PROBLEMA DIFERENȚELOR DE CLASĂ
„EGALITATEA
POATE FI UN DREPT, ÎNSĂ NICIO AUTORITATE DE PE PĂMÂNT NU O POATE FACE SĂ DEVINĂ
UN FAPT.” Această afirmaţie îi aparţine lui Honoré de Balzac,
romancier francez din secolul al XIX-lea. Sunteţi de acord cu spusele lui?
Multor oameni bunul simţ le spune că nu ar trebui să existe diferenţe de clasă.
Totuşi, chiar şi în prezent, în secolul al XXI-lea, societatea umană este încă
divizată în numeroase clase sociale. CALVIN
COOLIDGE, preşedinte al Statelor Unite între anii 1923 şi 1929, a acordat o
atenţie deosebită problemei diferenţelor de clasă. El a vorbit despre „abolirea
tuturor claselor privilegiate”. Însă, după aproximativ 40 de ani de la
preşedinţia lui Coolidge, Comisia Kerner,
însărcinată să studieze relaţiile interrasiale, şi-a exprimat temerile că
Statele Unite se vor diviza în mod inevitabil în două „societăţi separate şi
inegale: o societate a negrilor şi o societate a albilor”. Unii afirmă că
această prezicere s-a împlinit deja şi că Statele Unite vor fi din ce în ce mai
divizate din punct de vedere economic şi rasial. De ce este atât de greu să
existe egalitate între oameni? Un factor important este natura umană. William Randolph Hearst, fost membru al
Congresului American, a spus odată: „Toţi oamenii se nasc egali cel puţin
într-o privinţă: dorinţa de a fi inegali”. Ce a vrut el oare să spună prin
aceste cuvinte? Poate că modul în care Henry
Becque, dramaturg francez din secolul al XIX-lea, a exprimat această idee
este mai clar: „Ceea ce face ca egalitatea să fie atât de greu de realizat este
faptul că vrem să fim egali numai cu superiorii noştri”. Cu alte cuvinte,
oamenii vor să fie egali cu cei ce se află într-o poziţie superioară lor pe
scara socială; însă puţini ar fi dispuşi să renunţe la unele dintre privilegiile
şi avantajele lor pentru ca aceia pe care îi consideră inferiori să le devină
egali. În trecut, oamenii erau împărţiţi în clase sociale încă de la naştere:
unii erau consideraţi oameni de rând, alţii membri ai aristocraţiei sau chiar
membri ai casei regale. În unele ţări, acest lucru este valabil şi azi. Însă în
prezent, în cele mai multe state, ceea ce determină apartenenţa cuiva la clasa
de jos, la cea de mijloc sau la cea privilegiată sunt banii - sau lipsa lor.
Dar mai sunt şi alţi factori, cum ar fi: rasa, educaţia şi nivelul de
instruire. Iar, în unele locuri, sexul este un factor principal de
discriminare, femeile fiind considerate inferioare.
Licăriri de
speranţă?
Legislaţia drepturilor omului a dus la
eliminarea unor diferenţe de clasă. În Statele Unite au fost adoptate legi
împotriva segregaţiei. În Africa de Sud apartheidul a fost scos în afara legii.
Sclavia, deşi există încă, este ilegală în cea mai mare parte a lumii. S-au
luat decizii judecătoreşti care impun recunoaşterea dreptului de proprietate al
unor popoare indigene asupra anumitor pământuri, iar legile împotriva
discriminării au uşurat mult povara unor clase dezavantajate. S-a reuşit oare
prin aceste măsuri să se pună capăt diferenţelor de clasă? Nu tocmai. Deşi
unele diferenţe de clasă nu mai sunt atât de evidente, au început să apară noi
conflicte de interese. Iată ce se spune în cartea Class Warfare in the
Information Age (Lupta de clasă în era
informaţiei): „În prezent, împărţirea oamenilor în cele două clase generice, deţinătorii
de capital şi muncitorii, pare să fi căzut în desuetudine, însă acest lucru s-a
întâmplat numai pentru că cele două mari clase s-au fragmentat în grupuri mai
mici de oameni nemulţumiţi”. Vor fi oamenii întotdeauna divizaţi în clase
sociale?
Este posibilă
o societate fără diferenţe de clasă?
JOHN ADAMS, care a devenit al doilea
preşedinte al Statelor Unite, a fost unul dintre semnatarii istoricei Declaraţii de Independenţă, document ce
conţine următoarele cuvinte remarcabile: „Considerăm ca adevăruri grăitoare
faptul că toţi oamenii s-au născut egali”. Se pare însă că John Adams a avut
unele îndoieli privitor la faptul că oamenii sunt într-adevăr egali, deoarece a
scris: „Inegalităţile în ce priveşte mintea şi corpul oamenilor sunt atât de
statornicite de Dumnezeul Atotputernic în constituţia naturii umane, încât
nicio strategie şi nicio politică nu îi poate face vreodată egali”. În schimb,
istoricul britanic H. G. Wells a
imaginat o societate egalitară care are la bază trei lucruri: pe tot globul să
existe o singură religie care să fie pură şi necontaminată, toţi oamenii să
primească aceeaşi instruire şi să nu existe forţe armate. Până în prezent,
nicio societate din istorie nu a fost egalitară şi nu a corespuns
descrierii făcute de Wells. Oamenii nu se bucură nicidecum de egalitate,
iar diferenţele de clasă sunt încă o trăsătură predominantă a societăţii. Au
adus diferenţele de clasă vreun beneficiu societăţii ca întreg? Nu. Divizarea
oamenilor în clase a dus la invidie, la ură, la amărăciune şi la multe vărsări
de sânge. Vechea mentalitate din Africa, America de Nord şi Australia potrivit
căreia rasa albă este superioară le-a adus multe suferinţe celorlalte rase,
dacă ne gândim numai la masacrarea aborigenilor din Ţara lui Van Diemen (în prezent Tasmania). În Europa, faptul că evreii au fost consideraţi
inferiori a constituit un preludiu la Holocaust. Marile bogăţii ale
aristocraţiei şi nemulţumirea existentă în rândul clasei de jos şi de mijloc au
fost factori care au dus la Revoluţia Franceză, din secolul al XVIII-lea, şi la
Revoluţia Bolşevică, izbucnită în secolul al XX-lea în Rusia. Un înţelept din
antichitate a scris: „Un om stăpâneşte peste alt om, ca să-l facă nenorocit” (Eclesiastul 8:9). Cuvintele
lui sunt adevărate indiferent dacă cei care stăpânesc sunt persoane individuale
sau clase sociale. Când un grup de persoane se ridică deasupra altuia,
suferinţa este o consecinţă inevitabilă.
Înaintea lui
Dumnezeu toţi oamenii sunt egali!
Sunt oare unele grupuri de oameni în mod
inerent superioare altora? Din punctul de vedere al lui Dumnezeu, nu. Iată ce
spune Biblia: „(Dumnezeu) a făcut dintr-un singur om fiecare neam, ca să
locuiască pe întreaga suprafaţă a pământului” (Faptele 17:26). Mai mult
decât atât, Creatorul „nu caută la faţa celor mari şi nu face deosebire între
bogat şi sărac, pentru că toţi sunt lucrarea mâinilor Lui” (Iov 34:19). Toţi
oamenii se trag din acelaşi strămoş, iar înaintea lui Dumnezeu toţi se nasc
egali. În plus, să nu uităm că, odată cu moartea unei persoane, toate pretenţiile
de superioritate dispar. În această privinţă, egiptenii din antichitate aveau o
concepţie diferită. La moartea unui faraon ei puneau în mormântul lui obiecte
de mare valoare pentru a le folosi în viaţa de apoi, unde avea să se bucure de
aceeaşi poziţie înaltă. Însă aşa se întâmpla oare? Nu. O mare parte din acele
bogăţii au ajuns pe mâna jefuitorilor de morminte, iar multe dintre cele care
nu au fost furate sunt în prezent exponate de muzeu. Întrucât erau morţi,
faraonii nu s-au folosit de niciunul dintre acele obiecte scumpe. Printre cei
morţi nu există nici clase superioare, nici clase inferioare, nici bogăţie,
nici sărăcie. În Biblie se spune: „Înţelepţii mor, nebunul şi prostul
deopotrivă pier … Omul pus în cinste nu rămâne, ci este ca dobitoacele care
pier” (Psalmul 49:10, 12 - T.M.). Din
punctul de vedere al lui Dumnezeu ne naştem egali şi murim egali. Prin urmare,
cât de inutil este să susţinem superioritatea unui anumit grup de oameni pe
parcursul scurtei noastre vieţi!
O societate
fără diferenţe de clasă - Cum?
Însă putem oare spera că va exista vreodată o
societate fără clase sociale? Da, acest lucru este posibil. Bazele unei astfel
de societăţi au fost puse cu 2000 de ani în urmă, când a fost pe pământ Iisus
Hristos. Iisus şi-a dat viaţa ca jertfă de răscumpărare pentru toţi oamenii
credincioşi, pentru ca „oricine crede în El să nu moară, ci să aibă viaţă
veşnică”. - Ioan 3:16. Pentru a
arăta că niciunul dintre continuatorii săi nu trebuie să se înalţe deasupra
celorlalți credincioși, Iisus a spus: „Voi să nu vă numiţi Rabi, căci unul
singur este învăţătorul vostru, în timp ce voi toţi sunteţi fraţi. Mai mult
decât atât, să nu numiţi pe nimeni tată al vostru pe pământ, căci unul singur
este Tatăl vostru, Cel ceresc. Nici să nu vă numiţi „îndrumători”, căci unul
singur este Îndrumătorul vostru, Hristosul. Iar cel mai mare dintre voi trebuie
să fie slujitorul vostru. Cine se înalţă va fi umilit” (Matei 23:8-12). În ochii
lui Dumnezeu, toţi discipolii adevăraţi ai lui Iisus sunt egali ca membri ai
religiei adevărate. Au considerat oare primii creştini că erau toţi egali? Cei
care au prins sensul învăţăturii lui Iisus au făcut acest lucru. Ei s-au
considerat egali ca membri ai religiei adevărate şi au dovedit aceasta
numindu-se unul pe altul „frate” (Filimon 1, 7, 20). Nimeni nu a
fost încurajat să se considere mai presus de alţii. Gândiţi-vă, de pildă, la
modul plin de umilinţă în care s-a prezentat Petru în a doua sa
scrisoare/epistolă: „Simon Petru, rob şi apostol al lui Iisus Hristos, către
cei care au căpătat o credinţă de același preț cu a noastră” (2 Petru 1:1). Petru
fusese instruit de însuşi Iisus şi, fiind apostol, deţinea o importantă poziţie
de răspundere. Totuşi, el s-a considerat un rob, fiind conştient că şi alţi
creştini aveau aceleaşi privilegii ca şi el în ce priveşte adevărul. Unii ar
putea spune că ideea de egalitate este contrazisă de faptul că în timpurile
precreştine Dumnezeu a făcut din Israel neamul său special şi ar putea susţine
că acesta este un exemplu de superioritate rasială (Exodul 19:5, 6). Însă
lucrurile nu stau deloc aşa. Este adevărat că israeliţii, ca descendenţi ai lui
Avraam, s-au bucurat de o relaţie specială cu Dumnezeu şi au fost folosiţi
pentru a transmite revelaţii divine (Romani 3:1, 2). Însă aceste
privilegii nu au avut menirea de a-i aşeza pe un piedestal, ci de a face ca „toate
neamurile să fie binecuvântate”. - Geneza 22:18; Galateni 3:8. În cele din
urmă s-a dovedit că marea majoritate a israeliţilor nu au imitat credinţa
strămoşului lor Avraam. Ei au fost infideli şi nu l-au recunoscut pe Iisus ca
fiind Mesia, motiv pentru care Dumnezeu i-a respins, pentru a face loc
dispensației Bisericii (Matei 21:43). Însă
oamenii blânzi din toate popoarele nu au pierdut promisele binecuvântări.
Astfel, la Penticosta din anul 33 s-a născut Biserica Creştină, în care
credincioșii erau toți egali. Unii membri ai Bisericii Creştine din acel timp
au trebuit să înveţe ce este egalitatea. De exemplu, discipolul Iacov i-a
mustrat pe cei ce le acordau creştinilor bogaţi o onoare mai mare decât celor
săraci, lucru care este greşit (Iacov 2:1-4). Apostolul
Pavel a arătat că creştinii neevrei nu le erau cu nimic inferiori creştinilor
evrei, iar femeile nu le erau cu nimic inferioare bărbaţilor. Iată ce a scris
el: „De fapt, toţi sunteţi fii ai lui Dumnezeu prin credinţa voastră în Hristos
Iisus. Căci voi toţi care aţi fost botezaţi în Hristos v-aţi îmbrăcat cu Hristos.
Nu există nici iudeu, nici grec, nu există nici sclav, nici om liber, nu există
nici bărbat, nici femeie; căci toţi sunteţi o singură persoană în unire cu Hristos
Iisus”. - Galateni 3:26-28. Adevărații
creștini din prezent se străduiesc să trăiască potrivit principiilor Bibliei.
Ei ştiu că pentru Dumnezeu nu există clase sociale. Aşadar, ei nu sunt
împărţiţi în clerici şi enoriaşi şi nu sunt divizaţi după criterii cum ar fi
culoarea pielii sau situaţia materială. Deşi poate că unii dintre ei sunt
bogaţi, ei nu ţin să-şi etaleze ostentativ mijloacele de existenţă, deoarece
îşi dau seama că aceste lucruri sunt trecătoare (1 Ioan 2:15-17). Astfel, ei
sunt uniţi în închinarea adusă Dumnezeului Trinitar. Desigur, egalitatea nu
înseamnă uniformitate totală. Printre creștini există bărbaţi şi femei de toate
vârstele şi de naţionalităţi, rase şi limbi diferite. Ei au aptitudini fizice
şi intelectuale diferite. Însă aceste deosebiri nu îl fac pe niciunul superior,
ci creează o varietate plăcută. Aceşti creştini recunosc că orice talent pe
care îl au reprezintă un dar de la Dumnezeu şi de aceea nu au niciun motiv să
se considere superiori. Diferenţele de clasă sunt rezultatul strădaniei omului
de a se guverna singur în loc să urmeze îndrumarea lui Dumnezeu. În curând, Împărăția
Mesianică va prelua conducerea asupra pământului şi va elimina diferenţele de
clasă create de oameni, precum şi toate lucrurile care au provocat suferinţă
de-a lungul secolelor. Atunci într-adevăr „cei blânzi vor moşteni pământul” (Psalmul 37:11 - T.M.).
Nimeni nu va mai avea motive să se laude, pretinzându-se în vreun fel superior.
Familia umană nu va mai fi niciodată divizată în clase sociale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu