoaşa noastră. Dar pe Eva, în schimbul neexperienţei, o susţinea foarte
mult şi o ferea de primejdie nevinovăţia şi curăţenia sufletului, care nouă ne
lipsesc. Sufletul necurat, dimpotrivă, trebuie să-l asemănăm, din acest punct
de vedere, cu o încăpere în care sunt aruncate prin toate colţurile o mulţime
de materii explozibile; de aceea o singură scânteie a vreunei îndoieli revarsă
imediat focul în tot sufletul. În asemenea caz de s-ar ridica întrebările şi
nedumeririle, sufletul devine asemenea unui vulcan din care zboară fum şi
flăcări, apă şi pietre, sub care în câteva minute se îngroapă pentru totdeauna
tot ceea ce omul cu multă osteneală a adunat în mulţi ani. Cum aşa? - va
întreba poate cineva. Să nu mai cugetăm despre poruncile lui Dumnezeu? Nu, noi
nu spunem aceasta, ci numai voim să dăm a înţelege că, cunoaşterea calităţilor
şi folosului acestor porunci este mult mai bine să o facem nu printr-o
cercetare din curiozitate a cauzei şi scopului lor, ci printr-o împlinire
dreaptă şi statornică a poruncilor. Ce ţi-ar zice un doctor iscusit, care ţi-a
dat doctorie pentru boala ta, dacă tu te-ai apuca să te îndoieşti de ea şi să
filozofezi? Ia doctoria, ţi-ar zice el, cum ţi-am rânduit, şi vei judeca apoi
după lucrarea ei. Aceasta ne-o poate cere şi un om asemenea nouă, care se poate
înşela de o sută de ori; deci cu cât mai mult are dreptul la aceasta Dumnezeu
Atotştiutorul şi adevărat în toate cuvintele Sale. La ce bun să ne gândim aşa
mult la cele asupra cărora a chibzuit şi a cugetat înainte de noi şi pentru noi
Dumnezeu? Trebuie să primim doctoria, iar nu să filozofăm asupra ei. De aceea
sufletele simple nu pot să facă nimic mai bun cu privire la lucrurile de
credinţă decât să-şi ferească auzul totdeauna de toate discuţiile şi să se
mărginească la simpla împlinire a poruncilor lui Dumnezeu şi a rânduielilor Bisericii.
În acest scop consider că nu este de prisos să vă spun povestirea despre un bun
şi înţelept creştin, pe care duhul cel rău voia să-l pună în îndoială în cele
ale credinţei. Cum crezi tu - îl întreba duhul - despre cutare dogmă? Aşa cum
crede şi Biserica, răspunde creştinul. Dar Biserica cum crede?, urmă
ispititorul. Aşa ca mine. Dar tu cum crezi?, adaose a întreba duhul. Aşa cum
crede Biserica. La toate întrebările ce au mai urmat s-au dat aceleaşi
răspunsuri şi diavolul negăsind loc de ispită s-a dus ruşinat. Iată o pildă cum
trebuie să se ferească oamenii simpli de ispitirile ce le vin în ale credinţei.
Aceia însă din noi, care chiar prin chemarea lor sau prin însuşirile minţii lor
sau prin alte circumstanţe sunt puşi în situaţia de a cerceta adevărurile de
credinţă cu privire la temeiul şi legătura reciprocă dintre ele, să facă
această lucrare însemnată cu evlavie şi cu frică, amintindu-şi că ei sunt
rânduiţi să meargă pe un drum primejdios şi alunecos şi să nu scape niciodată
din vedere pilda nenorocită a strămoaşei noastre, să nu uite că toate
nenorocirile de care suferim noi s-au început de la o întrebare foarte
nevinovată în aparenţă: „ce este, că a zis Dumnezeu …?” Nu ne este dat
nouă aici pe pământ să ştim toate. Toate nu le ştiu nici îngerii din ceruri.
Însuşi Fiul lui Dumnezeu, când Se afla în zilele trupului său (Evrei
5, 7), a spus despre Sine că El nu ştie când are să vină ziua cea de pe urmă a
lumii (Matei 13, 33). Apoi oare noi să nu încercăm a şti toate? Va veni vremea,
vor cădea legăturile trupului, se va ridica perdeaua, şi atunci vom vedea cum
suntem (I Ioan 3, 2) şi vom cunoaşte cum suntem cunoscuţi (I Corinteni 13, 12).
Amin!
5.
Şarpele ispititor şi femeia:
„Şi a văzut femeia, că bun este pomul la mâncare şi plăcut ochilor la vedere, şi cum că frumos este a cunoaşte …” (Facerea 3, 6). Fraţilor, între înclinaţia către cădere a strămoaşei noastre şi însăşi căderea ei în păcat a fost, după cum am văzut mai sus, o clipă de nedumerire şi ezitare. Luând deci aminte la vorbele şarpelui, noi nu ne-am întins deodată mâna la rodul oprit. Ce anume a fost în clipa aceea la Eva în suflet, numai singur Dumnezeu şţie. Dar este limpede că nu a fost ceea ce trebuia; este limpede că noi nu am ştiut să întrebuinţăm acea clipă în folosul nostru. Ce ar fi trebuit oare să facem noi în mijlocul întunericului de îndoieli şi clevetiri cu care şarpele ne împresurase? Ar fi trebuit să ne întoarcem privirile de la şarpe şi de la pom, să le îndreptăm în sus către Dumnezeu, şi cu harul şi desăvârşirile Lui să căutăm liniştea inimii ce era tulburată de îndoieli. Astfel fără greutate s-ar fi găsit tot ce trebuia pentru stingerea săgeţilor satanei. Căci este cu putinţă oare ca Făcătorul cel întru totul desăvârşit să fi nedreptățit cu ceva făptura Sa şi ca Făcătorul cel întru tot bun să fi oprit mâncarea din pom, pentru că mâncarea din el ar fi putut pune pe om pe cea mai înaltă treaptă de desăvârşire? Oare nu în voinţa Lui stătuse putinţa de a nu ne chema pe lume din nimicnicia noastră? Ce puteam noi, prin fiinţa noastră, să adăugăm la nemărginita lui desăvârşire? Dar El ne-a iubit încă pe când nu eram, ne-a scos din nefiinţă şi ne-a împodobit nu numai cu minte şi voinţă, ci şi cu însuşi chipul Său; ne-a făcut stăpânii raiului şi a tot pământul şi ne menise să domnim peste celelalte făpturi. Oare acestea-s invidiii şi rea voinţă? Dar tu, ispititor blestemat, ce bine ai făcut pentru noi? Cu ce ai dovedit pretinsa ta râvnă pentru noi? Oare prin aceea că cleveteşti acum împotriva lui Dumnezeu şi vrei să ne pierzi pe noi, vicleanule? Dar răutatea şi viclenia ta nu vor rămâne nepedepsite. Oricine ai fi tu, şarpe simplu, sau ceva mai rău decât şarpele, noi vom vesti de tine Atotputernicului şi ne vom ruga ca să nu te poţi arăta niciodată în locuinţele noastre cele paşnice. Atunci să repeţi în faţa Lui, dacă poţi, clevetirea ta grozavă; iar noi suntem robii Domnului şi credem cuvintele Lui mai mult decât propriilor noştri ochi. Asemenea cugete ar fi putut risipi toate nedumeririle şi mântui pe nefericita noastră strămoaşă de a aluneca spre păcat. Dar aceste cugete au rămas neîntrebuinţate. De ce? Pentru că mintea ispititei, Eva, era îndreptată cu totul în altă parte. Căci şi cu sufletul nostru se întâmplă acelaşi lucru cum se întâmplă şi cu trupul: încotro îţi îndrepţi cugetul, numai într-acolo vezi; iar ce-i la spate, aceea, oricât de aproape ar fi, este ca şi cum n-ar exista pentru tine. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu Eva: ea şi-a întors gândul de la Dumnezeu, dar fără gândul de a călca porunca Lui, ea şi-a întors toată mintea spre pomul oprit, de asemenea încă tot fără intenţia hotărâtă de a mânca din el, ci numai căutând oarecum într-însul o adeverire sau o neadeverire a celor spuse de şarpe despre el. Deşi aceasta era extrem de periculos, totuşi nu alcătuia o adevărată nenorocire, dacă Eva ar fi putut să privească la pom, simplu, nepreocupată de cugetele inspirate de şarpe, fără o predispoziţie tainică de a găsi în el ceea ce-i făgăduise de la el ispititorul. Căci ce oare se află într-un pom de aşa natură, încât să nu mai fi fost cu putinţă să priveşti la el fără să te şi hotărăşti a mânca din el? A presupune că era în el o deosebită desăvârşire, în comparaţie cu ceilalţi pomi din rai şi mai ales în comparaţie cu pomul vieţii, după cum am văzut mai sus, nu era cu putinţă. De aceea la el putea să privească fără nicio primejdie acela care-şi avea ochiul curat şi neîntunecat de poftele simţurilor. Dar asemenea curăţie a vederii şi scutire de pofte simţuale nu era. Nefericita femeie neştiind, va privi la pom prin acei ochelari pe care i-i pusese înaintea ochilor ispititorul. De aceea, pomul şi roadele lui i se vor înfăţişa ei aşa cum niciodată nu i s-au înfăţişat nici înainte, nici după aceea. „Şi a văzut femeia, că bun este pomul la mâncare şi plăcut ochilor la vedere, şi cum că frumos este a cunoaşte …” (Facerea 3, 6). Iată câte noutăţi şi descoperiri deodată! Ceea ce apostolul văzu în toată lumea când a zis că toate cele din lume sunt pofta trupului, pofta ochilor şi trufia vieţii (I Ioan 2, 16), pe acelea Eva le găsi acum într-un biet pom. Şi de ce oare? De aceea că se uita la el, cum am zis, prin sticla măritoare a propriilor pofte simţuale, printr-o sticlă aburită apoi cu vicleşug prin suflarea şarpelui. Toate acestea servesc ca dovadă că femeia, primind un astfel de sfat al şarpelui, a adăugat şi stăruinţa sa prin aceea că nu se îndepărtă îndată de la pom, ba încă îl privi cu luare aminte din toate părţile. Aşa-i în genere calea ispitelor: la început ea este largă şi are multe ramificări în toate părţile; apoi devine mai îngustă şi mai strâmtă şi cu mai puţin ramuri; în fine, alcătuieşte pentru om un fel de boltă cu pereţi pe laturi, aşa încât şi nevrând trebuie să mergi mai departe chiar şi îngheboşat. Eva cu atât mai curând ajunse la capătul din urmă, cu cât cugetarea ei era mai vioaie şi dorinţele, ca unele ce erau încă nestricate, mai repezi. „Şi a văzut femeia, că bun este pomul la mâncare şi plăcut ochilor la vedere, şi cum că frumos este a cunoaşte …” (Facerea 3, 6). Aici nu mai este şarpele, ci pofta proprie este cea care continuă ispita. Şarpele zice numai: „Nu veţi muri”; pofta continuă: pomul nu numai că nu este ucigător, ci este şi bun la mâncare. Şarpele adevereşte: „Ori în ce zi veţi mânca dintr-însul, se vor deschide ochii voştri”; pofta adaugă: cu adevărat este plăcut ochilor la vedere. Şarpele făgăduieşte: „Şi veţi fi ca nişte dumnezei, cunoscând binele şi răul”; pofta adevereşte şi oarecum vede înfăptuită aceeaşi: Şi cum că frumos este a cunoaşte. Iată câte ispite noi şi câte prilejuri de păcătuire! Şi de ce oare? Toate numai de aceea că strămoaşa şi-a îndreptat ochii nu acolo încotro trebuia, nu către Dumnezeu, către cer, ci spre pământ, spre pom. Dacă ea, cum am spus mai sus, s-ar fi depărtat îndată de locul primejdios, atunci nu s-ar fi întâmplat nimic din toate acestea. Nu degeaba unul din prooroci numeşte simţurile noastre ferestre, prin care intră în suflet moartea. Acum cu adevărat intră prin ele moartea. Toate acestea le ştia bine Iov, când socotea că este nevoie să pună perdea peste ochii săi, ca să nu privească la cele oprite. Eva nu şi-a pus această perdea şi prin aceasta ea singură şi-a mărit peste măsură ispita. Dar oare Eva se va hotărî fără bărbat să facă o faptă aşa de însemnată? Acesta (Adam) ar mai putea încă să îndrepte acest lucru, să înţelepţească pe uşuratica femeie, să reţină mintea ei cea spre pământ îndreptată. Zadarnică nădejde! Şarpele nu îngăduie, pofta ochilor cere grabnic împlinirea, pomul pare că singur se pleacă cu roadele spre pământ. Mai este oare de zăbovit? Trebuie gustat îndată, trebuie bucurat soţul cu o surpriză, trebuie să-şi însuşească cinstea unei descoperiri atât de însemnate şi luând din rodul lui a mâncat! A mâncat. Expresie care arată acţiune deplină; adică, nu a gustat numai, ci a mâncat ceea ce a luat din pom. Noi nu ştim bine ce fel de rod a fost acesta, dar se vede că mâncarea lui a durat nu o clipă numai, ci câtva timp, poate nu puţin, dacă rodul nu a fost mic. Învinui-vom oare pe strămoaşa noastră pentru toate acestea? Dar ca să avem măcar un drept cât de mic la aceasta, trebuie mai întâi să dovedim că noi în locul ei am fi făcut mai bine. Dar care din noi este în stare să spună aceasta? Vai nouă, că noi cunoaştem acum toată otrava păcatului şi nu încetăm a ne lăsa ademeniţi de el! Căci deşi noi nu mai trăim în Eden şi pomul cel de la început al vieţii nu mai este înaintea noastră, dar pomi de ai cunoaşterii binelui şi răului sunt mulţi înaintea noastră în toată lumea; la fiecare din ei se aude vechea poruncă: Ori în ce zi veţi mânca din el cu moarte veţi muri! Dar oare pe mulţi din noi îi opreşte de la păcat această groaznică prevenire? Strămoaşa noastră numai o dată şi-a întins mâna la fructul oprit, iar noi le întindem de sute de ori toată viaţa noastră. Nici chiar necazurile, ce ne vin de la păcate, nu ne opresc. Vedem adesea că procedăm cu totul rău; simţim adesea înlăuntrul nostru moarte şi pierzanie din pricina rodului oprit, şi cu toate acestea nu încetăm să săvârşim acelaşi păcat, ca şi cum nu am crede propriile răni. Să nu fim deci aşa de îndrăzneţi şi fără de minte ca să cârtim nebuneşte contra strămoaşei noastre, ştiind că noi înşine facem mereu acelaşi lucru. Să luăm mai bine seama cum să ne purtăm în ispite, ca să nu cădem în mrejele vrăjmaşului. Pentru aceasta să ieşim din Eden şi să mergem în pustia Iordanului; căci ce am pierdut în raiul desfătării aceea s-a dobândit din nou pentru noi în lăcaşul plângerii şi al suspinului. Noi, fraţilor, voim să vă arătăm pilda Domnului şi Mântuitorului nostru şi biruinţa lui împotriva ispititorului, dobândită în timpul postului său de 40 zile în pustie. Ispitirea Mântuitorului şi ispitirea strămoşilor noştri, fără îndoială, stau în strânsă legătură. Adam cel de-al doilea a fost supus ispitirii, fără îndoială, nu pentru sine, ci pentru răsplătirea greşelii lui Adam cel dintâi; de aceea chiar chipul ispitirii lui seamănă foarte mult cu chipul ispitirii din pricina căreia a căzut Eva, deosebindu-se numai prin aceea că vrăjmaşul s-a înfăţişat Mântuitorului nu sub chipul şarpelui, cum ne-a ispitit pe noi, ci în propria persoană. Afară de asta, ceea ce pentru Eva a fost concentrat în roadele unui pom, aici diavolul pentru Mântuitorul a împărţit, aşa zicând, în 3 doze, că dacă nu va lucra una, să întrebuinţeze cu izbândă pe celelalte. „De eşti Fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea să se facă pâini.” Iată prima ispită! Pofta trupului, foamea, ispita de a te vinde sufleteşte îl îndeamnă să pună trupul înaintea sufletului. Vă puteţi închipui cât de bună trebuia să i se pară pâinea după ce petrecuse 40 de zile în post! Iar El răspunzând au zis: „Scris este: nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot graiul ce iese din gura lui Dumnezeu.” (Matei 4, 3-4). „Atunci diavolul L-a dus în sfânta cetate, L-a pus pe aripa templului. Şi I-a zis: De eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te pe sineţi jos, că scris este: Îngerilor săi va porunci pentru tine, şi pe mâini te vor ridica, ca nu cumva să împiedici de piatră piciorul tău. Iisus i-a răspuns: Iarăşi scris este: să nu ispiteşti pre Domnul Dumnezeul tău.” (Matei 4, 6-7). Iată a doua ispită, nu mai puţin atrăgătoare pentru ambiţia omenească obişnuită. Problema afirmării de sine, a slavei deşarte, a mândriei. Aruncă-te de pe templu, doar aşa ca să arăţi cine eşti tu, că de … doar eşti Fiul lui Dumnezeu. Ce mare mirare ar fi cuprins tot Ierusalimul văzând pe Iisus aruncându-se de pe aripa templului, fără să se vatăme când ajunge jos! Toate minunile făcute de Mântuitorul afirmă iubirea Sa faţă de alţii; dar niciodată afirmarea de sine, mândria, scoaterea în evidenţă a eului. „Din nou diavolul L-a dus pe un munte foarte înalt şi I-a arătat toate împărăţiile lumii şi slava lor. Şi I-a zis Lui: Acestea toate le voiu da ţie, dacă căzând te vei închina mie. Atunci Iisus i-a zis: Mergi înapoia mea, satano, că scris este: Domnului Dumnezeului tău să te închini şi lui unuia să-i slujeşti.” (Matei 4, 9-10). Iată a treia şi cea mai grea ispită, problema puterii: dacă vei cădea înaintea mea, acestea toate vor fi ale tale. Ai toată lumea aceasta, cu o condiţie: să te îndepărtezi de Dumnezeu, să te închini diavolului. Răspunsul este: numai lui Dumnezeu trebuie să I te închini. În momentul în care Dumnezeu este îndepărtat din centrul nostru de atenţie, deci nu mai îndeplinim poruncile Lui, ne vom face dumnezei falşi şi idoli din ceea ce stăpânim noi. Problema stăpânirii - câţi din cei mici la suflet când ajung conducători, mici sau mari, până la conducători de stat, nu uită că de fapt sunt acolo doar pentru puţină vreme? Puţini! Încep să-şi facă idoli crezând că ei sunt cineva, că în veac nu vor mai muri şi uită de toţi ceilalţi. Încep prin a-i asupri pe ai lor, apoi se înalţă cu mintea şi trec prin războaie şi prin viclenie la asuprirea altor popoare. Să fie ei mari, să aibă. Uitaţi-vă în istorie câte războaie, câte imperii s-au format şi apoi s-au distrus, câţi oameni înfometaţi, omorâţi, îngheţaţi, răniţi, spânzuraţi, arşi de vii, toate pentru nişte conducători care vor să aibă. În momentul când nu mai slujeşti oamenilor ca pentru Dumnezeu, atunci te faci pe tine dumnezeu, dar fără Dumnezeu. Aceasta este drama tuturor dictatorilor şi sistemelor totalitare care s-au crezut ca Dumnezeu, fără ajutorul lui Dumnezeu. Dacă ne închinăm lui Dumnezeu, ne simţim răspunzători pentru lume. Ce a făcut Răscumpărătorul? A ascultat El de satana? Categoric nu. El nu are cugete multe, ca strămoaşa noastră, ci numai unul şi neschimbat, şi anume despre voia sfântă şi slava Tatălui ceresc. Când ispititorul vrea să îndrepte luarea aminte a Lui spre lucrurile cele de jos, El întotdeauna îşi îndreaptă privirea în sus, spre Tatăl, şi de la faţa Lui luminoasă trimite răspuns vrăjmaşului. La propunerea pentru pâine, El răspunde: „Nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot graiul ce iese din gura lui Dumnezeu.” La propunerea de a se arunca jos, zice: „Să nu ispiteşti pre Domnul Dumnezeul tău.” Hărăzirea împărăţiilor lumii, ca să domnească peste ele în schimbul unei închinări aduse vrăjmaşului, o respinge prin cuvintele: „Domnului Dumnezeului tău să te închini şi lui unuia să-i slujeşti.” Şi toate răspunsurile au fost încheiate cu porunca: „Mergi înapoia mea, satano!” Eva însă i-a îngăduit să meargă înaintea ei, ca o căpetenie şi povăţuitor, a urmat după dânsul cu supunere şi a pierit. Dar împreună cu această tărie şi măreţie a Mântuitorului, priviţi ce smerenie era într-Însul! El nimic nu spune diavolului de la Sine, ci toate le împrumută din cuvântul lui Dumnezeu, îl loveşte, dar cu sabie nefăcută de mână: căci scris este, abătându-ne şi pe noi de la acea nădejde în sine cu care strămoaşa noastră a intrat în vorbă cu ispititorul şi dându-ne pilda de smerenie, singura cu care se biruieşte mândria potrivnicului nostru. De aceea este tare de folos şi pentru noi să ţinem minte sentinţele Sfintei Scripturi, ca în caz de ispită să le putem întrebuinţa numaidecât pentru respingerea săgeţilor vrăjmaşului. Iar cine nu poate face aceasta, acela în asemenea caz cel puţin să facă aşa: mai întâi de toate să-şi îndrepte gândul către Dumnezeu şi să ceară ajutor; căci singuri, noi suntem ca trestia bătută de vânt şi uşor putem aluneca şi greşi fără ajutor de sus. Al doilea, de poţi, închide ochii şi fugi de lucrul şi locul cu ispita. Căci şi Eva, de s-ar fi îndepărtat îndată de pom şi de şarpe, nu ar fi gustat din rod. Iar când nu-i cu putinţă să te îndepărtezi ca distanţă, atunci sileşte-te cel puţin să fii departe cu mintea, adică nu-ţi îndrepta ca Eva privirile şi gândul la lucrul cu ispita; sileşte-te să nu-l vezi, nici să ştii de el. Altfel şi ţie, în clipa de ispită, ţi se poate părea acel lucru de o sută de ori mai atrăgător decât este în realitate! Când noi astfel ne vom păzi şi ne vom lupta cu vrăjmaşul cu tot ce ne putem lupta şi vom chema în ajutor pe Domnul, atunci nu se poate să fim lăsaţi fără ajutor; căci Domnul, cum ne încredinţează cuvântul lui Dumnezeu, niciodată nu ne lasă să fim ispitiţi mai mult decât putem noi să ne apărăm sau să suferim. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu