ÎNTREBĂRI PRIVITOARE LA … SFÂRȘITUL LUMII! Prima parte
1. Ce
urmează să se întâmple în lume conform profeţiei biblice legată de sfârşitul
lumii?
Biblia are foarte multe lucruri de spus în
ceea ce priveşte sfârşitul lumii. Aproape fiecare capitol din Biblie conţine
elemente profetice legate de sfârşitul lumii. Organizarea şi punerea cap la cap
a tuturor acestor profeţii pot fi însă treburi dificile. Iată mai jos un
rezumat foarte scurt asupra a ceea ce Biblia spune că se va întâmpla în vremea
sfârşitului lumii: Hristos îi va lua de pe pământ pe toţi credincioşii care au
experimentat naşterea din nou şi care formează astfel Biserica (sfinţii Noului
Testament), eveniment care este cunoscut ca Răpirea (1 Tesaloniceni 4:13-18; 1
Corinteni 15:51). Aceşti credincioşi vor fi fie răsplătiţi pentru faptele lor
bune şi slujirea lor în ascultare de Dumnezeu atunci când se vor afla înaintea
Scaunului de Judecată al lui Hristos, fie vor pierde aceste răsplăţi (nu însă
şi viaţa veşnică) din cauza lipsei slujirii şi a ascultării (1 Corinteni
3:11-15; 2 Corinteni 5:10). Antihrist (fiara) va veni cu putere şi va semna o
înţelegere/legământ de pace cu Israel pentru şapte ani (Daniel 9:27).
Această perioadă de şapte ani este cunoscută ca perioada Necazului cel Mare. În
timpul Necazului cel Mare, vor avea loc războaie teribile, vor fi foamete,
epidemii şi dezastre naturale. Dumnezeu Îşi va revărsa mânia Sa împotriva
păcatului, răului şi ticăloşiilor. În timpul Necazului cel Mare vor apare cei
patru călăreţi din Apocalipsa, precum şi cele şapte sigilii, trâmbiţa şi
judecăţile potirelor. La aproape jumătate din perioada acestor 7 ani, Antihrist
va rupe legământul de pace cu Israel şi va întoarce război acestuia. Antihrist
va săvârşi urâciunea pustiirii şi îşi va construi o imagine de sine căruia
oamenii să i se închine în templu (Daniel 9:27; 2 Tesaloniceni
2:3-10). La finele celor 7 ani ai Necazului cel Mare, Antihrist va lansa un
atac final asupra Ierusalimului, culminând cu bătălia de la Armaghedon. Iisus
Hristos se va întoarce, îl va învinge pe Antihrist şi pe armatele sale şi îi va
arunca în lacul de foc (Apocalipsa 19:11-21). Hristos îl va ţine legat pe Satan
în abis timp de 1000 de ani, instaurând domnia Sa în împărăţia de 1000 de ani
pe pământ (Apocalipsa 20:1-6). La finele celor 1000 de ani, Satan va fi
eliberat, învins din nou şi apoi aruncat în lacul de foc (Apocalipsa 20:7-10).
După aceea, Hristos îi va judeca pe toţi necredincioşii (Apocalipsa 20:10-15)
înaintea Marelui Tron Alb de Judecată, aruncându-i pe toţi în lacul de foc.
Apoi Hristos va crea un Cer Nou şi un Pământ Nou - locuinţa veşnică a
credincioşilor. Nu vor mai exista păcate, întristare sau moarte. De asemenea,
Noul Ierusalim va fi coborât din cer (Apocalipsa capitolele 21-22).
2. Ce este Împărăţia de 1000 de ani? Trebuie înţeleasă aceasta în sens literal?
Împărăţia de 1000 de ani este titlul dat
pentru perioada de 1000 de ani de domnie a lui Iisus Hristos asupra Pământului.
Unele persoane interpretează aceşti 1000 de ani ca fiind o expresie alegorică, metaforică.
Alţii înţeleg aceşti 1000 de ani ca o modalitate pur figurativă de a spune cu
alte cuvinte că este vorba despre o perioadă lungă de timp. Aceste interpretări
conduc pe oameni în a nu şe aşteptă ca în viitor să existe o domnie fizică,
literală a lui Iisus Hristos pe Pământ. Cu toate acestea, Împărăţia de 1000 de
ani este menţionată de 6 ori în Apocalipsa 20:2-7 ca fiind o perioadă de exact
1000 de ani ca durată. Dacă Dumnezeu ar fi dorit să spună prin aceasta că „este
o perioadă lungă de timp”, El ar fi putut menţiona acest lucru fără a ne spune
în mod repetat şi explicit cât de lungă este această perioadă. Biblia ne spune
că atunci când Hristos se va întoarce pe Pământ va deveni în mod fizic Împărat
în Ierusalim, stând pe tronul lui David (Luca 1:32-33). Legămintele
necondiţionate ale lui Dumnezeu arată că este necesară o întoarcere literală,
fizică a lui Hristos pentru a-Şi restabili domnia. Legământul avraamic
promisese poporului Israel o ţară, prosperitate, un lider, precum şi
binecuvântări spirituale (Geneza 12:1-3). Legământul din Deuteronom 30:1-10
promitea poporului Israel restaurarea în ceea ce priveşte ţara promisă şi
ocuparea acesteia. Legământul davidic promisese poporului Israel iertarea ca
modalitate prin care neamul urma să
primească binecuvântările promise (Ieremia 31:31-34). La cea de-a doua venire a
lui Iisus Hristos, aceste legăminte vor fi împlinite prin regruparea poporului
Israel dintre popoarele unde se aflp răspândit (Matei 24:31), prin convertirea
lui (Zaharia 12:10-14) şi prin domnia lui Mesia, Iisus Hristos asupra întregii
lumi. Biblia vorbeşte despre caracteristicile Împărăţiei de 1000 de ani ca
fiind un mediu fizic şi spiritual perfect. Această perioadă va fi un timp de
pace (Mica 4:2-4; Isaia 32:17-18), bucurie (Isaia 61:7,10), odihnă (Isaia
40:1-2), lipsă a sărăciei (Amos 9:13-15) sau
suferinţei (Ioel 2:28-29). Biblia spune de asemenea că numai cei credincioşi
vor avea acces în Împărăţia de 1000 de ani. Din acest motiv, Împărăţia va fi un
timp al îndreptăţirii complete (Matei 25:37; Psalmul 24:3-4 - T.M.), al
supunerii totale (Ieremia 31:33), al sfinţeniei (Isaia 35:8), al adevărului
(Isaia 65:16), al plinătăţii de Duh Sfânt (Ioel 2:28-29). Iisus Hristos va
domni ca Împărat (Isaia 9:3-7; 11:1-10), avându-l pe David ca predecesor
(Ieremia 33:15,17,21; Amos 9:11).
Voievozii şi sfinţii vor fi implicati în conducerea Împărăţiei (Isaia 32:1; Matei
19:28). Ierusalimul va deveni centrul întregii lumi (Zaharia 8:3). Apocalipsa
20:2-7 ne oferă pur şi simplu informaţia exactă cu privire la perioada de timp
a Împărăţiei de 1000 de ani. Chiar şi fără aceste versete specifice din Sfânta
Scriptură, există o mulţime de alte referinţe biblice care arată că Mesia Iisus
Hristos va domni în mod fizic pe Pământ. Împlinirea multora dintre legămintele
şi promisiunile lui Dumnezeu nu se poate face decât în contextul unei împărăţii
concrete, reale, fizice şi literale a lui Iisus Hristos pe Pământ. Nu există
niciun agument solid pentru a nega înţelegerea literală a Împărăţiei de 1000 de
ani şi a duratei acesteia.
3. Ce
reprezintă Răpirea Bisericii?
Cuvântul „răpire” nu apare ca atare în Biblie.
Cu toate acestea, conceptul de Răpire este clar prezentat în Sfânta Scriptură.
Răpirea Bisericii este evenimentul prin care Dumnezeu va lua pe toţi
credincioşii de pe pământ pentru a face posibilă administrarea judecăţii Sale
asupra pâmântului în perioada Necazului cel Mare. Răpirea este descrisă în mod
deosebit în 1 Tesaloniceni 4:13-18 şi 1 Corinteni 15:50-54. 1 Tesaloniceni
4:13-18 descrie Răpirea ca fiind actul de înviere a tuturor credincioşilor de
pe pământ de către Dumnezeu, care le dă acestora trupuri de glorie, urmată de
luarea de pe pământ a credincioşilor aflaţi în viaţă la acel moment, cărora tot
El le va da trupuri de glorie de asemenea. „Căci Însuşi Domnul, cu un strigăt,
cu glasul unui arhanghel şi cu trâmbiţa lui Dumnezeu, Se va pogorî din cer, şi
întâi vor învia cei morţi în Hristos. Apoi, noi cei vii, care vom fi rămas, vom
fi răpiţi toţi împreună cu ei, în nori, ca să întâmpinăm pe Domnul în văzduh;
şi astfel vom fi totdeauna cu Domnul” (1 Tesaloniceni 4:16-17). 1 Corinteni
15:50-54 se focalizează pe natura instantanee a Răpirii şi pe trupurile glorificate
pe care le vom primi. „Iată, vă spun o taină: nu vom adormi toţi, dar toţi vom
fi schimbaţi, într-o clipă, într-o clipeală din ochi, la cea din urmă trambiţă.
Trâmbiţa va suna, morţii vor învia nesupuşi putrezirii, şi noi vom fi
schimbaţi” (1 Corinteni 15:51-52). Răpirea este un eveniment glorios pe care
noi toţi ar trebui să îl aşteptăm. Astfel vom fi definitiv eliberaţi de păcat.
Vom fi veşnic în prezenţa lui Dumnezeu. Există multe dezbateri şi opinii cu privire
la înţelesul şi anvergura Răpirii, însă nu credem că polemica este ceea ce
Dumnezeu doreşte. Dimpotrivă, în ceea ce priveşte Răpirea, Dumnezeu vrea ca noi
„să ne încurajăm reciproc cu aceste cuvinte.”
4. Când
va avea loc Răpirea Bisericii în relaţie cu Necazul cel Mare?
Localizarea în timp a Răpirii Bisericii în
relaţie cu Necazul cel Mare reprezintă unul dintre cele mai controversate
subiecte din creştinismul contemporan. Principalele 3 puncte de vedere în acest
sens fac referire la: Răpirea înainte de Necazul cel Mare (pre-tribulaţională),
la Răpirea la mijlocul Necazului cel Mare (răpirea midtribulaţională),
respectiv la Răpirea la finele Necazului cel Mare (răpirea
post-tribulaţională). Un al 4-lea punct de vedere face referire la Răpirea
înainte de vărsarea mâniei lui Dumnezeu peste pământ, acest punct de vedere
fiind unul derivat din conceptul răpirii midtribulaţionale. În primul rând,
este important să vedem care este scopul Necazului cel Mare. Conform cu Daniel 9:27, a mai
rămas cea de-a 70-a „săptămână” (7 ani) care trebuie să se împlinească.
Întreaga profeţie a lui Daniel legată de cele 70 săptămâni (Daniel 9:20-27)
vorbeşte despre poporul Israel. Este vorba despre o perioadă de timp în timpul
căreia Dumnezeu Îşi va focaliza atenţia în mod special asupra lui Israel. A
70-a săptămână, Necazul cel Mare, trebuie să fie de asemenea o perioadă de timp
în care Dumnezeu va lucra în mod specific cu Israel. Deşi aceasta nu înseamnă
în mod necesar că Biserica nu ar putea exista la acel moment, se pune iată
întrebarea de ce ar mai fi nevoie ca Biserica să fie pe pământ în acea perioadă.
Principalul verset din Sfânta Scriptură care face referire la Răpire este 1
Tesaloniceni 4:13-18. Acesta spune că toţi credincioşii în viaţă, împreună cu
credincioşii deja morţi, se vor întâlni cu Domnul Iisus în cer şi vor fi cu El
pentru totdeauna. Răpirea constă concret în faptul că Dumnezeu Îşi va lua pe ai
Săi de pe pământ. La numai câteva versete, respectiv la 5:9, apostolul Pavel spune:
„Fiindcă Dumnezeu nu ne-a rânduit la mânie, ci ca să căpătăm mântuirea, prin
Domnul nostru Iisus Hristos.” Apocalipsa, care se ocupă primordial cu perioada
Necazului cel Mare, este un mesaj profetic despre cum Îşi va vărsa Dumnezeu
mânia asupra pământului în timpul Necazului cel Mare. Ar putea să pară ilogic
ca Dumnezeu să promită credincioşilor că nu vor suferi mânia Lui, apoi să îi
abandoneze pe pământ în timpul Necazului cel Mare. Faptul că Dumnezeu promite
să îi scoată pe credincioşi de sub mânia Lui imediat după ce le-a promis că îi
va lua de pe pământ face să pară că cele două evenimente sunt legate. Un alt pasaj
biblic crucial cu privire la momentul Răpirii este dat în Apocalipsa 3:10.
Aici, Hristos promite să îi elibereze pe credincioşi de „ceasul încercării” ce
se va abate asupra pământului. Aceasta ar putea însemna două lucruri: (1)
Hristos îi va elibera pe credincioşi din mijlocul acestor încercări, sau (2)
Hristos îi va scuti pe credincioşi de aceste încercări. Ambele versiuni sunt
corecte în sensul traducerii expresiei greceşti „din”. Totuşi, este important
să recunoaştem că cei credincioşi vor fi feriţi de ceasul încercării. Nu doar
de încercare, ci chiar de „ora” încercării. Hristos promite să îi protejeze pe
credincioşii care nu vor experimenta aceste încercări, altfel denumite Necazul
cel Mare. Scopul Necazului cel Mare, al Răpirii, înţelesul din 1 Tesaloniceni
5:9, şi interpretarea Apocalipsa 3:10 toate susţin punctul de vedere al răpirii
pre-tribulaţionale. Dacă Biblia este interpretată literal şi în context,
doctrina răpirii pre-tribulaţionale este cel mai bine argumentat biblic punct
de vedere legat de Răpire.
5. Ce
reprezintă cea de-a doua venire a lui Iisus Hristos?
Cea de-a doua venire a lui Iisus Hristos este
speranţa credincioşilor că Dumnezeu este în controlul tuturor lucrurilor, că El
este credincios promisiunilor şi profeţiilor din Cuvântul Său. La prima Sa
venire, Iisus Hristos a venit pe pământ ca prunc într-o iesle din Betleem,
întocmai cum s-a profeţit. Iisus a împlinit multe dintre profeţiile cu privire
la Mesia prin naşterea, viaţa, lucrarea, moartea şi învierea Sa. Totuşi, există
încă unele profeţii cu privire la Mesia pe care Iisus Hristos nu le-a împlinit
încă. Cea de-a doua venire a lui Hristos va consta în întoarcerea lui Hristos
pentru a împlini profeţiile care au rămas încă neîmplinite. La prima Sa venire,
Iisus a fost Slujitorul care a suferit. La cea de-a doua Sa venire, Iisus va fi
Împăratul care va cuceri şi va domni. La prima Sa venire, Iisus a venit pe
pământ în cele mai umile condiţii, în timp ce la cea de-a doua venire Iisus va
fi înconjurat de armatele Cerului de partea Sa. Profeţii Vechiului Testament nu
au făcut această distincţie între cele două veniri ale lui Mesia. Aceasta însă
poate fi observată în Sfintele Scripturi în versete precum Isaia 7:14; 9:6-7 şi
Zaharia 14:4. Ca rezultat al profeţiilor care păreau să vorbească despre două
persoane, mulţi dintre învăţaţii evrei au crezut că vor exista atât un Mesia
care va suferi cât şi un Mesia care va fi cuceritor. Ceea ce nu au înţeles ei
era că acelaşi Mesia urma să împlinească ambele roluri. Iisus a împlinit deja
rolul de slujitor care a suferit (Isaia, capitolul 53) la prima Sa venire. La
cea de-a doua Sa venire, Iisus va împlini rolul de Eliberator al poporului
Israel şi Împărat. Zaharia 12:10 şi Apocalipsa 1:7, care descriu cea de-a doua
venire, arată că trupul lui Iisus poartă urmele străpungerii pe cruce. Poporul
Israel şi întreaga lume vor deplânge faptul că nu L-au acceptat pe Mesia de la
prima Sa venire. După ce Iisus S-a înălţat la Cer, îngerii au spus apostolilor:
„Bărbaţi Galileeni, de ce staţi şi vă uitaţi spre cer? Acest Iisus, care S-a
înălţat la cer din mijlocul vostru, va veni în acelaşi fel cum L-aţi văzut
mergând la cer” (Faptele Apostolilor 1:11). Zaharia 14:4 arată că locul celei
de-a doua veniri este Muntele Măslinilor. Matei 24:30 declară: „Atunci se va
arăta în cer semnul Fiului omului, toate seminţiile pământului se vor boci, şi
vor vedea pe Fiul omului venind pe norii cerului cu putere şi cu o mare
slavă”. Tit
2:13 descrie
cea de-a doua venire ca fiind o apariţie glorioasă. Cea de-a doua venire este
descrisă în detalii în Apocalipsa 19:11-16: „Apoi am văzut cerul deschis, şi
iată că s-a arătat un cal alb! Cel ce sta pe el, se cheamă „Cel credincios” şi
„Cel adevărat”, şi El judecă şi Se luptă cu dreptate. Ochii Lui erau ca para
focului; capul îl avea încununat cu multe cununi împărăteşti, şi purta un nume
scris, pe care nimeni nu-l ştie, decât numai El singur. Era îmbrăcat cu o haină
muiată în sânge. Numele Lui este: „Cuvântul lui Dumnezeu”. Oştile din cer Îl
urmau călări pe cai albi, îmbrăcate cu in subţire, alb şi curat. Din gura Lui
ieşea o sabie ascuţită, ca să lovească Neamurile cu ea, pe care le va cârmui cu
un toiag de fier. Şi va călca cu picioarele teascul vinului mâniei aprinse a
atotputernicului Dumnezeu. Pe haină şi pe coapsă avea scris numele acesta:
„Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor.””
6. Care
sunt semnele vremurilor de la sfârşitul lumii?
Matei 24:5-8 ne oferă informaţii importante
care ne ajută să discernem ceea ce se va întâmpla în vremurile sfârşitului
lumii: „Fiindcă vor veni mulţi în Numele Meu, şi vor zice: „Eu sunt Hristosul!”
Şi vor înşela pe mulţi. Veţi auzi de războaie şi veşti de războaie: vedeţi să
nu vă înspăimântaţi, căci toate aceste lucruri trebuie să se întâmple. Dar
sfârşitul tot nu va fi atunci. Un neam se va scula împotriva altui neam, şi o
împărăţie împotriva altei împărăţii; şi, pe alocuri, vor fi cutremure de
pământ, foamete şi ciumi. Dar toate aceste lucruri nu vor fi decât începutul
durerilor”. Creşterea numărului de falşi mesia, înmulţirea războaielor,
foametei, plăgilor şi dezastrelor naturale - acesea sunt „semnele” vremurilor
de sfârşit. Chiar şi în acest pasaj, iată, primim un avertisment. Nu trebuie să
fim amăgiţi (Matei 24:4), întrucât aceste lucruri sunt doar începutul durerilor
(Matei 24:8), sfârşitul urmând să se întâmple mai târziu (Matei 24:6). Multe
persoane înterpretează aceasta prin aceea că fiecare cutremur de pământ,
fiecare criză politică şi fiecare atac asupra poporului Israel reprezintă semne
sigure că sfârşitul lumii este foarte aproape. Cu toate că într-adevăr astfel
de evenimente fac parte din categoria semnelor sfârşitului lumii, totuşi ele nu
sunt în mod necesar semne că sfârşitul lumii a şi venit. Apostolul Pavel a avertizat
asupra faptului că zilele de pe urmă se vor caracteriza printr-o creştere marcantă
a învăţăturilor false: „Dar Duhul spune lămurit că, în vremile din urmă, unii
se vor lepăda de credinţă, ca să se alipească de duhuri înşelătoare şi de
învăţăturile dracilor” (1 Timotei 4:1). Ultimele zile ale pământului sunt
descrise ca „vremuri periculoase” datorită creşterii caracterului păcătos şi
plin de răutate al oamenilor şi datorită faptului că oamenii se vor împotrivi
în mod vădit adevărului biblic (2 Timotei 3:1-9; citiţi de asemenea 2
Tesaloniceni 2:3). Alte semne posibile includ reconstrucţia unui templu de
închinare evreiesc în Ierusalim, creşterea ostilităţii împotriva Israelului
precum şi orientarea lumii către o singură guvernare, mondială. Cel mai important
semn al sfârşitului lumii este, totuşi, poporul Israel. În 1948, Israel a fost
recunoscut ca stat suveran pentru prima oară în istorie după anul 70 d. H..
Dumnezeu îi promisese lui Avraam că urmaşii lui vor avea Canaanul ca ţară unde
vor locui pentru totdeauna (Geneza 17:8), iar Ezechiel a profeţit restaurarea
fizică şi spirituală a poporului Israel (Ezechiel 37). Ţinând cont de faptul că
Israel este o naţiune recunoscută cu un teritoriu propriu, acest lucru devine
foarte important în lumina profeţiei cu privire la sfârşitul lumii, întrucât
din punct de vedere escatologic Israel este un element marcant (Daniel 10:14; 11:41;
Apocalipsa 11:8). Cu aceste semne ale sfârşitului lumii, putem discerne în ceea
ce priveşte evenimentele care vor avea loc la sfârşitul lumii. Totuşi, nu
trebuie să interpretăm orice eveniment singular ca indicaţie clară asupra
sosirii imediate a sfârşitului lumii. Dumnezeu ne-a oferit suficiente
informaţii astfel încât să fim pregătiţi pentru sfârşitul lumii, dar şi
suficient de limitate pentru a nu deveni aroganţi.
7. Ce
reprezintă perioada Necazului? Cum ştim faptul că Necazul va dura 7 ani?
Necazul reprezintă o perioadă de 7 ani din
viitor, timp în care Dumnezeu va încheia disciplina poporului Israel şi va
finaliza judecata Sa cu privire la cei necredincioşi. Biserica, alcătuită din
toţi cei care au crezut în Persoana şi lucrarea Domnului Iisus prin care au
fost salvaţi de la a suferi pedeapsa pentru păcate, nu va fi prezentă pe pământ
în timpul Necazului. Biserica va fi fost deja luată de pe pământ înaintea
Necazului printr-o lucrare specială denumită Răpirea (1 Tesaloniceni 4:13-18; 1
Corinteni 15:51-53). Biserica este ferită de la cunoaşterea mâniei lui Dumnezeu
care se va revărsa peste pământ (1 Tesaloniceni 5:9). De-a lungul Sfintelor
Scripturi, perioada Necazului mai este denumită şi altfel, folosind diverse
expresii, precum:1) Ziua Domnului (Isaia 2:12; 13:6, 9; Ioel 1:15, 2:1, 11, 31,
3:14; 1 Tesaloniceni 5:2); 2)Strâmtorarea sau ziua mâniei (Deuteronom 4:30;
Ţefania 1:15); 3) Necazul cel Mare care se referă la cea mai intensă parte - a
doua - a perioadei de 7 ani (Matei 24:21); 4) Vremea sau ziua strâmtorării (Daniel 12:1;
Ţefania 1:15); 5) Vremea de necaz a lui Iacov (Ieremia 30:7). Pentru a înţelege
scopul şi timpul în care se va desfăşura Necazul este necesar să înţelegem
corect pasajul biblic din Daniel 9:24-27.
Aceste versete din Daniel vorbesc despre 70 de săptămâni care au fost declarate
împotriva „poporului tău”. Poporul lui Daniel sunt evreii, neamul lui Israel,
iar ceea ce spune Daniel 9:24 reprezintă o perioadă de timp pe care Dumnezeu a dat-o
pentru a se ajunge „până la încetarea fărădelegilor, până la ispăşirea
păcatelor, până la ispăşirea nelegiuirii, până la aducerea neprihănirii
veşnice, până la pecetluirea vedeniei şi proorociei, şi până la ungerea
Sfântului sfinţilor”. Dumnezeu declară că cele „70 de săptămâni” vor dura până
se vor împlini toate aceste lucruri. Este important să înţelegem că atunci când
s-a vorbit despre „70 de săptămâni”, sensul nu este literal, adică săptămâni
calendaristice aşa cum le cunoaştem noi, fiecare de câte 7 zile. Cuvântul „heptad”
din ebraică folosit pentru a descrie săptămâna biblică din Daniel 9:24-27 înseamnă
literal „7” iar „70 de săptămâni” înseamnă
literal 70 de câte 7, sau de 70 de ori câte 7. Această perioadă de timp
înseamnă în realitate de 70 de ori câte 7 ani adică 490 de ani. Acest lucru
este confirmat de o altă parte a acestui pasaj din Daniel. În versetele 25 şi
26, i se spune lui Daniel că Mesia va fi respins după „7 zile şi 62 de
săptămâni” (adică în total 69 de săptămâni) începând cu data poruncii de
reconstruire a Ierusalimului. Cu alte cuvinte, Mesia urma să fie respins după
69 ori 7 ani, adică 483 ani de la porunca de reconstruire a Ierusalimului.
Istoricii care au studiat Biblia au confirmat faptul că au trecut într-adevăr
483 de ani de la momentul poruncii de reconstrucţie a Ierusalimului până când
Iisus a fost crucificat. Cei mai mulţi învăţaţi creştini, indiferent de
punctele de vedere pe care le au asupra evenimentelor escatologice (viitoare),
au acelaşi punct de vedere în ceea ce priveşte cele 70 de săptămâni din Daniel.
Odată trecuţi cei 483 de ani de la porunca de reconstrucţie a Ierusalimului
până la crucificarea lui Mesia, rămâne iată un ultim grup de 7, adică 7 ani
până la împlinirea deplină a profeţiei din Daniel 9:24: „până
la încetarea fărădelegilor, până la ispăşirea păcatelor, până la ispăşirea
nelegiuirii, până la aducerea neprihănirii veşnice, până la pecetluirea
vedeniei şi proorociei, şi până la ungerea Sfântului sfinţilor”. Aceasta
perioadă finală de 7 ani este cunoscută ca perioada Necazului, fiind o vreme în
care Dumnezeu va încheia judecata Sa asupra poporului Israel pentru păcatele
acestuia. Daniel
9:27 ne
oferă câteva elemente în ceea ce priveşte înţelegerea perioadei Necazului de 7
ani. Daniel
9:27 spune:
„El va face un legământ trainic cu mulţi, timp de o săptămână, dar la jumătatea
săptămânii va face să înceteze jertfa şi darul de mâncare, şi pe aripa
urâciunilor idoleşti va veni unul care pustieşte, până va cădea asupra celui
pustiit prăpădul hotărât”. Persoana despre care se vorbeşte în acest verset
este persoana pe care Iisus a numit-o „urâciunea pustiirii” (Matei 24:15) şi
care este numită fiara în Apocalipsa 13. Daniel 9:27 spune
că fiara va face un legământ pentru o săptămână (7 ani), însă la mijlocul
acestei perioade de o săptămână (după 3 ani şi jumatate din perioada
Necazului), el va rupe acest legământ, oprind jertfa şi darul de mâncare.
Apocalipsa 13 explică faptul că fiara se va aşeza în templu şi va impune lumii
întregi să i se închine. Apocalipsa 13:5 spune de asemenea că această perioadă
va continua timp de 42 de luni, ceea ce echivalează cu 3 ani şi jumătate.
Întrucât Daniel 9:27 spune că ruperea legământului va avea loc la mijlocul
săptămânii, iar Apocalipsa 13:5 spune că fiara va obliga lumea să i se închine
timp de 42 de luni, este iată uşor să vedem că durata totală în timp este de 84
de luni, adică 7 ani. De asemenea, vedem că Daniel 7:25 spune
că este vorba despre „o vreme, două vremi şi o jumătate de vreme” (o vreme=1
ani; două vremi=2 ani; o jumătate de vreme=o jumătate de an; în total 3 ani şi
jumătate), referindu-se la Necazul cel Mare, respectiv jumătatea a doua a
perioadei de 7 ani a Necazului, când „urâciunea pustiirii” (fiara) va fi în
putere. Pentru alte referinţe biblice privind perioada Necazului, citiţi
Apocalipsa 11:2-3, care vorbeşte despre 1260 zile şi 42 luni, şi Daniel 12:11-12 care
vorbeşte despre 1290 zile şi 1335 zile, ambele făcând astfel referire la
mijlocul perioadei Necazului. Celelalte zile din Daniel 12 pot
include perioada de timp de la finele judecăţii neamurilor (Matei 25:31-46) şi
perioada de pregătire a împărăţiei de 1000 de ani a lui Iisus Hristos
(Apocalipsa 20:4-6).
8. Cine
este Antihristul?
Există multă speculație referitoare la
identitatea Antihristului. Unele ținte mai cunoscute sunt Vladimir Putin,
Mahmoud Ahmadinejad, Papa Benedict XVI, Papa Francisc etc.. În Statele Unite
ale Americii, foști președinți precum Bill Clinton, George W. Bush, Barack
Obama precum și actualul președinte Biden sunt cei mai comuni candidați. Deci,
cine este Antihristul și cum îl vom recunoaște? Biblia nu ne spune nimic
specific legat de locul de unde va veni Antihristul. Mulți erudiți ai Bibliei
speculează că va veni dintr-o confederație a zece națiuni și/sau un Imperiu
Roman renăscut (Daniel 7:24-25; Apocalipsa 17:7). Alții cred că este evreu,
pentru a putea pretinde că este Mesia. Toate sunt doar speculații, pentru că
Biblia nu ne spune specific de unde va veni Antihristul sau din ce rasă va fi.
Într-o zi, Antihristul va fi descoperit. 2 Tesaloniceni 2:3-4 ne spune cum va
fi recunoscut Antihristul: „Nimeni să nu vă amăgească în vreun chip; căci nu va
veni înainte ca să fi venit lepădarea de credință și de a se descoperi omul
fărădelegii, fiul pierzării, potrivnicul, care se înalță mai presus de tot ce
se numește „Dumnezeu” sau de ce este vrednic de închinare. Așa că se va așeza
în Templul lui Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu.” Este probabil că majoritatea
oamenilor care trăiesc în vremea când Antihristul va fi descoperit va fi foarte
surprinsă de identitatea sa. Antihristul s-ar putea să fie în viață în zilele
noastre sau nu. Martin Luther a fost convins că Papa din vremea sa a fost
Antihristul. În anii 1940, mulți au crezut că Adolf Hitler a fost Antihristul.
Alții care au trăit sute de ani înaintea noastră au fost la fel de siguri de
identitatea Antihristului. Până acum, toți au greșit. Ar trebui să lăsăm
speculațiile deoparte și să ne focalizăm pe ceea ce Biblia ne spune, de fapt,
despre Antihrist. Apocalipsa 13:5-8 declară: „I s-a dat (fiarei) o gură care
rostea vorbe mari și hule. Şi i s-a dat putere să lucreze patruzeci și două de
luni. Ea și-a deschis gura și a început să rostească hule împotriva lui Dumnezeu,
să-I hulească Numele, cortul și pe cei ce locuiesc în cer. I s-a dat să facă
război cu sfinții și să-i biruiască. Şi i s-a dat stăpânire peste orice
seminție, peste orice norod, peste orice limbă și peste orice neam. Şi toți
locuitorii pământului i se vor închina, toți aceia al căror nume n-a fost
scris, de la întemeierea lumii, în cartea vieții Mielului, care a fost
înjunghiat.”
9. Cine
sunt cei 144.000?
Cartea Apocalipsa a fost mereu
o provocare pentru cei care o interpretează. Cartea abundă în imagini vii și
simboluri, pe care oamenii le-au interpretat foarte diferit, în funcție de
ideile lor preconcepute față de carte ca întreg. Există patru interpretări
majore ale cărții Apocalipsa: 1) preteristă (care consideră toate sau aproape
toate evenimentele din Apocalipsa ca fiind deja consumate până la sfârșitul
primului secol); 2) istoricistă (care percepe Apocalipsa ca pe o privire de
ansamblu a istoriei Bisericii din timpurile apostolice până în prezent); 3)
idealistă (care vede Apocalipsa ca pe o zugrăvire a luptei dintre bine și rău);
4) viitoristă (care consideră Apocalipsa ca fiind o profeție despre
evenimentele care urmează să aibă loc). Dintre cele patru, doar abordarea
viitoristă interpretează Apocalipsa cu aceeași metodă gramatico-istorică precum
restul Scripturii. De asemenea, se potrivește mai bine cu propriile afirmații
ale Apocalipsei, și anume aceea de a fi o profeție (Apocalipsa 1:3; 22:7, 10,
18, 19). Deci, răspunsul la întrebarea „Cine sunt cei 144.000?” va depinde de
abordarea interpretativă pe care o avem asupra cărții Apocalipsa. Cu excepția
abordării viitoriste, toate celelalte abordări interpretează acest 144.000 în
mod simbolic, ca reprezentare a Bisericii, numărul 144.000 fiind simbolul
totalului, numărul complet al celor ce sunt Biserica. Totuși, privind direct,
„Și am auzit numărul celor ce fuseseră pecetluiți: o sută patru zeci și patru
de mii, din toate semințiile fiilor lui Israel” (Apocalipsa 7:4), nimic din
pasaj nu ne conduce la interpretarea celor 144.000 decât ca fiind numărul
literal de evrei - 12.000 luați din fiecare trib al „fiilor lui Israel”. Noul
Testament nu ne oferă niciun text clar care să înlocuiască Israelul cu
Biserica. Acești evrei sunt „pecetluiți”, ceea ce înseamnă că au parte de
protecția specială a lui Dumnezeu de la toată mânia divină și față de
Antihrist, pentru a-Și duce la împlinire misiunea din timpul Necazului celui
mare (vezi Apocalipsa 6:17, în legătură cu care oamenii se întreabă cine poate
sta în picioare în ziua mâniei care vine). Perioada Necazului celui mare este
un timp de șapte ani, în care Dumnezeu va decreta judecată divină împotriva
celor care Îl resping și va finaliza planul Său de mântuire al neamului Israel.
Toate acestea sunt după revelația lui Dumnezeu față de profetul Daniel (Daniel 9:24-27). Cei
144.000 de evrei sunt un fel de „prime roade” (Apocalipsa 14:4) ale Israelului
răscumpărat, după cum a fost profețit (Zaharia 12:10; Romani 11:25-27), iar
misiunea lor este să evanghelizeze lumea după răpire și să proclame Evanghelia
în timpul Necazului celui mare. Ca urmare a lucrării lor, milioane - „o mare
gloată, pe care nu putea s-o numere nimeni, din orice neam, din orice seminție,
din orice norod și de orice limbă” (Apocalipsa 7:9) - vor veni la credința în
Hristos. O mare parte a confuziei referitoare la cei 144.000 este rezultatul
doctrinei false a Martorilor lui Iehova. Martorii lui Iehova pretind că cei
144.000 reprezintă numărul oamenilor care vor domni alături de Hristos în Cer
și vor petreci veșnicia cu Dumnezeu. Cei 144.000 au ceea ce Martorii lui Iehova
numesc speranța Cerului. Cei care nu sunt între cei 144.000 se vor bucura de
ceea ce ei numesc speranța pământului - un paradis pe pământ sub domnia lui Hristos și
a celor 144.000. Evident, putem vedea că învățătura Martorilor lui Iehova
stabilește clase sociale în viața de apoi, cu o clasă conducătoare (cei
144.000) și cei care sunt guvernați. Biblia nu ne dă învățătură despre o astfel
de doctrină a celor două clase. Este adevărat că, după Apocalipsa 20:4, vor fi
oameni care vor domni în timpul Mileniului, alături de Hristos. Acest grup este
alcătuit din Biserică (credincioși în Iisus Hristos), sfinții Vechiului
Testament (credincioși care au murit înainte de prima venire a lui Hristos) și
sfinții Marelui necaz (cei care Îl acceptă pe Hristos în timpul Marelui necaz).
Totuși, Biblia nu dă o limită numerică acestui grup de oameni. Mai mult, Mileniul
este diferit de veșnicie, care va avea loc la sfârșitul perioadei milenare. În
acea perioadă, Dumnezeu va locui alături de noi în Noul Ierusalim. El va fi
Dumnezeul nostru, iar noi vom fi poporul Său (Apocalipsa 21:3). Moștenirea
promisă în Hristos și pecetluită de Duhul Sfânt (Efeseni 1:13-14) va fi a
noastră și vom fi împreună-moștenitori cu Hristos (Romani 8:17).
10. Ce
este „urâciunea pustiirii”?
Expresia „urâciunea pustiirii”
se referă la Matei 24:15: „De aceea, când veți vedea „urâciunea pustiirii”,
despre care a vorbit prorocul Daniel, „așezată în locul sfânt” - cine citește
să înțeleagă!” Referirea se face la Daniel 9:27:
„El va face un legământ trainic cu mulți, timp de o săptămână, dar la jumătatea
săptămânii va face să înceteze jertfa și darul de mâncare, și pe aripa
urâciunilor idolești va veni unul care pustiește, până va cădea asupra celui
pustiit prăpădul hotărât.” În 167 î.H. un rege grec, pe nume Antioch Epiphanes, a așezat un altar pentru Zeus
peste altarul darurilor arderilor-de-tot în templul evreiesc din Ierusalim. De
asemenea, a jertfit un porc pe altar în Templul din Ierusalim. Acest eveniment
este cunoscut sub numele de „urâciunea pustiirii”. În Matei 24:15, Iisus vorbea
după aproximativ 200 de ani după ce „urâciunea pustiirii” descrisă mai sus a
avut loc. Deci Iisus trebuie să fi profețit că la un moment dat în viitor o
altă urâciune a pustiirii va avea loc într-un templu evreiesc în Ierusalim.
Majoritatea celor care interpretează profețiile Bibliei cred că Iisus Se referă
la Antihrist, care va face ceva asemănător cu ceea ce a făcut Antioch Epiphanes.
Acest lucru este confirmat de faptul că o parte din ceea ce a profețit Daniel
în 9:27 nu a avut loc în 167 î.H. prin Antioch Epiphanes. Antioch nu a confirmat un legământ cu Israel timp de șapte
ani. Antihristul este cel care, la sfârșitul veacurilor, va încheia un legământ
cu Israelul timp de șapte ani, iar mai apoi îl va încălca, făcând ceva
asemănător cu urâciunea pustiirii din templul evreiesc din Ierusalim. Oricare
va fi viitoarea urâciune a pustiirii, nu este nicio îndoială că cel care o va
face este persoana cunoscută sub numele de Antihrist. Apocalipsa 13:14 îl
descrie ca făcând o icoană în fața căreia toți vor fi forțați să se închine.
Transformarea templului Dumnezeului celui viu într-un loc de închinare înaintea
lui Antihrist este într-adevăr o „urâciune”. Cei care trăiesc și rămân în
timpul Necazului celui mare trebuie să vegheze și să știe că acest eveniment va
marca începutul celor trei ani și jumătate a celei mai grele perioade ale
Necazului celui mare și că întoarcerea Domnului Iisus este iminentă. „Vegheați
dar în tot timpul și rugați-vă, ca să aveți putere să scăpați de toate
lucrurile acestea care se vor întâmpla și să stați în picioare înaintea Fiului
omului.” (Luca 21:36).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu